text_structure.xml 10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2024 r., w tym opinii Komisji Infrastruktury, opinii Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, a także opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proponuję zmianę kolejności. Ostatni punkt byłby punktem pierwszym. Czy mamy jakieś uwagi do porządku obrad poza zgłoszoną przeze mnie? Jeśli nie, uznaję że przyjęliśmy porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Chcę poinformować, że posłowie – członkowie Komisji otrzymali informację o projekcie budżetu w danych częściach przygotowane przez dysponentów części budżetowych w formie elektronicznej. Wszystkie materiały są na państwa iPadach.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Jeśli chodzi o tryb pracy, rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej odbywać się będzie w następującym porządku. Po pierwsze, wystąpienie posła referenta komisji branżowej, po drugie, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, a następnie pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusja. Zakładam, że nie mają państwo uwag do tego trybu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Wobec tego zaczynamy punkt dotyczący Komisji Samorządu Terytorialnego  i Polityki Regionalnej. Bardzo proszę panią poseł Jolantę Niezgodzką o przedstawienie opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przygotowanej  dla Komisji Finansów Publicznych. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JolantaNiezgodzka">Po zapoznaniu się z przedłożonymi materiałami i wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Funduszy i Polityki  Regionalnej oraz po przeprowadzeniu dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu państwa na 2024 r. w zakresie ww. części.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Jeszcze naprawię swój błąd. Przepraszam naszych gości, bo ich nie przywitałem. Witam na dzisiejszym posiedzeniu panią Hannę Majszczyk podsekretarza stanu  w Ministerstwie Finansów, pana Jacka Bartmińskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, pana Pawła Gancarza podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana Ignacego Górę prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, panią Ewę Kwiatkowską-Szymak członka zarządu Krajowej Reprezentacji Kolegiów Odwoławczych i – przepraszam – pana Jacka Protasa sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Jeszcze raz przepraszam. Witam także wszystkie towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Teraz poprosimy o koreferat, który w imieniu Komisji Finansów Publicznych wygłosi pan Tomasz Trela. Panie pośle, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Wobec tego zakończyliśmy rozpatrywanie tego punktu. Dziękuję bardzo pani poseł referent i także panu posłowi koreferentowi, któremu się bardzo spieszy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do kolejnego punktu. Wysłuchamy teraz opinii Komisji Infrastruktury. Bardzo proszę. Kto jest tutaj… Pani Krystyna Sibińska. Tak? Jest jednocześnie referentem i koreferentem. Bardzo proszę o przedstawienie opinii, a także o ustosunkowanie się do niej w drugiej roli, jako koreferent.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KrystynaSibińska">Komisja Infrastruktury obradowała na posiedzeniu w dniu dzisiejszym.  Przedstawione zostały szczegółowe założenia dotyczące zakresu, o którym wspomniałam wcześniej. Po dyskusji Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej na 2024 r. w omówionych częściach. W czasie dyskusji na posiedzeniu  Komisji Infrastruktury zdaliśmy sobie i mam nadzieję, że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, w jakich warunkach ten budżet był tworzony. Zarówno w odniesieniu do części dotyczących budownictwa i transportu – czyli dróg i kolei – jak i wielu innych spraw, które obejmuje Komisja Infrastruktury, konieczne będą analizy programów drogowych, programów w zakresie kolejnictwa, a także innych – np. programów mieszkaniowych. Konieczna będzie szczegółowa analiza realizacji tych programów. Jak wiemy, biorąc chociażby za przykład słynny program Mieszkanie Plus, okazał się on wielką klęską.  Jest wiele do naprawienia.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#KrystynaSibińska">Jak mówiłam w czasie prezentacji, w pierwszym czytaniu budżetu rzutem na taśmę rząd PiS zaproponował rozwiązanie, które jest niemalże tożsame z naszym programem „Mieszkanie dla młodych”. Jednak trzeba to wszystko zweryfikować, zarówno  – jak mówiłam – w zakresie mieszkalnictwa, jak i programów drogowych i kolejowych, żeby to wszystko urealnić i doprowadzić do tego, żeby odpowiadały one rzeczywistym potrzebom w poszczególnych gminach i samorządach, ale na to przyjdzie czas. Nie było czasu przy tworzeniu tego budżetu. W związku z tym zdajemy sobie sprawę, że realia złożenia tego budżetu były takie, a nie inne. Dlatego Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała omawiany zakres budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSibińska">Jako przedstawicielka Komisji Finansów Publicznych chciałabym również rekomendować takie podejście do tych części budżetowych, o których wspomniałam, a także rekomendować Wysokiej Komisji przyjęcie tych części budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSkowrońska">Mam jeszcze dwa pytania szczegółowe. Jedno dotyczy transportu autobusowego i weryfikacji zapotrzebowania na 2024 r. w zakresie dopłaty do kilometra transportu autobusowego przy zawieraniu umów przez samorządy. W dniu dzisiejszym trwa weryfikacja w województwach. W jednych województwach limit, które otrzymały, jest większy niż zapotrzebowanie. Inne sygnalizują, że mają większe potrzeby niż określone w tym przypadku możliwości, które są przekazywane jako informacje dla samorządów. Dotyczy to województwa podkarpackiego, w którym zapotrzebowanie na takie dopłaty jest większe. Prawdopodobnie na terenie województw zachodnich są nadwyżki takich środków do rozdysponowania w 2024 r. Chciałabym zapytać, kiedy ostatecznie w tej sprawie mogą zapaść wiążące decyzje, aby samorządy, które potrzebują wsparcia, mogły z tego wsparcia skorzystać. Chcę powiedzieć…</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PawełGancarz">Druga kwestia, to kwestia terminu ogłoszenia i przekazania państwu informacji. Do 15 grudnia wojewodowie mieli przekazać informację na temat zaangażowania naboru przeprowadzonego wśród samorządów. Wiemy, jaka była sytuacja w ostatnich kilku tygodniach, wiec zrozumiałe są poślizgi terminowe. Tak naprawdę do końca grudnia chcemy zamknąć kwestie przyjmowania przez wojewodów wniosków od samorządów o dofinansowanie przewozów. Tak naprawdę…</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JanuszCichoń">Czy są jeszcze jakieś inne pytania do tych części? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Zatem przechodzimy do kolejnego punktu, czyli do opinii Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Tutaj po raz kolejny poproszę panią poseł Krystynę Sibińską o przedstawienie opinii Komisji. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSibińska">Pan minister już częściowo odpowiedział na te pytania. Padały pytania dotyczące zwiększenia limitu przeznaczonego na ten fundusz, jak również zmiany stawki dopłaty do wozokilometra. Omawiane były również dane statystyczne pokazujące, jak to wygląda. Wygląda na to, że ten program jest akceptowany przez większość gmin. Obejmuje  czy obsługuje coraz większą liczbę mieszkańców, którzy byli wykluczeni komunikacyjnie. Natomiast bez wątpienia – jak powiedział pan minister – konieczne jest wypracowanie innych, nowych reguł, które będą zadowalające zarówno dla samorządów, jak  i dla osób, które będą korzystały z tego programu. Jak powiedziałam, rozmawialiśmy o tych zakresach. Komisja Infrastruktury oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowały te części.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KrystynaSibińska">Jako przedstawiciel Komisji Finansów Publicznych również chciałabym, żeby państwo przyjęli tę opinię obu Komisji właśnie z takimi uwagami, że bez wątpienia są to zakresy, które będą wymagały analizy. Bez wątpienia będą wymagały dodatkowych przemyśleń i zmian. Wszyscy doskonale wiemy, że na to czasu nie było, a budżet musi być uchwalony. Musi być baza do pracy, w związku z tym moja opinia jest taka, jak powiedziałam wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, jeszcze jedno. Skorzystam z okazji. Mówiłam do pana ministra o rozporządzeniu. To jest w tej chwili z MSZ. To jest ostatni komunikat, który otrzymałam telefonicznie. Jest to sprawa niezwykle pilna, chociaż może nie wszystkich to interesuje. Będę wdzięczna za taką informację, jeżeli w tej sprawie wzajemnie wymienialibyśmy sobie informacje. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Czy mogę prosić o odpowiedź? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam, że zakończyliśmy omawianie projektu ustawy budżetowej w zakresie opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Ważna informacja dla państwa posłów. Informuję, że prezydium Komisji wyznaczyło termin na składanie poprawek do 4 stycznia 2024 r. do godz. 12:00. To jest deadline,  jeśli chodzi o składanie poprawek do budżetu na 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>