text_structure.xml
32.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, w dzisiejszym porządku obrad mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu (druk nr 722). Marszałek Sejmu skierował w dniu 14 października 2024 r, powyższy projekt ustawy do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych i określił termin na przedstawienie przez Komisję sprawozdania do 5 listopada.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jednocześnie informuję państwa, że zgodnie z art. 37 ust. 4 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie może odbyć się nie wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom druku projektu. Zgodnie zaś z art. 51 ust. 1 pkt 1 w szczególnie uzasadnionych wypadkach postępowanie z projektami ustaw oraz uchwał może ulec skróceniu przez przystąpienie do pierwszego czytania bez zachowania siedmiodniowego terminu. Komisja o skróceniu powyższego terminu decyduje w głosowaniu większością głosów na uzasadniony wniosek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MariaMałgorzataJanyska">Proszę państwa, uzasadnię, dlaczego jest prośba i propozycja, abyśmy skrócili ten termin siedmiodniowy, który zresztą lada moment nastąpi.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MariaMałgorzataJanyska">Projekt ustawy służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. ustanawiającego system wjazdu/wyjazdu (EES) w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich i danych dotyczących odmowy wjazdu w odniesieniu do takich obywateli oraz określające warunki dostępu do EES na potrzeby ochrony porządku publicznego i zmieniającego konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenia (WE) nr 767/2008 i (UE) nr 1077/2011.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MariaMałgorzataJanyska">Według informacji, które przekazał pan minister, prosząc o to, aby szanowna Komisja się nad tym pochyliła, Polska musi być musi być gotowa na uruchomienie systemu wjazdu/wyjazdu zgodnie z rozporządzeniem, które przywołałam. Planowany oficjalny termin startu tego systemu to 10 listopada br. Nie wiadomo, czy ten termin będzie utrzymany, czy będzie zmieniony, ale nie zmienia to faktu, że powinniśmy być przygotowani, bo jeśli ten termin nie będzie zmieniony przez Komisję Europejską, to wchodzi on w życie 10 listopada. Od strony technicznej według informacji pana ministra, którą zresztą nam przedstawi, wszystko jest przygotowane. Uzgodnienia resortowe trwały dosyć długo, gdyż ten system obejmuje wielu użytkowników. Są zdecydowanie opóźnienia w tej implementacji, ponieważ, że tak powiem, zegar bił od 2017 r.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, zwracam się z prośbą do Komisji, z wnioskiem, abyśmy skrócili ten termin i w związku z tym przyjęli proponowany porządek dzisiejszych obrad. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie widzę, w związku z tym dziękuję bardzo państwu posłom i uznaję, że przyjęliśmy harmonogram pracy dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MariaMałgorzataJanyska">W związku z tym, proszę państwa, przechodzimy do pierwszego czytania. Proszę przedstawiciela wnioskodawcy o uzasadnienie projektu, a później otworzę debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MariaMałgorzataJanyska">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MariaMałgorzataJanyska">Przepraszam jeszcze, przepraszam jeszcze, bo oczywiście nie dokonałam powitania i prezentacji naszych dzisiejszych gości. Pan Tomasz Szymański, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – witam panie ministrze; pan Dariusz Nowak-Nova, dyrektor Departamentu Teleinformatyki w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji; pan płk Straży Granicznej Mariusz Kijowski, dyrektor Biura Łączności i Informatyki w Komendzie Głównej Straży Granicznej; pan ppłk Straży Granicznej Stanisław Matysiak, legislator; pan ppłk Straży Granicznej Radosław Kucharski, radca Zarządu Granicznego w Komendzie Głównej Straży Granicznej; pani Ewa Misiec, główny specjalista do spraw legislacji w Wydziale Legislacji i Umów Międzynarodowych w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MariaMałgorzataJanyska">A teraz oddaję głos panu ministrowi. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#TomaszSzymański">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, serdecznie dziękuję za pochylenie się nad rządowym projektem ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu (druk nr 722). Ta pilna ścieżka, dzięki której mamy tę przyjemność – może niekoniecznie dla państwa – debatować nad tym o godzinie 20.00 w środę, jest spowodowana i wymuszona terminami, o których pani wspomniała.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#TomaszSzymański">Faktycznie ostateczny termin uruchomienia systemu, który jest jednym z systemów wielkoskalowych Unii Europejskiej, którego termin wejścia w życie został już raz przesunięty, przypada na 10 listopada. To jest ten moment, kiedy legislacyjnie musimy być przygotowani, dlatego dziękuję Wysokiej Komisji, że raczy się nad tym projektem dzisiaj pochylić. Natomiast my stwierdziliśmy gotowość techniczną do tego, żeby stać się elementem ciągłości zabezpieczenia granic Unii Europejskiej w ramach strefy Schengen.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#TomaszSzymański">Z tego miejsca, szanowni państwo, składam serdeczne wyrazy uznania dla Straży Granicznej, która jest głównym koordynatorem tego projektu. Serdeczne wyrazu uznania dla szefa Biura Informatyki i Łączności, dla pana płk. Kijowskiego za to, że wraz z grupą ludzi doprowadził faktycznie projekt technicznie do końca. Wiemy, że testy zostały przeprowadzone w sposób pomyślny, tak że można powiedzieć, że technicznie jesteśmy gotowi do tego, żeby zabezpieczyć polską granicę zewnętrzną Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#TomaszSzymański">Szanowni państwo, system ten, tak jak powiedziałem, jest jednym z wielu systemów wielkoskalowych Unii Europejskiej i już chciałbym państwa przygotować do tego, że spotkamy się jeszcze niejednokrotnie celem implementacji i rozwiązań legislacyjnych w ramach tychże systemów. System ETIAS, m.in. systemy VIS, CIS – to są te kolejne systemy wielkoskalowe, które będą w kręgu zainteresowań celem wprowadzenia jednolitych zasad zabezpieczających naszą granicę. Po uruchomieniu tego systemu będziemy mieli zapewnione monitorowanie dozwolonych pobytów i identyfikację osób przekraczających granicę, czyli oczywistym jest, że przyczyni się to od razu do zapobiegania nielegalnej migracji i wzmocnienia bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej. Pomoże to w sposób oczywisty w walce z przestępczością zorganizowaną i terroryzmem.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#TomaszSzymański">Szanowni państwo, konieczność implementacji wynika z przywołanego również przez panią przewodniczącą rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r., które ustanawia właśnie entry/exit system, czyli system wjazd/wyjazd.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#TomaszSzymański">Szanowni państwo…</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy mogę prosić o ciszę? Bo później mogą być pytania na temat, który przedstawia teraz pan minister. Bardzo proszę i jednocześnie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#TomaszSzymański">Szanowni państwo, faktycznie, tak jak pani przewodnicząca wskazała, mieliśmy pewne perturbacje. Nie chciałbym się odnosić do tego, w jaki sposób to wszystko funkcjonowało w zakresie czasowym. Ale faktycznie od 2020 r. trwały prace nad wdrożeniem tego systemu. I z tego, co widzieliśmy, po prostu zabrakło determinacji i koordynacji w zakresie przygotowania zmian legislacyjnych, ale też skoordynowania działań. Bo to, że Straż Graniczna jest głównym koordynatorem, nie znaczy, że jest jedynym użytkownikiem. Szereg resortów państwa, ale również służb będzie miało dostęp jako użytkownicy do tego systemu, ponieważ to jest bardzo cenne i bardzo dobre narzędzie do nadzorowania systemu na granicy.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#TomaszSzymański">Od kwietnia… I to, co jest niezwykle ważne, szanowni państwo, w momencie na przełomie lutego i marca dostaliśmy z instytucji pośredniczącej w zakresie wdrażania systemów wielkoskalowych wyraźne ostrzeżenie, że Polska jest hamulcowym całego procesu, istnieje realne ryzyko, że nie implementujemy, nie wdrożymy tego systemu z dniem… Chyba dwudziestego któregoś października, prawda?</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#TomaszSzymański">Dlatego też proszę Wysoką Komisję o wdrożenie i implementowanie przedmiotowego projektu ustawy jako obowiązkowego komponentu do zabezpieczenia granicy.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#TomaszSzymański">Szanowni państwo, do dyspozycji stawiam panów pułkowników, pana dyrektora Departamentu Teleinformatyki. To tyle tytułem wstępu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#TomaszSzymański">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MariaMałgorzataJanyska">W takim razie otwieram debatę ogólną.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pan poseł Hreniak, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PawełHreniak">I drugie pytanie. To zostało rozrzucone w różnych miejscach tego projektu. Jakby pan minister mógł poinformować jeszcze raz, żeby to wybrzmiało, jakie dokładnie dane system będzie zbierał oprócz daty wjazdu i wyjazdu. Jak rozumiem, chodzi o zastąpienie w ten sposób pieczątki, żebyśmy wszyscy mieli jasność tego, jak system tworzymy, do zbierania jakich danych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PawełHreniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MariaMałgorzataJanyska">Może taką serię po trzy pytania?</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#UrszulaNowogórska">Chciałam zapytać – z uwagi na to, że dzisiaj referowałam ustawę o działaniach antyterrorystycznych w zakresie działań ABW i Agencji Wywiadu – czy istnieje powiązanie tej ustawy z ustawą, o której w tej chwili wspomniałam? Z uwagi na to, że monitorowanie wjazdu i wyjazdu to również jest swobodny przepływ informacji w zakresie powstałych zagrożeń. W związku z tym chciałam zapytać, czy istnieje formalne powiązanie tych dwóch projektów albo odniesienie czy też powiązanie tematyczne w zapobieganiu terroryzmowi nie tylko internetowemu, ale również temu fizycznemu, który jest związany z działaniami i realizacją ich w określonym terenie?</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#UrszulaNowogórska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MariaMałgorzataJanyska">Nie widzę więcej zgłoszeń, w związku z tym bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MariuszKijowski">Koncentrując się już na konkretnym pytaniu, otóż jeśli chodzi o systemy wielkoskalowe, o których mówimy, Komisja Europejska stosuje od kilku lat metodę finansowania przez tzw. top-up. Co to znaczy? Otóż w sytuacji, gdy są jakieś działania, które dotyczą wszystkich państw unijnych, ogłaszane są odrębne konkursy, poza krajowym planem, z których sfinansowane są te projekty. Te środki, o których mówiłem, pochodzą właśnie z działań tego typu. Więc istnieje krajowy plan, jeśli chodzi o Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego, teraz to jest Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami, w którym są wszelkie projekty Straży Granicznej oraz innych służb.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MariuszKijowski">Natomiast w odniesieniu do systemów wielkoskalowych Komisja Europejska ogłasza oddzielne konkursy i oczywiście w takich konkursach będziemy startować, ponieważ wszystkie państwa członkowskie w tym samym czasie dostały środki na budowę komponentu technicznego i zakładać trzeba, że tak to będzie wyglądało. Jestem przekonany, bo to dotyczy wszystkich systemów – taki konkurs, takie dodatkowe środki na ten system będą. Jeśli chodzi o nasze działania, które zostały podjęte, jest już przygotowany masterplan. To jest projekt rządowy, w którym te koszty zostały przygotowane i takie też koszty zostały przekazane do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, do wstępnego rozpytania przez Komisję Europejską, o jakiego rzędu kosztach mówimy. Dotyczą one zarówno systemu entry/exit, jak również systemu ETIAS. Tak że to jest odpowiedź na pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MariuszKijowski">Jakie kategorie danych? Oczywiście system totalnie przebudowuje proces odprawy granicznej. To znaczy dziś to jest pierwszy system wielkoskalowy Unii Europejskiej, który opiera się na… Najistotniejszą jego funkcją jest identyfikacja biometryczna. To jest zaawansowany sposób identyfikacji, polegający na tym, iż będziemy zobowiązani pobierać od wszystkich cudzoziemców w ramach pierwszego wjazdu zdjęcia na żywo – zdjęcia klasy paszportowej. Proszę sobie zatem wyobrazić, że w warunkach, że tak powiem, bojowych, operacyjnych Straż Graniczna będzie zobligowana do tego, by wykonywać takie zdjęcia w standardzie paszportowym, na jasnym tle, oraz pobierać cztery odciski palców. O ile pobieranie odcisków palców nie jest tematem dla nas nowym, o tyle masowość tego procesu jest niezwykle istotna, więc to są dwa kluczowe rodzaje danych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MariuszKijowski">Na podstawie tych danych oraz danych alfanumerycznych, czyli danych w dokumentach podróży, paszportach – imię, nazwisko, data urodzenia, oczywiście numer dokumentu… Te dane będą zbierane w ramach tzw. rejestru indywidualnego i na podstawie tych danych będzie budowana historia cudzoziemca, będzie można każdego cudzoziemca, którego mamy niezidentyfikowanego, identyfikować w ramach różnych procedur, bo oczywiście wiemy, że dane biometryczne są trudne do podrobienia, w szczególności gdy mówimy o dwóch danych. Będą pobierane, tak jak do tej pory, oczywiście daty wjazdu, wyjazdu.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MariuszKijowski">Czy coś jeszcze? To są te podstawowe kwestie. Tak. Czyli to, co pobieramy w procesie odprawy granicznej – wszystkie dane z dokumentów paszportowych, odnotowujemy informacje o wjeździe, o wyjeździe. Będzie kalkulacja, czy w ramach 180 dni nie przekroczono 90 dni przez cudzoziemca, jak również oczywiście ewentualne wszelkie decyzje związane z osobami, jak pan minister powiedział, tj. odmowy wjazdu czy też inne. Natomiast kluczem są dane biometryczne, które dają nam zaawansowaną możliwość identyfikacji cudzoziemców, a służbom, organom porządku publicznego – szybsze działanie, też w zakresie przeciwdziałania terroryzmowi, bo to jest jeden z głównych punktów.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#UrszulaNowogórska">Czy wszystkie kraje Unii Europejskiej wdrożyły tę dyrektywę?</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jeszcze pan poseł Hreniak chciał dopytać. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PawełHreniak">Jakby pan minister mógł odpowiedzieć na podstawie tych danych, które posiadamy z obszaru całej Unii Europejskiej, kiedy realnie ten projekt może być wdrożony na naszych granicach?</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PawełHreniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jeszcze poseł Lachowicz i wtedy poproszę o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#TomaszSzymański">Jeżeli chodzi o odpowiedź na pytanie pana posła Hreniaka, żeby móc ubiegać się o środki, które są przeznaczone dokładnie dla systemów wielkoskalowych, w tym momencie systemu entry/exit, Komisja Europejska musi ogłosić konkurs. To są wydzielone środki. Żeby móc po prostu po nie sięgnąć, nie ma innej procedury. To nie o to chodzi, że jesteśmy lepsi, bardziej zaawansowani, tylko musi być formalnie otwarty konkurs dostępowy do tych środków.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#TomaszSzymański">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#MariaMałgorzataJanyska">A jeszcze odpowiedź na pytanie pana posła Lachowicza.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#TomaszSzymański">To jeszcze raz poprosimy, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PiotrLachowicz">To nie jest jakieś kluczowe pytanie, tylko pewna ewentualna uwaga. Tak że nie muszę mieć dzisiaj odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PiotrLachowicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#MariaMałgorzataJanyska">W takim razie, proszę państwa, proponuję, żebyśmy na tym zakończyli. Nie ma więcej zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jeszcze pani poseł Nowogórska.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#MariaMałgorzataJanyska">Wobec braku kolejnych zgłoszeń stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#MariaMałgorzataJanyska">Przystępujemy do pracy nad projektem. Przypominam, jeśli ktoś chciałby złożyć poprawki do tego projektu ustawy, że jest to projekt wykonujący prawo Unii Europejskiej, w takim razie poprawki będą musiały być podpisane co najmniej przez trzech posłów i złożone oczywiście w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, przechodzimy zatem do tytułu ustawy. Czy ktoś ma uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę, a zatem rozpatrzyliśmy tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 1. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#PiotrPodczaski">Nasza sugestia, jakby rzeczywiście była zgoda posłów, nie byłoby sprzeciwu ze strony rządowej – można je przyjąć blokiem, jak to było zawsze w zwyczaju. Jak jest taka potrzeba, zawsze możemy się do nich odnieść, wytłumaczyć, wyjaśnić niejasności.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#PiotrPodczaski">To jest pierwsza kwestia.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#PiotrPodczaski">Jeżeli chodzi o propozycje poprawek legislacyjnych, oczywiście staną się one poprawkami, kiedy znajdą się pod tymi poprawkami trzy podpisy posłów.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#PiotrPodczaski">Druga kwestia – tradycyjnie prosimy o upoważnienie Biura Legislacyjnego do wprowadzenia oczywistych zmian redakcyjnych. Jest ich kilkadziesiąt i sądzę, że tu akurat nie ma sensu omawiać interpunkcji.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#PiotrPodczaski">I trzecia kwestia – Biuro Legislacyjne ma uczucie niedosytu z uwagi na to, że ten projekt dostaliśmy w dniu wczorajszym. Dzisiaj rozpatrujemy. Tak że nie mogliśmy dokonać pełnej analizy tego projektu, w szczególności kompatybilności tych zapisów, które są w projekcie, z siedmioma rozporządzeniami unijnymi, które są tu przywołane. To jest materia trudna i to wymaga sporo czasu. Możemy tylko zaufać stronie rządowej, że jest to przygotowane dobrze, ale zabrakło nam czasu, żeby dokonać takiej analizy, stąd ograniczyliśmy się właściwie tylko do tych naszych uwag, które państwo mają przed sobą i które wprowadzimy do tekstu.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#PiotrPodczaski">Mamy jeszcze jedną propozycję. To już wyszło w trakcie kolejnej analizy, bo cały czas to dzisiaj czytaliśmy. Chodzi o aneks do tych poprawek o charakterze legislacyjnym. Mianowicie jest jeszcze jedna nasza propozycja. W art. 2, gdzie jest słowniczek, mamy pkt 17. Jest tam odniesienie do terminu, który się w ogóle w projekcie ustawy nie pojawia. Stąd też nasza sugestia, że, zgodnie z ZTP, można punkt skreślić i usunąć z tekstu, bo nie ma odniesienia do projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#PiotrPodczaski">Dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, informuję, że podpisaliśmy propozycje poprawek legislacyjnych, które zostały złożone przez Biuro Legislacyjne. Strona rządowa nie wnosi do ich uwag. I teraz mam pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#MariaMałgorzataJanyska">W takim razie mam pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#EwaMisiec">Pojęciem poważnego przestępstwa posługuje się bowiem na przykład ważny artykuł rozporządzenia – art. 32, który mówi o tym, że „dostęp w celu przeglądania danych jest niezbędny do zapobieżenia przestępstwu terrorystycznemu lub innemu poważnemu przestępstwu”. Zatem na gruncie krajowym potrzebujemy przepisu, który mówi, czym jest poważne przestępstwo z rozporządzenia unijnego. Nie wiem, czy nie można by dodać w art. 4 na przykład ust. 2, który stanowiłby o tym, że „przez poważne przestępstwo w rozumieniu rozporządzenia”… I przepisać to ze słowniczka. Nie wiem, czy panowie się na to zgadzają.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję pani.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#PiotrPodczaski">Dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy jeszcze macie… Proponuję, żeby w takim razie ten problem rozstrzygnąć…</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, mam pytanie: Czy jest sprzeciw wobec tego, żebyśmy przyjęli je blokiem, jak proponowało Biuro Legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#MariaMałgorzataJanyska">Nie ma sprzeciwu, w takim razie mamy przyjęte.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MariaMałgorzataJanyska">W takim razie, szanowni państwo, art. 1. Czy jest sprzeciw wobec art. 1? Oczywiście z tymi poprawkami, które są przyjęte w bloku. Nie widzę, w takim razie art. 1 jest rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 2. On jest co prawda dosyć długi, ale to jest słowniczek, proszę państwa, i raczej byłoby trochę niezręcznie, jakbyśmy po kolei rozpatrywali tymi drobniejszymi jednostkami redakcyjnymi. Proponuję, żebyśmy rozpatrzyli całość.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy jest sprzeciw albo są jakieś uwagi do art. 2? Nie widzę, w takim razie art. 2 jest rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 3 również ma sporo jednostek redakcyjnych, ale również proponowałabym, żebyśmy go analizowali w całości. Czy są jakieś uwagi, wnioski do art. 3? Czy jest sprzeciw wobec uznania art. 3 za rozpatrzony? Nie widzę, w takim razie mamy rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#MariaMałgorzataJanyska">Przechodzimy do art. 4. Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#RadosławKucharski">Otóż dostęp do systemu EES organy wyznaczone oraz właściwy mogą mieć w sposób pośredni lub bezpośredni. Art. 3 opisuje dostęp bezpośredni, a więc korzystanie z systemu na podstawie konkretnych przepisów rozporządzenia unijnego z 2017 r. – takie jak w przypadku unieważnienia wizy czy też dodania danych podczas przekraczania granicy. Natomiast dostęp pośredni opisany w art. 4 jest to dostęp na potrzeby ochrony porządku publicznego i zwalczania terroryzmu. Ten dostęp jest obostrzony dodatkowymi wymaganiami w rozporządzeniu unijnym i jest realizowany za pośrednictwem centralnego punktu dostępu.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#RadosławKucharski">W związku z tym, jeśli wyznaczone jednostki Straży Granicznej będą realizowały zadania związane ze zwalczaniem terroryzmu i poważnej przestępczości, a nie typowe zadania graniczne, wizowe czy też imigracyjne, żeby uzyskać dostęp do systemu, będą musiały stosować procedurę określoną w art. 32 rozporządzenia, czyli u nas jest to art. 4.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy ta odpowiedź jest wystarczająca?</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pan poseł Romowicz, proszę.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#BartoszRomowicz">Przepraszam, że jako najmłodszy poseł na tej sali musiałem to powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#MariaMałgorzataJanyska">Przechodzimy do art. 5. Mam pytanie do Biura Legislacyjnego: Jak państwo proponują, czy będziemy to rozpatrywali zmianami? To jest dość długie.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#MariaMałgorzataJanyska">W takim razie mam pytanie, czy do art. 5 są jakieś pytania, uwagi, sprzeciw? Nie widzę, w takim razie art. 5 rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy do art. 6 ktoś wnosi uwagi, wnioski, pytania, sprzeciw? Nie widzę. Rozpatrzyliśmy art. 6.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 7. Czy są pytania, uwagi, wnioski, sprzeciw? Nie widzę. Rozpatrzyliśmy art. 7.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 8. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, to ja proponuję, że na tym etapie nie rozstrzygniemy. Państwo podejmą decyzję do drugiego czytania.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy są inne uwagi, sprzeciw do art. 8? Nie widzę, w takim razie rozpatrzyliśmy art. 8.</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 9. Nie widzę głosów, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 10. Również nie ma żadnych zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 11. Nie ma zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 12. Nie ma zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 13. Również nie ma zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 14. Nie ma zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 15. Nie ma, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 16. Również nie widzę zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 17. Również nie ma uwag, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 18. Nie widzę zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.95" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 19. Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
<u xml:id="u-1.96" who="#TomaszSzymański">Tę poprawkę, to znaczy ten zapis zgłaszała Komenda Główna Policji, z tego, co pamiętam, z tego, co mi tutaj mówi dyrektor. To ewentualnie na etapie drugiego czytania, tak? Dobrze, na etapie drugiego czytania.</u>
<u xml:id="u-1.97" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jeśli nie będę widziała sprzeciwu, uznamy, że rozpatrzyliśmy, oczywiście z takim zastrzeżeniem.</u>
<u xml:id="u-1.98" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 20. Nie widzę zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.99" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 21. Również nie widzę zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.100" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 22. Nie widzę zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.101" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 23. Również nie ma zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.102" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 24. Nie ma zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.103" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 25. Jesteśmy już przy przepisach końcowych. Nie ma zgłoszeń, rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.104" who="#MariaMałgorzataJanyska">Art. 26. Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.105" who="#SławomirOsuch">Natomiast chcielibyśmy zapytać, czy w państwa ocenie nie będzie problemu, biorąc pod uwagę, że dzień określony w decyzji nie jest całkowicie pewny, w sytuacji gdyby ten dzień był wcześniejszy niż ogłoszenie ustawy? Bo proszę zwrócić uwagę na pkt 3 tego artykułu, który mówi, że pewne przepisy wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy. Jeżeli decyzja Komisji Europejskiej byłaby wcześniejsza niż ogłoszenie naszej ustawy, to mogłoby to spowodować taką oto sytuację, że przepisy weszłyby w życie jeszcze przed ogłoszeniem, co nie powinno mieć miejsca w naszej ocenie. A co za tym idzie przepisy, które chcieliśmy, żeby weszły w życie pierwsze, w pkt 3, weszłyby w życie później.</u>
<u xml:id="u-1.106" who="#SławomirOsuch">Jest taki niepokój, aczkolwiek nie jesteśmy w stanie zaproponować niczego poza stałym terminem wejścia ustawy w życie – dziennym. Natomiast rozumiemy, że to jest niemożliwe z punktu widzenia przepisów unijnych.</u>
<u xml:id="u-1.107" who="#MariaMałgorzataJanyska">Również sobie taką uwagę zapisałam, bo to jest nieczytelne. Tak że bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.108" who="#MariaMałgorzataJanyska">Nie ma tu jasnej odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.109" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jeśli nie będzie wag, to… Pan poseł Bogucki, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.110" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pan poseł Gosek, proszę.</u>
<u xml:id="u-1.111" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia w ten sposób?</u>
<u xml:id="u-1.112" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pan zgłosił sprzeciw, tak? Dobrze, w takim razie przygotujmy się, szanowni państwo, do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.113" who="#MariaMałgorzataJanyska">W takim razie, proszę państwa, głosujemy. Zadam pytanie w ten sposób – kto jest za przyjęciem art. 26 w wersji zaproponowanej przez projektodawcę? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-1.114" who="#MariaMałgorzataJanyska">Proszę zakończyć głosowanie i podać wyniki. Głosowało 29 osób. Za – 18, przeciw – 11, nikt się nie wstrzymał. W takim razie pozytywnie rozpatrzyliśmy art. 26 w tej formie.</u>
<u xml:id="u-1.115" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-1.116" who="#PawełHreniak">Nie mamy jakichś większych problemów co do idei, z tym, żeby taki projekt przyjąć. Ale naprawdę był niedługi czas na to, żeby dogłębnie przyjrzeć się przepisom. Mamy też dowód, jeżeli chodzi o panów legislatorów, którzy mówili o tym, że ten czas na przyjrzenie się temu projektowi nie był zbyt długi. Jako klub wstrzymamy się w tym momencie od głosowania i zastrzegamy sobie prawo do tego, żeby jeszcze dogłębnie przeanalizować ten projekt.</u>
<u xml:id="u-1.117" who="#MariaMałgorzataJanyska">W tej chwili, proszę państwa, przystępujemy do głosowania. Proszę przygotować się do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.118" who="#MariaMałgorzataJanyska">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy w całości, włącznie ze zgłoszonymi i przyjętymi poprawkami? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.119" who="#MariaMałgorzataJanyska">Ojej, ja nie zagłosowałam.</u>
<u xml:id="u-1.120" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, głosowało 29 osób. Za – 17, przeciw – 1, wstrzymało się – 11.</u>
<u xml:id="u-1.121" who="#MariaMałgorzataJanyska">Nie zagłosowałam, ale rękę miałam uniesioną w górę w momencie głosowania za, także proszę o zapisanie tego do protokołu, dobrze? To jest widoczne również… Pan zrobił tak samo, dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.122" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, zostało nam przyjęcie posła sprawozdawcy. Proponuję, aby był nim pan przewodniczący poseł Bartosz Romowicz. Czy jest zgoda? Nie ma sprzeciwu, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.123" who="#MariaMałgorzataJanyska">Panie pośle, czy pan się zgadza?</u>
<u xml:id="u-1.124" who="#MariaMałgorzataJanyska">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>