text_structure.xml 6.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ArturJarosławŁącki">Witam członków podkomisji, witam pozostałych uczestników posiedzenia. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ArturJarosławŁącki">Dzisiejszy porządek obrad obejmuje rozpatrzenie poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 155 i 156).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ArturJarosławŁącki">Proszę państwa, jeśli chodzi o te dwa projekty ustaw, to między trzecim a czwartym posiedzeniem rządu miałem wiele spotkań z zainteresowanymi organizacjami. Oprócz tego zwróciło się do mnie Biuro Analiz Sejmowych o to, że chciałoby zgłosić na posiedzeniu podkomisji swoje wnioski czy swoje wątpliwości dotyczące tej ustawy. Ze względu na to, że jest to ustawa, która moim zdaniem mocno będzie ingerowała w życie prywatne obywateli Rzeczypospolitej – i to niekoniecznie tych, którzy pełnią jakiekolwiek funkcje publiczne, ale ich rodzin – uważam, że powinniśmy wysłuchać wszystkich opinii dotyczących tej sprawy. Dlatego zaprosiłem na dzisiejsze spotkanie przedstawiciela Biura Analiz Sejmowych i prosiłbym teraz o wystąpienie pani z BAS.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ArturJarosławŁącki">Proszę włączyć mikrofon i wziąć go bliżej. I proszę najpierw przedstawić się do protokołu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JoannaKarolczak">Natomiast największym problemem jest koncepcja ujawniania majątku osobistego współmałżonka przez osobę, która może nie posiadać takiej wiedzy i publikowanie tych oświadczeń, jak również to, co wynika z druku nr 156 – publikowanie ich przez dziesięć lat. Nie robiliśmy więc w tej chwili tabelki, która określałaby, które przepisy konkretnie trzeba przeanalizować, ponieważ oba projekty w całości trzeba przeanalizować pod kątem zgodności z konstytucją.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszKowalski">Natomiast na przykład, tak jak Platforma Obywatelska czy koalicja zaproponowała jawność oświadczeń majątkowych menadżerów spółek Skarbu Państwa, my – spółek komunalnych, czy wypełnianie komputerowe, czy kwestia ujawnienia informacji dotyczących darowizn, czy kwestia dotycząca szczegółowych informacji dotyczących pożyczek, to są rzeczy, które w naszej ocenie absolutnie nie będą przedmiotem tego pogłębionego badania. My raczej szukamy konsensusu i staramy się wyjść naprzeciw. I w związku z tym, że państwa projekt jest tym bazowym, jeżeli chodzi o kwestię oświadczeń majątkowych małżonków – osobiście to bardzo popieram – a nasz projekt jest pewnego rodzaju uzupełnieniem, to, żeby pójść do przodu, być może warto ustalić te rzeczy, w których się w stu procentach zgadzamy i poczekać również na opinię Biura Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszKowalski">Ostatnie zdanie, panie przewodniczący – naszą intencją jest to, aby iść takim trybem jak w roku 2002.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MarekSowa">Wiem, że przy reformie, przy likwidacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego i przeniesieniu tych oświadczeń majątkowych do Krajowej Administracji Skarbowej ta ustawa będzie znowelizowana, będzie ujednolicony druk oświadczeń majątkowych i będzie tylko elektroniczna forma składania wniosków, więc ta kwestia, której chyba prawnie nie można zapisać, że to ma być komputerowo, zostanie wówczas uregulowana. I to, co było zgłaszane w pierwszym czytaniu przez wiele stron, żeby był ujednolicony druk oświadczeń majątkowych, też wówczas zostanie skonsumowane. Niemniej jednak, jak powiedziałem, stanowisko wobec naszego projektu jest pozytywne. I oczywiście prośba do państwa, żeby jednak projekt z druku nr 155 był wybrany jako projekt wiodący.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ArturJarosławŁącki">Kto jest za? Kto się wstrzymał? Nie widzę. Kto jest przeciw? Nie widzę. W takim razie stwierdzam przyjęcie porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ArturJarosławŁącki">Proszę państwa, Komisje podjęły uchwałę w sprawie wspólnego ich rozpatrzenia, powinniśmy jednak wybrać projekt wiodący. Projekt z druku nr 155 jest obszerniejszy i został pozytywnie oceniony przez Radę Ministrów, dlatego proponujemy, żeby podkomisja przyjęła jako wiodący ten projekt. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że…</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#ArturJarosławŁącki">Kto jest za tym, aby projektem wiodącym był projekt z druku nr 155?</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#ArturJarosławŁącki">Za 4 osoby, przeciw 3 osoby, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że projektem wiodącym będzie projekt z druku nr 155.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#ArturJarosławŁącki">Proszę państwa, może teraz będzie trochę kontrowersyjnie, ale Sejm jest kontrowersyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JacekKarnowski">Natomiast mamy przykłady na to, że z rad miast i gmin wycofują się nam ludzie – nie chcę mówić, że ktoś jest bardziej, czy mniej wartościowy – z pewnych zawodów typu lekarz, przedsiębiorca. I zostają nam przede wszystkim ludzie, do których się bardziej, coraz bardziej w życiu zbliżam, czyli emeryci, którzy też są bardzo wartościowi, ale mniej zarabiają. Albo też studenci, którzy jeszcze nie zarabiają. Wobec tego nie wiem, czy nie powinniśmy rozpatrzyć…Oczywiście władze wykonawcze, posłowie, senatorowie – żebyśmy nie mówili, że mówimy o nas – powinni w pełni ujawniać to oświadczenie majątkowe. Ale czy radnych nie powinniśmy z tego wykluczyć? Rzucam to, nie chciałbym, panie przewodniczący, otwierać teraz dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#ArturJarosławŁącki">Proszę państwa, zamykam posiedzenie podkomisji i dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>