text_structure.xml
37.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Informuję państwa, że dzisiaj Sejm skierował poselski projekt ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw wraz z autopoprawką – druki nr 72 i 72a – do Komisji Finansów Publicznych oraz do Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Sejm kierując projekt do Komisji wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania, który umożliwia rozpatrzenie projektu w dniu jutrzejszym, tj. 7 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Proponuję przystąpić do rozpatrzenia projektu ustawy. Przypomnę, że jesteśmy po pierwszym czytaniu i po debacie w ramach pierwszego czytania na sali plenarnej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Tak. Bardzo proszę, pan poseł Buda.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Ponieważ nie widzę uwag… Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 1. Zmiana nr 1 w tym artykule. Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#IreneuszZyska">Przepraszam bardzo, ale proszę o szacunek dla mojej osoby, dla mojej pracy, dla całego zespołu Ministerstwa Klimatu i Środowiska i wypraszam sobie tego typu uwagi. Bardzo proszę pana przewodniczącego…</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#IreneuszZyska">Była o tym mowa na sali plenarnej, że chociażby usługodawcy, małe sklepy, fryzjerzy, usługi kosmetyczne i wszelkiego rodzaju inne małe przedsiębiorstwa nie podlegają ochronie. Ochronie nie podlega również sektor profesjonalnych wielkotowarowych gospodarstw rolnych. Na wstępie tej dyskusji w ramach prac Komisji chciałbym zapytać – to jest pytanie do posła wnioskodawcy – czy państwo są skłonni procedować ten projekt ustawy w kierunku objęcia ochroną tych grup, które w projekcie ochroną nie zostały objęte? Zresztą powołuję się tutaj na głos w dyskusji plenarnej pana posła Andrzeja Grzyba z Polskiego Stronnictwa Ludowego, że taka ochrona powinna być udzielona. Zwracam też uwagę Wysokim Komisjom, że nieobjęcie całego roku ochroną poprzez zamrożenie cen będzie miało tylko negatywne skutki. Dlatego, że nie wpłynie na rynek, bo kontrakty już zostały zawarte na cały 2024 r. Ponadto nie chronimy istotnej części rynku w postaci małych i średnich przedsiębiorców, a od 1 lipca tą ochroną nie będą również objęci odbiorcy indywidualni.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Mamy listę poprawek. W odpowiednim momencie będziemy głosować nad tymi poprawkami. Na tym etapie nie ma poprawki do zmiany nr 1. Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#WojciechPaluch">Jak wspomniałem, tu jest trochę inna filozofia. Natomiast nierozerwalnie związane z art. 1 i 4 są pozostałe poprawki, które zostały ujęte również w pkt 3 i 4 na str. 29 oraz poprawki nr 5, 6 i 7 na str. 38 i 39, ponieważ samo uzasadnienie mówi de facto o przedłużeniu na cały 2024 r. funkcjonowania tych mechanizmów osłonowych. Można domniemywać, że to nie są poprawki, tylko jedna kompleksowa, kompletna poprawka, którą w tej chwili należałoby przegłosować z uwagi na intencje i argumentację tych poprawek, o których wspominał pan minister. To de facto rozstrzygnęłoby, w jakim kierunku zmierzać będą rozwiązania, które zapadną dzisiaj na wspólnym posiedzeniu Komisji – czy w kierunku poprawek, które zostały zgłoszone przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość czy w kierunku wskazanym w inicjatywie poselskiej wraz z załączoną autopoprawką. To jest chyba właściwy moment, żeby ewentualnie rozstrzygnąć te kwestie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#WaldemarBuda">Nie możemy w sprawie tak zasadniczej i kluczowej, jak ceny prądu dla gospodarstw domowych kierować się, jak wnioskodawcy – pan Gadowski i pani Hennig-Kloska – kalendarzem wyborczym. Za chwilę – w kwietniu – mamy jedne wybory, a później – w czerwcu – drugie. To nie oznacza, że w lipcu obywatele mają zapłacić więcej za prąd, bo wy już tego nie potrzebujecie. Tak, jak wspominano w nagraniach z restauracji „Sowa i przyjaciele”, paliwo może być nawet po 7 zł po wyborach. Nie. Prąd, jego cena musi być utrzymana na rozsądnym poziomie, również w drugiej połowie 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#WaldemarBuda">Natomiast druga rzecz, na której niezwykle nam zależy, jest w naszych poprawkach. Projekt poselski tego nie obejmuje. To jest maksymalna cena prądu dla przedsiębiorstw. Dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Przypominam, że w Polsce ponad 97% przedsiębiorców kwalifikuje się do miana mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Szanowni państwo, oni dzisiaj zostaną postawieni w stan gigantycznej niepewności. Tak jak było w 2022 r., kiedy ceny prądu zmieniały się o 250%. Jest takie ryzyko, że jeżeli nie zagwarantujemy ceny maksymalnej, to kalkulowanie opłacalności jakiegokolwiek biznesu, łącznie z jakąkolwiek produkcją, będzie niemożliwe do zrealizowania. Będzie nie do przewidzenia. Z tego miejsca apeluję przede wszystkim do Trzeciej Drogi, przede wszystkim do PSL, do pana Hetmana, do pana Kosiniaka-Kamysza, który chce wziąć odpowiedzialność za gospodarkę, a jednocześnie chce rozpocząć swoją aktywność i działalność na tym polu takim uderzeniem w przedsiębiorców. To jest strzał w kolano, jeśli chodzi o stabilność prowadzenia biznesu w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#WaldemarBuda">Proponujemy…</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MarekSuski">Kiedy poseł pyta, co w niej jest, pan przewodniczący mówi, żeby pan poseł poczekał. Jest taki zwyczaj, że zadawanie pytań może się odbywać w sprawie poprawek do autorów poprawek, a autorzy poprawek powinni odpowiedzieć. Jeżeli poseł mówi, że nie wie, czy będzie zgłaszał poprawkę czy nie, bo nie wie, czy to jest w autopoprawce czy nie, a jest to poseł z waszej koalicji, co przypominam… Nawet rozumiem, że opozycję mogą państwo traktować z buta, ale że swoich koalicjantów, to już naprawdę tego nie rozumiem. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi panu posłowi oraz o udzielanie głosu posłom, którzy zadają pytania dotyczące przedmiotu naszego spotkania. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JanuszCichoń">Wracamy do zmiany nr 1 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Panie pośle, minuta.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Proszę o wynik głosowania. Głosów za – 18, głosów przeciw – 34, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nie przeszła.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Zatem przechodzimy, a tak naprawdę wracamy do zmiany nr 1. Czy są jakieś uwagi do tego punktu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę sprzeciwu. Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do kolejnej zmiany. Zmiana nr 2. Czy do zmiany nr 2 mamy poprawkę? Mamy uwagę Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Nie widzę poprawek i uwag do zmiany nr 2. Uznaję, że została ona zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3. Nie widzę uwag czy zgłoszeń. Wobec tego uznaję, że ta zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 4. Do zmiany nr 4 Biuro Legislacyjne ma uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Rozumiem, że zmianę nr 4 zamknęliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do zmiany nr 5. Czy do zmiany nr 5 pan poseł Kowalczyk? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do zmiany nr 5.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do zmiany nr 5. Czy do zmiany nr 5 mamy jakieś propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 5 została przyjęta bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 6. Bardzo proszę. Jeśli dobrze pamiętam, do zmiany nr 6 mamy poprawkę. Bardzo proszę pana posła Tomasza Nowaka o przedstawienie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JanuszCichoń">Rozumiem, że przyjęliśmy te poprawki. Czy musimy to głosować? Nie. Nie ma głosu przeciw.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JanuszCichoń">Rozumiem, że do zmiany nr 6 wraz z poprawką nie ma uwag. Uważam, że zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#JanuszCichoń">Ust. 7. Zmiana. Przepraszam. Oczywiście, zmiana nr 7. Do zmiany nr 7 nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#JanuszCichoń">Została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 8. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 9. Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 10. Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#JanuszCichoń">Zatem zmiana nr 10 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 11. Nie ma poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 11 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 12. Także nie widzę poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 13. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 14. Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#JanuszCichoń">Uważam, że została… Do zmiany nr 14. Tak?</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 15. Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 15 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 16. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#JanuszCichoń">Została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 17. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 17 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 18. Bardzo proszę, pan poseł. Nie znam nazwiska. Bardzo proszę o przedstawienie się. Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#TomaszDąbrowski">Prosilibyśmy o przejęcie i przyjęcie tej poprawki. Terminy są zmieniane na nieco późniejsze. Tak, żeby możliwe było rozpatrzenie wniosków zarówno z pierwszej ustawy rządowej, jak i z drugiej ustawy rządowej. Chodzi o to, żeby nie następowało spiętrzenie wniosków w jednym czasie i możliwe było po prostu sprawne ich procedowanie. W poprawce jest zawarte uzasadnienie wraz ze szczegółowym harmonogramem poszczególnych wniosków. Tak, aby to lepiej zwizualizować. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 19. Podobna sugestia?</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 20. Czy do tej zmiany? Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 20 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 21. Do zmiany nr 21? Tak? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#MarekKulesa">Pragniemy zwrócić uwagę w kontekście konkretnej poprawki, którą zaproponowaliśmy jako naszą poprawkę nr 8… Po renumeracji związanej z autopoprawką ma ona dzisiaj nr 21. Szanowni państwo, mamy zasadnicze wątpliwości, że usunięcie tego punktu zmienia cały model taryfikacji. Pragnę zwrócić państwu uwagę, że podstawą modelu taryfikacji są koszty uzasadnione. Pokazujemy, ile koszty w przyszłym roku… Dlatego troszkę bezprzedmiotowa była wcześniejsza dyskusja, bo poprawka dotycząca taryfikacji była dobra. Taryfy zakładamy w tym roku na przyszły rok. Tak? Szanowni państwo, w każdym razie model, który jest przyjęty, jest naszym zdaniem niewłaściwy, bo w tym artykule czy w zmianie artykułu jest mowa o zmianie istotnych elementów cen, a my w taryfikacji pracujemy na kosztach uzasadnionych. To jest po prostu niewykonalne dla naszych spółek obrotu. Bardzo dziękuję. Jest prośba – jeżeli będzie możliwość – o wcześniejsze, nie mniej ważne uwagi. Z 10 uwag zaznaczyliśmy 3. Jeżeli ktoś z szacownego grona jednej czy drugiej Wysokiej Komisji chciałby przejąć te uwagi, to prosimy o pochylenie się nad nimi. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#AdamRomanowski">Jeżeli chodzi o uznaniowość prezesa URE w tym zakresie, to w tym przypadku taka dowolność jest uzasadniona. To znaczy większa arbitralność. Dlatego, że prezes URE zna wszystkie okoliczności związane zarówno z przedsiębiorstwem, jak i z warunkami na rynku. W związku z tym prezes musi mieć możliwość zdecydowania, czy w danych okolicznościach dotyczących zarówno sytuacji rynkowej, jak i danego przedsiębiorstwa jest uzasadnione, żeby wezwać do zmiany taryfy, nawet jeśli samo przedsiębiorstwo tego nie zrobi.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#WojciechPaluch">Kwestia ustępu zawierającego również sformułowanie „warunków zakładanych przy kalkulacji tej taryfy”. To sformułowanie jest dla nas również niezrozumiałe, ponieważ nie mamy pojęcia, jak będą wskazane warunki zakładane przy kalkulacji. W związku z tym i w tej części proponowany przepis powinien ewentualnie później zostać doprecyzowany przez określenie wskazujące, o jakie de facto warunki chodzi. Te wątpliwości artykułowaliśmy bodajże również przy ustawie gazowej. Tutaj również, przy podobnym, analogicznym rozwiązaniu też je podtrzymujemy.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#JanuszCichoń">Rozumiem, że zmiana nr 20 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 21. Nie widzę uwag. Przepraszam. Zmiana nr 21, to jest właśnie ta zmiana, którą przerobiliśmy. Rozumiem, że ją przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 22. Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#JanuszCichoń">Została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 23. Nie ma uwag. Do zmiany nr 23? Bardzo proszę. Pan poseł Kuźmiuk.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#ZbigniewKrzysztofKuźmiuk">Już nie mówię o kwestiach skutków ekonomicznych dla tego przedsiębiorstwa, które przecież inwestuje w ogromnej mierze w energetykę odnawialną, w tym w energetykę wiatrową na morzu. To są niezwykle kosztowne inwestycje. Jeżeli zależy nam na taniej energii, to powinniśmy raczej takie przedsiębiorstwa wspierać. Odnoszę wrażenie, że ten sposób finansowania jest swoistą karą. Nie bardzo wiadomo, dlaczego ukarana jest akurat wiodąca spółka polskiego sektora energetycznego.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#JanuszCichoń">Moim zdaniem wyczerpaliśmy pakiet pytań.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do zmiany nr 23. Przepraszam, zmiana nr 23 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do zmiany nr 24. Zmiana nr 24. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#JanuszCichoń">Została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 25. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#JanuszCichoń">Została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 2. W art. 2 zmiana nr 1. Pan poseł Tomczak, bardzo proszę. Rozumiem, że poprawka?</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#JanuszCichoń">Ust. 3. Czy do ust. 3?</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 2. Do zmiany nr 2? Do zmiany nr 2, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do ust. 3. Ust. 3. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 4. Do zmiany nr 4 Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 5. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 5 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 6. Do zmiany nr 6 nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 6 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 7. Nie widzę uwag do zmiany nr 7. Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#JanuszCichoń">Wobec tego zmiana nr 7 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 8. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 8 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 9. Do zmiany nr 9 nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 9 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 10. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#JanuszCichoń">Zmiana 10 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 11. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 11 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 12. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 13. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 14. Także bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.97" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.98" who="#JanuszCichoń">Przebrnęliśmy przez art. 2.</u>
<u xml:id="u-1.99" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 3. W art. 3 zmiana nr 1. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.100" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 1 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.101" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 2. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.102" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 2 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.103" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.104" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.105" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 4. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.106" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.107" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 5. Do zmiany nr 5 nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.108" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 5 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.109" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 6. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.110" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.111" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 7. Do zmiany nr 7 nie widzę uwag. Jest. Biuro Legislacyjne. Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-1.112" who="#JanuszCichoń">Wobec tego zmiana nr 7 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.113" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 8. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.114" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 8 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.115" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 9. Do zmiany nr 9 Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.116" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 10 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.117" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 11. Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.118" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 12. Do zmiany nr 12 Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.119" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 13. Nie widzę uwag. Jest uwaga Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.120" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 13 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.121" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 14. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.122" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.123" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 15. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.124" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.125" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 16. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.126" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.127" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 17. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.128" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.129" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 18. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.130" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.131" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 19. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.132" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.133" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 20. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.134" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.135" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 21. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.136" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.137" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 22. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.138" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.139" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 23. Uwaga legislacyjna.</u>
<u xml:id="u-1.140" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 24. Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.141" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 24 została przyjęta wraz z uwagą do przemyślenia przez wnioskodawców, jeśli chodzi o drugie czytanie.</u>
<u xml:id="u-1.142" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 25. Do zmiany nr 25 Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.143" who="#WojciechPaluch">Druga uwaga odnosi się stricte do projektowanej normy. Ten przepis budzi jednak nasze zasadnicze wątpliwości w kontekście zasad konstytucyjnych, a w szczególności art. 2 konstytucji i zasady konstytucyjnego państwa prawa, w tym wywodzonej z niej zasady poprawnej legislacji czy bardziej zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa i zasady niedziałania prawa wstecz. Należy zaznaczyć, że skutkiem rozwiązania ujętego w proponowanej normie w ust. 1a będzie ponoszenie opłat – składki na fundusz wypłaty różnicy ceny – za działalność, którą określona grupa adresatów prowadziła w 2022 r., czyli za wydobycie gazu. Są to jednak nowe obowiązki, które są nakładane po raz pierwszy procedowanym projektem ustawy. Wspomnę jedynie, że to rozwiązanie oprócz wady, o której wspomniałem, jest obciążone także drugą wadą ze względu na vacatio legis. Całe rozwiązanie zawarte w tym projekcie będzie wchodziło w życie z dniem 31 grudnia 2023 r., więc te uwagi są jak najbardziej zasadne.</u>
<u xml:id="u-1.144" who="#IreneuszZyska">Na marginesie, będąc przy głosie chciałem zaapelować do pana przewodniczącego, dlatego że w trakcie dyskusji kilkukrotnie zgłaszał się przedstawiciel Urzędu Regulacji Energetyki – niezależnego regulatora rynku w Polsce – ale pan przewodniczący nie udziela głosu przedstawicielowi Urzędu Regulacji Energetyki w tak ważnej dyskusji. Ta ustawa nie była konsultowana publicznie ani międzyresortowo. Udziela pan głosu jakiemuś ekspertowi z Instytutu Obywatelskiego. Na marginesie powiem, że w Sejmie – a w ogóle honorowo wszędzie – kiedy ktoś zabiera głos, to powinien się głośno i wyraźnie przedstawić. Ja nie dosłyszałem pańskiego nazwiska. Myślę, że będąc w Sejmie oczekiwalibyśmy, żeby ekspert Instytutu Obywatelskiego głośno i wyraźnie się przedstawił. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.145" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do zmiany nr 26. Czy do zmiany nr 26 są uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.146" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 26 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.147" who="#JanuszCichoń">Do ust. 27? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.148" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 27 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.149" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 4. W art. 4 zmiana nr 1. Do zmiany nr 1 w art. 4 nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.150" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 1 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.151" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 2. Zmiana nr 2 bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.152" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.153" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3? Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.154" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.155" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 4?</u>
<u xml:id="u-1.156" who="#JanuszCichoń">Zmianę nr 2 przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.157" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.158" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.159" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 4. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.160" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 4 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.161" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 5. Bardzo proszę. Przedstawiamy się.</u>
<u xml:id="u-1.162" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 6. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.163" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 6 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.164" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 7. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.165" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 7 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.166" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 8. Bardzo proszę. Może najpierw strona społeczna, a potem jeszcze Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.167" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 9. Czy do zmiany nr 9 mamy jakieś uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.168" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 9 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.169" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 10. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.170" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 10 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.171" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 11. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.172" who="#JanuszCichoń">Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.173" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 12. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.174" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 12 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.175" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 13. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.176" who="#KonradNietrzebka">Po drugie, czy ewentualnie nie należałoby się również zastanowić nad ewentualnością wprowadzenia oddzielnej jednostki, np. w postaci litery, która dotyczyłaby stricte tego czasokresu, a więc pierwszego kwartału 2024 r?. Podajemy to w wątpliwość i prosimy o ocenę wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-1.177" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 14. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.178" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 14 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.179" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 15. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.180" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 15 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.181" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 16. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.182" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 16 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.183" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 17. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.184" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 17 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.185" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 18. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.186" who="#JanuszCichoń">Zatem po tych wyjaśnieniach zmiana nr 18 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.187" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 19. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.188" who="#JanuszCichoń">Zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.189" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 20. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.190" who="#JanuszCichoń">Zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.191" who="#JanuszCichoń">Art. 5 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.192" who="#JanuszCichoń">Art. 6 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.193" who="#JanuszCichoń">Art. 7 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.194" who="#JanuszCichoń">Art. 8 skreślony. Do czego państwo chcieli się odnieść? Do skreślonych artykułów się nie odnosimy. Ich nie ma. Nie ma dyskusji nad tym, czego nie ma, bo tego nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.195" who="#JanuszCichoń">Art. 8a. Czy do art. 8a mamy jakąś uwagę? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.196" who="#KonradNietrzebka">Panie przewodniczący, z pewnością jest to zabieg, który wymaga analizy i akceptacji wnioskodawców. Oczywiście, z jednej strony można to potraktować jako pewną technikę legislacyjną. Z drugiej strony, z racji obszerności tej regulacji, a przede wszystkim zapewnienia jej kompletności należałoby poddać to dodatkowej, szczegółowej analizie. W związku z tym jest pytanie do wnioskodawców. Czy ewentualnie w trakcie drugiego czytania nie należałoby zgłosić stosownej poprawki w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-1.197" who="#JanuszCichoń">Art. 8c. Do art. 8c nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.198" who="#JanuszCichoń">Art. 8d. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.199" who="#JanuszCichoń">Art. 8e. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.200" who="#JanuszCichoń">Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.201" who="#JanuszCichoń">Art. 9. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.202" who="#JanuszCichoń">Wobec tego… Do art. 9?</u>
<u xml:id="u-1.203" who="#JanuszCichoń">Art. 9a. Nie widzę uwag do art. 9a.</u>
<u xml:id="u-1.204" who="#JanuszCichoń">Wobec tego przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.205" who="#JanuszCichoń">Art. 9b. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne. Proszę, panie mecenasie.</u>
<u xml:id="u-1.206" who="#JanuszCichoń">Wobec tego art. 9b został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.207" who="#JanuszCichoń">Art. 10? Bez uwag. Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.208" who="#JanuszCichoń">Wobec tego przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-1.209" who="#JanuszCichoń">Art. 11 i 12 skreślone.</u>
<u xml:id="u-1.210" who="#JanuszCichoń">Art. 14 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.211" who="#JanuszCichoń">Art. 15 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.212" who="#JanuszCichoń">Art. 16. Do art. 16 nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.213" who="#JanuszCichoń">Art. 16 przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.214" who="#JanuszCichoń">Art. 16a. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.215" who="#JanuszCichoń">Art. 16a przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.216" who="#JanuszCichoń">Art. 16b. Jest uwaga Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.217" who="#JanuszCichoń">Art. 16c. Bez uwag.</u>
<u xml:id="u-1.218" who="#JanuszCichoń">Zatem art. 17, bo art. 16c, 16d i 16e zostały przyjęte z sugestią. Art. 17. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.219" who="#WojciechPaluch">Natomiast, jeśli chodzi o ust. 2, pojawia się tam sformułowanie „do spraw dotyczących rozliczenia wyrównania wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy”, ale chyba zabrakło tu sformułowania „niezakończonych”, a może też „zakończonych”. To jest kwestia do rozstrzygnięcia, która wymaga doprecyzowania. Z uwagi na umiejscowienie i charakter tego przepisu – jak wspomniałem, jest to przepis przejściowy – te dwie kwestie, o których wspomniałem, są kluczowe dla tych spraw. I ust. 3. Ust. 3 również jest dla nas niezrozumiały, ponieważ obliguje ministra właściwego do wydania nowego aktu wykonawczego w przypadku, gdy projektowana ustawa nie zmienia w tym przypadku upoważnienia ustawowego, które zostało wskazane jako art. 16.</u>
<u xml:id="u-1.220" who="#WojciechPaluch">Jeżeli ustawa wprowadza przepisy wpływające w pewien sposób na zakres regulacji dotychczasowego rozporządzenia, a można domniemywać przy odkodowaniu projektowanej normy, że mamy tu z tym do czynienia, właściwy minister powinien dokonać zmian w takim rozporządzeniu bez zbędnej zwłoki. W takim przypadku mamy jednak do czynienia z racjonalnym ustawodawcą, który powinien przewidzieć przynajmniej odpowiednie vacatio legis, żeby zapewnić ministrowi możliwość przygotowania tego aktu wykonawczego, a później jego wydania. W innym przypadku może to doprowadzić do sytuacji, w której po dniu wejścia w życie tej ustawy, czyli po 31 grudnia 2023 r. dotychczasowe rozporządzenie zawierające stosowny wzór będzie niezgodne z nowym porządkiem prawnym określonym akurat w procedowanym projekcie ustawy. Tym samym będziemy mieli do czynienia z tym, że akt podustawowy będzie niezgodny z przepisem ustawy. Wydaje nam się, że ust. 3 wymaga i refleksji i rozważenia. Bylibyśmy skłonni, żeby go ewentualnie zmodyfikować albo z niego zrezygnować.</u>
<u xml:id="u-1.221" who="#JanuszCichoń">Art. 18. Czy do art. 18 mamy uwagi? Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.222" who="#JanuszCichoń">Art. 19. Bardzo proszę. Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.223" who="#JanuszCichoń">Artykuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.224" who="#JanuszCichoń">Art. 20 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.225" who="#JanuszCichoń">Art. 21 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.226" who="#JanuszCichoń">Art. 22 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.227" who="#JanuszCichoń">Art. 23 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.228" who="#JanuszCichoń">Art. 24 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.229" who="#JanuszCichoń">Art. 25 skreślony.</u>
<u xml:id="u-1.230" who="#JanuszCichoń">Art. 26. Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.231" who="#JanuszCichoń">Art. 26 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.232" who="#JanuszCichoń">Rozpatrzyliśmy wszystkie artykuły projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.233" who="#JanuszCichoń">Mówiliśmy o tym wielokrotnie, więc proponuję upoważnić Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym stanowiących konsekwencje poprawek przyjętych przez Komisje w projekcie ustawy. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Jest sprzeciw? Bardzo proszę, poseł Marek Suski.</u>
<u xml:id="u-1.234" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, jeżeli mówiliśmy o tym, że był lobbing przy pisaniu części dotyczącej wiatraków, to pan poseł powiedział, że ktoś pisał o wsparciu dla odbiorców energii elektrycznej. To pan Romanowski pisał tę część ustawy. Ktoś inny pisał o obligu giełdowym, czyli o przywróceniu obligatoryjnego obrotu energią na Giełdzie Towarowej Energii, a ktoś inny pisał o wiatrakach. Pan poseł trochę nam zdradził, że w pisanie tego były zaangażowane jakieś 3 podmioty.</u>
<u xml:id="u-1.235" who="#MarekSuski">Oczywiście, można skorzystać z projektu rządowego, który tych wszystkich uchybień i wad nie miał. Zatem wnoszę o odrzucenie tego projektu. Będziemy głosować przeciw, dopóki niejasne kwestie nie zostaną wyjaśnione. Myślę, że nasze rozwiązania, które były w ustawie, można spokojnie przywrócić i nie zrobić czegoś takiego, że po prostu nawet zapomnieliście o małych i średnich przedsiębiorstwach.</u>
<u xml:id="u-1.236" who="#JanuszCichoń">Upoważnienie dla Biura Legislacyjnego. Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-1.237" who="#JanuszCichoń">W sprawie upoważnienia Biura Legislacyjnego. Powtarzam. Proszę wyciszyć…</u>
<u xml:id="u-1.238" who="#JanuszCichoń">Mamy 44 głosy za, zero głosów przeciw, pomimo zgłaszanego sprzeciwu -i 1 głos wstrzymujący się.</u>
<u xml:id="u-1.239" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam przyjęcie tego upoważnienia.</u>
<u xml:id="u-1.240" who="#JanuszCichoń">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie całego projektu ustawy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Bardzo proszę. Kto jest za przyjęciem całości ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.241" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę o wynik. 33 głosy za, 14 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Stwierdzam, że projekt został…</u>
<u xml:id="u-1.242" who="#JanuszCichoń">Komisje muszą jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą był pan poseł Marek Sowa. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.243" who="#JanuszCichoń">Czy jest jakaś inna kandydatura?</u>
<u xml:id="u-1.244" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny obrad posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.245" who="#JanuszCichoń">Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.246" who="#JanuszCichoń">Dziękuję w imieniu pana Marka Romanowskiego za laurkę pod jego adresem.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>