text_structure.xml
21.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RyszardPetru">Stwierdzam kworum. Witam państwa posłów i gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RyszardPetru">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (druk nr 425) wraz z analizą NIK (druk nr 464) w zakresie działania Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RyszardPetru">Przystępujemy do jego realizacji – rozpatrzenie i zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, referuje prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, koreferuje poseł Adrian Witczak; części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar, referują prezes Głównego Urzędu Miar i przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli i koreferuje również poseł Adrian Witczak.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RyszardPetru">Proszę o zabranie głosu panią Edytę Demby-Siwek, prezesa Urzędu Patentowego RP.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#EdytaDembySiwek">Urząd wykonuje zadania w sprawach własności przemysłowej. Do jego podstawowych zadań należy przede wszystkim przyjmowanie i badanie zgłoszeń oraz orzekanie w sprawach dotyczących wynalazków, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych. Rozpatrujemy także sprawy w ramach postępowania spornego i sprzeciwowego w zakresie określonym ustawą. Prowadzimy rejestry tych praw, które wskazałam oraz bierzemy udział w pracach organów międzynarodowych, zgodnie z umowami międzynarodowymi.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#EdytaDembySiwek">Oczywiście w zeszłym roku wykonywaliśmy wszystkie te zadania. i tak, w ubiegłym roku do Urzędu Patentowego wpłynęło 30 784 zgłoszenia przedmiotów własności przemysłowej zarówno w trybie krajowym, jak i międzynarodowym, w tym 4063 zgłoszenia wynalazków, co oznacza, że wzrost o 22% tych zgłoszeń wynalazków nastąpił w zeszłym roku. Ale, żeby wskazać skalę działalności urzędu, w tej chwili jest chronionych na terytorium naszego kraju około 368 tys. praw wyłącznych w zakresie własności przemysłowej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#EdytaDembySiwek">Jak to się przekładało na ustawę budżetową w 2023 r.? W 2023 r. w naszej części 61 zaplanowane zostały dochody w łącznej kwocie 79 110 tys. zł, natomiast wykonanie wynosiło 77 688 tys. zł, co stanowi 98,2% zaplanowanych dochodów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#EdytaDembySiwek">Na powyższą kwotę składają się dochody przede wszystkim z następujących dwóch głównych tytułów: dochody z tytułu opłat różnych, opłat za zgłoszenia i ochrony tych przedmiotów, o których mówiłam, w kwocie 74 896 tys. zł, oraz wpływy z rozliczeń i zwrotów z lat ubiegłych, w kwocie 2 636 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#EdytaDembySiwek">Urząd Patentowy w roku 2023, na podstawie przepisów o konwencji o patencie europejskim, przekazał zgodnie z tymi przepisami Europejskiemu Urzędowi Patentowemu 50% wniesionej opłaty z tytułu ochrony wynalazków objętych patentami europejskimi, których ochrona jest na terytorium naszego kraju, w kwocie 31 712 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#EdytaDembySiwek">Jak kształtowała się struktura wydatków naszego budżetu w 2023 r.? Kształtowała się następująco: wydatki ogółem wynosiły 87 201 tys. zł. Z tego świadczenia na rzecz osób fizycznych wynosiły 134 tys. zł, wydatki bieżące – 86 707 tys. zł oraz wydatki majątkowe w kwocie 360 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#EdytaDembySiwek">Największy udział w wydatkach budżetu państwa mają wydatki na wynagrodzenia i pochodne, które wynosiły w zeszłym roku 70 600 tys. zł, co stanowiło prawie 81% wydatków ogółem. Pozostałe wydatki bieżące wynosiły 16 107 tys. zł, co stanowi około 18,5% wydatków wszystkich ogółem i w ramach tej kwoty były realizowane przede wszystkim wydatki stałe związane z bieżącym funkcjonowaniem urzędu. Mam na myśli zakup energii elektrycznej, zakup specjalistycznych baz, które nam pozwalają badać nowość wynalazków czy wzorów użytkowych, czy badanie znaków towarowych, czy usługi pocztowe, materiały biurowe i różnego rodzaju serwisy i konserwacje.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#EdytaDembySiwek">Część 83 – Rezerwy celowe. W roku budżetowym 2023 plan wydatków w odniesieniu do ustawy budżetowej na rok 2023 wynoszący 83 660 tys. zł został zwiększony o kwotę 3 869 tys. zł, to jest o 4,6%, w związku z uruchomieniem trzech rezerw celowych przeznaczeniem na: sfinansowanie wypłaty jednej nagrody jubileuszowej, wdrożenie nowych zadań związanych z koniecznością przeprowadzenia zmian w systemach teleinformatycznych Urzędu Patentowego oraz realizację zadań w ramach współpracy z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Te zadania polegały na promocji, ochronie i egzekwowaniu praw dotyczących znaków towarowych. Ta rezerwa wynosiła 2576 tys. zł oraz rezerwa z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania remontowego polegającego na remoncie przede wszystkim pionów wodno-kanalizacyjnych w Urzędzie Patentowym, w kwocie 1 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#EdytaDembySiwek">Budżet zadaniowy – to przejdę do ostatniej części. Urząd Patentowy realizuje swoje zadanie w ramach funkcji 6 „Polityka gospodarcza kraju” w ramach zadania „Wsparcie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki” i realizuje podzadanie 6.1.6 „Wykonywanie czynności z zakresu ochrony praw własności intelektualnej”, na które wydatkowano na koniec 2023 r. łączną kwotę 87 196 tys. zł, co stanowiło łącznie 99,63% planu po zmianach na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#EdytaDembySiwek">W ramach tego pod, tego podzadania, które wskazałam, urząd odpowiadał za realizację dwóch działań, to jest udzielanie praw wyłącznych, na realizację którego przeznaczono kwotę w wysokości 66 968 tys. zł, oraz upowszechnianie i promowanie ochrony własności przemysłowej oraz współpraca międzynarodowa. Na realizację tego działania przeznaczono 20 228 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#EdytaDembySiwek">Realizowaliśmy także w ramach budżetu zadaniowego inną funkcję, to jest „Zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i nienaruszalności granic”. W ramach tej funkcji realizowaliśmy podzadanie „Pozamilitarne przygotowanie obronne”, na które wydatkowano kwotę 5 tys. zł, co stanowiło 100-procentową realizację planu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#EdytaDembySiwek">Podsumowując, rok do roku Urząd Patentowy przynosi do budżetu państwa dochody rzędu około 80 milionów złotych. Każdego roku staramy się dochowywać jak największej staranności, staramy się te nasze plany wykonać w 100%. Nie zawsze mamy na to wpływ – liczba zgłoszeń i przedłużanych praw zależy od koniunktury na rynku.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#EdytaDembySiwek">Mam nadzieję, że te wszystkie wyjaśnienia, informacje, które przedstawiłam, pozwolą na przyjęcie i zaopiniowanie pozytywne naszego sprawozdania z wykonania budżetu za zeszły rok, o co serdecznie panie i panów posłów proszę.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#RyszardPetru">Chciałbym państwa poinformować, że w tym roku NIK nie dokonał analizy części budżetowej dotyczącej Urzędu Patentowego RP. To jako informacja.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#RyszardPetru">Teraz proszę pana posła Adriana Witczaka o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#AdrianWitczak">Również, tak jak już wspomniał pan przewodniczący, Najwyższa Izba Kontroli wyłączyła Urząd Patentowy z kontroli wykonania budżetu państwa w 2023 r. Natomiast w latach poprzednich Najwyższa Izba Kontroli oceniała pozytywnie wykonanie budżetu państwa w części 61. W związku z tym rekomenduję i wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu państwa w 2023 r. w części 61. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#RyszardPetru">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#RyszardPetru">Czy ktoś chce z państwa zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#RyszardPetru">Pani prezes, proszę tylko krótko odpowiedzieć i będę chciał przejść do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#EdytaDembySiwek">Co roku następuje wzrost liczby zgłoszeń polskich przedsiębiorców do Europejskiego Urzędu Patentowego. W tamtym roku też nastąpił taki wzrost. W tamtym roku było ponad 600 zgłoszeń do Europejskiego Urzędu Patentowego od polskich podmiotów, z czego w tej strukturze zgłoszeń tak to wygląda, że najwięcej zgłoszeń dokonują polskie uczelnie – nie przedsiębiorcy, tylko jednak tutaj polskie uczelnie. I w tamtym roku m.in. Uniwersytet Zielonogórski uzyskał spektakularny wynik ponad 30 zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#EdytaDembySiwek">Tak że to tak, panie przewodniczący, w skrócie wygląda struktura zgłoszeń do Europejskiego Urzędu Patentowego.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#RyszardPetru">Zapytam w związku z tym: czy jest sprzeciw wobec wniosku pana posła Adriana Witczaka o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu w zakresie omawianej części?</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#RyszardPetru">Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#RyszardPetru">Stwierdzam w związku z tym, że Komisje przyjęły wniosek.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#RyszardPetru">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania sprawozdania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar. Proszę o zabranie głosu pana Jacka Semaniaka, prezesa Głównego Urzędu Miar.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JacekSemaniak">Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, Główny Urząd Miar realizuje wydatki w części 64 budżetu państwa. Osiąga przychody związane z wykonywaniem na terenie naszego kraju zadań z obszaru metrologii, probiernictwa kas rejestrujących, także tachografów, czasu urzędowego i towarów paczkowanych.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JacekSemaniak">Wydatki i przychody generowane są i wydatkowane są przez Główny Urząd Miar z siedzibą Centrali w Warszawie, oraz od niedawna, Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar z siedzibą w Kielcach – i to jest ta nowa jakość, która pojawiła się w strukturze urzędu – 12 okręgowych urzędów, w tym 10 okręgowych urzędów miar i dwa okręgowe urzędy probiercze wspomagane przez 58 wydziałów zamiejscowych.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#JacekSemaniak">Główny Urząd Miar uzyskał dochody w ubiegłym roku na poziomie 81 814 tys. zł, co stanowiło 122% zakładanego planu. Z tego Centrala Głównego Urzędu Miar osiągnęła przychody na poziomie 6 982 tys. zł, to jest 104,3% planu, natomiast okręgowe urzędy miar – 63 145 tys. zł, to jest 127,9% planu, a okręgowe urzędy probiercze – 11 687 tys. zł, 106,3% planu.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o wydatki z budżetu państwa w części 64 wydatkowaliśmy je w dziale 730 – Szkolnictwo wyższe i nauka, w dziale 750 – Administracja publiczna i w dziale 752 – Obrona narodowa. Ten ostatni dział to środki na poziomie 5 tys. zł, podobnie jak Urząd Patentowy mamy 100-procentową realizację. Natomiast ogółem wykonanie wydatków budżetu państwa zamknęło się kwotą 215 767 tys. zł, co stanowi 94,8% planu po zmianach i w porównaniu z rokiem 2022 wykonanie wydatków budżetu państwa było wyższe o 19,4%.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#JacekSemaniak">Wydatki bieżące w minionym roku w części 64 zrealizowano na poziomie 195 092 tys. zł, co stanowi 98,9% planu po zmianach. W ramach wydatków budżetu państwa największą pozycję w wydatkach urzędu stanowiły wydatki na wynagrodzenia osobowe, które zamknęły się kwotą 158 577 tys. zł, co stanowiło prawie 73,5% całości wydatków. Pozostałe wydatki bieżące to w większości wydatki związane z zakupem materiałów i usług, w szczególności zakup materiałów i wyposażenia, energii, usług remontowo-konserwatorskich oraz zakup usług pozostałych. Wydatki majątkowe budżetu państwa w części w 2023 r. zrealizowano na poziomie 20 675 tys. zł, co stanowiło 70% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JacekSemaniak">Wydatki budżetu państwa na finansowanie projektów realizowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach programów naukowych meteorologicznych EMPIR i EPM dotyczyły 16 wniosków i zamknęły się kwotą 1039 tys. zł. Środki te były przeznaczone wyłącznie na wydatki bieżące, w tym głównie na wynagrodzenia dla pracowników biorących udział w projektach i drobne zakupy elementów niezbędnych do wykonania prac.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JacekSemaniak">Wydatki budżetu środków europejskich obejmowały łącznie kwotę 108 317 tys. zł, co stanowiło 93,9% planu po zmianach. Wydatki budżetu państwa związane ze współfinansowaniem oraz wydatki budżetu środków europejskich związane z finansowaniem dwóch projektów badawczych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa związane były z zakończeniem realizacji projektu „e-Czas” i projektu informatycznego, w skrócie TRANS-TACHO. Zgodnie z planem po zmianach, wydatki GUM w ramach paragrafu z czwartą cyfrą 7 i 9 dla projektu TRANS-TACHO wyniosły łącznie 10 136 tys. zł, z czego wydatkowano kwotę 9864 tys. zł, co stanowiło 97,3% wydatków planowanych. Natomiast, jeżeli chodzi o projekt „e-Czas”, to plan wynosił 8068 tys. zł, z czego wydatkowano kwotę 8001 tys. zł, co stanowi 99,2% wydatków planowanych. Wydatki budżetu środków europejskich na finansowanie projektu pod nazwą „Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar”, jego pierwszy etap, zgodnie z planem po zmianach w ramach paragrafu z czwartą cyfrą 7 dla projektu wyniosły łącznie 99 749 tys. zł – na tym poziomie były planowane, z czego wydatkowano kwotę 93 198 tys. zł, co stanowi 93,3% wydatków planowanych.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o zatrudnienie, to przeciętne miesięczne zatrudnienie w minionym roku w części 64 – Główny Urząd Miar wyniosło 1504 etaty, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie osobowe w 2023 r., z uwzględnieniem środków na realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu środków europejskich, wyniosło 7649 zł i było wyższe o 16,5% w porównaniu do wynagrodzenia w 2022 r. Wzrost wydatków na wynagrodzenia wynikał głównie ze wzrostu kwot bazowych o 7,8%, wydatkowania środków rezerw celowych z przeznaczeniem na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych poprzez sfinansowanie kosztów podniesienia płacy minimalnej w 2023 r. w jednostkach terenowych oraz m.in. sfinansowanie etatów dla nowych pracowników, którzy znaleźli zatrudnienie w Świętokrzyskim Kampusie Laboratoryjnym Głównego Urzędu Miar.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#JacekSemaniak">Chciałbym powiedzieć, że wszelkie szczegółowe informacje zawarte są w przedłożonych załącznikach, również w bardzo rozbudowanej części opisowej do sprawozdania z wykonania budżetu za przeszły rok, ale jeżeli będą jakieś pytania odnoszące się do zagadnień szczegółowych, to jesteśmy w stanie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#JacekSemaniak">Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#ElżbietaSikorska">Proszę państwa, Najwyższa Izba Kontroli w tym roku oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w części 64 – Główny Urząd Miar.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#ElżbietaSikorska">W szczególności ocenie podlegała realizacja wydatków budżetu państwa i budżetu środków europejskich, w tym: rzeczowe efekty już zyskane w wyniku realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych, sporządzenie rocznych sprawozdań budżetowych oraz wybranych sprawozdań za IV kw. 2023 r. w zakresie operacji finansowych, system kontroli zarządczej w zakresie prawidłowości sporządzania sprawozdań oraz nadzór i kontrola sprawowane przez dysponenta części budżetu państwa zgodnie z ustawą o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#ElżbietaSikorska">W toku przeprowadzonej kontroli Izba nie wykryła żadnych nieprawidłowości. Poniesione wydatki były dokonywane prawidłowo i służyły realizacji przez GUM zadań statutowych w ramach przewidzianych funkcji państwa polegających m.in. na zapewnieniu dostępności usług badania wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne, a także realizacji przyrządów pomiarowych.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#ElżbietaSikorska">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała roczne sprawozdania Głównego Urzędu Miar. Przyjęte mechanizmy kontroli zarządczej zapewniały w sposób racjonalny kontrolę prawidłowości sporządzanych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Dane wykazane w sprawozdaniach łącznych zostały sporządzone na podstawie danych wynikających ze sprawozdań podległych dysponentów, a sprawozdania jednostkowe – na podstawie danych wynikających z ewidencji księgowej. Zostały one sporządzone terminowo i stosownie do przepisów w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#AdrianWitczak">Najwyższa Izba Kontroli, co przed chwilą usłyszeliśmy, pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w części 64. Natomiast, zanim przedstawię wniosek, chciałbym poprosić pana prezesa o informację, skąd tak duży procentowy wzrost dochodów i wydatków, i to niedoszacowanie w budżecie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#JacekSemaniak">W toku realizacji inwestycji okazało się, że w kontekście pewnych powikłań wynikających zarówno z sytuacji pandemicznej, jak i z wojny na Ukrainie, byliśmy zmuszeni waloryzować wartość kontraktu zawartego z generalnym wykonawcą. Ta waloryzacja w sumie zamknęła się kwotą około 30 000 tys. zł, co stanowiło prawie 30% wartości początkowej kontraktu. Część tych wydatków ponosi nasz konsorcjant Politechnika Świętokrzyska, natomiast 80% tych wydatków ponosimy my i nie mogły być już finansowane z budżetu Unii Europejskiej, tylko musiały być finansowane z budżetu państwa, również z rezerwy celowej. Również przesunięcie w czasie związane z realizacją tej inwestycji – mieliśmy takie zawirowanie związane ze wstrzymaniem prac na inwestycji – doprowadziło do tego, że byliśmy zmuszeni też przedłużyć realizację tego kontraktu przez generalnego wykonawcę. Sprowadziło się to również do konieczności przesunięcia terminów dostaw aparatury pomiarowej, która będzie osadzona w strukturze kampusu. Ale to nie jest jedyny powód.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#JacekSemaniak">Również te sytuacje, które były związane i z pandemią, i z wojną w Ukrainie – z koniecznością rezygnacji z pewnych dostawców, chociażby spoza naszej wschodniej granicy – zmusiły nas do kontraktacji zakupów u partnerów położonych na zachodzie Europy albo za oceanem, co przełożyło się na wzrost kosztów zakupu aparatury i to doprowadziło do tego, że musieliśmy występować o dodatkowe środki z rezerwy budżetu państwa. Takie środki były zapewnione. I w ramach tych środków część wydatków, które były związane z koniecznością płynnego zakończenia inwestycji w ubiegłym roku, wydatkowaliśmy, natomiast część wydatków i tak przeszła na kolejny rok budżetowy – 2024, z uwagi na to, że byliśmy też zmuszeni fazować projekt i w ramach tej drugiej fazy pierwszego etapu projektu będziemy zabezpieczać płatność końcową dla generalnego wykonawcy w wysokości 10% wartości kontraktu, tudzież zakupy pewnych stanowisk badawczych, które będą osadzone w strukturze kampusu.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#RyszardPetru">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby się odnieść, zapytać? Pan poseł również. Nie widzę tutaj chętnych do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#RyszardPetru">Panie pośle, prosiłbym o wnioski.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#RyszardPetru">Nie ma sprzeciwu, w związku z tym stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#RyszardPetru">Przystępujemy do wyboru posła referenta, który przedstawi opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Rozumiem, że może być to pan poseł Witczak, którego zgłaszam. Czy pan się zgadza?</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#RyszardPetru">Stwierdzam, że Komisje przyjęły pana posła Witczaka na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#RyszardPetru">Stwierdzam, że Komisje przyjęły też wniosek.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#RyszardPetru">Porządek dzienny został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>