text_structure.xml
12.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia mamy zaopiniowanie wniosku Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2023 r. Czy są uwagi do porządku dziennego? Bardzo proszę, pan poseł Buda.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WaldemarBuda">Mamy głębokie zaniepokojenie ponad miliona kredytobiorców, którzy dzisiaj nie znają nawet państwa intencji w tej sprawie. To, że państwo przygotowaliście projekt probankowy na kilkadziesiąt tysięcy kredytobiorców i następnie go wycofaliście, to wiemy, ale pytanie jest teraz takie – jakie państwo macie intencje wobec naszego projektu, który grupę docelową szacuje na poziomie miliona kredytobiorców? To jest niezwykle ważne i chciałbym uzyskać konkretną odpowiedź, kiedy będziemy mogli procedować nad tym projektem. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Informuję, informowałem już o tym wcześniej, także pana posła na poprzednim posiedzeniu, że zwróciłem się do Biura Analiz Sejmowych z prośbą o analizę skutków tego projektu. BAS poprosiło mnie o przedłużenie terminu do 18 grudnia i do tego momentu nie jestem w stanie podjąć decyzji o zwołaniu posiedzenia, ponieważ nie będę posiadał wcześniej analizy, którą zleciłem BAS. Informuję także, że przyszły premier wielokrotnie deklarował przygotowanie rządowego projektu dotyczącego wsparcia kredytobiorców. Mówił także o tym marszałek Sejmu. Myślę,… tak się składa, że te projekty będą mogły zbiec się w czasie. Dzisiaj nie przewiduję poszerzenia porządku obrad. Jeśli chce pan złożyć formalny wniosek, to możemy go przegłosować.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Po krótkiej dyskusji, panie pośle, wygląda na to, że pański wniosek jest jednak bezprzedmiotowy, ponieważ regulamin przewiduje, że w przypadku pierwszego czytania posłowie muszą być powiadomieni w planie posiedzenia. To jest art. 37 regulaminu Sejmu. W tej sytuacji wniosek jest bezprzedmiotowy. Zgodnie z tym co powiedziałem wcześniej, wrócimy do tego projektu w momencie, kiedy będą miał analizę BAS oraz kiedy będziemy mieli stanowisko, projekt nowego rządu w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Na tym zamykam dyskusję nad uzupełnieniem porządku dziennego o tę kwestię. Jeszcze raz powtarzam – ten wniosek jest bezprzedmiotowy, niezgodny z regulaminem Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Czy są inne uwagi do porządku obrad? Pan poseł Kowalczyk, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#HenrykKowalczyk">Rozumiemy przedłużenie terminu, ale możemy przegłosować, że to będzie za tydzień. Proponuję, żeby wnioskodawca zgodził się na modyfikację swojego wniosku formalnego, żeby rozpatrzyć…</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Na tym zamykam dyskusję na temat uzupełnienia porządku obrad i chcę, żebyśmy przeszli do realizacji porządku dziennego. Zgodnie z tym co już mówiłem, przewiduje on zaopiniowanie wniosku Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmiany planu finansowego NFZ na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Mamy jednak, że tak powiem, pewien techniczny problem, w związku z którym chciałbym zasięgnąć państwa opinii. W tej chwili ciągle jeszcze trwa posiedzenie Komisji Zdrowia, na którym prezes Narodowego Funduszu Zdrowia pan Filip Nowak przedstawia wspomnianą zmianę w planie finansowym NFZ. Na sali mamy pana Dariusza Jarnutowskiego, dyrektora Departamentu Ekonomiczno-Finansowego w Centrali NFZ, który jest gotowy przedstawić nam ten wniosek. Jeśli państwo pozwolicie, jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to udzielę głosu panu dyrektorowi w celu zaprezentowania wniosku, po czym rozpoczniemy dyskusję na temat tego wniosku, która – mam nadzieję – zakończy się przyjęciem opinii.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę sprzeciwu, wobec czego, panie dyrektorze, proszę o zabranie głosu. Otrzymałem informację, że Komisja Zdrowia zakończyła swoje posiedzenie, ale myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby pan dyrektor przedstawił nam ten wniosek. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#DariuszJarnutowski">Na zwiększenie planowanych przychodów i kosztów ogółem składają się zwiększenie kosztów realizacji zadań o kwotę 563 921 tys. zł, w tym zwiększenie planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej o kwotę 652 201 tys. zł i przeznaczenie tych środków na zwiększenie planów finansowych w oddziałach wojewódzkich łącznie o 725 178 tys. zł, co stanowi 0,66% zwiększenia; zwiększenie kosztów finansowania leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zgodnie z art. 43a ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej o 10 000 tys. zł oraz zmniejszenie kosztów realizacji zadania, o którym mowa w art. 97 ust. 3 pkt 3d ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, o 98 280 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#DariuszJarnutowski">Ponadto projektowana zmiana planu finansowego zakłada zmniejszenie kosztów administracyjnych w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia o 63 800 tys. zł, zwiększenie pozostałych przychodów o kwotę 208 266 tys. zł, zmniejszenie pozostałych kosztów o kwotę 191 730 tys. zł, zwiększenie przychodów finansowych o 67 831 tys. zł i zmniejszenie kosztów finansowych o kwotę 32 294 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#DariuszJarnutowski">Jak już wspomniałem, głównym celem projektowanej zmiany planu finansowego jest zwiększenie planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w oddziałach wojewódzkich o kwotę 725 178 tys. zł. Te środki, przeznaczone na finansowanie świadczeń w oddziałach wojewódzkich, zostały podzielone zgodnie z obowiązującym algorytmem podziału środków określonym w art. 118 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej oraz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 listopada 2009 r., natomiast podział środków między rodzaje świadczeń w planie finansowym poszczególnych oddziałów wojewódzkich został dokonany przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich z uwzględnieniem zabezpieczenia środków na sfinansowanie świadczeń ponadlimitowych, w tym w szczególności ponadlimitowych świadczeń finansowanych w trybie nielimitowanym.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#DariuszJarnutowski">Tak przedstawia się cały projekt zmiany planu finansowego NFZ. Serdecznie dziękuję i proszę o przyjęcie opinii.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#DariuszJarnutowski">Planowane zmniejszenie wydatków na zmniejszenie zakupu szczepionek i jednoczesne przeznaczenie tych środków na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej w oddziałach wojewódzkich wynika z informacji, jaką pozyskał NFZ z Ministerstwa Zdrowia, że w roku budżetowym 2023 w tej wysokości środki pierwotnie zabezpieczone na zakup szczepionek do szczepień obowiązkowych nie zostaną wykorzystane przez Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia. W związku z powyższym uznaliśmy, że te środki mogą być przeznaczone na zwiększenie kosztów świadczeń w oddziałach wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSkowrońska">Następne moje pytanie – 5 grudnia zostało skierowane pismo w sprawie wyrażenia opinii o planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia do ministra finansów i do ministra zdrowia. Tak się jakoś dziwnie składa, że żadnego z panów ministrów, póki co, nie ma na tej sali, żeby można było mu zadać pytania. Zwyczajowo przy planie finansowym przychodzi minister finansów i minister zdrowia i potwierdza, czy i jakie są jego opinie. Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Finansów są nieobecni, nie mamy także żadnych ich opinii. To jest rzecz pierwsza.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSkowrońska">Druga – dzisiaj Komisja Zdrowia zajmowała się tym tematem. Moje drugie pytanie, i takie pytanie zadawałam, państwo nie umieli na to pytanie odpowiedzieć: jak wygląda zapotrzebowanie świadczeniodawców m.in. na usługi szpitalne z tytułu nadwykonań czy innych umów? Chodzi mi… Dawałam przykład jednego ze szpitali w województwie podkarpackim, gdzie na kwotę ok. 18 000 tys. zł tylko w jednym ze szpitali jest zobowiązań NFZ wobec tego podmiotu na kwotę 4600 tys. zł. Jak państwo, bo nie pokazaliście klucza dla poszczególnych województw…, na jakim poziomie zabezpieczane jest finansowanie zrealizowanych świadczeń zdrowotnych? To są rzeczy… my nie powinniśmy się dopytywać, tylko państwo powinni nam pokazać, jak liczyliście takie rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#KrystynaSkowrońska">Nie otrzymaliśmy również na Komisji Zdrowia odpowiedzi w sprawie nagród przyznanych przez ministra zdrowia dla poszczególnych przedstawicieli czy dyrektorów w kwocie ok. 350 tys. zł, jeśli dobrze pamiętam. Ponawiam to pytanie. Ważne jest, żeby Komisja Finansów Publicznych miała też taką wiedzę. Jakoś tak ta reprezentacja do Komisji Finansów Publicznych…, minister zdrowia ani minister finansów nie chcieli przyjść. Pytanie do sekretariatu, czy przedstawiciele tych resortów byli zaproszeni?</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Następnym zadającym pytania będzie pan poseł Arkadiusz Sikora, ale najpierw posłuchajmy jeszcze odpowiedzi pana prezesa, ewentualnie pana dyrektora. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#FilipNowak">Na posiedzeniu Komisji Zdrowia mówiliśmy także o tym, że pewne przekroczenie wartości umów zawartych ze świadczeniodawcami dotyczy zarówno umów ryczałtowych, w których zapłata za te świadczenia nie może nastąpić z przepisów prawa, natomiast odnośnie do limitowanych czy też nielimitowanych świadczeń odrębnie finansowanych, odbywa się to w miarę możliwości finansowych poszczególnych oddziałów, ale poprzedza to proces bilansowania umów, czyli przeniesienia środków z niewykonanych świadczeń na nadwykonane, a później następuje zapłata. Może ona nastąpić w tym roku, ale także do połowy przyszłego roku bądź też później – w oparciu o ugody. Bardzo często odbywa się to tzw. stawką degresywną, więc dziś trudno powiedzieć, w jakiej stawce i ile tych świadczeń zostanie zapłaconych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#FilipNowak">Natomiast odnośnie do kwoty, o którą pytał pan przewodniczący, oddaję głos panu dyrektorowi. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MichałDzięgielewski">Jeśli natomiast mówimy o promocji, to mówimy wyłącznie o szczepieniach, które byłyby tylko zalecane. Jeśli jest mowa o tej konkretnej grupie szczepień, to w jej przypadku nie ma potrzeby uprawiania żadnej propagandy na jej rzecz. Te szczepienia wprost wynikają z normalnego bilansu i z normalnych zdarzeń u dzieci, które są wzywane na szczepienia w ramach POZ.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#ArkadiuszSikora">Druga sprawa – jak to wygląda na tle osób, które przyjeżdżają do Polski? Wiemy, że spora część Ukraińców, i nie tylko, którzy do nas wjechali, też podlega tym obowiązkowym szczepieniom, tak?</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MichałDzięgielewski">Jeżeli mówimy o pewnych ubytkach w grupie zaszczepionej, umownie ją tak określając, to są to ubytki rzędu kilku procent. To nie jest 25% i zdecydowanie nie należy ze sobą wiązać tych dwóch liczb. Dopiero po zamknięciu roku będziemy wiedzieli, jak to wygląda po roku 2023, gdyż bilansu dokonuje się w rozrachunku rocznym na podstawie raportów składanych przez palcówki podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MirosławStasiak">Odnosząc się do tej konkretnej zmiany planu, chcę powiedzieć, że nie przewidujemy jakiegoś negatywnego stanowiska. To jest zmiana bilansująca, niepogarszająca wyniku, mająca charakter corocznej zmiany czyszczącej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Głosujemy przy użyciu kart do głosowania. Kto jest za przyjęciem takiej opinii? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki: 9 głosów za, nikt nie był przeciw, 18 osób się wstrzymało. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt zmiany w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>