text_structure.xml
71.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Bardzo proszę państwa posłów o informację zwrotną, czy jest sprzeciw wobec proponowanego na dzisiaj porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń, w takim razie mamy ustalony porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">Na dzisiejszym posiedzeniu mamy bardzo dużo gości, których serdecznie witam, którzy towarzyszą przedstawicielom resortów referującym części budżetowe. Witam pana ministra Wiesława Szczepańskiego wraz ze współpracownikami. Witam wiceprezesa RCL pana Roberta Brochockiego, panią dyrektor generalną RCL Sylwię Czernuszyn, pana Artura Dąbrowskiego, zastępcę prezesa RARS, pana Pawła Frysztaka, zastępcę komendanta głównego PSP, panią Wioletę Gorzkowską, zastępcę komendanta głównego SG, pana Macieja Lewińskiego, zastępcę komendanta SOP, panią Anitę Noskowską-Piątkowską, szefową Służby Cywilnej, panią Magdalenę Roguską, sekretarza stanu w KPRP, panią dyrektor generalną KPRM Edytę Szostak wraz ze wszystkimi współpracownikami. Proszę wybaczyć, że czytałam w takiej kolejności, ale pozwoliłam sobie według alfabetu przywitać wszystkich państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MariaMałgorzataJanyska">W związku z tym proponuję, żebyśmy przeszli od razu do pracy i bardzo bym prosiła w związku z tym, że wszyscy państwo posłowie, strona społeczna, która zawsze uczestniczy w posiedzeniach budżetowych Komisji, wiemy, że ogrom pracy przed nami, dlatego bardzo proszę o rzeczowe i skondensowane wypowiedzi. Materiały wszyscy dostaliśmy, więc mam nadzieję, że państwo parlamentarzyści się z nimi zapoznali, dlatego prosimy tylko o kluczowe informacje, najważniejsze do przedstawienia. Natomiast co do rzeczy szczegółowych, to zostawimy to na pytania. Bardzo proszę, panie ministrze. Oddaję głos panu ministrowi Szczepańskiemu, który przedstawi całość.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WiesławSzczepański">Wielkość wydatków wynosi 72 831 tys. zł, z tego 52 012 tys. zł to wydatki budżetu państwa, a 20 819 to wydatki budżetu środków europejskich. W stosunku do ustawy budżetowej na rok 2024, gdzie mieliśmy kwotę 53 735 tys. zł, wydatki są wyższe o ponad 19 000 tys. zł, tj. nominalnie o 35%. Zwiększenie wydatków w głównej mierze spowodowane jest wzrostem wydatków na realizację projektu „Dostępny Samorząd 2.0” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. W stosunku do roku 2024 wzrosły również wynagrodzenia wraz z pochodnymi w związku ze wzrostem dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Jak wiemy, to wynagrodzenie zostało określone na poziomie 5%.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WiesławSzczepański">W ogólnej kwocie wydatków budżetowych wydatki bieżące to 44 231 tys. zł, współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 4396 tys. zł, dotacje – 3314 tys. zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 31 tys. zł, wydatki majątkowe – 40 tys. zł. W ramach wydatków bieżących 31 249 tys. zł stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi, zaś pozostałe środki – 12 982 tys. zł – zostaną przeznaczone między innymi na zakup towarów i usług, działalność Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego, wynagrodzenia bezosobowe, na realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego. Dotacja w kwocie 3354 tys. zł zostanie przekazana Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi na prowadzenie Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań PCK, co stanowi wykonanie zobowiązań międzynarodowych, wynikających z ratyfikowanych przez Polskę Konwencji genewskich. Biuro Informacji i Poszukiwań PCK realizuje zadania między innymi w zakresie poszukiwań osób zaginionych podczas wojen, konfliktów zbrojnych, klęsk żywiołowych oraz poszukiwań mogił wojennych w kraju i za granicą.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WiesławSzczepański">W 2025 r. planuje się również przeznaczyć kwotę 25 215 tys. zł, z tego 4396 tys. zł w ramach budżetu państwa i 20 819 tys. zł w ramach budżetu środków europejskich, na realizację projektu pn. „Dostępny Samorząd 2.0”, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Projekt ma na celu kontynuację wsparcia poprawy dostępności jednostek samorządu terytorialnego dla osób ze szczególnymi potrzebami.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WiesławSzczepański">W 2025 r. w części tej przewiduje się sfinansowanie 205 etatów, z tego 165 członków korpusu służby cywilnej (w tym 20 etatów finansowanych z udziałem środków UE) oraz 39 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, a także jednej osoby zajmującej kierownicze stanowisko państwowe. W stosunku do roku 2024 planowane średnioroczne zatrudnienie zmniejszyło się o 21 etatów, co wynika z urealnienia zatrudnienia w ministerstwie. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2025 r. dla pracowników wyniesie 11 874 zł.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#WiesławSzczepański">Panie i panowie posłowie, pani przewodnicząca, przedstawiając powyższe, uprzejmie proszę o przyjęcie wydatków w części 17 – Administracja publiczna w wielkościach ujętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#WiesławSzczepański">Jeżeli chodzi o część 42 i 85, to szczegółowe dane o planowanych w części 42 – Sprawy wewnętrzne na rok 2025 wielkościach dochodów i wydatków, zatrudnieniu funkcjonariuszy i pracowników, planach finansowych przedstawiliśmy w materiałach przekazanych pani przewodniczącej. Informacja zawiera także dane o poszczególnych formacjach i służbach resortu, w tym całościowo, tj. za części 42 i 85, o dochodach i wydatkach Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#WiesławSzczepański">Planowane na rok 2025 dochody budżetowe w części 42 wynoszą 121 638 tys. zł i będą wyższe od ustawy budżetowej na rok 2024 o kwotę 18 451 tys. zł, tj. o 17,9%. Wyższe dochody spowodowane są wyższymi wpływami z tytułu nienależnie pobranych świadczeń emerytalno-rentowych z lat ubiegłych, wzrostem nakładanych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej kar w transporcie drogowym, lotniczym lub morskim oraz kar administracyjnych nakładanych na przewoźników na podstawie ustawy o cudzoziemcach, a także wpływów z tytułu kar wynikających z niewywiązywania się kontrahentów z terminów zawartych umów, głównie w Policji, oraz opłat za najem lokali mieszkalnych, użytkowych i pokoi internetowych administrowanych przez MSWiA. Wzrost dochodów o kwotę 10 300 tys. zł wynika z ujęcia w tej części wpływów z tytułu zwrotu odsetek od środków pochodzących z dotacji dla RARS w związku z powierzeniem ministrowi do spraw wewnętrznych nadzoru nad tą agencją.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#WiesławSzczepański">Wydatki to kwota 47 972 098 tys. zł, z czego 47 793 162 tys. zł to wydatki budżetu państwa, a 178 000 tys. zł to wydatki budżetu środków europejskich. Łączna kwota wydatków jest wyższa od tegorocznej ustawy budżetowej o 4 981 000 tys. zł, co oznacza wzrost o 11,3%. Największą pozycję w wydatkach budżetu państwa stanowią wynagrodzenia i pochodne – ponad 38% oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych – 43,7%, w tym emerytury i renty. Przewiduje się również przeznaczyć kwotę 316 000 tys. zł na realizację projektów z udziałem środków UE. Z tej kwoty przypada głównie na realizację zadań dla Policji – ponad 181 000 tys. zł, Państwowej Straży Pożarnej – ponad 72 000 tys. zł, Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSWiA – ponad 42 000 tys. zł oraz ministerstwa – ponad 10 000 tys. z i Straży Granicznej – ponad 8000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#WiesławSzczepański">Planowane środki na uposażenia i wynagrodzenia oraz tzw. pochodne pozwolą na zatrudnienie 131 298 funkcjonariuszy, tj. o 1980 etatów więcej w stosunku do planu po zmianach w 2024 r., oraz 31 237 pracowników cywilnych, tj. o 34 pracowników mniej w stosunku do planu po zmianach w 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#WiesławSzczepański">Zasadniczym działem tej części budżetowej jest dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa obejmujący podstawowe formacje resortu. Wielkość wydatków tego działu to kwota 24 800 000 tys. zł, z czego 24 641 000 tys. zł to wydatki budżetu państwa, a ponad 174 000 tys. zł to wydatki budżetu środków europejskich, która stanowi 51,7% łącznych wydatków części 42. Wydatki te w porównaniu do tegorocznej ustawy budżetowej są wyższe o 1 500 000 tys. zł, co stanowi wzrost o 6,5%. Drugim co do wielkości wydatków jest dział 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, którego wydatki wynoszą 20 971 000 tys. zł i stanowią 43,1% wszystkich wydatków w części 42, w tym są emerytury i renty.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#WiesławSzczepański">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, panie i panowie posłowie, chciałbym jeszcze krótko odnieść się do wydatków Policji, PSP, SG i SOP. Jeśli chodzi o Policję, to w roku 2025 przewiduje się wydatki w kwocie 20 424 000 tys. zł i w porównaniu do roku 2024 będą one wyższe o 1 559 722 tys. zł, tj. nominalnie o 8,3%. Na rok 2025 planuje się 110 709 etatów funkcjonariuszy, tj. wzrost o 1800 etatów w stosunku do roku 2024, z tego w związku z powołaniem Centralnego Bura Zwalczania Cyberprzestępczości wzrost o 500 etatów oraz wynikający z ustawy o programie modernizacji Policji, SG, PSP i SOP wzrost o 1300 etatów. Z liczby 110 000 etatów funkcjonariuszy przypada: na Centralne Biuro Śledcze Policji 2071 etatów, na Komendę Główną Policji 3713 etatów, jednostki podległe KGP 775 etatów, komendy wojewódzkie Policji 23 382 etaty, komendy powiatowe Policji 78 718 etatów, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości 1800 etatów i Akademię Policji w Szczytnie 250 etatów. Przeciętne miesięczne uposażenie policjantów wyniesie 9359 zł, a w Akademii Policji w Szczytnie 11 688 zł. Zakłada się, że zatrudnienie pracowników cywilnych, przy uwzględnieniu pracowników w Akademii Policji w Szczytnie w liczbie 390, wyniesie łącznie 24 724 osoby, tj. na poziomie roku 2024. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniesie 6405 zł, w Akademii Policji w Szczytnie – 9280 zł. Na inwestycje budowlane Policja zaplanowała kwotę prawie 296 000 tys. zł, natomiast na zakupy sprzętu transportowego, łączności, uzbrojenia, informatyki, techniki specjalnej kwotę ponad 553 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o PSP, to łączne wydatki wyniosą w 2025 r. ponad 5 466 023 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą wyższe o ponad 170 000 tys. zł, tj. nominalnie o 3,2%. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy wyniesie 31 531, a przy uwzględnieniu strażaków w Akademii Pożarniczej w liczbie 206 wyniesie łącznie 31 759. Z ogólnej liczby etatów na część 42 przypadają 882 etaty, a na część 85 – Budżety wojewodów – 30 877 etatów. Przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariuszy wyniesie 9475 zł, z tego w części 42 – 11 817 zł, a w części 85 – 9408 zł. Zakłada się, że zatrudnienie pracowników cywilnych wyniesie 1866 osób, a przy uwzględnieniu pracowników w Akademii Pożarniczej w liczbie 157 łączna liczba osób zatrudnionych wyniesie 2023. Przeciętne wynagrodzenie to kwota 6851 zł, z tego w części 42 – 8382 zł, a w części 85 – 6334 zł. Na inwestycje budowlane PSP zaplanowała kwotę 15 500 tys. zł w części 42, natomiast na zakupy sprzętu transportowego, łączności, informatycznego, techniki specjalnej – 164 000 tys. zł, z czego w części 42 – 72 330, a w części 85 blisko 92 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o SG, to wydatki tej formacji zostały ujęte w kwocie ponad 3 166 000 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą wyższe o 9462 tys. zł, tj. nominalnie o 0,3%. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy to 16 638, a przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariuszy wyniesie 9769 zł. Planowane zatrudnienie pracowników cywilnych to 3506 osób i w porównaniu z rokiem bieżącym jest wyższe o 3 etaty. Przeciętne wynagrodzenie wyniesie 6446 zł. Na inwestycje budowlane SG zaplanowała kwotę 122 944 tys. zł, natomiast na zakupy sprzętu transportowego, łączności, uzbrojenia, techniki specjalnej, sprzętu informatycznego prawie 84 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#WiesławSzczepański">Służba Ochrony Państwa. Wydatki tej formacji wyniosą w 2025 r. 582 800 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą wyższe o 25 700 tys. zł, tj. nominalnie o 4,6%. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy to 2808 i w porównaniu z rokiem bieżącym nie ulega zmianie. Przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariuszy wyniesie 11 600 zł. Zakłada się, że zatrudnienie pracowników cywilnych wyniesie 300 osób i w porównaniu z rokiem 2024 nie ulegnie zmianie. Przeciętne wynagrodzenie wyniesie 7526 zł. Na inwestycje budowlane SOP zaplanowała kwotę 46 300 tys. zł, natomiast na zakupy sprzętu transportowego, łączności, uzbrojenia, techniki specjalnej, sprzętu informatycznego – 15 765 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#WiesławSzczepański">Szanowna pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, przedstawiając powyższe, proszę o przyjęcie przez Wysoką Komisję wydatków części 42 – Sprawy wewnętrzne oraz 85 – Budżety wojewodów w zakresie nakładów na PSP w wielkościach przedstawionych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#WiesławSzczepański">Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, przejdę do części 43. Szanowni państwo, planowane na rok 2025 dochody budżetowe w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne wynoszą 11 tys. zł i są na poziomie tegorocznej ustawy budżetowej.Wydatki wynoszą 303 910 tys. zł i w odniesieniu do ustawy budżetowej na 2024 r. są wyższe o kwotę 19 500 tys. zł, tj. o 6,7% w stosunku do ustawy budżetowej na 2024 r. Wynika to głównie z planowanego wzrostu wydatków Funduszu Kościelnego, przeznaczonych na opłacenie do ZUS składek za ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych. W stosunku do roku 2024 wzrosły również wynagrodzenia wraz z pochodnymi w związku ze wzrostem dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawowo określonymi zasadami oraz funduszu wynagrodzeń pracowników o 5%. Największe wydatki występują w działach: 758 – Różne rozliczenia – 275 700 tys. zł, tj. 90,7%, 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – 18 172 tys. zł oraz 750 – Administracja publiczna – 8408 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WiesławSzczepański">Wydatki działu 758 – Różne rozliczenia obejmują Fundusz Kościelny, z którego finansowane są zadania wynikające z celów określonych w ustawie o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego. Wydatki Funduszu przeznaczone będą na opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne duchownych – 264710 tys. zł, na remonty i konserwację zabytkowych obiektów sakralnych i kościelnych o wartości zabytkowej – 10 000 tys. zł oraz wykonywanie działalności charytatywno-opiekuńczej – 1000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#WiesławSzczepański">Wydatki działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego przeznaczone będą na dotacje dla organizacji opisanych na stronie 4 informacji, którą państwu przekazaliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#WiesławSzczepański">W wydatkach działu 750 – Administracja publiczna największa pozycja to wydatki bieżące w wysokości 7064 tys. zł, obejmujące głównie wynagrodzenia wraz z pochodnymi na 34 etaty członków korpusu służby cywilnej, jedną osobę zajmującą kierownicze stanowisko państwowe oraz 3 osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Przeciętne wynagrodzenie wyniesie tu 11 318 tys. zł. Na inne wydatki bieżące przewidywana jest kwota 975 tys. zł, głównie na wynagrodzenia bezosobowe, zakup materiałów, energii, podróże krajowe i zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#WiesławSzczepański">Panie i panowie posłowie, bardzo proszę o przyjęcie wydatków w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne w kwotach ujętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o rezerwy celowe, to chciałem przedstawić te, które są w gestii ministra spraw wewnętrznych. Pierwsza z nich to pozycja 4 – Przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w tym 786 176 tys. zł na realizację „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły”oraz „Projektu budowania odporności na zmiany klimatu w gospodarce wodnej” – kwota 3 191 000 tys. zł. Planowana kwota wynika z zapotrzebowania zgłoszonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Infrastruktury w związku z realizacją „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły” oraz przygotowaniami do realizacji „Projektu budowania odporności na zmiany klimatu w gospodarce wodnej”. Planuje się, że ze środków rezerwy celowej zostanie udzielone wsparcie dla terenów popowodziowych, które będzie realizowane na zasadach i w formach przewidzianych przepisami prawa, w tym innymi wypłacanie środków jednorazowej pomocy, co dzieje się już w tym roku, w kwocie 8 tys. zł z tytułu pomocy społecznej, 2000 zł zasiłku powodziowego, do 100 tys. zł na remont lub odbudowę budynków gospodarczych i do 200 tys. zł na remont lub odbudowę budynków mieszkalnych. Ponadto w rezerwie zaplanowano kwotę 1 561 300 tys. zł z przeznaczeniem między innymi na remont, odbudowę lub przebudowę obiektów komunalnej infrastruktury technicznej, przeciwdziałanie i usuwanie skutków ruchów osuwiskowych ziemi, realizację zadań, które trudno przewidzieć na etapie planowania budżetu oraz na usuwanie skutków powodzi, która miała miejsce w 2024 roku. W ramach rezerwy zaplanowano także środki na realizację zadań w ramach „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły” w wysokości 726 176 tys. zł oraz na realizację zadań przygotowawczych w odniesieniu do planowanego „Projektu budowania odporności na zmiany klimatu w gospodarce wodnej” – tutaj zaplanowano środki w wysokości 60 000 tys. zł. W roku 2024 rezerwa była zaplanowana w kwocie 1 100 891 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#WiesławSzczepański">Pozycja 13 – Pomoc dla repatriantów – zaplanowana kwota to 44 710 tys. zł. Środki z rezerwy zostaną przeznaczone na finansowanie zadań określonych w ustawie o repatriacji, głównie dla wojewodów, między innymi na pomoc finansową związaną z remontem, adaptacją lub wyposażeniem lokalu mieszkalnego, zasiłki wypłacane przez starostów na pokrycie kosztów przejazdu lub przelotu oraz przewozu mienia do Rzeczypospolitej Polskiej, pomocy na zagospodarowanie i bieżące utrzymanie i dotacje dla gmin, które zapewniły repatriantom przybyłym do Polski lokal mieszkalny z zasobów komunalnych. Ponadto dla Pełnomocnika Rządu do Spraw Repatriacji na wydatki związane z powierzeniem podmiotom zewnętrznym prowadzenia ośrodka adaptacyjnego dla repatriantów, wypłatą pomocy mieszkaniowej oraz przyznaniem świadczeń pieniężnych osobom umieszczonym w ośrodku adaptacyjnym dla repatriantów. W roku 2024 rezerwa na ten cel była zaplanowana w kwocie 44 710 tys. zł, a więc w tej samej wysokości.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#WiesławSzczepański">W pozycji 14 – Środki na zadania w obszarze integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce przewidziano kwotę 10 000 tys. zł. Planuje się, że środki rezerwy zostaną przekazane głównie do wojewodów i zostaną przeznaczone na zwiększenie poziomu integracji społeczności Romów w Polsce poprzez poprawę ważnych aspektów życia społecznego, w szczególności dostępu do systemu oświaty oraz warunków bytowych. Podstawą prawną realizacji powyższych zadań jest ustawa z 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. W roku 2024 rezerwa na ten cel również była zaplanowana w kwocie 10 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o pozycję 22 – Budowa, modernizacja i wyposażenie przejść granicznych, zaplanowano tu kwotę 79 751 tys. zł. Środki rezerwy zostaną przekazane głównie do wojewodów na potrzeby inwestycyjne przejść granicznych, między innymi na doposażenie przejść granicznych w sprzęt i sfinansowanie inwestycji budowlanych, w szczególności przejściach granicznych, w tym na realizację zadań inwestycyjnych. W roku 2024 rezerwa na ten cel była zaplanowana w kwocie 60 500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o pozycję 23 – Środki na realizację „Oświęcimskiego strategicznego programu rządowego – Etap VI 2021–202” zaplanowana kwota to 6126 tys. zł. Planuje się, że środki te zostaną przekazane głównie dla wojewody małopolskiego z przeznaczeniem na finansowanie kosztów realizacji zadań w ramach programu wieloletniego pn. „Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy – Etap VI 2021–2025”. Będą to pieniądze na renowację obiektów infrastruktury o charakterze zabytkowym. W roku 2024 rezerwa na ten cel była zaplanowana w kwocie 11 300 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o pozycję 28 – Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o Karcie Polaka, na ten cel przewidziana jest kwota 55 000 tys. zł. Środki rezerwy zostaną przekazane do wojewodów na dofinansowanie zadań określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka, między innymi na finansowanie świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się w Rzeczypospolitej Polskiej. W roku 2024 rezerwa na ten cel była zaplanowana w kwocie 40 800 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#WiesławSzczepański">I pozycja 48 to jest Rezerwa na finansowanie działań ministra właściwego do spraw wewnętrznych w zakresie rezerw strategicznych w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego oraz wystąpienia klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej na skutek zdarzeń, których nie można było przewidzieć ani im przeciwdziałać – jest tu kwota 150 000 tys. zł. Rezerwa została zaplanowana w związku z art. 12 ustawy z 2020 r. o rezerwach strategicznych. Planuje się, że środki rezerwy zostaną przeznaczone dla RARS na finansowanie działań w zakresie rezerw strategicznych, w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego oraz wystąpienia klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej. W roku 2024 rezerwa nosiła nazwę „Rezerwa na finansowanie działań Prezesa Rady Ministrów w zakresie rezerw strategicznych, w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa” i wtedy również była zaplanowana w kwocie 150 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#WiesławSzczepański">Ostatnia rezerwa to pozycja 64 – Środki na modernizację zabezpieczenia granicy państwowej na odcinku lądowym granicy z Republiką Białorusi – kwota 536 367 tys. zł. Zaplanowanie rezerwy nastąpiło w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez Komendanta Głównego Straży Granicznej w związku z koniecznością realizacji zadań dotyczących modernizacji zabezpieczenia granicy państwowej na odcinku lądowym granicy z Republiką Białorusi. W roku 2024 rezerwa na ten cel nie była planowana.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#WiesławSzczepański">I pozostała ostatnia pozycja – fundusze celowe. Fundusz Wparcia Państwowej Straży Pożarnej utworzony został na podstawie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, składa się z funduszy: centralnego, wojewódzkich i szkół PSP. Zadaniem funduszu jest współfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych jednostek organizacyjnych PSP. Planowany stan funduszu na początek 2025 r. wyniesie 20 771 tys. zł, z tego środki pieniężne 10 368 tys. zł, a należności 10 403 tys. zł. Przychody funduszu w 2025 r. zaplanowano w wysokości 84 415 tys. zł, co stanowi wzrost o 6264 tys. zł w stosunku do planu na rok 2024. Koszty funduszu zostały zaplanowane w wysokości 88 184 tys. zł i będą wyższe o 5037 tys. zł od planowanych na rok 2024. Zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania jednostek PSP oraz kosztów inwestycyjnych dotyczących przede wszystkim: dofinansowania zakupu samochodów ratowniczo-gaśniczych, samochodów operacyjnych i specjalnych, sprzętu ratowniczo-gaśniczego, a także budowy i modernizacji obiektów. Wzrost zarówno przychodów, jak i kosztów funduszu w 2025 r. w stosunku do planu na rok 2024 wynika przede wszystkim z przewidywanych przez dysponentów funduszu umów i porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego. Planowany stan funduszu na koniec 2025 r. wyniesie 17 002 tys. zł, w tym środki pieniężne 6599 tys. zł i należności 10 403 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#WiesławSzczepański">Fundusz Wsparcia Policji. Przychodami są środki finansowe uzyskane przez Policję na podstawie umów i porozumień zawieranych przez dysponentów funduszu. Środki pozyskane w ramach funduszu przeznacza się na pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych, kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, zakup sprzętu i wyposażenia. Planowany stan funduszu na początek 2025 r. wyniesie 2 tys. zł. Przychody w 2025 r. zaplanowano w wysokości 80 547 tys. zł, co stanowi wzrost o prawie 7500 tys. zł w stosunku roku 2024, tj. o 10%. Koszty funduszu zostały zaplanowane w wysokości 80 547 tys. zł i będą wyższe od planu na rok 2024 o prawie 7500 tys. zł. Wzrost zarówno przychodów, jak i kosztów funduszu w 2025 r. wynika z planowanych do zawarcia umów i porozumień przez dysponentów funduszu z jednostkami samorządu terytorialnego. Planowany stan funduszu na koniec roku wyniesie 2 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#WiesławSzczepański">Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. Przychodami funduszu są wpłaty w wysokości 93% wartości nadwyżki przychodów nad kosztami, uzyskanej przez Agencję Mienia Wojskowego z gospodarowania mieniem Skarbu Państwa przekazanym do agencji przez jednostki podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji. Uzyskane środki przeznacza się na realizację zadań inwestycyjnych oraz na modernizację uzbrojenia i wyposażenia jednostek organizacyjnych resortu, w szczególności Policji i SG. Dysponentem funduszu jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. Planowany stan funduszu na początek 2025 r. wyniesie prawie 5900 tys. zł. W roku 2025 AMW nie przewiduje osiągnięcia zysku z gospodarowania mieniem. Koszty zostały zaplanowane w wysokości 6000 tys. zł i zostaną przeznaczone na dofinansowanie kosztów realizacji zadań inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o Fundusz Wsparcia Straży Granicznej, to źródłem przychodów w 2025 r. będą środki finansowe uzyskiwane przez Straż Graniczną na podstawie umów zawieranych pomiędzy właściwymi dysponentami funduszu a jednostkami samorządu terytorialnego, państwowymi jednostkami organizacyjnymi, bankami oraz instytucjami ubezpieczeniowymi, które określają przeznaczenie przekazywanych środków jednostkom SG. Przychody zaplanowano w wysokości 1571 tys. zł, co stanowi spadek o 0,8% w stosunku do planu na rok 2024. Koszty funduszu wyniosą 1571 tys. zł i będą niższe od zaplanowanych na rok 2024 o 12 tys. zł. Koszty bieżące to 1205 tys. zł, głównie na zakup materiałów i wyposażenia, paliwa i części zamiennych do pojazdów służbowych, jak również wyposażenia specjalnego. Koszty inwestycyjne to 366 tys. zł. Stan funduszu na koniec roku wyniesie 0 zł.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o Fundusz Rekompensacyjny – to jest część 17 – to działa on na podstawie ustawy z 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza granicami RP. Przeznaczony jest na finansowanie wypłat świadczeń pieniężnych z tytułu rekompensat za mienie pozostawione poza obecnymi granicami RP. Stan funduszu na początek 2025 r. zaplanowano na kwotę 1 269 000 tys. zł. Planowane przychody wyniosą 691 000 tys. zł i będą wyższe o 493 800 tys. zł niż w 2024 r. Ich źródłem będą środki z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz odsetki od wolnych środków przekazanych w zarządzanie Ministrowi Finansów w określonej wysokości. Koszty funduszu ujęto w kwocie 325 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#WiesławSzczepański">Kolejny fundusz to Fundusz Zapasów Interwencyjnych, działający na podstawie ustawy z 2007 r. Dysponentem funduszu jest Prezes RARS. Stan funduszu na początek 2025 r. zaplanowano na kwotę 2 967 205 tys. zł. Planowane przychody funduszu wyniosą prawie 1 500 000 tys. zł i będą wyższe o 112 000 tys. zł od zaplanowanych na rok bieżący. Koszty funduszu zaplanowano w kwocie 2 189 500 tys. zł. Stan funduszu na koniec roku wyniesie 2 233 500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#WiesławSzczepański">I ostatnie dwie pozycje. Agencja wykonawcza – Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych. Jak państwo wiecie, MSWiA przejęło tę agencję od 1 lipca od KPRM. Agencja realizuje zadania w zakresie zapewnienia strategicznych rezerw produktów żywnościowych, medycznych i technicznych oraz zapasów paliw nie tylko w czasie pokoju, ale przede wszystkim na wypadek konfliktu zbrojnego, zagrożenia zdrowia publicznego, klęski żywiołowej lub innej sytuacji kryzysowej. Stan na początek roku – zaplanowano środki obrotowe w wysokości 7 984 683 tys. zł. Planowane przychody RARS wyniosą 2 646 000 tys. zł. Koszty zostały określone na poziomie 1 972 000 tys. zł i obejmują utrzymanie rezerw strategicznych, w tym przechowywanie towarów w magazynach obcych, ich konserwację, przeglądy i ubezpieczenia, utrzymywanie zapasów gazu ziemnego, utrzymanie rezerw w formie pozostawania w gotowości do świadczenia usług, usługi transportowe i logistyczne, koszty realizacji projektów UE w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności. Koszty funkcjonowania agencji zostały określone na kwotę 221 800 tys. zł. Wynagrodzenia osobowe w RARS wyniosą 86 318 tys. zł. Według stanu na koniec roku zaplanowano środki obrotowe w wysokości 8 497 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#WiesławSzczepański">Instytucja Gospodarki Budżetowej – Centrum Usług Logistycznych jest jednostką stanowiącą logistyczne i techniczne wsparcie dla działań Policji oraz pozostałych jednostek resortu spraw wewnętrznych i administracji. Instytucja realizuje zadania polegające na organizacji i obsłudze szkoleń, w tym z zakresu bezpieczeństwa, zakwaterowaniu osób, zabezpieczeniu funkcjonowania lotniska Warszawa-Babice dla potrzeb lotnictwa służb porządku publicznego, lotnictwa cywilnego oraz utrzymywania gotowości lotniska do realizacji zadań dodatkowych. Na zaplanowany stan na początek roku jednostki składają się środki obrotowe w wysokości 10 800 tys. zł. W 2025 r. przychody zaplanowano na poziomie 83 180 tys. zł, z tego 98,8% stanowią przychody z prowadzonej działalności. Koszty zaplanowano w wysokości 82 285 tys. zł. Przewidywany stan środków obrotowych na koniec roku wyniesie 9420 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#WiesławSzczepański">Pani przewodnicząca, wysokie prezydium, panie i panowie posłowie, bardzo proszę o przyjęcie informacji i pozytywne zaopiniowanie budżetu zrealizowanego przy udziale MSWiA.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MariaMałgorzataJanyska">Otwieram dyskusję. Jako pierwszy zgłosił się pan poseł Hreniak, a później pan poseł Tomaszewski. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#PawełHreniak">To, co dziś w sposób szczególny mnie niepokoi czy nas niepokoi, to jest niedofinansowanie kwestii związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym naszego państwa. O tym bardzo dużo się mówi, odmieniają państwo w ostatnim czasie to bezpieczeństwo na różne sposoby, ale nie widać tego w budżecie na rok 2025. Dużo słów, ale środków finansowych nie widać.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PawełHreniak">To, co głównie rzuca się w oczy, to są kwestie związane ze wzrostem funduszu i uposażeń przede wszystkim w wymiarze Policji, ale nie tylko. Te 5% przy inflacji, która również jest prognozowana na poziomie 5%, oznacza tak naprawdę zerowy wzrost płacy realnej w całej budżetówce, ale przede wszystkim mówimy w tej chwili o funkcjonariuszach i pracownikach cywilnych Policji, straży pożarnej. Tak naprawdę to jest zerowy wzrost płacy realnej w roku 2025. To jest coś, na co chciałbym w sposób szczególny zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o Policję. Dobrze wiemy, nieraz o tym dyskutowaliśmy na posiedzeniach tej Komisji, że mamy ogromny problem z wakatami w Policji. W rok 2025, jeżeli dobrze pamiętam, wchodzimy z liczbą wakatów wynoszącą około 15 000, w tym znaczna część tych wakatów, bo około 10 000, to są wakaty w Komendzie Stołecznej Policji. Dziś warszawiacy mogą czuć się co najmniej zaniepokojeni brakiem Policji w Warszawie, ale dotyczy to też mojego miasta, Wrocławia i wielu innych miast, i części naszego kraju. Dlatego chciałem poinformować Wysoką Komisję, że jako klub będziemy składali poprawkę do tego budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PawełHreniak">Wzrost funduszu wynagrodzeń i uposażeń na poziomie 5% dla Policji z całą pewnością jest niewystarczający, będziemy starali się przekonać Wysoką Izbę do tego, żeby poparła poprawkę o wzroście kwotowym – o 1500 zł dla każdego funkcjonariusza Policji i pracownika cywilnego, czyli kwotowo, nie procentowo. Pozwoli to zwiększyć szanse na to, żebyśmy zapełnili w szybkim tempie wakaty w Policji. To jest kwestia bezpieczeństwa państwa polskiego i mam nadzieję, że większość koalicyjna poprze tę dobrą poprawkę i to rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#PawełHreniak">Druga rzecz, która z całą pewnością niepokoi – i tu bym prosił o wyjaśnienia ze strony pana ministra czy służby podległej – to jest kwestia niewielkiego rok do roku wzrostu wydatków na Straż Graniczną. Mamy 0,3% wzrostu wydatków na SG w sytuacji, gdzie wszyscy doskonale wiemy, jaką mamy sytuację na wschodniej granicy, ale też na zachodniej granicy. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z wyzwań związanych z przepływem migrantów zza zachodniej granicy, wszyscy obserwowaliśmy to, co robi strona niemiecka po zachodniej stronie naszej granicy, więc wydaje się niewytłumaczalny tak naprawdę tak niewielki wzrost wydatków na SG. Proszę o wyjaśnienie tej sytuacji, bo jest to rzecz co najmniej zadziwiająca.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PawełHreniak">Kolejna rzecz, jaka się pojawiła w wypowiedzi pana ministra, omawiana na dzisiejszym posiedzeniu Komisji, to są kwestie rezerw, w tym rezerwy, które są przekazywane na walkę ze skutkami kataklizmu, który mieliśmy niedawno w południowo-zachodniej Polsce. Z całą pewnością uważamy, że te środki, które są przekazane na usuwanie skutków klęski żywiołowej na tych terenach, są niewystarczające. Mówiliśmy o tym również na posiedzeniu Komisji do spraw powodzi, gdzie zgłaszaliśmy jako klub parlamentarny poprawki o zwiększenie chociażby zapomóg dla mieszkańców terenów dotkniętych i z całą pewnością również na Komisji Finansów Publicznych ten temat będziemy podnosili.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PawełHreniak">I trzecia rzecz, o którą chciałem dopytać, to jest kwestia, która też dotyczy bezpieczeństwa, mianowicie sygnałów, które wcześniej docierały do nas w sprawie ochotniczych straży pożarnych, które zostały włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Wydaje się, że kwoty, które zostały zapisane na rok 2025, czyli 26 000 tys. zł dla tych jednostek, to są środki, które wcale nie są takie, jak państwo zapowiadali, czyli nie ma tu skokowego wzrostu środków dla OSP, które są w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Dlatego też poproszę pana ministra o odniesienie się do tego wątku. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#TadeuszTomaszewski">Zacznę od ostatniej, o której mówił mój przedmówca, mianowicie dotyczącej nakładów w projekcie budżetu państwa dla jednostek OSP włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. To było 26 000 tys. zł, ale na bieżącą działalność, natomiast do tego dochodzi 46 000 tys. zł na wydatki majątkowe, łącznie to jest 73 000 tys. zł. Ale panie ministrze, te 73 000 tys. zł to jest magiczna kwota, która funkcjonuje już od wielu lat. Koszty związane z funkcjonowaniem służb mundurowych, jak sądzę, są panu znane i co rok wzrastają. Przypomnę, że są to jednostki, które są włączone do systemu w wyniku porozumienia samorządu, OSP oraz komendanta powiatowego PSP. Z danych, które są dostępne na stronie PSP, wynika, że na dzień 1 maja było to 5085 jednostek OSP. Gdy podzielimy tę kwotę 26 000 tys. zł na bieżącą działalność na wszystkie jednostki, to wychodzi 5133 zł na jedną jednostkę. Często jednostki w krajowym systemie wyjeżdżają od 50 do 300 razy w roku i myślę, że nikogo tu nie trzeba przekonywać, jaką rolę odgrywa krajowy system ratowniczo-gaśniczy w zapewnieniu bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa publicznego. Było to widać na wałach i w ostatnich działaniach ratowniczych związanych z powodzią. Dlatego też myślę, że powinniśmy dążyć do tego, żeby zwiększyć kwotę dla jednostek włączonych do krajowego systemu ratowniczego. Wiem, że są programy wspomagające zakupy samochodów itd., ale mówię o tej bieżącej działalności – to jest bardzo istotne i decyduje o sprawności operacyjnej tychże jednostek. PSP ma ponad 580 jednostek ratowniczo-gaśniczych, w związku z powyższym one mają zabezpieczone środki w budżecie, ale współdziałanie i czynnik społeczny jest bardzo ważny.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#TadeuszTomaszewski">Druga kwestia, która jest znana panu ministrowi, o którą również pytałem i bardzo chciałem prosić o potwierdzenie, dotyczy tego, że w poprzedniej kadencji przyjęliśmy rozwiązanie, które stwarza dla zwierząt pracujących w służbach mundurowych po przejściu w stan spoczynku miejsce, prawdziwy dom, w cudzysłowie, na emeryturze. Takie miejsce to „Zakątek Weteranów”, prowadzony przez stowarzyszenie w Wielkopolsce – chodzi głównie o konie i psy. Mamy zabezpieczone środki na ich utrzymanie, natomiast brakuje podstawy prawnej i środków, które by można było przeznaczyć na modernizację bazy. To stowarzyszenie uzyskało od Skarbu Państwa nieodpłatnie byłe państwowe gospodarstwo rolne, które wymaga dużego nakładu, aby można było tam tę działalność zleconą przez państwo prowadzić. W związku z tym zwracam się z uprzejmą prośbą do pana ministra o znalezienie środków na ten cel, może z funduszu modernizacji Policji albo Funduszu Wsparcia Policji lub w innych częściach – jeśli wymaga to legislacji, to również uprzejmie proszę, aby to miało miejsce.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#TadeuszTomaszewski">Trzecia kwestia. Od wielu lat, kiedy spotykamy się na święcie Policji, to bardzo często podchodzą przedstawiciele związków zawodowych i informują o tym, że pracownicy cywilni Policji to jest ta grupa, którą w 70% stanowią osoby otrzymujące płacę minimalną. Wobec powyższego chciałem zapytać pana ministra albo pana komendanta głównego Policji, czy po tej podwyżce 20-procentowej, która była zrealizowana w tym roku, ta sytuacja się poprawiła? Ilu pracowników cywilnych Policji jest nadal w strefie płacy minimalnej? Czy jest jakaś strategia mówiąca o tym, że to też jest bardzo ważny segment sprawnego funkcjonowania Policji? To są trzy kwestie, które chciałbym podnieść i jednocześnie prosić pana ministra zwłaszcza o te rozwiązania systemowe. Na teraz nie mam tego wniosku zwiększającego, bo to nie jest ten etap jeszcze, ale myślę, że wspólnie powinniśmy o tym pamiętać. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#BartoszRomowicz">Pan poseł Tomaszewski bardzo dokładnie policzył, ile wyjdzie na jedną jednostkę z krajowego systemu – około 5 tys. zł rocznie. Natomiast jak popatrzymy na kwoty dla jednostek spoza systemu, to wyjdzie 800 zł rocznie i ta kwota też jest od lat taka sama. Natomiast mamy też część jednostek – i to też pokazuje statystyka, którą posiada KG PSP – istnieje grupa jednostek, która nie jest włączona do systemu, a reaguje na zdarzenia i ma tyle wyjazdów co jednostki z krajowego systemu. Dziś mamy taką sytuację, taką lukę prawną, że jednostki, które w trakcie roku wchodzą do krajowego systemu, czasem potrafią się nie załapać na środki pozasystemowe, a jednocześnie nie zdążą się załapać na środki systemowe i zostają z niczym. Dlatego chciałbym się zwrócić z apelem i prośbą, żebyśmy w miarę możliwości w roku 2025 jednak zwiększyli ogólnie wydatki na OSP na działalność bieżącą, nie tylko na jednostki systemowe, ale także na jednostki pozasystemowe. I żeby nie traktować wszystkich równo, jednakowo, bo mamy jednostki spoza systemu, które na przykład poza orkiestrą dętą nie wykazują żadnej aktywności bojowej – są takie przypadki – albo które zajmują się gotowaniem na zawodach strażackich, ale mamy także poza systemem jednostki, które mają gotowość bojową na poziomie jednostek w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Stąd zwracam się z prośbą, dziękując za to, co jest, aby jeszcze w roku 2025 znaleźć dodatkowe środki i zwiększyć wydatki w tym dziale w paragrafie dotyczącym jednostek OSP. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#MariaMałgorzataJanyska">Może zaproponuję jeszcze, bo nikt już z państwa posłów się nie zgłasza, aby strona społeczna zadała teraz pytania. Czy ktoś ze strony społecznej chce w tej chwili do tych części zadać pytanie? Proszę się przedstawić do mikrofonu, bardzo proszę. A potem jeszcze pan poseł Siarka.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#JoannaRosińska">Korzystając z głosu, chciałabym podziękować panu ministrowi za współpracę i dialog ze stroną społeczną. Nie będę przedłużać, poruszę tylko dwie kwestie, jeżeli chodzi o budżet na rok 2025, ponieważ w tym budżecie nie mieliśmy środków na wzrost wynagrodzeń do poziomu płacy minimalnej. Wynikiem tego jest generowanie oszczędności kosztem pracowników Policji, między innymi zablokowanie dodatków zadaniowych, specjalnych za dodatkowe obowiązki. I tu mam pytanie do pana ministra, czy na rok 2025 przewidziano środki na wyrównanie do poziomu płacy minimalnej? Tym bardziej że proponowana waloryzacja to 5%, a wzrost płacy minimalnej to 8,5%.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#EdwardSiarka">Czy kwoty zapisane w tej części rezerwy to są w ogóle wszystkie środki w budżecie przewidziane na usuwanie skutków powodzi, czy mamy też inne środki w innej rezerwie, które będą służyły odbudowie infrastruktury na terenach, które dzisiaj powódź dotknęła? Proszę zwrócić uwagę, że ta rezerwa odnosi się do zadań, które występują w różnych częściach kraju i od lat są związane z działaniami przeciwpowodziowymi, osuwiskowymi itd. W związku z tym kwoty, które tu podajemy… czy mamy w budżecie jeszcze jakieś inne kwoty na działania mające na celu usuwanie skutków powodzi, czy też jest to jedyna rezerwa, gdzie znajdziemy liczby dotyczące usuwania tych skutków? Czy mógłbym uzyskać taką odpowiedź? To jest jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#EdwardSiarka">I drugie, niezmiennie temat OSP był na tej Komisji tematem drażliwym i zawsze, odkąd jestem posłem, to zawsze o to pytamy. Ale muszę powiedzieć, że to, co państwo zaproponowali w tym zakresie na rok przyszły dla OSP, jest naprawdę… nie chcę powiedzieć, że kompromitujące, ale naprawdę… Nie, nie. W tamtym roku, jeśli mówimy o wydatkach majątkowych, to mówimy o kwocie 189 000 tys. zł… mówię w ogóle o jednostkach OSP, mówię o wydatkach majątkowych. Nie chcę tego oczywiście porównywać do tych kwot, natomiast mogłoby się w tej materii coś zmienić przy okazji doświadczeń, które mamy chociażby w tym roku, i zadań, które rzeczywiście strażacy wykonują i robią to z prawdziwym zaangażowaniem. Bo jeśli dotacja dla OSP ma wynosić 21 000 tys. zł, a wydatki majątkowe 18 000 tys. zł, to rzeczywiście… mówię o jednostkach pozasystemowych. Ten system już od dłuższego czasu ma ten sam problem, że ta kwota nie rośnie, co roku jest dla nich w granicach 5 tys. zł przy licznych wyjazdach, które – tak jak koledzy zwracam uwagę – są bardzo dużym obciążeniem budżetowym dla wielu, wielu gmin. Stąd warto byłoby poświęcić temu jakąś oddzielną dyskusję – myślę, pani przewodnicząca, żeby wprowadzić to do porządku – żebyśmy spróbowali znaleźć jakieś rozwiązanie, w jaki sposób z tego wyjść. Nie jest to bowiem kwestia tego tylko roku czy przyszłego, ale generalnie, jak panowie posłowie, mocno zaangażowani w działalność OSP, już podnosili, dla tych jednostek w krajowym systemie od wielu, wielu lat nie potrafimy znaleźć dobrego rozwiązania, żeby one były właściwie dowartościowane. Już nie mówię o zakupie paliwa dla nich, bo to jest przy tych kwotach niemożliwe, to są po prostu koszty gmin. Ale główne moje pytanie odnosi się do kwestii powodziowych, aby pan minister spróbował jeszcze wyjaśnić te kwoty, które mamy zapisane w pozycji czwartej, bo tam chyba była nawet pomyłka w wypowiedzi pana ministra, który powiedział o kwocie 1 mln, a tu mówimy o 1 500 000 tys. zł, jak dobrze czytam, tak?</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#WiesławSzczepański">Rzeczywiście, jeśli chodzi o rok 2025, to plan, który przewiduje wydatkowanie dla OSP, dla jednostek będących w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym, to kwota 73 000 tys. zł i jest ona niezmienna, panie pośle, już od kilku lat. Oczywiście to nie są wszystkie pieniądze, które trafiają do jednostek OSP, bo oprócz tego jest jeszcze kwota 39 000 tys. zł, która może być dzielona również na pozostałe jednostki OSP, czyli łącznie jest tu 112 000 tys. zł. Przypomnę, że jeśli chodzi o rok 2023, o którym pan mówi, i kwotę 180 000 tys. zł, to są to pieniądze, które poszły z narodowego funduszu ochrony środowiska i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska (93 000 tys. zł). Spowodowało to brak środków na realizację zadania „Bitwa o remizy”, które państwo daliście, dlatego że w momencie, kiedy przyszliśmy do resortu i mieliśmy rozwiązać problem, który polegał na porozumieniu ministra klimatu i ministra spraw wewnętrznych mówiącym o tym, że w każdym powiecie gmina do 20 tys. ma prawo otrzymać 1 000 000 tys. zł na ochotnicze straże pożarne, na początku okazało się, że troszeczkę pomniejszono liczbę powiatów, bo w MSWiA zaplanowano dla 150, a okazuje się, że jest ich 157. Natomiast w ministerstwie klimatu usłyszeliśmy odpowiedź, że ani narodowy fundusz, ani fundusze wojewódzkie nie mają ani złotówki na realizację tego projektu, bo na koniec roku zostały bez środków finansowych. A oczywiście w ramach kampanii wyborczej te 686 samochodów było sfinansowanych w znacznej części z tych dwóch funduszy i 180 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#WiesławSzczepański">Co mamy dzisiaj? Będziemy mieli te 112 000 tys. zł, mamy również realizację z narodowego funduszu ochrony środowiska 157 000 tys. zł na tzw. termomodernizację, czyli program „Bitwa o remizy”, ponieważ ona przenosi się z roku 2024 na rok 2025. W październiku gminy dostały informację o naborze, natomiast realizacja zadania będzie łamana na 2025/2026. To jest kwota około 23 000 tys. zł wynikająca z płatności ubezpieczycieli. Przypomnę, że Sejm swoją decyzją 50% przeznaczył na powrót dla ochotniczych straży pożarnych, czyli będzie można powiedzieć, że te czterdzieści parę milionów i tak będzie trafiało do OSP, przy czym dwadzieścia parę milionów będzie dzielone przez zarząd główny OSP, i 20 pozostanie w dyspozycji PSP.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o płacę minimalną, to oczywiście ona jest na poziomie 5% i taka została przyjęta. Natomiast ma pani przewodnicząca rację, jeśli chodzi o kwestię dotyczącą tego, że w niektórych przypadkach mamy dopłacanie do najniższego wynagrodzenia, czyli wzrost poziomu 7.1 i ona musi być rekompensowana albo wolnymi etatami, albo oszczędnościami. Natomiast co do liczby osób, które mamy dzisiaj w komendzie głównej czy w Policji, straży pożarnej, to bardzo bym prosił panów komendantów czy panią dyrektor, żeby powiedzieli, ile takich osób w tej chwili jest. Nie ukrywam, że obecnie w ministerstwie trwa przygotowanie zarządzenia w sprawie powołania zespołu, który usiądzie ze związkami zawodowymi i porozmawia na temat przyszłości i realizacji programu modernizacyjnego, ale również reformy płac. Chciałem również powiedzieć, że pan minister Siemoniak powierzył mi dzisiaj obowiązki pełnomocnika do spraw kontaktów i konsultacji ze związkami zawodowymi i w związku z tym od przyszłego tygodnia będę chciał się ze wszystkimi związkami służb mundurowych zarówno cywilnych, jak i mundurowych spotkać i rozmawiać na temat możliwości funkcjonowania, ale przede wszystkim kwestii spraw płacowych oraz nowego programu modernizacji, który powinien być realizowany.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o SG, to chciałem zwrócić uwagę na jedną rzecz. Otóż mamy w tych wynagrodzeniach – myślę, że pani generał potwierdzi – o 20% mniejsze inwestycje w ramach programu modernizacyjnego, ponieważ jest to ostatni rok funkcjonowania programu modernizacyjnego na lata 2020–2025 i niestety w tej ostatniej części środki finansowe na SG są już o wiele mniejsze niż w roku 2023 i 2024. To powoduje niewielki wzrost, a jednocześnie do tych środków należałoby dołożyć kwotę pięciuset osiemdziesięciu paru milionów dla SG na budowę zapory, na wzmocnienie zapory na granicy polsko-białoruskiej.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o kwestię dotyczącą rezerwy celowej, to jak wspomniałem, jest tu kwota 3 191 000 tys. zł, 1 500 000 tys. zł na remont, przebudowę, odbudowę obiektów komunalnych i infrastruktury technicznej. Natomiast nie potrafię nic powiedzieć na temat kolejnych rezerw czy środków finansowych, które znajdują się w dyspozycji innych resortów, bo w ramach dyspozycji one powinny wydzielić środki finansowe na realizację… tak jak Ministerstwo Infrastruktury, załóżmy, na naprawę infrastruktury, ministerstwo klimatu między innymi w kwestii spraw związanych z wodnymi rzeczami czy pozostałe resorty na wsparcie w zakresie swoich kompetencji.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o sprawę dotyczącą pytania pana posła Tomaszewskiego – mówimy o ośrodku bodajże w powiecie słupeckim… wrzesińskim – to chciałem powiedzieć, że ten problem był już sygnalizowany w poprzedniej kadencji. I dzisiaj mogę powiedzieć wprost, że dla nas jedyną rzeczą możliwą do rozwiązania – i tutaj patrzę na panią przewodniczącą, ale widzę również panią poseł Piekarską, ponieważ pani poseł była wtedy sprawozdawcą ustawy, która dała emerytury pieskom – jedyną rzeczą, która mogłaby mieć miejsce, to zmiana ustawy o Policji, która mówi o emeryturach dla zwierząt. Chodzi o przepis mówiący o tym, że jeżeli istnieją takie ośrodki, to MSWiA może wspierać nie tylko kwestie utrzymania, ale również kwestie remontowe. Wystarczy jeden przepis; wtedy po prostu musielibyśmy wskazać źródło finansowe i można byłoby jakieś środki planować. Na tę chwilę nie mamy podstawy prawnej do tego, żeby takie środki przekazywać, bez rozwiązania prawnego nie jesteśmy w stanie tego zrealizować.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#WiesławSzczepański">Mogę tylko powiedzieć wprost, że ubolewam nad wynagrodzeniami pracowników cywilnych, które od wielu, wielu lat są niskie i myślę, że zespoły, które powstaną z ministerstwie, ale również ja służę swoją rozmową, i wspólnie będziemy chcieli rozwiązywać ten problem. Natomiast to jest też kwestia do Wysokiej Komisji co do ewentualnego znalezienia środków finansowych, które mogłyby służyć wsparciu finansowemu, bo wiadomo, że dzisiaj staramy się wspierać Policję, natomiast zawsze zapominamy o pracownikach cywilnych, którzy czasami wykonują te same obowiązki co policjanci. To znaczy policjanci wykonują te same obowiązki za niższe pieniądze wtedy, kiedy… panie, powiedzmy, niżej zarabiają, policjant z większymi pieniędzmi siada przy biurku, mając wyższe wynagrodzenie, więc tutaj na pewno też potrzebowalibyśmy państwa wsparcia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię dotyczącą… Myślę, że jeszcze pan komendant główny odniósłby się do wakatów na terenie Warszawy czy w komendzie stołecznej.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#RafałKochańczyk">W odniesieniu do miasta stołecznego Warszawy to jest 24%, a w liczbach to 2465, natomiast garnizon warszawski to 10 105 etatów. Jeśli chodzi o pytanie zasadnicze, to nie jestem teraz w stanie podać dokładnej liczby i jeśli mogę, to pozwolę sobie udzielić odpowiedzi na piśmie. Jeżeli chodzi o liczbę osób, które otrzymują minimalne wynagrodzenie, to na chwilę obecną szacuję, że ta liczba wynosi około 4300, jeśli chodzi o pracowników cywilnych. Chodzi o to, że to trzeba wyliczyć, nie jestem pracodawcą w stosunku do wszystkich pracowników cywilnych, więc te dane musiałbym zebrać z komend wojewódzkich, a w chwili obecnej ja ich nie posiadam, nie zbieraliśmy takich danych.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#ZofiaCzernow">Druga rzecz. W grupie wydatków w dziale Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, gdzie są wydatki na mniejszości narodowe, mamy mniej pieniędzy, niż było w roku ubiegłym, prawie tyle co w 2022 r. po takim okresie inflacji. Uważam, że Komisja Finansów Publicznych powinna tu rozpatrzyć wniosek wstępnie sformułowany, bo nie jest to poprawka do głosowania, polegający na tym, żeby zabezpieczyć dla Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej minimum 150 tys. zł oraz zwiększyć wydatki w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dla mniejszości narodowych przynajmniej w takim zakresie, do jakiego nas zobowiązuje ustawa o mniejszościach narodowych. Natomiast nie będzie żadnego niewłaściwego stanowiska, jeżeli zaproponuję zmniejszenie Funduszu Kościelnego o 3000 tys. zł, czyli przy 18 000 tys. zł 3000 tys. zł mniej to to jest bardzo sensowna propozycja. I to pozwoliłoby zwiększyć wydatki na mniejszości narodowe. Natomiast podkreślam, żeby nie było wątpliwości, że przy takiej zmianie, o 3000 tys. zł mniej na Fundusz Kościelny, w żadnym wypadku obniżenie nie dotyczyłoby wynagrodzeń czy finansowania osób duchownych, które jest obowiązkiem zgodnie z obecnie obowiązującym prawem. Dlatego wnioskuję, żeby Komisja Finansów Publicznych rozważyła taką propozycję.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#MariaMałgorzataJanyska">Kto jest za negatywnym zaopiniowaniem tej części budżetowej przedstawionej przez pana ministra Szczepańskiego? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję, proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#MariaMałgorzataJanyska">Chwileczkę… Pana posła Tomaszewskiego głos jest bezcenny, ale i tak wynik głosowania jest następujący: głosowało 20 osób, za negatywnym zaopiniowaniem głosowało 5 osób, przeciw 15, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#MariaMałgorzataJanyska">I teraz, proszę państwa, przegłosujemy wniosek do Komisji Finansów Publicznych pani poseł Czernow. Później już mamy sprawę jasną, bo Komisja już wyraziła, że resztę opiniuje pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#MariaMałgorzataJanyska">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku przedstawionego przez panią poseł Czernow, który będzie przedstawiony w naszej opinii do Komisji Finansów Publicznych? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję, proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MariaMałgorzataJanyska">Głosowało 20 osób, za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku przedstawionego przez panią poseł Zofię Czernow głosowało 13 osób, przeciw 3, wstrzymały się 4 osoby.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję bardzo, panie ministrze i szanowni państwo towarzyszący panu ministrowi, bardzo dziękuję za wyczerpujące, sprawne przedstawienie tej części budżetowej. Minuta przerwy na logistykę i przechodzimy do kolejnych części.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#MariaMałgorzataJanyska">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#EdytaSzostak">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to zostały one zaplanowane w wysokości 334 tys. zł i planuje się uzyskanie tych dochodów w dziale 750 – Administracja publiczna z tytułu wpływów z najmu, rozliczeń z lat ubiegłych, usług, odsetek oraz różnych dochodów. Jeżeli natomiast chodzi o wydatki budżetowe, to zostały zaplanowane na 2025 r. w wysokości 702 273 tys. zł i stanowią 33,8% wydatków ujętych w ustawie budżetowej na rok 2024. Czyli następuje spadek planowanych na 2025 r. wydatków o 66%. Jest to głównie skutek rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2024 r. w sprawie przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budżetowych, w tym wynagrodzeń, dotacji podmiotowej i celowej określonych w ustawie budżetowej na rok 2024, czyli między innymi przeniesienia wydatków na wypłatę dotacji dla RARS, które zostały przekazane do MSWiA, a także Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który został przekazany do Ministerstwa Finansów. Wydatki budżetowe, jeszcze raz przypomnę, w kwocie 702 273 tys. zł zostały zaplanowane w następujący sposób: 356 288 tys. zł na funkcjonowanie KPRM, w tym na wynagrodzenia ogółem w kwocie 162 281 tys. zł. Kwota ta uwzględnia wzrost wynikający z podwyższenia kwoty bazowej. Następnie 127 tys. zł stanowią wydatki zaplanowane w dziale 752 – Obrona narodowa i będą służyły na sfinansowanie zadań obronnych ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2025–2039 oraz kwota 345 858 tys. zł to środki, które będą przekazane innym podmiotom w ramach, po pierwsze, działu 710 – Działalność usługowa na dotację podmiotową dla Fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej w wysokości 8000 tys. zł. W dziale 750 – Administracja publiczna zaplanowano środki w wysokości 296 858 tys. zł na dotacje dla następujących jednostek podległych i nadzorowanych: Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w kwocie 206 285 tys. zł; Instytut Współpracy Polski-Węgierskiej im. Wacława Felczaka – dotacja podmiotowa w kwocie 5000 tys. zł; Instytut Europy Środkowej – dotacja podmiotowa w wysokości 6636 tys. zł; Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia – dotacja podmiotowa w kwocie 20 312 tys. zł; Krajowa Szkoła Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego – dotacja podmiotowa w kwocie 15 282 tys. zł oraz Instytut Zachodni im. Zygmunta Wojciechowskiego – dotacja podmiotowa w kwocie 9137 tys. zł. Nadmienię tylko, że dotacje podmiotowe uwzględniają wzrost wskaźnika wynagrodzeń od 4,1 do 5%.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#EdytaSzostak">W dziale 750 przewidziano również dotacje związane z realizacją zadań w zakresie budowy, wdrożenia i utrzymania systemu teleinformatycznego o nazwie e-rekrutacje w wysokości 2400 tys. zł; dotacje na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE w ramach programu FERS na lata 2021–2027 w wysokości 5774 tys. zł oraz środki na działalność Rady do Spraw Uchodźców w kwocie 645 tys. zł, Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego w wysokości 12 150 tys. zł oraz dla Zespołu Pomocy Humanitarno- Medycznej w wysokości 13 237 tys. zł, w tym na wydatki majątkowe w wysokości 500 tys. zł. Ponadto zostały zaplanowane kwoty w dziale 852 – Pomoc społeczna na dotacje z przeznaczeniem na realizację zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej w wysokości 3000 tys. zł oraz w dziale 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej na dotacje z przeznaczeniem na realizację programu wieloletniego na rzecz osób starszych „Aktywni+” na lata 2021–2025 w wysokości 38 000 tys. zł. Dodatkowo w ramach budżetu środków europejskich w części 16 – KPRP zaplanowało wydatki ogółem w kwocie 31 770 tys. zł, które dotyczą finansowania realizacji projektów konkursowych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. W ramach części 16 w 2025 r. będą realizowane również dwa programy wieloletnie, tj. program na rzecz osób starszych „Aktywni+” – nakłady do poniesienia z budżetu państwa na 2025 r. zaplanowano w wysokości 40 000 tys. zł – oraz program wieloletni „Senior+”, również na lata 2021–2025 – nakłady do poniesienia z budżetu państwa na 2025 r. zaplanowano w wysokości 60 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#EdytaSzostak">W przedłożonym projekcie budżetu na 2025 r. w części 16 zaprezentowane zostały plany finansowe agencji wykonawczej Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, instytucji gospodarki budżetowej Centrum Obsługi Administracji Rządowej, państwowych osób prawnych, tj. Ośrodka Studiów Wschodnich, Instytutu Zachodniego, Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej, Instytutu Europy Środkowej oraz Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Ponadto w projekcie budżetu na 2025 r. ujęte są planowane wydatki państwowych funduszy celowych funkcjonujących jako wyodrębnione rachunki bankowe, tj. Fundusz Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, którego dysponentem jest przewodniczący Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego. W planie funduszu na rok 2025 stan początkowy wynosi 75 057 tys. zł, a przychody zaplanowano w wysokości 67 900 tys. zł, natomiast koszty w wysokości 52 045 tys. zł. Stan funduszu na koniec 2025 r. wyniesie 90 912 tys. zł. Fundusz Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego, którego dysponentem jest dyrektor Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego – w planie finansowym funduszu na 2025 r. stan początkowy zaplanowano na poziomie 337 tys. zł, przychody mają wynieść 95 tys. zł, natomiast koszty realizacji zadań zaplanowano w wysokości 20 tys. zł. Stan funduszu na koniec 2025 r. wyniesie 412 tys. zł. To jest informacja dotycząca części 16.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#EdytaSzostak">Jeśli chodzi o część 83 – Rezerwy celowe na 2025 r. zostały one zaplanowane w łącznej kwocie 75 874 tys. zł i są to następujące rezerwy: pozycja 19 to jest rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania, w tym na skutki przechodzące – zaplanowana została kwota 5578 tys. zł i jest to wzrost o 5%. Jeżeli chodzi o pozycję 20 – Środki na szkolenia i wynagrodzenia, na nowe mianowania urzędników służby cywilnej oraz skutki przechodzące, została zaplanowana kwota 8976 tys. zł. Rezerwę zaplanowano między innymi na podstawie trzyletniego planu limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027 i następuje tu wzrost o około 47%. Przypomnę tylko, że limit mianowań przewidziany w ustawie budżetowej na rok 2024 wynosi w 2024 r. 400 osób, w 2025 r. 500 osób i w 2026 r. – 600 osób. Natomiast planowany limit na lata od 2025 do 2027 to jest po 500 osób. I ostatnia pozycja, 53 – Środki na realizację programu wieloletniego „Senior+” oraz realizację rządowego programu przeciwdziałania przemocy domowej na lata 2024–2030, łączna kwota to 61 320 tys. zł, w tym na realizację programu wieloletniego „Senior+” – 60 000 tys. zł oraz na uzupełnienie środków w budżetach wojewodów z przeznaczeniem na realizację ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej w kwocie 1320 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#EdytaSzostak">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, przedstawiając najistotniejsze założenia projektu budżetu KPRM na 2025 r., uprzejmie proszę o przyjęcie go przez Wysoką Komisję. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#MariaMałgorzataJanyska">Zadam pytanie, bo nie widzę żadnych zgłoszeń do dyskusji, czy jest sprzeciw… Jeszcze pani poseł Gromadzka, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#MariaMałgorzataJanyska">Kto z pań i panów posłów jest za negatywnym zaopiniowaniem części budżetu przedstawionej przez panią dyrektor generalną KPRM? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#MariaMałgorzataJanyska">Głosowało 15 osób, za negatywnym zaopiniowaniem były 3 osoby, przeciw było 12 osób, nikt się nie wstrzymał. W związku z tym, proszę państwa, wydaliśmy pozytywną opinię wobec projektu ustawy przedstawionego przez panią dyrektor generalną.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#MariaMałgorzataJanyska">Bardzo państwu dziękuję i w tej chwili przejdziemy do… Mamy jeszcze Rządowe Centrum Legislacji. Pani poseł, jest jeszcze część 75 – Rządowe Centrum Legislacji. Bardzo proszę o przedstawienie tej części.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#RobertBrochocki">W 2025 r. Rządowe Centrum Legislacji będzie kontynuowało realizację zadań określonych w art. 14b, 14c i 14d ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów. Ponadto w przyszłym roku budżetowym kontynuowana będzie realizacja przez centrum zadań pomocy technicznej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027. Projekt ten realizowany jest w centrum od 1 lutego 2022 r.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#RobertBrochocki">Dochody budżetowe. W 2025 r. dochody budżetowe w części 75 – Rządowe Centrum Legislacji zostały zaplanowane w kwocie 1123 tys. zł. Głównym źródłem dochodów RCL, podobnie jak w latach poprzednich, będą wpływy z tytułu opłat za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej – jest to kwota 1121 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#RobertBrochocki">Wydatki budżetowe. W 2025 r. w części 75 zaplanowano wydatki w kwocie 51 274 tys. zł. W budżecie na rok 2024 wydatki zostały zaplanowane w kwocie 46 625 tys. zł. Na kwotę zwiększenia planowanych w przyszłych roku wydatków budżetu państwa składają się w głównej mierze wyższe wydatki na wynagrodzenia i ich pochodne. Wzrost ten jest wynikiem zwiększenia wynagrodzeń osobowych pracowników RCL w związku ze średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń w wysokości 105% oraz realizacją przez centrum nowych i dodatkowych zadań. Wydatki majątkowe zostały zaplanowane w wysokości 1585 tys. zł i zostaną przeznaczone w szczególności na zakup oprogramowania w związku z modyfikacją systemu Rządowy Proces Legislacyjny, zakup sprzętu dla systemu informatycznego centrum oraz samochodu służbowego i sprzętu biurowego. W 2025 r. przeciętne zatrudnienie w części 75 w przeliczeniu na pełne etaty zostało zaplanowane w liczbie 180 etatów. W 2025 r. centrum będzie realizowało zadania w ramach dwóch funkcji: zarządzanie państwem i bezpieczeństwo zewnętrzne oraz nienaruszalność granic. Podstawowym zadaniem będzie obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów i członków Rady Ministrów realizowana w ramach funkcji – zarządzanie państwem. Na jego realizację planowane są wydatki w kwocie 51 267 tys. zł. Ze względu na charakter zadania publicznego odstąpiono od definiowania celu i pomiaru wskaźnika.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#RobertBrochocki">Wysoka Komisjo, uprzejmie dziękuję za umożliwienie przedstawienia mi powyższych informację i proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu w zakresie części 75. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pozostały nam ostatnie dwie części będące w gestii Ministerstwa Finansów: Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 750 – Administracja publiczna oraz zadania z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów z zał. nr 7. Bardzo proszę przedstawiciela MF o przedstawienie się do protokołu.</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#KarolCzajkowski">Wydatki zaplanowano w wysokości 2 850 837 tys. zł i zostaną przeznaczone przede wszystkim na utrzymanie i funkcjonowanie urzędów wojewódzkich – 1 843 854 tys. zł; dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 760 232 tys. zł, w tym głównie na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami – 701 433 tys. zł. Do tych kwot należy zaliczyć przede wszystkim zadania realizowane przez urzędy stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, wydawanie dowodów osobistych. Trzecią pozycją główną wydatkową jest finansowanie zadań związanych z funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego w wysokości 182 711 tys. zł. I tu mamy m.in. wynagrodzenia operatorów numerów alarmowych wraz z pochodnymi oraz wydatki rzeczowe ponoszone na bieżące utrzymanie centrów powiadamiania ratunkowego. Wydatki na wynagrodzenia ogółem zostały zaplanowane w kwocie 1 457 337 tys. zł, w tym wynagrodzenia osobowe 1 349 934 tys. zł. W razie pytań służymy odpowiedziami. Dziękuję pięknie.</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pozostało nam, proszę państwa, upoważnienie do przedstawienia szczegółowego stanowiska naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby było tak jak w roku ubiegłym – pani poseł Zofia Czernow, która jednocześnie jest członkinią Komisji Finansów Publicznych i niekwestionowaną ekspertką od budżetu państwa. Czy przyjmujecie państwo tę propozycję? Tak, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jeszcze raz informuję, że pozytywnie zaopiniowaliśmy części budżetowe, które dzisiaj rozpatrywaliśmy na posiedzeniu naszej Komisji z jednym wnioskiem, również pozytywnie zaopiniowanym, złożonym przez panią poseł Zofię Czernow.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#MariaMałgorzataJanyska">Zamykam posiedzenie Komisji i bardzo państwu dziękuję za udział i sprawne obradowanie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>