text_structure.xml
40.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Witam na dzisiejszym posiedzeniu panią minister Hannę Majszczyk, pana Dominika Rokruta prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, pana Krystiana Wierciocha zastępcę przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, a także panią Iwonę Bakun główną księgową w Biurze Rzecznika Finansowego. Witam także wszystkie osoby towarzyszące wymienionym osobom. Stwierdzam kworum – to już mówiłem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 (druk nr 125) w zakresie, po pierwsze, w części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny; po drugie, planu finansowego państwowej osoby prawnej – Rzecznika Finansowego; po trzecie, plan finansowy państwowej osoby prawnej z zał. nr 14 – Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowych należących do właściwości naszej Komisji. Przypomnę, że dostaliście państwo – słowa adresuję do posłów Komisji – w formie elektronicznej informację o projekcie budżetu w częściach przygotowanych przez dysponentów. Wszystkie materiały są dostępne na naszych iPadach. Proponuję, żebyśmy rozpatrywali ustawę budżetową w następującym porządku: najpierw wystąpienie przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowych, innych urzędów i instytucji państwowych, wystąpienie posła wyznaczonego przez prezydium Komisji do koreferowania poszczególnych części budżetowych, następnie pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych i ewentualna dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Czy macie państwo jakieś uwagi do trybu pracy? Jeśli nie, to rozumiem, że akceptujemy taki sposób procedowania.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Zaczynamy od pkt 1 porządku obrad. Proszę pana prezesa Głównego Urzędu Statystycznego o zreferowanie w swoim zakresie projektu budżetu. Bardzo proszę pana prezesa o przedstawienie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#DominikRozkrut">Zaczynam tradycyjnie od dochodów budżetowych – może pozycja nie najważniejsza, ale tak to zawsze czynimy. W Głównym Urzędzie Statystycznym na 2024 r. zaplanowane zostały dochody w wysokości 1578 tys. zł, co stanowi wzrost o 7,7% w stosunku do dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na poprzedni rok. W układzie rodzajowym największą pozycją w dochodach są oczywiście w naszym przypadku wpływy z ZUS-u, tj. 71% dochodów, głównie z tytułu udostępniania danych statystycznych, przygotowania informacji z wykorzystaniem rejestru REGON.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#DominikRozkrut">Teraz przejdę do wydatków. W tym zakresie limit wydatków budżetowych dla Głównego Urzędu Statystycznego został ustalony w wysokości 734 242 tys. zł, co w porównaniu do ustawy budżetowej na poprzedni rok jest wzrostem o 28,4%, a w porównaniu do przewidywanego wykonania budżetu w 2023 r. ten limit rośnie o 17,5%. W strukturze wydatków planowanych na nadchodzący rok według rodzajów największy udział będą miały oczywiście wydatki na wynagrodzenia, będzie to 70,1% wydatków, potem składki na ubezpieczenia społeczne – 11,7%, tzw. wydatki rzeczowe – 9,5% i wydatki majątkowe – 2,5%.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#DominikRozkrut">Teraz może przejdę do następnej pozycji. Następną pozycją są wydatki budżetu środków europejskich. Limit wydatków z budżetu środków europejskich na 2024 r. został ustalony w łącznej wysokości 1021 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej z poprzedniego roku zmniejszył się o 2700 tys. zł, tj. o 72%, natomiast w porównaniu do przewidywanego wykonania zmniejszył się nawet o 86,8%. Środki w całości zostały zaplanowane na Pogram Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, w ramach którego będziemy realizować kilka projektów, tak jak EStakada i wdrożenie XI Rewizji Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#DominikRozkrut">Następną pozycją, którą chciałem omówić, to są wynagrodzenia osobowe. Projekt planu wynagrodzeń na kolejny rok ustalony został w łącznej wysokości 514 935 tys. zł. W porównaniu do poprzedniej ustawy budżetowej zwiększył się o 33,5%, a w porównaniu do przewidywanego wykonania za ubiegający rok plan wynagrodzeń będzie wyższy o 20,2%. Planowany na kolejny rok wzrost wynagrodzeń w stosunku do znowelizowanej ustawy budżetowej na 2023 r. wynika: ze wzrostu o 20% funduszu wynagrodzeń osobowych pracowników – z wyłączeniem oczywiście osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe – przyznanie dodatkowych środków na pokrycie skutków wzrostu w 2024 r. minimalnego wynagrodzenia za pracę, skutków przechodzących związanych z rozdysponowaniem rezerwy celowej z 2023 r., wzrostu wynagrodzeń na sfinansowanie wypłaty dodatków dla służby cywilnej i wzrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#DominikRozkrut">Teraz jeszcze króciutko o zatrudnieniu. W pierwszym półroczu 2023 r., zgodnie z danymi ze sprawozdania Rb-70, przeciętne zatrudnienie w jednostkach służb statystki publicznej wyniosło łącznie 4993 etaty, z czego w grupie członków korpusu służby cywilnej – 3490 etatów, a w grupie pozostałych pracowników 1503 etaty. Na 2024 r. planowane jest zatrudnienie łącznie na poziomie 5634 etatów, z czego w grupie członków korpusu służby cywilnej 3941, a w pozostałych 1689. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie, łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, wynosi w służbach statystyki publicznej 7616 zł. Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę posła koreferenta, pana Patryka Wichra, o koreferat.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PatrykWicher">Zakres tematyczny pracy Głównego Urzędu Statystycznego jest bardzo szeroki. Jest jednostką, którą możemy się chlubić na poziomie nie tylko europejskiej, ale i światowym, poziom wykonywania przez nią czynności jest dość rozpoznawalny, a finanse – zarówno dochody, wydatki, jak i wydatki ze środków europejskich, czy też wynagrodzenia osobowe – mieszczą się w ramach dyscypliny finansowej, wszystkich wskaźników finansowych. Nie ma tu żadnych przekroczeń, które by niepokoiły, ani sytuacji, które zwracałyby szczególnie uwagę. W związku z tym też poziom zatrudnienia na poziomie ok. 5000 – w przyszłym roku ok. 5600 osób – a także wynagrodzenia, które wydają się… podwyżki, które są przewidywane na wynagrodzenia średnio o ponad 20%, to wszystko wskazuje na to, że jednostka jest prawidłowo prowadzona pod względem finansowym, a także budżetowym. Wskaźniki wydatków na wynagrodzenia to 7,7%, oczywiście prawie 12% wszystkie pochodne, 9% wydatki rzeczowe, 2,5% – majątkowe. Tak jak mówię, jeśli chodzi o GUS, część 58, wydaje się, że nie ma żadnych niepokojących sytuacji, a wręcz jednostka prowadzona jest bardzo prawidłowo, za co dziękuję panu prezesowi i wszystkim służbom, które tworzą jej finansowanie i budżetowanie. Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSkowrońska">Panie prezesie, ta różnica pomiędzy zaplanowanym wcześniej wzrostem wynagrodzenia o 6,6% a tym 20-procentowym proponowanym w tej chwili, czy może pan powiedzieć jaka to jest łączna kwota?</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Czy są jakieś inne pytania, wystąpienia? Nie widzę. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu budżetu w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do kolejnego punktu. Proszę rzecznika finansowego o zreferowanie projektu budżetu w swoim zakresie. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#IwonaBakun">Rzecznik finansowy planuje przychody zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r., która określa jakie podmioty z rynku finansowego pokrywają koszty Rzecznika Finansowego. W związku z powyższym planowane przychody i koszty na 2024 r. są w wysokości 59 250 tys. zł. Przewidujemy przychody od podmiotów rynku finansowego w wysokości 58 300 tys. zł, wpłaty na pozasądowe rozwiązywanie sporów w wysokości 100 tys. zł, odsetki od lokat – 800 tys. zł oraz pozostałe przychody w wysokości 50 tys. zł. Na koszty planujemy: amortyzację w wysokości 250 tys. zł, materiały i energię – 1549 tys. zł, usługi obce – 17 302 tys. zł i wynagrodzenia 30 874 tys. zł – z czego tutaj przyjęliśmy wskaźnik wzrostu w wysokości 6,6% – składki w wysokości 6250 tys. zł, podatki i opłaty – 400 tys. zł, na pozostałe koszty funkcjonowania – 2405 tys. zł oraz pozostałe koszty operacyjne 220 tys. zł. Największymi podmiotami finansującymi działalność Rzecznika Finansowego są banki – od banków planujemy przychody w wysokości 31 652 tys. zł – oraz krajowe zakłady ubezpieczeń społecznych, tj. 20 616 tys. zł. Stan zatrudnienia na koniec roku u Rzecznika Finansowego to 220 osób, z czego planujemy pozyskać dodatkowych 20 etatów, jeżeli nam to się uda. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JarosławUrbaniak">Pani jest w dość trudnej sytuacji, więc bardzo bym prosił, żeby pani mi nie przerywała, kiedy zgłaszam wniosek formalny do przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy…</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do kolejnego punktu. Proszę przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego o zreferowanie projektu budżetu w swoim zakresie. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#KrystianWiercioch">Plan finansowy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego na rok 2024 jest załącznikiem do budżetu państwa. Na początku chciałem tylko powiedzieć, że Komisja Nadzoru Finansowego sprawuje nadzór nad prawie wszystkimi segmentami rynku finansowego, w szczególności nad sektorem bankowym, rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym, sprawuje też nadzór nad instytucjami płatniczymi, biurami usług płatniczych i instytucjami pieniądza elektronicznego, przy czym koszty funkcjonowania Komisji Nadzoru Finansowego i urzędu, który wspiera komisję, są pokrywane głównie z wpłat wnoszonych przez podmioty rynku finansowego w wysokości i na zasadach, które są określone w ustawie.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#KrystianWiercioch">Plan finansowy na 2024 r. został przygotowany w oparciu o wytyczne do przygotowania budżetu, otrzymane z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i w oparciu o wskaźniki budżetowe zawarte w założeniach do projektu budżetu państwa na rok 2024 z Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o liczbę podmiotów, które nadzoruje Komisja Nadzoru Finansowego, to chciałem tylko powiedzieć, że samych kategorii podmiotów, które nadzorujemy, jest ponad 40. W tym są banki komercyjne, spółdzielcze, domy maklerskie, emitenci, fundusze inwestycyjne, otwarte fundusze emerytalne, zakłady ubezpieczeń i wiele, wiele innych podmiotów. W planie finansowym zaplanowano przychody ogółem w wysokości 647 142 tys. zł, z czego 610 008 tys. zł to są kwoty, które planuje się, że będą wniesione przez podmioty nadzorowane. Koszty planowane w przyszłym roku to 614 672 tys. zł. Od razu powiem, że to jest wzrost o 24 543 tys. zł, z czego główny składnik tych kosztów to są wynagrodzenia i składki, i to jest kwota 389 172 tys. zł. W planie uwzględniono też środki na wydatki majątkowe w kwocie 30 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o bardziej szczegółowe źródła przychodów – o wpłatach od podmiotów nadzorowanych powiedziałem, że to jest kwota 610 008 tys. zł – dodatkowo przychody obejmują odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat, to jest kwota 16 929 tys. zł, wpływy z opłat egzaminacyjnych oraz opłat za wydanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, certyfikatów i duplikatów – to jest kwota niecałe 2000 tys. zł – wpływy z opłat za zezwolenia, akredytacje i opłaty ewidencyjne – to jest blisko 5000 tys. zł – odsetki od wolnych środków w wysokości ponad 4000 tys. zł, przychody z tytułu wynajmu nieruchomości – blisko 6000 tys. zł. Jeżeli chodzi o pozycję kosztów, to główną pozycją, tak jak mówiłem, są wynagrodzenia. Wynagrodzenia wzrosły w planie finansowym na 2024 r. o 42 439 tys. zł i, tak jak mówiłem, wynoszą 389 000 tys. zł, z tego koszty wynagrodzeń osobowych to jest 317 360 tys. zł. Fundusz wynagrodzeń został zwiększony o 12,3%. Średnie miesięczne wynagrodzenie dla pracowników, bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego, planowane jest na poziomie 15 512 zł. Liczba etatów. Nie jest planowana zmiana w tym zakresie. Ta liczba pozostaje na poziomie 1537 etatów.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#KrystianWiercioch">Kolejną pozycją, jeżeli chodzi o pozostałe pozycje kosztów i jeżeli chodzi o wielkość, jest zakup usług obcych, to jest kwota 102 813 tys. zł. Pozycja ta jest mniejsza niż w roku ubiegłym o 15 768 tys. zł. Tu główną pozycją kosztów jest zakup pozostałych usług, głównie utrzymanie i wsparcie systemów informatycznych, które wykorzystuje Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, usługi związane z tworzeniem oprogramowania oraz inne usługi obce – i to jest kwota 69 605 tys. zł. Drugą pozycją usług obcych są opłaty za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe w kwocie 375 tys. zł. Kwota jest na poziomie planu z poprzedniego roku. Od razu dodam, że planowany czynsz za budynek na ul. Pięknej 20 to jest kwota 22 000 tys. zł. Kwota jest taka sama jaką zaplanowano w ubiegłym roku. Ona jest uzależniona od kursu euro z tego powodu, że czynsz za wynajem jest liczony w euro, a płacony jest w złotych. Pozostałe koszty funkcjonowania to jest 47 944 tys. zł. W tej grupie największą pozycję stanowią składki do organizacji międzynarodowych, które są związane z naszym członkostwem w Unii Europejskiej, to jest kwota 31 630 tys. zł, podróże służbowe w kwocie 6 472 tys. zł oraz szkolenia w wysokości 4759 tys. zł. Tak jak mówiłem, planowane wydatki na środki majątkowe to jest ok. 30 000 tys. zł. To są środki głównie na rozbudowę infrastruktury informatycznej, zakup licencji i oprogramowania narzędziowego, wymianę zużytego sprzętu komputerowego i podobnego rodzaju wydatki. Bardzo dziękuję. Jeżeli są jakieś pytania, to chętnie odpowiem.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Koreferentem w tym punkcie jest pan poseł Jarosław Urbaniak. Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Pozwólcie państwo, że nie będę powtarzał wszystkich liczb, które przed chwilą były przytoczone, zajmę się tymi, które budzą pewne wątpliwości, i to zasadnicze, jeśli mam później wyrazić swoją opinię. Chciałbym zacząć, co jest nie za bardzo oryginalne, od rozdziału 4010, czyli od wynagrodzeń. Rzeczywiście, tak jak przed chwilą zostało powiedziane, w materiale, który został nam przedstawiony, jest sformułowanie „zgodnie z wytycznymi, według których przyjęto wzrost funduszu wynagrodzeń pracowników o 12,3%.” Jest to w pewnej rozbieżności od tego, co wszyscy pracownicy Urzędu KNF-u słyszą w telewizji, słyszeli w kampanii wyborczej, że sfera budżetowa będzie miała wzrost wynagrodzeń o 20%, a nie 12,3%. Tutaj mogłoby być takie delikatne, drobne zdziwienie. Natomiast trochę mi się chciało i sięgnąłem do starych materiałów dotyczących budżetu KNF-u. Oto okazuje się, że w budżecie w 2023 r., który przyjął Sejm Rzeczypospolitej, kwota na wynagrodzenia w paragrafie 4010 wynosiła 242 481 tys. zł. W porównaniu do kwoty, która jest zaproponowana w tym materiale, to nie jest 12,3%, tylko wzrost o 30,88%. Mówimy o Urzędzie KNF-u, co do którego od kilku lat są poważne pytania i dyskusje dotyczące wysokości wynagrodzeń, a w szczególności wysokości wynagrodzeń kierownictwa tego urzędu. W materiale oficjalnie pisze się, że zaplanowano wzrost o 12,3%, a w rzeczywistości wzrost jest o ponad 30% w stosunku do budżetu na rok 2023.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JarosławUrbaniak">Powstaje pytanie, już w pierwszym akapicie mojej wypowiedzi: na ile rzetelne są materiały, które zostały nam przedstawione przez Komisję Nadzoru Finansowego, czyli instytucję, która na, co jak co, ale na procenty, liczby, wyliczenia, tabelki powinna zwracać uwagę w sposób szczególny? Od kogo jak od kogo, ale właśnie od tej instytucji powinniśmy oczekiwać materiałów najbardziej rzetelnych, bo do tego została powołana przez Rzeczpospolitą Polską. Żeby było jasne, znalazłem… jest coś takiego w materiałach jak planowane wykonanie za 2023 r. Ono zostało określone – tylko, że to jest plan, bo jeszcze zostało parę dni – na poziomie 280 203 tys. zł. Ale to wyliczenie nadal jest nieprawidłowe, ponieważ przy takim wzroście, który nastąpił w trakcie roku budżetowego, to wzrost nadal jest o 13,26%. Pytanie kolejny raz pojawiające się nie w przestrzeni publicznej, tylko na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych: jak kształtowało się wynagrodzenie przewodniczącego i wiceprzewodniczących? Słyszeliśmy o wzrostach na poziomie z 34 tys. zł do 82 tys. zł, a w przypadku wiceprzewodniczących do 70 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JarosławUrbaniak">Drobna uwaga, bo drobna, w pewnym momencie zauważyłem, że przy zakupie usług remontowych – drobiazg, bo drobiazg, bo mówimy o 2 140 tys. zł – w tym materiale, które państwo przedłożyliście, jest sformułowanie „co stanowi nieznaczny wzrost w stosunku do roku 2023”. Sprawdziłem, 16,81%. Jeżeli KNF twierdzi, że wzrost z roku na rok o ponad 16% to jest, cytuję „nieznaczny wzrost” w stosunku do roku poprzedniego, to się nie dziwię jak wysokie są oprocentowania w instytucjach, które podlegają nadzorowi KNF-u. Drobiazg, bo drobiazg, ale to chyba ktoś nie ma wyobraźni i poczucia w jakich warunkach Polacy biorą kredyty.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JarosławUrbaniak">No i oczywiście rzecz, która bulwersuje od lat, czyli kwestia opłaty za administrowanie i czynsze za budynki. Pan z tej kwoty 30 375 tys. zł wyodrębnił kwotę, która będzie przeznaczona na wynajem słynnego budynku na ulicy Pięknej, ale myślę, że winni jesteśmy usłyszeć, po pierwsze, co z pozostałymi 8000 tys. zł, na jaki wynajem, na jakie czynsze – bo to też niemała kwota w skali roku – kto jest w tej chwili właścicielem budynku przy ulicy Pięknej i chciałbym usłyszeć jakie jeszcze posiada budynki. To jest bulwersujące, że KNF posiada swoje budynki, kiedyś miał siedzibę w budynku, który był własnością Skarbu Państwa, i tych kosztów nie ponosił.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#JarosławUrbaniak">W waszym planie finansowym można także znaleźć sporą kwotę na podatek od nieruchomości, jak rozumiem nieruchomości, których jesteście właścicielami –120 tys. zł. To jest 10 tys. zł rocznie. To też są niebagatelne pieniądze. … miesięcznie. Przepraszam. To, że Warszawa nic nie robi… Byłem samorządowcem, podatki takie same jak w gminie Górki Dolne. Chciałbym, żeby Komisji Finansów Publicznych zostały udzielone odpowiedzi, również z dokładnym podaniem jakie były średnie wynagrodzenia, jakie jest obecnie wynagrodzenie kierownictwa urzędu i jakie naprawdę jest… Bo mi z wyliczeń wynika, że te 15 tys. zł, które jest średnią płacą w KNF-ie, czy w Urzędzie KNF-u, to chyba trochę mało, bo w KNF-ie są wypłacane trzynastki, są w budżecie zapisane i do tej średniej chyba nie zostały jednak zaliczone, czyli trzeba by było jeszcze trochę dodać. Mielibyśmy wtedy ponad 17 tys. zł rocznie. Tak naprawdę pozostaje kolejny raz pytanie o unikatowe umiejętności pracowników, jak to jest, bo to chyba najbogatsza firma w kraju, że średnia płaca wynosi ponad 17 tys. zł miesięcznie. Dziękuję uprzejmie, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#KrystynaSkowrońska">Ale w planie finansowym, który przedstawiono nam, pokazujecie państwo po stronie przychodów ogółem, można się zgodzić, że podnosicie państwo składkę. Niemniej jednak moje pytanie jest następujące, bo przychody państwa założone w ustawie budżetowej na rok 2023 są różne od przewidywanego wykonania: czy państwo chcecie powiedzieć, że w tym zakresie składka jest ustalona i wszystkie podmioty znają tę składkę? Jak państwo szacowali, że różnica w wykonaniu za rok 2023 wynosi około 40 000 tys. zł? Rozumiem, że w ten sam sposób są skalkulowane przychody, w postaci składki, wyższe o prawie 40 000 tys. zł. Z dużym niepokojem chciałabym powiedzieć, bo państwo pokazujecie w 2024 r. – w ostatniej tabeli dziewiąta kolumna – zobowiązania, które będą na koniec 2024 r. w wysokości 100 000 tys. zł. Poprosiłabym o wyjaśnienie skąd to zobowiązanie.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#KrystynaSkowrońska">I jeszcze jedno. Mamy takie zobowiązania… To jest to samo zobowiązanie w innej tabeli. Poprosiłabym o wyjaśnienie. Przyłączam się do potrzeby wyjaśnienia i odpowiedzi na pytania, które przedstawił pan poseł Urbaniak.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JanuszCichoń">Czy mamy jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Jeśli nie, to proszę pana przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego o odpowiedzi i ustosunkowanie się do opinii.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#KrystianWiercioch">Odpowiadając po kolei na pytania, jeżeli chodzi o wzrost funduszu wynagrodzeń o 12,3% i tę nieścisłość, o której pan powiedział, tak jak powiedziałem ta kwota 12,3% to jest wzrost wynagrodzeń osobowych. Tam dodatkowo są jeszcze składki na PFRON, być może one mogą zaburzać tę kwotę, natomiast ten wzrost jest liczony do planowanego wykonania na rok 2023. Jeżeli to policzymy, to mniej więcej wyjdzie taka kwota. Jeżeli odejmiemy składki na PFRON, to ten wskaźnik zostanie zachowany. Planowanie budżetu było wykonane w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego na podstawie wskaźników, które otrzymaliśmy. Tutaj żadnych dodatkowych wzrostów w planie na 2024 r. nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia przewodniczącego i zastępców, i pytanie o średnie wynagrodzenie, o których państwo mówiliście, to jeżeli chodzi o same wynagrodzenia przewodniczącego i zastępców, one są określone w przepisach prawa i one są jawne.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#KrystianWiercioch">Chciałem się odnieść do tego w taki sposób, że wynagrodzenia przewodniczącego i zastępców od kilkunastu lat pozostawały na podobnym poziomie, praktycznie nie były waloryzowane, w związku z tym nie możemy porównywać jednorazowej waloryzacji do waloryzacji, która dotyczy innych pracowników urzędu, kiedy w budżecie każdorocznym planujemy zwiększenia funduszu wynagrodzeń o kwoty, jakie wynikają z założeń do ustawy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#KrystianWiercioch">W przypadku wynagrodzeń przewodniczącego i zastępców te wartości nie były zmieniane praktycznie od kilkunastu lat. Jeżeli rozłożymy ten wzrost jednorazowy na te wszystkie lata, to myślę, że on będzie odpowiadał średniej inflacji i wcale nie będzie taki wysoki. Oczywiście zawsze możemy dyskutować, dlaczego wynagrodzenia kierownictwa czy pracowników są na takiej czy innej wysokości. Oczywiście dyskusja w tym zakresie nie jest łatwa. Myślę jednak, że te wynagrodzenia powinny być porównywane czy do innych instytucji sieci bezpieczeństwa finansowego w Polsce, czy też do podmiotów nadzorowanych. Jeżeli chcemy, aby w polskiej administracji pracowały osoby o wysokich kwalifikacjach, abyśmy byli w stanie zatrzymywać talenty, pracowników, którzy mogliby pracować na rzecz naszego kraju, to wynagrodzenia, które oferujemy, muszą być porównywalne do wynagrodzeń, które są oferowane przez instytucje rynku finansowego – w naszym przypadku do tych, które nadzorujemy. My na co dzień konkurujemy o pracowników z bankami, z zakładami ubezpieczeń. My również chcemy zatrudniać najlepszych pracowników. Jeżeli nie będziemy w stanie zaproponować im wynagrodzeń na odpowiednim poziomie, to ci pracownicy bądź w ogóle nie przyjdą do nas do pracy, i tych najlepszych pracowników nie zatrudnimy, bądź po krótkim okresie pracy będą przechodzili do podmiotów komercyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#KrystianWiercioch">Pani przewodnicząca wspomniała też o wynagrodzeniach pracowników szeregowych. Tak jak powiedziałem w budżecie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wzrosty wynagrodzeń były przewidywane praktycznie każdego roku zgodnie ze wskaźnikami ustawy budżetowej. Pracownicy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego na co dzień spotykają się i często rozmawiają z pracownikami na wysokich stanowiskach w podmiotach nadzorowanych, dlatego też wynagrodzenia muszą być na odpowiednim poziomie, żeby dialog i rozmowa była merytoryczna i żeby obydwie strony wiedziały o czym mówią. Dlatego planowane są wynagrodzenia pracowników na takim poziomie. One wynikają też z naszych doświadczeń rekrutacyjnych, gdy próbujemy zatrudniać osoby. W chwili obecnej są bardzo wysokie oczekiwania płacowe. Chciałem tylko powiedzieć, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zatrudnia bardzo wysokiej klasy specjalistów, takich jak aktuariusze, których na liście w Polsce jest mniej niż 500 osób. To są osoby, których wynagrodzenia na rynku również są bardzo wysokie. Zatrudniamy radców prawnych, zatrudniamy analityków finansowych, którzy zajmują się analizami dużej liczby informacji i danych, zatrudniamy informatyków-programistów i wielu, wielu innych specjalistów, których wynagrodzenia na rynku są po prostu bardzo wysokie. Nie jest to zależne od nas.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#KrystianWiercioch">Było pytanie o wzrost planowanej kwoty usług remontowych i o stwierdzenie, że to nie jest istotna kwota – tu, gdzie było wskazane, że wzrost jest o 16%. Chciałem powiedzieć, że kwota wzrostu w złotych, w stosunku do budżetu Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, wynosi 300 tys. zł – w tym zakresie znalazło się to stwierdzenie.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o pytanie o nieruchomość przy ul. Pięknej 20, to tak jak państwo wiecie, bo my wyjaśniamy to na każdym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, umowa na wynajem została zawarta na 10 lat i ta umowa w praktyce nie może być rozwiązana. Możemy powiedzieć, że na dzień dzisiejszy opłaty, które płacimy, są poniżej poziomu rynkowego, czyli czynsze rynkowe są wyższe niż my płacimy za wynajem tego budynku. Tak że na dzień dzisiejszy umowa, za którą płacimy… Te kwoty oczywiście są wysokie, ale nie są wygórowane, jeżeli porównamy do stawek rynkowych. Pytanie o właściciela budynku, to na chwilę obecną właścicielem jest pośrednio fundusz z Grupy Generali.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące podatku od nieruchomości, to my płacimy podatki od nieruchomości z tego powodu, że jesteśmy właścicielami nieruchomości. Płacimy podatki w odpowiedniej wysokości, zgodnie z przepisami prawa. Nie jesteśmy właścicielem tej, którą wynajmujemy, natomiast jesteśmy właścicielem innych nieruchomości i w tym zakresie jesteśmy zobowiązani płacić podatki.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące poziomu zobowiązań w wysokości 101 254 tys. zł, to można powiedzieć, że nastąpiła tu trochę zmiana sposobu planowania, natomiast ta kwota jest kwotą zobowiązań, którą planujemy na zobowiązania w stosunku do Funduszu Edukacji Finansowej.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#KrystianWiercioch">Wydaje mi się, że odpowiedziałem na wszystkie pytania. Jeżeli któreś pominąłem, to bardzo proszę o wskazanie.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgadł pan, mocno jestem nieusatysfakcjonowany, bo było unikanie odpowiedzi, i to takie, wydaje mi się, panie przewodniczący, wręcz niegrzeczne. Odpowiedź na pytanie jakie nieruchomości posiada KNF – że płaci 120 tys. zł rocznie podatku od nieruchomości i że zgodnie z prawem właściciel nieruchomości płaci podatek od nieruchomości – wydaje się dużym nietaktem na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, naprawdę dużym nietaktem. Wydaje mi się, że w Sejmie wszyscy posłowie mają takie doświadczenie, to nie jest coś nadzwyczajnego, że jak się jest właścicielem nieruchomości, to płaci się podatek od nieruchomości. W tym zakresie bardzo proszę o odpowiedź pisemną, także odpowiedź pisemną dotyczącą wynajmów, bo to naprawdę intrygujące. Jeżeli 22 mln zł idą na słynny budynek przy ul. Pięknej, to na co idzie pozostałe 8 mln zł?</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#JarosławUrbaniak">Wracając do wynagrodzeń, odpowiedź też jest lekkim nietaktem. Staram się precyzyjnie mówić, i w pierwszym zdaniu powiedziałem, że chodzi o paragraf 4010. Jeżeli by wziąć odpowiedź za prawidłową, to znaczy, że w KNF-ie popełniono jeszcze cięższy błąd, to znaczy, że w poprzednim roku inaczej wpisywano kwotę w paragraf 4010 i w tym roku w planie na 2024 r. też inaczej. To znaczy, że raz uwzględniono składkę pefronowską, a raz nie uwzględniono. Ja porównałem kwoty przedstawione przez KNF w materiałach w latach poprzednich i z obecnego paragrafu 4010. Tam powinna być wpisana kwota według tej samej metodologii. Jeżeli usprawiedliwieniem jest składka PFRON-u, to znaczy, że za którymś razem jest błąd. No to kolejny raz się cofam, że jednak KNF został powołany przez Rzeczpospolitą do tego, żeby być specjalistą w zakresie cyferek, liczb i wyliczeń, a nie, żeby robić tego rodzaju błędy.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#JarosławUrbaniak">No i usprawiedliwienie dotyczące tego, że wzrost o 12,3% nie jest w porównaniu do budżetu na rok 2023, tylko do jego planowanego wykonania. Tu natychmiast pojawia się pytanie, co też nie jest czymś trudnym do wymyślenia, jak to się stało, że w roku 2023, czyli w tym, w którym jesteśmy, paragraf 4010 – czyli na wynagrodzenia osobowe pracowników – wzrósł o 15,56%? Z tego nie da się wyjść obronną ręką, mamy z czymś tutaj do czynienia. Bo rzeczywiście pomijając te drobne różnice 1%, że jeszcze długim ołówkiem dopisano, żeby te wzrosty wynagrodzeń w 2024 r. były jeszcze większe, to nadal powstaje pytanie, bo to jest jednak suma dwóch podwyżek, tej ukrytej, która nastąpiła w tym roku, wyższej podwyżki niż planowano w budżecie na 2023 r. – bo podwyżka była w porównaniu do 2022 r. – no i kolejnej, która teraz jest planowana, to nie zmienia to faktu, że do słynnego roku 2022 – z którego mieliśmy protokół z kontroli NIK-u, druzgocący dla KNF-u, ten wzrost wynosi 44,08%. To są ogromne wynagrodzenia. Usprawiedliwienie dotyczące tego, że muszą być specjaliści. Pojawia się kolejny raz na przykład pytanie, w tych 1500 osobach, które od specjalistów do prostych urzędników, nie wiem, panów sekretarek czy sekretarzy… Mam takie pytanie, które dla was też jest dołujące, ilu macie dwuetatowców? Ile osób, które średnio zarabiają 17 tys. zł, tak naprawdę jest zatrudnionych jeszcze w innym miejscu na pełnym etacie?</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#JarosławUrbaniak">Mam takie wrażenie, że Pan Bóg was opuścił w zakresie wynagrodzeń, i to już dawno, i jeszcze próbujecie to usprawiedliwiać w sposób nieprzygotowany. Te odpowiedzi naprawdę są nietaktowne w tym momencie, szczególnie, że pytania pojawiają się z roku na rok, a gdzieś tam głęboko jest raport z 2022 r., który rozjechał się po was jak walcem, a wy w odpowiedzi na to podnieśliście… Tak, zmieniliście zasady, tylko chciałbym powiedzieć, że nie jest prawdą, że nie zmieniło się wynagrodzenie kierownictwa KNF-u. Zmieniło się właśnie w taki sposób, że zmieniono zasady naliczania wynagrodzenia i stąd pochodził wzrost o ponad dwa razy, stąd te potężne kominy, których nie da się porównać do wynagrodzenia innych urzędników w Rzeczypospolitej, prezydenta, czy premiera. Co sugeruje takie usprawiedliwienie, że Rzeczpospolita nie dba o wykształcenie i umiejętności premiera, ministrów, prezydenta, jego ministrów, bo płaci im kilkakrotnie mniej? Ja mam takie wrażenie, że skuteczność wielu ministerstw jest dużo większa niż KNF-u, jeśli spojrzymy do tyłu i zobaczymy listę poszkodowanych w aferach GetBacku, czy Amber Gold. Wtedy wykazaliście wysokiej rangi umiejętności. To jest to.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#JarosławUrbaniak">W takim razie, żeby była jasność i żeby były tabelki, panie przewodniczący, to w zakresie tych wynagrodzeń i tego mętnego tłumaczenia o PFRON-ie też poproszę o klarowną odpowiedź na piśmie. To znaczy niech to będą tabelki i niech to będą zapisy budżetowe, a nie, że tu dodajemy PFRON, tam nie oddajemy. Paragraf 4010 w budżecie: jakie są wynagrodzenia osobowe, jaka jest rzeczywista średnia płaca pracowników w KNF-ie, jakie dokładnie są wynagrodzenia kadry kierowniczej, jaka jest rozpiętość, to o co pytała pani przewodnicząca. Czyli co oznacza tak naprawdę w praktyce dla 1500 pracowników urzędu to ponad 17 tys. zł średniej płacy, czyli jakie jest rzeczywiste najniższe wynagrodzenie roczne pracownika, jakie jest najwyższe. Naprawdę to są rzeczy, które bulwersują, i to mocno, więc poproszę o odpowiedź na ten temat na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#JarosławUrbaniak">No i chciałbym jeszcze usłyszeć, w związku z tym nietaktem w odpowiedziach, jak tak naprawdę Urząd KNF-u zareagował na raport i wytyczne NIK-u z 2022 r… za budżet… z wykonania budżetu za rok 2022… – przepraszam za przejęzyczenia – ale dokładnie na ocenę wykonania budżetu za 2022 r., czyli raport z 2023 r.? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#JanuszCichoń">Jeszcze pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#KrystynaSkowrońska">Państwo mówicie, że my pytamy cały czas o siedzibę na ul. Pięknej. Pan przewodniczący powiedział o cenie rynkowej, ale ta cena rynkowa dla podmiotu, który miał swoją siedzibę wcześniej gdzie indziej, jest zawarta na 10 lat po cenie rynkowej. Każdego roku wynajęcie powierzchni na Pięknej na rzecz KNF-u kosztuje 22 mln zł. Zgoda, że w tym roku nie pokazaliście państwo, że utrzymanie zieleni w tym budynku kosztuje 1,5 mln zł – na to zwracaliśmy uwagę w poprzednim roku – niemniej jednak chcielibyśmy, abyście państwo pokazali koszty od początku wynajmu na ul. Pięknej, i wcześniej, jakie były koszty lokalowe za wynajem powierzchni na rzecz Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#KrystynaSkowrońska">I ostatnią rzecz, o którą poproszę na piśmie, ona może nie interesować wszystkich członków Komisji Finansów Publicznych. Jak wygląda realizacja wymogu podwyższenia kapitałowego dla podmiotów SKOK? Dlatego że przesuwaliśmy tam chyba do roku 2034. Jak na dzisiaj wygląda zakres realizacji tego zadania? Będę wdzięczna, jeżeli pan przewodniczący skieruje odpowiedź na sekretariat, aby wszyscy członkowie Komisji, nie poszczególni zadający pytania, mogli zapoznać się z odpowiedziami. Dla niektórych z państwa posłów, którzy są w tej Komisji dopiero od tej kadencji, będą to informacje, które na pewno trochę zaskoczą. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#JanuszCichoń">Mamy tutaj oczekiwania informacji na piśmie, ale być może pan przewodniczący chciałby się odnieść w tej chwili do wypowiedzi posłów? Widzę jeszcze jednego posła, który chce zabrać głos. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#SławomirĆwik">Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, szanowni goście. Ja chciałem jeszcze dopytać o kwestie, o których dyskutujemy, jeśli chodzi o kwestię wynagrodzeń. Poprosiłbym jeszcze o medianę wynagrodzeń, bo ona często mówi dużo więcej aniżeli tylko średnia, która może być wypaczona przez najwyższe wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#SławomirĆwik">Odnośnie do czynszu, panie przewodniczący, ja chciałem zwrócić uwagę na pewną, myślę, w mojej ocenie, niefortunność sformułowania. Ja rozumiem, że pan chciał podkreślić, że czynsz nie wzrósł w tym roku, ale jeżeli pan mówi, że czynsz jest poniżej wartości rynkowej, a jest wynajmowany od funduszu z Grupy Generali, której podmioty są nadzorowane przez KNF, to brzmi to niefortunnie, przynajmniej w mojej ocenie.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#SławomirĆwik">Chciałem dopytać jeszcze o kwestię związaną z pracami nad ustawą z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku, zwaną potocznie „warzywniakiem”. Jak rozumiem KNF brał bardzo istotny udział w przygotowaniu założeń tej ustawy, jej treści, a także w pracach nad jej uchwaleniem. W związku z jej zapisami, które spowodowały z dniem 29 września zawieszenie przez Radę Giełdy Papierów Wartościowych notowań kilku podmiotów rynku regulowanego – chodzi mi o alternatywne spółki inwestycyjne – to tytuł tej ustawy powinien był brzmieć „w związku z zapewnieniem wstrzymania rozwoju rynku finansowego oraz brakiem ochrony inwestorów”, to chciałem się dopytać: czy osoby zatrudnione w KNF-ie, które brały udział w pracach nad tą ustawą i dopuściły do tak karygodnego błędu, otrzymują premie i nagrody za 2023 r.? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o rozpiętość wynagrodzeń, to przygotujemy takie wyjaśnienia na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#KrystianWiercioch">Było pytanie dotyczące oceny przez NIK wykonania budżetu za 2022 r. O ile dobrze pamiętam, to ta ocena była bez uwag. Jeżeli były tam jakiekolwiek wskazówki NIK-u dotyczące poprawy planu na kolejne lata, to te wskazówki na pewno zostały uwzględnione w planowaniu. Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące wynagrodzeń od 2015 r., to takie liczby przygotujemy i przedstawimy państwu pisemnie, tak samo koszty wynajmu.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o ul. Piękną 20, takie wyjaśnienie już przedstawialiśmy pisemnie, ale jeżeli jest taka potrzeba, to to wyjaśnimy. Było też pytanie dotyczące zwiększenia wymogów kapitałowych dla SKOK, na jakim to jest etapie. Na to też odpowiemy na piśmie. Jeżeli chodzi o medianę wynagrodzeń, to też musimy zrobić takie wyliczenia i takie informacje przekażemy. Podobnie, jeżeli chodzi o zmianę ustawy tzw. warzywniaka, w którym w pewnym zakresie brał udział Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. To też wyjaśnimy państwu na piśmie, kto przygotował te zapisy. Natomiast chciałem tylko powiedzieć, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego nie ma inicjatywy legislacyjnej, my tylko współpracujemy przy projektach ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#KrystianWiercioch">I to chyba były wszystkie pytania. W większości odpowiemy na piśmie, tak jak państwo sobie zażyczyliście. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#JanuszCichoń">Jeszcze pan przewodniczący Jarosław Urbaniak. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia, z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu, będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#JanuszCichoń">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>