text_structure.xml
14.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartłomiejPejo">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartłomiejPejo">Witam panie i panów posłów. Witam przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji na czele z panem ministrem Dariuszem Standerskim wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Ministerstwa Aktywów Państwowych. Witam przedstawiciela Centralnego Ośrodka Informatyki, panią Marię Wójtowicz, koordynator do spraw legislacji w Zespole Prawnym. Witam również serdecznie przedstawicieli organizacji branżowych i społecznych, Polskiego Towarzystwa Informatycznego, ThinkThanku, NSZZ Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa, Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Biura Unii Metropolii Polskich oraz Sekretariatu Łączności NSZZ „Solidarność”. Witam bardzo serdecznie wszystkich państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BartłomiejPejo">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Są to druki nr 761 i 809. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BartłomiejPejo">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W czasie drugiego czytania zgłoszono pięć poprawek. Sejm skierował projekt ustawy wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Przechodzimy zatem do procedowania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BartłomiejPejo">Poprawka nr 1. W art. 1 pkt 2 dodać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#BartłomiejPejo">„2) w art. 11:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#BartłomiejPejo">a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#BartłomiejPejo">«2) automatycznie po otrzymaniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#BartłomiejPejo">a) o którym mowa w art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym albo w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy – danych przekazanych w związku z wnioskiem o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego albo do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#BartłomiejPejo">b) operatora wyznaczonego – danych, o których mowa w art. 14 ust. 1 i 2, w przypadku podmiotów niepublicznych;»,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#BartłomiejPejo">b) dodaje się pkt 3 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#BartłomiejPejo">«3) dla podmiotów niepublicznych w usłudze operatora wyznaczonego lub kwalifikowanego dostawcy usług.»;”.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#BartłomiejPejo">Bardzo proszę o opinię przedstawiciela rządu. Pan minister Standerski.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#BartłomiejPejo">Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto jest za poprawką, za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Jeszcze czekamy, czekamy, dobrze. Jeszcze raz. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#BartłomiejPejo">Głosowało 8 posłów. Za 2 posłów, przeciw 6, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#BartłomiejPejo">Poprawka została odrzucona przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#BartłomiejPejo">Przechodzimy do poprawki nr 2. W art. 1 po pkt 11 dodać pkt 11a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#BartłomiejPejo">„w art. 58 w ust. 2a, pkt 3 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#BartłomiejPejo">«3) za pośrednictwem których przekazywane są do systemu operatora wyznaczonego lub kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego dane o uwierzytelnieniu osoby fizycznej w sposób określony w art. 20a ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z wykorzystaniem środka identyfikacji elektronicznej zapewniającego co najmniej średni poziom bezpieczeństwa, o którym mowa w art. 8 ust. 2 lit. b rozporządzenia 910/2014; »,</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#BartłomiejPejo">Pkt b) w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#BartłomiejPejo">«5) za pośrednictwem których przekazywane są do kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego inne dane niezbędne do świadczenia kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.»;”.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#BartłomiejPejo">Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#BartłomiejPejo">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o wyświetlenie wyniku.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#BartłomiejPejo">Głosowało 9 posłów. Za 2 posłów, przeciw 7, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#BartłomiejPejo">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła powyższą poprawkę.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#BartłomiejPejo">Przechodzimy do poprawki nr 3. W art. 1 w pkt 17 lit. c nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#BartłomiejPejo">„c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#BartłomiejPejo">«6. Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, instytucje kultury, których co najmniej jednym z organizatorów jest jednostka samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne powstałe na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie, w tym spółki prawa handlowego, samodzielne zakłady opieki zdrowotnej, których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym samorządowe zakłady budżetowe są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego od dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie ust. 10, a w zakresie doręczenia korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej od dnia 1 października 2029 r.»,”.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#BartłomiejPejo">Proszę o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#BartłomiejPejo">Kto z państwa jest za przyjęcia poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#BartłomiejPejo">Głosowało 9 posłów. Za 2 posłów, przeciw 7, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#BartłomiejPejo">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła powyższą poprawkę.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#BartłomiejPejo">Kolejna poprawka nr 4. W art. 1 w pkt 17 dodać lit. d w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#BartłomiejPejo">„d) po ust. 9a dodaje się ust. 9b brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#BartłomiejPejo">«9b. Podmioty publiczne wskazane w ust. 6 do dnia 1 stycznia 2029 r. mogą dokonywać doręczeń z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, jeżeli nadawca w konkretnych okolicznościach, uzna ten sposób doręczenia za bardziej efektywny.»;”.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#BartłomiejPejo">Proszę o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#BartłomiejPejo">Kto z państwa jest za przyjęcia poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#BartłomiejPejo">Głosowało 8 posłów. Za 1 poseł, przeciw 7, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#BartłomiejPejo">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła powyższą poprawkę.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#BartłomiejPejo">Poprawka nr 5. Po art. 5 dodać art. 5a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#BartłomiejPejo">„Art. 5a. 1. Operatorowi wyznaczonemu mogą być zrefundowane z budżetu państwa, w wysokości nieprzekraczającej 100 mln zł, koszty inwestycyjne poniesione przez tego operatora w latach 2022–2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz koszty oprogramowania systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, służących do realizacji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#BartłomiejPejo">2. Refundacja nie może przekroczyć kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy sumą kosztów inwestycyjnych poniesionych przez operatora wyznaczonego w latach 2022–2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz koszty oprogramowania systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, służących do realizacji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej a kwotą przekazaną operatorowi wyznaczonemu z budżetu państwa na sfinansowanie tych kosztów w formie dotacji przedmiotowej, o której mowa w art. 52 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 1.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#BartłomiejPejo">3. Refundacja kosztów, o których mowa w ust. 1, jest przyznawana na wniosek operatora wyznaczonego złożony, do ministra właściwego do spraw łączności, zawierający w szczególności:</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#BartłomiejPejo">1) oznaczenie podmiotu, do którego kierowany wniosek;</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#BartłomiejPejo">2) oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby oraz adres do korespondencji;</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#BartłomiejPejo">3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy;</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#BartłomiejPejo">4) adres poczty elektronicznej wnioskodawcy;</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#BartłomiejPejo">5) wnioskowaną wysokość refundacji wynikającą z oszacowania kosztów, o których mowa w ust. 1;</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#BartłomiejPejo">6) numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot kosztów.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#BartłomiejPejo">4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, operator wyznaczony dołącza rozliczanie kosztów inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie tych kosztów, zweryfikowane przez niezależnego biegłego rewidenta.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#BartłomiejPejo">5. Refundacja kosztów, o których mowa w ust. 1, jest przyznawana na podstawie umowy zawartej między Skarbem Państwa reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw łączności a operatorem wyznaczonym, która określa w szczególności rodzaje kosztów objętych refundacją, zestawianie tych kosztów oraz wysokość i termin udzielania refundacji.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#BartłomiejPejo">6. Zawarcie umowy, o której mowa w ust. 5, jest równo równoznaczne ze zrzeczeniem się przez operatora wyznaczonego z wszelkich roszczeń wobec Skarbu Państwa związanych z kosztami inwestycyjnymi poniesionymi w latach 2022–2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz kosztami oprogramowania systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, służących do realizacji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#BartłomiejPejo">7. Refundacja jest przyznawana w ramach maksymalnego limitu określonego w art. 163 ust. 2 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 1.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#BartłomiejPejo">8. Refundacja kosztów, o których mowa w ust. 1, stanowi pomoc publiczną udzielaną na podstawie decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 7 z 11.01.2012, str. 3).”.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#BartłomiejPejo">Proszę o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#PiotrPodczaski">Zastanawiamy się też, jeśli chodzi o ust. 8 tego przepisu, czy nie ma tu potrzeby dokonania notyfikacji pomocy publicznej z Komisją Europejską. Jest to kwestia bardzo skomplikowana. Na tym etapie nie będziemy zdecydowanie wypowiadać się co do tego, ale istnieją pewne wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#PiotrPodczaski">I wreszcie ostatnia kwestia. Przepis ten jest troszeczkę nieszczęśliwie sformułowany w niektórych miejscach i należałoby go poprawić, ale na tym etapie już nie możemy tego zrobić. Komisja tylko opiniuje poprawki. Przyjmujemy je lub odrzucamy. Tak na marginesie, jeżeli państwo posłowie potrzebujecie jakiejkolwiek pomocy przy sformułowaniu poprawek, to Biuro Legislacyjne właśnie od tego jest. Zachęcamy do konsultowania tego typu rzeczy, dlatego że tak jak mówię, na etapie prac Komisji już nie można zmienić poprawek. Muszą wejść do tekstu, jeżeli zostałyby przyjęte, w takiej formie, w jakiej zostały złożone. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#BartłomiejPejo">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#BartłomiejPejo">Głosowało 8 posłów. Za 7 posłów, przeciw 1, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#BartłomiejPejo">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#BartłomiejPejo">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Pan poseł Bliźniuk?</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#BartłomiejPejo">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#BartłomiejPejo">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>