text_structure.xml 34.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSzumilas">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 (druk  nr 120) w zakresie: części budżetowej 82 − Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie części oświatowej; części budżetowej 85 − Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów 801 − Oświata i wychowanie, 854 − Edukacyjna opieka wychowawcza. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSzumilas">Przystępujemy do jego realizacji. Proponuję łączne zreferowanie i łączną dyskusję nad wszystkimi częściami budżetu. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje wniosek przyjęły.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSzumilas">Proszę o zabranie głosu sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki panią Joannę Muchę i przedstawienie projektu budżetu łącznie w częściach 82 i 85.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JoannaMucha">Część oświatowa subwencji ogólnej. Dominującą formą finansowania wydatków bieżących oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej jest część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, której wysokość określono w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. w kwocie 87 990 314 tys. zł. W projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. została ona zaplanowana w części 82 − Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, w dziale 758 − Różne rozliczenia, w rozdziale 758.01 − Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Jest ona wyższa w stosunku do kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2023 r., po zmianach, o 23 409 733 tys. zł, czyli o 36,2%. Rekordowe wzrosty. Nigdy tak wysokich wzrostów nie było.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JoannaMucha">Kwota subwencji oświatowej na 2023 r. w trakcie roku zwiększyła się o 147 866 tys. zł w związku ze wzrostem kwoty odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych nauczycieli. Część oświatowa subwencji ogólnej została skalkulowana zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w świetle którego kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala się w wysokość łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JoannaMucha">W kwocie części oświatowej subwencji ogólnej planowej na 2024 r. zostały uwzględnione skutki finansowe zmiany zakresu działań oświatowych, w tym, między innymi: zmiana liczby etatów nauczycieli i struktury awansu zawodowego, skutki planowanego wzrostu zatrudnienia z tytułu standaryzacji zatrudnienia psychologów i pedagogów szkolnych − kontynuacja zmian wprowadzonych od 1 września w 2022 r.; skutki wzrostu o 30% średnich wynagrodzeń nauczycieli od 1 stycznia 2024 r., w odniesieniu do nauczycieli początkujących − o 33%; wzrost liczby dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; wzrost kwoty dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego w związku z szacowanym wzrostem kwoty finansowego standardu A oraz wzrostem w subwencji naliczanej na uczniów w szkołach i placówkach, dla których jednostka samorządu terytorialnego nie jest organem prowadzącym; skutki wzrostu odpisu na ZFŚS dla nauczycieli; zmniejszenie...</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JoannaMucha">...zmniejszenie...</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JoannaMucha">Na podstawie najnowszych danych Systemu Informacji Oświatowej, które są jeszcze weryfikowane przez jednostki samorządu terytorialnego, szacuje się, że do podziału subwencji oświatowej na 2024 r. uwzględnionych zostanie ok. 5 mln uczniów oraz 537 tys. etatów nauczycieli. Finansowy standard A, tj. kwota części oświatowej subwencji ogólnej dzielona algorytmem przypadająca na jednego ucznia przeliczeniowego, wyniesie ok. 9 tys. zł i wzrośnie o ok. 30% w stosunku do finansowego standardu obowiązującego w 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JoannaMucha">Udział kwoty części oświatowej subwencji ogólnej w PKB liczonym w cenach bieżących w 2023 r. wynosił 1,87%, natomiast w 2024 r. wyniesie 2,33%, co oznacza wzrost o 0,46 pkt proc. Stąd doskonale rozumiem państwa frustrację.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JoannaMucha">Natomiast w tej chwili projekt ustawy budżetowej na 2024 r. w części 85 − Budżety wojewodów w ramach działów 801 − Oświata i wychowanie oraz 854 − Edukacyjna opieka wychowawcza. Dochody budżetowe w części 85 − Budżety wojewodów na 2024 r. w części 85 zaplanowano w ramach działu 801 − Oświata w łącznej wysokości 892 tys. zł, tj. o 2,6% więcej niż w 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JoannaMucha">Wydatki budżetowe w części 85 − Budżety wojewodów w dziale 801 − Oświata i wychowanie oraz w dziale 854 − Edukacyjna opieka wychowawcza na 2024 r. zaplanowano łączne wydatki w wysokości 467 mln zł, tj. o 31,4% więcej niż w 2024 r. Może powtórzę: 31,4% więcej niż rok temu.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JoannaMucha">Łączna kwota planowanych wydatków bieżących ujętych w budżetach wojewodów na 2024 r. wynosi 467 071 tys. zł, z tego w dziale Oświata i wychowanie − 439 263 tys. zł; w dziale 854 − Edukacyjna opieka wychowawcza − 27 808 tys. zł. W ramach wyżej wymienionych środków finansowana będzie, między innymi: statutowa działalność kuratoriów oświaty i ich delegatur, nagrody wraz z pochodnymi kuratorów oświaty dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze; wspieranie organizacji doradztwa metodycznego na terenie województwa zgodnie z zapisami art. 70a ust. 4 ustawy Karta Nauczyciela; kolonie i obozy, w tym dla dzieci z rodzin najuboższych oraz wypoczynek letni dzieci z terenów wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JoannaMucha">Na wydatki majątkowe w budżetach wojewodów zaplanowano środki tylko w dziale 801 − Oświata i wychowanie w wysokości 50 tys. zł w części budżetowej 85/18 − Województwo podkarpackie. Powyższe wydatki przeznaczone zostaną na zakupy inwestycyjne dla Kuratorium Oświaty w Rzeszowie − zakup kserokopiarki i zakup urządzenia klasy UTM. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSzumilas">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MarcinSkonieczka">Zatem wszystko wskazuje na to, że od wielu, wielu lat po raz pierwszy w 2024 r. będziemy mieli sytuację, gdzie luka oświatowa zacznie maleć, a nie rosnąć, tak więc wielkie podziękowanie i mam nadzieję, że w kolejnych latach też będziemy szli w tym kierunku, żeby odciążyć samorządy od finansowania oświaty. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#SylwiaBielawska">Ale przy okazji, korzystając z obecności pani minister, chciałabym zwrócić uwagę i prosić o uwzględnienie w rozporządzeniu dotyczącym naliczania algorytmu o uwzględnienie specjalnej wagi dla miast powiatowych, które prowadzą szkolnictwo ponadpodstawowe, a które dodatkowo są obciążone kosztami prowadzenia szkół ponadpodstawowych w przypadku, gdy bardzo wiele miast uchyla się od utworzenia sieci szkół dla swoich uczniów.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KrystynaSzumilas">Zamykam listę posłów zgłoszonych do dyskusji i bardzo proszę, pan poseł Dolata.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#ZbigniewDolata">Drugie pytanie dotyczy średniego wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych szczeblach awansu zawodowego i jakie to będą kwoty dla poszczególnych stopni awansu zawodowego? Gdyby pani minister była w stanie tak precyzyjnie odpowiedzieć. I czy te podwyżki, które są zaplanowane, to będzie rzeczywiście nie mniej niż 1500 zł dla nauczyciela? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#DariuszPiontkowski">Jeśli chodzi o samą subwencję, to trzeba wyraźnie powiedzieć, że się cieszymy. Myślę, że nikt z posłów Komisji nie cieszy się z tego, że nauczyciele będą więcej zarabiali. To jest kontynuacja działań, które były podejmowane przez kilka ostatnich lat. Przypomnę, że w projekcie budżetu był zaplanowany wzrost wynagrodzenia o 12,5%, a państwo dołożyli kolejne kilkanaście procent, co ma łącznie złożyć się na te 30% wzrostu wynagrodzenia. Pytanie − ile środków łącznie w związku z tym przeznaczyli państwo dodatkowo na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli? Te kwoty znajdują się przecież nie tylko i wyłącznie w samej subwencji oświatowej, ale powinny znaleźć się także w budżetach odpowiednich ministerstw.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#DariuszPiontkowski">I pytanie także − tu trochę kontynuacja tego, o czym mówiła pani poseł z punktu widzenia samorządów − nie wszystkie etaty nauczycieli są przecież w subwencji oświatowej; ogromna część nauczycieli przedszkoli nie jest objęta subwencją. Czy w związku z tym zostały zabezpieczone odpowiednie kwoty, które zrekompensują samorządom wzrost wynagrodzeń?</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#DariuszPiontkowski">I kontynuując to, o czym mówił poseł Dolata − te 1500 zł zapowiadane w trakcie kampanii wyborczej, do końca nie wiemy, której kwoty dotyczyło: czy wynagrodzenia średniego nauczycieli, czy wynagrodzenia zasadniczego. Rozumiemy, oczywiście, że rozporządzenie o minimalnych stawkach wynagrodzenia zasadniczego będzie mogło być wydane dopiero po uchwaleniu ustawy budżetowej, ale chętnie usłyszelibyśmy dziś, czego ta deklaracje dotyczyła − czy wynagrodzenia średniego nauczycieli, czy wynagrodzenia zasadniczego? Znając nauczycieli, jak rozumiem, liczyli na to, że te wzrosty będą dotyczyły wynagrodzenia zasadniczego. Czy rzeczywiście, przymierzając się do rozporządzenia o minimalnych stawkach wynagrodzenia zasadniczego, państwo uwzględnią ten postulat? I czy na każdym stopniu awansu zawodowego wynagrodzenie zasadnicze wzrośnie co najmniej o 1,5 tys. zł?</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JacekKarnowski">Druga rzecz taka, że jako byli samorządowcy przyjmujemy z dużym zadowoleniem kwoty na podwyżki dla przedszkoli, które tak naprawdę są po naszej stronie, ale rozumiemy, że − to, o co między innymi pytał pan minister Piontkowski − jest to zasypanie tej różnicy, bo jak wiadomo, te podwyżki nie skończą się tylko na podwyżkach pensji zasadniczej − skończą się także na dodatkach motywacyjnych itd. Zawsze było rozwarcie − jak państwo, jako Prawo i Sprawiedliwość, proponowaliście 12%, to dostawaliśmy gołe 12%. Po prostu musieliśmy dosypywać. Tutaj, dzięki temu, że dostajemy te pieniądze na podwyżki dla nauczycieli przedszkolnych, możemy rzeczywiście być spokojniejsi o nasze budżety, tak więc bardzo dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#KrystynaSzumilas">Pytanie dotyczy dotacji przedszkolnej. Wiem, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji nie mamy tej informacji, bo jest to dotacja, ale chciałabym zapytać w kontekście zawetowania przez pana prezydenta ustawy okołobudżetowej. Ponieważ, rzeczywiście, dotacja przedszkolna po raz pierwszy wprowadzona w 2013 r. przez ten cały czas właściwie była na tym samym poziomie i dzisiaj jest zwiększona o 2,4 mld, przy poziomie... miliard, chyba, 500 tys. było w ubiegłym roku, więc widzimy, że wzrost jest naprawdę duży. Ale żeby ten wzrost mógł zostać zrealizowany, trzeba zmienić ustawę przyjętą w 2013 r. i tzw. limity przyjęte w budżecie państwa w wysokości tej dotacji przedszkolnej. Po zawetowaniu przez pana prezydenta ustawy okołobudżetowej, gdzie były zwiększane te limity, istnieje niebezpieczeństwo, że po prostu nie będzie podstawy prawnej zwiększenia tych limitów.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#KrystynaSzumilas">Chciałabym zapytać, czy w tym nowym projekcie ustawy okołobudżetowej również jest zapisany wzrost dotacji przedszkolnej i czy państwo, jako Ministerstwo Edukacji, też zabiegacie o to, żeby jednak utrzymać wzrost dotacji przedszkolnej na tym poziomie, na jakim rząd go zadeklarował w budżecie?</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#KrystynaSzumilas">Rzeczywiście, słuchając też wypowiedzi pani minister, my tutaj w Komisji Edukacji od lat zajmujemy się subwencją oświatową i po raz pierwszy usłyszałam, że wszystkie wzrosty związane z działalnością edukacji − nie tylko podwyżka, ale również wszystkie inne składowe − zostały podwyższone i pani minister skrupulatnie je tutaj wymieniła. Bardzo też za to dziękujemy. Myślę, że to jest dobry krok w kierunku takiego zasypania dziury w finansowaniu edukacji samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję bardzo, i teraz odpowiedzi pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#KrystynaSzumilas">Pytałam i prosiłam o zapisywanie się do głosu, i formalnie zamknęłam listę. Rozumiem, że pan poseł przyszedł później − dzisiaj mamy również posiedzenia innych komisji, więc wyjątkowo, panie pośle, proszę jeszcze.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#KrystynaSzumilas">I jeszcze, jeżeli jest strona społeczna, to po panu pośle poproszę stronę społeczną, i potem odpowiedzi pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#KrystynaSzumilas">Pan poseł Schreiber, proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#ŁukaszSchreiber">Druga sprawa. Padła w wypowiedzi pani przewodniczącej kwestia związana z wetem pana prezydenta. Jakby tutaj chyba akurat nic nie stało na przeszkodzie, żebyśmy dzisiaj zamiast tylko na tej Komisji, mieli obrady Sejmu, ale decyzja marszałka była inna. To jest druga kwestia.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#ŁukaszSchreiber">I trzecia sprawa. Mam też pytanie, czy ministerstwo planuje, czy już są w tym temacie jakieś pomysły, co zrobić w związku z sytuacją także wielu szkół wiejskich? Ponieważ to nie w miastach są największe problemy, jeżeli chodzi o subwencję oświatową, tylko właśnie w szkołach wiejskich. Co więcej, w samorządach, które się decydowały nie zamykać szkół i tak jak − podaję przykład z mojego regionu − Kcynia 13-tysięczna gmina, 8 szkół, które działają, to wiadomo, jaki jest to problem i obciążenie. Z drugiej strony wiemy dobrze, że to szkoły pełnią rolę także kulturalną i wiele innych i czy, po prostu, jest plan na dodatkowe wsparcie? Zresztą pytam o to dlatego, że w przeciągu tych ostatnich kilku lat wielokrotnie słyszałem właśnie, jak to wcześniej było za rządów premiera Morawieckiego źle robione, a jak państwo dalibyście na to dużo więcej pieniędzy, więc stąd moje zainteresowanie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#KrystynaSzumilas">Bardzo proszę, ZNP.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#UrszulaWożniak">My już mieliśmy spotkanie z ministerstwem i wiemy, jak to będzie wyglądało. Zresztą również prawie każdy nauczyciel już w tej chwili wie, jakiej skali to będą podwyższenia wynagrodzenia. I takiej skali podwyższenia wynagrodzenia nauczycieli do tej pory nigdy nie było, a nauczycielem jestem już dość długo − a już na pewno nie było w ciągu ostatnich ośmiu lat.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#UrszulaWożniak">Natomiast, jeżeli chodzi o podział subwencji oświatowej, to przy okazji chciałabym powiedzieć panu posłowi Schreiberowi, że podział subwencji oświatowej podpisał poprzedni minister, w tym na małe szkoły. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#KrystynaSzumilas">Pani minister, proszę o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#ZbigniewDolata">Po drugie, jeśli chodzi o tę wypowiedź dotyczącą wzrostu płac nauczycielskich, to przypomnę, że w 2012 r. zamrożono płace nauczycieli i nie było żadnych podwyżek w roku 2012, 2013, 2014, 2015. Nie było żadnych podwyżek płac nauczycielskich. W związku z tym, naprawdę, proszę nie używać tego typu zabiegów retorycznych, że to jest największa podwyżka, bo gdyby wziąć pod uwagę właśnie ten okres zamrożenia, to teraz Platforma odrobinę poprawia sytuację nauczycieli. My w 2019 r. podwyższyliśmy płace nauczycielskie o blisko 20%, tak? I to była rzeczywiście znacząca podwyżka − akurat wtedy, kiedy nauczyciele zdecydowali się na strajk.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#ZbigniewDolata">Jestem nauczycielem i wielu nauczycieli, oczywiście, ma słuszne pretensje, jeśli chodzi o poziom płac nauczycielskich. Bardzo się cieszę, że teraz jest to 30% podwyżki. Naprawdę, bardzo się cieszę i liczę na to, i będę rozliczał ten rząd z podwyżek w kolejnych latach, żeby nie było tak, że jest jednorazowy skok płac − rzeczywiście, istotny, bo to musimy powiedzieć: jest to znaczący wzrost płac nauczycielskich. Ale jest też inflacja i w roku 2025, 2026, 2027 nauczyciele też powinni otrzymać znaczące, zdecydowanie przewyższające poziom inflacji, podwyżki. I z tego będziemy rząd rozliczać. I tylko tyle. I proszę naprawdę jednak spojrzeć na płace nauczycielskie nie z perspektywy jednego roku, tylko w perspektywie ostatnich kilkunastu lat.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#KrystynaSzumilas">Jeżeli chodzi o zamrożenie płac nauczycieli, to, panie pośle, w 2016 r. podwyżka dla nauczycieli dana przez rząd PiS wynosiła 0%; w 2021 r....</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#KrystynaSzumilas">Wracając do podwyżek − 2021 r. podwyżki rządu PiS dla nauczycieli − 0%; 2016 r. podwyżki dla nauczycieli − 0%. I chciałabym przypomnieć panu posłowi Dolacie, że w 2008 r., kiedy Platforma przejmowała władzę, podwyżki dla nauczycieli podnieśliśmy z 5% do 10%. I to był pierwszy rok waszych rządów. Wy mówiliście o tym, że Platforma nie podnosiła…</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#ŁukaszSchreiber">Natomiast moje pytanie, do którego chcę wrócić, bo tutaj panuje pewne nieporozumienie. Rozumiem, że zostały zabezpieczone środki − i z tego się cieszymy − także dla samorządów na te podwyżki. Przynajmniej deklaratoryjnie tak to przyjmuję. Natomiast państwo podnosiliście wielokrotnie − i stąd pytam, idąc w sukurs głosowi, który płynął ze strony samorządów − że ta subwencja jest zdecydowanie za niska i że tu trzeba dokonać radykalnych zmian, radykalnych podwyżek. Stąd właśnie wynika moje uprzejme pytanie do pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#ŁukaszSchreiber">Na marginesie wspomnę jeszcze jedną rzecz, o której milczymy, że w związku z funduszem inwestycyjnym Polski Ład przeprowadzono dla samorządów gigantyczną ilość modernizacji, także w edukacji, w placówkach oświatowych, która szła w miliardy złotych...</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#ŁukaszSchreiber">Dobrze, kończąc, chciałem wytłumaczyć, że stąd wynikało moje pytanie. Nie jest ono złośliwe, po prostu pytam o plany. Rozumiem, że być może w tym budżecie jeszcze nie było takich możliwości, natomiast pytam, czy na przykład będzie tutaj deklaracja ze strony pani minister, ze strony rządu, że w kolejnym roku ta sytuacja się zmieni; czy też jest przeprowadzony inny plan; czy też państwo po prostu się wycofujecie z tego, co wcześniej mówiliście. I to mnie interesuje. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#KrystynaSzumilas">Pan poseł Witczak. Ponieważ panowie otwarliście dyskusję, poseł Witczak,..</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#DariuszPiontkowski">Przypomniałem, że my także proponowaliśmy wzrost, niestety, tylko na poziomie 12,3%, a nie − tak jak proponowało Ministerstwo Edukacji − na poziomie 25%.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#DariuszPiontkowski">Ponieważ była mowa także o tym, że już zostało podpisane rozporządzenie o podziale subwencji oświatowej, to może od razu pytanie do pani minister: czy macie zamiar zmieniać to rozporządzenie? Ponieważ w tym rozporządzeniu między innymi po raz kolejny podnieśliśmy wagę dla małych szkół w biednych samorządach. I to jest waga wprowadzona za rządów Prawa i Sprawiedliwości − kilka lat temu doprowadziłem do wprowadzenia takiej wagi.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#KrystynaSzumilas">Pan poseł Witczak, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#AdrianWitczak">Bardzo mocno się przyglądałem również jako radny miejski. Mówicie państwo o subwencji oświatowej − czy rozmawiali państwo z samorządami? Byłem radnym przez ostatnie pięć lat w Tomaszowie Mazowieckim, gdzie prezydentem jest przedstawiciel państwa partii, i wystarczy, żebyście państwo zapytali swojego kolegi, co sądzi o wysokości subwencji oświatowej i jak ona wpływała na budżet samorządu.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#AdrianWitczak">Panie ministrze, panowie posłowie, jeżeli spojrzymy na koszty, które co roku wzrastały, to wskazywaliście państwo i zwiększaliście te koszty, natomiast subwencja oświatowa nie zwiększała się proporcjonalnie do tych kosztów, więc drenowaliście samorządy. W tym momencie współczynnik zwiększający w wielu samorządach to jest 50–60%, i do tej sytuacji państwo doprowadzili. Mówię to jako młody nauczyciel, któremu los polskiej szkoły jest nieobojętny i bardzo dla mnie ważny. Zatem mam taką prośbę − jestem posłem pierwszą kadencję − żebyśmy zaczęli i próbowali merytorycznie rozmawiać o tym, co możemy zrobić, a nie przekrzykujecie się państwo, kto zrobił gorzej. To nie pomoże polskiej szkole. I bardzo mocno o to apeluję.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#AdrianWitczak">A, panie ministrze, ja mam wielki szacunek do osób sprawujących władzę. Takie uwagi, które pan kieruje do pani przewodniczącej, są po prostu niegrzeczne. Dziękuję bardzo,</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#ŁukaszHorbatowski">Byłem 13 lat wójtem, jeszcze niedawno, w małej gminie, w której jest jedna szkoła, nie 11 jak w niektórych gminach na terenie Polski. Dlaczego jedna? Dlatego że musieliśmy mocno oszczędzać i tak się gospodarować, żeby pieniądze, które dostawaliśmy w subwencji wystarczały na porządną edukację, i robiliśmy wszystko, żeby tam edukacja wyglądała jak najlepiej. Co do subwencji − o tym, co mówi przed chwileczką pan minister − z całym szacunkiem, panie ministrze, te pieniądze nie wystarczały i te regulacje, które były w subwencji oświatowej nie pozwalały nam na pewno na pokrycie z tej subwencji wydatków, które…</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#ŁukaszHorbatowski">Chciałbym, żebyśmy na posiedzeniach Komisji naprawdę rozmawiali merytorycznie, a nie politykowali, tak jak to się zaczęło dziać tutaj od pewnego czasu. Zatem wielka prośba: przejdźmy do merytoryki.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#ŁukaszHorbatowski">I jeszcze raz, pani minister, chciałbym się przychylić tutaj do tych wcześniejszych wypowiedzi − podziękowania za to zabezpieczenie pieniędzy w tak krótkim czasie w projekcie budżetu i zwiększenie właśnie na pokrycie tych podwyżek, które są przed nami. Ale oczywiście będziemy cały czas pracować, tak żeby również w kolejnych latach te subwencje wyglądały lepiej, pokrywały te podwyżki. które są przed nami, bo ta inflacja, która była, niestety, powodowała to, że zjadało te wszystkie podwyżki, które przychodziły. Przed nami dalej jest ciężki czas; mam nadzieję, że jak najszybciej z niego wyjdziemy. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#ZbigniewDolata">Panie pośle, panie wójcie, pan doskonale wie, w jaki sposób finansowane są szkoły. Szkoły są finansowane ze środków własnych, bo to jest zadanie własne jednostki samorządu terytorialnego…</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#KrystynaSzumilas">[Po przerwie}</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję bardzo, otwieram posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#KrystynaSzumilas">Poproszę panią minister o odpowiedzi na pytania.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#JoannaMucha">Szanowni państwo, te podziękowania, które państwo tutaj przedstawiliście, to oczywiście nie są podziękowania dla nas; to są podziękowania dla Polaków − dla Polaków, którzy wybrali te partie, dla których edukacja jest priorytetem. I to, tak naprawdę, jest najważniejsze. Każda z czterech partii tworzących dzisiejszą koalicję miała w swoim planie zapisane w sposób jednoznaczny, że edukacja jest priorytetem. Ponieważ naród, który tej edukacji nie szanuje, naród, który nie szanuje nauczycieli własnych dzieci, to jest naród, który idzie w stronę przepaści, który piłuje gałąź, na której siedzi. I my naprawdę zdajemy sobie z tego sprawę.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#JoannaMucha">Jeśli porównujemy wzrost wydatków na oświatę, wzrost wydatków na podwyżki dla nauczycieli, jeśli państwo mówicie o tym, że przez te osiem lat rządów PiS te podwyżki wyniosły 47%, przy 46-procentowej skumulowanej inflacji, i w dodatku były to podwyżki zrealizowane z kieszeni samorządów w jakiejś części, to o czym państwo mówicie? Państwo mówicie o tym, że de facto te wydatki zostały na tym samym poziomie, na jakim były osiem lat temu.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#JoannaMucha">Tak, to są rekordowe podwyżki. Nie wiem, jak można jeszcze inaczej to ująć − to są rekordowe podwyżki, nigdy takich podwyżek nie było. I mogę państwa zapewnić, że edukacja jest priorytetem w tym roku i będzie w kolejnych, bo zdajemy sobie sprawę z tego, jakie ma znaczenie dla rozwoju naszego państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#JoannaMucha">Przejdę teraz do odpowiedzi na konkretne pytania.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o nauczanie języka niemieckiego, to jest to program, który będzie finansowany od 1 września. I tak, oczywiście zmiany podstaw programowych pójdą w ślad za tą zmianą, o której mówimy. Jeśli chodzi o negocjacje ze stroną niemiecką, to przypomnę tylko tyle, że państwo zmniejszyliście liczbę godzin dla mniejszości niemieckiej z trzech do jednej, ale niczego nie wynegocjowaliście z Niemcami. Niczego…</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#KrystynaSzumilas">Bardzo proszę pana posła Dolatę o wstrzymanie się od przerywania i od komentowania, i zakłócania posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o kolejne pytania, ile łącznie będzie wynosiło wynagrodzenie nauczycieli, więc od 1 stycznia 2024 r. nauczyciel początkujący będzie otrzymywał wynagrodzenie 6354 zł 58 gr, nauczyciel mianowany − 7 453 zł 47 gr, nauczyciel dyplomowany − 9523 zł 88 gr. I to jest średnia karciana; nie ta średnia, którą państwo posługiwaliście się przez całe lata. To jest średnia karciana, czyli to, co rzeczywiście zobaczą na swoich podwyżkach nauczyciele.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#JoannaMucha">Padło pytanie o przedszkola, czy zostały zabezpieczone kwoty na podwyżki. Oczywiście, że zostały zabezpieczone. Przypomnę, że to jest 2,4 mld zł, to jest wzrost o 140%. O 140%. Pewnie teraz państwo też powiecie, że to nie są rekordowe wzrosty.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o kolejne pytania, to pan minister Piontkowski pytał, jakiego typu wynagrodzenia to dotyczy − już powiedziałam: średniego karcianego.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#JoannaMucha">Czy zostały zapewniony wzrost wynagrodzeń o 1,5 tys. zł? Tutaj poproszę za chwilę pana dyrektora, żeby wyjaśnił niuanse, ale generalnie można powiedzieć, że tak. Absolutnie zdecydowana większość nauczycieli dostanie podwyżkę wynagrodzenia w wysokości przynajmniej 1,5 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o weto do ustawy okołobudżetowej, to my sobie, proszę państwa, z tym poradzimy. Ta nowa ustawa jest już gotowa i poradzimy sobie, tak żeby nauczyciele otrzymali te podwyżki i żeby rzeczywiście czuli się bezpiecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#JoannaMucha">Pana posła Schreibera przepraszam za pomyłkę w nazwisku − to naprawdę nie było żadną złośliwością. Pytał pan poseł o systemowe rozwiązania dotyczące szkół wiejskich. Przez te ostatnie osiem lat... Albo inaczej, chyba nigdy polska edukacja nie rozwarstwiła się tak, jak przez te ostatnie osiem lat. Poziom nauczania w dużych miastach, poziom nauczania w małych miejscowościach i na wsiach − nigdy nie było takiego rozwarstwienia, nigdy nie było takiego exodusu…</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#KrystynaSzumilas">I chciałabym pani przewodniczącej powiedzieć, że nie ośmieliłabym się składać wniosku formalnego w czasie wypowiedzi kogokolwiek na Komisji…</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#JoannaMucha">Jeszcze pozwolę sobie oddać głos panu dyrektorowi, żeby przedstawił kilka szczegółów, o których nie powiedziałam, jeśli pani przewodnicząca pozwoli.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#JerzyJakubczuk">Tytułem uzupełnienia wypowiedzi pani minister, chciałbym odnieść się do pytania pana ministra Dariusza Piontkowskiego, które dotyczyło podwyżek wynagrodzeń dla nauczycieli i zabezpieczenia środków w projekcie ustawy budżetowej. Tutaj, oprócz subwencji oświatowej − o której była też mowa w czasie dzisiejszej dyskusji − gdzie mamy, z tytułu podwyżek wynagrodzeń dla nauczycieli mianowanych i dyplomowanych o 30% oraz początkujących o 33%, prawie 16 000 000 tys. zł dodatkowo, skutki tych podwyżek przekładające się na wzrost dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych − dodatkowo 3 600 000 tys. zł; i skutki wzrostu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych − kolejne 1 100 000 tys. zł, więc łącznie w samej subwencji oświatowej ponad 20 600 000 tys. zł. Dodatkowo w ramach rezerwy celowej poz. 29 − ona dotyczy szkół prowadzonych przez ministrów i skutków finansowych podwyżki wynagrodzeń − mamy zabezpieczone łącznie ponad 440 000 tys. zł na skutki finansowe szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej. Natomiast w zakresie etatów nauczycieli wychowania przedszkolnego, to te skutki są ujęte w rezerwie celowej poz. 52 − Zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego. I ta rezerwa celowa rośnie o kwotę ponad 2 300 000 tys. zł, biorąc pod uwagę skutek podwyżki płac dla nauczycieli. Zatem łącznie w tych trzech źródłach finansowania na pokrycie skutków podwyżek w projekcie ustawy budżetowej mamy zabezpieczone 23 500 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#JerzyJakubczuk">Jeśli chodzi o kwestię wzrostu wynagrodzeń nauczycieli początkujących, bo o to też było pytanie, to kwota bazowa ujęta w projekcie ustawy budżetowej rośnie o 30% względem obecnej wysokości tej kwoty. Natomiast w procedowanym w dniu dzisiejszym przez Radę Ministrów projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 jest propozycja powtórzenia odpowiedniego przepisu, który umożliwi zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli początkujących o 2,308%. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie 33-procentowej podwyżki wynagrodzeń nauczycieli. Ta ustawa − z tego, co mi wiadomo − w trybie pilnym będzie przekazana przez Radę Ministrów do Sejmu do dalszego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#JerzyJakubczuk">Jeśli chodzi o kwestię wspierania tych szkół małych, prowadzonych przez biedne samorządy, to rzeczywiście w algorytmie podziału subwencji oświatowej na 2024 r. podwyższyliśmy wagę P3 i tutaj w tym zakresie nie planujemy zmian, jeśli chodzi o podział subwencji na 2024 r. Biorąc pod uwagę tę zmianę, do tych samorządów prowadzących najmniejsze szkoły − chodzi, przypomnę, o najbiedniejsze samorządy − trafi blisko 300 000 tys. zł więcej niż w 2023 r. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#KrystynaSzumilas">Nie było w czasie dyskusji wniosków dotyczących poprawek…</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#MirosławaStachowiakRóżecka">Chciałam prosić panią minister, żeby jednak traktowała członków Komisji poważnie. Nie ma problemu − oczywiście może pani się powoływać na różne badania i wyrażać na ich podstawie opinie, ale chcielibyśmy mieć równe szanse. Zatem, jeżeli pani forsuje w trakcie takiej oficjalnej wypowiedzi, odpowiadania na pytania posłów, opinie na przykład takie, jak pani przytaczała, że za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości nastąpiły jakieś drastyczne procesy w szkole, to chciałbym mieć równe szanse w dyskusji z panią na ten temat i mieć szansę zapoznania się z tymi samymi badaniami, na które pani się powołuje.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#KrystynaSzumilas">Chciałabym też pani przewodniczącej powiedzieć, że w przyjętym planie pracy Komisji jest temat związany z omówieniem wyników badania PISA i powszechnie wiadomo, że w ostatnich trzech latach, czyli za państwa rządów, średnie wyniki polskich uczniów spadły o 27%, przy średniej unijnej o połowę mniejszej, i nastąpiło − i to pokazują te badania − bardzo mocne rozwarstwienie. Pewnie pani minister chciałaby też o tym powiedzieć, ale uważam, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji nie musimy o tym mówić, ponieważ mamy zaplanowane posiedzenie Komisji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#ZbigniewDolata">Pani przewodnicząca...</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję proszę o wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.79" who="#KrystynaSzumilas">Głosowało 41 posłów: za było 37, 1 był przeciw, 3 się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-1.80" who="#KrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu w części 82 − Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie części oświatowej i część budżetową 85 − Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów 801 − Oświata i wychowanie i 854 − Edukacyjna opieka wychowawcza.</u>
          <u xml:id="u-1.81" who="#KrystynaSzumilas">Powinniśmy jeszcze mieć koreferenta.</u>
          <u xml:id="u-1.82" who="#KrystynaSzumilas">Pani przewodnicząca Gapińska.</u>
          <u xml:id="u-1.83" who="#KrystynaSzumilas">Na tym kończę posiedzenie Komisji i przepraszam za zachowanie niektórych posłów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>