text_structure.xml
62.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, mam zaszczyt przywitać pana Hoon-Min Lim, ambasadora Republiki Korei w Polsce. Witam bardzo serdecznie, ekscelencjo ambasadorze. Witam pana Roberta Kropiwnickiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych; panią Sowom Jeon, I sekretarza ambasady Republiki Korei Południowej; pana Dariusza Marca, prezesa Polskiej Grupy Energetycznej SA; pana Tomasz Nowackiego, prezesa zarządu PGE PAK Energia Jądrowa SA; pan Macieja Steca, wiceprezes zarządu PGE PAK Energia Jądrowa; pana Macieja Końskiego, członka zarządu PGE PAK Energia Jądrowa; pana Mirosława Sytę, członka zarządu PGE PAK Energia Jądrowa. Witam pana In-Sik Park, wiceprezesa wykonawczego KHNP; pana Yong Hoon Kim, wiceprezesa KHNP; pana Andrzeja Janiszowskiego, wiceprezesa zarządu PGE PAK SA;, panią Katarzyna Sobierajską, wiceprezes zarządu ZE PAK SA; pana Seung Chan Yi, głównego menedżera KHNP; pana Jin Sub Kim, głównego menadżera KHNP… Przepraszam, jeśli nieprawidłowo wymawiam nazwiska, nie znam ich po prostu. Witam pana Dong Ho Son, głównego menedżera, dyrektor przedstawicielstwa KHNP w Warszawie; pana Seung Woo Hong, starszego menedżera w oddziale KHNP w Warszawie; pana Hyun Min Cho, zastępcę dyrektora generalnego DAEWOO; pana Joon Ho An, zastępca dyrektora generalnego DOOSAN Enerbility. Witam pana Marka Woźniaka, marszałka województwa wielkopolskiego, pana Macieja Sytka, prezesa Agencji Rozwoju Regionalnego SA w Koninie oraz pana Piotra Korytkowskiego, prezydenta miasta Konina. Są z nami dzisiaj także: pan Chan Su Kim, specjalista do spraw ekonomicznych ambasadzie Korei; pani Serom Kim, tłumaczka oraz pan Dariusz Szałkowski, doradca ekonomiczny w Departamencie Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji w Najwyższej Izbie Kontroli; pani Anna Mielcarek, dyrektor Departamentu Rynków Energii i Ciepła w Urzędzie Regulacji Energetyki; pan Arkadiusz Krakowiak, dyrektor Departamentu Monitorowania Rynku w URE; pan Marcin Dąbrowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Jądrowego w Państwowej Agencji Atomistyki; pan Tomasz Tarwacki, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Systemu Polskich Sieci Elektroenergetycznych; pan Michał Rospędek, zastępca dyrektora Departamentu Górnictwa i Hutnictwa w Ministerstwie Przemysłu; pan Krzysztof Szymański, naczelnik wydziału w Departamencie Energii Jądrowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska; pani Karolina Czerwińska, starszy specjalista w Wydziale Regulacji Międzynarodowych PGE Polska Grupa Energetyczna; pan Włodzimierz Ehrenhalt, główny ekspert Związku Przedsiębiorców i Pracodawców ds. energetyki, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Energii Odnawialnej; pani Patrycja Wysocka, ekspertka Stowarzyszenia Energii Odnawialnej, pan Marcin Harembski, Społeczny Monitor Atomowy; pani Ewa Kaczmarek, wykładowca z Collegium Civitas; pan Wojciech Jakubik, redaktor BiznesAlert; pani Dominika Narożna, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza; pan Jacek Guliński, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza; pan Mateusz Kowalewski, prezes Izby Gospodarczej Wielkopolski Wschodniej; pan Andrzej Bielawski, członek Rady Izby Gospodarczej Wielkopolski Wschodniej; pan Marcin Szafrański, dziennikarz, „Przegląd Koniński”; pani Marta Czech, rzeczniczka prasowa Konfederacji Korony Polskiej; pan Paweł Gajda, prezes Polskiego Towarzystwa Nukleonicznego; pan Adam Rejewski, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Nukleonicznego; pan Andrzej Mikulski, członek Stowarzyszenia na Rzecz Elektrowni Jądrowej na Pomorzu; pan Maciej Szczepaniuk, przedstawiciel agencji Heal Pro; pan Mikołaj Wójcik, przedstawiciel agencji Heal Pro oraz pan Adam Błażowski, wiceprezes Fundacji FOTA4Climate.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Widzę wielkie zainteresowanie, tym bardziej się cieszymy, że nasza Komisja cieszy się taką popularnością. Budowa polskich elektrowni jądrowych jest niezwykle istotnym tematem rozwoju nie tylko energetyki, ale całej naszej gospodarki, zatem bardzo się cieszymy, że jest państwa tak wielu. Liczę na ciekawą dyskusję i ciekawe prezentacje.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">A teraz przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę o informację przedstawiciela PGE PAK Energia Jądrowa. Proszę się przedstawić.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TomaszNowacki">Spółka została założona przez dwie grupy energetyczne: PGE SA, największego polskiego producenta energii elektrycznej, spółkę Skarbu Państwa, oraz ZE PAK, największego prywatnego producenta energii elektrycznej. Zamierzenie inwestycyjne to budowa 2 reaktorów APR1400, reaktorów koreańskich firmy KHNP, w lokalizacji Konin-Pątnów. Całe to zamierzenie jest podzielone na 2 główne etapy zgodne ze sztuką. Pierwszy etap to są wszelkie badania środowiskowe i lokalizacyjne, jakie należy przeprowadzić przed rozpoczęciem fazy budowy. One pozwalają nam na sprawdzenie, czy lokalizacja, która, jak wynika z danych archiwalnych, jest dobrą lokalizacją do posadowienia elektrowni jądrowej, czy ona faktycznie się do tego nadaje. Drugi etap to już jest budowa i eksploatacja.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TomaszNowacki">Lokalizacja przedsięwzięcia to Konin-Pątnów. Jest to lokalizacja w pobliżu istniejącej elektrowni w Koninie-Pątnowie. Oczywiście należ rozpatrywać to – to taka mała uwaga geograficzna – jako Konin-Pątnów, ponieważ Pątnów jako samodzielna miejscowość jest w województwie łódzkim, co czasami jest mylące, a więc jest to lokalizacja Konin-Pątnów, województwo wielkopolskie. Nasza planowana lokalizacja znajduje się na terenie dwóch jednostek samorządu terytorialnego, mianowicie na terenie miasta Konin, ale też na terenie gminy Kazimierz Biskupi. Ta lokalizacja jest jedną z lokalizacji preferowanych, rekomendowanych w strategicznych dokumentach rządowych. Z takich ostatnich dokumentów to jest Program Polskiej Energetyki Jądrowej z 2020 r., który wymieniał 4 rekomendowane lokalizacje dla elektrowni jądrowych w Polsce. Oprócz 2 na Pomorzu wymieniał też Bełchatów i właśnie Konin-Pątnów, a więc jest to też jakby w zgodzie z dokumentami strategicznymi.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TomaszNowacki">Tutaj poglądowo tylko pokazujemy, gdzie ta lokalizacja się znajduje. Mapa Polski – jest to położenie bardzo korzystne, praktycznie centralna Polska, na skrzyżowaniu czy blisko skrzyżowania głównych dróg, z istniejącą, rozbudowaną, bardzo dobrą infrastrukturą energetyczną, z sieciami przesyłowymi, z wyprowadzeniem mocy, również ze znacznymi zasobami, jeśli chodzi o chłodzenie, czy zasobami wody.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TomaszNowacki">Tak wygląda pokrótce struktura spółki. Spółka jest spółką dwóch właścicieli z pełną symetrią we wszystkich organach korporacyjnych, i też – co ważne – w spółce z każdej złotówki 50 groszy wydaje jeden partner, 50 groszy drugi. Naszym planowanym partnerem technologicznym jest KHNP, spółka koreańska. Dlaczego akurat taki wybór? Otóż według spółki, według nas, KHNP daje rękojmię budowy na czas i w budżecie reaktorów jądrowych. W tym momencie jest to w zasadzie jedyna spółka, która, że tak powiem, w tak masowy sposób buduje reaktory jądrowe. W zasadzie spółka od kilkudziesięciu lat stale buduje elektrownie jądrowe, nie miała nigdy przerwy takiej, jaką miały w budowie spółki zachodnie, europejskie czy amerykańskie. W ciągu ostatnich 30 lat wybudowano 24 bloki jądrowe. W zasadzie nikt…, może oprócz Chińczyków, ale Chińczycy budują przy pomocy kilku różnych spółek, więc jest to chyba największe osiągnięcie na świecie. Co ważne, z naszego punktu widzenia inwestor czy partner technologiczny musi być partnerem, który demonstruje, że – mówiąc kolokwialnie – dowozi te projekty. Tak jest w przypadku KHNP. Świadczą o tym nie tylko budowy przeprowadzane w Korei, tak jak powiedziałem, stale, co roku, co 2, co 3 lata oddawany jest kolejny reaktor, ale też duży sukces eksportowy w postaci 4 reaktorów wybudowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Obecnie jest operatorem 24 bloków jądrowych w Korei, oprócz tego 4 bloki, tak jak powiedziałem, są już podłączone do sieci w Emiratach.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#TomaszNowacki">Co jeszcze przesądza o atrakcyjności tej oferty? To, że strona koreańska daje ofertę pakietową. To jest tzw. team Korea. Daje ona projekt, daje technologię, daje wykonawstwo, daje doświadczenie w zarządzaniu projektem, i co być może najważniejsze w tej układance, a co bardzo trudno znaleźć wśród innych potencjalnych partnerów, to to, że strona koreańska deklaruje objęcie udziałów, a więc deklaruje też wejście kapitałowe w inwestycję, czyli będziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której budujemy wspólnie, ale nasi koreańscy partnerzy budują również dla siebie, co jest dodatkową motywacją do realizacji tego projektu. To nie jest tylko opcja kupić-sprzedać. To jest długoterminowe zaangażowanie i partnerstwo na dekady.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#TomaszNowacki">Tu przedstawiamy pokrótce kalendarium najważniejszych wydarzeń, które miały miejsce w projekcie. Z takich najważniejszych rzeczy jest to, że w listopadzie 2023 r. spółka uzyskała od ministra klimatu decyzję zasadniczą. Decyzja zasadnicza jest takim rozstrzygnięciem w swojej formie administracyjnym, bo jest to decyzja administracyjna, ale w treści jest de facto rozstrzygnięciem z natury polityki państwa. Posiadając taką decyzję, mamy potwierdzenie, że inwestycja wpisuje się w politykę państwa, jest dla niej w dokumentach rządowych. To nie oznacza oczywiście, że jest to jakieś pozwolenie na budowę. My musimy wszystkie te kolejne decyzje uzyskać, ale są to takie drzwi, przez które przechodzimy i od tego momentu możemy starać się wybudować elektrownię jądrową.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#TomaszNowacki">Uzyskaliśmy też stosunkowo niedawno kolejną decyzję od ministra klimatu i środowiska o nadaniu statusu inwestycji towarzyszącej dla budowy urządzeń meteorologicznych. Badania meteorologiczne są kluczowe dla sprawdzenia, potwierdzenia lokalizacji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#TomaszNowacki">Spośród zadań, które w tym momencie realizujemy, to – tak jak powiedziałem – realizujemy w dalszym ciągu wstępne badania środowiskowe i lokalizacyjne, przy czym mam tu na myśli już zadania fizycznie prowadzone w terenie, a więc badania lokalizacji z wierceniami i tego typu aktywnością, bo analizy materiałów archiwalnych dokonaliśmy już znacznie wcześniej. Przygotowujemy również kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz takie rzeczy już bardziej wykonawcze jak wstępna analiza rozprzestrzeniania się radionuklidów, jak site general arrangement, czyli takie posadowienie już obiektów w obszarze naszej planowanej lokalizacji, a także rozpoczęliśmy wdrażanie zintegrowanego systemu zarządzania, co jest międzynarodowym wymogiem w każdym projekcie jądrowym.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#TomaszNowacki">Co planujemy? Planujemy studium wykonalności projektu, czekamy tutaj na decyzję właścicieli, jesteśmy gotowi do tego, aby takie działania rozpocząć. Poza tym z takich mniejszych rzeczy to studium transportu gabarytów, ponieważ jest to lokalizacja śródlądowa. Zresztą na każdej lokalizacji trzeba przeanalizować wszelkie drogi dowożenia ciężkich komponentów. Tu będzie bardzo dużo ciężkich komponentów. Takich ponadnormatywnych komponentów jest około 250 na tej elektrowni i musimy zbadać wszystkie ścieżki transportowe, drogi, koleje, również żeglowność rzek, przeanalizować ewentualną konieczność budowy portów itd, również badania pomiarów ruchu. Inna dokumentacja potrzebna jest do rozpoczęcia szerokiego programu badań i rozpoczęliśmy też rozmowy z KHNP, które zmierzają do podpisania umowy na projektowanie, co będzie tutaj bardzo ważnym krokiem milowym.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#TomaszNowacki">Uzyskaliśmy już pozwolenie na naszą inwestycję meteorologiczną i planujemy pełne rozpoznanie geologiczne terenu, w zasadzie ta część jest już prowadzona, a także zawarcie w najbliższym czasie umów na doradztwo techniczne. Bardzo dziękuję za uwagę. Jeśli są pytania, to oczywiście odpowiemy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#InSikPark">KHNP jest firmą energetyczną uznaną na całym świecie, która dokłada wszelkich starań, żeby dostarczać stabilną i zrównoważoną energię elektryczną. Dziś przedstawimy mocne strony naszej firmy oraz spodziewane wyniki realizacji projektu budowy elektrowni Konin-Pątnów. KHNP ma ponad 50-letnie doświadczenie w bezpiecznej i efektywnej budowie oraz eksploatacji elektrowni jądrowych. W szczególności poprzez realizowanie z sukcesem projektu zagranicznego, jakim był projekt w Barakah, zyskaliśmy światowe uznanie. KHNP stosuje najnowszą technologię i najwyższe standardy bezpieczeństwa, także w Polsce zbudujemy w terminie bezpieczną elektrownię. Rozwój energetyki jądrowej stanowi ważną oś w krajowej polityce energetycznej i pełni dużą rolę w stabilnej dystrybucji energii elektrycznej oraz ochronie środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#InSikPark">KHNP będzie współpracować ze spółką PGE PAK Energia Jądrowa w celu realizacji z sukcesem projektu budowy elektrowni jądrowej Konin-Pątnów, podążając za polską polityką transformacji energetycznej i celami klimatycznymi Net Zero. Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie zwiększy zrozumienie tego projektu, a także pozwoli zapoznać się bliżej z wizją i potencjałem naszej firmy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#InSikPark">Teraz przejdziemy do przedstawienia naszej prezentacji.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JongHoonKim">KHNP jest firmą globalną realizującą przede wszystkim niskoemisyjne projekty energetyczne w zakresie energii jądrowej, wodnej, wiatrowej czy słonecznej. Obecnie w Korei zarządzamy 24 elektrowniami jądrowymi, 21 elektrowniami wodnymi i 16 elektrowniami pompowymi o łącznej mocy 30000 MW. Tym samym KHNP zapewnia pokrycie 30% zapotrzebowania na energię elektryczną w Korei. Wartość spółki sięga 49 miliardów euro i nasza spółka jest oceniana wysoko przez międzynarodowe instytucje ratingowe, zatem wierzę, że również spełniamy najwyższe wymagania w zakresie stabilności finansowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JongHoonKim">Obecnie w Korei eksploatowane są 24 bloki jądrowe w 5 lokalizacjach. W ramach działań badawczo-rozwojowych funkcjonuje centralna instytucja badająca technologię jądrową oraz instytucja badawcza nad zdrowiem radiacyjnym, opiekująca się zdrowiem pracowników elektrowni. KHNP prowadzi projekty nie tylko w Korei, ale także w innych państwach, takie jak projekt budowy elektrowni jądrowej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, projekt budowy instalacji do usuwania trytu w Rumunii oraz projekty budowy dużych reaktorów Czechach, w Polsce i w Holandii.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JongHoonKim">Przejdę teraz do omówienia technologii APR1400, którą planujemy zastosować w Polsce. Jeżeli chodzi o wydajność, ma żywotność do 60 lat. Wskaźnik wykorzystywania sięga ponad 90% i jest zaprojektowana z wytrzymałością na trzęsienie ziemi na poziomie 0,3 g. Ponadto uwzględniając doświadczenia po wydarzeniu w Fukushimie, docelowo poprawiliśmy wydajność instalacji bezpieczeństwa i zgodnie z najnowszymi wymaganiami europejskimi projekt zapewnia solidność budynków zabezpieczających. Reaktory APR1400 są w stabilnej eksploatacji w Korei – 24 bloki, oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – 3 bloki. Nasze bogate doświadczenie w eksploatacji reaktorów APR1400 będzie w całości przekazane do elektrowni, która zostanie zbudowana w Polsce. Kolejne 4 bloki APR1400 są budowane w Korei, a w Barakah zakończenie budowy ostatniego, czwartego bloku jest planowane na lipiec. Zatem nasze doświadczenie zebrane w kraju i za granicą doprowadzi do zachowania najwyższego poziomu kompletności projektu i będzie fundamentem do budowy z sukcesem elektrowni Konin-Pątnów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JongHoonKim">Na tym slajdzie jest pokazana historia budowy elektrowni jądrowych przez KHNP. Od zbudowania elektrowni Kori 1 w 1971 r. do dnia dzisiejszego, przez ostatnich 50 lat, KHNP budowało elektrownie jądrowe. Już na początkowym etapie wprowadzania energii jądrowej budowaliśmy pod klucz i od lat dziewięćdziesiątych stosowaliśmy nasze systemy zarządzania projektem. Zabezpieczyliśmy możliwość budowy elektrowni jądrowej w naszej niezależnej technologii i również zapewniliśmy najwyższej jakości know how potrzebne do zbudowania elektrowni jądrowych w terminie. W 2016 r. prowadziliśmy jednocześnie 9 projektów budowy w kraju i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, i tym samym wykazaliśmy nasz potencjał budowy wielu bloków jednocześnie. KHNP otrzymało certyfikat bezpieczeństwa od Organizacji do Spraw Wymagań Europejskich Przedsiębiorstw Energetycznych, EUR, w 2017 r. dla technologii APR 1400 i w 2023 r. dla technologii APR1000, która będzie zastosowana w Czechach. Ponadto KHNP zawarło umowę o współpracy z polskim organem regulacyjnym, tj. z Państwową Agencją Atomistyki i rozszerzamy naszą współpracę także w obszarze i w zakresie uzyskiwania pozwoleń.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JongHoonKim">Na slajdzie są widoczne elektrownie jądrowe, które są eksploatowane w Barakah. Projekt jądrowy w Barakah, mimo trudnych warunków pustynnych, barier językowych, różnic kulturowych i dużych odległości transportu wielkogabarytowych elementów, dzięki wybitnemu potencjałowi zarządzania projektem przez KHNP, zrealizowaliśmy z sukcesem. Wiele projektów realizowanych za granicą mierzy się z problemami związanymi z opóźnieniami w realizacji oraz z problemami związanymi z przekroczeniem kosztów inwestycji, natomiast KHNP wykonało projekt w Barakah w sposób doskonały, dotrzymując terminu i mieszcząc się w budżecie. Wierzę, że ten projekt nakreślił nową historię w realizacji projektów jądrowych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JongHoonKim">Inną mocną stroną KHNP jest realizacja projektu z wykorzystaniem własnego systemu zarządzania projektem. Tak jak widać na slajdzie, KHNP współdziałało z partnerami specjalizującymi się w poszczególnych dziedzinach, takich jak projektowanie, produkcja podzespołów, budowa itd. Nasze doświadczenie wynikające z budowy, ale także z procedur certyfikacyjnych w organizacji EUR, także realizacja projektów za granicą oraz doskonały system zarządzania projektami i zapewniony łańcuch dostaw są elementami kluczowymi dla realizacji projektu w terminie i w ramach budżetu. KHNP obiecuje, że będzie kontynuować historię realizacji projektu w terminie i budżecie również przy budowie elektrowni jądrowej Konin-Pątnów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JongHoonKim">Teraz przejdę do przedstawienia spodziewanych rezultatów z realizacji projektu Konin-Pątnów. Po pierwsze, to zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Wprowadzenie bardziej stabilnego źródła energii, w porównaniu do elektrowni węglowych, może doprowadzić do zabezpieczenia ekonomiczności, ale także spowodować dywersyfikację źródeł energii. Po drugie, możemy przyspieszyć osiągnięcie neutralności klimatycznej. Ponieważ elektrownia jądrowa ma niski poziom emisji, jeżeli Polska wprowadzi energię jądrową, to będzie miało duży wpływ na osiągnięcie celu Net Zero 2050. Chciałbym zwrócić uwagę, że eksploatacja 2 bloków APR1400 pozwoli na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do 19 mln ton rocznie. Po trzecie, budowa i eksploatacja elektrowni jądrowej to utworzenie wielu nowych miejsc. Do budowy 2 reaktorów APR1400 potrzebnych jest ok. 200 tys. pracowników przez okres budowy, a także możemy się spodziewać utworzenia nowych stanowisk pracy wymagających wysokich kwalifikacji w zakresie projektowania, regulacji oraz prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych. Po czwarte, elektrownia jądrowa jest złożona z ponad miliona podzespołów. To pozwoli na rozwój powiązanych sektorów przemysłu. Lokalni przedsiębiorcy w Polsce będą mieli szansę na udział w budowie elektrowni, ale także na produkcję i dostarczenie podzespołów, które doprowadzi do rozwoju polskiego przemysłu. Ostatnim elementem jest kształcenie wykwalifikowanych pracowników. Wprowadzenie energii jądrowej pozwoli na rozwój szkół wyższych, projektów badawczo-rozwojowych i wprowadzenie na rynek pracy wykształconych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JongHoonKim">Zdjęcie po lewej stronie na slajdzie pokazuje moment przekazania certyfikatu dla operatorów elektrowni, którzy ukończyli szkolenie prowadzone przez KHNP dla pracowników ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Liczę, że niedługo będziemy mogli zobaczyć również taki moment w Polsce. KHNP będzie wspierać kształcenie wykwalifikowanych polskich pracowników w sektorze energii jądrowej za pomocą Międzynarodowej Szkoły Wyższej Energii Jądrowej KONGS, zarządzanej przez KHNP. Realizując te założenia, zostanie otworzone Centrum Współpracy Nuklearnej przy Uniwersytecie Warszawskim, we wrześniu tego roku, aby wspólnie zarządzać programem studiów oraz programem edukacyjnym dla sektora przemysłowego. KHNP w celu wzmocnienia współpracy z regionem, w lutym zeszłego roku oraz tego roku, odwiedziło miasto Konin wraz z grupą wolontariuszy. Spotkaliśmy się wtedy z przedstawicielami mieszkańców Konina w celu zaprezentowania naszego projektu. W styczniu tego roku KHNP otworzyło również biuro w Warszawie w celu ułatwienia komunikacji i współpracy z polskim rządem i zamawiającym. KHNP będzie pracować nad nie tylko spełnieniem obowiązku w zakresie odpowiedzialności biznesowej, ale także społecznej, aby zapewnić stabilne i stałe miejsce w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JongHoonKim">Na tym chciałbym zakończyć naszą prezentację, bardzo dziękuję za uwagę. Jeżeli mają państwo pytania, chętnie na nie odpowiemy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#TomaszPiotrNowak">Mamy jeden projekt rządowy, który jest projektem realizowanym w Kopalinie, Lubiatowo-Kopalin, ale pojawił się także drugi projekt, który ma być realizowany w Wielkopolsce. Poza jakimiś spekulacjami, które tu i tam słychać, przejdźmy jednak do faktów. Fakty są tymi, nad którymi trzeba dyskutować, ale dyskutować w sposób twórczy. Kontekst roku 2030 dla tych faktów jest bardzo, ale to bardzo istotny, bowiem, szanowni państwo, pojawienie się PGE PAK Energia Jądrowa jest faktem. To jest spółka, która funkcjonuje i która zdeklarowała się do tego, ażeby ten projekt zrealizować. Spółka ma w tej chwili wpisane w swój program działania przeprowadzenie wszystkich procesów badawczych, które będą trwały na pewno wiele lat, ale także, co jest bardzo istotne, jak najszybsze wykonanie studium wykonalności, i to wykonanie studium wykonalności jest w interesie przede wszystkim państwa polskiego, bowiem państwo polskie musi wiedzieć, czy lokalizacja w Koninie jest lokalizacją optymalną. Za chwilę powiem o tej lokalizacji.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#TomaszPiotrNowak">Faktem jest także, że pojawił się strategiczny partner KHNP, który deklaruje nie tylko to, że zrobi – co z perspektywy roku 2030 jest bardzo ważne – w terminie inwestycję w energetyce atomowej, ale chce także uczestniczyć w finansowaniu, współfinansowaniu tego przedsięwzięcia. Mamy i musimy mieć świadomość tego, że ten projekt, ale także poprzedni projekt, o którym mówimy jako pierwszym projekcie, jest straszliwie drogi. To jest poziom 150 miliardów, jak nam wskazano w wypadku Lubiatowa-Kopalina, ale jeśli patrzymy uwzględniając strukturę energetyczną w Koninie, to że nie trzeba wykonywać całej infrastruktury typu łącze stałoprądowe między północą a południem, to że rozpływ energii jest tutaj najlepszy i że są sieci przesyłowe, na które państwo polskie wyłożyło olbrzymie pieniądze idące w setki milionów, a chyba i w miliardy złotych, to w tym momencie to, że pojawi się problem związany z możliwością finansowania tego projektu i nieobciążania tym finansowaniem strony budżetowej państwa, jest też faktem. I jest to fakt, który jest determinujący, żeby ta inwestycja powstała.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#TomaszPiotrNowak">Faktem jest także społeczeństwo Konina, nieprzypadkowo, i Wielkopolski Wschodniej. Nieprzypadkowo na tym spotkaniu jest marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak, nieprzypadkowo jest prezydent Piotr Korytkowski, nieprzypadkowo są radni miasta Konina, ale także to, że nieprzypadkowo siedzimy tutaj ponad podziałami politycznymi, bowiem jesteśmy tutaj od lewa do prawa i to jest chyba jedyne miejsce w Polsce, gdzie jest akceptacja społeczna bardzo daleko idąca dla tego przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#TomaszPiotrNowak">Takim przykładem, kiedy widać tę akceptację społeczną, jest chociażby spalarnia odpadów w Koninie, która powstała bez żadnego protestu społecznego. Ba, jesteśmy gotowi do postawienia drugiej, a tymczasem we wszystkich innych miejscowościach w Polsce ten proces napotyka na olbrzymie kłopoty. Lubiatowo-Kopalino także nie jest jednoznaczne. Są tam głosy, które mówią, że elektrownia niekoniecznie powinna powstać w tej lokalizacji. Tymczasem społeczeństwo Konina mówi tak: zdecydowanie tak dla energetyki jądrowej. Oczywiście – i tutaj my jako klasa polityczna musimy o tym powiedzieć – z zabezpieczeniem interesów tego społeczeństwa. Nie można sobie pozwolić na to, żeby inwestycja była robiona „na twardo” i nie można wykorzystać akceptacji do tego, żeby społeczeństwo było postawione w sytuacji „musika”. Ze społeczeństwem trzeba toczyć dialog, prowadzić rozmowy po to, ażeby zabezpieczyć wszystkie interesy ludzi, którzy mieszkają na naszym terenie.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#TomaszPiotrNowak">I wreszcie aktorem zasadniczym, i faktem zasadniczym jest lokalizacja. Z perspektywy roku 2030 lokalizacja jest fundamentem, bo jeśli my mówimy w tej chwili, że powinniśmy mieć około 6 do 9 GW mocy w elektrowniach atomowych, to w tej lokalizacji będzie to zrobione – Kopalino plus ta lokalizacja. Wszystkie inne lokalizacje nie są realistyczne. Wszystkie inne lokalizacje, ich pułap terminowy, to jest najwcześniej rok 2060, bowiem w niektórych jeszcze trwa proces wydobycia węgla i będzie trwał do połowy lat trzydziestych, potem trzeba będzie napełnić zbiornik wodą, ale kiedy to nastąpi, tego też nie wiemy, ani tego skąd ta woda będzie. Wreszcie to, że mamy sieci przesyłowe, na które, jak mówiłem, wydano olbrzymie pieniądze i rozpływ energii z tych sieci centralnie położonych, w centrum kraju, jest najlepszy, jest idealny.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#TomaszPiotrNowak">Te wszystkie fakty muszą prowadzić do jednego, bowiem nie mamy jeszcze jednego aktora w tym wszystkim, nie mamy jeszcze czegoś kluczowego do tego, żeby ten projekt powstał. W tej chwili trwa zastanawianie się, prace nad polityką energetyczną Polski do 2040 r. Trwają prace, bowiem polityka obecnie obowiązująca jest co najmniej od 5 lat już nieaktualna, a z tej polityki energetycznej Polski do 2040 r. wynikają konsekwencje ekonomiczne, konsekwencje gwarantujące biznesowi, który ma być, bo to w końcu jest biznes, gwarantujące to, że jeśli będzie produkował energię elektryczną, to ta energia elektryczna będzie odebrana, konsekwencje tego, że jeśli będziemy mówili na przykład o kontrakcie różnicowym, to ten kontrakt różnicowy będzie zapewniony. W związku z tym potrzeba nam jeszcze tego jednego właśnie elementu, nad którym w tej chwili trwają prace, i jest dobra wola, żeby te prace były konstruktywnie prowadzone i żeby te prace skończyły się finalnie pozytywnym rozstrzygnięciem dla systemu energetycznego Polski. Podkreślam – w kontekście zagrożenia lat trzydziestych.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#TomaszPiotrNowak">W związku z tym chciałbym, żebyśmy rozmawiali o tej lokalizacji bardzo poważnie. Jako przewodniczący podkomisji stałej do spraw transformacji energetycznej, OZE i energetyki jądrowej w lipcu zaproszę na posiedzenie tej podkomisji osoby, które pracują nad lokalizacjami i nad polityką energetyczną Polski, żebyśmy bardzo poważnie porozmawiali o projektach lokalizacyjnych, po to, żebyśmy mogli pokazać przewagi konkurencyjne jednej lokalizacji nad drugą. Jestem przeświadczony, że ta lokalizacja, którą wskazujemy w tej chwili, jest lokalizacją optymalną, ale oczywiście trzeba na ten temat rozmawiać i to rozmawiać twórczo, żeby finalnie w polityce energetycznej Polski stanęła właśnie ta lokalizacja. Stawiam tezę na tym posiedzeniu, stawiam tezę taką o to, że drugim projektem lokalizacyjnym dla polityki energetycznej Polski w 2040 r. powinna być lokalizacja konińska i powinno być rozważenie w polityce energetycznej Polski do 2040 r. rozwiązania właśnie hybrydowego, polegającego na tym, że projekt, w którym też istnieją interesariusze prywatni, jest projektem, który może być zaakceptowany przez stronę rządową. Czy tak się stanie, nie wiem, ale chciałbym właśnie nad takim projektem pracować. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MaciejMałecki">Pan poseł Ireneusz Zyska wskazuje mi, że pan minister wyszedł, ale to ja proszę, żeby podjąć działania, żeby pan minister powrócił na tak ważną Komisję, na której jest tak wielu interesariuszy z różnych stron. Mam nadzieję, że pan minister wyszedł tylko na chwilę i zaraz będę mógł zadać mu pytania.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MaciejMałecki">Spotykamy się dzisiaj na Komisji w tak szerokim gronie nie dlatego, że ten projekt idzie bardzo gładko i bez żadnych opóźnień, ale dlatego, nie tylko ja mam takie wrażenie, że ten projekt został zamrożony i nie ma woli polskiego rządu kontynuowania tego projektu i wsparcia z całych sił polskiego państwa, polskiej strony biznesowej i rozmów z przedstawicielami rządu Korei Południowej. Tak duży projekt nie ma możliwości realizacji, jeśli nie ma pełnego wsparcia rządu, nie tylko ze względu na gwarancje, ale także ze względu na to, że to rząd rozdaje karty w Polskiej Grupie Energetycznej, która jest filarem biznesowym tego przedsięwzięcia po naszej stronie.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MaciejMałecki">W dyskusji dzisiaj już padły z ust mojego przedmówcy argumenty, dlaczego to Konin-Pątnów zostały wybrane na posadowienie elektrowni jądrowej budowanej w centralnej Polsce. Chodzi o istniejące sieci, o sprzyjające otoczenie gospodarcze, społeczne, o to, że będzie możliwość chłodzenia, są wodne zasoby, jest możliwość zalania wyrobisk pod chłodzenie reaktorów. Nie będę tego już powtarzał, ale widzimy, że ta lokalizacja była przygotowana w sposób rozważny i staranny. Przypomnę tylko, że w październiku 2022 r. minister aktywów państwowych, ówczesny wicepremier Jacek Sasin podpisał z ministrem Chang-Yang Lee, szefem Ministerstwa Handlu, Przemysłu i Energii Korei Południowej memorandum w zakresie rozwoju energetyki jądrowej w Koninie-Pątnowie. W związku z tym jeszcze czekając, bo nie widzę nadal pana ministra, czekając na powrót pana ministra, będę miał kilka pytań. Pytania do strony PGE będą dotyczyły prezentacji. Będę prosił, żebyśmy wrócili do ostatniego slajdu prezentacji, gdzie są wskazane kolejne działania, i będę prosił o przypisanie dat zgodnych z harmonogramem do tych punktów.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MaciejMałecki">Tymczasem zanim dojdziemy do slajdów, już je widzimy, mamy je, ale wcześniej jeszcze pytanie do naszych gości Korei Południowej, do przedstawicieli KHNP. Może i pan ambasador nas wesprze swoją wiedzą, bo to będzie jeden temat dotyczący relacji z Amerykanami. W wypowiedzi KHNP wybrzmiało, że państwo realizujecie projekty m.in. w Holandii i w Czechach. Czy dobrze zrozumiałem?</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#MaciejMałecki">Mówiliście państwo o wykorzystaniu polskiego przemysłu, polskich naukowców, polskiego biznesu do współpracy przy budowie elektrowni w Pątnowie. Czy już macie program wykorzystania polskich firm? Zdefiniowanych polskich firm, które macie na horyzoncie do wykorzystania w łańcuchu produkcji? Oczywistym jest, mówię to jako poseł polskiego Sejmu, że nam zależy, żeby jak najwięcej i wiedzy, i możliwości pracy, także dostępu do nowych technologii, zostało w polskich rękach po tak dużym projekcie. I patrząc w dalszą przyszłość, czy po realizacji skutecznego, zakończonego sukcesem projektu reaktorów APR1400 w Polsce, firmy, które będą funkcjonowały wokół KHNP i razem z wami będą budowały tę elektrownię w Polsce, czy będą brane pod uwagę przez KHNP w kolejnych projektach, na przykład w Europie, szczególnie w Unii Europejskiej?</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MaciejMałecki">Teraz pytanie dotyczące relacji z amerykańskim Westinghouse. Nie jest tajemnicą, że jesteście w sporze z Westinghouse, który sprzeciwia się wykorzystywaniu technologii reaktorów, o których mówimy w Polsce, poza Koreą Południową. Proszę o odpowiedź, na jakim etapie jest spór KHNP-Westinghouse? Czy już doszliście do porozumienia i w tym zakresie nie będziemy mieli problemów, jeśli zdecydujemy się kontynuować projekt z KHNP? Tyle moich pytań do strony koreańskiej, a teraz prosiłbym o przypisanie dat do planowanych do realizacji zadań projektowych PGE PAK.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, panie pośle. Pan poseł Ireneusz Zyska</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#IreneuszZyska">Cieszę się, że wszystkie podmioty polityczne, wszystkie partie polityczne obecne na scenie w Polsce popierają realizację energetyki jądrowej, w tym tego projektu, ale jednak fakt wyjścia z Komisji i – zaryzykuje tezę – braku przygotowania na dzisiejsze spotkanie pana ministra Roberta Kropiwnickiego, z rządu pana premiera Tuska, świadczy o takim podejściu ignoranckim, lekceważącym, do tak ważnego, powiedziałbym strategicznego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#IreneuszZyska">Zatem chciałbym zaapelować, bo jesteśmy w Sejmie, a to w Sejmie rozmawiamy pod względem politycznym o sprawach najważniejszych dla państwa polskiego, chciałbym zaapelować do pana premiera Donalda Tuska, do ministrów, którzy odpowiadają za ten projekt, aby potraktowali go z należytą uwagą i najwyższym zaangażowaniem, bo on tego wymaga. Po prostu on tego wymaga. Proszę też obecnych na sali posłów Koalicji Obywatelskiej, aby nie powtarzali tylko komunałów, że zgadzają się z tym, że ta inwestycja jest potrzebna, ale żeby doprowadzili na przykład do faktu, żeby pan minister dzisiaj wrócił natychmiast na to posiedzenie i odpowiadał na pytania. Dlaczego? Dlatego, proszę państwa, że to nie licuje z tą sytuacją, kiedy mamy gości z Korei Południowej, jest…</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#IreneuszZyska">Wiem, co pan przewodniczący mówił, ale teraz mówi poseł Ireneusz Zyska. Mamy gości z Korei Południowej, jest pan ambasador Korei Południowej, są zarządy spółek, partnerów tej inwestycji, tego przedsięwzięcia, ale nie ma przedstawiciela polskiego rządu. To nie może zostać bez odpowiedzi, to nie może zostać bez konsekwencji, proszę państwa.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#IreneuszZyska">Myślę nawet, że powinniśmy podjąć jakąś uchwałę zobowiązującą pana ministra, w tym przypadku ministra aktywów państwowych, żeby wydał jakieś stanowisko w tej sprawie, bo to jest nieodpowiedzialne, co w tej chwili obserwujemy.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#IreneuszZyska">Mam jeszcze pytanie. Właściwie tutaj pan prezes PGE, czy konsorcjum PGE PAK Energia Jądrowa odpowiadał już… Szczególnie mnie interesuje, kiedy możemy się spodziewać opracowania studium wykonalności projektu, bo to ten dokument pokaże nam zarówno kwestie finansowania, ale także kwestie kalendarza realizacji projektu? Chciałem także zapytać wszystkich partnerów, w tym państwa z Korei Południowej, o planowany udział kapitałowy, zaangażowanie finansowe w realizację tego projektu. Czy on będzie na poziomie kilku procent, czy na przykład kilkudziesięciu procent? Jak państwo przewidują wejście biznesowe do realizacji tego projektu? Oczywiste jest, że dla nas budowa tej elektrowni jest kwestią, tak jak już było powiedziane, będę się powtarzał, strategiczną, bo w perspektywie kilku lat, roku 2030, grozi nam duża luka mocowa. Energetyka jądrowa będzie stabilną energią w podstawie do tego, żebyśmy mogli dalej rozwijać energetykę, również odnawialną, co realizują obaj partnerzy, zarówno ZE PAK, jak i firma PGE Polska Grupa Energetyczna.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#IreneuszZyska">Gratuluję również naszym partnerom z Korei Południowej realizacji znanego na całym świecie projektu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w Barakah. Państwo pokazaliście tam nie tylko wysoki kunszt technologiczny, ale również dyscyplinę biznesową, dyscyplinę czasową, co się przekłada także na budżet, że on został zrealizowany, nie był przekroczony. Mam nadzieję że polski rząd dołoży starań, aby ta inwestycja została zrealizowana. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#RyszardBartosik">Szanowni państwo, dobrze że jest dziś taki temat, że podejmujemy tę sprawę, szczególnie nam, posłom ziemi konińskiej, na tym zależy. Niestety wydarzyła się rzecz skandaliczna. Nie ma przedstawiciela rządu i chciałbym to mocno podkreślić, i tyle na ten temat. Może tyle i aż tyle, i tylko tyle, bo to jest kwestia podstawowa, to jest fundament całego przedsięwzięcia, jakie stanowisko w tej sprawie ma rząd? Tym bardziej, że docierają do nas niepokojące informacje z branżowych portali, które mówią o zamrożeniu całego przedsięwzięcia i chciałbym zapytać się przedstawicieli spółki PGE PAK, czy takie informacje do państwa dotarły? Czy ze strony rządowej takie informacje zostały przekazane, bo to jest dla nas bardzo istotne? Czy będzie ruszać podpisanie umowy projektowej, a najpierw studium wykonalności? Kiedy to się stanie? To są kolejne kroki.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#RyszardBartosik">Nie chciałbym, abyśmy przez kolejne tygodnie i miesiące opowiadali sobie na komisjach sejmowych czy podkomisjach, jak wspaniała i dobra to jest inwestycja, bo do tego wszyscy jesteśmy przekonani, zgadzamy się, jak już tutaj padło, ponad politycznymi podziałami. Ja wysłuchałem wypowiedzi…</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#RyszardBartosik">Szanowni państwo, reasumując jest to wielka szansa dla regionu konińskiego, gdzie kończy się era energetyki z węgla brunatnego, gdzie rozpoczęła się produkcja energii z wiatru i ze słońca, bo są tam olbrzymie farmy fotowoltaiczne, które są we władaniu ZE PAK, ale także i farmy wiatrowe, które budowała spółka Energa. Potrzeba nam stabilizatora tej energii, potrzeba nam elektrowni jądrowej, która dawałaby pewność, że będziemy mieli energię w każdych warunkach klimatycznych. Dlatego też proszę o udzielenie odpowiedzi i przedstawicieli ZE PAK, i PGE, ale także nieobecnej tutaj strony rządowej. Co dalej? Czy ta inwestycja będzie realizowana? Kiedy studium wykonalności? Kiedy umowa? Właśnie o tym powinniśmy rozmawiać, a nie o tym, że inwestycja jest potrzebna i wszyscy z tego się cieszymy. Naprawdę wszyscy z tego się cieszymy, ale ten etap mamy już za sobą. Teraz potrzeba nam działań dla Konina, dla Wielkopolski i dla naszej ojczyzny. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#KrzysztofGadowski">Oczywiście wszyscy tu jesteśmy świadomi, jak ważna to jest inwestycja w skali bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale też wiemy również że państwo podjęliście te działania wspólnie jako dwa podmioty, powiedzmy sobie niezależne, funkcjonujące w polskim systemie elektroenergetycznym – również. W związku z tym o technologii, o podmiocie, który ma realizować to zadanie, to państwo decydujecie cały czas jako akcjonariusze, którzy powołali tę spółkę.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#KrzysztofGadowski">Te kamienie milowe, które pan prezes przedstawił, zostały zrealizowane. Dzisiaj przedstawił pan słusznie, bardzo syntetycznie i jednocześnie wyczerpująco, plan realizacji zadania projektowego, które nakreśliliście sobie, jak pan stwierdził, na rok bieżący. Rozumiem, że harmonogram realizacji zadań związanych z realizacją tego wielkiego przedsięwzięcia, którego podjęły się dwa niezależne podmioty gospodarcze, będzie dalej realizowany.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#KrzysztofGadowski">Rozumiem również to, że rząd państwu dzisiaj nie przeszkadza w realizacji państwa zamierzeń. Chciałbym, żeby pan prezes to potwierdził. Rząd oczywiście ma prawo przeanalizować jedną, jak i drugą stronę, pracuje również nad tym, jak ma wyglądać cały ten miks energetyczny w Polsce, jakie zostaną uruchomione działania i inwestycje w zakresie zabezpieczenia bezpieczeństwa energetycznego Polski, i to jest odrębny element, więc ja jako poseł nie potrzebuję dzisiaj rządu, żeby przedstawiał to, do czego jest zobligowany. Pewnie będziemy chcieli, żeby na kolejnym posiedzeniu ewentualnie odniósł się do tego po analizie ekonomicznej, finansowej i strategicznej dotyczącej bezpieczeństwa energetycznego Polski, tzn. czy będziemy budować dwie elektrownie atomowe w Polsce, czy trzy, czy SMR-y. Czekamy na to.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#KrzysztofGadowski">Osiem lat rządów Prawa i Sprawiedliwości doprowadziło do tego, że w roku 2023 dwa niezależne podmioty gospodarcze podpisały porozumienie i przystąpiły do realizacji konkretnego projektu. Oczywiście wiąże się to z tym, że proces jest przygotowany i dzisiaj rząd utworzony w grudniu 2023 r. ma prawo i ma obowiązek względem mieszkańców i nas wszystkich, żeby zadbać i dokonać wszystkich analiz. Oczywiście ma prawo nie wierzyć poprzednikom co do zakresu, co do finansowania i bezpieczeństwa, które próbowano na razie stworzyć na papierze. Jeszcze nie podjęto żadnych realnych działań, konkretnych, które by temu służyły. Mówimy o jednej elektrowni realizowanej przez… również przy współudziale spółki Skarbu Państwa i o drugim projekcie. Mówimy o tym, że te analizy, które dzisiaj są dokonywane i przygotowane przez podmiot do tego powołany, są w fazie niezagrożonej. Przynajmniej ja tak to zrozumiałem, panie prezesie, i gdyby pan był uprzejmy, to bardzo proszę to potwierdzić, że państwo realizujecie to, co zgodnie zostało zapisane.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#KrzysztofGadowski">Kolega poseł, pan minister Małecki, ma prawo pytać, jak to wygląda pod kątem harmonogramu realizacji tych zadań. Rzeczywiście to jest bardzo dobre pytanie. Pan ma natomiast prawo odpowiedzieć, że co do dnia pan tego nie zapisze, ale to co pan powiedział wcześniej, wydaje mi się wystarczające, tzn. że nie ma żadnych opóźnień w temacie realizacji i przygotowania tego projektu, i tylko tyle, gdyby pan był uprzejmy to podkreślić.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#KrzysztofGadowski">A jeśli chodzi o technologię, to oczywiście podmiot, który chce zakupić tę technologię, który chce tę konkretną firmę włączyć, ma także prawo przygotować jakiś projekt, na jakimś etapie, który później będzie realizowany przy wsparciu rządu albo poza wsparciem rządu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#MarekSuski">Teraz, zdaje się, zgłaszał się pan poseł Zbigniew Dolata, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#ZbigniewDolata">Podczas tamtego spotkania zadałem pytanie panom prezesom, czy poprzedni rząd opóźniał działania, utrudniał, czy były jakieś kłopoty, i otrzymałem jednoznaczną odpowiedź, że nie było absolutnie żadnych, ale to absolutnie żadnych problemów, z którymi musiano by walczyć i gdzie rząd by nie pomagał. Tutaj kolejny niepokojący sygnał dał pan wiceprzewodniczący Gadowski, który powiedział, że rząd obecny analizuje i że po tych analizach ten projekt będzie mógł być realizowany albo z poparciem rządu albo bez tego poparcia. Szczególnie to ostatnie sformułowanie jest niezwykle wręcz groźne, ponieważ ono wskazuje na to, że jak nie będzie poparcia rządu, to ten projekt nie powstanie. To jest przecież oczywiste – ten projekt nie powstanie, bo elementem tego projektu jest PGE.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#ZbigniewDolata">W związku z tym oraz z brakiem stanowiska rządu wyrażonego dzisiaj – był wiceminister, wyszedł, nie wrócił, nie wypowiedział się, nie zabrał w ogóle głosu w tej sprawie, co w języku dyplomacji może być odczytane w sposób jednoznaczny jako, mówiąc już naprawdę bardzo eufemistycznie, jako daleko idące zdystansowanie się do tego projektu i jest to niezwykle groźne, bo w tych deklaracjach na poziomie ogólnym, że to jest niezwykle ważne dla Konina, regionu i państwa, to okay, świetnie, ale w tych konkretach to już mniej świetnie, czy wręcz niepokojąco. Dzisiaj powinniśmy rozmawiać, jeśli już musi to podejmować Komisja, bo wcześniej wszystko się działo, tak jak się dziać powinno, czyli siedzibach prezesów wszystkich podmiotów, które tworzą to konsorcjum… Rząd, jeśli tylko gdzieś jest jakiś problem, to nie – że analizuje, czy pomóc, tylko pomaga. Szczerze mówiąc, to powinien być pełnomocnik rządu, który po prostu zamiatał kurz sprzed nóg tych osób, które w ten projekt są zaangażowane, żeby wręcz wyprzedzać oczekiwania…</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#ZbigniewDolata">Dokładnie, panie przewodniczący. Absolutnie ma pan rację, bo to stwierdzono na tamtym spotkaniu, pana na nim nie było, nie było żadnych problemów, że wszystko było realizowane na czas, bez żadnej zwłoki, drogi panie przewodniczący, i tak daleko, dzięki temu wsparciu poprzedniego rządu, ten projekt zaszedł. Natomiast…</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#ZbigniewDolata">Podsumowując, oczekuję dzisiaj, na tym posiedzeniu, że jednak przedstawiciel rządu, którego nie ma, ale – przepraszam – to jest naszą rolą, żeby może zrobić przerwę, żeby poprosić go, żeby wrócił i żeby złożył jednoznaczną deklarację: będziemy jako rząd Rzeczypospolitej kontynuowali ten projekt, bo on nie jest pisowski ani jakiś tam, tylko on jest polski. To jest autentycznie polski interes narodowy i jest to projekt poważny, zaawansowany, na który wydano prywatne pieniądze, ale cel jest publiczny i dotyczy przyszłości naszego kraju. Podczas tamtego spotkania z ZE PAK byłem pod wrażeniem profesjonalizmu naszych przedstawicieli z tego konsorcjum. Pokazano, zresztą dzisiaj też zobaczyliśmy profesjonalizm strony koreańskiej, że to jest podmiot absolutnie profesjonalny i gwarantujący, że ta inwestycja zostanie zrealizowana w odpowiednim czasie i za wcześniej ustalone kosztorysowo pieniądze. Jeśli będziemy zwlekać, to ja myślę, że chętnych, żeby partner koreański ich wspomógł, jest wielu w świecie, i że za chwilę możemy tego partnera stracić i znajdziemy się w sytuacji takiej, jak byliśmy 10 lat temu, czyli nie ma żadnego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#IreneuszZyska">Panie przewodniczący, składam formalny wniosek i proszę o przegłosowanie, abyśmy przerwali posiedzenie tej Komisji i wezwali ministra aktywów państwowych, tzn. żebyśmy przerwali obrady do czasu przybycia ministra aktywów państwowych na posiedzenie Komisji. Być może to posiedzenie zostanie wznowione dopiero na następnym posiedzeniu Sejmu, ale jest to rzecz naprawdę skandaliczna. To powinno być nagłośnione również w mediach. Cieszę się, że są ważni przedstawiciele mediów branżowych, m.in. pan redaktor Wojciech Jakubik, i że ta sprawa zostanie nagłośniona. Uznany autorytet medialny w osobie pana redaktora sprawi, że ta sprawa zostanie nagłośniona, bo nawet jeżeli pan minister Kropiwnicki był nieprzygotowany, to okazał brak szacunku dla partnerów z Korei Południowej i dla tego projektu, więc składam oficjalny wniosek, żeby przegłosować odroczenie posiedzenia Komisji do czasu przybycia ministra aktywów państwowych. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#KrzysztofGadowski">Dziękuję panu posłowi Nowakowi, że ten temat sukcesywnie cały czas pilotuje i wraca z nim czy to na posiedzenie podkomisji, czy Komisji, i cały czas monitoruje ten temat, czy to w rozmowach z panem ambasadorem, czy w rozmowach z ministrami podczas wielu różnych spotkań ten temat stale wraca. Jeszcze raz powracam do tego tematu – informacja przedstawicieli… Dzisiaj na sali, przypomnę jeszcze raz, mamy przedstawiciela spółki prawa handlowego powołanej przez dwa podmioty, które ten projekt realizują, i dzisiaj, powiem szczerze, mnie osobiście wystarczy informacja pana prezesa, skoro został do tego oddelegowany i mówi konkretnie, co zrobiono i jakie ma dzisiaj zadania zrealizować.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#KrzysztofGadowski">Jeśli mamy mieć pytania do pana ministra, to poprośmy go i zapiszmy temat, tzn. co ten pan minister ma powiedzieć. Harmonogram realizacji tej inwestycji? Mówi o tym prezes spółki celowej powołanej do realizacji tego zadania. Jeśli państwo chcecie ministra, to napiszcie, niech pan poseł Zyska złoży wniosek… Nie wiem, pracowaliśmy nad planem pracy na drugie półrocze – informacja ministra na temat taki a taki. Od kilku miesięcy rozmawiamy przynajmniej o dwóch projektach budowy elektrowni jądrowej i zapraszamy podmioty, które ten temat mają realizować. Ja nie widzę dzisiaj, czemu panowie nagle zaczynacie jakieś polityczne harce? Skończyła się propaganda. Propaganda waszego sukcesu skończyła się z chwilą zakończenia wyborów do parlamentu. Polacy powiedzieli, że dziękują bardzo. To, że dzisiaj rośnie cena prądu, energii, to nie jest wina tego rządu, który objął władzę, tylko wasza, bo nic nie zrobiliście kreatywnego. Oczywiście pomagaliście, dawaliście pieniądze, to jest fakt, miliardy, ale nic kreatywnego nie zrobiliście dla rozwoju energetyki, żeby ta cena nie rosła.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#KrzysztofGadowski">Przepraszam za te emocje, ale nie o to chodzi. Myślę, że jeżeli… Wracam jeszcze raz do pytania…</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#TomaszPiotrNowak">Ten projekt w 2023 r. pojawił się jako projekt Jacka Sasina i jest to projekt, którym jesteśmy zainteresowani i my jako mieszkańcy Wielkopolski Wschodniej, ale także jako posłowie, z prostego powodu, że trzeba zrealizować polską energetykę atomową w latach trzydziestych i tu jest przestrzeń, ale ja podkreślałem w swoim wystąpieniu i słyszał to wyraźnie minister Kropiwnicki, że w tej chwili musimy pracować nad aktualizacją polityki energetycznej Polski, bo bez aktualizacji tej polityki te wszystkie gadki, które tutaj uprawiacie, polityczne, te epitety, one nic nie znaczą bowiem w świetle waszej polityki energetycznej to jest trzeci projekt, nie drugi, a w polityce energetycznej – powtarzam – w waszej polityce energetycznej Polski są tylko dwa projekty rządowe. Jeszcze raz to podkreślam. Ten projekt jest spoza i jeśli jesteśmy tu, i spotkaliśmy się tutaj dzisiaj, to właśnie po to, żeby nam strony zaprezentowały informację. Korea, PGE i PAK Energia Jądrowa, to one miały nam zaprezentować projekt w specjalnym kontekście dla nas, polityków, żebyśmy my w dialogu, który teraz będzie prowadzony w Sejmie i w komisjach, uwzględnili ten projekt.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#TomaszPiotrNowak">Jeśli nie usłyszę… Trzymacie się za głowę, jak byście nie rozumieli. Zrobiliście taką politykę energetyczną Polski, w której nie ma tego projektu i musimy dopiero ten projekt wprowadzić, a żeby go wprowadzić do polityki energetycznej Polski, musimy poważnie rozmawiać i bardzo proszę o poważną rozmowę z naszymi partnerami koreańskimi, którzy przedkładają określoną propozycję. Tę propozycję chcemy mieć w dialogu z rządem.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#TomaszPiotrNowak">Spotkanie, które tutaj mamy, nie powinno być jatką polityczną, tylko powinno być przesłaniem tej Komisji, żebyśmy w dialogu z rządem rozważyli – to przecież ja postawiłem jako tezę na samym wejściu – czy ten projekt nie powinien być drugim projektem, który zapewni… Pan pewnie nie wie, panie pośle jeden i drugi, że to się musi spiąć biznesowo dla Koreańczyków, dla PGE i dla PAK. Dla nich to musi się spiąć biznesowo, ale żeby się spięło biznesowo, musi znaleźć się w dokumentach rządowych. W tej chwili w dokumentach, które wy przygotowaliście, tego nie ma. Nie ma, panie pośle Dolata i panie pośle Bartosik. Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#MaciejMałecki">Ta elektrownia jest potrzebna, ta lokalizacja została wybrana w sposób rozważny – tu przypominam jeszcze raz wizytę w Korei wicepremiera, ministra aktywów państwowych Jacka Sasina i determinację rządu Prawa i Sprawiedliwości do budowy tego projektu, bo to jest Polsce potrzebne. Pana przewodniczącego prosiłbym o przejście do odpowiedzi udzielanych przez naszych gości.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#MarekSuski">Dobrze, teraz przejdziemy do zadawania pytań przez gości. Pan marszałek województwa chyba pierwszy, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MarekWoźniak">Od 2008 r., podkreślę – od 2008 r. zabiegamy o lokalizację elektrowni atomowej na terenie Wielkopolski w dwóch lokalizacjach i jedną z tych lokalizacji od zawsze jest Konin. Składaliśmy od dawna wnioski o to, żeby ta lokalizacja, która ma szereg oczywistych zalet, była uwzględniona w rządowych planach. Ona jest ujęta w naszych strategiach, ona jest ujęta w naszych planach zagospodarowania przestrzennego województwa, to jest dla nas rzecz kluczowa dla rozwoju i też nie ma głosów krytycznych wobec tej lokalizacji w skali społecznej, bo też przez wiele lat staramy się pozytywnie mówić o energetyce atomowej i zrobiliśmy szereg projektów społecznych, które pokazywały społeczeństwu, że energetyka jądrowa w takich krajach jak Francja, USA jest to energetyka bezpieczna dla mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MarekWoźniak">Po drugie, jesteśmy regionem, który ma ambicje zeroemisyjnego pozyskiwania energii i oczywistą rzeczą jest, że aby zbilansować odnawialne źródła energii, potrzebne jest stabilne źródło energii, a takim stabilnym źródłem bez wątpienia jest elektrownia atomowa. Innych możliwości nie mamy, ponieważ nie mamy możliwości zbudowania hydroenergetyki w Wielkopolsce, a odchodzimy od energetyki węglowej zgodnie ze wszystkimi scenariuszami.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#MarekWoźniak">I trzecia rzecz, którą chcę powiedzieć, to jest fakt, że jesteśmy pierwszym regionem w Polsce, który ma stabilne partnerstwo z koreańskim regionem Chungcheongnam-do od ponad 20 lat. Koreańczycy są dla nas stabilnym, wiarygodnym partnerem. Osobiście miałem okazję zapoznać się z energetyką Korei Południowej chociażby w takich elektrowniach jak Dangjin, czy ostatnio w pierwszej elektrowni wodorowej, która jest w Desan w Korei Południowej. To jest rzeczywiście kraj zaawansowanej technologii pozyskiwania energii i myślę, że jest wiarygodnym partnerem, więc mnie osobiście ten projekt, mogę powiedzieć, kojarzy się z postępem i też mogę się nawet pokusić o stwierdzenie, że entuzjastycznie się do niego odnoszę.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#MarekWoźniak">Jeśli chodzi o sejmik województwa wielkopolskiego, który reprezentuje 3,5 miliona mieszkańców Wielkopolski, to zgadzamy się wszyscy, że ta lokalizacja jest celowa i jest oczekiwana w Wielkopolsce. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#PiotrKorytkowski">Od samego początku jako samorząd miasta Konina podchodziliśmy do tego, można powiedzieć, w sposób entuzjastyczny. Entuzjastyczny, ale to nie znaczy, że z przesadnym optymizmem. Po prostu podchodziliśmy odpowiedzialnie, w związku z realizacją tej potencjalnej inwestycji, w stosunku do naszego miasta, ale i regionu. Proszę państwa, nasz region Wielkopolski Wschodniej, który przechodzi w tej chwili proces transformacji gospodarczej. Profil gospodarczy naszego miasta i regionu, który został kilkadziesiąt lat temu określony, to energetyka i nasz region dalej chce być związany z energetyką, ale już inną, opartą o OZE, ale także również o energetykę jądrową, która jawi się niesamowitą szansą dla naszego regionu, aby postawić go, można powiedzieć, na nowe nogi.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#PiotrKorytkowski">Proszę państwa, my w regionie, w Wielkopolsce Wschodniej, mam takie wrażenie, podchodzimy do sprawy odpowiedzialnie i mówimy jednym głosem i mówiliśmy tak w całym procesie związanym ze sprawiedliwą transformacją. Mamy terytorialny plan sprawiedliwej transformacji, który został opracowany dla naszego regionu i mówiliśmy wszyscy, ponad podziałami politycznymi, jednym głosem – strona związkowa, NGO-sy, samorządowcy, politycy przedsiębiorcy, że musimy podchodzić do tego procesu odpowiedzialnie.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#PiotrKorytkowski">Dlatego apeluję do wszystkich, którzy będą decydowali o losach gospodarczych naszego regionu w związku z budową bądź brakiem budowy elektrowni jądrowej w Koninie, żeby naprawdę to tego podeszli w sposób odpowiedzialny, a wydaje mi się, że taka odpowiedzialność za projektowanie biznesu jest po stronie wszystkich tych, którzy realizują go już prawie od 2 lat, a mianowicie strony koreańskiej. Ja spotykałem się z panem ambasadorem w obecności pana posła Nowaka, spotykaliśmy się również wielokrotnie z przedstawicielami KHNP, spotykaliśmy się również… Można powiedzieć – wolontariusze, mieszkańcy spotykali się z wolontariuszami koreańskimi, którzy przychodzili pokazać siebie, jacy są, jaka jest kultura koreańska, co proponują dla miasta Konina i regionu, i muszę powiedzieć, że społeczeństwo miasta Konina bardzo pozytywnie te wszystkie spotkania przyjęło. Ja już nie mówię o spotkaniach, powiedzmy częstych, z przedstawicielami i samym zarządem ZE PAK, ale i też z PGE PAK Elektrownia Jądrowa. Wydaje mi się, szanowni państwo, że to dobrze przygotowany biznes.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#PiotrKorytkowski">A jakie mamy argumenty, dlaczego Konin? Dlatego, że przecież mamy zasoby ludzkie, mamy zasoby fachowców z branży energetycznej…</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#MarekSuski">Bardzo proszę, pan zgłaszał się pierwszy, a później panowie. Mam tu jeszcze odnotowane kolejne zgłoszenia.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#JerzyLipka">Kolejna sprawa, z którą tutaj do państwa chcę wystąpić, zwłaszcza do państwa posłów. Być może rząd nie chce rozmawiać o tej elektrowni, nie chce podjąć jednoznacznej decyzji, czego mamy przykład we wcześniejszej dziesięciolatce. Dlatego mamy tutaj dla państwa do podpisu wniosek do pana do marszałka Sejmu, 50 posłów jest potrzebnych, żeby podpisało i żeby doprowadzić do debaty parlamentarnej. Jeżeli będzie debata parlamentarna, to gwarantuję państwu, że będzie i pan premier, i panowie ministrowie. Zmuśmy ich do tego jako społeczeństwo, a nie narzekajmy. To druga rzecz.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#JerzyLipka">Jeżeli to nie pomoże, po wakacjach jest planowany marsz pod Kancelarię Rady Ministrów. Ja go organizuję. Kto ze mną, szanowni państwo? Jeżeli nie jesteśmy społeczeństwem zorganizowanym, jeżeli się nie potrafimy zorganizować, to znaczy, że zasługujemy na ten los, który ma nas spotkać. Albo przyciśniemy rząd i zmusimy go, żeby wydał jednoznaczną decyzję dobrowolnie, albo mniej dobrowolnie, albo na nic nie zasługujemy.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#AdamBłażowski">Dla ruchów ekologicznych i dla przyrodników w przeszłości wyglądało to tak, że zwykle nie mieli nic do powiedzenia, bo nic nie przynosili do stołu. Dzisiaj my to rozumiemy, widzimy, że trzeba popierać rozwiązania, które działają. Trzeba popierać technologie, które są sensowne, które pomagają ludziom i które pomagają przyrodzie, dają miejsca pracy, a jednocześnie zmniejszają naszą presję na przyrodę, która nas otacza.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#AdamBłażowski">Pytanie, jakie mam, to jest pytanie do PGE – jak będzie wyglądała spółka, która dzisiaj jest duża, ale po zajęciu tych aktywów węglowych będzie dużo mniejsza? Co się stanie, jeżeli nie będzie tego atomu w PGE? Jak to będzie wyglądało? I to jest taki mój komentarz i pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#MarekSuski">Jeszcze pan się zgłasza, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#MarekSuski">Bardzo proszę panią o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#DominikaNarożna">Ja jako politolog zarazem zauważam też pewnego rodzaju rzecz, która, wydaje mi się, ma związek z reprezentowaniem określonych grup politycznych, ale mam wrażenie, że czasami ten interes związany właśnie z tym bezpieczeństwem energetycznym nie do końca jest na pierwszym miejscu. Dlatego bardzo prosiłabym wszystkie siły polityczne o to, żeby faktycznie z takim szczerym zaangażowaniem zadbały o to, żeby ta elektrownia powstała na terenie Wielkopolski. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#JongHoonKim">Jeżeli chodzi o współpracę z lokalnymi firmami w Polsce przy realizacji tego projektu, to w 2022 r. zorganizowaliśmy sympozjum, na które zaprosiliśmy przedstawicieli polskiego biznesu i przemysłu, i z wybranymi firmami, z 27 wybranymi firmami podpisaliśmy umowę o współpracy. Oczywiście będziemy chcieli zaangażować w największym stopniu firmy lokalne, będziemy prowadzić na dalszym etapie realizacji tego projektu procesy związane z połączeniem firm polskich z dużym potencjałem z firmami koreańskimi, które mają już doświadczenie w budowie naszych elektrowni jądrowych, tak aby przekazać naszą wiedzę i doświadczenie polskim firmom, a także uczestniczyć w procesie kształcenia zasobów ludzkich, które będą potrzebne również do realizacji tego projektu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>