text_structure.xml
19.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartłomiejPejo">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartłomiejPejo">Szanowni państwo, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: w punkcie pierwszym rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. (druk nr 483) w przedmiotowym zakresie działania Komisji, w punkcie drugim rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BartłomiejPejo">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BartłomiejPejo">Zgodnie z art. 126 ust. 4 regulaminu Sejmu marszałek Sejmu skierował dnia 26 czerwca bieżącego roku przedstawione przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. (druk nr 483) do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w celu rozpatrzenia i zaopiniowania. Jednocześnie marszałek Sejmu skierował to sprawozdanie do pozostałych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia przez poszczególne komisje w zakresie ich działania oraz przedstawienia do dnia 12 lipca 2024 r. uwag i wniosków do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BartłomiejPejo">O zabranie głosu proszę przedstawiciela NIK, pana dyrektora Dariusza Łubiana. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#DariuszŁubian">Panie przewodniczący, szanowni państwo, najpierw kilka zdań ogólnych o sprawozdaniu. Sprawozdanie składa się z czterech rozdziałów obejmujących całe spektrum działalności NIK w ubiegłym roku. Zawiera ono informacje ogólne, w tym dotyczące współpracy z Sejmem, omówienie działalności kontrolnej NIK i jej rezultatów, współpracę z partnerami zagranicznymi oraz wykonanie budżetu w 2023 r. W załącznikach jest zestawienie informacji o wynikach kontroli planowych, kontroli doraźnych oraz kontroli budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#DariuszŁubian">Teraz może kilka zdań statystycznych pokazujących zasięg działalności izby. W roku 2023 NIK zrealizowała 191 tematów kontroli planowych i doraźnych. Łącznie przeprowadzono 1873 kontrole w jednostkach. W wystąpieniach pokontrolnych NIK sformułowała 5200 wniosków pokontrolnych, z których prawie 84% zostało przyjętych do realizacji lub już jest zrealizowanych. NIK przedłożyła Sejmowi, oprócz sprawozdania z działalności oraz analizy wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej, także 110 informacji o wynikach kontroli. Jeżeli chodzi o współpracę z komisjami sejmowymi, to przedstawiciel NIK uczestniczyli w 531 posiedzeniach komisji i podkomisji, w tym oczywiście posiedzeniach Wysokiej Komisji, w ramach której dzisiaj się spotkaliśmy. W roku 2023 NIK sformułowała 83 wnioski de lege ferenda, z czego w ubiegłym roku zrealizowano 7 wniosków.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#DariuszŁubian">Jeżeli chodzi o zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w 2023 r., takich zawiadomień było 121, z czego 33 to zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia, a 108 to zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa dotyczyły przede wszystkim przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązku przez funkcjonariuszy publicznych – takich spraw było 59. Nadużycia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków i wyrządzenia przez to znacznej szkody majątkowej dotyczyły 24 spraw. Z kolei 9 spraw dotyczyło nieprowadzenia lub nieprawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W 7 przypadkach zawiadomienia dotyczyły uchylania się od kontroli lub jej utrudniania. Mam nadzieję, że tych spraw będzie w przyszłości mniej. Jeżeli chodzi o finansowe lub sprawozdawcze skutki nieprawidłowości związane z wynikami kontroli NIK, wyniosły one łącznie ponad 52 mld zł. Natomiast korzyści finansowe to są kwoty, które zostały odzyskane dzięki kontrolom NIK – 17,3 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#DariuszŁubian">Teraz może powiem trochę o kontrolach w zakresie działalności Komisji. NIK przesłała do Sejmu informację o wynikach 10 kontroli planowych w okresie objętym sprawozdaniem. Jedna z tych informacji dotyczyła funkcjonowania systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców 2.0 oraz zarządzania funduszem celowym CEPiK. Informacja ta była omawiana w czerwcu na wspólnym posiedzeniu z Komisją Infrastruktury. Kolejna informacja to wykorzystanie infrastruktury sieci szerokopasmowej województwa podlaskiego wybudowanej w ramach programu operacyjnego „Polska Wschodnia”. Kolejna informacja to zarządzanie oprogramowaniem komputerowym przez administrację publiczną. Kolejny temat to Podkarpacki System Informacji Przestrzennej. Kolejna informacja dotyczyła funkcjonowania Agencji Badań Medycznych. Następna omówiona kwestia to wspieranie inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. Kolejnym tematem było funkcjonowanie państwowych instytutów badawczych nadzorowanych przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Kolejny temat to realizacja procesu informatyzacji w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Następna informacja dotyczyła realizacji projektu „Konwersja cyfrowa domów kultury” w samorządowych jednostkach kultury w województwie mazowieckim. Ostatnia informacja to informacja o wynikach kontroli planowej dofinansowania przedsięwzięć służących rozwojowi elektromobilności.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#DariuszŁubian">Jeżeli chodzi o kontrole doraźne zakończone wystąpieniem w ubiegłym roku, takich kontroli w zakresie państwa właściwości było 11. Wymienię te kontrole: „Realizacja zadań na rzecz resortu finansów przez spółkę Aplikacje Krytyczne oraz Centrum Informatyki Resortu Finansów”; „Funkcjonowanie systemu zapewnienia usług chmurowych w ramach wspólnej infrastruktury informatycznej państwa”; „Przygotowanie systemów informatycznych ZUS do obsługi zadań związanych z wypłatami nowych świadczeń”; „Funkcjonowanie krajowego węzła identyfikacji elektronicznej”; „Realizacja przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska zadania pn. Rozwój systemu informatycznego Ekoinfonet do gromadzenia transmisji przetwarzania i udostępniania danych wytworzonych w ramach PMŚ oraz infrastruktury informacji przestrzennej”; „Wykorzystanie zasobów informacyjnych przez głównego inspektora sanitarnego do oceny ryzyka sanitarnego w związku z epidemią COVID-19”, „Zapewnienie i wykorzystanie przez Ministra Zdrowia zasobów informacyjnych do oceny przebiegu epidemii COVID-19”; „Zapewnienie ochrony i prawidłowego przetwarzania danych, w tym danych osobowych gromadzonych w formie elektronicznej przez jednostki samorządowe oraz podległe jednostki organizacyjne na stronach internetowych, poczcie elektronicznej oraz w związku z sesjami organów uchwałodawczych jednostek samorządu terytorialnego”; „Efektywność funkcjonowania laboratorium obrazowania molekularnego i rozwoju technologii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku”; „Organizacja i przyznawanie środków w ramach konkursu Szybka ścieżka – innowacje cyfrowe realizowanego przez NCBiR oraz „Efekty realizacji przez samorząd terytorialny projektów w zakresie usług elektronicznych w ramach Programu regionalnego dla województwa mazowieckiego na lata 2014–2020”.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#DariuszŁubian">Może jeszcze uzupełniająco powiem, że NIK uczestniczy w pracach grupy roboczej ds. informatycznych przy EUROSAI, czyli przy Europejskiej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli. NIK jest również aktywnym członkiem grupy roboczej ds. kontroli systemów informatycznych działających w ramach INTOSAI, czyli Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#DariuszŁubian">Na zakończenie może taka informacja dodatkowa spoza sprawozdania, że na ukończeniu są prace nad informacją o wynikach z kontroli realizacji „Narodowego planu szerokopasmowego”. Kontrola ta była podjęta w związku z sugestią, którą państwo zgłosiliście do planu pracy wcześniej. Obecnie jest prowadzona kontrola zapewnienia bezpieczeństwa informacji oraz ciągłości działania systemów informatycznych w jednostkach samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#DariuszŁubian">To tyle w skrócie. Jeżeli będą pytania, spróbuję na nie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#BartłomiejPejo">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#WitoldWojciechCzarnecki">Najwyższa Izba Kontroli to instytucja, z której moglibyśmy być dumni, bo to jest część kultury politycznej państwa polskiego. Ma przecież niesamowicie długą tradycję. Jednak to, co dzieje się w ostatnim okresie w NIK, budzi mój niepokój. Nawet dzisiaj występuje pan pełniący obowiązki, co sprawia, że odnoszę wrażenie, iż NIK nie jest rzeczywiście NIK, a jedynie pełniącą obowiązki tej instytucji. To jest bardzo smutne, ponieważ oznacza zerwanie z dotychczasową tradycją, nawet z tradycją tej transformacji ustrojowej, która trwa w Polsce od czasu powstania III RP. To jest bardzo smutne, dlatego że powoływanie tak wielu osób pełniących obowiązki nie daje gwarancji, że kontrole są przeprowadzane rzetelnie i solidnie. Z tego powodu będziemy głosowali przeciw.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#BartłomiejPejo">Pan poseł Cieszyński. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCieszyński">Nie wchodząc może głębiej, jakie były przyczyny takiej oceny? Dzisiaj możemy stwierdzić, że projekty zostały odebrane, a wykonawcy wywiązali się ze swoich zadań. Czy izba w ramach autokontroli nie przewiduje jednak możliwości, aby w sytuacji, gdy powstał bardzo alarmistyczny raport z kontroli, a rzeczywistość później zweryfikowała te tezy, wrócić do tego tematu i dopisać ciąg dalszy? Dzisiaj te informacje są dostępne publicznie w internecie, każdy może je zobaczyć. Oczywiście nie oczekuję, że każdy będzie nieomylny, bo nikt z nas przecież nie jest, ale pytanie brzmi, czy izba ma możliwość zamieszczenia korekty, jeśli widać, że wnioski były przedwczesne? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#BartłomiejPejo">Panie dyrektorze?</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#DariuszŁubian">Jeśli chodzi o wcześniejszą wypowiedź pana posła, chciałbym się odnieść, że izba ma tradycję. Pracuję w izbie od 1992 r. i od długiego czasu pracuję w Departamencie Administracji Publicznej. Uważam, że dochowujemy należytej staranności w naszej pracy i staramy się wykonywać nasze obowiązki rzetelnie. A słowa krytyki wydają się nadmiarowe. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#BartłomiejPejo">Proszę pan przewodniczący Napieralski.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#GrzegorzNapieralski">Nakłonił mnie do zabrania głosu przewodniczący pan poseł Czarnecki. Chciałbym się odnieść do pewnej kwestii, ponieważ mam wrażenie graniczące z pewnością, że od czasu nieudanej próby odwołania prezesa Najwyższej Izby Kontroli przez Prawo i Sprawiedliwość w zeszłej kadencji wasza optyka na tę izbę bardzo mocno się zmieniła i, powiem najdelikatniej, jesteście niesprawiedliwi w ocenie. Kontrole, które przeprowadza NIK, najczęściej dotyczą instytucji państwowych czy firm państwowych, które były zarządzane przez polityków PiS, a ich wyniki są dla nich bardzo negatywne.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#GrzegorzNapieralski">Natomiast wszystkim kontrolerom, którzy prowadzą te kontrole i często robią to za dziesiątki razy mniejsze pieniądze niż warte są kontrolowane spółki Skarbu Państwa czy firmy, które muszą kontrolować, to raczej należą się podziękowania za to, że jednak kontrolują stronę rządową czy stronę większości parlamentarnej i właśnie tę swoją funkcję wypełniają. Bo jeżeli spojrzymy na raporty NIK, najczęściej, jak nie w 100%, są one trafne. Potem rozpoczynają się prace prokuratury, które często kończą się wyrokami skazującymi. Więc raczej dzisiaj, panie pośle, panie przewodniczący Czarnecki, powinniśmy powiedzieć: „Dziękujemy za to, że jesteście i kontrolujecie poszczególne władze, każdą władzę, bez względu na to, jakiego koloru politycznego ona jest”. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#BartłomiejPejo">Przewodniczący Cieszyński, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCieszyński">Pan przewodniczący Napieralski mówił o nieudanych próbach odwołania pana Banasia. Te próby zostały podjęte po tym, kiedy ujawniono, że Marian Banaś w Krakowie miał kamienicę, w której były pokoje na godziny. Ujawniono też taśmy, na których Marian Banaś… Przytoczę, żeby pan przewodniczący Napieralski miał pełną wiedzę na temat tego, o co nam chodzi. Marian Banaś mówi do Marka Chmaja, adwokata między innymi premiera Tuska: „Więc żebyś to przekazał Tuskowi, żeby oni też, tutaj… Bo każde, wiesz, uderzenie w Konfederację, to, rozumiesz, go osłabi. Nie, bardzo dobrze, bardzo dobrze. Zostawić, jak było, bo tutaj działamy na zasadzie, rozumiesz, że osłabiamy tylko i wyłącznie, rozumiesz, PiS-owską stronę”. To mówi Marian Banaś.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCieszyński">Ja pana dyrektora i jego współpracowników, ekspertów NIK, którzy przekopują się przez tony dokumentów, którzy muszą ustalić bardzo skomplikowany stan faktyczny, bardzo szanuję. Myślę, że moi koledzy i koleżanki z PiS mają podobne podejście. Niestety na czele tej instytucji stoi człowiek, który nie ma ani kompetencji, ani moralnego mandatu do tego, żeby pełnić funkcję szefa instytucji odpowiedzialnej za kontrolę. Prawda jest taka, że gdyby nie osoba pana Mariana Banasia, to wszystkie ustalenia pana dyrektora i jego współpracowników miałyby dużo większą wiarygodność. Tylko tego dotyczą nasze uwagi, panie przewodniczący, z wielkim szacunkiem do pracowników NIK.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#BartłomiejPejo">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#WitoldWojciechCzarnecki">Siła NIK tkwiła w tym, że można było o niej powiedzieć, przez ten cały okres transformacji ustrojowej, że to jest izba apolityczna, czyli nie ma cech politycznych, i to za wszystkich prezesów, niezależnie od tego, kto był prezesem. Teraz pierwszy raz zdarzyło się, że pan prezes Banaś skutecznie działa w taki sposób, żeby izba nie była apolityczna i to jest bardzo smutne. Chodzi o fakt, że nie wykorzystuje wielkiego potencjału izby i mianuje samych pełniących obowiązki. Nie wykorzystuje tego potencjału, który tkwił w izbie od dziesięcioleci, tylko na siłę robi dyspozycyjnych pełniących obowiązki dyrektorów. To jest smutne. Powinniśmy zrobić wszystko, żeby izba wróciła na stare, dobre tory, żeby nie powstawały wątpliwości co do tego, że izba nie jest rzetelna, tylko kieruje się przesłankami politycznymi, co widać oczywiście gołym okiem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#BartłomiejPejo">Bardzo proszę, przewodniczący Napieralski.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#GrzegorzNapieralski">Chciałem przypomnieć, że pan prezes Banaś pełnił najważniejsze funkcje rządowe w rządach PiS. Pełnił je z waszej nominacji, a wy powołaliście pana Banasia na ministra, na wiceministra, na takie stanowiska, które miały bardzo duży wpływ na naszą politykę.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#GrzegorzNapieralski">Skoro pan poseł Cieszyński przywołał cytat, to ja również chętnie przytoczę inny. Marszałek Stanisław Karczewski, który mówił w RMF FM tak: „To jest swoistego rodzaju zemsta na panu prezesie, który jest człowiekiem kryształowym, niezwykle uczciwym, bardzo solidnym, twardym politykiem”. Takich wypowiedzi pana prezesa Kaczyńskiego, pana premiera Morawieckiego na temat pana prezesa Banasia możemy znaleźć w sieci bardzo dużo. Potem chyba się pokłóciliście z panem prezesem i próbowaliście go bardzo mocno oczerniać, robić wszystko, żeby zniwelować te swoje słowa na jego temat. A tak naprawdę chodziło tylko o to, że NIK wykonywała swoje zadania i kontrolowała wasz rząd. To was najbardziej zabolało i próbowaliście zniszczyć człowieka.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#GrzegorzNapieralski">Zatem nie ma co już prowadzić tej dyskusji na temat pana prezesa, bo to tak naprawdę uderza to właśnie w ludzi takich jak pan dyrektor, którzy wykonują swoją pracę od dziesiątek lat bardzo dobrze i solidnie, za co jeszcze raz trzeba im podziękować.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#BartłomiejPejo">Jeszcze pan poseł prosił o głos.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#BartłomiejPejo">Bardzo proszę, pan przewodniczący Cieszyński.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#JanuszCieszyński">Dziękuję za przytoczenie tych cytatów. Rzeczywiście nawet po dwudniowym weselu nie ma się takiego kaca jak politycznie po poparciu Mariana Banasia, po wszystkich faktach, które teraz wyszły na jaw. Myślę, że wszyscy się co do tego zgadzamy. Tak że rzeczywiście zakończmy już tę dyskusję i wróćmy do spraw stricte merytorycznych. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#BartłomiejPejo">Szanowni państwo, zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#BartłomiejPejo">Pozostało nam jeszcze uchwalenie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje powyższe sprawozdanie i taką opinię przekażemy do Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#BartłomiejPejo">Proszę o głosowanie za pomocą kart.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#BartłomiejPejo">Proszę o wyświetlenie wyników. Głosowało 10 posłów. Za – 6, przeciw – 4, nie wstrzymał się nikt. Informuję, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#BartłomiejPejo">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#BartłomiejPejo">Szanowni państwo, marszałek Sejmu zwrócił się z prośbą o sporządzenie planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. i uchwalenie go do 12 lipca 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#BartłomiejPejo">Prezydium Komisji przygotowało projekt planu pracy na drugie półrocze tego roku, uwzględniając punkty z planu pracy Komisji na pierwsze półrocze tego roku, które nie zostały zrealizowane, sugestie strony społecznej oraz Ministerstwa Cyfryzacji, a także propozycje członków prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#BartłomiejPejo">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#BartłomiejPejo">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#BartłomiejPejo">W takim razie w imieniu prezydium Komisji składam wniosek o przyjęcie planu pracy Komisji na drugie półrocze 2024 r. wraz z poprawką pana posła Dziedzica i poprawką pana posła przewodniczącego Napieralskiego.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#BartłomiejPejo">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego wniosku? Nie ma, nie słyszę. Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja uchwaliła plan pracy.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#BartłomiejPejo">Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>