text_structure.xml
9.44 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, w dzisiejszym porządku obrad mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, druk nr 1129. Mamy kworum, możemy obradować. Proponuję, żebyśmy od razu przeszli do procedury pierwszego czytania. Zgodnie z tą procedurą bardzo proszę pana ministra o krótkie przedstawienie i uzasadnienie tego projektu, a później odbędziemy debatę. Ustawa jest krótka, projekt ustawy jest krótki i jest formalnością, jest oczywisty, także myślę, że prace przy nim przebiegną sprawnie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekKrawczyk">Niniejszy projekt, szanowni państwo, tak jak pani przewodnicząca wspomniała, ma w zasadzie charakter techniczny, ponieważ dotyczy podwyższenia limitów wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowania ustawy o Narodowym Instytucie Wolności, określenia limitów wydatków na kolejne 10 lat, a także umożliwienia zlecania NIW zadań przez ministrów kierujących działami administracji rządowej. Chciałem jeszcze tylko dodać, że powodem proponowanej zmiany jest podniesienie limitu na nowy program rządowy, który jeszcze w tym roku zostanie, mam nadzieję, zrealizowany przez NIW – program „Moc Małych Społeczności”. To jest, szanowni państwo, program dla organizacji spoza dużych ośrodków miejskich, poniżej 100 tysięcy mieszkańców i organizacji małych i średnich, takich, których przychód nie przekracza 200 tys. zł rocznie. Jego najważniejszym elementem, priorytetem jest kwestia budowania odporności społecznej, to jest zagadnienie niejako uzupełniające działania państwa w wielu obszarach w zakresie chociażby ochrony ludności i obrony cywilnej. Tutaj są dedykowane konkretne pieniądze, 70 mln zł dla organizacji pozarządowych, które właśnie w ramach realizowanych działań będą budować odporność społeczną na poziomie lokalnym. I to, jeżeli chodzi o podniesienie limitów wydatków.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekKrawczyk">Natomiast drugi element to jest kwestia możliwości zlecania NIW zadań przez ministrów kierujących działami administracji rządowej. Rzeczywiście chcielibyśmy, aby NIW stał się taką profesjonalną agencją umożliwiającą wszystkim ministrom korzystanie z mechanizmu wspierania organizacji pozarządowych w ramach dedykowanych, wskazanych przez tych ministrów programów, stąd ta zmiana. I to są właściwie te dwa elementy. Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełHreniak">Ale mam pytanie, bo państwo chcieli, zapowiadali jeszcze przed wyborami likwidację tego instytutu, a tutaj widzimy – i czego pan minister nie powiedział ani nie zasygnalizował – nie tylko zwiększenie dotacji na poszczególne działania i wsparcie organizacji pozarządowych, ale pojawiają się kwoty na zwiększenie wydatków operacyjnych samego instytutu i wydatków majątkowych. Jak możemy wyczytać z uzasadnienia, pojawia się również informacja o zmianie siedziby tego instytutu i z tego również rodzą się dodatkowe koszty stałe operacyjne i majątkowe.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełHreniak">Stąd też moje pytanie, jak dokładnie rozkładają się koszty w roku 2025 i 2026, jeżeli chodzi o wydatki operacyjne, i na co dokładnie zostaną przekazane w roku 2025 i 2026 wydatki majątkowe na instytut? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszTomaszewski">Pamiętam, jak w poprzedniej kadencji pan prof. Gliński, przewodniczący Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego, zgłosił pomysł, aby NIW miał swoją siedzibę i stąd zaproponował właśnie tę siedzibę, remont tego miejsca, który jest kontynuowany. Niemniej jednak upływ czasu i koszty związane z modernizacją tej siedziby, ale także z jej przejęciem, a następnie użytkowaniem powodują potrzebę tych zmian, o których mówi rząd. Bardzo ważną kwestią, która miałaby... to znaczy chodzi nam o to, żeby jak najszybciej ta ustawa weszła w życie, dlatego że program „Moc Małych Społeczności” z kwotą 70 mln zł jest bardzo oczekiwany w małych środowiskach wiejskich, a brak umocowania tego w ustawie nie pozwala uruchamiać tych środków. Dlatego też mam przygotowaną poprawkę, żebyśmy jak najwcześniej mogli wdrożyć w życie ten projekt rządowej nowelizacji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MagdalenaZaraś">Odpowiadając na pytanie pani posłanki dotyczące limitów, chcę wyjaśnić, że oczywiście te kwoty, jakie wkalkulowane są w projekt nowelizacji, a następnie w sam projekt ustawy, wynikają z bardzo dokładnych kalkulacji związanych z zaplanowanymi do realizacji zadaniami w ramach programów rządowych, realizowanych, wdrażanych przez NIW. Natomiast różnice kwotowe, jakie pani słusznie zauważyła, te 309 mln zł na 2025 r., wynikają z nowego programu, o którym, mówimy, programu „Moc Małych Społeczności”. To jest te dodatkowe 70 mln zł, jakie – miejmy nadzieję – będziemy mieli do dyspozycji, żeby wesprzeć małe społeczności i małe organizacje. Natomiast kwoty na kolejne lata, gdzie zauważamy pewną różnicę, wynikają – jak wcześniej powiedziałam – z wysokości środków zaplanowanych w programach. Budżety tych programów na kolejne lata są inaczej planowane, w tym także uwzględniona jest dotacja podmiotowa dla NIW na funkcjonowanie, w związku z czym te kwoty nie mogą być i nie są jednakowe na kolejne 10 lat.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarekKrawczyk">Rzeczywiście ta koncepcja została zmaterializowana w ten sposób, że system przydzielania dotacji został absolutnie zmieniony. Instytut funkcjonuje dalej, natomiast można powiedzieć z całą pewnością, że w takim wydaniu, jak funkcjonował przed 2023 r., już nie istnieje. Są jasne, klarowne procedury przyznawania i oceny wniosków grantowych. Niezależni eksperci oceniają te wnioski i żaden poseł, żaden minister nie ma wpływu na ten proces. Dlatego cieszymy się i przyjmujemy ten głos troski o pieniądze publiczne wydatkowane na rzecz organizacji pozarządowych. Także dziękuję za ten głos troski.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarekKrawczyk">Pani przewodnicząca, chciałem jeszcze poprosić pana dyrektora NIW, aby powiedział dosłownie dwa słowa o kwestii siedziby NIW, która też została tutaj wywołana.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MichałBraun">Pomysł był taki, żeby to była bardzo gruntowna de facto przebudowa tego budynku ze zburzeniem części, odbudowaniem parkingu podziemnego. I ze względu na to, że te prace się przedłużały, a koszty tego wykonania musiały być przez to przeniesione na kolejne lata, zapadła decyzja, żeby przenieść je na rok 2025 i 2026. W momencie, kiedy ja zostawałem dyrektorem, ponad rok temu, już wtedy były dyrektor składał wniosek o przesunięcie harmonogramu i przesunięcie środków zaplanowanych wtedy już na 2023 r., na 2024, 2025 i 2026. Wynika więc to po prostu z przedłużającego się procesu realizacji inwestycji. Natomiast tak jak wspomniałem wcześniej, trwa analiza i myślę, że to jest kwestia najbliższych tygodni pewnie, jaka będzie ostateczna decyzja co do przyszłości ewentualnej zmiany siedziby instytutu. Natomiast chciałem też zauważyć, że NIW dużą część wydatków majątkowych przeznacza nie na same koszty funkcjonowania instytutu, ale na doposażenie i na wydatki majątkowe naszych beneficjentów. Na przykład w ramach programu PRO, ale też programu wsparcia harcerstwa są ponoszone przez organizacje pozarządowe także wydatki inwestycyjne, doposażany jest chociażby stan materiałów do pracy z lokalnymi społecznościami i stąd też wynika część wydatków majątkowych instytutu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy do tytułu ustawy ktoś wnosi jakieś uwagi? Nie widzę, rozpatrzyliśmy tytuł.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy do art. 1, zmiany pierwszej w art. 1 ktoś wnosi jakieś uwagi? Nie widzę, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy do art. 1 zmiany drugiej ktoś wnosi uwagi, pytania? Nie widzę, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MariaMałgorzataJanyska">Przechodzimy do art. 2. Tu jest poprawka, bardzo proszę, panie pośle Tomaszewski.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MariaMałgorzataJanyska">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy z druku nr 1129 wraz z poprawką dotyczącą art. 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MariaMałgorzataJanyska">Głosowało 20 osób – za 12, przeciw 1 osoba, wstrzymało się 7 osób.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, jeszcze wybierzemy posła sprawozdawcę. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan Tadeusz Tomaszewski. Czy pan Tomaszewski wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MariaMałgorzataJanyska">Bardzo państwu dziękuję za pracę, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>