text_structure.xml 35.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WeronikaSmarduch">Otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw innowacyjności i konkurencyjności. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WeronikaSmarduch">Witam państwa posłów oraz zgromadzonych gości – pana Marcina Łatę, dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Witam panią Patrycję Zeszutek, zastępcę dyrektora Departamentu Programów Wsparcia, Innowacji i Rozwoju, oraz panią Agnetę Bukowską, zastępcę dyrektora Departamentu Programów Ponadregionalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – dzień dobry. Witam również panią Izabelę Banaś, zastępcę dyrektora Departamentu Analiz i Strategii w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz pana Jarosława Gowina, radcę rzecznika małych i średnich przedsiębiorców. Witam wszystkich pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WeronikaSmarduch">Dzisiejszy porządek obrad brzmi: informacja o rządowych instrumentach wsparcia na rzecz wzrostu poziomu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki – przedstawiają minister funduszy i polityki regionalnej oraz minister rozwoju i technologii oraz ich przedstawiciele – i punkt drugi, czyli rozpatrzenie projektu planu pracy podkomisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. – przedstawia przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WeronikaSmarduch">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WeronikaSmarduch">Stwierdzam, że podkomisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WeronikaSmarduch">Przystępujemy zatem do realizacji punktu pierwszego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WeronikaSmarduch">Proszę o zabranie głosu pana dyrektora Marcina Łatę z Ministerstwa Rozwoju i Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MarcinŁata">Może tytułem wstępu – Ministerstwo Rozwoju i Technologii zajmuje się bardziej ramami prawnymi, tworzeniem systemu innowacji. Same instrumenty wsparcia innowacji są realizowane czy wdrażane przez agencje rządowe, głównie Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Natomiast środki finansowe, którymi dysponują te agencje, pochodzą ze źródeł unijnych i zawiaduje nimi Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, więc o samych instrumentach wsparcia pewnie będą mówiły koleżanki reprezentujące MFiPR, bo to są różne programy. Natomiast chciałbym powiedzieć kilka słów o samym ekosystemie innowacji i o tym, co sprzyjającego tworzeniu innowacji robimy w ostatnim czasie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MarcinŁata">Przede wszystkim – państwu nie trzeba tego tłumaczyć, bo zajmujecie się innowacjami, więc jest to doskonale znana sprawa – innowacje są tym czynnikiem, który sprzyja konkurencyjności gospodarki. W związku z tym, że inne czynniki, głównie stosunkowo niskie koszty pracy, zaczynają mieć coraz mniejsze znaczenie dla rozwoju gospodarczego, to właśnie w innowacjach powinniśmy poszukiwać recepty na dalszy wzrost i rozwój. W polityce innowacyjności nie ma łatwych rozwiązań, które w sposób szybki i bezpośredni przeniosą się na wyższy poziom innowacyjności. Najbardziej zaawansowane ekosystemy innowacyjności pokazują, że konieczne są działania nie tylko finansowe, nie tylko bodźce w postaci dotacji, grantów, ulg podatkowych, ale także działania sprzyjające współpracy, sprzyjające transferowi technologii, przede wszystkim z nauki do gospodarki, interwencja w obszarze edukacji, nauki. Oczekiwany efekt mogą przynieść dopiero takie kompleksowe działania i na pewno nie są to działania, które są szybkie. Na efekty trzeba, niestety, długo, cierpliwie czekać.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MarcinŁata">Może skupię się na kilku takich tematach, które aktualnie podejmuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, sprzyjających czy wprost przenoszących się na działania proinnowacyjne. Z tematów, które na pewno dosyć mocno nas ostatnio angażują, wymienić można tematykę krajowych inteligentnych specjalizacji. Specjalizacje istnieją już od dłuższego czasu i są podstawą wydatkowania środków unijnych, którymi Polska dysponuje na innowacje. Natomiast w ostatnim czasie mocno zastanawiamy się nad spriorytetyzowaniem tych specjalizacji. W tej chwili specjalizacji jest 13, natomiast chcielibyśmy wybrać takie obszary technologiczne, na których faktycznie powinniśmy skupić interwencje, żeby efekt wydatkowania środków publicznych był lepszy. Chcielibyśmy w odniesieniu do tych specjalizacji, które pozostaną – a które będą obszarami technologicznymi, na których chcemy się skupić – określić strategie rozwojowe, wizje rozwojowe i w dłuższym okresie skupić się właśnie na nich przez finansowanie. Są takie obszary, w których Polska ma całkiem dobry potencjał. Nie chciałbym wymieniać tych specjalizacji, jak one się będą nazywały, spośród tych, które zostaną wybrane z 13, bo to będzie przedmiotem konsultacji, rozmów z przemysłem, z nauką – na pewno temat będzie szeroko konsultowany. Natomiast warto wspomnieć na przykład o technologiach wodorowych, technologiach energetycznych neutralnych klimatycznie, sztucznej inteligencji, technologiach kwantowych, cyberbezpieczeństwie czy biotechnologiach. To są obszary, w których mamy całkiem niezły potencjał, i chcielibyśmy skupić się właśnie na ich rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MarcinŁata">Drugi temat, o którym chciałbym pokrótce powiedzieć, to ośrodki innowacji. Uruchomiliśmy całkiem niedawno akredytację ośrodków innowacji. To są ośrodki, których celem jest pośrednictwo dla przedsiębiorców, ułatwienie przedsiębiorcom podejmowania działalności innowacyjnej. Nad systemem akredytacji pracowaliśmy dosyć długo, zmieniając często koncepcję na skutek różnych uwag zgłaszanych w trakcie konsultacji i pozyskiwanych doświadczeń. Ale zdecydowaliśmy się na uruchomienie tego procesu po pierwsze, żeby móc skorzystać z opcji dofinansowania rozwoju wybranych w procesie akredytacji ośrodków innowacji z programu „Fundusze europejskie dla nowoczesnej gospodarki”, bo dla tych podmiotów, które wykażą istotny potencjał do osiągania wysokiej jakości usług proinnowacyjnych chcieliśmy zaproponować instrument wsparcia, rozwoju ich możliwości do świadczenia tego typu usług. Akredytacja dzieli się na indywidualną i konsorcjalną. W indywidualnej skupiamy się na funkcjach, które realizują ośrodki innowacji, czyli jakie mają kompetencje w świadczeniu określonych usług proinnowacyjnych. Natomiast w akredytacji konsorcjalnej chcemy się skupić na specjalizacji ośrodków, czyli celem jest specjalizacja w określonych obszarach technologicznych czy specjalizacjach tematycznych ośrodków. Zidentyfikowaliśmy jako stosunkowo słabą stronę polskiego ekosystemu innowacji to, że tego typu instytucje pośredniczące, ośrodki, które mają wspomagać przedsiębiorców we wprowadzeniu innowacji, się nie specjalizują. Nie mamy jeszcze takiego wysokiego potencjału, więc przez tego typu instrumenty chcielibyśmy to poprawić.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarcinŁata">Trzeci istotny temat to wsparcie start-upów. Całkiem niedawno zleciliśmy analizę rynku start-upów w Polsce, z której powstaje całkiem optymistyczny obraz tego rynku, to znaczy jest ewidentnie dosyć wysoki potencjał. W tej ekspertyzie wskazano, że funkcjonuje w Polsce około 3300 start-upów, z których sporo działa w branżach mocno technologicznych – takich głęboko technologicznych, jak sztuczna inteligencja, biotechnologie. Wspólnie z organizacjami reprezentującymi start-upy będziemy chcieli określić politykę rozwoju start-upów. W oparciu o tę diagnozy sytuacji, w oparciu o wiele raportów, które powstają, dotyczących właśnie rozwoju start-upów w Polsce, chcielibyśmy przygotować taką politykę, w której wskażemy luki, na przykład w legislacji, w rozwiązaniach organizacyjnych dla start-upów, w finansowaniu, jeśli występuje, bo na pewno chcielibyśmy się skupić na finansowaniu przez venture capital – fundusze VC, które ewidentnie najlepiej finansują rozwój tych firm. To jest kolejny plan na najbliższe miesiące.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MarcinŁata">Chcielibyśmy również poświęcić trochę czasu na wsparcie sektora półprzewodników. Całkiem niedawno Komisja Europejska przyjęła na poziomie unijnym European Chips Act. To jest akt prawny, który reguluje rynek półprzewodników i m.in. w oparciu o przyjęte tam rozwiązania chcielibyśmy stworzyć centrum kompetencji dla rozwoju tego sektora i wspierać przedsiębiorstwa, które w tym obszarze działają. To jest chyba jeden z najważniejszych rynków dla rozwoju nowoczesnych technologii. W Polsce pewien potencjał do rozwoju tego sektora istnieje, więc na pewno warto mu się przyjrzeć.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MarcinŁata">Chciałbym też jeszcze wspomnieć o takim projekcie, który będziemy realizować z programu „Fundusze europejskie dla nowoczesnej gospodarki”. To jest projekt, który się nazywa Inno_LAB i polega głównie na testowaniu instrumentów wsparcia innowacji – będziemy realizować ten projekt wspólnie z PARP – ale też animowaniu ekosystemu innowacyjnego. To jest dosyć dobra okazja do tego, żeby w stosunkowo niewielkiej skali testować różne formy wspierania przedsiębiorstw czy animowania ekosystemu. Całkiem dobre rezultaty tego projektu mieliśmy w poprzedniej edycji, gdzie przetestowaliśmy sporo ciekawych instrumentów, ważnych dla innowacji, a niektóre z nich później zostały wdrożone w szerokiej skali. To jest też takie narzędzie, które pozwala nam na testowanie nowych rozwiązań. Z Ministerstwa Rozwoju i Technologii to – myślę – tyle.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MarcinŁata">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#WeronikaSmarduch">Proszę o zabranie głosu panią dyrektor Patrycję Zeszutek, dyrektor z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PatrycjaZeszutek">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, może przedstawię informacje zarówno o uruchomionych instrumentach wspierania innowacji, ale też kilka słów wspomnę o programie, który się właśnie kończy, jest już rozliczany, czyli o programie „Inteligentny rozwój”. Był to program wdrażany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wspólnie z agencjami – z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Ośrodkiem Przetwarzania Informacji oraz Fundacją na rzecz Nauki Polskiej – w latach 2014–2021. Alokacja tego programu, w sumie, po zwiększeniu tej alokacji w ramach instrumentu RIA, który został uruchomiony dodatkowo po pandemii, jako środek interwencji właśnie w celu zapobieżenia konsekwencjom pandemii dla przedsiębiorców. Alokacja tego programu wynosiła 10,6 mld euro. Podpisano w tym programie ponad 14 tys. umów na kwotę ponad 41,5 mld zł, z tego umów już zakończonych mamy ponad 13,7 tys. i oczywiście jeszcze projekty kończą się. W sumie złożonych w tym programie wniosków było ponad 46 tys.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PatrycjaZeszutek">Może jeszcze zanim przejdę do efektów, takich faktycznie istotnych z punktu widzenia innowacyjności gospodarki, wspomnę, że sektor badawczo-rozwojowy w tym programie skonsumował 787 mln euro. Tu już będę mówiła w euro, ponieważ alokacja potem w różnych momentach przeliczała się w różnych kursach. Przedsiębiorcy dostali w tym programie prawie 7 mld euro. Z tego głównie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa – to było ponad 12,8 tys. projektów przedsiębiorców z tego sektora – i duże przedsiębiorstwa –  ponad 1 tys. umów na kwotę 1,7 mld euro, również w tym programie zostało wspartych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PatrycjaZeszutek">Efekty realizacji POIR według danych na czerwiec, tutaj będę je przedstawiać w takiej wartości z umów, czyli zadeklarowanych przedsiębiorców, natomiast oczywiście te efekty dopiero przyjdą, ponieważ to są czasami kwestie, które są realizowane w okresie trwałości projektu, kiedy tak naprawdę zostaną zakończone prace badawczo-rozwojowe, i tak na przykład przychody ze sprzedaży wyników prac badawczo-rozwojowych przychodzą za kilka lat.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PatrycjaZeszutek">Liczba wprowadzonych innowacji według umów to 6,5 tys., już jest osiągnięta wartość 6,3 tys. Liczba wdrożonych wyników prac badawczych: 5,5 tys., już osiągnięte jest 2,6 tys. Przychód z wdrażanych wyników prac badawczo-rozwojowych jest zadeklarowany w umowach na kwotę 152 mld zł, co odnoszę do zainwestowanych w same projekty przedsiębiorców 7 mld euro, czyli około 30 mln zł. Czyli taka jest dźwignia tego zainwestowanego wsparcia w zadeklarowanych umowach. Liczba utworzonych miejsc pracy: zadeklarowane – 19,3 tys., już osiągnięte – 12,2 tys. Liczba dokonanych zgłoszeń patentowych: zadeklarowane – 6,1 tys., już osiągnięte – 5,4 tys. Liczba skomercjalizowanych wyników prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez jednostki naukowe – 443,  osiągnięte na dziś – 70, ale komercjalizacja oczywiście będzie miała miejsce po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych. Nakłady inwestycyjne na zakup aparatury naukowo-badawczej, wskaźnik, który jeszcze jakoś może być interesujący – 4,5 mld zł,  już osiągnięto – 3,8 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PatrycjaZeszutek">Tak wygląda program, który kończymy – którego okres kwalifikowalności jest zakończony w grudniu 2023 r. Jeszcze około 196 projektów jest niefunkcjonujących, czyli takich, które mogą się zakończyć. Jednak od 1 stycznia 2024 r. ta niezakończona część jest już finansowana tylko przez przedsiębiorcę. Ten mechanizm pozwolił na to, że projekty nie zostały całkowicie… Ponieważ nie zostały zakończone i musiałyby zwracać dofinansowanie, ten mechanizm pozwala im do grudnia 2023 r. finansować koszty, a zakończyć projekt już z własnych środków. Przedsiębiorcy podjęli się takiego wyzwania, to są projekty na prawie 5,3 mld zł, które jeszcze będą się kończyć do połowy 2026 r.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PatrycjaZeszutek">Jeśli chodzi o nowy program „Fundusze europejskie dla nowoczesnej gospodarki”, to jest on obecnie w fazie – że tak powiem – pełnego rozkwitu, zarówno w zakresie uruchomionych konkursów, udzielonego wsparcia, pierwszych płatności do przedsiębiorców. Ten program, na lata 2021–2027 wspiera… Budżet tego programu to prawie 8 mld euro, obecnie to jest ok. 34,5 mld zł, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Głównymi odbiorcami tego programu są oczywiście przedsiębiorcy, ale również organizacje badawczo-rozwojowe, także ośrodki, instytucje otoczenia biznesu, takie jak ośrodki innowacji, o których była mowa, pan dyrektor wspomniał, i klastry, w tym krajowe klastry kluczowe, i klastry o charakterze ponadregionalnym – są na poziomie krajowego programu wspierania klastrów o charakterze ponadregionalnym.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PatrycjaZeszutek">Program – jak już wspomniałam – to program krajowy, w którym dopuszczone są przedsiębiorstwa z wszystkich branż i sektorów. Jest możliwość organizowania konkursów tematycznych dla branż. Póki co wszystkie konkursy, które uruchomiono dla przedsiębiorców w zakresie wspierania działalności innowacyjnej, miały charakter ogólny. Zostały tylko uruchomione konkursy w temacie dostępności, czyli rozwiązań innowacyjnych dla wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Jeśli chodzi – tak jak już wspomniałam – o beneficjentów, instrumenty, które są dostępne w tym programie, mają za zadanie objąć wszystkie etapy realizacji innowacji w przedsiębiorstwach. Zarówno procesy badawczo-rozwojowe poprzez finansowanie projektów badawczo-rozwojowych – finansowana jest również infrastruktura badawczo-rozwojowa u przedsiębiorców – wreszcie wdrażanie wyników prac badawczo-rozwojowych, wdrażanie inwestycji. Czyli tak naprawdę również budowanie fabryk od podstaw poprzez wspieranie takich zagadnień, jak ucyfryzowienie, zazielenienie działalności przedsiębiorstwa – na przykład wymiana różnych technologii, udoskonalenie procesów, które zachodzą w przedsiębiorstwach z punktu widzenia ochrony środowiska – jak również wspierane są kompetencje i internacjonalizacja, czyli wspieranie przedsiębiorców w zakresie upowszechniania, umiędzynarodowienia swoich produktów i usług.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PatrycjaZeszutek">Dostępne instrumenty to oczywiście przede wszystkim dotacje, w tym głównie w pierwszym priorytecie, gdzie dotacja wynosi prawie 55% alokacji, czyli 4,4 mld euro. Głównie dostępna jest tam dotacja, w tym dotacja zwrotna, w części wdrożenia innowacji. Ale również w pozostałej części programu dostępne są instrumenty kapitałowe. Jeśli przedsiębiorcy nie chcą dotacji, szukają inwestora, dokapitalizowania, takie instrumenty są dostępne. Jest dostępny instrument gwarancyjny, zarówno w wersji dla innowacji, jak w wersji eko, czyli wspierania technologii zwiększania efektywności energetycznej, i instrumenty mieszane, które też cieszą się powodzeniem, w których część jest udzielana przez sektor rynkowy kredytów na innowacje, a część publiczna spłaca dużą część tego kredytu w formie dotacji.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PatrycjaZeszutek">Jeśli chodzi o liczby, od początku realizacji programu – tak naprawdę negocjacje zakończyły się z końcem 2022 r., pierwsze nabory ruszyły na początku 2023 r. – uruchomiliśmy 57 naborów o łącznej alokacji 24 mld zł. Złożono łącznie 6896 wniosków na kwotę dofinansowania 63 mld zł, co stanowi 180% dostępnej alokacji. Do dofinansowania wybrano z tego 779 wniosków na kwotę 10 mld zł, co stanowi 29% dostępnej alokacji, i podpisano na dzień dzisiejszy 568 umów o dofinansowanie na kwotę 8,5 mld zł, co stanowi 25% dostępnej alokacji.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PatrycjaZeszutek">Może się rzucić w oczy duża liczba złożonych wniosków w stosunku do niezbyt wysokiej liczby rekomendowanych projektów. Postrzegamy to jako tzw. tragedię programu, który ruszył pierwszy. Bardzo wielu przedsiębiorców było głodnych tych nowych instrumentów, a my faktycznie uruchomiliśmy pierwsze konkursy w FENG na innowacje, na procesy badawczo-rozwojowe i jeszcze nie było w regionach programów, nie było konkursów w programie „Polska Wschodnia”, i faktycznie wielu przedsiębiorców – tak można powiedzieć – przestrzeliło. Jednak warunki wsparcia w tym programie to co najmniej innowacja na poziomie krajowym, ponieważ w głównym priorytecie wsparcia dla przedsiębiorców, tzw. ścieżce SMART, wspieramy w siedmiu modułach proces prorozwojowy, który przewiduje przeprowadzenie badań i wdrożenie innowacji produktowej lub biznesowej na poziomie krajowym – w którym większość przedsiębiorców nie sprostała tym kryteriom. Przeanalizowaliśmy już wyniki pierwszych konkursów, przeanalizowaliśmy kryteria, ten system ocen również podlegał zmianie, podlegały zmianie kryteria, żeby wszystkim umożliwione było zbalansowanie liczby wnioskodawców, którzy składają wnioski, licząc, że dostaną wsparcie, a jednocześnie zbalansowanie tej kwoty, która ostatecznie jest rekomendowana do wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PatrycjaZeszutek">Ścieżka SMART – tak jak wspomniałam – jest głównym instrumentem. Przeznaczone jest 18,8 mld zł, tj. 55% alokacji programu, na wsparcie bezpośrednie przedsiębiorców. Przedsiębiorcy mogą dostać tu wsparcie na tzw. projekty modułowe. Jest to odpowiedź na to, co było wskazywane przez przedsiębiorców jako błąd w POIR – fragmentaryzacja wsparcia, czyli to, że wsparcie było rozproszone w różnych instytucjach. W jednej instytucji było wsparcie na projekty badawczo-rozwojowe, w innej – na infrastrukturę badawczo-rozwojową, jeszcze w trzeciej, w PARP, na wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PatrycjaZeszutek">Rozwiązaliśmy to w taki sposób, że jednym instrumencie przedsiębiorca może złożyć swój projekt z tzw. menu siedmiu modułów, w tym dwa moduły są obowiązkowe, dla MŚP to jest B+R lub wdrożenie innowacji, dla dużego przedsiębiorstwa – zawsze moduł B+R, do tego może dołożyć sobie moduły w zależności od potrzeb – infrastruktura B+R, cyfryzacja, zazielenienie przedsiębiorstw, internacjonalizacja i kompetencja. To są moduły fakultatywne – przedsiębiorca, jeśli ma potrzebę, aby w danym momencie w swoim rozwoju na przykład wdrożyć technologie prośrodowiskowe, to może w tym momencie sobie dołączyć do tego głównego projektu badawczo-rozwojowego takie rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PatrycjaZeszutek">Dotychczas uruchomiono w tym instrumencie 12 konkursów, 322 wnioski zostały rekomendowane, na 3,2 mld zł – to jest 17% dostępnej alokacji, więc w tym instrumencie alokacja jest jeszcze dostępna i uruchomione są teraz kolejne nabory, trwają do października. Jest to nabór ogólny na ponad 2 mld zł, nabór w temacie dostępność na 222 mln zł. To są nabory w PARP, ponieważ ten instrument dla małych i średnich przedsiębiorstw wdraża PARP i jednocześnie NCBiR – dla dużych przedsiębiorstw. W NCBiR nabór ogólny jest ogłoszony na kwotę 890 mln zł, nabór tematyczny dostępność – na 445 mln zł. Jednocześnie NCBiR planuje ogłosić konkurs dla konsorcjów przedsiębiorstw z organizacjami – tutaj zarówno dla konsorcjów dużych z małymi, jak i organizacjami badawczymi i NGOs. Taki konkurs rozpocznie się na początku przyszłego roku, 10 stycznia, na kwotę 1,3 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PatrycjaZeszutek">Tak wygląda pierwszy priorytet tego programu, jeszcze są dwa. Jeżeli jest potrzeba, to oczywiście zaprezentuję też krótko informacje w tym zakresie. W drugim priorytecie, Środowisko sprzyjające innowacjom, są dostępne 32 instrumenty wsparcia. Wspieramy w tym priorytecie zarówno instytucje naukowe, rozwój centrów doskonałości, prace zespołów badawczych, ośrodki innowacji, których proces akredytacji trwa, klastry, klastry kluczowe i ponadregionalne. Dostępne jest wsparcie na zamówienia publiczne, a przede wszystkim – bardzo duży wachlarz instrumentów dla start-upów i też ok. 2 mld zł są przeznaczone na instrumenty kapitałowe poprzez fundusze venture capital. Alokacja drugiego priorytetu to 11,4 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PatrycjaZeszutek">Dotychczas uruchomiliśmy 39 naborów w drugim priorytecie. Złożonych zostało  1193 wnioski na łączą kwotę 9,5 mld zł. Do dofinansowania wybrano 335 wniosków na kwotę 5,5 mld zł. Podpisano na dziś 237 umów na kwotę 4,9 mld zł, czyli 43% dostępnej alokacji w tym priorytecie. Aktualnie prowadzimy nabory w działaniu Granty na Eurogranty – to jest ścieżka dla MŚP, to jest wsparcie dla przedsiębiorców, którzy chcą również startować do programów zarządzanych centralnie przez Komisję Europejską, takich jak „Horyzont Europa” i „LIFE”. To wsparcie i dla organizacji badawczych, które zamierzają składać takie wnioski do programów zarządzanych centralnie. Dajemy im dofinansowanie na przygotowanie aplikacji do programów zarządzanych centralnie. W takim konkursie wnioski można składać do PARP do 17 kwietnia 2025 r. Uruchomione są też konkursy na promocję marki innowacyjnych MŚP. Nabór, zarówno dla przedsiębiorców, którzy chcieliby wziąć udział w wydarzeniach targowych i konferencyjnych związanych z Expo 2025 w Japonii, jak i nabór ogólny na dofinansowanie udziału w imprezach wskazanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki w kalendarzu imprez targowych kluczowych dla rozwoju tychże branż. Tutaj PARP planuje ogłosić konkursy z budżetem 50 mln zł 24 września 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PatrycjaZeszutek">I wreszcie, krótko, trzeci priorytet. Jest to priorytet Zazielenienie przedsiębiorstw – jest to taki dodatkowy bonus. W ogóle ta perspektywa, zgodnie z rozporządzeniami unijnymi i tym, jak mogliśmy zaplanować programy, oprócz wspierania innowacji procesów badawczo-rozwojowych miała położyć nacisk na wspieranie cyfryzacji i zazielenienia. Szczególnie, w związku z powyższym, 800 mln euro musiało zostać przeznaczone właśnie na zielone cele, na wspieranie celów Europejskiego Zielonego Ładu. W tym priorytecie zostały zaplanowane trzy instrumenty, w tym kredyt ekologiczny, zielony fundusz gwarancyjny i tzw. projekty wspólnego europejskiego zainteresowania IPCEI – projekty wodorowe. Alokacja na priorytet wynosi 3,4 mld zł. Dotychczas uruchomiono 4 nabory. Zostało złożonych 346 wniosków na kwotę 1,5 mld zł. Do dofinansowania wybrano  114 wniosków na kwotę 1,1 mld zł, co stanowi 34% alokacji w tym priorytecie. To chyba wszystko z mojej strony.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PatrycjaZeszutek">Jeśli są pytania, to proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#WeronikaSmarduch">Oczywiście otwieramy dyskusję. Już mam pierwsze pytanie, szczególnie co do wydatkowania środków unijnych. Skończyła się cała poprzednia perspektywa. Czy mają państwo analizy, po pierwsze, w jaki sposób i jakie efekty dała poprzednia perspektywa w zakresie „Inteligentnego rozwoju”? Po drugie – na jakim miejscu w Europie, w porównaniu z państwami Unii Europejskiej, w tym momencie znajduje się Polska? Bo dostrzegam to, że ten program „Fundusze europejskie dla nowoczesnej gospodarki” jest bardzo zbliżony do „Inteligentnego rozwoju”. Oczywiście jest tam parę aspektów, które są priorytetami Unii Europejskiej, więc znalazły się w tym zakresie, natomiast słuchając o tym nowym programie, chcielibyśmy też wiedzieć, jakie efekty dał „Inteligentny rozwój” dla rozwoju polskiej gospodarki. Czy mają państwo takie informacje, analizy? Wiemy, że część projektów jeszcze będzie realizowana do końca 2023 r., i ewentualnie kiedy moglibyśmy się spodziewać takiego raportu? Bo myślę, że najbardziej istotne jest to, żebyśmy sprawdzali, jakie efekty daje to wsparcie, szczególnie środków publicznych czy środków unijnych – bo wiemy, że czasem niekoniecznie pokrywa się wydatkowanie środków z osiągniętymi celami.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PatrycjaZeszutek">Tak że nie wiem, czy odpowiedziałam na pytanie na tyle… Ewaluacja dopiero… Poznamy efekty, natomiast proszę też wziąć pod uwagę, że pomimo tej skali dofinansowania, program to nie jest jedyny element, który wspiera wskaźniki gospodarcze w zakresie innowacyjności. On ma spore przełożenie, przynajmniej w efektach u przedsiębiorców. Tak jak mówię, wskazałam na tę dźwignię zainwestowania właściwie 7 mld euro,  czyli około 30 mld zł, wobec wygenerowanych przychodów z wdrażanych wyników prac badawczo-rozwojowych – 152 mld zł, które są zadeklarowane przez przedsiębiorców – zadeklarowali chociażby w centrach badawczo-rozwojowych, że oczekują takich wyników przychodów z wdrożeń w przyszłości. To jest przyszłość, więc te efekty są z opóźnieniem, i program nie jest jedynym instrumentem, który wspiera wskaźniki innowacyjności pomimo dużej skali wsparcia i dotacji.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#WeronikaSmarduch">Natomiast jakby jeszcze mogło się do tego odnieść Ministerstwo Rozwoju i Technologii, to byłabym wdzięczna.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#MarcinŁata">Staramy się analizować. Właśnie wspomniany Europejski Ranking Innowacyjności jest przygotowywany na bazie chyba ponad 30 wskaźników. Patrzymy na poszczególne wskaźniki, jak one wyglądają i jaki jest postęp albo niepostęp, niestety. I nie ma co ukrywać, że… Na pewno chcielibyśmy, żeby pozycja Polski rosła w tym rankingu innowacyjności, tym i każdym innym, ale to się szybko nie dzieje. Zajmujemy od wielu lat mniej więcej to samo miejsce, natomiast to, co jest pozytywnym zjawiskiem to trend, to znaczy szybciej zmniejszamy dystans do… Szybciej rośnie poziom innowacyjności w Polsce niż w całej Unii Europejskiej, to znaczy, że ten dystans zmniejszamy, ale tempo mogłoby być zdecydowanie lepsze.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#MarcinŁata">Są takie wskaźniki, które ładnie rosną, np. wydatki na badania i rozwój – to akurat program FENG ma bezpośrednio wpływ na tego typu wydatki. Drugi czynnik to ulga na badania i rozwój dla przedsiębiorców, bo niewątpliwie wpływa na ten wskaźnik. W statystyce jest to widoczne, on sukcesywnie rośnie, ale w dalszym ciągu jest poniżej średniej dla Unii Europejskiej, więc trzeba cały czas go obserwować i robić wszystko, żeby te wydatki na badania i rozwój w dalszym ciągu rosły, co będzie coraz trudniejsze w sytuacji gospodarczej, takiej, jaka jest, i przy oszczędnościach, które będą generowane.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#MarcinŁata">Są wskaźniki, które nie napawają optymizmem i niestety głównym obszarem, gdzie wciąż jest przestrzeń do poprawy, jest transfer technologii, czyli współpraca nauki z biznesem. Mimo podejmowanych licznych działań ze strony nauki i ze strony biznesu jest to w dalszym ciągu nasza słaba strona, której na pewno trzeba się przyjrzeć – co jeszcze można zmienić, co usprawnić, żeby ten transfer wyglądał lepiej.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#MarcinŁata">W innych rankingach sytuacja jest podobna. W Globalnym Indeksie Innowacyjności zmieniamy miejsce czasami parę oczek do przodu, czasami parę oczek w tył, ale konkluzje są podobne.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#WeronikaSmarduch">Państwo posłowie może chcieliby jeszcze zadać jakieś pytania? Szanowni goście?</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#WeronikaSmarduch">W takim układzie zamykamy dyskusję. Dziękuję bardzo państwu za przygotowane materiały i tutaj jest też prośba ze strony posłów – czy takie informacje mogliby państwo przesłać członkom podkomisji? Bo myślę, że będą przydatne w dalszych pracach.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#WeronikaSmarduch">Przechodzimy teraz do drugiego punktu, czyli stworzenia planu pracy do końca tego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#WeronikaSmarduch">Jeżeli państwo goście chcą opuścić posiedzenie, to spokojnie można wyjść, a goście, którzy chcieliby zostać, oczywiście mogą zostać.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#WeronikaSmarduch">Nie zostały zgłoszone żadne propozycje, więc mam pytanie – czy są jakieś inne propozycje tematów do planu pracy podkomisji, bo oczywiście przedstawię swoje, ale myślę, żeby każdy zgłosił, i na tej podstawie stworzymy plan pracy do grudnia. Szczególnie w zakresie najbardziej interesujących dla was rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#PiotrLachowicz">I drugi temat – niektóre firmy mi zasygnalizowały – to jest rozwój innowacji w elektromobilności.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#PiotrLachowicz">Takie są moje propozycje.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#WeronikaSmarduch">Proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#MagdalenaFilipekSobczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#WeronikaSmarduch">Chciałabym jeszcze zgłosić… Zaraz do tego przejdziemy. Chciałabym jeszcze zgłosić tematy do planu pracy. Po pierwsze informacje o unijnych formach wsparcia na rzecz wzrostu poziomu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. To poniekąd dzisiaj trochę było poruszone, natomiast fajnie byłoby, żeby były przedstawione również efekty tych programów. Jeżeli uda się, można coś takiego zrobić po prostu na koniec.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#WeronikaSmarduch">Na pewno też chciałabym uzyskać informacje od ministerstwa w zakresie współpracy polskich uczelni z biznesem, rozwoju na przestrzeni lat z punktu widzenia ostatniej perspektywy unijnej oraz informacje, jak planowane jest zwiększenie tej współpracy nauki z biznesem, bo myślę, że dzisiaj dostaliśmy sporo informacji w tym zakresie i akurat w Polsce to jest bolączka.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#WeronikaSmarduch">I właśnie à propos przemysłu chemicznego i tego, że mieliśmy ostatnio spotkanie, pomyślałam, że warto byłoby, żeby ministerstwa przedstawiły nam informacje w zakresie wsparcia polskich przedsiębiorców w transformacji energetycznej, zazielenieniu ze względu na to, że zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki to jest też zmniejszenie kosztów. W tym momencie te najbardziej energochłonne branże mają gigantyczny problem z rentownością czy utrzymaniem się na rynku, więc myślę, że największe wyzwanie na najbliższe lata to jest transformacja energetyczna i że zachęcanie przedsiębiorców do tego, żeby korzystali z takiego wsparcia jest konieczne.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#WeronikaSmarduch">Dodatkowo chciałabym poprosić o informacje w zakresie wsparcia nowych technologii, w tym przemysłu kreatywnego i branży gamingowej. One znajdują się na ten moment, z tego, co pamiętam, albo w Ministerstwie Cyfryzacji – część środków, a część środków jest w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, więc też chcielibyśmy poprosić je o przedstawienie takich informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#WeronikaSmarduch">I co chciałabym troszkę zmienić – to, że poza zaproszeniem ministrów, którzy przedstawiają nam informacje, warto byłoby zaprosić największe organizacje z branż.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#WeronikaSmarduch">Aby skonfrontowały formy wsparcia, które były przez ostatnie lata realizowane, z tym, czy to aby na pewno było im potrzebne i czy aby na pewno służyło rozwojowi tej branży, i ewentualnie, jakie mają propozycje zmian tego wsparcia. Oczywiście zawsze są zapraszani, ale tutaj postaramy się troszkę uskutecznić, żeby te osoby były.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#WeronikaSmarduch">Myślę też, że możemy zrobić kilka wyjazdowych posiedzeń podkomisji, na przykład na uczelniach w Polsce, gdzie po prostu zobaczymy, jak faktycznie wygląda ta współpraca nauki z biznesem i czego w sumie te instytucje najbardziej potrzebują, jakie wsparcie byłoby im na rękę.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#WeronikaSmarduch">Z mojej strony to tyle. Zrobiłabym tak, że po prostu na początku września…</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#WeronikaSmarduch">Mamy jeszcze z poprzedniego planu pracy jakieś punkty do zrobienia?</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#MagdalenaFilipekSobczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#WeronikaSmarduch">Nie chcielibyśmy robić w tym momencie planu pracy, bo nie wiemy jeszcze, co w którym momencie chcielibyśmy robić we wrześniu.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#WeronikaSmarduch">Jak rozumiem, cała podkomisja chciałaby dostać co najmniej raz w roku tę informację z wykorzystania środków unijnych i z efektów tych prac. Dobrze. Super. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#WeronikaSmarduch">Zamykam posiedzenie podkomisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>