text_structure.xml 30.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, witam wszystkie posłanki i posłów, członków Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam pana ministra Czesława Mroczka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz ze współpracownikami, witam panią zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej gen. bryg. Wioletę Gorzkowską wraz z towarzyszącym jej współpracownikiem. Witam zastępcę komendanta Służby Ochrony Państwa pana płk. Macieja Lewińskiego wraz ze współpracownikami. Witam komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej pana nadbryg. Mariusza Feltynowskiego wraz ze współpracownikami. Witam zastępcę dyrektora Biura Logistyki Policji w Komendzie Głównej Policji panią insp. Beatę Szadkowską wraz ze współpracownikami. Witam też stronę społeczną, związki zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, przystępujemy do realizacji porządku obrad, w związku z tym bardzo proszę o wyciszenie rozmów. Zwracam się do państwa posłów i bardzo proszę o wyciszenie rozmów, ponieważ zaczynamy realizację porządku dziennego naszego posiedzenia. Przekazuję głos panu ministrowi Czesławowi Mroczkowi, aby przedstawił nam informację.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#CzesławMroczek">W związku z tym, proszę państwa, jak będziemy analizowali sprawozdanie z wykonania planu modernizacji służb za rok 2023, to chcę, żebyśmy wszyscy byli świadomi, że jest to ratowanie trudnej sytuacji w służbach i że tak naprawdę rozwiązanie modelowe powinno być inne. Będziemy o nie zabiegać w ramach podejścia rządu, żeby w sposób istotny poprawić sytuację służb podległych ministrowi spraw wewnętrznych, natomiast w tej chwili oczywiście realizujemy plan modernizacji służb, który obowiązuje do roku 2025. Jak powiadam, w najbliższym czasie przedstawimy nowe, nasze już propozycje dotyczące kolejnych lat, natomiast teraz chciałbym, żebyśmy dokonali analizy tego sprawozdania. Jeżeli państwo pozwolicie, to nie za długo, w takim podstawowym zestawieniu, jeżeli chodzi o ujęcie finansowo-księgowe, głos zabrałaby pani dyrektor Miłkowska-Bartos i przedstawiła nam te dokonania roku poprzedniego. Pani przewodnicząca, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Na realizację programu w 2023 r. zaplanowano kwotę 2 289 436 tys. zł, a zrealizowano 2 155 913 tys. zł, tj. 94,2% planu. Najwyższe wydatki zrealizowała Policja – 1 386 514 tys. zł, tj. 91,3% planu i 64,3% łącznych wydatków. PSP zrealizowała kwotę 411 951 tys. zł, tj. 99,9% planu i 19,1% wydatków. SG – 311 546 tys. zł, tj. 100% planu i 14,5% wszystkich wydatków. Natomiast SOP – 45 902 tys. zł, tj. 98,9% planu i 2,1% wydatków.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Największym przedsięwzięciem rzeczowym były inwestycje budowlane, które zrealizowano w wysokości 462 741 tys. zł, tj. 99,7% planu. Z 215 zadań realizowanych w tym przedsięwzięciu 64 zostały zakończone, 111 zadań jest w trakcie realizacji, a 40 zadań zostało zaniechanych bądź wstrzymanych lub ich realizacja została przesunięta na dalsze lata.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Zakupy sprzętu transportowego zrealizowano w kwocie 206 135 tys. zł, tj. 99,9% planu, głównie na zakup 913 pojazdów, w tym samochodów osobowych oznakowanych i nieoznakowanych, samochodów ratowniczo-gaśniczych oraz z drabiną mechaniczną dla jednostek PSP, furgonów, motocykli, mikrobusów, pojazdów patrolowych, jak również 21 bezzałogowych statków powietrznych. Również na zakup specjalistycznego sprzętu do śmigłowców policyjnych, sprzętu warsztatowego w SOP oraz na modernizację ruchomego stanowiska kierowania na 5 samochodów SOP.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Na zakupy sprzętu informatyki i łączności wydatkowano 180 082 tys. zł,  tj. 98,4% planu, głównie na cyfryzację systemów łączności, modernizację sieci telekomunikacyjnych, modernizację systemów teleinformatycznych, rozwój i utrzymanie systemu telekomunikacyjnego SG, modernizację i utrzymanie platformy teleinformatycznej SG, rozwój i utrzymanie systemów niejawnych i cyberbezpieczeństwa, zakup m.in. radiotelefonów nasobnych i samochodowych, sprzętu informatycznego, zestawów komputerowych, wielofunkcyjnych urządzeń drukujących, telefonów komórkowych, serwerów, sprzętu sieciowego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Na sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej wydatkowano 55 858 tys. zł, tj. 100% planu, na zakup nowoczesnego sprzętu, który znacznie zwiększy bezpieczeństwo i skuteczność działania funkcjonariuszy. Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy zrealizowano w wysokości 49 751 tys. zł, tj. 100% planu, na zakup przedmiotów umundurowania, w tym specjalistycznego o lepszych właściwościach wodoszczelnych, wiatroszczelnych i kamuflażowych oraz innych przedmiotów wyposażenia osobistego i ochronnego, jak mundurów polowych, trzewików, płaszczy, bielizny termoaktywnej, trudnopalnej, rękawic taktycznych, czapek.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Na wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy wydatkowano  200 875 tys. zł, tj. 62,4% planu po zmianach, na nowo przyjętych 1390 funkcjonariuszy. Z tego w Policji 991 funkcjonariuszy, w głównej mierze na odtworzenie i tworzenie nowych posterunków, wzmocnienie komórek organizacyjnych ruchu drogowego, komend miejskich powiatowych SG, 200 etatów w głównej mierze na wzmocnienie ochrony wschodniej granicy Polski z UE. W PSP 191 etatów przeznaczono na zwiększenie struktury komend powiatowych PSP. Niskie wykonanie planu to wynik rozłożenia naboru do służby w trakcie roku i niższego faktycznego uposażenia funkcjonariuszy na początkowym etapie służby, tj. w trakcie trwania przeszkolenia przyjętego  do służby funkcjonariusza.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Na wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy wydatkowano 846 451 tys. zł, tj. 99,4% planu po zmianach, na kontynuację wypłacania podwyższonych uposażeń przeciętnie miesięcznie o 375 zł na etat, których wzrost nastąpił od stycznia 2022 r. oraz na wypłacenie nagrody rocznej w wysokości 31 zł od kwoty podwyżki dokonanej w 2022 r. Dało to łącznie miesięcznie podwyżkę wynikającą z realizacji podwyżek programu modernizacji w wysokości 406 zł na etat. Na podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji wydatkowano 154 020 tys. zł,  tj. 98,4% planu po zmianach, na sfinansowanie podwyższonych wynagrodzeń pracowników,  których wzrost o 328 zł przeciętnie miesięcznie na etat nastąpił od stycznia 2022 r.,  oraz wydatków związanych z wypłaceniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości 28 zł od kwoty podwyżki. Dało to łączną miesięczną podwyżkę w wysokości 356 zł na etat.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Teraz przedstawię, jak wyglądała realizacja wydatków w poszczególnych formacjach. Policja – plan wydatków po dokonanych zmianach wyniósł 1 519 192 tys. zł, z tego wydatki rzeczowe to 543 996 tys. zł, a wydatki płacowe 975 196 tys. zł. Wydatki rzeczowe zrealizowano w kwocie 549 602 tys. zł, tj. 99,2% planu, a wydatki płacowe wykonano w kwocie 836 912 tys. zł, tj. 86,7% planu. Na inwestycje budowlane Policja przeznaczyła 261 222 tys. zł, tj. 99,6% planu, na sfinansowanie 87 zadań inwestycyjnych, z czego 45 zostało zakończonych w 2024 r. Na zakupy sprzętu transportowego przeznaczono kwotę 92 840 tys. zł, tj. 99,8% planu, na doposażenie w samochody –  574 sztuki – osobowe oznakowane i nieoznakowane, furgony wypadkowe, mała więźniarka i nieoznakowane oraz na zakup specjalistycznego sprzętu do śmigłowców policyjnych. Na sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej przeznaczono 29 337 tys. zł,  tj. prawie 100% planu, z przeznaczeniem na zakup m.in. 1500 osłon balistycznych,  683 kasków policyjnych z osłoną twarzy, 330 sztuk broni, 10 chromatografów, 4 analizatorów genetycznych, 5 ciężkich kombinezonów pirotechnicznych, gogli noktowizyjnych, monokularów itp. Na sprzęt informatyki i łączności przeznaczono kwotę 153 563 tys. zł,  tj. 98,1% planu, z przeznaczeniem na cyfryzację systemów łączności, w tym zakupy m.in. radiotelefonów, terminali wideokonferencyjnych wraz z ukompletowaniem, przełączników sieciowych, licencji i stacji bazowych, na modernizację sieci telekomunikacyjnej, w tym m.in. zakup urządzeń kryptograficznych, stelaży i paneli krosowych, modernizację systemów teleinformatycznych, w tym zakupy m.in. komputerów stacjonarnych, urządzeń wielofunkcyjnych, serwerów, licencji. Na wyposażenie osobistej ochrony funkcjonariuszy przeznaczono 12 640 tys. zł, tj. 100% planu, na zakup głównie 2650 kurtek ochronnych, 1119 kompletów zestawów przeciwuderzeniowych,  546 kompletów umundurowania wyjściowego, 5 kompletów zestawów spadochronowych  dla służb kontrterrorystycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Straż Graniczna. Plan wydatków po zmianach wyniósł 311 546 tys. zł,  z tego na wydatki rzeczowe 179 493 tys. zł, wydatki płacowe 132 053 tys. zł i został zrealizowany w 100%. W ramach inwestycji budowlanych kwotę 57 747 tys. zł, tj. 100% planu, wydatkowano na realizację 13 zadań inwestycyjnych, z czego 5 to budowy nowych obiektów oraz 8 zadań to adaptacje i rozbudowy obiektów. W 2023 r. zakończono roboty budowlane w 5 inwestycjach. Zakupy sprzętu transportowego zrealizowano w kwocie 68 133 tys. zł, tj. 100% planu, na zakup 306 pojazdów różnego typu, w tym motocykli z napędem elektrycznym, samochodów patrolowych, autobusów, samochodów terenowych, samochodów typu pick-up, mikrobusów, pojazdów klasy ATV, pojazdów patrolowych typu SUV oraz 21 bezzałogowych statków powietrznych. Na wyposażenie w sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej wydatkowano 24 541 tys. zł, tj. 100% planu, na zakup  600 sztuk różnego rodzaju broni, na doposażenie wydziałów zabezpieczenia działań, zakup 2 systemów obserwacyjnych zlokalizowanych w miejscowości Muczne i Grzechotki oraz zakup monokularów i niechłodzonych kamer termowizyjnych. Za kwotę 21 300 tys. zł, tj. 100% planu, w przedsięwzięciu „Sprzęt informatyki i łączności” zmodernizowano platformę teleinformatyczną SG oraz przeznaczono środki na rozwój i utrzymanie systemu telekomunikacyjnego oraz systemów niejawnych i cyberbezpieczeństwa. Na wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy przeznaczono 7772 tys. zł, tj. 100% planu, na zakup 9714 sztuk przedmiotów umundurowania, w tym mundurów polowych, ubrań na złą pogodę, uniwersalnych ocieplaczy dla funkcjonariuszy pełniących służbę w ochronie granicy państwowej, ubiorów specjalnych, koszulek, kurtek specjalnych z podpinką.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Państwowa Straż Pożarna. Planowana kwota wydatków po zmianach to 412 307 tys. zł, z tego wydatki rzeczowe 193 274 tys. zł, wydatki płacowe 219 033 tys. zł. Wydatki rzeczowe zrealizowano w kwocie 193 024 tys. zł, tj. 99,9% planu, a wydatki płacowe 218 927 tys. zł, tj. 99,9% planu. Inwestycje budowlane zrealizowano w kwocie 131 677 tys. zł, tj. 99,8% planu, na dofinansowanie 75 inwestycji budowlanych, w tym 69 inwestycji realizowanych było w komendach wojewódzkich oraz komendach powiatowych, miejskich PSP. Zakończono prace budowlane lub przekazano do użytkowania 11 inwestycji, kontynuowano roboty budowlane na 44 zadaniach inwestycyjnych,  na 12 zadaniach trwały przygotowania do inwestycji. Natomiast wstrzymano bądź zaniechano lub też ich realizacja została przesunięta na kolejne lata – 9 zadań. Zakupy sprzętu transportowego zrealizowano w kwocie 34 500 tys. zł, tj. 100% planu, na zakup jednego i dofinansowanie 15 samochodów ratowniczo-gaśniczych oraz samochodów z drabiną mechaniczną dla jednostek PSP. Zakupy sprzętu informatyki i łączności zrealizowano w kwocie 708 tys. zł, tj. 96,6% planu, na zakup komputerów, skanerów, czytników kodów, drukarek, oprogramowania chroniącego przed nieautoryzowanym dostępem do zasobów infrastruktury teleinformatycznej, na remont centrali telefonicznej. W przedsięwzięciu „Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy” zrealizowano kwotę 26 139 tys. zł,  tj. 100% planu, na zakup 9062 sztuk kompletów ubrań, w tym elementów umundurowania służbowego nowego wzoru oraz innych przedmiotów wyposażenia osobistego i ochronnego, w tym płaszczy, bielizny termoaktywnej trudnopalnej, rękawic technicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Służba Ochrony Państwa. Plan wydatków po zmianach wynosił 46 391 tys. zł, z tego wydatki rzeczowe 32 540 tys. zł, wydatki płacowe 13 851 tys. zł. Wydatkowano kwotę 45 902 tys. zł, tj. 98,9% planu, z tego na wydatki rzeczowe 32 448 tys. zł, tj. 99,7%, a na wydatki płacowe 13 454 tys. zł, tj. 97,1% planu. Na inwestycje budowlane wydatkowano 12 095 tys. zł, tj. 100% planu, na sfinansowanie 5 zadań, z których 4 zostały zakończone. Na zakupy sprzętu transportowego wydatkowano 10 662 tys. zł, tj. 99,6% planu, na zakup 17 pojazdów, sprzętu warsztatowego oraz na modernizację ruchomego stanowiska kierowania na samochodzie. W ramach sprzętu uzbrojenia i techniki specjalnej za kwotę 1980 tys. zł, tj. 99% planu, zakupiono 29 karabinów z ukompletowaniem, 3 komplety analizatorów płynu, przenośny skaner RTG, wykrywacz materiałów wybuchowych, urządzenia RTG do kontroli bagażu, 2 psy służbowe. Kwotę 4511 tys. zł,  tj. 99,5% planu, przeznaczono na zakupy sprzętu informatyki i łączności, w tym  m.in. 100 radiotelefonów nasobnych, 20 radiotelefonów samochodowych wraz z akcesoriami, 50 urządzeń końcowych VoIP… stacji roboczych, serwerów i sprzętu sieciowego, wielofunkcyjnych urządzeń drukujących. Na zakupy wyposażenia osobistego i ochronnego przeznaczono 3200 tys. zł, tj. 100% planu, głównie na przedmioty zaopatrzenia mundurowego polowego i specjalnego.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Szanowna pani przewodnicząca, panie posłanki, panowie posłowie, w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji proszę o przyjęcie informacji o wykonaniu programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa za 2023 r. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#EdwardSiarka">A druga kwestia, także bardzo istotna, dotycząca funkcjonowania naszych służb mundurowych, to jest cały czas kwestia niedoborów etatowych. I tutaj, jeśli chodzi o program modernizacji, to te nabory o dodatkowe etaty funkcjonariuszy zrealizowano zaledwie w 62%. Jakie państwo działania podejmują, żeby problem naboru w ramach tego programu usprawnić? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#CzesławMroczek">Ale nie chciałbym, żebyśmy żyli w takim przekonaniu, że programy modernizacyjne są rozwiązaniem systemowym i że dobrze służą realizacji zadań przez służby, bo tak nie jest. Gdyby był odpowiednio zaplanowany budżet, gdybyśmy mieli w budżecie to finansowanie, to plany modernizacyjne byłyby niepotrzebne. Jako praktyk, który odpowiadał za wykonywanie budżetu i w samorządzie, i na poziomie rządowym, mogę powiedzieć, że one mają jeden bardzo daleko idący walor wykraczający poza budżet – to jest to, że są w układzie wieloletnim i można zaplanować, przeprowadzić inwestycje. To jest rzeczywiście duży walor tych programów modernizacyjnych, ale one nie rozwiązują problemów. I proszę państwa, mam świadomość tego, że jestem tu w gronie posłów, którzy byli ministrami, pełnili ważne funkcje, wojewodami, w związku z tym staram się być konkretny w tym, co do państwa mówię. I w związku z tym pan poseł, wojewoda wcześniej, Hreniak mówi, że jest problem z uposażeniami, wydatkami osobowymi, natomiast w rzeczówce, w inwestycjach to w zasadzie wszystko zostało zrobione. Panie pośle, ja mówiłem na samym początku, że w ubiegłym roku w ramach planu finansowego  dla Policji środki na wydatki rzeczowe skończyły się w zasadzie w pierwszym kwartale i później było finansowanie z rezerw. W stosunku do planów, które złożył początkowo rząd i nowy rząd dokonał korekty, zwiększyliśmy wydatki rzeczowe, same wydatki rzeczowe na rok 2024 o 1 100 000 tys. zł dla Policji. W związku z tym to pokazuje skalę niedofinansowania i o tym mówię, żeby spojrzeć na sprawę chłodnym okiem.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#CzesławMroczek">Szukamy w tej chwili rozwiązań, które będą dodawały coś więcej niż te plany modernizacyjne, które mamy do tej chwili. Naszą ambicją, takim minimum jest kontynuacja planów modernizacyjnych, ale w świetle zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa i dużej odpowiedzialności służb wewnętrznych będziemy starali się zrobić więcej, niż tylko kontynuować programy modernizacyjne. Kilka obiektów zajmowanych przez bardzo ważne służby w Policji w zasadzie powinno być wyłączonych z użytkowania i Policja może to państwu w tej chwili powiedzieć. A pan poseł Hreniak mówi, że w inwestycjach i wydatkach rzeczowych jest dobrze. Źle bardzo jest, panie pośle, i myślę, że powinniście to państwo usłyszeć. Zestawienie koniecznych potrzeb inwestycyjnych w Policji to są miliardy złotych i poprzez prostą kontynuację programu modernizacji w takich wartościach, jak to było zaplanowane, nie da się tego w sensownej przyszłości zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o kwestię naborów, w szczególności w Policji, ale nie jest to tylko problem Policji, ale też SG i SOP, w najmniejszym stopniu straży pożarnej, to tak jak pani przewodnicząca powiedziała, mieliśmy już szczegółową dyskusję na temat bardzo trudnej sytuacji, jeżeli chodzi o liczebność w Policji. Podejmujemy wiele działań, które mają doprowadzić do przezwyciężenia tego kryzysu, który przecież wyglądał z…, kryzysu wiarygodności i zaufania społeczeństwa do Policji, w związku z tym chcę państwu zaproponować taką dyskusję. Ponieważ dzisiaj – mam nadzieję, nie sprawdziłem tej informacji – przedmiotem obrad Rady Ministrów jest projekt ustawy dotyczący naboru do Policji, jeden z elementów, kilka elementów dotyczących naboru do Policji, kilka ważnych kwestii, w związku z tym zaraz po przerwie, we wrześniu rozpoczniemy prace nad projektem tej ustawy i będziemy mogli w szczegółach dyskutować o tych kwestiach. Będziecie mogli państwo poddać ocenie propozycje zawarte w tym projekcie ustawy, które mają się przyczynić do odbudowania liczebności Policji, przy czym oprócz tego, co jest w projekcie ustawy, o którym mówię, podjęliśmy i wdrożonych zostało szereg innych działań, które mają tę liczebność odbudować. Dwudziestoprocentowe podwyżki, zrównanie pierwszego uposażenia w Policji z uposażeniem żołnierzy w Wojsku Polskim – różnica wynosiła blisko 1 tys. zł na niekorzyść policjantów, w związku z czym byliśmy mało konkurencyjni. To są dziesiątki milionów złotych w skali roku i to oczywiście dotyczy wszystkich innych służb, nie tylko Policji. Przebudowujemy system szkolenia, zwiększamy możliwości szkolenia w szkołach, w akademii i w szkołach policyjnych. Tych działań jest dużo i chciałbym o tym powiedzieć już przy okazji konkretnych regulacji prawnych, które chcemy zmienić, ale tak jak powiadam, z tym zastrzeżeniem, że oprócz tej ustawy wprowadziliśmy, i to się już dzieje w tej chwili, szereg regulacji, wiele zmian, które przyczynią się do odbudowania liczebności w Policji.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o przesunięcia w inwestycjach, to pani dyrektor, pani naczelnik i myślę, że też bezpośrednio przedstawiciele Policji i innych służb zechcą się do tego odnieść. Niektóre przesunięcia były związane z tym, że program modernizacji zawierał wykaz konkretnych przedsięwzięć inwestycyjnych, a z uwagi na to, co działo się na rynku,  te kwoty okazały się w wielu przypadkach niewystarczające i wymagały zmian, stąd  te przesunięcia. Jeżeli chodzi o potrzebne inwestycje, to jest ich wiele i tak jak powiedziałem, kontynuacja programów modernizacyjnych jest planem minimum dla obecnego rządu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#WłodzimierzSkalik">Ponieważ staramy się być w kontakcie z funkcjonariuszami, proponuję, panie ministrze, rozważyć istotną kwestię. Proszę zwrócić uwagę, panie ministrze, że straż pożarna ma rewelacyjny wynik 100%, a Policja nie. Być może przyczyną, jedną z wielu, pewnie niejedyną, ale istotną, jest sposób funkcjonowania straży pożarnej i Policji. Według mojej informacji straż pożarna ma większe zaufanie do swoich funkcjonariuszy i do swoich szefów, dowódców, ponieważ gospodarowanie środkami finansowymi, decyzje są ulokowane na dużo niższym poziomie w strukturach straży pożarnej. Natomiast w Policji, żeby kupić ryzę papieru, to trzeba ją zamawiać poprzez komendę wojewódzką. Jak w takim systemie decyzyjnym można efektywnie gospodarować środkami, które nawet są do dyspozycji? W związku z tym, że lepszy przykład niż wykład, panie ministrze, mam pytanie: czy rozważałby pan z resortem aplikowanie systemu podejmowania decyzji co do wydatkowania środków finansowych, aplikowania tego, co świetnie funkcjonuje w straży pożarnej, w Policji? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JarosławZieliński">Pani dyrektor bardzo szczegółowo i rzeczowo przedstawiła te dane, ale nie skupiamy się na nich, tylko na czymś znacznie szerszym. Może to dobrze z jakiegoś względu, aczkolwiek szkoda tej oceny, bo ta analiza za rok ubiegły byłaby też przydatna, żebyśmy na niej się skupili i pomyśleli nad tym, jakie wnioski z tego płyną. To jest 1/4 programu modernizacji aktualnie realizowanego, bo to program na lata 2022–2025, na 4 kolejne lata. Ale to pan minister zaczął, właściwie zrobił pan ten błąd, który spowodował, że wszystkie wypowiedzi dotyczą tego, co jakby jest trochę ponad tym sprawozdaniem, tego, co dotyczy przeszłości, przyszłości służb mundurowych. Dla przypomnienia chcę przywołać prosty fakt, że w ciągu tych trzech programów modernizacyjnych przeznaczyliśmy na modernizację czterech służb mundurowych nadzorowanych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji ponad 25 000 000 tys. zł, bo pierwszy program to 6 301 100 tys. zł, drugi 9 200 000 tys. zł i ten trzeci 10 000 000 tys. zł – razem ponad 25 000 000 tys. zł. I gdyby nie było tych programów, to by nie było tych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JarosławZieliński">Panie ministrze, pan powinien zacząć od podziękowania dla twórców, dla realizatorów tych programów, a nie od tego, że to nie rozwiązało problemów, jak pan powiedział. W latach 2008–2015 nie było programów modernizacyjnych właśnie i wtedy sytuacja była znacznie trudniejsza, bo tych środków dodatkowych też nie było. Przypomnę, że w pierwszej kadencji rządów PO i PSL przygotowaliśmy jako ówczesna opozycja program kontynuacji tego pierwszego programu, program modernizacji kontynuujący ten pierwszy i on nawet nie znalazł się w porządku obrad, w lasce marszałkowskiej przeleżał do końca kadencji, uległ dyskontynuacji. W kolejnej, drugiej kadencji waszych rządów nie składaliśmy kolejnego programu, bo to i tak by nic nie dało, i tak byście go nie uchwalili. Kolejne programy były za rządów PiS, wszystkie oczywiście to działania rządu i większości parlamentarnej PiS, ale w zasadzie ówczesna opozycja popierała w głosowaniach…</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JarosławZieliński">Powiedział pan, że minimum to program modernizacyjny. Ale to minimum przygotujcie, bo mamy przed sobą tylko jeszcze 2 lata tego programu i dobrze by było oczywiście, żeby nie trzeba było realizować kolejnych programów modernizacji – ja się z panem zgadzam – tyle tylko że cała przeszłość pokazuje, że jak nie ma programów modernizacji, to jest jeszcze dużo mniej pieniędzy i w związku z tym jest dużo gorzej. W związku z tym czekamy na ten właśnie pomysł, który będzie polegał na doinwestowaniu, trwałym dofinansowaniu na długie lata, na kolejne lata i wtedy nie będziemy uchwalać programów modernizacji. Po prostu boję się tego, że to skasujecie, bo to nie były wasze pomysły, tylko PiS, a żadnych nowych środków nie będzie na bezpieczeństwo, które dzisiaj jest najważniejszym aspektem naszego życia.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JarosławZieliński">I dobrze by było, żebyśmy się nie kłócili politycznie, tylko żebyśmy uznali, że rzeczywiście to jest priorytet. Możemy w Sejmie wygłaszać swoje wypowiedzi bardziej upolitycznione, tam są media, a tutaj żebyśmy rozmawiali tak, jak bywało przez lata. Ja jestem w tej Komisji od wielu lat i zawsze czy do niedawna było tak, że skupialiśmy się merytorycznie nad potrzebami właśnie poszczególnych formacji, poszczególnych służb, z troską się odnosiliśmy do wszystkich potrzeb i pomysłów. Dobrze, żeby tak teraz było na najbliższe lata. A program, który jest realizowany, jest oczywiście bardzo potrzebny, dużo rzeczy zostało zrobionych, kolejne są do zrobienia w ciągu tych 2 lat, tylko myślmy już nad tym, co dalej po 2025 r. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#DanutaHus">Troszeczkę pomogę sobie notatkami. Ponadto chciałam dodać, że taka sytuacja przede wszystkim demotywuje zatrudnionych już pracowników i utrudnia nabór nowych pracowników. Od nas się wymaga doświadczenia, wykształcenia, nie tak jak w przypadku funkcjonariuszy, gdzie nie jest istotne wykształcenie, wystarczy średnie i dopiero,  jak to się mówi, wykorzystuje się zdolności danego człowieka i formuje się go poprzez kolejne szkolenia. My musimy już tę wiedzę posiadać, sami się kształcimy, a ponadto pracujemy jako kobiety do 60 roku życia, panowie do 65 roku życia. Czyli już nabyty pracownik, jeżeli stwierdzi, że ta praca mu się podoba, że jest w stanie jej sprostać, to jest |do tej pracy przywiązany na całe lata, nie jak w przypadku funkcjonariuszy, którzy szybko odchodzą ze służby.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#DanutaHus">Drugim problemem jest to, że w ustawie modernizacyjnej przewidziano kolejne wzmocnienie etatowe funkcjonariuszy. W zeszłym roku to miało być 1300 etatów, a w ogóle nie przewidziano ani jednego etatu cywilnego, gdzie stworzono nowe wydziały, cyberprzestępczość, a nie zaplanowano ani jednego pracownika cywilnego. Powoduje to, że stanowiska administracyjne obsadza się funkcjonariuszami, którzy po prostu… nie powiem, że kompetencje, bo każdy potrafi się nauczyć pracy biurowej, nie musi być specjalnie przygotowany, wystarczy, że jest inteligentny, ale po co szkolić i wyposażać w mundur, dawać różne dodatki na pracę biurową, administracyjną, którą może wykonywać pracownik cywilny. Wiadomo przecież, że funkcjonariusz, odchodząc na emeryturę, w dalszym ciągu jest zaopatrywany przez budżet państwa, a w przypadku pracowników cywilnych wiemy, że przechodzimy na świadczenia zusowskie, czyli niejako budżet państwa nie jest w tym momencie obciążany. Są odprowadzane składki, a na funkcjonariuszy nie. W każdym razie na pewno droższy jest funkcjonariusz niż pracownik na stanowisku administracyjnym. Ponadto, jeżeli chodzi o etaty cywilne i policyjne, to powinna być jakaś proporcja, że na iluś funkcjonariuszy przypada iluś pracowników cywilnych. Wtedy byłoby łatwiej sporządzać kolejne programy, bo z automatu byłoby to już jakby zabezpieczone. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami jesteśmy w stanie wprowadzić niezbędne zmiany, ponieważ w każdym programie jest tzw. korekta, w zeszłym roku również była i być może w przyszłym roku uda się w tym planie część środków przesunąć na wynagrodzenia pracowników, ewentualnie na utworzenie dodatkowych etatów cywilnych. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#CzesławMroczek">Ja oczywiście uznaję korzyści płynące z programów modernizacyjnych dla służb, tylko uważam – bo to potwierdza stan faktyczny – że nie są one, po pierwsze, rozwiązaniem systemowym. Są próbą naprawy sytuacji, która nie jest właściwa, i nie rozwiązały tej sytuacji. I jedna informacja, którą musimy tu przekazać, jak myślę, dobitnie to pokaże. Państwo zauważyliście, i słusznie, że niewykonanie za 2023 r. planu modernizacji istotne było w Policji. A wiecie państwo, dlaczego? Dlatego że była decyzja o tym, żeby zblokować w jakiejś mierze środki z planu modernizacji Policji i zapłacić za zobowiązania wymagalne w zakresie paliwa – ponad 120 000 tys. zł zostało świadomie zblokowane, żeby zapłacić za paliwo. I to jest odpowiedź z punktu widzenia tego, jak wygląda sytuacja w służbach. Naszym wyzwaniem, wyzwaniem wszystkich jest to, by tę sytuację poprawiać. Czy programy modernizacyjne poprawiały sytuację, która mogła być  trudniejsza? Tak, tak było. Czy są wystarczającym działaniem? W moim przekonaniu nie i myślę, że to nas łączy, więc spróbujmy tak podziałać.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#CzesławMroczek">W związku z tym, nie przedłużając, proszę, żebyście państwo wydali pozytywną opinię na temat wykonania planu modernizacji służb za 2023 r., a na temat kolejnych planów, poprawy sytuacji w służbach będziemy rozmawiać przy innej okazji. Informuję państwa jeszcze, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy dotyczący naboru w Policji, w SG i zmiany innych przepisów. Projekt ten będzie już w przyszłym tygodniu w Sejmie i będziemy mogli rozpocząć nad nim prace. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MariaMałgorzataJanyska">Zamykam posiedzenie Komisji, bardzo państwu dziękuję za udział w posiedzeniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>