text_structure.xml
29.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KonradFrysztak">Na rozpatrzenie druku poświęciliśmy w sumie 18 godzin. Samo rozpatrzenie zostało poprzedzone wielogodzinną, czterogodzinną debatą otwartą, z aktywnym udziałem strony społecznej, za co również serdecznie dziękuję stronie społecznej. Debata nie była ograniczona jakimkolwiek reżimem czasowym, każdy, kto chciał zabrać głos, mógł zadać pytania. Obecny wtedy pan minister Leśniakiewicz – dzisiaj dziękuję za obecność pana ministra Tomasza Szymańskiego – wraz ze swoim zespołem odpowiadał na wszystkie nurtujące stronę społeczną pytania. Pytania niekiedy wykraczały poza zakres przedłożenia, ale tutaj również wielkie podziękowania głównie dla pani pułkownik, radcy prawnej z Ministerstwa Obrony Narodowej, że poza zakresem przedłożenia odpowiedziała na pytania posłanki koła poselskiego Razem. Dziękuję również posłom spoza składu podkomisji, którzy byli obecni na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KonradFrysztak">Tak jak powiedziałem, pozwoliło to na bardzo gruntowne, szerokie rozpatrzenie ustawy. W ramach prac rozpatrywaliśmy przedłożenie, zgodnie z regulaminem prac podkomisji, każdy artykuł po artykule. W sumie zostało przyjętych, o ile dobrze policzyłem, proszę wybaczyć, ale poprawek było dosyć dużo, 77 poprawek legislacyjnych i około 40 poprawek merytorycznych. Wszystkie poprawki, które były zgłaszane, a wpłynęło ich około 160, jeżeli mnie pamięć nie myli, były szeroko omawiane. Również strona rządowa odnosiła się do każdej z nich.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KonradFrysztak">W ramach przyjętych poprawek doszczegółowiliśmy sprawy związane z samorządem terytorialnym, rozdzieliliśmy kwestie prezydentów miast na prawach powiatu od wójtów, burmistrzów i prezydentów tak, żeby realny nadzór nad prezydentami miast na prawach powiatu mieli wojewodowie, a nie starostowie. Wiemy doskonale, że prezydent miasta na prawach powiatu jest również starostą, więc sam sobie nadzorowałby prace. Katalog podmiotów uprawnionych do ochrony, wymienionych w art. 17, poszerzyliśmy o Polski Związek Wędkarski, Aeroklub Polski. Było to uzasadniane. Pozwoli to na wzmocnienie tych podmiotów. Od razu pragnę przypomnieć, że pan minister podnosił, że niewymienione literalnie w ustawie organizacje trzeciego sektora również mogą tu uczestniczyć jako podmioty ochrony ludności cywilnej poprzez zawarcie porozumienia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KonradFrysztak">Skreśliliśmy również artykuł, w którym była mowa o darmowych, przepraszam, o badaniach lekarskich, o finansowaniu badań lekarskich i finansowaniu ubezpieczeń grupowych dla Polskiego Związku Łowieckiego. Był to dosyć dyskusyjny zapis w ustawie. Tutaj dziękuję przedstawicielowi Polskiego Związku Łowieckiego za przychylenie się do tego punktu, ponieważ wzbudzał on niemałe emocje wśród parlamentarzystów, a jak wielokrotnie podnosiliśmy na etapie prac podkomisji, dobrze by było, gdyby ustawa była przyjęta ponad wszelkimi podziałami i bez rozbieżności w zakresie jej materii, merytoryki ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KonradFrysztak">Szanowni państwo, ponieważ jak wspomniałem, przepracowaliśmy kilkanaście godzin, trudno skrócić do kilkunastu minut całość pracy podkomisji. Urobek, który udało nam się wypracować, znajduje się w sprawozdaniu. Mam nadzieję, że panie posłanki i panowie posłowie zapoznali się z tym. Co za tym idzie, po to, żebyśmy sprawnie przepracowali sprawozdanie, sugeruję, pani przewodnicząca, żebyśmy jego rozpatrzenie sprowadzili do rozpatrzenia rozdziałami, co pozwoli nam sprawnie przejść do kolejnego, czyli do drugiego czytania, które odbędzie się już w przyszłym tygodniu na forum Sejmu. Bardzo dziękuję. Jeżeli będą pytania, jestem do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PawełHreniak">Dzisiaj jako klub nie będziemy składali poprawek. Poprawki pojawią się w drugim czytaniu. Poprawki będą dotyczyły między innymi jasnego rozdziału kompetencji organów, które są zapisane w ustawie, kwestii związanych z finansowaniem, a tak naprawdę źródeł finansowania. Naszym zdaniem Wojsko Polskie powinno nadal posiadać środki na modernizację. Nie powinno być tak, że na obronę cywilną zabieramy z modernizacji wojska, ale ta poprawka pewnie pojawi się gdzieś w trakcie. Z całą pewnością będziemy chcieli zwiększyć częstotliwość ćwiczeń w ramach ochrony ludności i obrony cywilnej. Wydaje się, że ta materia, ta ustawa jest nową materią. Jak obserwujemy różnego rodzaju zdarzenia losowe, klęski żywiołowe, jeżeli ustawa, zapisy prawa mają funkcjonować i wszyscy mają znać swoje miejsce w systemie, to trzeba to ćwiczyć. Z całą pewnością taka poprawka również się pojawi. No i obszar związany z bezpieczeństwem danych. W trakcie prac podkomisji zwracał na to uwagę m.in. pan poseł Jarosław Zieliński. Ponadto są kwestie związane z wojskami obrony terytorialnej. Chciałem zaznaczyć, zasygnalizować pewne obszary, w których będziemy składali poprawki w drugim czytaniu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PawełHreniak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#BartoszRomowicz">Przygotowaliśmy osiem poprawek, natomiast wychodząc naprzeciw temu, żeby poprawki były jak najbardziej przepracowane, dziś nie będziemy ich zgłaszać, tylko zgłosimy je w drugim czytaniu. Jedyną poprawkę, którą dzisiaj zgłosimy, jest to bodajże w ostatnim rozdziale poprawka do art. 196. Wynika ona z prac podkomisji do spraw rozwoju i promocji OSP, której posiedzenie odbyło się w dniu dzisiejszym przed posiedzeniem Komisji. Wspólnie ze wszystkimi posłami, parlamentarzystami obecnymi na posiedzeniu podkomisji, ale także wspólnie ze stroną rządową i zarządem głównym OSP uznaliśmy, że kwestia usunięcia bądź pozostawienie legitymacji OSP w przepisach ustawy o OSP jest kwestią zbędną do regulacji w tej ustawie. Uznaliśmy, że trzeba temat ten przedyskutować odrębnie na forum podkomisji. Przedyskutujemy go w ramach podkomisji. Dzisiaj będę prosił o przegłosowanie poprawki do projektu ustawy z druku nr 644, w której skreślimy pkt 5 w art. 196, w którym jest mowa o tym, że legitymacji nie ma, nie będzie. Chodzi o to, żebyśmy nie zrobili z tematu obrony cywilnej i ochrony ludności dyskusji na temat zasadności posiadania legitymacji ratownika OSP, dlatego że to nie jest sens naszej ustawy. Sensem ustawy jest obrona cywilna i ochrona ludności, a nie to, czy strażacy ochotnicy mają mieć legitymacje czy nie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#BartoszRomowicz">Zobowiązuję się jako przewodniczący podkomisji, że zwołam posiedzenie podkomisji w listopadzie. Przedyskutujemy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami kwestie legitymacji strażaków ratowników OSP. Przygotujemy projekt, który będzie dedykowany temu rozwiązaniu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#BartoszRomowicz">W tym projekcie bardzo proszę wszystkich państwa parlamentarzystów, żebyśmy wykreśli pkt 5, o czym będę już mówił przy rozpatrywaniu danego rozdziału. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#BartoszRomowicz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#BartoszRomowicz">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański:</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#BartoszRomowicz">Jest to obszar, materia niezwykle ważna i istotna z punktu widzenia obronności, ochrony ludności państwa, materia nieuregulowana do tej pory, poruszająca szereg ważnych obszarów, zarówno po stronie administracyjnej, ale też pragmatycznej, merytorycznej po stronie zarządzania kryzysowego. Wierzę, to znaczy, jestem przekonany, gdyż wiem o tym, że przepracowaliście to państwo, tak jak było to powiedziane przed chwileczką przez posłów Hreniaka i Frysztaka, w duchu kompromisu i zrozumienia tejże materii właśnie ponad podziałami politycznymi, za co serdecznie pragnę państwu podziękować. Szanuję również i popieram opcję, żeby nie powielać pracy podkomisji, żeby dzisiaj przepracować tenże projekt, sprawozdanie podkomisji, pracując poszczególnymi rozdziałami.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#BartoszRomowicz">Oczywiście jesteśmy również otwarci na przyjęcie konstruktywnych i omówionych wcześniej w toku prac podkomisji poprawek. Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#BartoszRomowicz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#BartoszRomowicz">Rozdział 2, w którym są art. od 9 do 16. Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie artykułów w tym rozdziale? Strona społeczna. Bardzo proszę o przedstawienie się do mikrofonu, żebyśmy mogli zapisać w protokole. Bardzo proszę o bardzo ścisłe i syntetyczne przedstawienie, maksymalnie do dwóch minut. Bardzo proszę. Proszę pomóc panu włączyć mikrofon.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MikołajIwański">Proszę państwa, nie mieliśmy możliwości udziału w pracach podkomisji, więc chcielibyśmy tutaj iść w tym kierunku…</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MikołajIwański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MikołajIwański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MikołajIwański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MikołajIwański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MikołajIwański">Proszę państwa, proponujemy dołożenie do zadań zarówno wójtów, starostów, wojewodów, jak i ministra organizację współpracy organów i podmiotów realizujących zadania ochrony ludności i obrony cywilnej z organizacjami pozarządowymi realizującymi działania w tym samym obszarze na poziomie gminy, powiatu, województwa. Odpowiednio poprawki byłyby do art. 10 ust. 1 pkt 26, art. 11 ust. 1 pkt 27, art. 13 ust. 1 pkt 35, art. 14 pkt 11 i art. 15 ust. 1 pkt 31. Chodzi nam o to, żeby zmobilizować organy realizujące zadania ochrony ludności do tego, żeby korzystały z zasobów, które posiadamy jako organizacje pozarządowe. Nasze dotychczasowe doświadczenie wskazuje, że nasze zasoby są niewykorzystywane, nie są wykorzystywane w wystarczający sposób. Mamy ogromną mobilność, często mamy też niemałe środki na funkcjonowanie, natomiast administracja niespecjalnie jest zainteresowana tym, żeby to wykorzystywać. Dlatego ta propozycja.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MikołajIwański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#TomaszSzymański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#DariuszMarczyński">Potwierdzam, że ustawa posiada takie mechanizmy.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#DariuszMarczyński">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#DariuszMarczyński">Rozdział 3, który zawiera art. od 17 do 22. Pan przewodniczący Frysztak.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#KonradFrysztak">Zgłasza się jeszcze pan. Proszę o przedstawienie się i powiedzenie, kogo pan reprezentuje.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#JerzyPłókarz">Mamy prośbę o przejęcie i uchwalenie poprawki, o którą prosiliśmy. Nikt z posłów nie zanegował, ale też żaden z posłów na posiedzeniu podkomisji nie przejął tej poprawki. Chodzi o dopisanie Krajowego Sztabu Ratownictwa Społecznej Sieci Ratunkowej w art. 17 ust. 1. Jest tam wymienionych wiele organizacji, w tym na przykład Polski Związek Wędkarski. Nasza organizacja od 36 lat niesie pomoc ludziom w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia i bezpieczeństwa, a także naruszenia praw człowieka i praw obywatelskich.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#JerzyPłókarz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#JerzyPłókarz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JerzyPłókarz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JerzyPłókarz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#KonradFrysztak">Proszę pana, to, o co pan wnioskuje, absolutnie mieści się w art. 19. Mam propozycję. Jeżeli ktoś z państwa posłów chciałbym przejąć pana poprawkę do drugiego czytania, oczywiście każdy będzie miał taką możliwość, a pan będzie jeszcze mógł u posłów o to zabiegać. Proponuję, żebyśmy w tym momencie w ten sposób to skończyli. Dobrze? W związku z tym, że nie ma innych zgłoszeń… Są jeszcze? Bardzo proszę, panie pośle. Pan poseł Siarka.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#EdwardSiarka">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#EdwardSiarka">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#MikołajIwański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#MikołajIwański">Poprawka ta, nasz pomysł na poprawkę bierze się właśnie z tego, o czym powiedziałem przed chwilą, czyli z niedostatecznego, naszym zdaniem, zmapowania przez organy ochrony ludności i w ogóle przez administrację zasobów organizacji pozarządowych. Gdyby była taka konieczność, żeby analiza była przeprowadzana i raz do roku aktualizowana myślę, że jest większa szansa na to, żeby organizacje pozarządowe były bardziej angażowane w ochronę ludności. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#MikołajIwański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#MikołajIwański">W takim razie, szanowni państwo, przyjęliśmy, rozpatrzyliśmy poprawkę w rozdziale 3 w art. 21 ust. 4 zgłoszoną przez pana Konrada Frysztaka. Co do reszty nie widzę sprzeciwu, w związku z czym cały rozdział 3 rozpatrzyliśmy pozytywnie łącznie z poprawką.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#MikołajIwański">Przechodzimy do rozdziału 4. Pan poseł Frysztak. Jeszcze tylko dodam, że w rozdziale 4 są art. od 23 do 37.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#KonradFrysztak">W art. 33 w ust. 3 wyrazy „7 dni” zastąpić wyrazami „3 dni”. W art. 33 w ust. 3 w pkt 3 na początku punktu dodać wyraz „wsparcia”. W art. 33 w ust. 3 w pkt 4 na początku punktu dodać wyraz „zapewnienia”. W art. 33 w ust. 6 wyrazy „wskazanych w ust. 3 pkt 1 i 2” zastąpić wyrazami „wskazanych w ust. 1 do 3”. Poprawka modyfikuje zakres obowiązków wójtów, starostów i wojewodów do utrzymywania zasobów do realizacji zadań ochrony ludności, zmniejszając z 7 do 3 dni okres, w jakim powinny być zapewnione zasoby. Zwracam uwagę, że głównie apelowali o to w toku prac podkomisji parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości z panem posłem Szefernakerem i oczywiście panem posłem Hreniakiem na czele.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#KonradFrysztak">W zakresie ust. 3 pkt 3 i 4 poprawka doprecyzowuje również zadania, w odniesieniu do których mają być zapewnione zasoby. Poprawka do ust. 6 rozszerza rodzajów zasobów, które mogą być przekazywane przez RARS, na zasoby odnoszące się do wszystkich rodzajów zadań. Proszę o przyjęcie poprawki przez Wysoką Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#KonradFrysztak">Rozdział 5 i art. od 38 do 48. Pan poseł Frysztak.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#BożenaŻelazowska">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#KrzysztofSałaciński">To znaczy, że po raz pierwszy w systemie prawnym w Polsce ochroną dóbr kultury obejmiemy pięć ustaw, ustawy o bibliotekach, o muzeach, o zabytkach, o archiwach i o działalności kulturalnej. W związku z tym, że w Polsce podmiotów w kategorii bibliotek, archiwów, muzeów jest bardzo dużo, poza tym znaczna większość z nich to podmioty samorządowe, jest także dużo podmiotów prywatnych, które prowadzą muzea i inne instytucje, uznaliśmy, że zasadnym jest, żeby wydać rozporządzenie wykonawcze ministra dookreślające te podmioty w kategoriach bibliotek, muzeów, archiwów, zabytków, instytucji kultury, które w pierwszej kolejności powinny sporządzić plany. Cała filozofia związana z ustawą jest taka, żebyśmy ochronili w pierwszej kolejności najcenniejsze dziedzictwo. Stąd filozofia, że będzie plan na szczeblu kraju i na szczeblu jednostki. Stąd propozycja do art. 45, czyli dodanie ust. 9 stanowiącego, że minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi w drodze rozporządzenia wykaz podmiotów zobowiązanych do sporządzenia planu ochrony dóbr kultury na czas wojny oraz tryb zgłaszania tych podmiotów w celu wpisania ich do wykazu, uwzględniając wartość i znaczenie obiektów i zbiorów tych podmiotów dla dziedzictwa narodowego.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#KrzysztofSałaciński">I druga poprawka dotycząca art. 48 ust. 3. Jest to konsekwencja. Zapisy te są w art. 48 ust. 3, ale dookreśliliśmy je w ten sposób, że podmioty, które będą zobowiązane w wykazie ministra do sporządzenia planów, przy planowaniu instytucji będą miały także obowiązek podjęcia określonych czynności.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#KrzysztofSałaciński">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#PiotrPodczaski">Druga kwestia być może do zastanowienia przed drugim czytaniem dla strony rządowej. Rozumiemy, że przepis ten zakłada, że plan ochrony dóbr kultury na czas wojny będą tworzyły tylko podmioty określone w rozporządzeniu ministra kultury i dziedzictwa narodowego, natomiast proszę zwrócić uwagę na brzmienie art. 45 ust. 4 ustawy. W przepisie tym jest mowa o tym, że podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 26, sporządzają plan ochrony dóbr kultury na czas wojny. W art. 17 ust. 1 pkt 26 są wszystkie podmioty uprawnione do wykonywania zadań ochrony dóbr kultury. Dlatego może być wątpliwość, który z tych przepisów będzie miał pierwszeństwo. Może być wątpliwość przy stosowaniu tych przepisów. W tym momencie trudno jest nam to naprawić, natomiast jest to do zastanowienia przed drugim czytaniem, czy nie należałoby tu dokonać jeszcze jakichś dodatkowych zmian.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#PiotrPodczaski">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#BożenaŻelazowska">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#PiotrPodczaski">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#PiotrPodczaski">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#PiotrPodczaski">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#BożenaŻelazowska">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#BożenaŻelazowska">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#BożenaŻelazowska">Rozdział 6 i art. od 49 do 57. Nie widzę żadnych zgłoszeń, w związku z czym rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#BożenaŻelazowska">Rozdział 7 i art. od 58 do 66. Również nie widzę żadnych zgłoszeń. Rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#BożenaŻelazowska">Rozdział 8 i art. od 67 do 81. Pan przewodniczący Frysztak.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#KonradFrysztak">Rozdział 9 i art. od 82 do 116. Nie widzę żadnych zgłoszeń, w związku z czym rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#KonradFrysztak">Rozdział 10 i art. od 117 do 151. Pan przewodniczący Frysztak.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#KonradFrysztak">Przechodzimy do rozdziału 11. Czy są jakie głosy bądź sprzeciw? Bardzo proszę, pan poseł Artur Łącki.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#ArturŁącki">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#TomaszSzymański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#KonradFrysztak">Rozdział 12. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia rozdziału 12 i art. od 158 do 165? Nie widzę. W takim razie rozpatrzyliśmy i przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#KonradFrysztak">Rozdział 13 i art. od 166 do 197. Zgłasza się pan przewodniczący Frysztak. Proszę.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#BartoszRomowicz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#BartoszRomowicz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#BartoszRomowicz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#BartoszRomowicz">Właśnie o tym dzisiaj dyskutowaliśmy na posiedzeniu podkomisji, które było specjalnie zwołane na skutek tego, o czym rozmawialiśmy na posiedzeniu podkomisji. Rozumiem, że dzisiaj nie ma pana ministra Leśniakiewicza. Potrzebujemy jeszcze dodatkowo to przedyskutować. Rozumiem i chcę natomiast, żeby jasno wybrzmiało, że podkomisja dzisiaj wyraziła swoje zdanie w ten sposób, że jesteśmy przeciwni na etapie pracy nad tym projektem, żeby zajmować się legitymacjami, tym, czy je zostawiać czy nie. Rozumiem posła Frysztaka. Rozumiem, że nie ma ministra Leśniakiewicza. Mogę wycofać poprawkę, ale chcę mieć gwarancję od pana ministra Szymańskiego, który jest dzisiaj obecny, że do czasu trzeciego czytania wszystkie zainteresowane strony siądą na posiedzeniu podkomisji i przedyskutują, jak temat legitymacji ma być rozwiązany docelowo, czy mają być, czy ma ich nie być, kto ma je wydawać, kiedy ma wydawać, i tak dalej, żebyśmy nie uznawali, że jest to element poboczny. Jest to jeden z elementów ważnych dla OSP. Wyrażam stanowisko strażaków OSP, którzy też się z nami kontaktują.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#BartoszRomowicz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#BartoszRomowicz">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#TomaszSzymański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#KonradFrysztak">Rozdział 14 i art. od 198 do 209. Pan poseł Skalik, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#WłodzimierzSkalik">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#WojciechRybacki">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#WłodzimierzSkalik">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#ZofiaCzernow">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#KonradFrysztak">Czytaliśmy ustawę w sposób szczegółowy. Są tam zapisy na przykład odnośnie do samorządowców, którzy mają raportować o tym radom gminnym i miejskim. Jak często, to też było dyskutowane. Mam wielką prośbę. Kierunek jest niezły, również ja oceniam go jako słuszny. Może przepracujemy to do drugiego czytania, ustalmy to. Doskonale pan wie, że skoro rada gminy ma rozpatrywać coś takiego chyba co trzy lata, ostatecznie zmieniliśmy, że co dwa lata, to jak kontrola rządowa będzie co rok, to też musi zostać to zebrane, przetworzone. Jest to trochę za często. Moje stanowisko pan zna ja. Nawet jestem gotów zgodzić się z panem co do wspólnej poprawki, tylko wypracujmy ją. Nie dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#WłodzimierzSkalik">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#WłodzimierzSkalik">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#TomaszSzymański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.97" who="#MariuszDobrzeniecki">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam uwagę do art. 205, wcześniej art. 203. Chcielibyśmy zwrócić państwu uwagę na dwie istotne rzeczy. Oczywiście wcześniej też wnosiliśmy uwagi do projektu. Mianowicie pierwsza rzecz to użyte sformułowanie dotyczące zatwierdzenia projektu budowlanego. Otóż 19 września 2020 r. Prawo budowlane uległo zmianie. Dzisiaj nie zatwierdza się projektu budowlanego, a jedynie mamy zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego. Prosilibyśmy o to, że było to w zgodzie z Prawem budowlanym, żeby zwrócić na to uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.98" who="#MariuszDobrzeniecki">I druga istotna rzecz odnosi się do art. 93-95, do obiektów budowlanych lub ich części, o których jest tu mowa. Sytuacja wygląda w ten sposób, że proces projektowania, później proces wykonawstwa trwa dosyć długo. W związku z tym po 31 grudnia 2025 r., kiedy przy użytkowaniu wejdzie obowiązek dopuszczenia obiektów do użytkowania, może się okazać, że obiekty zostały zaprojektowane, wybudowane, natomiast procedurę użytkowania, postępowania o użytkowanie rozpoczęto po tej dacie. Będzie duży kłopot z owymi obiektami, ponieważ nie będą one spełniać wymagań. W związku z tym zaproponowaliśmy oczywiście, jak powinien brzmieć art. 203, a teraz art. 205. Prosimy, żeby zwrócić na to uwagę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.99" who="#MariuszDobrzeniecki">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.100" who="#MariuszDobrzeniecki">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.101" who="#MariuszDobrzeniecki">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.102" who="#TomaszSzymański">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.103" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.104" who="#KonradFrysztak">Na tym, szanowni państwo, zakończyliśmy rozpatrywanie projektu. Teraz pozostaje nam przegłosować.</u>
<u xml:id="u-1.105" who="#PawełHreniak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.106" who="#PawełHreniak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.107" who="#PawełHreniak">Kto jest za przyjęciem całości projektu łącznie z przyjętymi poprawkami? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-1.108" who="#PawełHreniak">Głosowało 28 osób. Za 19 osób, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 9 osób.</u>
<u xml:id="u-1.109" who="#PawełHreniak">Szanowni państwo, bardzo państwu dziękuję za przyjęcie tak ważnego projektu ustawy, który jest nam wszystkim niezbędny, potrzebny. Bardzo dziękuję podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.110" who="#PawełHreniak">Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby dalej był nim przewodniczący podkomisji, pan poseł Frysztak. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Pan poseł oczywiście wyraża zgodę.</u>
<u xml:id="u-1.111" who="#KonradFrysztak">Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>