text_structure.xml 8.14 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Porządek naszego dzisiejszego posiedzenia to dyskusja na temat harmonogramu prac podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do tak przedstawionego porządku obrad? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KatarzynaMatusikLipiec">W takim razie możemy przystąpić do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KatarzynaMatusikLipiec">To, jeśli państwo pozwolą, ja zacznę. Zacznę od tego, że zaproponuję tematykę kolejnych spotkań, i jeśli państwo będą mieli uwagi, to oczywiście jestem na nie otwarta.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Proponuję, aby najbliższe posiedzenie podkomisji odbyło się w trakcie najbliższego posiedzeniu Sejmu, czyli to będzie 23 lub 24 kwietnia. Przedmiotem obrad podkomisji byłaby dyskusja dotycząca promocji szkolnictwa zawodowego w kontekście rekrutacji, która nastąpi w najbliższym czasie. To jest ten punkt, który mieliśmy zaplanowany na to posiedzenie, ale z uwagi na prośbę ministerstwa o przesunięcie w czasie, proponuję, żebyśmy zajęli się tą tematyką właśnie na najbliższym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Jeśli państwo pozwolą, to zaproponowałabym, by w maju zająć się kwestiami dotyczącymi jakości kształcenia zawodowego, pracodawców, rzemieślników oraz procesu egzaminowania czeladnika i mistrza. Chciałabym, żeby na to posiedzenie podkomisji zaprosić również członków Parlamentarnego Zespołu ds. Rzemiosła.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Proponuję, by na kolejnych spotkaniach w czerwcu odbyć dyskusję na temat podstaw programowych kształcenia zawodowego – to by było na jednym posiedzeniu czerwcowym – a na drugim posiedzeniu odbyć dyskusję na temat statusu nauczyciela zawodowego i dyskusję na temat zrównania pensum nauczycieli i kształcenia praktycznego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Tym samym mielibyśmy zaplanowane posiedzenia podkomisji w pierwszym półroczu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Tak że z mojej strony tyle. Gdyby ktoś z państwa chciał, to bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MarcinJózefaciuk">Ponieważ tematyka jest niezwykle poważna – niemalże nic się nie ruszyło, za wyjątkiem zrównania pensum i może otworzenia dwóch-trzech nowych zawodów. Szkolnictwo zawodowe leży tak samo jak leżało i jest nieprzebadane. Nikt o tym nie mówi – kiedy jestem na posiedzeniach różnych komisji, podkomisji, szkoły kształcące w zawodzie są w zupełności pomijane, w ogóle nie są brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarcinJózefaciuk">Chciałbym, żebyśmy też pamiętali, że nie tylko ministerstwo edukacji prowadzi szkoły kształcące w zawodzie, ale też inne i chciałbym, żebyśmy nie pomijali szkół zarówno niepublicznych, jak i dla dorosłych, które również kształcą w zawodzie – żebyśmy to wszystko tutaj mieli.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MarcinJózefaciuk">Miałbym propozycję, żebyśmy na pewno… bo wydaje mi się, że musimy omówić Skills Poland – co się zadziało w tamtym roku ze Skills Poland oraz dlaczego, pomimo zapewnień ministerstwa, Skills Poland w tym roku jest niemalże w ogóle niepromowane, za wyjątkiem jednej wrzutki na stronę internetową ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MarcinJózefaciuk">Dlaczego ministerstwo nie chce promować… ponieważ ministerstwo wbrew swoim zapewnieniom, że w tym roku złożą życzenia na egzamin zawodowy – zapewniali ustami zarówno dyrektora jednego, jak i pani dyrektor – nie złożyli życzeń, jak to robią maturzystom. Tak więc chciałbym, żebyśmy jako podkomisja mogli… nie powiem „wymóc”, ale zwrócić uwagę na to, że sytuacja szkół kształcących w zawodzie jest w dramatycznym stanie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MarcinJózefaciuk">Jeżeli możemy złożyć prośbę do NIK o kontrolę, to dobrze by było złożyć o kontrolę NIK-owską  w sprawie pracowni i funkcjonowania pracowni zawodowych na terenie szkół.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MarcinJózefaciuk">Myślę, że na ten temat moglibyśmy też porozmawiać oraz o systemie dofinansowania szkolnictwa zawodowego. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Teraz tak. Pierwsza rzecz – jutro na posiedzeniu Komisji Edukacji i Nauki mamy punkt dotyczący propozycji kontroli NIK-owskich, więc myślę, że możemy o tym rozmawiać. Gdyby okazało się tak, że Komisja na przykład nie przyjmie tej propozycji, to zrobimy to z poziomu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Jeśli chodzi o kwestię dotyczącą Skills Poland, to czy pan poseł proponuje, żeby zrobić takie posiedzenie w konkretnym terminie, czy po prostu ten temat dołożymy do któregoś z tematów, o których mówiliśmy wcześniej?</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#KatarzynaMatusikLipiec">A czy pani poseł też ma jakąś propozycję dotyczącą konkretnego terminu tej swojej  propozycji, czy….</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#RenataRak">Mianowicie szkoły zwracają się z takim problemem, że tak naprawdę okręgowa komisja egzaminacyjna przyznaje placówkom upoważnienia do przeprowadzania egzaminów na stanowiskach egzaminacyjnych, których przygotowanie jest oczywiście kosztowne, natomiast szkoły tutaj podnoszą, że nie zawsze ta liczba stanowisk jest adekwatna do liczby uczniów, którzy przystępują do egzaminów zawodowych, i tak naprawdę nie ma żadnych przepisów, które by to regulowały. A jeśli chodzi o liczbę stanowisk, o które szkoły często wnioskują, to niestety okręgowa komisja egzaminacyjna nie przychyla się do tych próśb i oczywiście w konsekwencji tego tworzą się wtedy problemy organizacyjne takich szkół.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#RenataRak">Dlatego chciałabym, żeby został tutaj poruszony temat organizacji samych egzaminów zawodowych, najlepiej jak najszybciej. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Na kolejnym posiedzeniu, czyli na początku maja, zrobilibyśmy może właśnie tę informację na temat egzaminów zawodowych, z tymi propozycjami i z tymi uwagami zgłoszonymi przez panią poseł Rak.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#KatarzynaMatusikLipiec">W maju wrócilibyśmy jeszcze do tej kwestii Skills Poland.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Czyli mielibyśmy dwa posiedzenia w maju, a w czerwcu, na dwóch posiedzeniach, zrobilibyśmy dyskusję na temat podstaw programowych i kształcenia zawodowego, na kolejnym posiedzeniu – dyskusję dotyczącą właśnie statusu nauczyciela zawodowego i tych kwestii dotyczących pensum nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#KatarzynaMatusikLipiec">A pierwszym tematem… W lipcu? Tak, dobrze myślę?</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Zrobimy w ten sposób, że ja te propozycje całościowe prześlę do ministerstwa, żeby oni mieli dokładną informację na temat tego, co my planujemy, żeby też nie było tak, że zgłaszają uwagi, że nie są w stanie się do tego wcześniej przygotować.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Dobrze, myślę, że wyczerpaliśmy dyskusję. W takim razie zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Zamykam posiedzenie. Bardzo serdecznie dziękuję państwu za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>