text_structure.xml 10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, dzisiaj mamy zaszczyt gościć minister przemysłu panią Marzenę Czarnecką – żeby tak ministrowie z resortu aktywów państwowych chcieli przychodzić na posiedzenie Komisji, to by było dobrze, ale cieszymy się oczywiście, że pani minister jest dzisiaj z nami. Są z nami także: pani Iwona Gawłowska, zastępca dyrektora Departamentu Ropy, Gazu i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Przemysłu; pan Zdzisław Muras, dyrektor Departamentu Prawnego i Rozstrzygania Sporów w Urzędzie Regulacji Energetyki; pani Joanna Kędzia, naczelnik w Departamencie Prawnym i Rozstrzygania Sporów URE; pan Leszek Wiwała, prezes-dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego oraz pan Marek Kosicki, naczelnik wydziału w Departamencie Ropy, Gazu i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Przemysłu. Są także panowie legislatorzy – witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Nie wiem, czy wszystkich przywitałem. Jeżeli kogoś pominąłem, to przepraszam,  ale na liście gości mam tylko te osoby, które wymieniłem z nazwiska. Na pewno bardzo cieszymy się z faktu, że pani minister jest z nami, ponieważ ostatnio trudno jest nam się doczekać na posiedzeniu Komisji odwiedzin przedstawicieli innych resortów. Taka jest niestety prawda, przed chwilą mieliśmy posiedzenie Komisji… Trudno, widocznie taki mamy klimat.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, dzisiejszy porządek obrad przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej, druk nr 897. Zanim zaczniemy, to jeszcze uwaga natury organizacyjnej do członków Komisji. Szanowni państwo, na posiedzeniu zaplanowanym na 19 grudnia br. o godzinie 10.30  mamy przyjąć plan pracy Komisji na pierwsze półrocze 2025 r. Zachęcam państwa do zgłaszania propozycji do planu pracy do jutra, do godz. 16.00, choć nie zachęcam, żeby to było zbyt wiele propozycji, ponieważ jeszcze z bieżącego półrocza nie udało nam się wykonać całego planu, więc część tych punktów przeniesiemy na kolejne półrocze.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekSuski">Powracamy teraz do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 897. Informuję, że marszałek Sejmu skierował w dniu 15 grudnia 2024 r. rządowy projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej, druk nr 897, do pierwszego czytania w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Informuję, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców. Bardzo proszę panią minister przemysłu o uzasadnieniu projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarzenaCzarnecka">W związku z tym wszędzie, gdzie polskie ustawodawstwo wskazuje te kody jako formę określenia, co jest przedmiotem dalszej regulacji, powinny one zostać zmienione i stąd wziął się taki dość nietypowy tryb procedowania nad tą ustawą. Ustawa zmienia Prawo energetyczne, Prawo ochrony środowiska, ustawę o autostradach płatnych oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Wprowadzenie ustawy wiąże się również z pewnymi obowiązkami finansowymi, które są nakładane przez państwo polskie. M.in. dotyczy to opłaty paliwowej i opłaty emisyjnej. Opłata paliwowa wynika z art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, a opłata emisyjna – z Prawa ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarzenaCzarnecka">Uwzględniając powyższe, zwracamy się do Wysokiej Komisji z prośbą o sprawne przeprocedowanie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, pan poseł Lorek.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MarekSuski">Czy są jeszcze jakieś głosy w ramach pierwszego czytania? Nie widzę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania i proponuję, żeby od razu przystąpić do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, czy są uwagi do tytułu ustawy, który brzmi następująco: „Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury z scalonej”? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie rozpatrzyła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MarekSuski">Czy są uwago do art. 1? Panowie legislatorzy, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#WojciechPaluch">Drugie pytanie dotyczy już stricte art. 1, kwestii związanej ze zmianą art. 37h ust. 4 pkt 2  i sformułowania, które pojawiło się na końcu tego punktu „określone w odrębnych przepisach”. Zwracamy uwagę, że w przepisach prawa należy unikać posługiwania się wyrażeniem „przepisy odrębne”, ponieważ jest to niewłaściwa metoda konstruowania odesłań i ona nie informuje potencjalnych odbiorców tego przepisu o obowiązujących normach czy o sytuacji, kiedy powinien być zastosowany dany przepis. Uważamy, że przynajmniej enumeratywnie można byłoby wskazać właściwe przepisy ustaw czy rozporządzeń, jak również rodzajowo można wskazywać przedmioty, do których miałyby te wymagania jakościowe być odesłane.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarzenaCzarnecka">Jeśli chodzi o drugą poruszoną kwestię, czyli wspomnianego art. 1 i tych „przepisów odrębnych”, to chcę poinformować, iż jest to obecne brzmienie przepisów. Jedyne co zrobiliśmy, to zmieniliśmy numerację, nie chcieliśmy bowiem w tak nietypowym trybie dokonywać jakichś rewolucyjnych zmian. Doskonale wiemy, że ta ustawa nie jest, delikatnie mówiąc, bardzo dobrym aktem prawnym. Wobec tego umówiliśmy się ze spółkami paliwowymi, które są zainteresowane szczegółowymi przepisami, bo one muszą potem  m.in. wdrażać to do swoich systemów bilingowych, co wymaga czasu, że będziemy jeszcze procedować nad ewentualnymi zmianami związanymi z wprowadzeniem tych kodów. Teraz nie chcieliśmy robić dużego zamieszania, dlatego wprowadziliśmy obecny przepis, tyle że ze zmianą numeracji. To tak mówiąc w skrócie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MarekSuski">Widzę zgłoszenie, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MarekSuski">Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 1? Nie widzę. Stwierdzam, że pozytywnie rozpatrzyliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MarekSuski">Art. 2. Czy są uwagi do tego artykułu? Bardzo proszę, pan mecenas.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, mamy już gotową podpisaną poprawkę, która przewiduje skreślenie art. 2. Jakie jest stanowisko rządu wobec tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MarekSuski">Za 18, przeciw 3, nikt się nie wstrzymał od głosu. Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację i tym samym skreśliliśmy ar. 2.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MarekSuski">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Nie widzę. Uznaję zatem, że pozytywnie rozpatrzyliśmy art. 3.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MarekSuski">Art. 4. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie widzę. Uznaję, że rozpatrzyliśmy art. 4.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MarekSuski">Art. 5. Czy są uwagi? Nie widzę. Uznaję, że Komisja pozytywnie rozpatrzyła art. 5.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MarekSuski">Art. 6. Do tego artykułu były zgłaszane wątpliwości, ale pan dyrektor mówi, że to może zostać tak, jak jest, jak rozumiem. Nie ma uwag. Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy art. 6.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MarekSuski">Art. 7. Czy są uwagi do tego artykułu? Bardzo proszę, pan dyrektor z URE.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, pan dyrektor z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MarekSuski">Czy są jakieś inne uwagi do art. 7? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie rozpatrzyła art. 7.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MarekSuski">Art. 8 – wejście w życie ustawy. Tutaj mamy tę kwestę, którą poruszył pan poseł Meysztowicz, tzn., że stawiamy w trudnej sytuacji pana prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JarosławLichocki">Dodatkowo wskazujemy także na zagrożenie czy ryzyko związane z potencjalnym retroaktywnym charakterem tej ustawy w sytuacji, w której Senat nie zmieni proponowanej daty wejścia w życie, a okaże się, że ogłoszenie nastąpi po 1 stycznia. Wówczas retroaktywny charakter przepisów, które nakładają określone obowiązki oraz z którymi wiążą się określone skutki o charakterze negatywnym dla adresatów aktu prawnego, może spowodować, że ustawa będzie miała charakter niekonstytucyjny w aspekcie art. 2 i zasad związanych z pewnością prawa i demokratycznym państwem prawnym. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, czy są uwagi do art. 8? Nie ma uwag. Rząd ma dzisiaj rzeczywiście dobrze, ale to chyba tylko dlatego, że pani minister przyszła osobiście z urokiem osobistym i wiedzą.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MarekSuski">Wysoka Komisjo, stwierdzam, że rozpatrzyliśmy wszystkie artykuły. Pozostało nam przyjęcie całości projektu. Proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, kto jest za przyjęciem całości projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Ze względu na te terminy ja się wstrzymam. Wstrzymanie się nie blokuje oczywiście ustawy. Proszę o podanie wyników</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MarekSuski">Za – 12 głosów, przeciw – 1 osoba, 6 posłów się wstrzymało. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#MarekSuski">Pozostaje nam jeszcze dokonać wyboru posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#MarekSuski">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>