text_structure.xml
26.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartłomiejPejo">Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartłomiejPejo">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BartłomiejPejo">Witam państwa posłów oraz gości uczestniczących w posiedzeniu. Witam panów Michała Gramatykę i Dariusza Standerskiego, sekretarzy stanu w Ministerstwie Cyfryzacji; panią Idalię Zdrodowską, dyrektora Biura Budżetowo-Finansowego; pana Marcina Łukasiewicza, zastępcę dyrektora Departamentu Telekomunikacji; pana Michała Michalskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Transformacji Cyfrowej; panią Monikę Pieniek, zastępcę dyrektora Departamentu Cyberbezpieczeństwa; i panią Anetę Wójcik, naczelnik Wydziału Planowania, Analiz i Kontrolingu w Biurze Budżetowo-Finansowym.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BartłomiejPejo">Bardzo serdecznie witam przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Witam pana prezesa Jacka Oko i pana Zbigniewa Zielińskiego, dyrektora generalnego; jak również panią Barbarę Uszko-Dudzińską, dyrektora Biura Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BartłomiejPejo">Szanowni państwo, witam bardzo serdecznie również przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Witam pana Arkadiusza Mazurka, głównego specjalistę w Departamencie Instytucji Płatniczej; i panią Martę Starszewską głównego specjalistę w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej. Witam bardzo serdecznie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli pana Krzysztofa Żydka, głównego specjalistę w Departamencie Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#BartłomiejPejo">Szanowni państwo, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 w zakresie działania Komisji. To jest druk nr 125. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#BartłomiejPejo">Pragnę przypomnieć, że każda poprawka do projektu ustawy budżetowej musi być zgłoszona na formularzu przygotowanym przez Biuro Analiz Sejmowych. Musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki, oraz cel finansowania i uzasadnienie zmian.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#BartłomiejPejo">Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#BartłomiejPejo">Część budżetowa 27 – Informatyzacja to dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6, dotacje podmiotowe i celowe z załącznika nr 8. Punkt nr 2 to programy wieloletnie w układzie zadaniowym z załącznika nr 10. Punkt nr 3 to środki europejskie na finansowanie programów z załączników nr 3, 4 i 15. Punkt nr 4 to plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – Centralnego Ośrodka Informatyki. Punkt nr 5 to plany finansowe państwowych funduszów celowych z załącznika nr 13, a więc Funduszu Cyberbezpieczeństwa, Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz Funduszu Szerokopasmowego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#BartłomiejPejo">O zreferowanie tej części budżetowej proszę sekretarza stanu w MC pana ministra Dariusza Standerskiego. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#DariuszStanderski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak też panie i panowie posłowie obserwowali, czytali materiały przed posiedzeniem Komisji czy też ogólne komunikaty, ten budżet jest w dużej mierze budżetem kontynuacji, a niewielkie zmiany, które zostały wprowadzone w ostatnich dniach na poziomie Rady Ministrów, będziemy też wskazywać na poziomie omawiania części 27.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#DariuszStanderski">Natomiast według porządku, zaczynając od dochodów budżetowych w części 27, zaplanowano je w wysokości 7243 tys. zł. Źródła tych dochodów są zwyczajowo określone w art. 184 ustawy o finansach publicznych, czyli zwrot środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to łącznie zaplanowano je na kwotę 1 675 121 tys. zł, z czego ponad 149 000 tys. zł to środki przeznaczone na współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej. Natomiast pozostałe środki będę referował następująco.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#DariuszStanderski">W części 27 do dyspozycji ministra właściwego do spraw informatyzacji mamy dwa działy. W dziale 720 – Informatyka znajduje się wpłata na Fundusz Cyberbezpieczeństwa w wysokości 100 000 tys. zł. Jest to zgodne z wykonywaniem ustawy z 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Natomiast w dziale 750 – Administracja publiczna mamy resztę tej kwoty, o której mówiłem na samym początku, z tym że samo ministerstwo według propozycji ma dysponować 1 445 000 tys. zł, a reszta 127 000 tys. zł to są środki do dyspozycji Centrum Projektów Polska Cyfrowa.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#DariuszStanderski">W kontekście podziału zaplanowanych środków dotacje celowe i podmiotowe mają wynosić 448 000 tys. zł. Będą one przeznaczone na instytuty badawcze nadzorowane przez ministerstwo, a także organizacje pozarządowe, w tym na realizację programu wieloletniego „Program rozwoju talentów informatycznych na lata 2019–2029”. O tym też zaraz będziemy mówić szerzej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#DariuszStanderski">Świadczenia na rzecz osób fizycznych – 4000 tys. zł, świadczenia rzeczowe, świadczenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy…</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#DariuszStanderski">Wydatki bieżące jednostek budżetowych 864 907 tys. zł na wynagrodzenia, bieżące utrzymanie, różne opłaty, składki, podatki, zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz, opinii, tłumaczeń.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#DariuszStanderski">Następnie wydatki majątkowe – 105 705 tys. zł. W ogromnej większości mają być przeznaczone na inwestycje budowlane w budynku Ministerstwa Cyfryzacji, w tym wykonanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego i części socjalnej dla pracowników MC.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#DariuszStanderski">Dodatkowo oprócz wspomnianych działów 720 i 750 omawiamy również dział 752 – Obrona narodowa, który dotyczy sfinansowania zadań „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2021–2035”.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#DariuszStanderski">W kontekście wynagrodzeń zaplanowano bezpośrednio na wynagrodzenia kwotę 123 999 tys. zł na prognozowane średnioroczne zatrudnienie 876 etatów. Prognozujemy, że w porównaniu z 2023 r. to zatrudnienie ulegnie zmniejszeniu ze względu na zakończenie niektórych projektów unijnych z dniem 31 grudnia tego roku.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#DariuszStanderski">Wspominałem na początku przy podziale na kategorie wydatków o dotacjach celowych i podmiotowych w wysokości 448 000 tys. zł. W tym zakresie główną, przeważającą pozycją, obejmującą ponad 400 000 tys. zł, są dotacje celowe. Całość na wdrażanie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) to 164 000 tys. zł, czyli m.in. dostęp do szerokopasmowego internetu dla dzieci i młodzieży. Przewidziana jest też właśnie realizacja wspomnianego programu rozwoju talentów. To również 34 000 tys. zł dotacji podmiotowej dla Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK).</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#DariuszStanderski">Następnie w kontekście budżetu na 2024 r. planujemy również wydatki państwowych funduszy celowych na wyodrębnionych rachunkach.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#DariuszStanderski">Jeśli chodzi o Fundusz Cyberbezpieczeństwa, koszty zaplanowano w wysokości 200 000 tys. zł. Stan funduszu przez to na koniec 2024 r. ma wynieść 151 tys. zł, czyli dokładnie tyle, ile wynosi stan otwarcia, stan początkowy Funduszu Cyberbezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#DariuszStanderski">W funduszu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) planujemy przychody w wysokości 201 789 tys. zł. Koszty nieco wyższe – prawie 209 000 tys. zł, które zostaną sfinansowane w większości przez przychody, ale również przez stan początkowy, który wyniesie 26 000 tys. zł. Dlatego planujemy, żeby na koniec roku 2024 stan funduszu wynosił 18 900 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o Fundusz Szerokopasmowy, planujemy, żeby przychody i koszty jednocześnie zaplanowano w wysokości ponad 144 500 tys. zł. Tutaj koszty będą równały się przychodom Funduszu Szerokopasmowego.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#DariuszStanderski">Jednocześnie poza omawianymi wydatkami z części 27 chciałbym wskazać, że zabezpieczono środki w części rezerw celowych, czyli w części 83, na finansowanie inicjatywy „Wspólna infrastruktura informatyczna państwa” (WIIP). Tutaj mamy 3000 tys. zł właśnie na WIIP.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#DariuszStanderski">Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, jesteśmy do dyspozycji, jeżeli chodzi o pytania i dyskusję. Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o przyjęcie przedstawionych przeze mnie założeń. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#BartłomiejPejo">Bardzo proszę o koreferat pana posła Grzegorza Napieralskiego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#GrzegorzBernardNapieralski">Szanowni państwo, pan minister bardzo szczegółowo powiedział o założeniach budżetowych. Najważniejsze w tym jest to, że jest to też budżet kontynuacji. Cieszę się bardzo, że są podtrzymane te ważne programy, dotyczące choćby budowy Polski szerokopasmowej czy finansowania instytutów badawczych przez MC.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#GrzegorzBernardNapieralski">Dlatego też, żeby tu się nie powtarzać, zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na rok 2024 w części 27 – Informatyzacja oraz dla instytucji gospodarki budżetowej COI, funduszu CEPiK, Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#BartłomiejPejo">Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#PiotrUściński">Muszę powiedzieć, że w części dotyczącej wynagrodzeń fajnie są opisane średnie wynagrodzenia w kategoriach osób zajmujących poszczególnych stanowiska. Jest tu wymienione… Na str. 10 mamy wymienione, że jest pięć kierowniczych stanowisk państwowych. Czy dobrze rozumiem, że chodzi o ministra, trzech wiceministrów i dyrektora generalnego ministerstwa, tak?</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PiotrUściński">Teraz proszę mi wyjaśnić, skąd się wzięła informacja i skąd się wzięła kwota na dole str. 10, jakoby średnie wynagrodzenie miesięczne osób sprawujących kierownicze stanowiska w ministerstwie wynosiło ponad 30 tys. zł? Do niedawna byłem sekretarzem stanu. Wiem, ile zarabiałem. Wiem, ile zarabia minister. Wiem, ile zarabia nawet wicepremier, który pełni funkcję ministra. Ale skąd się bierze średnia powyżej 30 tys. zł? Czy państwo zakładają, że w najbliższym czasie będą jakieś drastyczne podwyżki dla ministrów i wiceministrów waszego rządu? Czy to z jakiegoś innego powodu wynika tak wysoka kwota średniego wynagrodzenia na stanowisku kierowniczym?</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PiotrUściński">Chciałem też zauważyć to, co warto podkreślić, bo nie wiem, czy to tak dobitnie padło. Chodzi o wzrost wydatków w rozdziale 75001, czyli urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej. W stosunku do budżetu 2023 r. wzrost jest o ponad 100%, czyli nowe wydatki. To jest 228% tych wydatków z 2023 r. To też wymaga wyjaśnienia, skąd ponad dwukrotny wzrost wydatków w ministerstwie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#DariuszStanderski">Jeżeli chodzi o kwotę przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, panie pośle, to też już widziałem swoje wynagrodzenie. Stanowczo potwierdzam, że z pewnością nie jest to kwota, którą przytoczył pan poseł. Co więcej, nie ma żadnych planów, o które pyta pan poseł. Sprawdzimy, skąd wzięła się w uzasadnieniu, bo z naszych obliczeń wynika, że to powinna być inna kwota przeciętna, więc odpowiemy panu posłowi po posiedzeniu Komisji. Natomiast wzrost wynika z kilku…</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#DariuszStanderski">Tak jak mówiłem przy przedstawianiu budżetu, po pierwsze spadnie efektywny poziom zatrudnienia w ministerstwie ze względu na zakończenie niektórych projektów unijnych, których ministerstwo było w ostatnich latach wykonawcą. Natomiast nie zostanie to w skali 1:1 zmniejszone, co oznacza, że część wynagrodzeń przejdzie z finansowania ze środków unijnych na finansowanie budżetowe ze względu na wygaśnięcie finansowania unijnego.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#DariuszStanderski">Z drugiej strony wiąże się to również z decyzją o wzroście wynagrodzeń w sferze budżetowej. Jest to wspólne dla wszystkich części budżetowych dotyczących administracji publicznej. Poza tym zakładane jest zamknięcie wakatów, które były zgłaszane w roku 2023. Mamy nadzieję, że te wakaty, z którymi dziś mierzy się ministerstwo, zostaną zapełnione, a jeżeli nie zostaną zapełnione, to te środki oczywiście wrócą do budżetu państwa według standardowej procedury.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#BartłomiejPejo">Panie pośle, czy ta kwestia jeszcze wymaga wyjaśnienia?</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PiotrUściński">O, właśnie, na str. 11 mamy taką informację, czyli wynagrodzenia wzrastają o 27% w stosunku do obecnego roku. To wynika z tego, co pan minister raczył powiedzieć o zmianach dotyczących finansowania wynagrodzeń. W stosunku do 2023 r. jest wzrost o 27%, czyli jest to 127,78% kwoty z 2023 r. Natomiast cały wzrost w ministerstwie to jest… Nowe wydatki na str. 5. Jest to kwota 1445 tys. zł. Stanowi 228% kwoty wydatków z 2023 r. Myślę więc, że nieznaczną część faktycznie zajmują wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PiotrUściński">Chciałem zapytać o inne przyczyny wzrostu tych wydatków, bo to ponad dwukrotne wydatki w ministerstwie.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#DariuszStanderski">Przede wszystkim, panie pośle, wskazał pan akurat dwie liczby, które są tożsame, ze str. 10 i 5, ponieważ na str. 10 mamy „wzrost o” (i tam jest 127%), natomiast na str. 5 mamy porównanie jednej do drugiej, więc 100% plus 127,78% to jest właśnie prawie 228%. To stąd wynika.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#DariuszStanderski">Tutaj mamy części składowe: podwyżka w sferze budżetowej, przejście na etaty finansowane bezpośrednio z budżetu państwa, zapełnienie wakatów, wzrost środków na utrzymanie, zwiększenie składek i innych kosztów, choć nie powinienem nazwać tego kosztami, ale dodatkowych wydatków związanych z wynagrodzeniami.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#DariuszStanderski">Zatem na to pytanie pana posła, skąd wziął się pozostały wzrost… To są wzrosty wydatków na przykład na obsługę OSE, wydatki majątkowe związane z koniecznością remontu budynku ministerstwa ze względu m.in. na zalecenia ochrony przeciwpożarowej oraz wszystkie pozostałe wydatki bieżące, które siłą rzeczy muszą być wyższe ze względu na wzrost cen, który nie był spodziewany w roku 2023, więc musimy to dodać, oraz ten wzrost cen, którego się spodziewamy w roku 2024. Tutaj więc też już jest skumulowany dodatek. Plus wynagrodzenia, które sobie wyjaśniliśmy. Daje nam to ten wzrost w części budżetowej. Tak jak mówiłem, budżet jest budżetem kontynuacji, więc w większości został zaproponowany przez poprzednią Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#BartłomiejPejo">Panie pośle, czy satysfakcjonuje pana ta odpowiedź?</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#AnetaWójcik">Jeżeli mogę przytoczyć pewną wartość, to sam fakt odłączenia się od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i zindywidualizowania kosztów sprawił, że one drastycznie wzrosły. Na świeżo mam informację, że na przykład sam koszt ubezpieczenia wzrósł nam trzykrotnie z planowanej kwoty 81 tys. zł. W tej chwili mamy ofertę na 230 tys. zł. Praktycznie każdy z czynników utrzymania funkcjonowania jednostki w tym momencie wzrasta nam drastycznie.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#BartłomiejPejo">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. W takim razie zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#BartłomiejPejo">Pan poseł Grzegorz Napieralski zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na rok 2024 w części 27 – Informatyzacja oraz dla instytucji gospodarki budżetowej COI, funduszu CEPiK, Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#BartłomiejPejo">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#BartłomiejPejo">Przechodzimy zatem do rozpatrzenia części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Są to dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2 oraz wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#BartłomiejPejo">Bardzo proszę o zreferowanie tej części budżetowej pana prezesa UKE Jacka Oko. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#JacekOko">Główną pozycję stanowią opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością. Według szacunków, bo tylko na tym poziomie możemy jeszcze w tej chwili o tym mówić, to 4 072 199 tys. zł. Mówimy tu głównie o wpływie za częstotliwości tzw. low band, czyli 700 i 800 MHz. To również wpływy z tytułu opłat za prawo do dysponowania częstotliwością w kwocie 274 000 tys. zł i dochody z tytułu opłat telekomunikacyjnych w wysokości 19 000 tys. zł oraz dodatkowy element, który UKE realizuje, czyli opłaty za przeprowadzenie egzaminów i wydanie świadectw operatora urządzeń radiowych, w wysokości 250 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#JacekOko">Plan zakłada wydatki na poziomie 149 477 tys. zł. Na kwotę tę składają się wydatki w dziale 600 – Transport i łączność w wysokości 149 372 tys. zł oraz w dziale 752 – Obrona narodowa w wysokości 105 tys. zł. Środki w dziale 600 przeznaczone są na wydatki bieżące jednostek budżetowych – 130 625 tys. zł, na wydatki majątkowe – 7630 tys. zł, na świadczenia na rzecz osób fizycznych – 300 tys. zł i na współfinansowanie projektów z udziałem UE – 10 817 tys. zł. Środki zaplanowane do wydatkowania w roku 2024 w dziale 752 przeznaczone są na realizację przez UKE zadań ujętych w „Programie pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2021–2035”.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#JacekOko">W ramach wydatków bieżących najważniejszą pozycję stanowią wynagrodzenia osobowe. Jest to łącznie 73 269 tys. zł. Ponadto w roku 2024 UKE będzie ponosił wydatki na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych we wdrażanie programu „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy 2021–2027”, czyli w skrócie FERC, w wysokości 7862 tys. zł. Powyższe kwoty dotyczą pracowników UKE zatrudnionych według stanu na koniec III kwartału 2023 r., tj. na poziomie prawie 614 etatów, dokładnie 613,9.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#JacekOko">Na sfinansowanie pochodnych od wynagrodzeń zaplanowano 15 489 tys. zł w odniesieniu do pracowników realizujących ustawowe zadania UKE oraz 1655 tys. zł w odniesieniu do pracowników realizujących zadania w ramach wspomnianego FERC. Świadczenia na rzecz osób fizycznych zaplanowane w kwocie 300 tys. zł dotyczą obowiązkowych świadczeń pracodawcy, które wynikają z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#JacekOko">W puli środków na wydatki bieżące jednostek budżetowych zaplanowane są również środki w wysokości 41 867 tys. zł na wydatki rzeczowe.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#JacekOko">W zakresie wydatków majątkowych w części 76 mamy zaplanowaną łączną kwotę 7674 tys. zł. Wydatki dotyczą głównie zakupów systemów rozbudowy i podtrzymania platformy lokalizacyjno-informacyjnej z centralną bazą danych (PLI CBD) oraz opomiarowania dla systemu monitoringu widma radiowego (SARA) zainstalowanego w naszych siedzibach w Boruczy i częściowo we Wrocławiu. W przypadku działu 600 to jest 7630 tys. zł, a w przypadku działu 752 to 44 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#JacekOko">W 2023 r. zostało zawarte porozumienie trójstronne między UKE, Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) i Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), na mocy którego UKE przyjął do realizacji kilka zadań związanych z wdrożeniem pierwszego priorytetu programu FERC pod nazwą „Zwiększenie dostępu dla ultraszybkiego internetu szerokopasmowego”. Środki FERC zaplanowane do wydatkowania w 2024 r. w wysokości 10 817 tys. zł dotyczą zadań wskazanych w wymienionym porozumieniu. Będą ponoszone poprzez realizację projektów finansowanych ze środków pomocy technicznej FERC. Są to zadania związane z typowaniem, monitorowaniem i kontrolowaniem budowy sieci szerokopasmowej realizowanej w ramach projektu FERC.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#JacekOko">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za możliwość przedstawienia informacji. Jednocześnie uprzejmie proszę szanowną Komisję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu dla części 76. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#BartłomiejPejo">O przedstawienie koreferatu bardzo proszę pana posła Grzegorza Napieralskiego.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#GrzegorzBernardNapieralski">Dodając coś tylko do słów pana prezesa, ponieważ na posiedzeniach Komisji nieraz prowadziliśmy dyskusję o budżecie i o funkcjonowaniu UKE, chciałem powiedzieć, szczególnie dla osób nowych, które są w naszej Komisji, że walczyliśmy o to, żeby były dobre finanse w tym urzędzie.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#GrzegorzBernardNapieralski">Chciałem zaopiniować pozytywnie projekt ustawy budżetowej na rok 2024 w części 76. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#BartłomiejPejo">Jest zgłoszenie? Bardzo proszę. Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#AdamDziedzic">Jeśli chodzi o wpływy z rezerwacji pasma 700 MHz, państwo podają, że to są wpływy, które są prognozowane i ostatecznie wybór przez podmioty będzie zależał przede wszystkim od ostatecznych kwot, które wpłyną. Jest taki zapis, że również „niebagatelne znaczenie mieć będzie szacowany przez nich negatywny wpływ potencjalnych szkodliwych zakłóceń od uzgodnionych oraz pracujących stacji telewizyjnych zlokalizowanych na terenach przygranicznych w Ukrainie i w Rosji”.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#AdamDziedzic">Mam pytanie. Czy podczas szacowania tych środków, które mają wpłynąć do budżetu, również ta kwestia była brana pod uwagę? Czy tylko państwo opisali, że taki stan rzeczy może nastąpić i może mieć to wpływ na ostateczny wynik finansowy? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#JacekOko">To jest odbywający się co cztery lata kongres poświęcony gospodarce zasobami częstotliwości. Rozmawialiśmy o przestrojeniu ukraińskich stacji, by nie wpływały… Udało się to – powiedzmy – wstępnie. Na tyle, na ile można rozmawiać na tym poziomie jeszcze ze stroną ukraińską. Technicznie jest to realizowane w przeciągu kilku miesięcy. Jeżeli uda się wypracować stosowne porozumienie, to w momencie dysponowania tą częstotliwością pasma powinny być pozbawione zakłóceń. W zakresie potencjalnej stacji w Królewcu – na to nie mamy wpływu. Federacja Rosyjska odmawiała jakichkolwiek rozmów jeszcze przed rozpoczęciem agresji na Ukrainę, a po rozpoczęciu tej agresji rozmów nie prowadziliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#BartłomiejPejo">Szanowni państwo, pan poseł Grzegorz Napieralski zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 76.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#BartłomiejPejo">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#BartłomiejPejo">Szanowni państwo, Komisja musi przedłożyć opinię dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do zaprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#BartłomiejPejo">Proponuję, by funkcję tę powierzyć pani poseł Weronice Smarduch. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#BartłomiejPejo">Proponuję, by w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych napisać: „Po analizie szczegółowych informacji przedłożonych przez dysponentów części budżetowych, po zapoznaniu się z koreferatami oraz po przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2024 w powyższym zakresie. Komisja upoważnia panią poseł Weronikę Smarduch do przedstawienia niniejszej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych”.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#BartłomiejPejo">W takim razie dziękuję państwu. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>