text_structure.xml 11.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSzumilas">Witam państwa posłów, witam panią minister Izabelę Ziętkę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Witam gości – przedstawicieli Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” i ZNP.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSzumilas">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687) w zakresie: po pierwsze, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji  11 i 26 i dwa, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 801 –  Oświata i wychowanie i 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza. Porządek dzienny posiedzenia wynika z planu pracy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do jego realizacji. Proponuję łączne zreferowanie i łączną dyskusję nad wszystkimi częściami budżetu. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje wniosek przyjęły.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji panią Izabelę Ziętkę i przedstawienie projektu budżetu łącznie w częściach 83 i 85.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#IzabelaZiętka">Nie słychać? Czy słychać?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#IzabelaZiętka">W rezerwie celowej poz. 11 – stypendia prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych kwotę 21 000 tys. zł. W ramach rezerwy planuje się sfinansowanie stypendiów na rok szkolny 2024/2025: drugiej raty za miesiące styczeń–czerwiec dla uczniów za osiągnięcia edukacyjne w roku szkolnym 2023/2024 i pierwszej raty na rok szkolny 2025/2026 za miesiące wrzesień–grudzień dla uczniów za osiągnięcia edukacyjne w roku szkolnym 2024/2025 zgodnie z zatwierdzonymi przez prezesa Rady Ministrów listami stypendystów na dany rok szkolny.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#IzabelaZiętka">W rezerwie poz. 26 – Środki na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zapewnienie uczniom objętym obowiązkiem szkolnym dostępu do bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – Priorytet III, a także innych programów rządowych oraz programów i przedsięwzięć ustanawianych w obszarze oświaty i wychowania na podstawie art. 90u i 90w ustawy o systemie oświaty oraz na dofinansowanie Branżowych Centrów Umiejętności zaplanowano 930 388 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#IzabelaZiętka">W ramach powyższej rezerwy środki zostaną przeznaczone na: realizację zadań związanych z pomocą materialną dla uczniów w formie stypendiów i zasiłków szkolnych – 211 208 tys. zł; wypłatę drugiej transzy stypendiów i zasiłków szkolnych za okres  styczeń–czerwiec 2025 oraz pierwszej transzy za okres wrzesień–grudzień 2025; realizację Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023–2025 – 24 700 tys. zł, w latach 2023–2025 programem są objęci uczniowie słabowidzący, niesłyszący, słabo słyszący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi w przypadku, gdy są to niepełnosprawności spośród wyżej wymienionych niepełnosprawności, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; realizację projektowanego Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych, który umożliwia wypłatę jednorazowych świadczeń pieniężnych dla dzieci i uczniów, organizację wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych dla uczniów lub zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dla dzieci i uczniów pochodzących z rodzin, które poniosły straty wskutek wystąpienia żywiołu; zapewnienie uczniom objętym obowiązkiem szkolnym dostępu do bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych – 362 tys. zł; realizację zadań, które zostaną określone w projektowym programie „Cyfrowy uczeń” na lata 2025–2029 – 55 000 tys. zł; realizację Priorytetu III Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025, z przeznaczeniem na udzielenie organom prowadzącym wsparcia finansowego na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego oraz zakup nowości wydawniczych i elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych –  29 580 tys. zł; sfinansowanie wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia nieletniej matce umieszczonej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym wykonywania pieczy albo uczestniczenia w sprawowaniu bieżącej pieczy nad dzieckiem w formie domu dla matki dziecka – 3000 tys. zł; dofinansowanie funkcjonowania branżowych centrów umiejętności – 7900 tys. zł; realizację programów i przedsięwzięć ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – 232 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#IzabelaZiętka">Dobrze. Czy kolejną?</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#IzabelaZiętka">Wydatki budżetu w części 85 – Budżety wojewodów. W Budżetach wojewodów w dziale 801 – Oświata i wychowanie oraz dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza na rok 2025 zaplanowano łączne wydatki w wysokości 492 436 tys. zł, to jest o 5,4% więcej w stosunku do wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#IzabelaZiętka">Łączna kwota planowanych wydatków bieżących ujętych w Budżetach wojewodów na rok 2025 wynosi 491 641 tys. zł, z tego w dziale 801 – Oświata i wychowanie – 463 833 tys. zł,  w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza – 27 808 tys. zł. W ramach wyżej wymienionych środków finansowana będzie, między innymi: statutowa działalność kuratoriów oświaty i ich delegatur; nagrody wraz z pochodnymi kuratorów oświaty dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze; wspieranie organizacji doradztwa metodycznego na terenie danego województwa zgodnie z zapisami art. 70a ust. 4 ustawy – Karta nauczyciela; kolonie i obozy, w tym dla dzieci z rodzin najuboższych oraz wypoczynek letni dzieci z terenów wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#IzabelaZiętka">Na wydatki majątkowe w Budżetach wojewodów zaplanowano środki w dziale 801 – Oświata i wychowanie w wysokości 795 tys. zł. Powyższe wydatki przeznaczone zostaną na: wykonanie instalacji centralnego ogrzewania oraz systemu klimatyzacji wraz z wykonywaniem dodatkowej warstwy izolacji sufitów w poddaszu w budynku Kuratorium Oświaty w Białymstoku w celu zoptymalizowania warunków przewidzianych do przechowywania dokumentacji archiwalnej i zakup środków transportu dla kuratoriów oświaty w województwach: małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim i wielkopolskim. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#ElżbietaGapińska">Szanowni państwo, nie będę powtarzała tego, co już mówiła pani minister. Myślę, że biorąc pod uwagę to oświadczenie pani minister, uważam, że budżet w tych częściach, o których tutaj mówimy, czyli w 85: 801 – Oświata i wychowanie oraz 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, oraz w części – Rezerwy celowe, pozycje 11, 26 i 29, powinniśmy zaopiniować pozytywnie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSzumilas">Pani minister, proszę o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSzumilas">Padł wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu w częściach 83 i 85, czy jest sprzeciw wobec tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KrystynaSzumilas">Pan poseł Witczak.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JoannaBorowiak">I moja gorąca prośba. Proszę nie próbować wpływać na pełnienie przez nas naszych mandatów poselskich, próbując nas umoralniać.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JoannaBorowiak">Sprzeciw podtrzymuję.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JoannaBorowiak">Ja nie pozwolę panu posłowi tego dokończyć.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#AdrianWitczak">I wie pani co, ja nie byłem w poprzedniej kadencji, ale jestem zażenowany tym, że nie dopuszczała mnie pani do głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#ElżbietaGapińska">Pani poseł, ja chciałabym panią zapytać: co się pani nie podoba w tym budżecie? On jest wyższy o 5,4% w stosunku do ubiegłego roku. To się wam nie podoba, że mamy więcej pieniędzy? Czy państwu się nie podoba to, że… Co się państwu nie podoba, jeśli chodzi o rezerwy celowe? Który fragment wypowiedzi pani minister czy mojego koreferatu się pani nie podoba? Gdzie pani widzi, że jest coś nie tak, że państwo jesteście przeciwni?</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#ElżbietaGapińska">Ja mam wrażenie, że państwo w ogóle tego nie przeczytaliście. Jedyną formą sprzeciwu: „nie, bo nie”, jak małe dzieci, państwo protestujecie, że nie będziecie głosować. Oczywiście przegłosujemy to i bez państwa zgody…</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#KrystynaSzumilas">Rozumiem, że posłowie Prawa i Sprawiedliwości zgłaszają sprzeciw do przyjęcia… czy pozytywnego zaopiniowania części 83 i 85.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania. Proszę o przygotowanie kart.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MarzenaAnnaMachałek">Ja chciałabym się wypowiedzieć, pani przewodnicząca</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#KrystynaSzumilas">Głosowało 41 posłów. Za było 27 posłów, przeciw – 14 posłów, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały części budżetowe 83 i 85. Myślę, że oglądający posiedzenie Komisji ocenią zachowanie posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#KrystynaSzumilas">W tej chwili powinniśmy jeszcze wybrać sprawozdawcę Komisji. Pani poseł Gapińska, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#KrystynaSzumilas">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#KrystynaSzumilas">Nie mamy wyników. Nie mamy. A, jest.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#KrystynaSzumilas">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#KrystynaSzumilas">Poproszę o wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#KrystynaSzumilas">Głosowało 40 posłów. Za głosowało 26, przeciw – 14, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisje wybrały posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#KrystynaSzumilas">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym przebiegiem będzie do wglądu w sekretariatach Komisji Kancelarii Sejmu. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>