text_structure.xml
16.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSzumilas">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687) w zakresie: po pierwsze, części budżetowej 61 − Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, i punkt drugi, części budżetowej 64 − Główny Urząd Miar. Porządek dzienny posiedzenia wynika z planu pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej nr 61 − Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Proszę o zabranie głosu panią Edytę Demby-Siwek, prezesa Urzędu Patentowego RP.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#EdytaDembySiwek">W roku 2025 Urząd Patentowy będzie kontynuował realizację swoich celów związanych z udzielaniem ochrony praw własności intelektualnej, a tym samym wspierał przedsiębiorców w procesie innowacyjności. Ale przede wszystkim naszym podstawowym wyzwaniem w przyszłym roku będzie realizacja celów wynikających z polskiej prezydencji w Radzie [UE].</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#EdytaDembySiwek">Na rok 2025 zaplanowane zostały dochody budżetowe w kwocie 77 028 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2024 są one wyższe o 5021 tys. zł, to jest o jakieś około 7%. Na planowane dochody składają się następujące kwoty: 74 291 tys. zł są za zgłoszenia i ochronę przedmiotu własności przemysłowej takich jak: wynalazki, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, znaki towarowe. Wpływy z tego tytułu będą wyższe o 2430 tys. zł, to jest o około 3,4% w porównaniu do ustawy budżetowej z roku 2024 i będą stanowiły 96,4% planowanych dochodów ogółem; 36 tys. zł to są wpływy z najmu i dzierżawy składników majątku Skarbu Państwa; a 2622 tys. zł to są wpływy z tytułu rozliczeń zwrotów z lat ubiegłych. Wpływy w tej kategorii dochodów są wyższe o 2594 tys. zł w porównaniu do ustawy budżetowej na 2024 r., a jest to związane ze zwrotem kosztów współpracy z organizacjami międzynarodowymi, to jest Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#EdytaDembySiwek">Natomiast wydatki w 2025 r. będą kształtowały się następująco. W przyszłym roku planowane są wydatki ogółem ze środków budżetu państwa w wysokości 107 986 tys. zł, są one o 9048 tys. zł wyższe w porównaniu do ustawy budżetowej tegorocznej, oraz wydatki z budżetu środków europejskich w wysokości 721 tys. zł. W ramach środków z budżetu państwa urząd będzie dysponował kwotą 136 tys. zł na wydatki dotyczące świadczeń na rzecz osób fizycznych, natomiast 106 775 tys. zł na wydatki bieżące. W kwocie tej są zawarte wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz pozostałe wydatki bieżące; 1075 tys. zł to są wydatki majątkowe.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#EdytaDembySiwek">W projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. uwzględniono zwiększenie kwoty bazowej o 5% dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz wynagrodzenia osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, a także wzrost wynagrodzenia rocznego. Na kwotę wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń w wysokości 86 930 tys. zł składają się: wynagrodzenia osobowe, dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy. Pozostałe wydatki bieżące planowane są w wysokości 19 845 tys. To są wydatki na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, na Pracownicze Plany Kapitałowe oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem urzędu, w tym utrzymywaniem, między innymi, systemów informatycznych i naszej Platformy Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#EdytaDembySiwek">Wydatki inwestycyjne na rok 2025 planowane są w wysokości 1075 tys. zł i przeznaczone zostaną na zakupy informatyczne oraz inwestycję budowlaną polegającą na wykonaniu klapy dymnej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#EdytaDembySiwek">W bieżącym roku Urząd Patentowy rozpoczął realizację projektu pod nazwą PORTOS − jest to platforma orzecznicza Urzędu Patentowego − w ramach programu „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy 2021–2027” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a celem tego projektu jest stworzenie takiej bazy orzecznictwa decyzji wydawanych przez Urząd Patentowy.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#EdytaDembySiwek">Budżet urzędu w układzie zadaniowym będzie kształtował się następująco: w ramach funkcji 6 „Polityka gospodarcza kraju” i zadania „Wsparcie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki” urząd będzie realizował podzadanie „Wykonywanie czynności z zakresu ochrony własności intelektualnej”.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#EdytaDembySiwek">Tak, podsumowując, w skrócie będzie wyglądał budżet Urzędu Patentowego na rok 2025. Oczywiście w przypadku dodatkowych pytań z przyjemnością na nie odpowiem. Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AdrianWitczak">Po dokonaniu analiz i po debacie przedstawiony projekt budżetu państwa w części 61 nie budzi zastrzeżeń, więc rekomenduję Wysokiej Komisji wyrażenie pozytywnej opinii w tej części. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów? Pan poseł Czarnecki.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSzumilas">W takim razie, pani prezes, proszę o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#EdytaDembySiwek">Natomiast co do pytania, ile z nich jest wdrażane, czyli komercjalizowane − w tym roku realizujemy projekt z Głównym Urzędem Statystycznym i z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, który obejmuje oczywiście jakąś próbkę patentów, i sprawdzamy, które z nich są skomercjalizowane. O szczegółach projektu wolałabym na tym etapie jeszcze nie mówić, bo nie mamy wymiernych wyników, bo po prostu jest to w analizie. Ale oczywiście obiecuję panu posłowi, bo z końcem roku te wyniki będą, w związku z tym z przyjemnością się nimi podzielę.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSzumilas">Wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 61 − Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej chciałabym zapytać, panie i panów posłów czy jest sprzeciw wobec takiej opinii?</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSzumilas">Rozumiem, że sprzeciw jest, bo jest sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#KrystynaSzumilas">W takim razie, kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem części budżetowej nr 61 − Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Rozumiem, że wszystko w porządku z głosowaniem, tak? W takim razie wszyscy państwo zagłosowali? Proszę o wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#KrystynaSzumilas">Głosowało 40 posłów. Za – 26, przeciw – 14, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały część budżetową nr 61 − Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 64 − Główny Urząd Miar. Proszę o zabranie głosu pana Rafała Kępkę, wiceprezesa Głównego Urzędu Miar.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#RafałKępka">Plan dochodów na 2025 r. łącznie w części 64 jest wyższy od planu dochodów na 2024 r. o około 1,6%, z czego plan dochodów Centrali Głównego Urzędu Miar na 2025 r. wynosi 6590 tys. zł, plan dochodów jednostek terenowych na 2025 r. wynosi 63 420 tys. zł, co jest wzrostem o około 2,3%.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#RafałKępka">Dochody w części 64 wynikają z pobieranych w ramach prowadzonej działalności usługowej opłat, w tym: za wzorcowanie i legalizację przyrządów pomiarowych, udzielanie zezwoleń w zakresie instalacji, sprawdzania i przeglądu, i napraw tachografów, zatwierdzenie typu ekspertyzy oraz kontrole przyrządów pomiarowych, za czynności z zakresu kas rejestrujących polegające na wykonywaniu badań w zakresie kryteriów i warunków technicznych oraz wydawaniu potwierdzeń, a także z pobieranych opłat za czynności probiercze.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#RafałKępka">Wydatki budżetu państwa związane z działalnością Głównego Urzędu Miar, z wyłączeniem środków na finansowanie projektów, wyniosą 252 550 tys. zł. W stosunku do ustawy budżetowej z roku 2024 plan wydatków jest wyższy o 9,4%, z czego plan wydatków Centrali GUM na 2025 r. wynosi 92 120 tys. zł. To jest wzrost o 16,7% do aktualnie obowiązującego planu wydatków.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#RafałKępka">Plan wydatków jednostek terenowych na 2025 r. wynosi 160 430 tys. zł i jest to wzrost o 5,6%. Z ogólnej kwoty wydatków wydatki bieżące wynoszą 245 800 tys. zł, to jest wzrost o 8,7%. Wydatki majątkowe wynoszą 6000 tys. zł. Świadczenia na rzecz osób fizycznych wynoszą 750 tys. zł − wzrost o 15,4%.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#RafałKępka">Główne przyczyny wzrostu wydatków to: wzrost wynagrodzeń w stosunku do 2024 r. zgodnie z założeniami do projektu ustawy budżetowej na 2025 r., uwzględnienie skutków przechodzących decyzji ministra finansów dotyczących sfinansowania kosztów zatrudnienia 49 i 3/4 etatów do Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar w Kielcach.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#RafałKępka">W ramach bieżących wydatków budżetowych największą pozycję stanowią wydatki na wynagrodzenia osobowe wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, które wynoszą 170 800 tys. zł, to jest bez mała 70% wydatków bieżących. Wyżej wymienione wydatki na wynagrodzenia zaplanowane na 2025 r. w stosunku do roku 2024 wzrosną o prawie 11%.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#RafałKępka">Wydatki majątkowe zostaną przeznaczone głównie na: rozbudowę systemów informatycznych, zakup środków trwałych i wartości niematerialnych w związku z budową Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar w Kielcach, a także na zakup aparatury metrologicznej, badawczej i kontrolno-pomiarowej, prace budowlano-modernizacyjne i adaptacyjne oraz zakup środków transportu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#RafałKępka">Na realizację projektów realizowanych przez Główny Urząd Miar 2025 r. zaplanowano środki w wysokości prawie 1000 tys. zł z całości budżetu państwa na realizację 13 projektów w ramach Europejskiego Partnerstwa w dziedzinie Metrologii. Zaplanowane środki zostaną przeznaczone na wynagrodzenia − 632 tys. zł − wraz z pochodnymi oraz wpłatami na Pracownicze Plany Kapitałowe dla pracowników biorących udział w projektach, udział w konferencjach zagranicznych oraz spotkaniach partnerów, organizację wizyt dla osób biorących udział w projektach, zakupy elementów niezbędnych do wykonywania prac metrologicznych w ramach poszczególnych pakietów roboczych danego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#RafałKępka">Ujęte w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. wydatki w części 64 − Główny Urząd Miar nie uwzględniają dodatkowego zapotrzebowania na środki budżetowe państwa w łącznej kwocie 18 740 tys. zł, z czego na dofinansowanie projektu pod nazwą „Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar − Etap I − Faza II” w kwocie 15 100 tys. zł, środki na sfinansowanie skutków przechodzących decyzji ministra finansów w sprawie uruchomienia środków z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów zatrudnienia 4 i 1/4 etatu Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego oraz waloryzacji uwzględniającej pięcioprocentowy wzrost tego wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#RafałKępka">Zatrudnienie na 2025 r. w części 64 planujemy na poziomie 1683 etatów, to jest o 30,5 etatu więcej w stosunku do planowanego zatrudnienia w 2024 r. Planowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie osobowe w 2025 r., z uwzględnieniem środków budżetu państwa na finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, będzie wynosiło 7855 zł brutto.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#RafałKępka">Dziękuję bardzo za uwagę i proszę o przyjęcie projektu budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#AdrianWitczak">Natomiast, odnosząc się do części 64, chciałbym zwrócić uwagę, że w projekcie budżetu Głównego Urzędu Miar na 2025 r. przewidziano dochody w wysokości 70 014 tys. zł, to jest 101,6% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2024 r. Ogólna kwota wydatków GUM zaplanowana na 2025 r. wynosić będzie 253 527 tys. zł, czyli będzie o 21 473 tys. zł wyższa, co stanowi wzrost o 9,3% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2024 r. Na wzrost wydatków wpływ będzie mieć w szczególności zwiększenie funduszu wynagrodzeń osobowych, a także liczba zatrudnionych osób.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#AdrianWitczak">Zanim przedstawię rekomendację, chciałbym poprosić pana prezesa o bardziej szczegółową informację, z czego wynika wzrost zatrudnienia o 30,5 etatu w kolejnym roku? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#KrystynaSzumilas">Poproszę pana prezesa o odpowiedź na pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#RafałKępka">Do tego, szanowni państwo, dochodzi taka naturalna fluktuacja kadr. Trzeba też mieć świadomość, że osoby o takim profilu wykształcenia − inżynierowie, elektronicy, informatycy, osoby zajmujące się wytrzymałością materiałów − są bardzo pożądane na rynku, i te wszystkie przedsiębiorstwa, które walczą tak naprawdę atrakcyjnym wynagrodzeniem o naszych inżynierów. My próbujemy się temu przeciwstawić i nie chcemy doprowadzić do sytuacji, że te zadania, które są na nas postawione, nie będą kontynuowane. Stąd te nabory są planowane w perspektywie całego roku. Jaka będzie ich skuteczność? Szanowni państwo, wiemy, że bolączką administracji publicznej – całej, nie tylko Głównego Urzędu Miar − jest to, że są ogłaszane nabory, a niekoniecznie kończą się sukcesem.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#RafałKępka">Podsumowując, te 30 osób, to jest tak naprawdę niezbędne minimum do tego, żeby na bieżąco uzupełniać wakaty, które nam się pojawiają. W całej części oczywiście − to też dotyczy administracji terenowej. W terenie zatrudniamy ponad 1500 osób. Tam, z wiadomych względów, też następuje naturalna rotacja kadr. Jedni odchodzą na emeryturę, inni rezygnują z pracy − przechodzą do innych firm. Stąd te 30% wynika z naturalnych ruchów kadrowych, ale też, tak jak mówię, uzupełnienia etatów, które pojawiły się w Świętokrzyskim Kampusie Laboratoryjnym.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#AdrianWitczak">Natomiast Wysokiej Komisji rekomenduję pozytywne zaopiniowanie budżetu w części 64. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#KrystynaSzumilas">Głosowało 46 posłów. Za – 31, przeciw − 15, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek o pozytywne zaopiniowanie części budżetowej nr 64 − Główny Urząd Miar.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#KrystynaSzumilas">Wobec zaopiniowania pozytywnie części budżetowej 61 − Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej i części budżetowej nr 64 − Główny Urząd Miar pozostaje nam wybór posła przedstawiającego opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Pani przewodnicząca Gapińska.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#KrystynaSzumilas">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#KrystynaSzumilas">Zamykam posiedzenie, informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>