text_structure.xml 23 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartoszRomowicz">Witam państwa posłów, witam zaproszonych gości, witam państwa legislatorów. Nie ma jeszcze przedstawicieli MSWiA oraz KBW. Nie wiem, czy dotrą. Zapowiadali, że będą. Witam przedstawicieli Związku Miast Polskich i innych organizacji samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BartoszRomowicz">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Kodeks wyborczy (druk nr 75) – kontynuacja.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BartoszRomowicz">Podkomisja na posiedzeniu w dniu 27 lutego przyjęła tytuł ustawy i zatrzymała się na art. 1, nad którym odbyła się szeroka dyskusja. Zaznaczam natomiast, że wskutek przyjętych propozycji poprawek – jeżeli je przyjmiemy – będzie istniała konieczność zmiany tytułu ustawy. Będzie to jeszcze przedmiotem obrad w czasie prac Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BartoszRomowicz">Proponuję, że w pierwszej kolejności odczytam projekt zmiany ustawy o samorządzie gminnym w brzmieniu, jakie zostanie mu nadane po przyjęciu poprawek. Następnie będziemy przyjmować po kolei poprawki, które będą to realizować. Chodzi o to, że jeżeli zrobilibyśmy na odwrót, to trudno byłoby nałożyć te poprawki na tekst ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BartoszRomowicz">Informuję również, że wpłynęło stanowisko rządu w przedmiocie naszych obrad. Jest ono dostępne na stronach sejmowych. Zdecydowana większość propozycji rządu została uwzględniona. Nie wpłynęły inne propozycje poprawek ze strony państwa posłów i organizacji społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BartoszRomowicz">Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym po naszych poprawkach – jeśli zostaną one przyjęte – będzie miała zmiany, które teraz odczytam. Wykreślony zostanie art. 28e, zakładający, że wygaśnięcie mandatu wójta przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy lub zastępców. Oznacza to, że w nowym stanie prawnym zastępcy nie będą z urzędu tracili stanowiska wtedy, gdy stanowisko traci wójt bądź burmistrz miasta. Będzie istniała konieczność dokonania wypowiedzenia, odwołania z funkcji przez nowego wójta, burmistrza bądź prezydenta miasta.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BartoszRomowicz">Nowe brzmienie otrzyma art. 28f, który w ust. 1 będzie brzmiał: „W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji, jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni zastępca wójta, a w gminach, w których powołano więcej niż jednego zastępcę – pierwszy zastępca” Jaka będzie procedura objęcia tego mandatu? Przewodniczący rady, w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu wójta, pisemnie informuje wojewodę po pierwsze o objęciu funkcji wójta przez zastępcę albo pierwszego zastępcę, a po drugie o konieczności wyznaczenia przez Prezesa Rady  Ministrów osoby pełniącej funkcję wójta w przypadku, gdy w gminie nie powołano zastępcy wójta albo został on odwołany.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BartoszRomowicz">Prezes Rady Ministrów, na wniosek wojewody przekazany niezwłocznie za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku, wyznacza osobę pełniącą funkcję wójta do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta. Tu zaznaczę, że terminy 7-dniowe są do przedyskutowania przez Komisję. Możemy je wydłużyć, możemy je skrócić. To będzie przedmiotem dyskusji. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta w czasie wykonywania zadań i kompetencji wójta przez zastępcę wójta albo osobę, o której mowa w art. 28h, funkcję wójta, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni osoba, która przejęła wykonywanie zadań i kompetencji wójta na podstawie art. 28g.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#BartoszRomowicz">W art. 28g ust. 1 pozostaje bez zmian. Ust. 2 zostaje zastąpiony brzmieniem: „W przypadku, gdy w gminie nie powołano zastępcy wójta, zadania i kompetencje wójta przejmuje osoba, o której mowa w art. 28h.” W tym samym artykule w ust. 6 wykreślamy słowa „jednak nie dłużej niż do dnia wygaśnięcia mandatu wójta”.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#BartoszRomowicz">W art. 28g robimy zmianę polegającą na skreśleniu drugiej części artykułu, który będzie brzmiał: „po upływie kadencji wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta”. Teraz dodajemy ust. 1a: „Jeżeli w trakcie kadencji zadania i kompetencje wójta przejął zastępca wójta albo osoba, o której mowa w art. 28h, wykonują oni zadania i kompetencje wójta do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta”.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#BartoszRomowicz">Witamy bardzo serdecznie naszych gości. Bardzo proszę o zajęcie miejsc.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#BartoszRomowicz">W art. 29a zmieniamy brzmienie ust. 2, który mówi o ślubowaniu. Będzie on brzmiał: „Wójt składa ślubowanie podczas pierwszej sesji nowo wybranej rady zwołanej na podstawie art. 20 ust. 2, a w przypadku wyboru wójta w wyborach przedterminowych albo ponownych – w dniu pierwszej sesji rady przypadającej po dniu ogłoszenia wyników tych wyborów, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia wyników tych wyborów”. To jest przepis, który ma zapewnić, by ślubowanie odbywało się jak najszybciej. Natomiast w ust. 3 będzie tak: „Jeżeli sesja odwołana w trybie określonym w ust. 2 nie odbyła się albo upłynął termin, o którym mowa w ust. 2, wójt składa ślubowanie o treści określonej w ust. 1 przed właściwym terytorialnie komisarzem wyborczym”. To jest oczywiste. To by było na tyle, jeśli chodzi o zmiany w ustawie o samorządzie gminnym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#BartoszRomowicz">W ustawie Kodeks wyborczy, w art. 383, nowe brzmienie otrzymuje § 2a. To jest realizacja tego, o czym dyskutowaliśmy na poprzednim posiedzeniu. Otrzymuje on brzmienie: „Wygaśnięcie mandatu radnego z dniem wystąpienia przyczyny, o której mowa  w § 1 pkt 1, 4, 5a i 6, stwierdza niezwłocznie komisarz wyborczy w drodze postanowienia. Postanowienie komisarza wyborczego ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz podaje się do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej”. Przepisów art. 247 § 3, art. 279 § 3 oraz art. 384 § 2 nie stosuje się.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#BartoszRomowicz">Teraz § 2b, porządkujemy od razu sprawę radnego: „Wygaśnięcie mandatu radnego wskutek wyboru na posła na Sejm, senatora albo posła do Parlamentu Europejskiego następuje z dniem ogłoszenia obwieszczenia, o którym mowa w 238, art. 276 albo art. 361, albo postanowienia, o którym mowa w art. 251 § 5 albo art. 368 § 7”. To jest realizacja postulatu rządu, żeby jednocześnie uregulować też sytuację radnych. Chodzi o to, że jeśli radny zostaje posłem, posłem do Parlamentu Europejskiego lub senatorem, to również mają go obowiązywać te same przepisy.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#BartoszRomowicz">W art. 492 § 2a otrzymuje nowe brzmienie: „Wygaśnięcie mandatu wójta z dniem wystąpienia przyczyny, o której mowa w § 1 pkt 3, 4a i 5 w zakresie powodów wskazanych w art. 27 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, oraz pkt 5a-7, stwierdza niezwłocznie komisarz wyborczy w drodze postanowienia”. Postanowienie komisarza podlega ogłoszeniu, tutaj bez zmian. Teraz § 2b: „Wygaśnięcie mandatu wójta wskutek wyboru na posła na Sejm, senatora albo posła do Parlamentu Europejskiego następuje z dniem ogłoszenia obwieszczenia, o którym mowa w 238, art. 276 albo art. 361, albo postanowienia, o którym mowa art. 251 § 5 albo art. 368 § 7”.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#BartoszRomowicz">Proszę państwa, dość dużo czasu poświęciliśmy na dyskusję na temat zmiany słowa „wyznaczenie” na „powołanie”. W tej sprawie przyszło stanowisko i propozycja rządu, aby to uregulować. Wspólnie z państwem legislatorami proponowalibyśmy takie rozwiązanie, aby zmienić także ustawę o pracownikach samorządowych z 21 listopada 2008 r. poprzez dodanie ust. 3: „Osoby wyznaczone przez Prezesa Rady Ministrów do pełnienia funkcji albo przejęcia zadań i kompetencji organów jednostek samorządu terytorialnego oraz komisarze rządowi powołani w związku z ustanowieniem zarządu komisarycznego w jednostkach samorządu terytorialnego są zatrudniani w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego na podstawie powołania na czas pełnienia funkcji albo wykonywania zadań i kompetencji”. To jest prosta sprawa. Zamiast zmieniać w przepisach każde słowo „wyznacza” na „powołuje” czy „odwołuje”, po prostu dodajemy ten ust. 3, a zaraz powiem też o ust. 4. Porządkujemy kwestię relacji pracownik – pracodawca. To też realizuje założony cel ustawy. Mamy też tutaj ust. 4, który brzmi: „W odniesieniu do osób, o których mowa w ust. 3, przepisy o pracownikach samorządowych dotyczące wójta  (burmistrza, prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa stosuje się odpowiednio, z tym że wynagrodzenie tych osób ustala Prezes Rady Ministrów”. Tutaj też mamy jasno powiedziane, że to leży po stronie Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#BartoszRomowicz">To są zmiany, które realizują postulaty wnioskodawców, o których rozmawialiśmy. Natomiast Prezes Rady Ministrów i rząd wystąpili też z wnioskiem, aby przyjąć przepisy przejściowe. Teraz przejdę więc do przepisów przejściowych. One brzmiałyby w ten sposób: „Osoby wyznaczone przez Prezesa Rady Ministrów do pełnienia funkcji organów jednostek samorządu terytorialnego, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, pełnią funkcje do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybrane organy jednostek samorządu terytorialnego. Osoby wyznaczone przez Prezesa Rady Ministrów do przejęcia zadań i kompetencji organów jednostek samorządu terytorialnego, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, wykonują zadania i kompetencje tych organów do czasu ustania przemijającej przeszkody, o której mowa w art. 28g ust. 1 ustawy zmienianej  w art. 1. Komisarze rządowi powołani przez Prezesa Rady Ministrów w związku z ustanowieniem zarządu komisarycznego w jednostkach samorządu terytorialnego, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, pełnią swoje funkcje na okres, na jaki zostali powołani. Do osób, o których mowa w ust. 1-3, stosuje się art. 4 ust. 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 2a”.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#BartoszRomowicz">Czy ktoś z państwa posłów – w pierwszej kolejności – ma uwagi bądź zastrzeżenia co do zaproponowanych zmian? Nie widzę. Czy ktoś z zaproszonych gości? W międzyczasie przywitam naszych gości. Witam panią szefową Krajowego Biura Wyborczego, panią Magdalenę Pietrzak. Witam dyrektora Zespołu Prawnego i Organizacji Wyborów KBW, pana Lecha Gajzlera. Witam dyrektora Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana Grzegorze Ziomka. Witam też radcę w Departamencie Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana Szymona Wróbla.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, pan Przemysław Sadłoń.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#BartoszRomowicz">Pan przewodniczący Szefernaker, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#BartoszRomowicz">Teraz bardzo proszę zaproszonych gości o zabranie głosu. Zaczniemy od szefowej  Krajowego Biura Wyborczego, pani Magdaleny Pietrzak. Bardzo proszę też o dyscyplinę czasową.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MagdalenaPietrzak">Natomiast jeśli chodzi o to, co dotyczy naszych zagadnień, to jest prośba o ewentualną zmianę brzmienia poprawki do art. 29a ust. 2. W brzmieniu zaproponowanym w tej propozycji nie ma tego problemu, który pojawia się w przypadku ponownych wyborów. Nie ma tam ujętego głosowania ponownego, czyli tzw. drugiej tury. Te terminy są  rzeczywiście różne. Mogą się pojawić różne sytuacje, kadencja może się kończyć w innym czasie, niż druga tura. Zaproponowalibyśmy taki przepis, który naszym zdaniem konsumowałby państwa poprawki, jak również i naszą uwagę. Brzmiałoby to w ten sposób, że wójt składa ślubowanie podczas pierwszej sesji nowo wybranej rady zwołanej na podstawie art. 20 ust. 2, a w przypadku wyboru wójta – i tutaj punkt jeden – w ponownym głosowaniu, podczas pierwszej sesji nowo wybranej rady zwołanej po dniu ogłoszenia obwieszczenia komisarza wyborczego o wynikach wyborów w wojewódzkim dzienniku urzędowym. A potem drugi punkt: „w wyborach przedterminowych albo ponownych – podczas pierwszej sesji rady przypadającej po dniu ogłoszenia obwieszczenia komisarza wyborczego o wynikach wyborów w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia wyników tych wyborów”. Staraliśmy się skonsumować wszystkie możliwe sytuacje, jakie powstają na styku końca kadencji i terminów głosowania, które są naprawdę bardzo różne. To taka nasza uwaga.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#BartoszRomowicz">Czy ktoś z państwa posłów wnosi uwagę do tej propozycji? Nie. To uwzględnimy tę uwagę. Bardzo bym tylko prosił panią minister, żebyśmy otrzymali ją pisemnie w tym brzmieniu. Dobrze? Czy pani minister jeszcze..? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, czy panowie dyrektorzy z MSWiA chcieliby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#SzymonWróbel">Drugi bardzo podobny przypadek ma miejsce w sytuacji, kiedy następuje odwołanie wójta w trybie referendum lokalnego. Wówczas podstawę do wyznaczenia osoby pełniącej funkcje wójta w danej gminie stanowią przepisy ustawy o referendum lokalnym, których nie zmienia ta ustawa. Znowu powtarzać się będzie ta sama sytuacja. Z jednej strony mamy zasadę, że funkcję wójta przejmuje zastępca, a z drugiej strony mamy przepis kompetencyjny, dający Prezesowi Rady Ministrów podstawę do wyznaczenia takiej osoby w trybie ustawy o referendum lokalnym. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#BartoszRomowicz">Jeżeli tak jest – a skoro pan dyrektor tak powiedział, to pewnie tak jest – to zakładamy dwa rozwiązania. Albo wyłączamy stosowanie przepisu zmienianej ustawy w tych dwóch przypadkach, czyli w tych dwóch przypadkach na miejsce wójta nie będzie wchodził jego zastępca, albo musimy dokonać zmian w tych dwóch artykułach, z czego jeden z nich jest z innej ustawy. Teraz bardzo bym prosił Wysoką Komisję i ewentualnie panów legislatorów o propozycje, w którym kierunku powinniśmy pójść. Panie dyrektorze, czy rozwiązaniem byłoby wyłączenie w tych dwóch wypadkach zastosowania tego artkułu o zastępcy wójta, który pełni funkcję wójta?</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#BartoszRomowicz">Związek Miast Polskich, pan Marek Wójcik.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MarekWójcik">Druga sprawa. Rozumiem, że…</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MarekWójcik">Rozumiem, że w sprawie zawartej w poprawce nr 6, czyli sprawie zwołania sesji nowej rady, zarówno w wyborach przedterminowych, jak i ponownych, nie widzą państwo problemu polegającego na tym, że sesja może się nie odbyć w czasie 14 dni od ogłoszenia wyników wyborów? Wówczas jest problem polegający na tym, że taka osoba nie zdąży złożyć ślubowania w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników wyborów. Teoretycznie w ustawie o samorządzie terytorialnym jest zapisany obowiązek komisarza, żeby zwołać sesję w ciągu 7 dni od ogłoszenia wyników wyborów. Zastanawiam się jednak, czy nie powinniśmy się nad tym pochylić i znaleźć mechanizmu, który zagwarantuje możliwość złożenia tego ślubowania. Inaczej może być kłopot.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#BartoszRomowicz">W związku z tym, że nie ma więcej głosów, będę po kolei poddawał poprawki pod głosowanie. Będę proponował przyjęcie przez aklamację. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, to będziemy je przyjmować po kolei. Możemy tak zrobić?</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#BartoszRomowicz">W związku z tym mam pytanie, czy są uwagi do tej poprawki nr 1? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#BartoszRomowicz">Poprawka nr 2. W art. 1 pkt 1 nadać brzmienie art. 28f ust. 1: „w przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni zastępca wójta, a w gminach, w których powołano więcej niż jednego zastępcę – pierwszy zastępca”. Ust. 2: „Przewodniczący rady, w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu wójta, pisemnie informuje wojewodę o: 1) objęciu funkcji wójta przez zastępcę albo pierwszego zastępcę. 2) konieczności wyznaczenia przez Prezesa Rady Ministrów osoby pełniącej funkcję wójta w przypadku, gdy w gminie nie powołano zastępcy wójta albo został on odwołany”. Ust. 3: „Prezes Rady Ministrów, na wniosek wojewody przekazany niezwłocznie za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku, wyznacza osobę pełniącą funkcję wójta do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta”. Ust. 4: „W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta w czasie wykonywania zadań i kompetencji wójta przez zastępcę wójta albo osobę, o której mowa w art. 28h, funkcję wójta, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni osoba, która przejęła wykonywanie zadań i kompetencji wójta na podstawie art. 28g”. Czy ktoś z członków Komisji wnosi uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, ze poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#BartoszRomowicz">Poprawka nr 3. W art. 1 pkt 2 nadać brzmienie art. 28g ust. 2: „W przypadku gdy w gminie nie powołano zastępcy wójta zadania i kompetencje wójta przejmuje osoba, o której mowa w art. 28h”. W art. 28g ust. 6 skreślić część wspólną. Skoro nie widzę uwag, to stwierdzam, że…</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#BartoszRomowicz">Dziękuję. Jest uwaga sekretariatu, że nie muszę czytać ponownie treści, ponieważ była już ona odczytana.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#BartoszRomowicz">Czy ktoś wnosi więc uwagi do poprawki nr 3? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#BartoszRomowicz">Poprawka nr 4. Czy ktoś wnosi uwagi do poprawki nr 4? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#BartoszRomowicz">Rozumiem, że wykreślamy poprawkę nr 5, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#BartoszRomowicz">Czy ktoś wnosi uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, ze poprawka została przyjęta w brzmieniu, które zaproponowali legislatorzy.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#BartoszRomowicz">Poprawka nr 6. Mamy tu propozycję Krajowego Biura Wyborczego. Myślę, że ona jest jasna. Czy ktoś wnosi uwagi do tej poprawki? Nie widzę. Stwierdzam, że została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#BartoszRomowicz">Poprawka nr 7. Przechodzimy do Kodeksu wyborczego. Czy ktoś wnosi uwagi do poprawki nr 7? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, pan poseł Szefernaker.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, pan legislator.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#BartoszRomowicz">Przechodzę dalej. Czy ktoś wnosi uwagi do poprawki nr 7? Nie widzę. Stwierdzam, że została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#BartoszRomowicz">Przechodzimy do poprawki nr 8. Ona dotyczy pracowników samorządowych. Czy ktoś wnosi do niej uwagi? Nie widzę. W związku z tym informuję, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#BartoszRomowicz">Zmianie ulega tytuł ustawy. Ustawa będzie nosiła nazwę: „Projekt zmiany ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw”. Czy ktoś wnosi uwagi do nowej nazwy ustawy? Nie widzę. Stwierdzam, że nowa nazwa ustawy została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#BartoszRomowicz">Przechodzimy do poprawki nr 9. Czy ktoś z państwa wnosi uwagi do poprawki nr 9? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka nr 9 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#BartoszRomowicz">Teraz mamy poprawkę nr 10, realizującą art. 492 i 482 § 9 Kodeksu wyborczego, czyli uwagi pana dyrektora. Czy mamy to już za sobą?</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#BartoszRomowicz">W związku z tym, że przyjęliśmy wszystkie poprawki, przechodzimy dalej.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#BartoszRomowicz">Zapytam jeszcze panią minister – czy Krajowe Biuro Wyborcze też jest usatysfakcjonowane wprowadzonymi zmianami?</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#BartoszRomowicz">Czy Związek Miast Polskich też jest usatysfakcjonowany wprowadzonymi zmianami? Myślę, że tak.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#BartoszRomowicz">Przechodzimy dalej. Teraz poddam pod głosowanie wniosek o przyjęcie całego projektu ustawy. Jeszcze nie?</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#BartoszRomowicz">Przechodzimy do głosowania nad całym projektem ustawy. Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie całego projektu ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem całego projektu ustawy? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Stwierdzam, że projekt został przyjęty jednogłośnie 6 głosami. Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#BartoszRomowicz">Teraz nastąpi wybór posła sprawozdawcy, który przedstawi projekt na posiedzeniu Komisji. Zwyczajowo był to przewodniczący Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to jako przewodniczący podkomisji, przedstawię jako poseł sprawozdawca, sprawozdanie na posiedzeniu Komisji. Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja upoważniła mnie do przedstawienia projektu ustawy na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#BartoszRomowicz">Na tym został wyczerpany porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#BartoszRomowicz">Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Dziękuję państwu za udział. Życzyłbym sobie, żeby kolejne projekty samorządowe były przeprowadzane w takiej atmosferze. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>