text_structure.xml
47.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DorotaŁoboda">Otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw jakości kształcenia i wychowania.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DorotaŁoboda">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DorotaŁoboda">Witam serdecznie panią Małgorzatę Szybalską, dyrektorkę Departamentu Kształcenia Ogólnego MEN, pana Roberta Zakrzewskiego, dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, panią Annę Łochowską, ekspertkę w Wydziale Języków Obcych CKE, i panią Wiolettę Kozak, kierowniczkę Wydziału Przedmiotów Kształcenia Ogólnego CKE. Witam panów posłów, członków Komisji i nie będących członkami Komisji, ale bardzo się cieszę, że również inni posłowie są zainteresowani tym tematem. Witam również pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DorotaŁoboda">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje informację na temat wyników egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego przeprowadzonych w 2024 r. Czy są uwagi do porządku? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#DorotaŁoboda">Stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#DorotaŁoboda">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Tak jak już wcześniej mówiłam, do państwa posłów i posłanek członków podkomisji został wysłany materiał przygotowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#DorotaŁoboda">Rozumiem, że teraz państwo nam omówią i przedstawią też wnioski. Widzę, że prezentacja jest już gotowa, więc proszę o zabranie głosu pana Roberta Zakrzewskiego. Pan będzie prezentował? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#RobertZakrzewski">Dobrze, jest mi niezmiernie miło przedstawić informację o wynikach egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego. Bardzo dziękuję, że państwo są zainteresowani wynikami uczniów, którzy przystępowali w tym roku do tych dwóch egzaminów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#RobertZakrzewski">Na początek chciałbym pogratulować wszystkim zdającym dobrych wyników. Było to ważne wydarzenie dla tych osób, zarówno dla ósmoklasistów, jak i dla maturzystów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#RobertZakrzewski">Na początek informacje ogólne. Obowiązkiem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej jest opracowanie zadań egzaminacyjnych, zadań testowych, zadań, które zbadają umiejętności zdających. Natomiast w gestii ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych jest przeprowadzenie tego egzaminu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#RobertZakrzewski">Struktura arkusza zawierała zarówno zadania otwarte, jak i zadania zamknięte. Odpowiedzi uczniów sprawdzali wykwalifikowani nauczyciele, egzaminatorzy, którzy są po odpowiednich szkoleniach do tego, żeby być egzaminatorami, jak również przed samą sesją egzaminacyjną byli wyszkoleni co do zasad oceniania zadań otwartych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#RobertZakrzewski">W gestii zarówno CKE, jak i okręgowych komisji egzaminacyjnych jest analiza tych wyników i sprawozdawanie tych wyników, stąd moja obecność – bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#RobertZakrzewski">Przed egzaminem dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej informacje dotyczące harmonogramu egzaminów, materiałów i przyborów pomocniczych dopuszczonych do użytku, dostosowania warunków i form egzaminów, listy jawnych zadań ustnych wybranych egzaminów maturalnych, sposobu organizacji i przeprowadzenia egzaminu maturalnego. Do każdego egzaminu uczniowie mogli mieć odpowiednie dostosowanie. Mam tutaj na myśli osoby o specjalnych potrzebach edukacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#RobertZakrzewski">Przechodząc już szczegółowo do egzaminu ósmoklasisty, funkcje tego egzaminu mamy trzy, a mianowicie: określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych, zapewnia uczniowi, rodzicowi, nauczycielom, władzom oświatowym informację zwrotną na temat poziomu tego wykształcenia, jak również zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#RobertZakrzewski">Mogę wyróżnić trzy grupy zdających, a mianowicie: uczniowie klas VIII szkół podstawowych, uczniowie szkół artystycznych, które realizują kształcenie ogólne w zakresie odpowiadającym klasie VIII szkoły podstawowej, jak również obywatele Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest legalny. Mam tutaj na myśli ustawę z 12 marca 2020 r.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#RobertZakrzewski">Procedury egzaminacyjne – zakres egzaminu. Zewnętrzna weryfikacja realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, czyli jak uczniowie, uczennice – osoby uczące się – opanowały umiejętności i zakres wiadomości, który jest w podstawie programowej. Zadania egzaminacyjne zostały tak skonstruowane, aby służyły właśnie ocenie stopnia opanowania przez uczniów. Chciałbym dodać w tym miejscu, że ze względu na pandemię COVID te zadania egzaminacyjne były ułożone na podstawie wymagań egzaminacyjnych, ograniczonych wymagań w stosunku do podstawy programowej.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#RobertZakrzewski">Egzamin jest w formie pisemnej. Zdający podchodzili do trzech obowiązkowych przedmiotów: język polski, matematyka oraz język obcy nowożytny. Tutaj, na slajdzie, państwo mają języki nowożytne obce, do których uczniowie mogli przystępować.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#RobertZakrzewski">W czasie procedur rodzice składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, wskazując język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty, jak również uczeń szkoły lub oddziału, w którym zajęcia edukacyjne były prowadzone w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej czy języku regionalnym, może przystąpić do tego egzaminu z matematyki w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym. Oczywiście odpowiednia deklaracja również musiała być złożona dyrektorowi szkoły.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#RobertZakrzewski">Laureaci i finaliści olimpiad lub konkursów przedmiotowych o zasięgu przynajmniej wojewódzkim lub ponadwojewódzkim mają bonus w postaci tego, że nie muszą zdawać egzaminu z danego przedmiotu i wtedy na zaświadczeniu pojawia się 100% jako ocena.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#RobertZakrzewski">Egzamin ma dwa terminy: majowy, jako główny, czerwcowy – dodatkowy. Termin dodatkowy jest przeznaczony dla uczniów, uczennic, którzy z przyczyn losowych nie pisali tego egzaminu w maju. Oczywiście na przykład w przypadku zdarzeń losowych dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej może zwolnić ucznia z tego egzaminu w uzasadnionych przypadkach.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#RobertZakrzewski">Na prezentacji na slajdzie państwo mają terminy poszczególnych egzaminów, które odbywały się w tym roku. Pierwszego dnia jest zawsze język polski, drugiego dnia jest matematyka i trzeciego dnia jest egzamin z języka obcego nowożytnego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#RobertZakrzewski">Unieważnienie egzaminu ósmoklasisty może nastąpić na podstawie: niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia, posiadania niedozwolonych przedmiotów na sali egzaminacyjnej, zakłócenia przebiegu egzaminu czy potwierdzenia nieuczciwości egzaminacyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#RobertZakrzewski">Oczywiście zarówno uczniowie, jak i rodzice mają prawo do wglądu do swoich arkuszy. Czas, termin tego wglądu ustala dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej. Jeżeli zastrzeżenia są uzasadnione, to wtedy dyrektor określa nowy wynik danego egzaminu.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#RobertZakrzewski">Wynik tego egzaminu jest komunikowany w skali procentowej, jak i w skali centylowej. Mamy właśnie dwa wyniki z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Egzamin z języka polskiego rozpoczął się o godzinie 9:00, trwał 120 minut, z matematyki – 100 minut, i z języka obcego nowożytnego – 90 minut.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#RobertZakrzewski">Arkusz języka polskiego składał się z 18 zadań. Za prawidłowe rozwiązanie tych zadań można było otrzymać maksymalnie 45 punktów. Składał się z dwóch części. Pierwsza część to tekst literacki dotyczący… Pierwsza część zawierała 17 zadań dotyczących tekstu literackiego – „Kamieni na szaniec” – oraz tekstu nieliterackiego – „O szczęściu” Frédérica Lenoira. Zadania otwarte w tej części sprawdzały m.in. znajomość treści i problematyki wybranych lektur obowiązkowych oraz umiejętność interpretowania tekstu kultury na podstawie gry planszowej, a także napisania ogłoszenia. W drugiej części uczeń mógł wybrać, czy pisze rozprawkę, czy opowiadanie.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#RobertZakrzewski">Arkusz z matematyki to 19 zadań – 15 zadań zamkniętych, 4 zadania otwarte. Za prawidłowe rozwiązanie tych zadań można było otrzymać 25 punktów. Zadania obejmowały między innymi problemy z arytmetyki, algebry i geometrii. Zadania weryfikowały umiejętność analizy zarówno tekstu, jak i elementów wizualnych, a także sprawdzały możliwości logicznego myślenia, wyrażania swoich przemyśleń w formie pisemnej. Mam tutaj na myśli rozwiązywanie zadań rachunkowych, przedstawienie ciągu toku rozumowania.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#RobertZakrzewski">Arkusz z języka obcego nowożytnego. Nie będę omawiał wszystkich arkuszy, tylko zebrałem to w postaci różnic. A mianowicie język angielski to 46 zadań skupionych w 14 wiązek tych zadań. Za prawidłowe rozwiązanie uczeń mógł zdobyć 55 punktów, 34 – zadania zamknięte – i 21 – zadania otwarte. Zadania otwarte wymagały od zdającego sformułowania odpowiedzi – to zadania z luką – na pytania oraz napisania krótkiego tekstu użytkowego – tutaj był wpis na stronę internetową. Pozostałe języki mają podobną strukturę, tylko proszę zwrócić uwagę, że w drugiej części ten tekst użytkowy odnosił się do wpisu na stronę internetową – to był język angielski – oraz napisania emaila – pozostałe języki.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#RobertZakrzewski">Liczba zdających. Liczby przygotowanych arkuszy mają państwo zestawione w tabeli, podzielone na egzamin z języka polskiego, matematyki i języków obcych nowożytnych. Ostatnia kolumna dotyczy naszych bardzo dobrych uczniów, którzy przystępowali do konkursu i byli zwolnieni z tego egzaminu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#RobertZakrzewski">Proszę zwrócić uwagę, jaki był wybór języka obcego nowożytnego. W większości przypadków to był język angielski. Na wykresie nie widać języka niemieckiego czy języka rosyjskiego, bo to było na poziomie 1%.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#RobertZakrzewski">Wyniki egzaminu ósmoklasisty przedstawiłem tutaj w postaci tabeli, czyli: liczba osób zdających, minimalny wynik, który osiągnęli niektórzy uczniowie, ale mam też maksymalny wynik, który uzyskali uczniowie, i tutaj znajdują się same 100%, mediana – czyli to jest wartość, która dzieli populację na pół, modalna – najczęstszy wynik, który pojawił się podczas tego egzaminu, średnia z egzaminu oraz odchylenie standardowe.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#RobertZakrzewski">Średnie wyniki z poszczególnych przedmiotów – z języka polskiego, matematyki, angielskiego, znowu niemieckiego czy rosyjskiego – zobrazowałem również na slajdzie, żeby można było inaczej popatrzeć na te wyniki. Ci z państwa, którzy wolą operować cyframi, ci, którzy wolą operować wykresami – pokazałem dokładnie te same wyniki na tym wykresie.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#RobertZakrzewski">Przechodząc już do rozkładu wyników dla języka polskiego, dla matematyki – rozkłady w zależności: procent uczniów, którzy zdobyli poszczególny wynik procentowy, mamy na slajdzie dla języka polskiego i dla matematyki. Również te wyniki…</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#RobertZakrzewski">Ale też pokazałem państwu te wyniki w skali staninowej, jak również w wartości centyla, i one się również inaczej układają dla języka polskiego, dla matematyki. Proszę zwrócić uwagę, że te staniny mają różną szerokość dla poszczególnych grup zdających, co też rozróżnia uczniów zdających.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#RobertZakrzewski">Rozkłady dla poszczególnych języków obcych nowożytnych: języka angielskiego, języka niemieckiego, języka rosyjskiego i języka hiszpańskiego.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#RobertZakrzewski">Jeżeli mogę przejść do egzaminu maturalnego?</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#DorotaŁoboda">Zatem przechodzimy dalej.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#RobertZakrzewski">Matura w przeciwieństwie do egzaminu ósmoklasisty jest dobrowolnym egzaminem. Każdy ze zdających, każdy z absolwentów podejmuje świadomą decyzję, że chce przystąpić do tego egzaminu. Egzamin jest przeprowadzany dla absolwentów liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia. Tutaj należy zwrócić uwagę, że reforma edukacji z 2017 r. wprowadziła podwójny system maturalny, czyli mamy w tym roku grupę zdających według formuły z roku 2015 dla wszystkich typów szkół z 2005–2023 i formułę z roku 2023 dla drugiego rocznika absolwentów czteroletniego liceum ogólnokształcącego, absolwentów pięcioletnich techników i branżowej szkoły II stopnia.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#RobertZakrzewski">Egzamin maturalny składa się z części ustnej oraz z części pisemnej. Weryfikuje stopień opanowania przez absolwenta wiedzy, umiejętności określonych w podstawie programowej. Tutaj należy podkreślić, że również wymagania egzaminacyjne były podstawą skonstruowania tych zadań ze względu na pandemię COVID.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#RobertZakrzewski">Oprócz obowiązkowych egzaminów z języka polskiego, obcego, matematyki maturzyści mogą wybrać do pięciu dodatkowych przedmiotów, zdając… Tutaj mam: języki mniejszości etnicznej, mniejszości narodowej, język obcy nowożytny, język regionalny – mówiłem o egzaminach ustnych; jak również jest pisemnie: biologia, chemia, fizyka, filozofia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, matematyka, WOS, język polski, język obcy nowożytny, język łaciński i kultura antyczna, język mniejszości etnicznej, język mniejszości narodowej czy języki regionalne, jeżeli w danej szkole czy w danym oddziale były prowadzone zajęcia w tym języku.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#RobertZakrzewski">Oczywiście laureaci, finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych z tak zwanej listy Ministerstwa Edukacji Narodowej są zwolnieni z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu i wtedy również otrzymują wynik 100-procentowy. Absolwenci techników, którzy spełnili wymagania do uzyskania dyplomu, są zwolnieni z egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu rozszerzonego.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#RobertZakrzewski">Matura odbywa się każdego roku od maja do września. Tutaj mamy trzy terminy: termin główny, termin dodatkowy dla usprawiedliwionych nieobecności i termin poprawkowy dla jednego niezdanego przedmiotu.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#RobertZakrzewski">Aby otrzymać świadectwo maturalne, należy otrzymać co najmniej 30% możliwych do uzyskania punktów z języka polskiego w części ustnej oraz w części pisemnej, co najmniej 30% punktów do uzyskania z języka obcego nowożytnego w części ustnej oraz części pisemnej, co najmniej 30% możliwych do uzyskania punktów z matematyki w części pisemnej oraz przystąpienie do egzaminu z języka, wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#RobertZakrzewski">Maturzysta zdający może przystępować do matury przez pięć lat, aby zdać wszystkie wymagane przedmioty, uzyskać świadectwo dojrzałości. Absolwent może podwyższyć ten wynik z dowolnego przedmiotu w ciągu tych pięciu lat lub zdawać nowy przedmiot dodatkowy, jeżeli zmieni swoje plany edukacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#RobertZakrzewski">I to, co już powiedziałem – że w roku 2023/2024 egzamin był po raz ostatni organizowany zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi: to są ograniczone wymagania w stosunku do podstawy programowej w konsekwencji pandemii COVID.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#RobertZakrzewski">Matura może zostać unieważniona z takich samych powodów jak egzamin ósmoklasisty: niesamodzielnego rozwiązania zadania przez zdającego, korzystania z niedozwolonej pomocy, zakłócania egzaminu lub udostępniania rozwiązań. Zdający oczywiście ma prawo do weryfikacji swojej pracy maturalnej, odwołania się od tego wyniku.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#RobertZakrzewski">Egzamin maturalny odbywał się – tak jak powiedziałem – w trzech sesjach. Pierwsza sesja: 11–16 maja, z wyjątkiem 12 maja, oraz 20–25 maja; w części pisemnej: 7–24 maja. Termin dodatkowy mają państwo podany na slajdzie, to jest termin czerwcowy. I termin poprawkowy – to jest 20 oraz 21 sierpnia.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#RobertZakrzewski">Przedstawiam rozkład wyników. Pierwsza grupa to jest liczba zdających. Tutaj odnoszę to jako 100% w stosunku do drugiej grupy, do drugiego wykresu – osób, które zdały egzamin maturalny. Mają państwo odpowiednie punkty procentowe podane na slajdzie. I ostatnia grupa, ostatnie wykresy, to są osoby, które nie zdały egzaminu maturalnego. Wykres fioletowy to są wszyscy zdający, wykres żółty to są absolwenci czteroletniego liceum ogólnokształcącego i bardziej żółty – absolwenci pięcioletnich techników.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#RobertZakrzewski">Wybory języka obcego nowożytnego. Tutaj również najczęściej był wybierany język angielski. Nie widać wykresów dla języka niemieckiego i rosyjskiego, bo również były na poziomie 1%. Najpopularniejsze przedmioty dodatkowe, rozszerzenia to oczywiście język angielski.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#RobertZakrzewski">Podział na liceum ogólnokształcące i technikum – matematyka, język polski, geografia, biologia, chemia, historia, informatyka i fizyka.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#RobertZakrzewski">Wyniki egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych pisemnych, z podziałem również wszystkich zdających – dla liceum ogólnokształcącego i dla technikum. To jest wykres dla egzaminów pisemnych, a to są wyniki z egzaminu ustnego.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#RobertZakrzewski">Przechodząc do egzaminów z zakresu rozszerzonego – kilkanaście slajdów dla poszczególnych przedmiotów. Tutaj mam język angielski – rozkład wyniku zdających, jak również w tabeli zebrałem wyniki z podziałem na wszystkich zdających dla absolwentów liceum, dla absolwentów technikum, dla absolwentów szkoły branżowej II stopnia. Wyodrębniłem, jeżeli tacy byli – to nasi absolwenci obywatele z Ukrainy. Tutaj również mam: wynik minimalny, maksymalny, mediana, modalna, średnia i odchylenie standardowe. Tu mam język angielski. Tu – język francuski, przy zdających 511 osobach. Język hiszpański zdawało 1096 zdających. Język niemiecki – 2772 osoby. Język rosyjski – 1460. Język włoski – 318.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#RobertZakrzewski">Przechodzę już do przedmiotów innych niż języki. Biologia to jest 40 536 zdających, chemia – 20 512 osoby, fizyka – 14 459, geografia – 55 824, historia – 14 073 osoby, informatyka – 8808 osób, język polski – 48 863, matematyka – 68 567, wiedza o społeczeństwie – 14 427 osób, filozofia – 1609 osób, historia muzyki – 313, historia sztuki – 3288, język łaciński i kultura antyczna – 154 osoby. W przypadku języka białoruskiego do egzaminu przystąpiło 31 osób, to są laureaci, finaliści olimpiady z języka białoruskiego, którzy byli zwolnieni z tego egzaminu, stąd brak danych na wykresie. Język ukraiński – tutaj była zbyt mała liczba osób, żeby przedstawić rozkład wyników. Tak samo w przypadku języka litewskiego i języka kaszubskiego.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#RobertZakrzewski">I na koniec, podsumowując tę prezentację, chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim pracownikom Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, okręgowej komisji egzaminacyjnej za trud włożony w przygotowanie tych egzaminów, przeprowadzenie tych egzaminów, jak również bardzo dziękuję autorom zadań, recenzentom zadań i wszystkim osobom, które były zaangażowane w organizację od początku do końca tego egzaminu.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#RobertZakrzewski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#DorotaŁoboda">Widzę, że zgłasza się pan poseł Dolata.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#DorotaŁoboda">Mam tylko pytanie, czy któraś z pań chciałaby coś tytułem uzupełnienia do prezentacji pana dyrektora?</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#DorotaŁoboda">Tak możemy, panie pośle, czy…</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#RobertZakrzewski">Rozumiem, przepraszam, że za małe liczby na slajdzie i nie widać tych…</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#DorotaŁoboda">Widzę, że się też zgłasza pan poseł Józefaciuk.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#MarcinJózefaciuk">Szanowny panie dyrektorze, szanowna pani przewodnicząca… Przepraszam – Wysoka Komisjo, panie dyrektorze, szanowni państwo, dziękuję serdecznie za przedstawienie zarówno zarysu, jak i wyników egzaminu ósmoklasisty oraz maturalnego. Widać tak naprawdę po wynikach, że sytuacja jest taka w miarę niepewna. Ona nie jest do końca stabilna, jeśli chodzi o wyniki.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#MarcinJózefaciuk">Mam kilka pytań. To znaczy, rozumiem, że to już są wyniki zarówno po sesji poprawkowej, jak i po odwołaniach, po zatwierdzeniu wszystkich odwołań itd., prawda?</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#MarcinJózefaciuk">Cieszy mnie – szczerze mówiąc – bardzo 80% zdawalności egzaminu maturalnego na poziomie technikum, bo jest to szkoła, która nie wymaga podchodzenia tak naprawdę do matury. My, jako dyrektorzy albo nauczyciele techników czy szkół branżowych II stopnia, wymagamy od naszych uczniów i nakłaniamy ich, żeby podchodzili w ogóle do egzaminu maturalnego, ponieważ dla nich jest ważny egzamin zawodowy, który odbywa się zaraz po egzaminie maturalnym – bo przecież to początek czerwca; egzamin maturalny kończy się dwudziestego któregoś maja. Tak więc cieszy ta 85-procentowa zdawalność w tej gigantycznie długiej sesji egzaminacyjnej dla dzieciaków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#MarcinJózefaciuk">Również ważne jest, że pan dyrektor zwrócił uwagę na to, że nie porównujemy procentów, jeżeli chodzi o rokrocznie, tylko centyle. Ponieważ tutaj można porównać ze sobą egzaminy, mówiąc na temat centyli, a nie na temat procentów, że w tamtym roku było tyle a tyle procent, a w tym tyle – tylko porównujemy centylowo. To jest ważne, żeby to zrozumieć.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#MarcinJózefaciuk">Zabrakło mi – szczerze mówiąc – głębszego porównania formuły… Tak dla zakończenia formuły 2015, bo tutaj chyba było wszystko w jednym. Wiem, że tam, na jednym ze slajdów, było to rozgraniczenie, ale nie wiem, czy później wyniki dotyczyły wyłącznie nowej matury, czy też 2015 r.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#MarcinJózefaciuk">To znaczy, faktycznie jest tutaj… To jest ostatni egzamin zgodnie z wymaganiami. Ale od następnego roku egzamin zgodnie z ograniczoną podstawą programową, prawda? Tak więc tak naprawdę już ten egzamin maturalny, który znamy sprzed kilku lat, sprzed pandemii, on już nie wróci, bo później będzie szersza zmiana egzaminu, to znaczy w ogóle systemu i podstaw programowych. Tak więc on już chyba nie wróci, tylko będzie wyglądał już zupełnie inaczej.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#MarcinJózefaciuk">Mam jednak pytanie. Jeżeli znają państwo odpowiedź, to poproszę o odpowiedź, jeżeli nie, to spokojnie, poczekam na odpowiedzi. Jaki odsetek osób zrezygnowało z podchodzenia do egzaminu maturalnego ze względu na posiadanie egzaminu dyplomu zawodowego? Chodzi o ten rozszerzony, prawda? Jaki odsetek po prostu świadomie zrezygnował?</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#MarcinJózefaciuk">W jaki sposób i czy zmieni się sprawdzanie egzaminu? Ponieważ jestem egzaminatorem maturalnym z języka angielskiego i bardzo cierpimy ze względu na to, że sprawdzając w pierwszym tygodniu, sprawdzamy w zupełnie inny sposób niż byliśmy szkoleni, a w drugim tygodniu musimy wracać do pracy z pierwszego tygodnia, bo klucz się tak diametralnie zmienił, że musimy jeszcze raz zmieniać, sprawdzać pracę. Tak więc czy zmieni się to, że jak dostaniemy klucz… To znaczy, to nie nazywa się klucz, tak? Ale…</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#MarcinJózefaciuk">Mam pytanie: ile było odwołań, z jakiego przedmiotu najczęściej? Ile pozytywnych rozstrzygnięć dla zdającego, a ile – szczerze mówiąc – pozytywnych rozstrzygnięć dla systemu? Bo pozytywne rozstrzygnięcie dla zdającego jest po części negatywnym dla systemu, gdyż to oznacza, że ten system weryfikacji w pewnym momencie nie zadziałał, prawda? Czyli ile było odwołań, z jakiego przedmiotu i jaki odsetek był na korzyść zdającego? Ile było unieważnień i z jakiego powodu? Bo pan dyrektor mówił o unieważnieniach.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MarcinJózefaciuk">Również mam pytanie na temat płac egzaminatorów i powrotu tak zwanych technicznych. Czy planują państwo – pan dyrektor jako nowy dyrektor może na przykład zarządzić podwyżki dla egzaminatorów. I powrót tak zwanych technicznych – żeby egzaminatorzy mogli skupić się na sprawdzaniu, a nie na odrywaniu kart odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MarcinJózefaciuk">Ile osób zostało zwolnionych z egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego ze względu na stan zdrowia? Czyli nie ze względu na konkursy, jak tutaj pokazał pan dyrektor, ale ze względu na stan zdrowia, bo takie sytuacje bywają, widzimy to też w trakcie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#MarcinJózefaciuk">Widziałem tutaj na temat BS II, to już nie będę pytał. Jednakże brakowało mi zdawalności w szkołach dla dorosłych zarówno egzaminu ósmoklasisty, jak i egzaminu maturalnego. Tak więc tutaj bym poprosił o zdawalność osobną dla szkół dla dorosłych. I czy pokwapili się państwo o sprawdzenie, jaka jest różnica pomiędzy zdawalnością w szkołach państwowych i w szkołach niepaństwowych? Ponieważ to też by mogło być ciekawe rozróżnienie pomiędzy szkołami.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#MarcinJózefaciuk">Czy i w jaki sposób pan dyrektor planuje mocniej zabezpieczyć materiały przed wyciekami? Ponieważ co roku słyszymy… To znaczy, to się nie dzieje, jeżeli chodzi o egzamin zawodowy. Nie ma żadnych przecieków, bo – szczerze mówiąc – ten egzamin jest tak rozłożony, że w przypadku praktycznego z fryzjerstwa, jeżeli on trwa dwa tygodnie, to po dwóch dniach wszyscy wiedzą, co będzie na praktycznym. Ale to jest praktyczny. Ale jeżeli chodzi o egzamin maturalny, to są przecieki, rokrocznie coraz bardziej. Są też te urządzenia w paczkach i tak dalej, ale jakie jeszcze pan dyrektor planuje podjąć kroki, żeby tych przecieków… Po prostu, żeby było to fair?</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#MarcinJózefaciuk">Już kończę, już kończę.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#MarcinJózefaciuk">I takie moje ostatnie… To takie marzenie, żeby w razie czego – bo na pewno będziemy prosili – podobnie rzetelnie była przeprowadzona prezentacja, jeśli chodzi o wyniki egzaminu zawodowego. Ponieważ na pewno podkomisja do spraw kształcenia zawodowego co pół roku będzie prosiła o coś takiego, bo jest to potrzebne.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#MarcinJózefaciuk">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#DorotaŁoboda">Myślę, że zbierzemy może kilka pytań. To znaczy, od kilku… Czy woleliby państwo odpowiadać tak od razu?</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#DorotaŁoboda">Zgłasza się pan poseł Dolata z pytaniem. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#ZbigniewDolata">Ja powiem tak: zapoznałem się z tą informacją, ale ta informacja ma chyba jeden podstawowy mankament – że pokazuje tylko rok 2024, ale nie pokazuje tego w perspektywie, szczególnie poprzednich egzaminów maturalnych. Oczywiście egzamin ósmoklasisty to jest inny temat, natomiast ja się koncentruję na egzaminie maturalnym. Ponieważ to byłoby dopiero wartościowe, gdybyśmy mogli zobaczyć, jak to się kształtowało w czasie. Zatem tego w tej informacji mi brakuje i takiego ogólnego podsumowania przez pana dyrektora, bo przedstawienie samych faktów bez ich analizy i interpretacji to jest moim zdaniem troszkę mało, jak na informację przekazywaną podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#ZbigniewDolata">Ale ja sobie zadałem trud, żeby przynajmniej w niektórych aspektach to porównać, i wybrałem sobie rok 2014, 10 lat temu, wynik egzaminu maturalnego – to była końcówka rządów Platformy i PSL, tych pierwszych rządów. Jakie wnioski się z tego rysują?</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#ZbigniewDolata">Wtedy zdawało egzamin maturalny 293 974 uczniów, więc troszeczkę więcej niż w roku 2024, ale sukcesem egzamin maturalny zakończył się dla 71% absolwentów ówczesnych szkół ponadgimnazjalnych. 71%, tak? Obecnie to jest blisko 90% – 89,3%.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#ZbigniewDolata">Z poszczególnych przedmiotów wyglądało to w ten sposób, że w 2014 r. z języka polskiego sukces odniosło 94% przystępujących do egzaminu; obecnie to jest nieco więcej – 96,1%. Z matematyki – tutaj różnica jest ogromna, bo wtedy zdało egzamin 74% maturzystów; obecnie – 91,4%. Jeśli chodzi o język angielski, to w 2014 r. – 92%; teraz – 96,4%. I tak można by wymieniać i wymieniać.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#ZbigniewDolata">To pokazuje, że ta narracja, którą przyjęło Ministerstwo Edukacji Narodowej, czyli że pogorszył się poziom nauczania w szkołach w ciągu ośmiu lat rządów Prawa i Sprawiedliwości, nie ma absolutnie żadnego uzasadnienia, bo się nie pogorszył, a wręcz przeciwnie – znacząco się polepszył. Różnica chociażby w zdawalności egzaminu maturalnego to nie jest błąd statystyczny, to nie jest kwestia kilku procent, tylko to jest znacząca różnica.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#ZbigniewDolata">Teraz, jeśli chodzi o średnie wyników, to one są różne – w jednych przedmiotach było gorzej, w innych przedmiotach było lepiej. Natomiast ja nie przywiązuję – od razu zaznaczam – jakiejś nadmiernej wagi do tych wyników procentowych, bo to oczywiście zależy od trudności arkuszy egzaminacyjnych w poszczególnych latach. Niestety nie da się tego porównać rok do roku, bo za każdym razem te poziomy trudności są różne i też są różnice między poszczególnymi przedmiotami.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#ZbigniewDolata">Myślę, że wszyscy słyszeliśmy o tym, dlaczego uczniowie wybierają jedne przedmioty chętniej, a inne mniej chętnie. Taki przykład drastyczny to jest historia, czyli przedmiot, którego uczyłem, który uchodzi za trudny na egzaminie maturalnym. Poziom trudności arkuszy egzaminacyjnych uczniowie oceniają jako bardzo wysoki i jest trudno zdać. Tak samo wiedzę o społeczeństwie. A na przykład geografię wybierają znacznie częściej, ponieważ tam poziom trudności uchodzi za łatwiejszy. Nie jestem specjalistą od geografii, nie będę się wypowiadał na ten temat, pewnie powinni się temu przyjrzeć eksperci. Ale dyrekcja Centralnej Komisji Egzaminacyjnej to już musi to zrobić na 100%, prawda? Żeby nie było takiej sytuacji, że te decyzje o wyborze przedmiotów egzaminacyjnych są uzależnione od tego, czy arkusze są właśnie takie bardzo trudne, czy są nieco łatwiejsze – i dlatego wybieramy ten przedmiot, bo wiemy, że łatwiej zdać.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#ZbigniewDolata">Za moich czasów, jeśli tak mogę powiedzieć – ja jestem w Sejmie od 2005 r., uczyłem kilkanaście lat w liceum – uczniów zdających historię na maturze było kilkadziesiąt procent w poszczególnych rocznikach. Ja miałem tak, że miałem 90 maturzystów przy pięciu klasach na danym poziomie, więc to była ogromna liczba maturzystów z historii. Teraz to są pojedyncze osoby. Zdecydowanie jest regres, jeśli chodzi o wybieranie historii na egzaminie maturalnym, i być może wynika to właśnie z tego, że ten poziom trudności uczniowie oceniają jako zbyt wysoki. Ale to – powiem tak – jest do oceny, do przyjrzenia się temu.</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#ZbigniewDolata">Natomiast główny wniosek, który bardzo bym prosił – nie ma tutaj niestety przedstawicieli… Są przedstawiciele ministerstwa edukacji?</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#ZbigniewDolata">Tak więc warto by już skończyć z tą propagandową narracją, że był tutaj jakiś dramat, tylko warto się przyjrzeć faktom. A fakty są takie, że ten poziom edukacji jest dobry. Oczywiście zawsze można by sobie marzyć o tym, żeby był lepszy, natomiast kierunek, który przyjęło Ministerstwo Edukacji Narodowej… I też myślę, że nasza podkomisja powinna wypracować jakieś stanowisko wobec tego pomysłu redukowania treści programowych, bo jest to zwykły populizm. Jeśli chcemy wykształcić naszą młodzież na takim poziomie, żeby była w stanie konkurować ze swoimi rówieśnikami w Unii Europejskiej i w świecie, to nie powinniśmy redukować mechanicznie – bo oczywiście trzeba koniecznie przyjrzeć się podstawom programowym. Natomiast mechaniczne redukowanie tylko po to, żeby uzyskać ten efekt tak zwanego odchudzenia, będzie skutkowało tym, że ci, którzy są zamożni, będą korzystali z korepetycji i będą kształcili swoje dzieci – mówiąc krótko – za własne pieniądze, nie patrząc na to, co się dzieje w szkołach publicznych, a ci, których nie będzie na to stać, niestety będą skazani na rolę drugoplanową na rynku pracy, nie będą mieli fundamentu, który pozwoli im odnieść sukces edukacyjny. Tak więc to też warto może powiedzieć w tym miejscu, jak analizujemy wyniki egzaminu.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#DorotaŁoboda">Nie będę już za bardzo się wdawać, bo chciałabym, żeby to była dyskusja merytoryczna o egzaminach, a nie o poszczególnych ekipach w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Pan na pewno też doskonale sobie zdaje sprawę, że redukcja treści w tych podstawach programowych to jest rozwiązanie czasowe, a docelowe będzie w 2026 r., gdy będą zupełnie nowe podstawy programowe – i wtedy będziemy mogli o tym dyskutować.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#DorotaŁoboda">Jeżeli ma pan jakąś propozycję do planu pracy podkomisji, to bardzo zachęcam. Możemy się zająć również tematami zgłoszonymi przez pana. Jestem na to otwarta.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#DorotaŁoboda">Nie wiem, czy państwo chcieliby…</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#ZbigniewDolata">I to nie jest tak, że chciałem w ten sposób pokazać wyższość ekipy Prawa i Sprawiedliwości nad ekipą Platformy Obywatelskiej. Naprawdę nie. Natomiast chciałem zaznaczyć, że używanie tej narracji przez obecne kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej właśnie doprowadza do takiego wypaczenia rzeczywistości. Tak więc to była raczej moja polemika z panią minister Nowacką niż próba narzucenia jakiejś narracji.</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#ZbigniewDolata">Mówiłem, że trzeba do tego podchodzić naprawdę z dużą dozą ostrożności i trzeba tutaj wyważać sądy. Tak więc jeśli pani zrozumiała to w ten sposób, że chciałem udowodnić wyższość świąt Bożego Narodzenia nad świętami Wielkiejnocy, to nie chciałem tego uczynić.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#DorotaŁoboda">Ja teraz mam też pytanie do państwa i prośbę ewentualnie, bo nie było tego w prezentacji, a bardzo bym chciała… To znaczy tak, z jednej strony przychyliłabym się do prośby pana posła Dolaty o zestawienie wyników maturalnych z poszczególnych przedmiotów na przestrzeni lat. To nie było tematem dzisiejszego posiedzenia, więc też to nie jest zarzut do państwa. Natomiast myślę, że chętnie jako Komisja byśmy się temu przyjrzeli.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#DorotaŁoboda">Ale moje pytanie jest też takie, i o to bym poprosiła – o pokazanie nam wyników egzaminu ósmoklasisty z podziałem na miasto i wieś, i też w perspektywie kilku ostatnich lat. Pewnie tego państwo nie mają, żeby przedstawić tak na gorąco, natomiast to by mnie interesowało – żeby zobaczyć, jakie są różnice w wynikach egzaminu, raczej ósmoklasisty, jeżeli chodzi o duże ośrodki i małe ośrodki.</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#DorotaŁoboda">Nie wiem, czy pan poseł chciałby jeszcze?</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#DorotaŁoboda">Jeżeli nie, to teraz się zwracam do strony społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.97" who="#DorotaŁoboda">Pani Zofia Grudzińska, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.98" who="#ZofiaGrudzińska">Bardzo pokornie przepraszam za spóźnienie, na szczęście oglądałam prezentację, więc trafiłam na questions and answers, czyli dobry punkt. Bardzo się cieszę, że pan poseł Dolata powiedział, co powiedział, bo – szczerze mówiąc – właśnie na ten temat chciałam zadać pytanie, gratulując w ogóle stanowiska, wyboru stanowiska, tym bardziej, że to moje rodzinne miasto.</u>
<u xml:id="u-1.99" who="#ZofiaGrudzińska">I teraz tak. Poruszyliśmy tutaj… To znaczy, pan poseł Dolata poruszył sprawę porównywalności wyników. Ja kompletnie ponadpartyjnie… Właśnie dlatego bardzo się cieszę, że możemy raz albo któryś to raz – na posiedzeniach tej Komisji przeważnie są rzeczowe dyskusje – wyjść spoza teatrzyku partyjnego, bo kwestia porównywalności wyników jest gwoździem… Czy też uwiera nas, już od wielu lat.</u>
<u xml:id="u-1.100" who="#ZofiaGrudzińska">Pamiętam, że w roku 2014, więc to było za poprzednich rządów PO-PSL, prof. Hornowska, niekwestionowana specjalistka od testów, podnosiła właśnie taki problem – że jeżeli egzaminy znaczące pełnią dwojaką funkcję: są i diagnostyczne, i selekcyjne, to to są dwa grzybki w barszczu, co jest bardzo trudno pogodzić. I grono specjalistów, już nie będę w tym momencie przytaczała tych naukowych dywagacji, ale zasugerowało – i to już wówczas był skierowany wniosek do CKE, którym wtedy właśnie zaczął kierować pan doktor Marcin Smolik – żeby opracować taką dużą pulę pytań, które mogłyby służyć do konstruowania corocznych arkuszy, aby możliwe były porównania longitudinalne.</u>
<u xml:id="u-1.101" who="#ZofiaGrudzińska">Niestety to wtedy nie zaszło, a potem to już zajść nie mogło, bo żeby w ogóle skonstruować taką pulę… To też chciałabym państwu jednak uświadomić, że potrzebna jest stabilność systemu w odniesieniu do treści. Tak więc jakakolwiek będzie podstawa – czy to będzie taka podstawa, o jakiej marzy pan poseł Dolata, a więc napakowana treściami, czy też może na przykład podstawa, która obecnie jest realizowana w Walii, a więc oparta na współpracy, podejściu projektowym, eksperiencyjności…</u>
<u xml:id="u-1.102" who="#ZofiaGrudzińska">Zatem nieważne, czy ta podstawa będzie taka, siaka czy inna, to ona rzeczywiście musi być i ona musi trwać przez czas na tyle długi, żeby faktycznie można było dokonywać jakichkolwiek porównywań trendów. Każdy specjalista od testów i każdy statystyk o tym dobrze wie.</u>
<u xml:id="u-1.103" who="#ZofiaGrudzińska">I szczerze mówiąc, to jest właśnie moje marzenie. Wszyscy mamy marzenia. Moje marzenie jest właśnie takie, żebyśmy wreszcie osiągnęli ponadpartyjne porozumienie. Stowarzyszenie, które reprezentuję, w roku 2015, kiedy było zakładane, wydało taki apel o ponadpartyjność, który dostali wszyscy posłowie – a więc poseł Dolata też na pewno ma w swojej skrzynce Sejmu IX kadencji – żeby o edukacji mówić zgodnie, o ile to się da. Ponieważ – wiecie – edukacja i zdrowie to są takie dwie, poza bezpieczeństwem, kwestie, które są ważne dla przetrwania narodu.</u>
<u xml:id="u-1.104" who="#ZofiaGrudzińska">W związku z tym, gdybyśmy osiągnęli takie porozumienie, że jakikolwiek system przyjmiemy, to na przykład gwarantujemy, że on przez 10 lat się nie zmieni, a więc i podstawa programowa się nie zmieni, to wtedy specjaliści z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na pewno zobowiążą się, że przystąpią do opracowania takiej wielkiej puli pytań ze wszystkich przedmiotów – dziękuję, bo już widzę entuzjastyczne kiwanie głową – żeby można było rzeczywiście potem konstruować arkusze w sposób metodologicznie poprawny, i wtedy dokonywać właśnie tych porównań, czy taki procent a siaki procent oznacza, że ta partia dobrze rządziła szkołami, czy jakakolwiek. Na razie tego po prostu naprawdę nie da się powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-1.105" who="#ZofiaGrudzińska">Dziękuję bardzo, to wszystko.</u>
<u xml:id="u-1.106" who="#DorotaŁoboda">Czy teraz mogę poprosić jeszcze o komentarz pana dyrektora? Bardzo proszę. I o ewentualnie odpowiedzi na któreś z pytań, jeśli może pan teraz na nie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-1.107" who="#RobertZakrzewski">W dyskusji o wyborze przedmiotów na rozszerzenie należy też pamiętać, że to także jest ta funkcja rekrutacyjna egzaminu na szkoły wyższe, więc to jest też pochodna wyższych uczelni, które wymagają takiego, a nie innego przedmiotu w rekrutacji. I też należałoby zobaczyć, jak absolwenci poszczególnych szkół idą: na jakie uczelnie, na jakie kierunki, bo tam będą różne wymagania, i tutaj widać również te wybory. Stąd – myślę – popularność języka angielskiego na poziomie rozszerzonym jest bardzo duża, bo większość kierunków studiów wymaga tego języka w trakcie kształcenia, bo jest to dzisiaj język naukowy.</u>
<u xml:id="u-1.108" who="#RobertZakrzewski">Dane, o które prosi pani przewodnicząca, są na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, żeby każdy nauczyciel, każdy dyrektor mógł sobie zobaczyć, przeanalizować. Włącznie z tym, jak dane są… Chyba nawet na klasy są poukładane w danej szkole. Tak więc każdy ma do tego dostęp. Ale oczywiście takie zbiorcze dane prześlemy, żeby było łatwiej operować, a nie na stronie internetowej. Tylko mówię o tym, że każdy ma do tego dostęp, to zostało wykonane.</u>
<u xml:id="u-1.109" who="#RobertZakrzewski">Jeżeli mam mówić o zasadach oceniania zadań otwartych, to – z mojego doświadczenia jako egzaminatora – to też było bardzo trudne wtedy, kiedy należało przejrzeć prace egzaminacyjne, bo było uzupełnienie tych zasad. Ono wynikało z reguły, która jest na początku, że każda odpowiedź zdającego spełniająca warunki zadania musi być oceniona poprawnie. Przy 20 tys. zdających z chemii czy 40 z biologii na pewno znajdzie się jakaś odpowiedź, która spełnia warunki zadania, a nie wypłynęła w trakcie próbnego zastosowania tego egzaminu czy w trakcie przygotowania materiałów przedegzaminacyjnych, czy poegzaminacyjnych. Stąd taka trudność dla egzaminatorów, że muszą sprawdzać i przeglądać te swoje prace. Aczkolwiek zgodzę się z panem posłem, że może to być niepotrzebna praca, i też na pewno przyjrzę się temu, jak można by na wstępnym etapie projektowania zadań, konstrukcji zadań wyeliminować ten czynnik.</u>
<u xml:id="u-1.110" who="#RobertZakrzewski">Nie wiem, czy jeszcze na coś mogę odpowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-1.111" who="#WiolettaKozak">Ale druga sprawa jest też taka, że stosujemy trzyletni cykl pracy nad arkuszem, w tym dwukrotne próbne zastosowanie. W tych próbnych zastosowaniach mamy tak zwane zadania kotwiczące, które mają ustalone parametry – one są stałe i potem w stosunku do tych zadań kotwiczących przeliczamy inne zadania, które są w arkuszu. To jest skomplikowany proces i nie chciałabym, żeby powstało takie wrażenie, że arkusze są raz trudniejsze, raz łatwiejsze. Po prostu zadanie może się wydawać trudniejsze, ale inne zadanie w związku z tym jest odpowiednio dopracowane.</u>
<u xml:id="u-1.112" who="#WiolettaKozak">I tak jeszcze chciałabym odnieść się do uwagi pani Grudzińskiej – o tworzenie banku zadań. Ja osobiście… Z punktu widzenia psychologii twórczości to nie jest dobry pomysł, bo uczeń się uczy tylko mechanicznie odpowiadać na jakieś zadania. Jeśli dobrze zrozumiałam intencje pani.</u>
<u xml:id="u-1.113" who="#ZofiaGrudzińska">Natomiast nie. Chodzi po prostu o to, żeby była pula, która jest dostępna egzaminatorom i z której konstruujemy… To jest normalna praktyka przy konstruowaniu testów diagnostycznych – nie selekcyjnych. Dlatego właśnie, jak zauważyła prof. Hornowska, problem tutaj jest taki, że są częściowo selekcyjne, częściowo diagnostyczne. Być może powinna się również odbyć debata na temat celu testowania: czy on ma być selekcyjny, czyli służący zdobyciu punktów, które potem w dalszych procedurach… Czy też diagnostyczny, czyli służący do identyfikacji jakości pracy szkoły. Ale to na pewno jest zadanie, która wykracza poza nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.114" who="#ZofiaGrudzińska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.115" who="#DorotaŁoboda">Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zadać pytanie albo zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-1.116" who="#DorotaŁoboda">Jeśli nie, to ja mam jedno bardzo konkretne pytanie, które zgłosiła mi organizacja reprezentująca młode osoby. Ono dotyczy osób, które przystępują do egzaminów i mają dużą nadwrażliwość słuchową. Mamy zestawy rzeczy, które można wnieść na egzamin. Wiadomo, że słuchawek nie można, ale oni pytają, czy może tak się zdarzyć, że zmieni się ten zestaw przedmiotów, żeby można było mieć takie zatyczki do uszu – nie słuchawki, tylko takie zatyczki, które sprawią, że oni są…</u>
<u xml:id="u-1.117" who="#DorotaŁoboda">Pan poseł chce zabrać głos, odpowiedzieć na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.118" who="#MarcinJózefaciuk">Ale rzeczywiście postulat nawet tych takich aptecznych albo hotelowych zatyczek do uszu jest jak najbardziej postulatem, do którego powinniśmy się wszyscy przychylić, bo jest to dla dobra dzieciaków i żeby się skupili. Nie ma żadnych przeciwwskazań, jeśli chodzi o podsłuchiwanie, jeżeli są zaplombowane, kupione w aptece. Zawsze zespół nadzorujący może sprawdzić takie rzeczy.</u>
<u xml:id="u-1.119" who="#DorotaŁoboda">Widzę, że wyczerpaliśmy już chęć państwa obecnych podczas posiedzenia Komisji do zadawania pytań.</u>
<u xml:id="u-1.120" who="#DorotaŁoboda">Wyczerpaliśmy również porządek dzienny posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.121" who="#DorotaŁoboda">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.122" who="#DorotaŁoboda">Bardzo państwu dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>