text_structure.xml 18.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje po pierwsze zaopiniowanie wniosku ministra rozwoju i technologii w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2023. Drugi punkt porządku to rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2024. Rozpatrywać będziemy opinię Komisji Gospodarki i Rozwoju, Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Chciałbym na dzisiejszym posiedzeniu powitać panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Waldemara Sługockiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, pana Miłosza Motykę podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Jacka Bartmińskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, pana Andrzeja Głowackiego, prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, pana Adama Ogrodnika, wiceprezesa Urzędu Dozoru Technicznego, panią Ewę Zielińską prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, pana Pawła Mirowskiego, zastępcę prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pana Adama Mirka, prezesa Wyższego Urzędu Górniczego oraz pana Daniela Mańkowskiego, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Witam także wszystkie towarzyszące wymienionym państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Pierwszy punkt porządku to wniosek ministra rozwoju i technologii w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej. Bardzo proszę pana ministra Waldemara Sługockiego o przedstawienie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WaldemarSługocki">Ponadto chciałbym podkreślić, że w związku z proponowanymi zmianami w planowanych kosztach, ale także wydatkach, następuje zmiana planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej w roku 2023 w układzie zadaniowym. Zwiększa się na rok 2023 zaplanowana kwota o 770 tys. zł, co oczywiste w świetle przedstawionych przeze mnie faktów. To zwiększenie następuje do kwoty 42 048 tys. zł. Przy czym chciałbym państwa uspokoić i powiedzieć, że te zmiany planu finansowego nie spowodują ani zwiększenia zobowiązań przez Polską Agencję Kosmiczną ani tym samym pogorszenia planowego wyniku finansowego. Jeżeli będziecie mieli państwo pytania, to z chęcią odpowiem. Jeżeli pan przewodniczący i państwo posłowie będą chcieli szczegółowych informacji, będę śpieszył z informacją. Bardzo państwa proszę o pozytywne zaopiniowanie tegoż wniosku. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, czy są pytania do pana ministra? Nie widzę. Wobec tego proponuję przyjęcie opinii Komisji w sprawie przedłożonego wniosku. Przedstawię projekt tej opinii. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu  29 grudnia 2023 r. rozpatrzyła wniosek ministra rozwoju i technologii z dnia 27 grudnia 2023 r. dotyczący zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na 2023 rok. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej na 2023 rok przedstawione we wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Nie widzę głosu sprzeciwu. Uznaję, wobec tego, że przyjęliśmy opinię Komisji w sprawie przedłożonego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Przypomnę, że procedujemy zgodnie z regułami przyjętymi na poprzednich posiedzeniach, jeśli chodzi o rozpatrywanie komisji sejmowych o projekcie budżetu. Najpierw wystąpienie posła referenta komisji branżowej, potem wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych i potem dyskusja, pytania, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów. Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Gospodarki i Rozwoju. Proszę o przedstawienie opinii Komisji panią poseł Izabelę Bodnar. Bardzo proszę o zreferowanie opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#IzabelaBodnar">Po zapoznaniu się z przedłożonymi materiałami i wysłuchaniu szczegółowych informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt ustawy budżetowej na rok 2024 w zakresie wyżej wymienionych w części budżetowych. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JoannaFrydrych">Szanowni państwo, również dotacjach podmiotowych z załącznika 19, programach wieloletnich zawartych w załączniku 10 oraz w planach finansowych zawartych w załączniku 11, 13 i 14 zawarto wydatki, do których również nie wnoszę uwag. Ale jeśli chodzi o dotacje podmiotowe i ważne zadania realizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu SA zaplanowano je na poziomie z 2023 roku. Jest to zadanie z zakresu promocji polskiej gospodarki. Natomiast druga dotacja Podmiotowa dla Polskiej Agencji Kosmicznej – wartość tej dotacji uległa zwiększeniu o około 7,5% w stosunku do 2023 r. Również zaplanowano środki z uwzględnieniem wzrostu wynagrodzeń o około 10,7%. Z uwagi na zakres Państwowej Agencji Kosmicznej podejmowane są również nowe zadania, także na arenie międzynarodowej. Jeśli chodzi o dotacje celowe, obejmują one między innymi – tu tylko skupię się na kilku kierunkach – wspieranie prawne dla start-upów, szereg działań o charakterze informacyjnym i szkoleniowym skierowanym zwłaszcza do małych i średnich przedsiębiorstw, wspieranie innowacji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej – czego celem jest wzrost innowacyjności oraz konkurencyjności polskiej gospodarki. A w związku z realizacją programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej w roku 2024 planuje się utworzenie 561 nowych miejsc pracy – to jest również bardzo istotne. Dotacje celowe zawarte w planach budżetowych mają przyczynić się do stworzenia nowego modelu rozwoju polskiej gospodarki opartego na wiedzy, innowacjach i postępie. Drodzy państwo, rozwój myśli technologicznej został spowolniony przez ostatnie lata, stąd stan naszej gospodarki nie jest wybitny, a potrzeba czasu oraz finansów na jej pobudzenie. Zwrócę również uwagę na to, że wielu pozycjach zaplanowane zostały wydatki z udziałem środków z Unii Europejskiej i wreszcie te środki zostały odblokowane. Będą one doskonałym impulsem dla pobudzenia gospodarki, ale też uchronią wielu przedsiębiorców przed negatywnymi skutkami ostatniego kryzysu. Serdecznie dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Pani poseł Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSkowrońska">Interesujący w tym materiale jest również program na wprowadzenie gospodarki zeroemisyjnej – tu jest 500 000 tys. zł, znaczące środki. Chciałabym poprosić o udzielenie odpowiedzi na piśmie – jak będziemy referowali budżet w drugim czytaniu… Wskazane jest komunikatem bezpośrednim, że Unia Europejska w tym zakresie wykonała pewne działania. Wskazała, że powinniśmy wprowadzić stosowne rozporządzenia przez ministra gospodarki, aby określić szczegółowe warunki udzielania wsparcia na działania związane z przedsięwzięciami niskoemisyjnymi, na te projekty niskoemisyjne. Przeznaczamy 500 000 tys. zł w przyszłym roku. Cała realizacja na łączna kwotę 5 000 000 tys. zł, jak wskazano w tym przedłożeniu. Niemniej jednak chciałabym wiedzieć, jak szybko ten program będzie uruchamiany – jako że on rozpoczyna się 2024 r. – i kiedy będziemy gotowi, kiedy będzie można składać wnioski o wsparcie na realizowanie takich działań?</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSkowrońska">Myślę, że jedno może drobne, ale ważne zdrowotnie. Drugie również w zakresie ochrony środowiska – żebyśmy żyli w czystym środowisku – jest rzeczą niezwykle ważną. To są moje pytania. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#WaldemarSługocki">Jeśli państwo pozwolicie, zacznę odpowiadać od tej kwestii kosztowniejszej – pani poseł Skowrońska dopytywała o gospodarkę zeroemisyjną, o 500 000 tys. zł, które są zapisane w budżecie na rok 2024. Prawdą jest, tak jak słusznie pani poseł Krystyna Skowrońska zauważyła, że jest to program wieloletni, dziesięcioletni – kwota 5 000 000 tys. zł. Kwota 500 000 tys. zł na rok przyszły. Chcę pani poseł i państwu udzielić odpowiedzi, z której wynika, że jesteśmy jako resort niezwykle zaawansowani, jeżeli chodzi o wybór potencjalnych biorców. Do tej pory w Ministerstwie złożono 7 wniosków na kwotę 4 800 000 tys. zł. Dokonano oceny wielokryterialnej. Kryteriów było 10. Podmiot gospodarczy, który został wskazany, spełnił 6 kryteriów, otrzymując największą ocenę i poziom dofinansowania według kryterium 0,6. Dodam jeszcze, że maksymalny poziom dofinansowania dla danej inwestycji wynosi 35%. Oczywiście ten podmiot tego poziomu maksymalnego nie osiągnął, bo jak mówiłem, spełnił 6 kryteriów – był to najlepszy wynik. Ta kwota, którą otrzyma, będzie maksymalnym poziomem, jakim dysponujemy w roku przyszłym – 500 000 tys. zł. Chodzi oczywiście o podmiot Unicore, który buduje swoją fabrykę baterii dla elektromobilności. Inwestycja generuje  900 miejsc pracy i będzie zlokalizowana w Nysie w województwie opolskim. Jeżeli pani poseł życzy sobie szczegółowszych informacji, z przyjemnością przygotujemy je także na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#WaldemarSługocki">Dziękuję bardzo, panie pośle Henryku Kowalczyk, za to wyjaśnienie. Owszem, w części ministra rozwoju i technologii jest 10 000 tys. zł. Głównie związane są z informowaniem, promowaniem całym know-how dotyczącym unieszkodliwiania azbestu. Natomiast tak jak wspomniał pan poseł Kowalczyk, główny ciężar tego przedsięwzięcia realizuje zarówno Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ale jeżeli pani poseł sobie życzy, także taką bardzo szczegółową odpowiedź, z katalogiem przedsięwzięć, które podjęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii, przygotujemy z największą przyjemnością dla pani poseł i państwu posłom Wysokiej Komisji. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Przepraszam bardzo, panie pośle, proszę kontynuować.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ŁukaszHorbatowski">Wracając – w następującym zakresie części budżetowej 47 – Energia, po stronie dochodów i wydatków, środków europejskich, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, dotacji podmiotowych, programów wieloletnich w układzie zadaniowym, planu finansowego Państwowego Funduszu Celowego oraz Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, w części budżetowej 48 – Gospodarka Złożami Kopalin, również po stronie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, w części budżetowej 50 – Urząd Regulacji Energetyki, również po stronie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, w części budżetowej 51 – Klimat, po stronie dochodów i wydatków, wydatków budżetu środków europejskich, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji celowych, planów finansowych państwowej osoby prawnej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w części budżetowej 55 – Aktywa państwowe, również po stronie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, wydatków budżetu środków europejskich i budżetu państwa, w części budżetowej 60 – Wyższy Urząd Górniczy, po stronie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, w części budżetowej 68 – Państwowa Agencja Atomistyki, również po stronie dochodów i wydatków, wydatków budżetowych środków europejskich, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, programów wieloletnich w układzie zadaniowym i wydatkach budżetu środków europejskich i budżetu państwa, w części budżetowej  74 – Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej, również po stronie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, jak również w części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 100 – Górnictwo i kopalnictwo, dochody i wydatki, zadania w zakresie administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, również w części 85 – Budżety wojewodów i planu finansowego Państwowego Funduszu Celowego Funduszu Inwestycji Kapitałowych – wszystkie wymienione wyżej części budżetowe zostały przez Komisję do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych zaopiniowane pozytywnie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę. Poseł Adrian Zandberg.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#AndrzejGłowacki">Odniosę się do pytania pana posła Zandberga. Część 68 – Państwowa Agencja Atomistyki i to finansowanie, które tutaj mamy, to jest tylko wycinek programu na zadania regulatora dozoru jądrowego. Rzeczywiście te wydatki są mniejsze, z uwagi głównie na to, że mniejsze są nakłady na inwestycje, jakie potrzebujemy w przyszłym roku – ponieważ w tym roku mieliśmy dużo inwestycji zrealizowanych. Natomiast na pewno też kwestia tego, że te kompetencje, które my podnosimy… Na dodatkowe etaty dodatkowe pieniądze zostały przewidziane na przyszły rok. Ma być też aktualizacja, z tego co wiemy, Programu polskiej energetyki jądrowej – w tym zakresie, jak myślę, ta część też będzie aktualizowana.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do kolejnego punktu – do rozpatrzenia opinii Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Proszę przedstawiciela Komisji, panią poseł Annę Sobolak, o zreferowanie opinii Komisji. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Koreferentem Komisji Finansów Publicznych jest pan poseł Henryk Kowalczyk. Panie pośle, bardzo proszę o przedstawienie swojego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#HenrykKowalczyk">Natomiast również pozostałe wydatki związane z wynagrodzeniami… Czyli w budżecie jest zapisane, że nauczyciele szkół branżowych, tych, które prowadzi minister środowiska, głównie leśne – 11,7% wzrostu wynagrodzeń. Przy deklarowanej 30-procentowej podwyżce należy wskazać źródła finansowania pozostałej części.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#HenrykKowalczyk">I kolejny element to wynagrodzenia w parkach narodowych, które zawsze są elementem dyskusji, dlatego że kwalifikacje pracowników parków narodowych są bardzo zbliżone w stosunku do pracowników Lasów Państwowych, a te wynagrodzenia w związku z tym, że budżet parków narodowych jest załącznikiem do budżetu, to zwykle zostawały one z tyłu. Obecnie również w planach finansowych wszystkich parków wzrost wynagrodzeń wynosi średnio 12,3%. Oczywiście one tam są różnych miejscach, różnie rozłożone. Przy bogatszych parkach jak Karkonoski, Babiogórski czy Poleski wzrost wynagrodzeń to już jest 17, 18, 20%. Ale generalnie większość parków narodowych ma w planie finansowym wzrost wynagrodzeń na poziomie 12,3%. I tu nie ma odesłania do żadnej rezerwy. Ale finansowanie parków narodowych jest specyficzne. Bo dochody składają się z dochodów własnych i z dotacji budżetu państwa. Czy wobec tego przyjęcie jako załącznika planu finansowego parków narodowych nie spowoduje, że wzrost wynagrodzeń zostanie na poziomie ponad 12%. zamiast oczekiwanego 20%? Zatem to jest ten dylemat do rozstrzygnięcia. Przypomnę, musiałyby być kolejne zmiany planów finansowych parków narodowych i wskazane źródło finansowania, jeśli takowego nie będzie. A dotacja zamyka się już w kwocie ustalonej dla parków narodowych. W ciągu roku będzie to bardzo trudne do wykonania. To są te wątpliwości, które zgłaszam jako poseł koreferent, jeśli chodzi o budżet w części Środowisko – zmiana poziomu wzrostu wynagrodzeń z 12,3 na 20% i konsekwencji głównie dla Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i regionalnych dyrekcji ochrony środowiska i parków narodowych. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze jedna rzecz w kontekście tego. Pan poseł wskazał potrzebę dotacji. Tylko przez jeden rok w przeszłości wskazano, że po bardzo wielkim kataklizmie, przez wichury, mieliśmy wpłatę do budżetu przez Lasy Państwowe… Przypomnę, chyba to była kwota… Nie… Nie powiem, bo nie chciałabym powiedzieć rzeczy nieprawdziwej. Mieliśmy taką wpłatę do budżetu. W tym zakresie gospodarka leśna jest sama sobie… Gospodarujemy, sadzimy, mamy plany urządzenia, lasów, mamy plany wyrębów. I mamy wynagrodzenie. Miło by było, gdybyśmy usłyszeli poza samym wnioskiem i uwagą, jaka to jest rozpiętość. To moje pytanie do posła koreferenta i do pana ministra. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Pan minister, Miłosz Motyka.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, że protokół z posiedzenia załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Wszystkim państwu życzę szampańskiego sylwestra i szczęśliwego Nowego Roku.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>