text_structure.xml
18.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSzumilas">Witam państwa posłów, witam zaproszonych gości. Witam panią Edytę Demby-Siwek, prezesa Urzędu Patentowego, i pana Jacka Semaniaka, profesora, prezesa Głównego Urzędu Miar.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSzumilas">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 (druk nr 125) w zakresie części budżetowej 61 − Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej i części budżetowej 64 − Główny Urząd Miar. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 61 − Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Proszę o zabranie głosu panią Edytę Demby-Siwek, prezes Urzędu Patentowego RP.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSzumilas">Bardzo proszę, pani prezes.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#EdytaDembySiwek">Szanowna pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, Wysokie Komisje, uprzejmie proszę o przyjęcie informacji Urzędu Patentowego w zakresie projektu budżetu państwa w części 61 na rok 2024.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#EdytaDembySiwek">Chciałam na początku powiedzieć, że podstawowym zadaniem Urzędu Patentowego jest wykonywanie zadań w obszarze praw związanych z własnością przemysłową. Wydajemy ok. 26 tys. decyzji w sprawach własności przemysłowej, czyli orzekamy o udzieleniu bądź odmowie udzielenia prawa na znaki towarowe, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, oznaczenia geograficzne i topografie układów scalonych. W urzędzie jest przeprowadzanych rocznie ok. 500 rozpraw. Rozpatrujemy ok. 200 wniosków w trybie postępowania spornego. Prowadzimy rejestry tych wszystkich praw, które wcześniej wymieniłam, a w nich jest wpisanych ok. 360 tys. różnego rodzaju praw własności przemysłowej. Prowadzimy oczywiście zmiany w tych rejestrach i dbamy o prawdziwość danych w nich zawartych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#EdytaDembySiwek">Oczywiście bierzemy udział w pracach organów międzynarodowych właściwych w naszej dziedzinie, czyli w dziedzinie własności przemysłowej, takich jak Europejski Urząd Patentowy, Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej i Światowa Organizacja Własności Intelektualnej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#EdytaDembySiwek">Przechodząc do naszego budżetu na rok 2024, zostały zaplanowane dochody budżetowe w kwocie 72 007 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej z 2023 r. są one niższe o 7 103 tys. zł. Obniżenie dochodów wynika z tego, że w czerwcu 2023 r. 17 krajów przystąpiło do patentu o skutku jednolitym i to wpłynęło na zmniejszenie naszych dochodów. Wskazując, dla przykładu, rok 2019, który jest najbardziej wymierny, bo jest przedpandemicznym rokiem. Wtedy wpływało do Polski ok. 14 tys. wniosków o walidację patentu europejskiego, w tym roku tych wniosków było, do końca listopada, ok. 7300. W związku z tym ten spadek jest dosyć znaczny.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#EdytaDembySiwek">Na planowane dochody składają się następujące kwoty: 71 861 tys. zł – opłaty za zgłoszenia i ochronę, za wszystkie przedmioty własności przemysłowej, czyli znaki towarowe, patenty przemysłowe, wzory użytkowe; 32 tys. zł – wpływy z najmu i dzierżawy składników Skarbu Państwa; 28 tys. zł – wpływy z rozliczeń z lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#EdytaDembySiwek">Natomiast wydatki w przyszłym roku będą kształtowały się następująco. W 2024 r. planowane są wydatki ze środków budżetu państwa w wysokości ogółem 98 938 tys. zł, to jest o 16 111 tys. zł wyższe w odniesieniu do ustawy budżetowej na rok 2023. W ramach tych środków urząd będzie dysponował kwotą 124 tys. zł na wydatki dotyczące świadczeń na rzecz osób fizycznych, które zostaną zrealizowane na: wydatki wynikające z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z przepisów k.p., a także na sfinansowanie wypłat ryczałtów za pracę zdalną. Natomiast kwota 98 814 tys. zł zostanie przeznaczona na wydatki bieżące. W kwocie tej są zawarte wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi w wysokości 82 216 tys. zł oraz pozostałe wydatki bieżące w wysokości 16 598 tys. zł, w tym odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 1380 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#EdytaDembySiwek">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 uwzględniono dwudziestoprocentowe zwiększenie kwoty bazowej dla osób objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, wynagrodzenia osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń oraz wzrost wynagrodzenia rocznego naliczanego zgodnie z ustawowymi zasadami. Na kwoty wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń składają się następujące pozycje: wynagrodzenia osobowe – 64 85 tys.; dodatkowe wynagrodzenie roczne – 4690 tys. zł; składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy – 13 441 tys. zł. Pozostałe wydatki bieżące planowane są w kwocie 16 598 tys. zł. W kwocie tej ujęte są wydatki na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz pracownicze plany kapitałowe w wysokości 1234 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#EdytaDembySiwek">Po odliczeniu wyżej wymienionych wydatków obligatoryjnych urząd będzie miał do dyspozycji środki w wysokości 13 984 tys. zł. Planowane środki przeznaczymy przede wszystkim na opłaty stałe oraz realizację zadań wynikających ze współpracy technicznej z Europejską Organizacją Patentową oraz Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#EdytaDembySiwek">Projekt budżetu w części 61 na rok 2024 nie przewiduje wydatków inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#EdytaDembySiwek">Budżet urzędu w układzie zadaniowym będzie kształtował się w przyszłym roku w następujący sposób. W ramach funkcji państwa nr 6 „Polityka gospodarcza kraju”, zadanie nr 6.1 „Wsparcie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki” urząd będzie realizował podzadanie „Wykonywanie czynności z zakresu ochrony praw własności intelektualnej”, na które przeznaczy łącznie kwotę 98 938 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#EdytaDembySiwek">Projekt budżetu w układzie zadaniowym na przyszły rok w poszczególnych działaniach przedstawia się następująco. Prawa wyłączne to kwota 77 618 tys. zł – to są środki pochodzące z budżetu państwa i planowana kwota będzie przeznaczona na realizację, udzielanie i utrzymywanie ochrony na polskie i zagraniczne wynalazki, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, znaki towarowe, topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne. Natomiast drugie działanie, „Upowszechnianie i promowanie ochrony własności przemysłowej oraz współpraca międzynarodowa, to kwota 21 320 tys. zł – planowana kwota będzie przeznaczona na realizację celu „Podnoszenie świadomości znaczenia ochrony własności przemysłowej w rozwoju gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#EdytaDembySiwek">Podsumowując, tak w skrócie będzie wyglądał plan Urzędu Patentowego RP w przyszłym roku. Oczywiście w przypadku pytań jestem do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#EdytaDembySiwek">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KrystynaSzumilas">Proszę posłów o zabieranie głosu, zgłaszanie ewentualnych wniosków do opinii Komisji. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Rozumiem, że nie ma uwag do przedstawionego budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#KrystynaSzumilas">W takim razie proponuję pozytywnie zaopiniować tę część budżetu. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Nie widzę. W takim razie stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar. Proszę o zabranie głosu pana Jacka Semaniaka, prezesa Głównego Urzędu Miar.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KrystynaSzumilas">Proszę.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JacekSemaniak">Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, prezes Głównego Urzędu Miar jest głównym dysponentem części 64 budżetu państwa, nadzoruje działanie administracji miar i administracji probierczej w Polsce, która obejmuje 12 okręgowych urzędów i 58 – zamiejscowych. W części 64 mamy 13 dysponentów trzeciego stopnia, poza dyrektorem generalnym Głównego Urzędu Miar – 10 dyrektorów okręgowych urzędów miar i 2 dyrektorów okręgowych urzędów probierczych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JacekSemaniak">Część 64 budżetu państwa, to jest informacja w szczególności dla państwa posłów, którzy po raz pierwszy zasiadają w tych Komisjach, obejmuje dochody i wydatki budżetowe osiągane i realizowane w związku z wykonywaniem na terenie naszego kraju zadań z obszarów nie tylko metrologii, ale również probiernictwa, kas rejestrujących, tachografów, czasu urzędowego oraz towarów paczkowanych. Na wysokość dochodów i wydatków składają się dochody i wydatki zarówno centrali Głównego Urzędu Miar, zlokalizowanej w Warszawie, jak i wszystkich okręgów, które wspomniałem.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JacekSemaniak">Ponadto, zgodnie z zapisami znowelizowanych ustaw, tj. ustawy – Prawo o miarach oraz ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, do zadań prezesa Głównego Urzędu Miar należy prowadzenie działalności naukowej, obejmującej prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dyscyplinach naukowych dotyczących metrologii. Na dzień dzisiejszy głównie dotyczy to realizacji projektów badawczych realizowanych we współpracy z naszymi partnerami zagranicznymi w ramach projektów EMPIR albo EMRP.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o dochody budżetu państwa osiągane w części 64, zostały zaplanowane w wysokości 68 920 tys. zł. Ten plan jest wyższy od planu dochodów na 2023 r. o 2,8%, z czego plan dochodów centrali GUM w Warszawie na rok 2024 wynosi 6920 tys. zł i jest większy o 4,3% w stosunku do roku ubiegłego. Natomiast plan dochodów placówek terenowych na kolejny rok budżetowy to 62 000 tys. zł – tu wzrost o ok. 2,7%.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa w części 64, związane są z podstawową działalnością Głównego Urzędu Miar, z wyłączeniem środków na finansowanie projektów, łączna kwota tych wydatków to 230 940 tys. zł. W stosunku do ustawy budżetowej na rok 2023, po nowelizacji, plan wydatków jest wyższy o 22,2%, z czego plan wydatków centrali GUM wynosi 78 960 tys. zł – to jest wzrost o 31,73%. Natomiast jeżeli chodzi o plan wydatków jednostek terenowych, to 151 980 tys. zł – wzrost o 17,78%. Z ogólnej kwoty wydatków wydatki bieżące zamykają się kwotą 226 090 tys. zł – wzrost o 26,33%; wydatki majątkowe to 4180 tys. zł – spadek o 56,18%; świadczenia na rzecz osób fizycznych to 650 tys. zł – wzrost o 33,8%.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JacekSemaniak">Główne przyczyny wzrostu wydatków to wzrost wynagrodzeń w stosunku do 2023 r. zgodnie z założeniami projektu ustawy budżetowej na rok 2024, uwzględnienie skutku wyrównania wynagrodzeń do proponowanego minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2024 oraz utworzenie i utrzymanie naszej sztandarowej inwestycji, Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar w Kielcach, który to spowodował wzrost wydatków centrali o kwotę powyżej 20% w stosunku do roku ubiegłego, w związku z kosztami utrzymania tego przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JacekSemaniak">W ramach bieżących wydatków budżetowych największą pozycję stanowią wydatki na wynagrodzenia osobowe, obejmujące również dodatkowe wynagrodzenie roczne, zamykające się kwotą 54 030 tys. zł. Stanowią on 68,12% wydatków bieżących.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, zostaną przeznaczone głównie na zakup aparatury metrologicznej, budowę Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar w Kielcach oraz finalizację zadań związanych z budową systemu TRANS-TACHO.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich w ramach części 64, na finansowanie projektów planujemy kwotę 2820 tys. zł, z czego z budżetu państwa kwotę 1110 tys. zł, a z budżetu środków europejskich – 1710 tys. zł. Kwota 1110 tys. zł, finansowana z budżetu państwa, związana jest z realizacją 15 projektów w ramach „Europejskiego programu na rzecz innowacji badań w metrologii” oraz „Europejskiego partnerstwa w dziedzinie metrologii”.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#JacekSemaniak">Zaplanowane środki są przeznaczone głównie na wynagrodzenia (w kwocie 616 tys. zł) wraz z pochodnymi i opłatami wynikającymi z pracowniczych planów kapitałowych dla pracowników, którzy biorą udział w tych projektach; delegacje zagraniczne, organizację wizyt delegacji zagranicznych w naszym urzędzie.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JacekSemaniak">Kwota 1710 tys. zł, finansowana w całości z budżetu środków europejskich, związana jest z realizacją dwóch projektów w ramach programu regionalnego funduszy europejskich dla województwa świętokrzyskiego w latach 2021–2027, obejmującego zadanie pod nazwą Świętokrzyski Kampus Laboratoryjny Głównego Urzędu Miar, etap pierwszy, faza druga – byliśmy zmuszeni fazować ten projekt – oraz podjęcie działań w zakresie pozyskania środków i realizację drugiego etapu tego projektu w Kielcach.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JacekSemaniak">Jeżeli chodzi o wydatki zaplanowane na 2024 r. w części 64, w tych dwóch pozycjach, zostaną przeznaczone na wynagrodzenia osobowe zespołu projektowego oraz finansowanie pracowniczych planów kapitałowych i wydatki majątkowe w zakresie zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych, niezbędnych do realizacji projektu.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#JacekSemaniak">Podsumowując, na rok 2024 w ramach projektu ustawy budżetowej w części 64 ujęto wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich w kwocie 233 760 tys. zł, z czego wydatki na działalność podstawową to kwota 230 940 tys. zł, a na realizację projektów – 2820 tys. zł. Jednocześnie chciałem zwrócić uwagę państwa posłów, Wysokich Komisji, że kwoty ujęte w projekcie ustawy budżetowej nie uwzględniają dodatkowych zapotrzebowań na środki finansowe związane głównie z realizacją, tak jak powiedziałem, naszej sztandarowej inwestycji, która będzie kontynuowana w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#JacekSemaniak">Są to środki na dofinansowanie niedoborów z tytułu działalności statutowej i operacyjnej w kwocie 5000 tys. zł; środki na sfinansowanie skutków przechodzących decyzji ministra finansów w sprawie uruchomienia środków rezerwy celowej budżetu państwa, z przeznaczeniem na sfinansowanie etatów dla nowych pracowników Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar, które nie miały skutków przechodzących na kolejny rok budżetowy – szacujemy je na poziomie 8700 tys. zł, z uwzględnieniem dwudziestoprocentowego wzrostu płac przewidzianego w administracji publicznej; środki na utrzymanie projektów realizowanych w ramach programu operacyjnego „Polska cyfrowa” w wysokości 3900 tys. zł oraz środki związane z realizacją drugiej fazy projektu Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar, jego pierwszego etapu, z uwagi na konieczność przeniesienia pewnych zakupów na kolejne dwa, a może nawet trzy lata budżetowe. W związku z tym będziemy się zwracać do Ministerstwa Finansów o dofinansowanie tych niedoborów w perspektywie dwu- lub trzyletniej na łączną kwotę 31 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#JacekSemaniak">To wszystko, jeżeli chodzi o plany przychodów i wydatków budżetu państwa w części 64. Jeżeli państwo posłowie mają pytania odnoszące się do tego wystąpienia, to bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań posłanek lub panów posłów pragnie zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#KrystynaSzumilas">Wobec niewniesienia uwag i poprawek do tej części budżetu, proponuję jej pozytywne zaopiniowanie. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetu 64 – Główny Urząd Miar? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje zaopiniowały pozytywnie projekt ustawy budżetowej na rok 2024 (druk nr 125) w zakresie części budżetowej 61 – Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej i części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#KrystynaSzumilas">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy przedstawiającego opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#KrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca poseł Gapińska.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#KrystynaSzumilas">Czy są jakieś inne propozycje? Nie widzę. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Dziękuję Komisjom za zaufanie.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#KrystynaSzumilas">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>