text_structure.xml
67.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechKról">Porządek dzienny obejmuje informację ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat sytuacji kadrowej w Policji, liczby wakatów i podejmowanych działań promujących zatrudnienie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechKról">Witam serdecznie pana ministra Czesława Mroczka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam również współpracowników. Są z nami zastępca dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w MSWiA pan Mariusz Cichomski oraz naczelnik Wydziału Nadzoru nad Policją w tymże departamencie pan Adam Wiącek. Witam panów serdecznie. Witam zastępcę komendanta głównego Policji pana nadinspektora Rafała Kochańczyka. Witam również współpracowników. Jest z nami pani inspektor Sylwia Majewska-Mazepa, dyrektor Biura Koordynacji Postępowań Kwalifikacyjnych i Szkolenia Policji w Komendzie Głównej Policji. Witam serdecznie przedstawicieli związków zawodowych. Zapowiedział się pan Sławomir Koniuszy, wiceprzewodniczący zarządu głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów. Są z nami przedstawiciele NSZZ „Solidarność” Funkcjonariuszy i Pracowników Policji: pan Radosław Szymański i pan Michał Strzelec, przewodniczący i wiceprzewodniczący zarządu województwa mazowieckiego, jak również pan Bartłomiej Gorzelańczyk, przewodniczący zarządu województwa wielkopolskiego. Witam panów serdecznie. Witam parlamentarzystów, panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechKról">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Na początek poproszę pana ministra o informację w temacie dzisiejszych obrad podkomisji. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#CzesławMroczek">Szanowni państwo posłowie, szanowni państwo przedstawiciele związków zawodowych, przede wszystkim chcę podziękować panu przewodniczącemu i wszystkim członkom podkomisji za podjęcie tego ważnego tematu. Państwo zapewne pamiętają, że pierwsze posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych po zmianie rządu poświęcone było właśnie przedstawieniu sytuacji kadrowej w służbach, w szczególności w Policji. Mówiłem wtedy o tym, że z uwagi na skalę odejść – a blisko 10 tys. policjantek i policjantów odeszło ze służby w 2023 r. – stany liczbowe Policji zbliżyły się do tych z początku lat 90. XX w., czyli powstania formacji. W związku z tym te stany kadrowe zagrażają normalnemu funkcjonowaniu i wykonywaniu zadań przez Policję. Kwestia zwiększenia liczebności Policji będzie dla nas podstawowym wyzwaniem. Tak rzeczywiście było od pierwszych dni naszej odpowiedzialności za sprawy wewnętrzne w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#CzesławMroczek">Przede wszystkim, proszę państwa, w dosyć istotny sposób zwiększone zostały uposażenia policyjne, wynagrodzenia pracowników cywilnych Policji i innych służb podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji. Przypominam, że w tym roku przeprowadziliśmy dwudziestoprocentową podwyżkę. Kolejnym, bardzo istotnym punktem czy elementem naszych działań, które przeprowadziliśmy na początku bieżącego roku, było zrównanie pierwszego uposażenia na stanowisku funkcjonariuszy Policji, SG i PSP z uposażeniem żołnierza szeregowego w wojsku. To był wzrost w Policji o ponad 800 zł, jeżeli chodzi o to pierwsze uposażenie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#CzesławMroczek">Na dzień 31 grudnia 2023 r. stan etatowy w Policji, czyli liczba etatów, to było 107 109 etatów, natomiast stan zatrudnienia wynosił 96 716 osób. Jeżeli chodzi o to, co wydarzyło się w trakcie roku, to już w tej chwili na podstawie danych z 1 listopada czy 31 października, gdy idzie o zwolnienia w tym roku, możemy powiedzieć, że mamy 5567 osób na ten dzień. W związku z tym, bazując na podstawie danych z wielu poprzednich lat, możemy powiedzieć, że ogółem zwolnienia w roku bieżącym będą wynosiły ponad 5 tys. osób, ale mniej niż 6 tys. Natomiast jeśli chodzi o stan na 1 listopada, mamy już zrealizowane przyjęcia w liczbie 5035 osób. Przed nami jest jeszcze jedna tura przyjęć, którą szacujemy na ok. 1 tys. osób. Tak jak zapowiadaliśmy, podjęty wysiłek doprowadzi do tego, że liczba osób przyjętych będzie wyższa od liczby osób, które odeszły, w związku z czym już w tym roku rozpoczynamy proces odbudowy liczebności polskiej Policji. Chodzi o to, żeby ten proces nie trwał dziesięć, piętnaście lat, tylko żeby to był proces, który przeprowadzimy w ciągu kilku najbliższych lat.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#CzesławMroczek">Jakie są wyzwania oprócz poziomu uposażeń, o którym mówiłem, że w tym roku w sposób istotny go zwiększyliśmy? Tych czynników wpływających na chęć wstąpienia do Policji, a później na sam przebieg procesu naborowego jest wiele. Chcę państwu powiedzieć, że w tym roku, co jest dla nas niezwykle pozytywne, tzn. dla formacji, ministerstwa i całego państwa, mamy o kilka tysięcy więcej osób chętnych do wstąpienia do Policji niż w latach poprzednich. Liczba osób aplikujących do służby w Policji w okresie od 1 stycznia do 1 listopada wynosiła 18,5 tys. i była wyższa już o ponad 3 tys. od liczby chętnych za cały 2023 r. Przy okazji pracy nad ustawą informowałem już państwa o usprawnieniu naboru, ułatwieniu powrotów byłych funkcjonariuszy i zmianach w służbie kontraktowej. Przepisy ustawy zmieniały funkcjonowanie tzw. klas mundurowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#CzesławMroczek">W szczególności pan generał Kochańczyk, zastępca komendanta głównego Policji, przekazywał tę wiedzę, że jednym z głównych problemów w zakresie skutecznego procesu naborowego jest liczba miejsc szkoleniowych. W Policji, przyjmując nowych policjantów, przeprowadzamy szkolenie podstawowe. Jesteśmy zobligowani również do przeprowadzania szkoleń specjalistycznych, niezwykle ważnych z punktu widzenia odpowiedniego przygotowania policjantek i policjantów do skutecznego wykonywania zadań i interwencji, ale także do przeprowadzania tzw. szkoleń awansowych. Przed każdym awansem policjant musi przejść szkolenie awansowe. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc dla wszystkich tych szkoleń w szkołach policyjnych i w Akademii Policji w Szczytnie w dużej mierze powodowało to bardzo dużą frustrację w Policji. Policjanci czekali na awans, bo nie mogli odbyć szkoleń wymaganych do awansu. Jeżeli jednocześnie kierownictwo Policji chciałoby zrealizować te szkolenia awansowe czy specjalistyczne, to musiałoby ograniczyć przyjmowanie policjantów z uwagi na to, że nie byłoby możliwości przeprowadzenia szkolenia podstawowego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#CzesławMroczek">To jest problem, którego rozwiązanie próbowali znaleźć pan generał Kochańczyk z obecną tu panią dyrektor, oczywiście we współpracy z ministerstwem. Wykorzystując bazę w garnizonach, oprócz szkół policyjnych uruchomiono szkolenie w garnizonach, także przy użyciu nowoczesnych technologii i szkolenia zdalnego. W ten sposób znacząco zwiększyliśmy liczbę osób odbywających szkolenia podstawowe, specjalistyczne i awansowe. W przyszłym roku jednym z głównych zadań będzie dla nas właśnie zwiększenie miejsc w szkołach policyjnych i w Akademii Policji, żebyśmy tych szkoleń mogli wykonywać więcej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#CzesławMroczek">Tak jak powiedziałem, proces odbudowy liczebności polskiej Policji chcemy przeprowadzić w ciągu kilku najbliższych lat, a nie dziesięciu lat czy kilkunastu. Widać, że mamy chętnych do służby w Policji i to zdecydowanie większą liczbę chętnych niż w latach poprzednich. Nie możemy marnować tego potencjału i zainteresowania służbą w Policji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, dokładnie dziś wchodzi w życie ustawa, o której już mówiłem, odnosząca się do utworzenia oddziałów o profilu mundurowym oraz ułatwienia powrotu do służby w Policji i SG, a także wprowadzająca zmiany w służbie kontraktowej. To jest jeden z elementów, które zapowiadaliśmy, a które mają nam ułatwić proces zwiększania liczebności polskiej Policji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#CzesławMroczek">Prowadzone są również prace legislacyjne w związku ze zmianą rozporządzenia w sprawie postępowania kwalifikacyjnego wobec kandydatów do służby w Policji. Projektowane rozporządzenie ma na celu pozyskanie jak największej liczby kandydatów. Chcemy osiągnąć to, o czym mówiłem przed chwilą, by zapał i chęć tych osób, które do Policji się zgłaszają, nie były zmarnowane. Czyli zwiększenie liczebności, a jednocześnie taka przebudowa całego postępowania naborowego, żeby większość ze zgłaszających się osób była przyjęta, jeżeli oczywiście spełnią one wymagania dotyczące sprawności fizycznej, testu wiedzy i testu psychologicznego. Proszę państwa, jeżeli będziemy w tym roku mieli 20 tys. chętnych, a przyjmiemy ponad 6 tys., to nie jest to najwłaściwsza proporcja. W związku z tym musimy wprowadzić zmiany w tym procesie i to właśnie robimy. Jesteśmy w trakcie zmiany tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#CzesławMroczek">Trwają również prace nad zmianą rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie mianowania policjantów na stopnie policyjne, które mają na celu opracowanie optymalnej ścieżki rozwoju zawodowego policjantów, a w konsekwencji zwiększenie atrakcyjności służby w Policji.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, tak jak powiedziałem, zadanie związane z odbudową liczebności polskiej Policji jest dla nas najważniejsze. Z całą pewnością będziemy koncentrować się na nim w najbliższych miesiącach i w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#CzesławMroczek">Chcę państwa poinformować, że rozpoczęliśmy pracę i to od samego początku wspólną ze stroną społeczną, z przedstawicielami związków zawodowych. Minister Siemoniak powołał specjalny zespół, w którego skład wchodzą już od samego początku, jak powiadam, przedstawiciele związków. Ten zespół ma opracować zmiany w czterech obszarach.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#CzesławMroczek">Pierwszy obszar odnosi się do świadczeń mieszkaniowych dla funkcjonariuszy. Od razu chcę powiedzieć, że zespół dotyczy wszystkich formacji podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, a nie tylko Policji. Drugim obszarem jest przebudowa systemu uposażeń na lepszy. To są wnioski komendantów i przedstawicieli związków zawodowych, że obecny system jest niemotywujący i niefunkcjonalny, najkrócej mówiąc. W tym zakresie będziemy pracować, żeby poprawić ten system. Trzecim obszarem są zmiany zmierzające do objęcia lepszą opieką medyczną funkcjonariuszy, a w szczególności tych poszkodowanych na służbie, ale dotyczy to również profilaktyki. Chodzi też o ułatwienia w tym zakresie dla rodzin wszystkich funkcjonariuszy. Na wzór prac rozpoczętych przez ministra obrony narodowej będziemy też pracować w naszym resorcie nad kartą rodzin mundurowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#CzesławMroczek">Wreszcie, proszę państwa, o czym już mówiłem wielokrotnie przy okazji posiedzeń Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, rozpoczynamy prace nad przygotowaniem projektu wieloletniego planu finansowego, który do tej pory realizowany był w ramach programów modernizacyjnych dla służb. Przypominam, że obowiązujący program czteroletni kończy się w roku 2025. Nie przesądzając o nazwie tego programu, w tej chwili w ramach zespołu powołanego przez ministra Siemoniaka czwarty podzespół już pracuje nad nowym wieloletnim programem inwestycyjnym dla wszystkich służb – Policji, SG, PSP i SOP.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, i to, co jest dla nas najważniejsze. Rozpoczynamy w tym roku proces odbudowy liczebności polskiej Policji. Przyrost funkcjonariuszy wynikający z bilansu przyjęć i odejść nie jest jeszcze imponujący, ale dołożymy wszelkich starań, by ten proces, jak powiedziałem, nie trwał kilkunastu lat, tylko żeby w ciągu najbliższych kilku lat doprowadzić do sytuacji, w której liczba wakatów będzie stanowiła kilka procent, 3–4%. Proszę państwa, ten rok to wiele działań na tym polu. Przed nami kolejne. Tak jak powiedziałem, współpracujemy w tej sprawie ze stroną społeczną.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#CzesławMroczek">Ostatnie zdanie. Chociaż nie wynika to z przedmiotowego zakresu dzisiejszego posiedzenia, ale mamy również świadomość bardzo trudnej sytuacji pracowników cywilnych i w Policji, i w innych naszych służbach. W tym zakresie również podejmujemy działania. Oczywiście pracownicy cywilni, tak jak powiedziałem na samym początku, byli objęci dwudziestoprocentową podwyżką wynagrodzeń, ale związki zawodowe pracowników cywilnych mają szereg innych postulatów, a mamy też wiele zamierzeń innych niż samo tylko podniesienie wynagrodzeń. Działamy również w tym zakresie, tak jak ten zespół, który działa w czterech obszarach opisanych przeze mnie w odniesieniu do funkcjonariuszy. Panie przewodniczący, szanowni państwo, bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WojciechKról">Rozumiem, że pan generał teraz zabierze głos. Panie komendancie, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#RafałKochańczyk">Między innymi podkreślam to, co powiedział pan minister, jeżeli chodzi o system szkolenia i naszej bazy szkoleniowej. Na ponadstutysięczną formację aktualnie mamy 4,2 tys. miejsc szkoleniowych, gdzie możemy zakwaterować słuchaczy. W 80% te miejsca są zapełnione słuchaczami podstawowego szkolenia zawodowego. Natomiast pozostałe 20% zostaje nam, tak jak pan minister powiedział, na szkolenia specjalistyczne, gdzie nawis mamy na dość wysokim poziomie, jak i też na tzw. szkolenia pagonowe, czyli szkolenia podoficerskie i aspiranckie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#RafałKochańczyk">Wychodząc jednak naprzeciw potrzebom, aby nie było frustracji wśród policjantów, jeżeli chodzi o brak możliwości zdobywania kolejnych stopni, dzięki szkoleniu hybrydowemu mamy w chwili obecnej pokrycie na poziomie 70% potrzeb szkoleniowych w zakresie szkoleń podoficerskich i aspiranckich. W liczbach to się przedstawia następująco. Gdy idzie o szkolenie podoficerskie, zapotrzebowanie jest na poziomie 6,1 tys., natomiast mamy przeszkolonych 4,7 tys. osób. Jeżeli chodzi o szkolenia zawodowe aspiranckie, zapotrzebowanie na ten rok było na poziomie 7,7 tys., natomiast przeszkoliliśmy 5156 osób. Dla porównania dane procentowe. W przypadku szkolenia podoficerskiego jest to na poziomie 78%, a w ubiegłym roku to szkolenie było na poziomie 37%. Jeżeli chodzi o szkolenia aspiranckie, to wykonanie jest na poziomie 67%, a w ubiegłym roku było na poziomie 31%.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#RafałKochańczyk">W związku z tym jest progres, jeśli idzie o możliwość szkolenia, z czego się bardzo cieszymy. Oczywiście można byłoby zrobić więcej, ale nie mamy, tak jak mówię, możliwości rozbudowy bazy szkoleniowej z uwagi na brak środków. Pragnę tylko tutaj jeszcze podziękować MSWiA za to, że mimo już zaplanowanych środków w ramach modernizacji w tym roku ministerstwo wyraziło zgodę na przesunięcie ponad 10 mln zł na rozbudowę infrastruktury w bazach szkoleniowych. Dzięki temu to jest gdzieś na poziomie ok. 25 mln zł. W ubiegłym roku wydatki na szkolnictwo, jeżeli chodzi o inwestycje, były na poziomie 17 mln zł. Tak więc to są znaczne środki, za które bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#RafałKochańczyk">Pan minister zapowiedział, że przed nami jest oczywiście jeszcze dużo pracy, ponieważ my też dostrzegamy potencjał 18 tys. podań, które zostały złożone do chwili obecnej. Zdajemy sobie sprawę z tego, że gdzieś może być błąd z uwagi na słabą karencję, jeżeli chodzi o poszczególne elementy i etapy postępowania kwalifikacyjnego. Dlatego też pracujemy nad tym, aby ewentualnie zmodyfikować ten okres karencji – ale podkreślam, że bez uszczerbku i bez narażania się potem na zarzuty, tak jak to widzimy w przestrzeni medialnej, że przyjmujemy byle kogo. Nie, nie zgadzam się z tym. Nie przyjmujemy byle kogo. Cały czas zachęcam – jeżeli ktoś ma na myśli takie sformułowanie czy powtarza takie twierdzenie, zapraszamy na tzw. próbne testy sprawności fizycznej. Barierą przyjęcia do Policji jest 1 minuta i 41 sekund. Tak więc to nie jest prawda, że dzisiaj z uwagi na teoretyczny brak chętnych do Policji przyjmujemy każdego z ulicy. Totalnie nie. Jest to nieprawda.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#RafałKochańczyk">Oczywiście, tak jak pan minister tutaj powiedział, naszą bolączką są też szkolenia specjalistyczne. Przyjrzeliśmy się temu. Chcemy odrobinę zmodyfikować programy szkoleniowe, żeby były one może bardziej dostosowane do dzisiejszych potrzeb i realizowane na obecnym etapie. Wracam do punktu wyjścia, czyli my dzisiaj, tak jak wcześniej powiedziałem, jesteśmy niestety zdani na bazę szkoleniową. Czynimy starania. Mamy zapewnienie kierownictwa, że w przypadku nowego programu modernizacji znajdzie się też miejsce i znajdą się środki dla szkolnictwa policyjnego, aby wybudować dodatkowe akademiki, ewentualnie inną infrastrukturę, która pozwoli na to, by baza noclegowa była zwiększona. Myślę, że to tyle. Jeżeli są oczywiście pytania, to pozostaję do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#WojciechKról">Proponuję, żeby najpierw wysłuchać gości, jeżeli oczywiście chcą zabrać głos. Następnie przejdziemy do pytań i odpowiedzi. Bardzo proszę, jeśli chodzi o przedstawicieli związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#SławomirKoniuszy">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie dyrektorze, panie komendancie, szanowni państwo posłowie, koleżanki i koledzy przewodniczący, kryzys kadrowy w Policji i sposób jego rozwiązania nie stanowią dziś problemu tylko jednej grupy zawodowej. To jest problem ogólnospołeczny. Chcieliśmy tu dzisiaj o tym dobitnie powiedzieć jako NSZZ Policjantów i poinformować przedstawicieli społeczeństwa – właśnie państwa parlamentarzystów o tym problemie, bo jego rozwiązanie jest chyba rzeczą najważniejszą dla państwa.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#SławomirKoniuszy">Powiem parę rzeczy o tym, co wiemy, bo to, jak prowadzone są rozmowy na szczeblu ministerialnym i rozmowy z komendantem głównym, to my doskonale wiemy. Pan minister Mroczek i pan komendant główny wiedzą, o czym mówimy, ale państwo już niekoniecznie. To jest ta okazja, żeby o tym poinformować. Szanowni państwo, trwa dialog społeczny. Dzisiaj była kolejna edycja. Zebrał się podzespół do spraw mundurowych. Przed Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” również w dniu dzisiejszym odbyła się niezwykle emocjonująca i głośna pikieta, która oddawała tę rzeczywistość, jaką obserwujemy i której doświadczamy. Faktem jest bowiem to, że są napięcia w szeregach Policji i że dochodzi do różnych sytuacji i oddolnych inicjatyw protestacyjnych. Temu się zaprzeczyć nie da.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#SławomirKoniuszy">Każdy problem społeczny, szczególnie w dzisiejszych czasach wojny hybrydowej i różnych działań ze strony obcych służb specjalnych na naszym terenie, jest przez nas doświadczany. To jest zadanie i wyzwanie dla państwa, bo to państwo, żeby skutecznie z tym walczyć, musi się posługiwać sprawnym aparatem, a przede wszystkim Policją, bo tutaj o Policji dzisiaj mówimy. Tego problemu nie da się rozwiązać półśrodkami.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#SławomirKoniuszy">Bardzo doceniam te wysiłki, które podjął resort spraw wewnętrznych. Mam świadomość, jak wygląda stan finansów publicznych. Mam świadomość tego, co się kryje za regułą nadmiernego deficytu budżetowego. My też staramy się jako NSZZ Policjantów podchodzić bardzo konstruktywnie do sytuacji i do rzeczywistości, ale ta rzeczywistość mówi nam i pokazuje, że napięcia są coraz większe. Tu nie chodzi o to, żeby zadowolić jakąś jedną grupę społeczną czy spełnić postulaty, tylko chodzi o to, żeby naprawdę zażegnać kryzys kadrowy. Oczywiście doceniam te wysiłki, jak już wspomniałem, które resort podejmuje, szczególnie jeśli chodzi o zwiększenie przepustowości i o możliwość uelastycznienia szkoleń.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#SławomirKoniuszy">Ciesząc się tym, że jest więcej osób zainteresowanych przystąpieniem do Policji, śmiem jednak twierdzić, że wśród chętnych naprawdę nie ma nawet 50% tych ludzi, którzy zostają i zakładają mundur, a później będą policjantami i postanowią związać swoją karierę właśnie z tą ciężką, odpowiedzialną i niebezpieczną służbą. Musimy zainwestować duże pieniądze w poprawę uposażeń i w systemowe rozwiązania, które z jednej strony zapewnią zwiększenie zainteresowania, żeby wartościowi ludzie z rynku pracy do nas przychodzili, a z drugiej strony by zostali ci doświadczeni, którzy dzisiaj oddychają rękawami, mówiąc po sportowemu, z powodu tych 15 tys. wakatów i coraz większej liczby zadań, jakimi obarczana jest Policja. Tak długo być nie może.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#SławomirKoniuszy">Na co się umówiliśmy z panami ministrami Siemoniakiem, Mroczkiem i Szczepańskim? Na datę 15 listopada. Tę datę traktujemy bardzo poważnie. Również funkcjonariusze bardzo poważnie podchodzą do tej daty. Umówiliśmy się, że w tych czterech obszarach, o których mówił pan minister Mroczek, położone zostaną konkrety. Konkrety przede wszystkim dotyczą losów i wysokości przyszłorocznej waloryzacji. Dzisiaj podkreślaliśmy to właśnie podczas pikiety, która była zorganizowana w ramach dialogu społecznego, że pod 15% podpisały się wszystkie centrale związkowe – i Forum Związków Zawodowych, które zrzesza największą liczbę służb mundurowych, i NSZZ „Solidarność”, i Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Wszystkie związki zawodowe, wsparte również głosem pracodawców, mówią, że 15% to jest warunek. Rozumiejąc stan finansów publicznych, jak również to, w jakim miejscu i czasie się znajdujemy, jeśli chodzi o funkcjonowanie w strukturach Unii Europejskiej, jesteśmy gotowi na propozycje, które w przyszłym roku tę waloryzację mogą zrekompensować.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#SławomirKoniuszy">Nie wiem, na jakim poziomie się skończy ta dyskusja w ramach dialogu społecznego. Wiem, że pewne rzeczy już zapadły. Rząd przyjął projekt budżetu, który jest w Sejmie, ale tu się jeszcze z tym budżetem da coś zrobić. Da się przegrupować te środki, żeby zapewnić… Dzisiaj minister Szczepański, który pojawił się właśnie na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego, powiedział, że minister Siemoniak potrzebuje dziesięciu dni, żeby w Radzie Ministrów załatwić dodatkowe pieniądze dla funkcjonariuszy. Głęboko w to wierzymy, bo dziesięć dni z dzisiejszą datą, 5 listopada, zbiega się z tym, że tutaj rzeczywiście ten konkret pod adresem przyszłorocznej waloryzacji i podwyżek zostanie spełniony, więc będziemy mogli swoje środowisko uspokoić.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#SławomirKoniuszy">Drugim elementem, który mógłby być też wykorzystany jako zrekompensowanie właśnie tej przyszłorocznej podwyżki, są świadczenia socjalne. Tutaj, jak wiadomo, jesteśmy uboższymi braćmi żołnierzy. Doskonale o tym wiemy. Wskazują na to liczby. Na pierwsze miejsce wysuwa się tu świadczenie mieszkaniowe, którego wielkość w tej chwili konkretnie zależy od garnizonu wojskowego. My też chcielibyśmy takiego rozwiązania co do zasady i co do mechanizmu. Jesteśmy gotowi zgodzić się na to, że świadczenie mieszkaniowe będzie różne w różnych garnizonach, a decydować będzie o tym cena wynajmu i zakupu mieszkań. Wiemy też jednak, że dużo nam brakuje do tego poziomu, który w tej chwili ma wojsko i z którego korzystają żołnierze. Jest zapowiedź ministra obrony narodowej, że to świadczenie wzrasta o 300 zł. Punktem wyjścia musi być właśnie zwiększona kwota, jaką żołnierze otrzymają. To by pozwoliło w przyszłym roku uspokoić sytuację.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#SławomirKoniuszy">Kolejną ważną rzeczą, którą musimy mieć w konkretach wyłożoną, jest program modernizacji, który zapewni nam finansowanie oraz taką reformę siatki płac i struktury uposażeń, żeby te uposażenia rzeczywiście systemowo zachęcały do dłuższej służby i żeby bonifikowały doświadczenie zawodowe. To się opłaci z punktu widzenia budżetu państwa w dłuższej perspektywie, bo jeśli ktoś zostanie dłużej aktywnym zawodowo policjantem, to życie ludzkie jest oszacowane i wyliczona jest jego długość. Główny Urząd Statystyczny prowadzi takie statystyki. Statystycznie rzecz biorąc, ktoś mniej będzie brał tej emerytury, tego świadczenia emerytalnego. To się państwu opłaci. Im dłużej utrzymamy tych ludzi w służbie, tym bardziej to się opłaci, bo kapitał doświadczenia będzie u nas i łatwiej też będzie szkolić młodych adeptów.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#SławomirKoniuszy">Do 15 listopada, panie ministrze, musimy mieć jednak konkret, jaką zawartość będzie miał program modernizacji i ile w nim się znajdzie pieniędzy. Nie chcę też słyszeć takich rzeczy, że to będzie 10 mld zł, tak jak w poprzednim programie, plus ewentualnie waloryzacja, bo przecież krytyka ze strony polityków była taka, że ten program nic nie rozwiązał, aczkolwiek on rozwiązał, ale wszystko pożarła inflacja. To musi być wielokrotność tej sumy, żeby naprawić strukturę uposażeń i żeby tam się pojawiły rozwiązania systemowe, bo nie tylko siatka płac, ale i mechanizm, na który godzi się resort, a to jest mechanizm kosztowny.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#SławomirKoniuszy">To jest progresywny wzrost dodatków służbowych i funkcyjnych. Kładę nacisk na służbowe, bo funkcyjne jako tako są zabezpieczone. Minimalny dodatek funkcyjny dzisiaj wynosi 20% uposażenia zasadniczego. Nie może być niższy. Chcemy zacząć od minimalnego dodatku służbowego na poziomie nie mniejszym niż 10%. Zresztą nie jest to wymysł, bo takie rozwiązanie funkcjonuje w Straży Granicznej. Taki konkret i takie zapewnienie muszą się pojawić. Musi się też pojawić mechanizm. W naszych propozycjach znalazły się co najmniej dwie czy trzy wersje albo warianty wprowadzenia tego dodatku progresywnego, w jakich postępach, w jakich interwałach i w jakiej wysokości będzie to rosło, oczywiście z zachowaniem wszystkiego tego, co jest, bo zależy nam również na utrzymaniu dyscypliny.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#SławomirKoniuszy">Dodatek służbowy w myśl modelu i propozycji NSZZ Policjantów miałby wyglądać w ten sposób, że osiągałby pewne minima uzależnione od stażu służby, a więc 10 lat – nie mniej niż tyle, 15 lat – nie mniej niż tyle. Jeśli umówimy się, że modelowym stażem służby będą 32 lata, bo dzisiaj tak oddziałuje właśnie jeden z dodatków stażowych, który po tym okresie zaczyna mieć wpływ na wyliczenie emerytury, to postawmy tę barierę docelową na 32 latach. Chcemy, żeby po 32 latach policjant, który pełni służbę na stanowisku wykonawczym, zbliżył się do 50% dodatku służbowego i miał do niego prawo. Jeśli wprowadzimy taki model, to inaczej również będziemy mogli rozmawiać z młodymi ludźmi, bo oni się dowiedzą: jak przyjdziesz do tej służby i będziesz wykonywał swoje obowiązki wzorowo… Tu jest warunek. Jeśli ktoś będzie podpadał, będzie miał na swoim koncie różne kary dyscyplinarne i różne epizody, które nie powinny być nagradzane, to jego dodatek nie będzie rósł i on nie osiągnie tych 50% – więc zachowujemy element dyscypliny. Wszyscy oczekują tego, że policjant to jest ktoś, kto poświęci się w 100% służbie i będzie realizował swoje zadania najlepiej, jak tylko potrafi. Ten element nakierowany jest na motywację i na zachętę do jak najdłuższej służby, więc uwzględnia również aspekt dyscypliny i wywiązywania się ze swoich obowiązków służbowych. Tutaj muszą pojawić się konkrety.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#SławomirKoniuszy">Resortowa służba zdrowia. Doskonale wiemy, że polikliniki czy ośrodki ze znaczkiem MSWiA, które jeszcze zostały, są tylko znaczkiem podporządkowane. W pierwszej kolejności reforma pewnie musi być głębsza i wymagać będzie ona dłuższego namysłu, czasu i rozwiązań, które trzeba zaprojektować skrupulatnie.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#SławomirKoniuszy">Na pierwszy rzut i na początek chcemy jednak odrębnej procedury, która obejmie przynajmniej policjantów, którzy w związku z realizacją swoich obowiązków służbowych ulegną wypadkowi bądź zachorują, by mogli wrócić jak najwcześniej do służby i do swoich obowiązków. Dlaczego? Bo jest w tym ekonomiczny interes państwa. Policjant, który korzysta ze zwolnienia lekarskiego związanego ze służbą, otrzymuje 100% uposażenia, a 80% uposażenia w przypadku, gdy jest ono niezwiązane, więc nawet tym z państwa, którzy mierzą rzeczywistość kalkulatorem, jak Ministerstwo Finansów, powinno zależeć na tym, żeby policjant wrócił jak najszybciej do służby. Tu musi być uruchomiona odrębna procedura, bo to jest w interesie ogólnospołecznym.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#SławomirKoniuszy">Wiem, bo rozmawialiśmy o szczegółach, że tam może być kłopot natury prawnej, konstytucyjnej, że wszyscy płacimy jednakową składkę zdrowotną, że jest Narodowy Fundusz Zdrowia i jedna, przejrzysta ścieżka. Ale funkcjonariusz realizuje zadania usługowe w stosunku do społeczeństwa i zapewnia to bezpieczeństwo, bez którego nie da się funkcjonować i rozwijać. Musimy to rozwiązanie tak zaprogramować.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#SławomirKoniuszy">I ostatnia rzecz, na którą się może nie tyle umówiliśmy, co jest ona nawet przedmiotem odrębnego wniosku NSZZ Policjantów, jeśli chodzi o pokonanie kryzysu finansowego. Dzisiaj mamy taką sytuację, że 18,5 mld zł to budżet wyjściowy. On się nie zamknie w tej kwocie. Już drugi raz musiało się pojawić znaczne zasilenie i były kolejne decyzje, żeby ten budżet zwiększyć. Teraz przyszły budżet to jest suma nieco ponad 20 mld zł. Biorąc pod uwagę, jak się zamknie bieżący budżet, to też jest poniżej wykonania przyszłorocznego budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#SławomirKoniuszy">Jak to zwalczyć, pokonać i rozwiązać systemowo? Powiązać z produktem krajowym brutto. Być może nie na model, jaki obowiązuje w armii, bo to wynika z paktu północnoatlantyckiego, a to jest bardzo sztywne zobowiązane, ale rząd kształtuje też w odpowiednim modelu nakłady na ochronę zdrowia. Tam czy uchwałą Rady Ministrów, czy innym aktem wprowadzono, że nakłady na ochronę zdrowia z roku na rok się zwiększają i to jest w odniesieniu do kwoty bazowej. Więc musiałby być ten model. Powinniśmy mieć jednak nie tak jak dzisiaj, nie tylko powiązanie z kwotą bazową, ale również ustalenie odpowiednich proporcji. Dzisiejsze nakłady to 0,47–0,51% PKB. Nam wystarczy 0,8–0,9%. Nie potrzeba by było żadnych programów modernizacji. Policja mogłaby dysponować własnymi pieniędzmi, planować kierunki rozwoju, szkolić, planować sposoby walki z przestępczością i rzeczywiście wyprzedzać przestępców, a nie tylko gonić i marnować energię na łatanie dziur.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#SławomirKoniuszy">Mam świadomość, panie przewodniczący, że troszkę za długo mówiłem, choć oczywiście nie wyczerpałem połowy, ale rozumiem dyscyplinę czasu i dziękuję za możliwość. Myślę, że o PKB porozmawiamy sobie w innej konfiguracji na posiedzeniu sejmowej Komisji do Spraw Petycji. Dziękuję pięknie.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#WojciechKról">Mamy jeszcze drugi związek, reprezentowany tutaj przez trzech panów z dwóch regionów. Gdyby panowie wskazali, kto będzie wiodącym mówcą… Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#RadosławSzymański">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie generale, panie i panowie posłowie, zaproszeni goście, jako związek zawodowy „Solidarność” w 100% zgadzamy się z naszym przedmówcą. Chciałbym dodać kwestię braku policjantów na terenie miasta stołecznego Warszawy. Chyba to nas wszystkich najbardziej nurtuje. Jak powiedział mój przedmówca, budżet musi być powiązany z PKB.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#RadosławSzymański">Policja musi mieć świadczenia socjalne i mieszkaniowe takie same jak żołnierze Wojska Polskiego. Już powiem dlaczego. Komenda Stołeczna Policji boryka się z największymi wakatami w Polsce. Jest to spowodowane tym, że policjanci nie mają gdzie mieszkać w Warszawie. Około 90% policjantów, którzy pełnią służbę na terenie garnizonu stołecznego, to są policjanci, którzy dojeżdżają z ościennych województw. Powiem państwu, że na terenie miasta stołecznego są trzy bursy policyjne. To są, proszę państwa, bursy, w których policjanci mieszkają. Za jedno łóżko w takiej bursie policjant płaci 800 zł miesięcznie. Pokoje są dwu- i trzyosobowe. W pokoju nie ma ani łazienki, ani żadnego kącika, żeby policjant mógł sobie coś przygotować. Prysznice są ogólnodostępne. Nie można tego nawet nazwać prysznicami, bo to są tak naprawdę miejskie łaźnie. Policjanci nie mają pieniędzy, żeby sobie wynająć mieszkanie w Warszawie. Nie mają pieniędzy, żeby móc zaciągnąć kredyt na zakup mieszkania. Rozmawiając z policjantami, słyszymy, że jest to największy problem policjantów pełniących służbę na terenie Warszawy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#WojciechKról">Rozumiem, że jeszcze pan. Bardzo proszę. Województwo wielkopolskie.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#BartłomiejGorzelańczyk">Natomiast wydaje mi się, szanowny panie ministrze, że za mało jest w tym wszystkim głosu, co zrobić teraz, żeby tych policjantów przede wszystkim zatrzymać. Tak jak mówił pan przewodniczący Koniuszy, z którym się absolutnie zgadzam, potrzebujemy w zasadzie natychmiastowych rozwiązań, żeby tę sytuację w pierwszej kolejności zatrzymać, czyli zatrzymać odpływ funkcjonariuszy, a dopiero chyba później zastanowić się nad tym, jak przeszkolić 6 tys. funkcjonariuszy. Mam nadzieję, że jak powstaną dwa planowane ośrodki szkolenia, to tych funkcjonariuszy może będzie nawet 10 tys. Oby tak było, chociaż to pewnie są jakieś pobożne życzenia. Myślę, że to jest bardzo istotna sprawa.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#BartłomiejGorzelańczyk">I kolejna rzecz, o której też pan minister tutaj wspomniał, mówiąc o pracownikach cywilnych. Przypomnę, że według raportu szefa korpusu służby cywilnej ci pracownicy są w tabeli na przedostatnim miejscu. Wynagrodzenia są dosłownie wyższe o 200–300 zł od minimalnej krajowej. Teraz powiedzmy, że przy założonej podwyżce czy waloryzacji uposażenia o 5%, a przy jednoczesnym wzroście kosztów i podwyżce pensji minimalnej do 8,5% te wynagrodzenia znowu się spłaszczą. Wiele razy zabiegaliśmy o to, ażeby do ustawy o Policji włączyć po prostu pracowników cywilnych, bo te osoby są pozostawione w zasadzie samym sobie i są na łasce, że tak powiem, kierowników jednostek. Ta sprawa też wymagałaby uregulowania. Być może warto rozpocząć prace systemowe nad tym, aby tych pracowników włączyć po prostu do ustawy o Policji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#WojciechKról">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę posłów do zapisywania się do zabrania głosu. Jako pierwszy był pan poseł Ściebiorowski.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#WojciechKról">Rozumiem, że pan minister chciałby odpowiedzieć w tym momencie. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#CzesławMroczek">Dzisiaj tym się różnimy od tego posiedzenia sprzed ośmiu, dziewięciu miesięcy, że mówię bardzo konkretnie. Liczba chętnych do pracy w Policji wzrosła o blisko 30% w tym roku w stosunku do roku poprzedniego. Taki będzie bilans na koniec. Nie możemy zmarnować potencjału tych osób, które chcą do Policji wstąpić. W związku z tym przebudowujemy cały system naboru. Musimy to zrobić nie w trybie kilkuletnim właśnie… Działania, które podejmujemy w tym roku, to są działania w dużej mierze doraźne. Ta ustawa jest oczywiście działaniem już długofalowym i wieloletnim. Natomiast większość działań była podejmowana doraźnie, tak jak odblokowanie i zwiększenie możliwości szkoleniowych poprzez wykorzystywanie bazy w garnizonach poza szkołami policyjnymi. To jest właśnie działanie doraźne. Nie możemy czekać trzy, cztery lat na przeprowadzenie procesu inwestycyjnego w szkołach i w akademii, bo to jest za późno. Gdybyśmy zaplanowali sobie i znaleźli sfinansowanie w programie modernizacyjnym wszystkich potrzeb, które pan generał Kochańczyk zgłosił do programu w zakresie szkoleń, tobyśmy wykonali to za trzy, cztery lata. Nie możemy tyle czekać. Działania, które podejmujemy, muszą być wykonywane już w tej chwili. Jedno nie wyklucza drugiego. To znaczy podejmujemy działania doraźne, które opisałem, jak również w programie modernizacji baza szkoleniowa będzie miała priorytet, bo tak po prostu musimy zrobić.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#CzesławMroczek">Panowie przewodniczący mówili o tych obszarach, w których działania muszą być podjęte z punktu widzenia przebudowy długofalowej. Jeżeli chodzi o wskaźnik PKB, to nie jest oczywiście nowy postulat. Pojawia się on od wielu lat. Staram się chodzić bardzo mocno po ziemi. Moje zadanie jako wiceministra odpowiedzialnego za funkcjonowanie służb polega na tym, żeby konkretnie w każdym miesiącu, a w zasadzie z każdym dniem przyczyniać się do poprawy sytuacji i nie ufać w to, że stały wskaźnik… Nie można polegać jedynie na tym, że stały wskaźnik jako postulat zostanie kiedyś zrealizowany, a wtedy rozwiążą się wszystkie problemy Policji i innych formacji.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#CzesławMroczek">A konkret, proszę państwa? Bo panowie tak mówią o konkretach w połowie listopada. Sam zaproponowałem połowę listopada jako czas na przedstawienie przez cztery zespoły… W tych czterech obszarach pracują cztery zespoły zadaniowe. Przedstawimy już szczegółowe cele w tych obszarach. Ale konkrety, proszę państwa? Budżet Policji na przyszły rok 2025 w stosunku do roku 2023 jest o 6 mld zł większy – z 14 mld zł na ponad 20 mld zł w ciągu kilku miesięcy naszych działań. Rok 2025 do roku 2023 to jest 41% wzrostu. To są konkrety. Jeżeli mówimy o jakichś postulatach, to tych postulatów się nie da zrealizować bez zasadniczo większych wydatków. To nam się udało zrealizować – 6 mld zł na Policję więcej. Ten wzrost na inne służby nie jest tak imponujący, bo to nie jest 41%, ale to też są bardzo poważne wzrosty.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#CzesławMroczek">Dlatego że, tak jak panowie przewodniczący mówili, a zwłaszcza pan przewodniczący Koniuszy, Policja w szczególności, ale też Służba Ochrony Państwa i w zasadzie wszystkie służby, bo przecież i Straż Graniczna, patrząc na to, co mamy na granicy, i Państwowa Straż Pożarna – służby nie wykonywały wcześniej tak wielkich zadań w zakresie bezpieczeństwa państwa. To są olbrzymie zadania. To jest olbrzymia współpraca ze wszystkimi innymi służbami specjalnymi i z wojskiem. To, co mamy na granicy, to jest przecież współpraca kilku tysięcy żołnierzy oraz kilku tysięcy funkcjonariuszy SG i Policji ramię w ramię. W związku z tym praca formacji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne, a teraz coraz bardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ogóle państwa rzeczywiście musi być doceniana. Tu jest pełna zgoda.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#CzesławMroczek">Działamy bardzo konkretnie. Chciałbym, żeby był stały wskaźnik nakładów. Każda dziedzina, jeżeliby państwo poszli na posiedzenie którejkolwiek z komisji sejmowych, które działają w obszarze zdrowia i każdym innym… Chciałbym mieć stały wskaźnik nakładów w stosunku do PKB. Natomiast, tak jak mówię, dążymy do tego, żeby w sposób znaczący zwiększyć finansowanie tych służb i już teraz nam się to udało.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#CzesławMroczek">W zasadzie mówiłem już o pracownikach. Nasze działania nie odnoszą się jedynie do funkcjonariuszy. Mamy świadomość tego, że pracownicy cywilni tak w formacjach mundurowych, jak również w sądownictwie i w prokuraturze są nisko wynagradzani. Dlatego ta decyzja w tym roku o dwudziestoprocentowych podwyżkach… Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#WojciechKról">Zakładam, że przedstawiciele związków zawodowych są w nieustannym kontakcie bieżącym z ministerstwem i z Komendą Główną Policji. Wasze postulaty i stanowiska są znane. Proszę?</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#WojciechKról">Dlatego bardzo proszę, żeby teraz przejść do pytań posłów. Pan poseł Łukasz Ściebiorowski zgłosił się jako pierwszy. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#ŁukaszŚciebiorowski">Panie ministrze, panie komendancie, panowie przewodniczący, oczywiście ten problem kadrowy napęczniał od kilku lat. Przyczyn jest wiele – od tych wizerunkowych po finansowe. Podnoszą tu państwo, że jednym z najważniejszych elementów, które mogą uzdrowić sytuację, są pieniądze. W tym jest sporo racji.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#ŁukaszŚciebiorowski">Chciałbym jednak zapytać o rzeczy, wydawałoby się, może mniej istotne, ale też znaczące. Rozmawialiśmy o tym na jednym z pierwszych posiedzeń Komisji w tej kadencji, kiedy mówiliśmy o problemie naboru. Pytałem o pewną elastyczność dla możliwości przenoszenia funkcjonariuszy między jednostkami. Oni często o to proszą z różnych przyczyn. Czy gdzieś na to zwrócono uwagę?</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#ŁukaszŚciebiorowski">Druga rzecz. W sposób dość widoczny rzucają się w oczy działania wizerunkowe prowadzone przez SG. Na lotniskach można spotkać różne banery, rollupy, plakaty. Są też akcje i spotkania funkcjonariuszy SG w szkołach ponadpodstawowych, gdzie można trafić na potencjalnych chętnych. Nie chcę powiedzieć, że można na nich zarzucić sieci, ale gdzieś tam zwrócić ich uwagę na służbę. Chciałem zapytać, czy tego typu działania są prowadzone czy planowane przez Policję. Bo w pewien sposób mogłyby one zwrócić uwagę młodych osób na możliwość pracy w Policji, przybliżyć im warunki i zasady, jak też różne oblicza tej pracy, nie tylko blaski, ale i trudy.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#ŁukaszŚciebiorowski">Prosiłbym więc o odpowiedź, bo myślę, że to też jest gdzieś istotne, oczywiście oprócz kwestii finansowej i wizerunkowej, jak i tego, żeby praca w Policji wciąż była służbą elitarną, bo jest to służba, ale też praca na co dzień każdego z policjantów, która ma przede wszystkim zapewnić środki do życia ludziom, którzy ją wykonują. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#WojciechKról">Pan poseł Paweł Hreniak.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#PawełHreniak">Panie ministrze, szanowni państwo, jest oczywiste, że wszystkim nam, jak tutaj siedzimy, zależy na tym, żeby Policja była silną formacją. Było już wspomniane o tym, że Policja tworzy też bezpieczeństwo wewnętrzne, które jest teraz również niezwykle ważne ze względu na zagrożenie ze wschodu.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#PawełHreniak">Chciałem jednak spytać pana ministra, bo to nie jest nasza pierwsza rozmowa na temat kwestii wakatów i zarobków w Policji, jeśli chodzi o funkcjonariuszy i pracowników cywilnych. Kilkakrotnie, przede wszystkim na posiedzeniach Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, już o tym rozmawialiśmy. Pan minister przekazywał tutaj pewne liczby. Jak rozumiem, tak naprawdę pełny ogląd sytuacji będziemy mieli pewnie gdzieś na poziomie marca, kiedy będą również odejścia związane z emeryturami. Wtedy więc zobaczymy, jak ta sytuacja będzie wyglądała. Dzisiaj pan minister poinformował, że o 30%, jeżeli dobrze usłyszałem, jest więcej zgłoszeń do Policji w stosunku do tego, co było wcześniej.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#PawełHreniak">Jeszcze raz jednak powtórzę, że zobaczymy, jaki będzie efekt końcowy tego i ile osób zgłoszonych faktycznie pozostanie w formacji. Ale równie ważne jest to, jak się to rozkłada geograficznie – i o to chciałem pana ministra spytać. Gdzie te zgłoszenia się pojawiają? Oczywiste jest bowiem to, że mogliśmy zaobserwować przykładowo na wschodzie Polski zwiększenie zainteresowania o 150%, ale w województwie mazowieckim wokół Warszawy może to zainteresowanie spadło. Dlatego o to pytam. Czy we Wrocławiu, który jest mi niezwykle bliski, nie ma zgłoszeń, a na przykład w Kotlinie Kłodzkiej jest więcej? Dlatego chciałem pana ministra o to spytać, bo to też nam wyjaśni bardzo dużo. Czy jest faktycznie szansa na to, żeby w jakimś przewidywanym terminie można było wyrównać te stany wakatowe? Czy będą się pogłębiały dysproporcje pomiędzy poszczególnymi garnizonami? Czy czasem nie będzie tak, że faktycznie w niektórych miejscowościach i w garnizonach się poprawi, ale w innych ośrodkach, przede wszystkim tych dużych, gdzie niebezpieczeństwa są częstsze niż w mniejszych miejscowościach, może z tym być problem?</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#PawełHreniak">Chciałem też spytać pana ministra o podział. Jeżeli dzisiaj pan minister nie dysponuje takimi danymi, to poprosiłbym o nie na piśmie. Jaki jest procent wakatów na poziomie poszczególnych korpusów, czyli korpusu oficerskiego, aspiranckiego, podoficerskiego i szeregowego? Gdyby pan minister mógł przekazać te informacje. Myślę, że to też jest istotne, kiedy rozmawiamy o pieniądzach, gdzie faktycznie są te wakaty. Tutaj pojawia się znowu… Nie chcę tego wątku teraz rozwijać, ale jest dyskusja na temat podwyżki kwotowej czy procentowej. Wiadomo, że kwotowa jest pewnie bardziej interesująca dla tych niższych korpusów.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#PawełHreniak">I rzecz ostatnia, o którą chciałem spytać. Jak rozumiem, co jeszcze raz powtórzę, jeżeli chodzi o to, co się udało zrobić i czy coś udało się zrobić, to pełnię wiedzy pewnie będziemy mieli na początku przyszłego roku, ale to jest dobry moment, żeby rozmawiać o pieniądzach. Tutaj było już o tym mówione. Jesteśmy w trakcie tworzenia budżetu. No i chciałem, żeby to gdzieś wybrzmiało. Jeżeli zwiększenie uposażenia pozostanie na tym poziomie, czyli o 5%, to tak naprawdę nie mamy żadnego realnego zwiększenia uposażenia dla policjantów i funkcjonariuszy służb, bo przewidywana inflacja wyniesie 5,7% w roku 2025. Chyba ta zmiana była w sierpniu. To rząd zmienił te prognozy. Jeżeli mówimy o podwyżkach rzędu 5%, to tak naprawdę nie idziemy do przodu, tylko się cofamy. To tyle z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#WojciechKról">I po sąsiedzku. Pani poseł, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#AgataWojtyszek">Wasze źródła z 1 września mówią o 15 tys. wakatów. To są ogólne dane. Chciałabym tutaj jednak, tak jak pan poseł, zapytać o podział na poszczególne województwa. Każdego z nas, posłów, pewnie najbardziej interesuje to województwo, w którym mieszka, ale oczywiście ważne jest bezpieczeństwo na terenie całego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#AgataWojtyszek">Chciałabym też zapytać o Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, bo w dobie dzisiejszej wojny za naszą wschodnią granicą i wojny hybrydowej, której tutaj wszyscy doświadczamy i o której mówimy właściwie na każdym kroku, z waszych danych wynika, że tam wakaty są na poziomie 46,8%. To jest naprawdę bardzo dużo. Na pewno nabór powinien jakoś inaczej przebiegać. Chciałabym zapytać pana ministra, jakie tutaj państwo działania poczynili i zamierzając poczynić, żeby w tym zakresie liczba wakatów znacznie spadła, bo to jest naprawdę bardzo wysoki wskaźnik. Myślę więc, że to jest istotne.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#AgataWojtyszek">Chciałabym jeszcze podkreślić, jak ważne jest to, o czym tutaj mówił pan przewodniczący, czyli mieszkania. Często policjanci, również z mojego województwa świętokrzyskiego, poszukują zatrudnienia i swojego miejsca pracy w Warszawie, w Łodzi czy w innych miastach. A później sama do swojego biura poselskiego dostaję informacje z prośbą o jakąś pomoc: no jak tu można pomóc w powrocie do swojego województwa? Jeżeli dotyczy to kobiety, matki, która musi jechać do Warszawy, zostawiając swoje małoletnie dzieci pod opieką rodziny i przyjaciół, to jest naprawdę bardzo trudne. Teraz jeżeli policjantka miałaby możliwość pracy w Warszawie, podjęłaby się takiego wyzwania i mogłaby wynająć mieszkanie, to może losy związałaby z Warszawą na dłużej. Chcę podkreślić, że ten aspekt dodatku mieszkaniowego czy jakichś innych rozwiązań jest naprawdę bardzo ważny. Chciałabym też zapytać, jakie rozwiązania w tym konkretnym zakresie państwo przewidują. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#WojciechKról">Pan poseł Artur Łącki, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#ArturJarosławŁącki">Oczywiście nie wszystko uda się załatwić od razu i na samym początku, tylko są pewne problemy prawne, na które chciałbym panu ministrowi zwrócić uwagę. W poprzedniej kadencji, będąc członkiem Komisji, tego gremium, mówiłem już o tym i dzisiaj chciałbym to jeszcze raz przypomnieć. Oczywiście zgadzając się co do meritum z panem przewodniczącym ze związku zawodowego policjantów, w pewnych szczegółach niestety nie mogę się zgodzić. Pan przewodniczący pracuje w Policji, a ja jestem z zewnątrz, ale rozmawiam z policjantami z moich powiatów. Czasami człowiek z zewnątrz widzi trochę lepiej niż ten, który jest w środku. Co od nich usłyszałem? Usłyszałem od nich, że jeśli chodzi o płace policjantów, to one… Oczywiście zawsze każdy pracownik będzie mówił, że powinno mu się płacić więcej. Wszyscy tak będziemy mówili. To jest normalne. Policjanci mówią jednak o tym, że te płace są już w miarę akceptowalne i całkiem niezłe.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#ArturJarosławŁącki">Ale mają jeden problem. Panie ministrze, świadczenia socjalne, jeśli chodzi o Policję, a z drugiej strony o wojsko – to jest kosmos. Różnica jest kolosalna i o to właściwie chodzi bardziej policjantom. Przypomnę panu ministrowi, że młody policjant, który przyjdzie do służby, nie ma możliwości otrzymania mieszkania. Dopiero po trzech latach może dostać mieszkanie. A jeszcze jest pewne uwarunkowanie. Jeśli gdziekolwiek w Polsce jest właścicielem jakiegoś lokalu, to już tego mieszkania nie dostanie. Czegoś takiego w wojsku nie ma. Młody człowiek, który przychodzi do wojska, dostaje mieszkanie od razu lub ekwiwalent za mieszkanie, jeśli wojsko nie może mu dać mieszkania. Myślę, że te sprawy trzeba załatwić na samym początku. Czyli nie tyle pensje, co właśnie uogólnienie na wszystkie służby mundurowe tych dodatków socjalnych, bo to jest dla nich ważne.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#ArturJarosławŁącki">Chciałem też przypomnieć panu ministrowi o rzeczy dla mnie bardzo ważnej, o której mówiliśmy przez ostatnie cztery lata poprzedniej kadencji właśnie w Komisji. Mówiliśmy o niemundurowych pracownikach Policji, szczególnie o tych, którzy dostawali pensję podstawową, minimalną. Panie ministrze, bo co się okazało? Na tych posiedzeniach Komisji okazało się, że oni, owszem, dostawali tę pensję minimalną, ale tylko wtedy, jeśli policzyło im się wszystkie dodatki, czyli różne dodatki za staż, za wysługę. Jak im się to wszystko policzyło wraz z pensją, którą dostawali, to dopiero wtedy im wychodziła pensja minimalna. Chciałbym, panie ministrze, żeby pana grupa usiadła przy tej kwestii, żeby jednak już nie było tak, że pracownik niemundurowy, który ma zarabiać na poziomie pensji minimalnej… Już nie mówię, że to i tak jest nisko, ale że ma mieć pensję minimalną. To on dostaje tę pensję tylko dlatego, że mu się wlicza wszystkie dodatki. Myślę, że to akurat już w tym czasie, kiedy żyjemy, a teraz mamy XXI w., nie jest akceptowalne.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#ArturJarosławŁącki">Chciałbym, żebyśmy jednak pomyśleli o tym, czy można już to zrobić w tym budżecie, a jeśli nie, to prosiłbym o pracę nad tym w przyszłym budżecie, ale tak, żebyśmy w tej kadencji, i to szybciej niż później, skończyli sprawę tych pracowników, którzy otrzymują pensję minimalną, ale tylko dlatego, że wlicza im się dodatki. Chciałbym, żeby dodatki były dodatkami do pensji, a pensja minimalna to jest pensja minimalna. Prosiłbym o zwrócenie na to uwagi i o pracę nad takim konstruowaniem budżetu, żeby ci ludzie dostawali jakieś pieniądze, tym bardziej że państwo sami przyznają i wszyscy o tym wiemy, że pracownicy niemundurowi Policji, Państwowej Straży Pożarnej, sądów i prokuratur nie są dobrze wynagradzani w porównaniu z innymi pracownikami budżetówki. Myślę, że nad tym musimy się pochylić. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#WojciechKról">Pan poseł Mateusz Bochenek, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#MateuszBochenek">Panie ministrze, panie generale, panie i panowie, przysłuchując się tej dzisiejszej dyskusji, faktycznie widzę, że między państwem ma miejsce dialog. Bo to, co powiedział na początku pan minister w swojej wypowiedzi, a co uzupełniał też pan komendant, pojawiło się później także w wielu momentach w trakcie wypowiedzi państwa przewodniczących. Były poruszane i kwestie mieszkaniowe, i sprawy dotyczące systemu motywacyjnego, opieki medycznej, pracowników cywilnych itd. Tak więc ta diagnoza jest spójna. Ewidentnie też widać, że cele są spójne. Bardzo dobrze, że ten dialog faktycznie ma miejsce, a państwo są umówieni na kolejne kroki i działania.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#MateuszBochenek">Mamy też świadomość, że przez lata mieliśmy do czynienia z takim wręcz chronicznym niedofinansowaniem Policji. Chyba jedną z pierwszych decyzji, panie ministrze, było dorzucenie 1 mld zł, o ile dobrze pamiętam, do budżetu Policji i ten…</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#MateuszBochenek">Bardzo ważna jest także ta ustawa, którą nie tak dawno przegłosowaliśmy, dotycząca klas mundurowych. Analizując liczbę decyzji o wstąpieniu do służby absolwentów klas mundurowych, widzieliśmy, że one były zatrważające. Średnio chyba było to 5%. Faktycznie przekonany jestem, że działania związane z doposażeniem, profesjonalizacją i wsparciem merytorycznym, zarówno Policji, jak i SG, przyczynią się w konsekwencji do tego, że młodzież będzie decydowała się na to, aby kontynuować swoją misję już bezpośrednio w formacji, a będzie też odpowiednio do tego przygotowana.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#MateuszBochenek">W zasadzie chciałbym natomiast spuentować wypowiedź zwróceniem uwagi na to, o czym mówił zarówno pan minister, jak i pan komendant, czyli nawiązać do kwestii bazy szkoleniowej i szkoleń. To ważny kierunek, o którym państwo powiedzieli, że szkolenia są organizowane z wykorzystaniem bazy garnizonów. Na pewno to jest polepszenie sytuacji. Wiemy też jednak doskonale, że dzisiaj mamy wiele świetnie funkcjonujących szkół policyjnych. Podam tu przykład choćby Katowic. Aż się prosi, abyśmy zainwestowali i rozbudowali infrastrukturę po to, by w perspektywie kilku lat zwiększyć liczbę miejsc w takiej bazie szkoleniowej. Prosiłbym też, żebyśmy mieli właśnie to w pamięci przy projektowaniu nowych rozwiązań związanych z inwestycjami w służbach mundurowych, bo dziś mamy już infrastrukturę, a pamiętam, że w poprzednich latach były różne pomysły dotyczące budowy za kilkaset milionów zupełnie nowych baz – jednak aż się prosi, żeby inwestować w to, co już mamy, jak i rozbudowywać. O to bardzo bym prosił. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#WojciechKról">Pani poseł Gromadzka, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#MałgorzataGromadzka">Chciałabym tu również dołączyć do wypowiedzi mojego kolegi, posła Mateusza Bochenka, że w województwie lubelskim i w Lublinie oczywiście mamy w planach budowę szkoły policyjnej, która służyłaby do szkoleń. Proszę to uwzględnić, bo to jest lista życzeń.</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#MałgorzataGromadzka">Chciałabym też odnieść się do pracowników służby cywilnej. Naprawdę, szanowni państwo, musimy się pochylić nad tym problemem. Jest to poważny problem, jeżeli chodzi o pracowników Policji. Naprawdę są tam bardzo niskie wynagrodzenia, a pracują tam specjaliści, informatycy, osoby zajmujące się kadrami, które mają do swojej dyspozycji bardzo wrażliwe dane. Jest to bardzo wielka odpowiedzialność. Dlatego też bardzo państwa proszę o to, żeby się pochylić nad kwestiami odpowiedniego wynagradzania tych pracowników i naprawiania tego, co przez lata po prostu nie zostało zrobione. Myślę natomiast, że ten kurs, w kierunku którego podążamy, jest dobrym kursem. Bardzo się cieszymy również z dialogu, jaki ministerstwo prowadzi ze związkami zawodowymi. Myślę, że wspólnie jesteśmy w stanie po prostu przeciwdziałać tym problemom, które istnieją. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#WojciechKról">To był ostatni głos. Na część pytań już została udzielona odpowiedź przez panów ministra i komendanta, ale bardzo proszę jeszcze o uzupełnienie.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący Hreniak, odejścia ze stycznia i lutego będą odejściami roku przyszłego. Natomiast w tym roku styczeń i luty są w tych statystykach. Coś musimy przyjąć jako miarę do porównywania. Porównujemy po prostu układ od stycznia do grudnia w 2023 r. i w 2022 r. Przyszły rok też będzie porównywany od stycznia do grudnia. Niech pan podzieli tę radość z faktu, że rozpoczynamy proces odbudowy, i nie szuka w 2025 r. danych z 2024 r. Mają państwo pełne dane. Po prostu spójrzcie. To nie są wasze czy nasze dane. To są dane dotyczące przyjęć w Policji. Zawsze takie same. Podawane po prostu dane prawdziwe.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, tak jak powiedziałem, przecież pracujemy razem i dalej będziemy pracowali nad tym, by te problemy, które dzisiaj zostały tutaj określone jako zadania do rozwiązania, udało nam się razem rozwiązywać. Jest ich naprawdę dużo. W planie modernizacyjnym, który zostanie przyjęty, bo musi być przyjęty, będą przede wszystkim inwestycje. To będzie plan modernizacji obejmujący inwestycje w służbach, odnoszący się również do spraw etatowych i kadrowych, ale w szczególności do inwestycji. Jak mówiłem, priorytetem obejmiemy tam inwestycje w obiekty i wyposażenie szkół policyjnych, żeby proces naboru przebiegał lepiej.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, na piśmie podamy państwu dane dotyczące sytuacji, jeżeli chodzi o liczebność i wakaty w rozbiciu na garnizony. Podpisuję interpelacje, których jest dużo. Cały czas podajemy te dane w rozbiciu na garnizony, ale na piśmie jeszcze raz je przekażemy, jak również w rozbiciu na korpusy osobowe, o co prosił pan przewodniczący Hreniak.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#CzesławMroczek">Pytanie pana posła Ściebiorowskiego dotyczyło aktywnych działań na rzecz zwiększenia liczby kandydatów. Za przykład dawał pan poseł Straż Graniczną. Przy okazji trzeba rzeczywiście zauważyć, że liczebność SG nawiązuje do największego poziomu liczebności. To znaczy kilkaset etatów więcej będzie w tym roku w wyniku tego bilansu. Osiągamy stan najwyższej liczebności w tej formacji, z czego się cieszymy. Chcielibyśmy, żeby tak było w Policji.</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, wszyscy mamy świadomość, że nabory w jakiejś mierze wynikają z warunków na rynku pracy i konkurencyjności oferty cywilnej, ale nie do końca. Wyraźnie trzeba powiedzieć, że… Nie wiem, bo dokładnego bilansu tutaj nie przeprowadziłem, czy mogę wskazać wyraźnie jeden garnizon, proszę państwa, ale zrobię to, bo są dobre wyniki. Rynek w Wielkopolsce czy rynek poznański jest dosyć dobry z punktu widzenia oferty cywilnej, więc dla nas postępowanie naborowe na tym konkurencyjnym rynku jest trudne – a Policja wielkopolska ma bardzo dobre dane dotyczące naboru. Naprawdę piękny wzrost w stosunku do 2022 r. i 2023 r. To jest potwierdzenie tego, o czym mówił pan poseł, że aktywność i docieranie do młodych ludzi, jak zresztą ta ustawa… Klasy mundurowe temu przecież mają służyć. Docieranie do młodych ludzi i aktywność się opłacają. Na każdym rynku, nawet trudnym, można mieć dobre efekty. Pan komendant i pani dyrektor śledzą i analizują to na co dzień. Na odprawach z komendantami wskazują, że jak trzeba, to można. Generalnie w każdym garnizonie w Polsce można prowadzić skuteczną akcję naborową. Będziemy działać na rzecz odbudowy potencjału liczbowego.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, rzeczą oczywistą jest to, że najtrudniejsza jest sytuacja w największych miastach. Tutaj muszą być podjęte pewne specjalne działania – takie, jakie były podjęte w zakresie dodatków w garnizonie stołecznym. To jest przedmiotem naszych analiz i działań. W niedługim czasie zaproponujemy… Obecny tutaj pan dyrektor Mariusz Cichomski kieruje jednym z zespołów. To jest właśnie zespół dotyczący przebudowy systemu uposażeń. W tej chwili to jest jego zadanie, które wykonuje na bieżąco. To wielkie wyzwanie z punktu widzenia zaproponowania nowych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, w zasadzie odpowiedzieliśmy chyba na wszystko. Jeszcze poproszę pana komendanta, żeby odpowiedział na te szczegółowe historie, które sobie wynotował. Będziemy się też spotykali przy kolejnych naszych posiedzeniach Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, jak i podkomisji przy okazji rozwiązań, które będziemy wprowadzali. Jesteśmy do państwa dyspozycji. Razem odpowiadamy za to, żeby sytuację w polskich służbach poprawiać i po prostu dbać o to, żeby służby miały odpowiednie narzędzia do realizacji działań. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#WojciechKról">Jeszcze uzupełnienie pana komendanta. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#WojciechKról">Podsumowując, niewątpliwie w tak dużej organizacji jak Policja i w zmieniającej się rzeczywistości pieniędzy zawsze będzie brakować. Oczekiwania będą takie, żeby były spełnione wszystkie oczekiwania, ale niestety budżet państwa musi starczyć dla wszystkich. Za tę wyrozumiałość należą się również podziękowania dla związków zawodowych. Cieszę się, że jest dialog, rozmowa, świadomość potrzeb i priorytetów, które są zgłaszane przez związki zawodowe. Zakładam, że w dialogu i w porozumieniu uda się wypracować takie stanowiska i rozwiązania, które będą w jakimś stopniu satysfakcjonujące.</u>
<u xml:id="u-1.97" who="#WojciechKról">Co do wakatów, niewątpliwie są one na poziomie kilkunastu procent, niemniej jednak trzeba wziąć pod uwagę, że liczba etatów również wzrasta. Siłą rzeczy ten nabór, który jest prowadzony przez Policję, nie jest więc też w stanie nadążyć za wzrostem tych etatów i kolejnych zadań, które spadają dzisiaj na Policję.</u>
<u xml:id="u-1.98" who="#WojciechKról">Mamy również świadomość tego, że pieniądze nie rozwiązują wszystkich problemów, bo to czasami jest właśnie kwestia pewnych zmian legislacyjnych, które się toczą i które są przed nami. Nie wystarczy dosypać pieniędzy, żeby wszystkie te problemy zostały rozwiązane. Chociażby ośrodki szkoleniowe, o których była mowa. To jest też kwestia pewnych decyzji. Decyzje zapadły, ale wymagają one czasu. Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy Prawa zamówień publicznych, nie da się z dnia na dzień tego zrealizować, spełnić wszystkich oczekiwań i rozwiązać wszystkich problemów za pomocą czarodziejskiej różdżki, bo niestety to wymaga czasu, żeby przygotować odpowiednią dokumentację, przeprowadzić procedury i zrealizować niezbędne inwestycje. Mam nadzieję, że w tej kadencji uda się zrealizować jak najwięcej postulatów ku satysfakcji wszystkich, mając świadomość, że Policja spełnia…</u>
<u xml:id="u-1.99" who="#WojciechKról">Dzisiaj tak naprawdę mamy chyba coraz większą świadomość, jak ważną rolę pełni, bo jest wykorzystywana do wszystkiego, czy jest powódź, czy trzeba przetransportować organy do szpitala i osoby potrzebującej. Liczba zdarzeń i problemów, ale również wyzwań, przed którymi stoimy, jest oszałamiająca. Niestety w dużej mierze to spada na Policję, dlatego też wyrozumiałość jest ważna. Chyba też należy zrozumieć, dlaczego ludzie boją się dzisiaj pracować w Policji i podejmować te wyzwania, ponieważ chociażby w ostatnim czasie obserwowaliśmy to, co działo się na granicy wschodniej, gdzie również policjanci zostali wysłani, pozostawiając swoje rodziny i przenosząc się do innego województwa na ten czas, kiedy trzeba było walczyć z próbą nielegalnego przeforsowania granicy. Później była powódź, w której również policjanci byli wykorzystywani.</u>
<u xml:id="u-1.100" who="#WojciechKról">Korzystając z okazji i tak podsumowując nasze spotkanie, a biorąc pod uwagę, że jest jeszcze z nami przedstawiciel związku zawodowego policjantów, chciałbym podziękować. Chcę skierować podziękowania od nas, parlamentarzystów, którzy jesteśmy w końcu przedstawicielami swoich wyborców i narodu, do policjantów, którzy wykonują na co dzień swoją bardzo ciężką pracę. Doceniamy ten codzienny wysiłek w zmieniającej się rzeczywistości. Chcę również skierować podziękowania do pana zastępcy komendanta głównego, jak też do wszystkich policjantów i pracowników cywilnych. Bardzo dziękujemy za waszą służbę. Dziękuję panu ministrowi i jego współpracownikom z ministerstwa, jak również pani dyrektor i wszystkim gościom, także tym już nieobecnym, bo może nas podglądają przez internet, jak i parlamentarzystom za udział w tej dyskusji. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.101" who="#WojciechKról">Wszystkiego dobrego. Zamykam posiedzenie podkomisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>