text_structure.xml 31 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartłomiejPejo">Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BartłomiejPejo">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołów posiedzeń od 8. do 22. wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BartłomiejPejo">Witam panie i panów posłów, witam wszystkich przybyłych gości. Witam pana ministra Dariusza Standerskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, wraz ze współpracownikami. Witam wiceprezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pana Krzysztofa Dyla oraz dyrektora generalnego UKE pana Zbigniewa Zielińskiego. Witam przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli pana Dariusza Łubiana, pełniącego obowiązki wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej. Witam również przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Witam raz jeszcze wszystkich państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BartłomiejPejo">Drodzy państwo, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 (to jest druk nr 687) w zakresie działania Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BartłomiejPejo">Pragnę przypomnieć, że – zgodnie z wytycznymi Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji – każda poprawka do projektu ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki, oraz cel finansowania i uzasadnienie zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BartłomiejPejo">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Punkt pierwszy, część budżetowa 27 – Informatyzacja, podpunkt a: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, podpunkt b: wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, podpunkt c: dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8; punkt drugi, część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, w zakresie 9 i 43; punkt trzeci, dotacje podmiotowe z zał. nr 9; punkt czwarty, programy wieloletnie w układzie zadaniowym z zał. nr 10; punkt piąty, plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Centralnego Ośrodka Informatyki; punkt szósty, plany finansowe państwowych funduszy celowych z zał. nr 13, podpunkt a: Funduszu Cyberbezpieczeństwa, podpunkt b: Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, podpunkt c: Funduszu Szerokopasmowego; punkt siódmy, część budżetowa 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej, podpunkt a: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, podpunkt b: wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BartłomiejPejo">O zreferowanie punktów od pierwszego do szóstego bardzo proszę sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji pana ministra Dariusza Standerskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#DariuszStanderski">Wysoka Komisjo, chciałbym zaprezentować, zaczynając od dochodów, a później przechodząc do wydatków. W zakresie dochodów budżetowych w części 27 – zaplanowano je w wysokości ponad 12 000 tys. zł i to jest standardowa formuła z art. 184 ustawy  o finansach publicznych. Wydatki budżetowe zaplanowano w wysokości prawie 1 827 000 tys. zł, z czego ponad 150 000 tys. zł na współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej. Z tego w podziale na dział 720 – Informatyka zaplanowano 250 000 tys. zł, w tym środki na realizację zadań związanych z ustawą o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa. W dziale 750 – Administracja publiczna zaplanowano wydatki w łącznej wysokości 1 576 000 tys. zł, w tym 111 800 tys. zł w ramach jednostki podległej – Centrum Projektów Polska Cyfrowa. W podziale przedmiotowym dotacje celowe i podmiotowe to 422 000 tys. zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – niecałe 1000 tys. ze względu na przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, wydatki bieżące – 642 500 tys. zł, wydatki majątkowe – ponad 360 000 tys. zł. I są to środki związane z zakupami inwestycyjnymi dotyczącymi m.in. infrastruktury systemów państwowych oraz inne dotacje majątkowe. Dodatkowo, jak już wspominałem, współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 150 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#DariuszStanderski">Dodatkowo zaplanowany jest dział 752, czyli Obrona narodowa – 675 tys. zł na sfinansowanie zadań obronnych. W ramach zatrudnienia i wynagrodzenia zaplanowano środki w łącznej wysokości ponad 133 000 tys. zł i jest to wzrost związany z planowanym wzrostem funduszu wynagrodzeń o 5%.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#DariuszStanderski">Dodatkowo, jeżeli chodzi o dotacje celowe i podmiotowe, podmioty nadzorowane przez ministra cyfryzacji. Jeżeli chodzi o instytut badawczy – 369 000 tys. zł, z czego mniej więcej połowa na Ogólnopolską Sieć Edukacyjną, a także dodatkowe środki m.in. na kontynuowanie „Programu rozwoju talentów informatycznych”. Dotacja podmiotowa dla NASK-PIB – 34 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#DariuszStanderski">Plan finansowy dla Centralnego Ośrodka Informatyki – wzrost do 4,1% w zakresie przyszłego funduszu wynagrodzeń. Przychody założono na poziomie 637 000 tys. zł, z czego to jest kwestia odsprzedaży oraz zarządzania. Jeżeli chodzi o główne pozycje kosztów w planie, to usługi obce – 207 000 tys. zł, wynagrodzenia – ponad 291 000 tys. zł wraz z pochodnymi – 53 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o fundusze ujęte w ramach listy funduszy celowych, Fundusz –  Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców – stan począdkowy 130 000 tys. zł, przychody zaplanowano w wysokości 188 000 tys. zł, koszty w wysokości 200 000 tys. zł. Fundusz Szerokopasmowy – stan początkowy to ponad 89 500 tys. zł, przychody w wysokości 134 000 tys. zł, koszty – 223 000 tys. zł. W związku z tym planowany stan funduszu na koniec 2025 r. jest oceniany jako zbilansowany. Jeżeli chodzi o Fundusz Cyberbezpieczeństwa, przychody zaplanowano w wysokości 351 000 tys. zł, koszty wyższe niż przychody w związku ze stanem początkowym ponad 3000 tys. zł, czyli koszty ogółem 355 000 tys. zł – tak, żeby stan funduszu na koniec również wynosił 0 zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#DariuszStanderski">Dodatkowo chciałem poinformować w zakresie części 83 – Rezerwy celowe. Finansowanie inicjatywy „Wspólna infrastruktura informatyczna państwa” – środki w wysokości 21 000 tys. zł oraz wydatki bieżące związane z informatyzacją – 5800 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#DariuszStanderski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisja, oczywiście jesteśmy w gotowości udzielenia kolejnych informacji. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#BartłomiejPejo">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głoś? Bardzo proszę, pan przewodniczący Janusz Cieszyński.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCieszyński">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, jako klub Prawa i Sprawiedliwości postanowiliśmy, że nie będziemy dzisiaj zgłaszali poprawek, dlatego że najpierw chcemy usłyszeć wyczerpujące informacje od pana ministra, żeby móc je jak najlepiej przygotować na drugie czytanie – złożymy pakiet poprawek klubowych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCieszyński">Ale chciałem zadać parę pytań dotyczących właśnie tych informacji, które zostały przesłane Komisji. Przyznam szczerze, że sytuacja, w której na godzinę i piętnaście minut przed posiedzeniem są przesyłane materiały planistyczne liczące w sumie kilkadziesiąt stron, to niestety nie umożliwia takiej realnej pracy, merytorycznej. Panie ministrze, mogę dokładnie podać, bo widzę, że pan tutaj spogląda…</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCieszyński">Otóż, szanowni państwo, moje pytanie: mamy 5800 tys. złotych w rezerwie na wynagrodzenia – dlaczego to jest w rezerwie, a nie w części? Minister finansów nie musi uruchomić rezerwy, a jeżeli to jest na wynagrodzenia, to zakładam, że zależy nam na tym, żeby eksperci od technologii zarabiali jak najlepiej. Dopóki więc ta rezerwa nie jest uruchomiona, to nie możemy po prostu tych wynagrodzeń wypłacić. I pytanie, co będzie warunkowało uruchomienie tej rezerwy i dlaczego to jest w rezerwie, a nie w części. I czy pan minister nie uważa, że może warto by przenieść z rezerwy do części, tak żeby państwo sami to uruchomili, kiedy będziecie chcieli? To jest poprawka bezkosztowa, to na pewno się państwo ucieszycie, a może uda się zdobyć poparcie dla takiej zacnej inicjatywy. O, widzę, że panie już się cieszą. Postaramy się.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCieszyński">Mam też pytanie dotyczące Funduszu CEPiK. Czy planujecie państwo wzrost opłaty na CEPiK? To jest opłata od każdej polisy OC. Została zmieniona ustawa tak, żeby dało się tę opłatę zwaloryzować. To jest potencjalne źródło finansowania zadań związanych z cyfryzacją i rozwojem właśnie systemu CEPiK. W materiale, który od państwa otrzymaliśmy – przepraszam, bo chciałbym dokładnie zacytować, więc chwileczkę, muszę to znaleźć –planujecie państwo w ramach Funduszu CEPiK, wydać na, cytuję, „zatrudnienie wysokiej klasy konsultantów”, proszę państwa, „200 tys. zł”. Na wysokiej klasy konsultantów. Co to są za wysokiej klasy konsultanci, którzy kosztują tylko 200 tys. zł rocznie? Przecież każdy… Słucham?</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCieszyński">Mam też pytanie dotyczące planu finansowego Centralnego Ośrodka Informatyki. Otóż jest tam też taka pozycja, ona wynosi zero, ale jednak jest – przychody netto ze sprzedaży produktów sprzedanych NFZ. Czy to jest zapowiedź tego, że Centralny Ośrodek Informatyki ma realizować jakieś zadania na rzecz NFZ? Prosiłbym tutaj o kompleksową odpowiedź, żebyśmy wiedzieli, jak to wygląda.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCieszyński">W materiale, który państwo przygotowali, jest też wiele informacji na temat inwestycji. I tutaj przede wszystkim chciałem powiedzieć, że doceniam to, że nie uległ pan minister, pan premier takim pokusom, które czasami są, żeby populistycznie nie realizować ważnych inwestycji dla pracowników typu remont i podniesienie bezpieczeństwa w siedzibie ministerstwa. To bardzo dobrze i na pewno tutaj nie będzie przytyków, bo chodzi o to, żebyśmy żyli w porządnym państwie, a porządne państwo to takie, które gwarantuje swoim pracownikom godne warunki pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCieszyński">Ale mam pytanie, bo tutaj nie widzę informacji na temat inwestycji w rozwój rejestrów państwowych, na temat inwestycji w inne projekty. A pytanie brzmi: jak wyglądają plany, jeżeli chodzi o inwestycje w mObywatela? Czy są planowane? Ile na to jest pieniędzy i jak to się ma do roku bieżącego?</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCieszyński">Mam też pytanie dotyczące dotacji celowej na realizację zadań z zakresu cyberbezpieczeństwa dla NASK, ponieważ wydaje mi się, że ona jest na tym samym poziomie co w roku bieżącym, a niedawno słyszeliśmy w zapowiedzi pana premiera, że środki na cyberbezpieczeństwo będą podwojone. To świetnie, że jest dużo więcej pieniędzy w Funduszu Cyberbezpieczeństwa, bo to jest jeden element, no ale czy planowana jest dalsza rozbudowa też CERT w NASK i czy na to nie potrzeba dodatkowych środków?</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCieszyński">Mam też pytanie dotyczące tego, o ile wzrosną wynagrodzenia w Ministerstwie Cyfryzacji, w Centralnym Ośrodku Informatyki, w NASK, w Instytucie Łączności i ile wyniesie średnie wynagrodzenie w tych instytucjach. To są, myślę, kluczowe jednostki z punktu widzenia cyfryzacji i byłoby dobrze… Choć wiadomo, że pewnie nie uda się nigdy osiągnąć takich bardzo wysokich poziomów rynkowych, takiego topu rynkowego, ale pytanie, jak to się ma w ogóle do stawek rynkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCieszyński">No i na końcu mam pytanie o taki konik pana ministra Standerskiego: ile w tym budżecie jest na sztuczną inteligencję? W OSR do projektu ustawy, który pan minister dzisiaj rano prezentował, jest, szanowni państwo, informacja o tym, że powstanie nowy urząd, który będzie się zajmował sztuczną inteligencją. Jest też informacja o planowanych wydatkach osobowych w tym urzędzie. I, proszę państwa, ja zakładam, że na rok 2025 jest tam w przeliczeniu na pół roku 20 etatów. Czy wiecie państwo, ile średnio brutto na umowę o pracę ma zarabiać ekspert od sztucznej inteligencji (zakładam, że to będzie urząd utworzony w Warszawie)? 15 tys. zł brutto. Proszę państwa, wystarczy wejść na dowolny portal z ofertami pracy, żeby zobaczyć wynagrodzenia ekspertów do spraw sztucznej inteligencji –  no nie powiem, że mają o jedno zero więcej, bo to by była przesada, ale są wielokrotnie wyższe.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCieszyński">Panie ministrze, prosimy o szczerość, jeżeli potrzebuje pan w tym budżecie więcej pieniędzy na to, żeby móc zrealizować to, co pan dzisiaj rano zaprezentował – ciekawy kierunek na pewno i coś, co jest naprawdę priorytetem dla wszystkich, którym leży na sercu przyszłość Polski – ile pan realnie potrzebuje? My, mam nadzieję, że z poparciem kolegów i koleżanek z innych formacji, postaramy się panu na to zdobyć pieniądze. Tylko niech pan powie, ile pan realnie potrzebuje. Bo każdy, kto się tym zajmuje, wie, że jeżeli nie ma to być kolejny urząd do zadań stricte urzędowych, tylko miejsce, gdzie pan minister będzie w stanie ściągnąć ekspertów do spraw sztucznej inteligencji, o których – jak rozumiem – tutaj chodzi, to za 15 tys. zł miesięcznie pan minister ich po prostu tam nie ściągnie. I to nie wynika z tego, że będzie się pan mało starał, tylko po prostu taki jest rynek pracy. Tak że proszę o szczegółową informację na ten temat. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#BartłomiejPejo">Panie ministrze, proszę o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o fundusz CEPiK, to nie planujemy podwyższenia opłat w tym zakresie. W kontekście pytania o wynagrodzenie konsultantów zwrócę uwagę, że jest to pozycja wynagrodzeń tzw. bezosobowych, czyli są to wynagrodzenia na umowę o dzieło, umowę zlecenie. Nie jest to więc etat, to jest konkretne zlecenie lub wykonanie konkretnego dzieła, nie należy więc tego dzielić przez dwanaście miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o kwestie inwestycji, to rzeczywiście są planowane i – przyznam – są już na etapie projektowania kwestie remontowe w ministerstwie, po pierwsze, ze względów ochrony przeciwpożarowej, po drugie, ze względu na to, że po kontroli jesteśmy zobowiązani do zainstalowania drugiej windy w ministerstwie dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo też w jednym skrzydle warunki socjalne muszą spełniać normy BHP. Stąd te wydatki inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#DariuszStanderski">W zakresie inwestycji w aplikację mObywatel – tak, planujemy inwestycje, które zostały też opisane w ramach nowych zleceń dla Centralnego Ośrodka Informatyki,  ale pozwoli pan poseł, że odpowiemy na piśmie, bo to wykracza trochę poza…</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o wzrost wynagrodzeń w resorcie, to – tak jak mówiłem – jest to podstawa 5%, tak jak ogólny wzrost wynagrodzeń w innych jednostkach administracji rządowej. I to jest ten wzrost. Natomiast żeby dokładnie podać, na piśmie wskażemy średnie wynagrodzenie w tym roku i w przyszłym, żeby państwo posłowie i posłanki też mieli dokładne, co do grosza, informacje w tym zakresie. Więc to na piśmie przekażemy.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o rezerwę 5000 tys. w ramach zadań związanych z informatyzacją państwa, chciałbym też zaznaczyć, że w tym budżecie ograniczono rezerwy budżetowe względem lat poprzednich i też bardzo się cieszę, to jest bardzo dobry kierunek, który został wypracowany podczas rozmów z Ministerstwem Finansów – i uważamy, że obecna rezerwa spełnia swoją rolę właśnie rezerwy, tzn. niewielkich, ograniczonych środków, które mogą zostać przeznaczone w sytuacjach albo nadzwyczajnych, albo w kosztach związanych z informatyzacją, które pojawią się w ciągu roku. I uważamy, że należy zostawić tutaj te zadania w zakresie wydatków bieżących w rezerwach celowych 80–83 na zadania wykraczające poza część bieżącą 27. Przypomnę, że miewaliśmy takie lata budżetowe, gdzie, jeśli dobrze pamiętam, w tej rezerwie – a jeżeli nie, to była bliźniacza rezerwa – mieliśmy i po 700 000 tys. zł. Były takie jeszcze kilka lat temu.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#DariuszStanderski">W kontekście pytania o budżet na sztuczną inteligencję w związku z zaprezentowanym dzisiaj projektem ustawy o systemach sztucznej inteligencji – opublikowaliśmy dzisiaj projekt tej ustawy do konsultacji społecznych. Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w tych konsultacjach. W zakresie OSR chciałbym zwrócić uwagę, że pierwszy rok to mniej niż sześć miesięcy z tego względu, że przepisy aktu o sztucznej inteligencji w tym zakresie wchodzą w życie od 2 sierpnia, więc to jest sierpień–grudzień. A po drugie, chciałbym zwrócić uwagę również na dynamikę zatrudniania w takich jednostkach. Państwo dobrze wiedzą, że otwieranie konkursów, rozstrzyganie ich to jest zazwyczaj do trzech miesięcy. W związku z czym pełna liczba etatów tutaj jest do osiągnięcia na koniec roku kalendarzowego, więc od 2 sierpnia nie celujemy też w 100% zapełnienia. Tak jak w wielu jednostkach administracji rządowej dzisiaj liczba etatów nie jest zapełniona, tak jest również w Ministerstwie Cyfryzacji. I dodatkowo mamy również doświadczenia innych państw Unii Europejskiej, gdzie na przykład w hiszpańskim urzędzie właściwym do spraw sztucznej inteligencji też w pierwszych miesiącach działalności nie zapewniono pełnej obsady kadrowej. W związku z tym uważamy te środki na rok 2025 za wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#DariuszStanderski">Natomiast jeżeli chodzi o kwestie środków na rok 2026 i następny, myślę, że przy okazji omawiania tego projektu ustawy podczas Komisji warto to już teraz podnieść, żeby odpowiednio ocenić OSR i limity w samym projekcie ustawy w tym zakresie. Rok 2026 będzie tutaj kluczowy, jeżeli chodzi o funkcjonowanie tej komisji, no bo też spodziewamy się, że wówczas będzie najwięcej zadań z tego względu, że w ramach projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji dajemy komisji zadanie w postaci przygotowania piaskownic regulacyjnych. I uważamy, że w 2025 r. nie zostaną jeszcze wykonane te zadania ze względu na rozruch komisji. Natomiast w 2026 – jeżeli Wysoka Komisja i Wysoki Sejm przyjmie to w takim brzmieniu – komisja będzie już stawiać czoła zarówno kwestiom kontrolnym, jak i kwestiom dopuszczenia do obrotu, będzie też musiała przeznaczyć odpowiedni dział na przygotowanie piaskownicy regulacyjnej. Więc 2026 r. będzie krytyczny. I finansowanie rzeczywiście będzie krytyczne w dyskusji o ustawie budżetowej na rok 2026.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#DariuszStanderski">Tak jak mówiłem, jeżeli nie odpowiedziałem na któreś z pytań, to oczywiście odpowiemy na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#BartłomiejPejo">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać jeszcze głos w tym punkcie? Nie widzę, nie słyszę. W takim razie zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#BartłomiejPejo">Zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na rok 2025 w części 27 – Informatyzacja wraz z dotacjami podmiotowymi, rezerwami celowymi i programami wieloletnimi w układzie zadaniowym oraz dla instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki oraz Funduszu CEPiK, Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#BartłomiejPejo">Jest zgłoszony sprzeciw, przystępujemy zatem do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem części budżetowej 27 wraz z dotacjami podmiotowymi, rezerwami celowymi, programami wieloletnimi w układzie zadaniowym oraz planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki oraz Funduszu CEPiK, Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#BartłomiejPejo">Głosowało 12 posłów. Za – 7, przeciw – 4, wstrzymał się 1. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#BartłomiejPejo">Przechodzimy do rozpatrzenia części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej, podpunkt a: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, podpunkt b: wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#BartłomiejPejo">Bardzo proszę o zreferowanie tej części budżetowej zastępcę prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pana Krzysztofa Dyla.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#KrzysztofDyl">Szczegółowe informacje dotyczące planów, dochodów i wydatków Urzędu Komunikacji Elektronicznej zostały zamieszczone w materiale opisowym przekazanym do sekretariatu Komisji. Jeżeli chodzi o dochody, to zgodnie z projektem ustawy budżetowej na rok 2025 plan dochodów dla części 76 został określony w wysokości 5 931 442 tys. zł. Główną pozycję, którą zaplanowano w tych dochodach budżetowych, stanowią opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością i zostały one zaplanowane w wysokości 5 910 238 tys. zł, na co składa się przede wszystkim dystrybucja częstotliwości pasma 700 i 800 MHz, to jest 4 640 000 tys. I tu chciałbym tylko zauważyć, że jest to wartość szacunkowa i stanowi prognozę, zresztą to podmioty ubiegające się o uzyskanie tej rezerwacji dokonają ostatecznej wyceny w procesie selekcyjnym. Przedłużenie rezerwacji dla operatorów sieci mobilnej to jest 977 093 tys. zł. Odnowienie rezerwacji telewizyjnych to jest 7039 tys. zł. Do tego dochodzą wpływy z opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami, to jest 286 032 tys. zł, oraz tak zwane wpływy z tytułu opłat różnych, to jest 20 754 tys. zł. Ponadto kwota 136 476 tys. zł zostanie przekazana i zasili Fundusz Szerokopasmowy jako przychód. Są to opłaty wnoszone na konto Urzędu Komunikacji Elektronicznej z tytułu prawa do wykorzystania zasobów numeracji oraz 15% wpływu z opłat za korzystanie za prawo do dysponowania częstotliwościami.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#KrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o wydatki, to w roku 2025 dla części 76 zaplanowano je w wysokości 183 707 tys. Na powyższą kwotę składają się środki przewidziane do wydatkowania w działach 752 – Obrona narodowa, to jest 70 tys. zł, i środki w dziale 600 przeznaczone na wydatki bieżące jednostek budżetowych, to jest 144 729 tys. zł, na wydatki majątkowe, to jest 28 720 tys. zł, na świadczenia na rzecz osób fizycznych, to jest 300 tys. zł, i współfinansowanie projektu z udziałem środków Unii Europejskiej, to jest 9888 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#KrzysztofDyl">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia osobowe stanowią kwoty 80 582 tys. zł w zakresie realizacji zadań ustawowych prezesa UKE oraz 5976 tys. zł w związku z wdrażaniem przez UKE programu „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy”, a także 131 tys. zł w związku z udziałem w realizacji projektu finansowego przez Komisję Europejską pt. „Zaufane i bezpieczne usługi sieciowe 5G”. Pochodne od wynagrodzeń wynoszą łącznie dla zadań ustawowych i projektów unijnych 18 099 tys. zł. Zgodnie z danymi na koniec trzeciego kwartału 2024 r. stan zatrudnienia w urzędzie wynosił 632 osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#KrzysztofDyl">Kolejną pozycją wydatkową są świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 300 tys. zł, które obejmują głównie świadczenia rzeczowe wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym sprzęt ochrony osobistej zgodnie z Kodeksem pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#KrzysztofDyl">Wydatki rzeczowe UKE na rok 2025 zostały zaplanowane w wysokości 41 502 tys. zł i dotyczą głównie opłat czynszowych za najem pomieszczeń biurowych, najem powierzchni dla stacji pomiarowych, garaży i parkingu dla samochodów kontrolno-pomiarowych, zakup materiałów i wyposażenia, opłaty za zużycie energii elektrycznej, ciepłej wody w obiektach Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zakup usług pozostałych, w tym za usługi pocztowe, telekomunikacyjne, dostęp do baz danych, ochronę pomieszczeń, przeglądy czy utrzymanie oraz wydatki ponoszone w związku z wzorcowaniem aparatury pomiarowej.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#KrzysztofDyl">W budżecie na rok 2025 zaplanowane zostały także środki na wydatki na usługi remontowe, to jest 800 tys. zł. Składki do organizacji międzynarodowych planowane są w kwocie 85 tys. zł, a pozostałe wydatki – na przykład szkolenia pracowników – 600 tys. zł, odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych to jest 1922 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#KrzysztofDyl">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, w części 76 zostały zaplanowane w kwocie  28 780 tys. zł. Zostaną one przeznaczone na modernizację siedzib delegatur urzędów w Gdyni, Lublinie, Bydgoszczy i Wrocławiu oraz na modernizację infrastruktury teleinformatycznej i elektroenergetycznej w obiekcie infrastruktury UKE w Boruczy, to jest 880 tys. zł. Zakup ruchomych stacji pomiarowych to jest 9000 tys. zł. Na zakup i modernizacja systemów bezpieczeństwa, platformy lokalizacyjnej, informacyjnej, centralnej bazy danych, która jest elementem systemu powiadamiania ratunkowego, przewidziane jest 5715 tys. zł. Zakup wraz z wdrożeniem systemu finansowo-księgowego – 5000 tys. zł. Zakup wyposażenia pomiarowego w celu tworzenia stanowisk pomiaru do badania odbiorników cyfrowych DVB-T2 i DAB+ to jest 3200 tys. zł oraz rozbudowa systemu monitoringu widma radiowego – 250 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#KrzysztofDyl">Ostatnią składową budżetu, którą chciałbym dzisiaj przedstawić, stanowią środki przeznaczone na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. Zaplanowane zostały one w wysokości 9888 tys. zł i dotyczą środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej w ramach programu „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy” oraz „Zaufanych i bezpiecznych usług sieciowych 5G”.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#KrzysztofDyl">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za możliwość przedstawienia informacji w zakresie planowanych dochodów i wydatków UKE na rok 2025. Jednocześnie uprzejmie proszę szanowną Komisję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu dla części 76. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#BartłomiejPejo">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#BartłomiejPejo">W takim razie zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 76. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę. W takim razie, jak powiedziałem, Komisja przyjęła powyższy wniosek. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#BartłomiejPejo">Zgłaszam wniosek o przyjęcie przez Komisję Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii opinii w sprawie projektu ustawy budżetowej na 2025 r. o następującej treści: „Opinia nr 1. Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687) w zakresie działania Komisji uchwalona na posiedzeniu w dniu 16 października 2024 r. Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii na posiedzeniu w dniu 16 października 2024 r. rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687) w zakresie: 1) części budżetowej 27 – Informatyzacja, a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, c) dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8; 2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie 9 i 43; 3) dotacji podmiotowych z zał. nr 9; 4) programów wieloletnich w układzie zadaniowym z zał. nr 10; 5) planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Centralnego Ośrodka Informatyki; 6) planów finansowych państwowych funduszy celowych z zał. nr 13: a) Funduszu Cyberbezpieczeństwa, b) Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, c) Funduszu Szerokopasmowego; 7) części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji. Elektronicznej, a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6. Po analizie szczegółowych informacji przedłożonych przez dysponentów części budżetowych oraz po przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje rządowy projekt ustawy budżetowej w powyższym zakresie. Komisja upoważnia pana posła Łukasza Osmalaka do przedstawienia powyższej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych”.0</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#BartłomiejPejo">Kto z państwa jest za przyjęciem opinii? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#BartłomiejPejo">Głosowało 10 posłów. Za – 8, przeciw – 1, wstrzymał się – 1. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#BartłomiejPejo">Komisja musi wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby funkcję tę powierzyć panu posłowi Łukaszowi Osmalakowi. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. W takim razie posłem sprawozdawcą zostaje pan poseł Łukasz Osmalak.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#BartłomiejPejo">Bardzo serdecznie państwu dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#BartłomiejPejo">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>