text_structure.xml 33.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Stwierdzam kworum. Państwu posłom przedstawiam proponowany porządek posiedzenia, który dostaliście państwo wcześniej, ale który także ustaliliśmy na posiedzeniu prezydium Komisji, a mianowicie: rozpatrzenie informacji Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Obsługa obywateli polskich i cudzoziemców w jednostkach administracji publicznej”. Kolejny punkt to powołanie podkomisji stałych: pierwsza – do spraw funkcjonowania zarządzania kryzysowego; druga podkomisja – do spraw obywatelskich, cudzoziemców i migracji; trzecia – do spraw modernizacji i rozwoju Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa; i czwarta – do spraw rozwoju i promocji Ochotniczych Straży Pożarnych. Przypomnę, że o powołaniu tych podkomisji zdecydowaliśmy wszyscy wspólnie, wystosowaliśmy wniosek do prezydium Sejmu i otrzymaliśmy zgodę. Czy są uwagi do proponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń, a zatem przyjmujemy ten porządek i przechodzimy do punktu pierwszego. Bardzo proszę, jak rozumiem, pan Szewczyk Przemysław przedstawi nam informację, którą otrzymaliśmy. Ona jest obszerna i myślę, że państwo posłowie się z nią zapoznaliście, także bardzo bym prosiła o przedstawienie jej w skondensowany sposób – najważniejsze problemy, analiza tego plus wnioski i propozycje. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">P.o. wicedyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Łodzi Przemysław Szewczyk:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MariaMałgorzataJanyska">W trakcie kontroli stwierdziliśmy nieprawidłowości we wszystkich kontrolowanych urzędach wojewódzkich. 60% procedowanych spraw prowadzonych było z naruszeniem obowiązujących przepisów. Nieprawidłowości dotyczyły głównie bezczynności i niekiedy rażącej przewlekłości postępowań w sprawach dotyczących cudzoziemców. Średni czas rozstrzygania wniosków pobytowych cudzoziemców wyniósł przykładowo w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w 2021 r. 384 dni, a w 2022 r. – 171 dni, natomiast w śląskim w 2021 r. – 381 dni, w 2022 r. – 365 dni. Najdłuższy ujawniony czas rozpatrywania wniosku pobytowego dotyczącego wydania zezwolenia na pobyt czasowy wyniósł 2700 dni,  tj. 7 lat 4 miesiące i 29 dni.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MariaMałgorzataJanyska">Stwierdziliśmy uniemożliwienie lub ograniczenie cudzoziemcom złożenia kompletnych wniosków pobytowych oraz naruszenia praw wynikających z przepisów regulujących postępowanie administracyjne. Nie pouczano lub nie dokumentowano faktu pouczenia cudzoziemców o ich prawach i obowiązkach oraz o trybie postępowania, wbrew wymaganiom określonym w ustawie o cudzoziemcach. Żądano od cudzoziemców dostarczania dokumentów, którymi urząd już dysponował, lub ponownego dostarczania dokumentów, których ważność wygasła przed rozstrzygnięciem sprawy, albo takich, które nie były niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy, tj. niezgodnie z wieloma przepisami k.p.a. Wielokrotnie wzywano cudzoziemców do stawienia się w urzędzie lub do uzupełnienia dokumentacji w celu dokonani odrębnej formalnej i merytorycznej oceny złożonych przez nich wniosków, tj. niezgodnie z zasadami określonymi w k.p.a. Jedną z przyczyn występowania stwierdzonych nieprawidłowości, w szczególności przewlekłości prowadzonych postępowań i nieuzasadnionego przekroczenia ustawowych terminów na prowadzenie postępowań w tych sprawach, było rosnące obciążenie zadaniami w powiązaniu z dużą rotacją kadr i niskim poziomem wynagrodzeń proponowanych nowo zatrudnianym pracownikom. Znacząca fluktuacja pracowników wynikała m.in. z niskiego wynagrodzenia, które proponowano kandydatom do pracy w urzędach wojewódzkich. Wynagrodzenie to w kontrolowanych jednostkach utrzymywało się na bardzo niskim poziomie – w 2021 r. na poziomie od 2800 do 3900 zł brutto, a w 2022 r. na poziomie od 3011 zł do prawie 4590 zł brutto. Duży wpływ na fluktuację miał również brak rozstrzygnięć naborów na wolne stanowiska pracy w urzędach. Udział nieskutecznych naborów we wszystkich wszczętych procedurach w tym zakresie wyniósł ponad 40%. Główną nieprawidłowością w kontrolowanych jednostkach było prowadzenie postępowań administracyjnych z naruszeniem przepisów k.p.a., w tym zwłaszcza przekraczanie miesięcznego terminu ich załatwiania. Stwierdziliśmy to w ponad połowie spraw objętych badaniem, w 13 na 15 kontrolowanych jednostek. Znaczna część nieprawidłowości związana była z procesem obsługi zgłoszeń nabycia i zbycia pojazdów oraz z realizacją wprowadzonego od 1 stycznia 2020 r. obowiązku nakładania przez starostę kar pieniężnych za brak lub nieterminowe składanie wyżej wymienionych zgłoszeń lub niezarejestrowanie pojazdu sprowadzonego zza granicy. W tym zakresie stwierdziliśmy m.in. niepodejmowanie postępowań w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej lub podejmowanie ich po upływie długiego okresu, licząc od daty powzięcia informacji przez urząd o naruszeniu przez właściciela pojazdu wyżej wymienionych obowiązków. Opóźnienia wyniosły nawet 863 dni. Ponadto stwierdziliśmy niewprowadzanie lub wprowadzanie z dużym opóźnieniem do centralnej ewidencji pojazdów danych o zbytym lub nabytym pojeździe, skutkiem czego poprzez naruszenie zasady aktualności ewidencji uniemożliwione jest w pełni rzetelne wykonywanie zadań przez szereg organów i podmiotów opierających swoje działanie na danych z centralnej ewidencji pojazdów. W urzędzie miasta Łodzi na przykład około 60 tys. zawiadomień o zbyciu lub nabyciu pojazdu nie wprowadzono do tej ewidencji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MariaMałgorzataJanyska">Po zakończonej kontroli skierowaliśmy szereg wniosków pokontrolnych, w tym  m.in. do wojewodów o podjęcie działań zmierzających do terminowej realizacji zadań w zakresie obsługi cudzoziemców poprzez zapewnienie adekwatnej liczby etatów do obsługi spraw oraz poprzez wdrożenie skutecznych narzędzi nadzoru nad terminowością wykonywanych zadań. Ponadto wnosiliśmy o zapewnienie możliwości złożenia przez cudzoziemców kompletnych wniosków z jednoczesnym pobraniem odcisków linii papilarnych w siedzibie urzędu oraz o rejestrowanie wniosków pobytowych w systemach i rejestrach w dniu złożenia wniosku, a także o wszczynanie w tym samym dniu postępowań administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MariaMałgorzataJanyska">Natomiast do starostów i prezydentów miast wnosiliśmy o podjęcie działań organizacyjnych w celu zapewnienia prowadzenia postępowań administracyjnych zgodnie z przepisami k.p.a., w szczególności w zakresie dotyczącym szybkości i wnikliwości postępowania oraz terminów załatwiania spraw. Wnosiliśmy o niezwłoczne podejmowanie przewidzianych prawem działań w odniesieniu do właścicieli pojazdów, którzy nie wykonywali lub wykonywali z uchybieniem terminu obowiązki, o których mowa w Prawie o ruchu drogowym, w tym wszczynanie bez zbędnej zwłoki postępowań dotyczących wymierzenia właścicielom pojazdów kary pieniężnej. Ponadto wnosiliśmy o zapewnienie niezwłocznego wprowadzania do centralnej ewidencji pojazdów danych, o których mowa w art. 80b ustawy – Prawo o ruchu drogowym, a także m.in. o rzetelne i regularne generowanie raportów z CEPiK i podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia nieprawidłowości wykazanych w tych raportach. Łącznie do wszystkich jednostek kontrolowanych wystosowaliśmy 71 wniosków pokontrolnych, z czego już 52 zostały zrealizowane, o czym zostaliśmy poinformowani, a 19 jest w trakcie realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, z naszej strony to taka syntetyczna informacja. Jesteśmy do dyspozycji w razie pytań. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#CzesławMroczek">Chcę powiedzieć, że oczywiście raport NIK potwierdza to, co było już wcześniej wiadome w zakresie przewlekłości postępowań i trudności z obsługą interesantów, w szczególności cudzoziemców. Tak jak przed chwilą mogliśmy usłyszeć z informacji NIK, te problemy, trudności wynikały w dużej mierze z niewystarczającego poziomu zatrudnienia, również niskich wynagrodzeń, braków kadrowych wynikających właśnie z małej atrakcyjności pracy w urzędach wojewódzkich, w szczególności na stanowiskach bardzo mocno obciążonych. I mając świadomość tych wszystkich problemów, minister spraw wewnętrznych po powołaniu nowych wojewodów zlecił opracowanie raportu otwarcia w urzędach wojewódzkich, opisującego te największe problemy, źródła tych problemów. Przygotowane w lutym przez wojewodów raporty zawierają identyfikację najważniejszych problemów w województwach, wyniki przeglądu zatrudnienia w urzędach wojewódzkich oraz weryfikację poziomu wynagrodzeń. Zawierają też informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach i tutaj wyraźnie trzeba stwierdzić, że wszyscy wojewodowie informują o problemie związanym z terminową obsługą wniosków o pozwolenie na pobyt i pracę. Zaległości w tym zakresie, które skutkowały przewlekłością postępowań, powstawały w latach poprzednich i chcę wyraźnie podkreślić, że podejmowane były w latach poprzednich działania w celu naprawy tej sytuacji. Uruchamiane były dodatkowe etaty dla urzędów wojewódzkich, również środki finansowe, tak by zwiększyć siły do obsługi tych zadań. Wielkość tych zadań wynikała też z radykalnego zwiększenia się liczby wniosków składanych przez cudzoziemców. Będę prosił, jeżeli pani przewodnicząca się zgodzi, żeby w ramach wypowiedzi uzupełniającej pani dyrektor Furgała z Departamentu Spraw Międzynarodowych i Migracji wskazała jeszcze na kilka problemów organizacyjnych i naszych zamierzeń, bo istotą rzeczy są działania, które podejmiemy w tej chwili, by przełamać te trudności, bardzo niedobry stan związany z tak poważną przewlekłością w ramach tych postępowań. Ale proszę państwa, tak jak przed chwilą powiedziałem, że przede wszystkim liczy się…, bo można powiedzieć, że dotychczasowe działania zwiększające zatrudnienie i zwiększające poziom wynagrodzeń nie były wystarczające. My oczywiście, jak państwo wiecie, od 1stycznia 2024 r. realizujemy wzrost wynagrodzeń o 20%, więc z tego punktu widzenia to będzie bardzo poważne poprawienie tej sytuacji, zwiększenia atrakcyjności tej pracy. Ale przede wszystkim jednak, jeżeli uznajemy, że wyniki, to znaczy NIK potwierdza te od dawna sygnalizowane problemy z obsługą cudzoziemców w urzędach wojewódzkich, to trzeba szukać rozwiązań ustrojowych w zakresie regulacji prawnych również. I tak jak mówię, wszystkie te kwestie, w tym również związane z pobytem w Polsce szczególnej grupy cudzoziemców, uchodźców wojennych z Ukrainy, będą rozwiązywane w ramach działań związanych z opracowywaną strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030 i wpisującą się w nią nowelą ustawy o cudzoziemcach. Reaktywowany też został międzyresortowy zespół do spraw migracji, któremu przewodniczy pan minister Maciej Duszczyk, więc – najkrócej mówiąc – podejmujemy działania doraźne zwiększające liczbę pracowników, poziom wynagrodzeń poprzez duże podwyżki. Ale główny wysiłek kierujemy na stworzenie dobrej strategii migracyjnej i regulacje ustrojowe, prawne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#CzesławMroczek">Jeżeli pani przewodnicząca i państwo pozwolicie, to jeszcze w uzupełnieniu pani dyrektor Agata Furgała i ewentualnie przedstawiciele Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AgataFurgała">Pan minister w zasadzie zasygnalizował wszystkie główne kierunki, w których zmierzamy, ale chciałabym podkreślić, że wszyscy wiemy, iż od lat rośnie liczba cudzoziemców. W roku 2023 było 614 tys. wniosków o legalizację pobytu, rok wcześniej – 528 tys. W zasadzie w ostatnich latach co roku odnotowujemy wzrost o 100 tys., w związku z czym skala spraw, z którymi mierzą się urzędy wojewódzkie, jest ogromna. I oczywiście tak jak pan minister wspomniał, kroki dotyczące zwiększenia etatowego czy przyznawania środków finansowych były podejmowane, ale wygląda na to, że nie w pełni pozwoliły one na realizację tych zadań. W związku z czym już w ramach doraźnych kroków, które zostały podjęte niezależnie od systemowej strategii migracyjnej i przyszłej noweli ustawy o cudzoziemcach, w tej chwili na etapie uzgodnień międzyresortowych znajduje się projekt ustawy o cudzoziemcach, w ramach którego będzie wdrożone narzędzie do elektronicznego, skutecznego składania przez cudzoziemców wniosków pobytowych bezpośrednio do wojewody. Obecnie mamy portal Moduł Obsługi Spraw wersja 1.0, w ramach którego możliwe jest wypełnienie w wersji elektronicznej i przesłanie przez cudzoziemców wniosków o udzielenie niektórych zezwoleń pobytowych. Natomiast po nowelizacji tej ustawy i wdrożeniu oprogramowania MOS w wersji 2.0 przesłanie wypełnionego i podpisanego elektronicznie wniosku do wojewody będzie jednocześnie skutecznym złożeniem wniosku, inicjującym postępowanie administracyjne przed wojewodą. W związku z czym pozwoli to chociażby zrealizować wniosek z raportu NIK odnośnie do wszczęcia postępowania w tym samym dniu. Natomiast składanie odcisków linii papilarnych odbywać się będzie tak jak do tej pory w siedzibie organu, jednak już na dalszym etapie rozpatrywania tego wniosku. Docelowym rozwiązaniem, planowanym do wdrożenia w przeciągu najbliższych lat, wstępnie w 2027 r., które znacząco usprawni prace właściwych wydziałów w urzędach wojewódzkich, będzie dalsza elektronizacja prowadzenia przez urzędy wojewódzkie postępowań administracyjnych w zakresie wniosków pobytowych, tak aby rozwijać ten system i odciążać odpowiednio urzędy wojewódzkie. Tyle tytułem uzupełnienia. Nie wiem, czy ewentualnie jakieś pytania bezpośrednio do UdSC?</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dyrektor generalny Urzędu do Spraw Cudzoziemców Arkadiusz Szymański:</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MariaMałgorzataJanyska">Ja może jeszcze tylko powiem dodatkowo. Oprócz wspomnianych działań, które były przedstawione przez pana ministra i przez panią dyrektor, jak MOS, powiem, co jeszcze z pozycji UdSC było realizowane w stosunku do wojewodów, do wydziałów do spraw cudzoziemców. Przede wszystkim inicjowanie prac nad zmianami prawnymi i racjonalizacją postępowań administracyjnych oraz dostosowaniem prawa wewnętrznego do prawa europejskiego, tak aby przyspieszyć, skrócić w jak największym stopniu wydawanie tych decyzji. Regularne odpowiadanie na pytania i zagadnienia związane z wydawaniem zezwoleń na pobyty zgłaszane przez urzędy wojewódzkie, utworzenie specjalnego portalu dla urzędów wojewódzkich z interpretacjami prawnymi, odpowiedziami na pytania urzędów. Chcemy też powrócić do cyklicznych spotkań konferencyjnych, bo one niestety z powodu pandemii troszeczkę uległy zawieszeniu, żeby też jakby w sposób bezpośredni już rozwiązywać i ustalać nowe kierunki w zakresie działań do szeroko pojętych tytułów pobytowych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MariaMałgorzataJanyska">O MOS mówili moi poprzednicy, digitalizacja tych procesów to cel najważniejszy, cel numer jeden. Następna kwestia to jest nowelizacja ustawy o cudzoziemcach i oczywiście kwestie związane z dalszym pobytem, dalszym losem obywateli Ukrainy, przebywających na terenie naszego kraju w związku z konfliktem, który tam się toczy. Aktualnie pracujemy nad koncepcjami umożliwiającymi zalegalizowanie lub kierunkami dojścia do legalizacji ich pobytu, ponieważ aktualnie przebywają oni w tzw. ochronie czasowej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MariaMałgorzataJanyska">I ostatnia rzecz. Przez poprzednie lata zawsze popieraliśmy starania urzędów wojewódzkich dotyczące zwiększenia nakładów na obsługę, zawsze się pod tym podpisywaliśmy i dalej będziemy to wspierać. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PawełSzefernaker">Może rozpocznę od tego, że jeżeli chodzi o jakiekolwiek zaniechania, to pomimo dużo mniejszej liczby wniosków w latach 2007–2015 nie było żadnych podwyżek w urzędach wojewódzkich, były zamrożone wydatki na podwyżki w urzędach wojewódzkich. W latach 2015–2023 były przynajmniej dwie podwyżki dla wszystkich pracowników urzędów wojewódzkich po około 500 zł, raz netto, raz brutto na pracownika, czyli mieliśmy przynajmniej 1000 zł takich ekstra, dodatkowych podwyżek w latach 2015–2023. Była też znacząco zwiększona w tym czasie liczba etatów, przynajmniej dwa razy, związanych z obsługą cudzoziemców w urzędach wojewódzkich. Czy to były działania wystarczające? Jak wskazuje raport, na pewno nie były to działania, która rozwiązały wszystkie problemy, aczkolwiek przypomnę, że mieliśmy do czynienia również po drodze z pandemią, gdzie urzędy były zamknięte i funkcjonowanie urzędów w czasie pandemii spowodowało, że liczba zaległości wzrastała. Nawiązując do tego, co powiedziałem na początku, myślę, że jest to problem, z którym nasz aparat państwowy w najbliższych latach będzie musiał się zmierzyć, w związku z tym, że również w interesie wielu przedsiębiorców jest to, aby pozwolenia na pracę były wydawane sprawnie. W interesie polskiego PKB, rozwoju gospodarki jest właśnie to, żeby te pozwolenia były wydawane sprawnie. Z drugiej strony, szanowni państwo – i chcę to powiedzieć pomimo tego, że nie chcę upolityczniać tej dyskusji – wsłuchując się w działania i dyskusję, która ma miejsce podczas posiedzenia Komisji, która zajmuje się kwestią wiz, tam parokrotnie padało stwierdzenie, także, przede wszystkim z ust polityków koalicji rządzącej, że przecież urzędy wojewódzkie na prawo i lewo te pozwolenia rozdawały. W związku z tym upolitycznianie tego i sprowadzanie tej dyskusji właśnie do polityki na pewno nie pozwoli tego problemu rozwiązać. Problem jest taki – jeszcze raz powtarzam – że powinien zostać rozwiązany ponad politycznymi podziałami. My w latach poprzednich – mówię jako minister, który zajmował się urzędami wojewódzkimi, nie konkretnie sprawami migracji, ale urzędami wojewódzkimi od strony organizacyjnej – wielokrotnie rozmawialiśmy, podejmowaliśmy działania, odbywały się specjalne odprawy z wojewodami, tak aby usprawnić te działania. Również w tym celu w 2021 r. była duża nowelizacja prawa, ustawy o cudzoziemcach, która pozwoliła usprawnić te działania. Tak jak powiedziałem, były także dodatkowe etaty, były podwyżki.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PawełSzefernaker">Kończąc swoją wypowiedź, chciałbym dopytać, ponieważ padła tu jedna ważna kwestia. W sytuacji, w której odejdziemy od ochrony tymczasowej około 800 tys., jak myślę, przebywających w Polsce uchodźców wojennych z Ukrainy, to będzie ta grupa, która będzie potrzebowała przejścia do procedury legalizacji pobytu. Podjęte zostały jakiś czas temu działania w UdSC związane z uproszczeniem legalizacji pobytu, także związane z procesem, aby to wszystko było w sposób elektroniczny możliwe do realizacji. Pytanie moje jest takie: jakie…, bo my będziemy musieli wyjść w pewnym momencie z ochrony tymczasowej dla uchodźców wojennych z Ukrainy, którą mamy w tej chwili, i to prędzej czy później będzie potrzebne. Myślę, że trzeba się dzisiaj zastanowić, jaki okres przejściowy powinien być jak najszybciej wprowadzony dla tej grupy osób, bo także w polskim interesie jest to, aby osoby, które chcą na dłużej w Polsce pozostać, pozostały w ramach procedury realizacji pobytu takiej, jaka dotyczy wszystkich cudzoziemców, i aby powoli wychodzić z ochrony tymczasowej. Rząd zapowiadał na czerwiec nowelizację ustawy dotyczącej uchodźców wojennych z Ukrainy, stąd pytanie: być może w tej nowelizacji należałoby już wpisać okres przejściowy, który pozwoli na to, aby legalność pobytu tych osób, które uciekły z Ukrainy przed wojną, była w jakimś czasie przekształcona z ochrony tymczasowej na podstawie ustawy pomocowej do tej procedury legalizacji pobytu, która dotyczy wszystkich cudzoziemców. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#ZbigniewBogucki">Teraz w kontekście głosu pana posła, który mówił, że w ostatnich latach nie było woli. Panie pośle, myślę, że po pana stronie nie ma woli zrozumienia tego, jak wyglądały ostatnie lata. W ostatnich latach zmagaliśmy się, po pierwsze, z pandemią. Ten niezwykle trudny czas dotyczył wszystkich w Polsce, w Europie, na świecie. W dużej mierze, znakomitej mierze to urzędy wojewódzkie wzięły na siebie ciężar walki, czyli pracownicy urzędów wojewódzkich kierowani przez wojewodów. To dotyczyło budowania szpitali tymczasowych, organizacji szczepień i wszystkich spraw związanych z covidem. To jest jedno bardzo wielkie wyzwanie. I wojna na Ukrainie, te miliony uchodźców z Ukrainy, którzy szukali schronienia przed piekłem rosyjskiej wojny, znajdowali je m.in. u nas i tu olbrzymia zasługa siedzących koło mnie i pana ministra Pawła Szefernakera, i tej dzisiaj pani poseł, a wówczas wojewody podkarpackiej pani Ewy Leniart, która przez 24 godziny na dobę pracowała ze swoimi współpracownikami i ze służbami. Naprawdę mieliśmy co robić, więc tych wniosków było naprawdę bardzo dużo – mówię o wnioskach pobytowych i pozwoleniach na pracę. My naprawdę żeśmy się tam nie obijali i gdyby pan spytał również wojewody… i ja trzymam kciuki również za tych wojewodów, którzy dzisiaj są, bo to jest trudny kawałek chleba. I życzę państwu, żebyście się z takimi przeciwnościami, krótko mówiąc, nie zmagali, żeby Polska się nie zmagała z takimi przeciwnościami. Nie wspomnę już o organizacji dostaw węgla, którego miało nie być, gdzie mieliśmy zimą zamarzać jak w 45 roku, ale to już na marginesie.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ZbigniewBogucki">I ostatnia rzecz, myślę, że szalenie ważna z punktu widzenia naszej obecności z panią przewodniczącą Janyską w Komisji dotyczącej wiz. Ja zacytuję taką definicję, a później powiem, dlaczego. Tego rodzaju zachowanie znane jest również jako osobowość mnoga i wielokrotna. Jest to szalenie skomplikowane i mało poznane zaburzenie, które charakteryzuje się występowaniem przynajmniej dwóch niezależnych, całkowicie odrębnych tożsamości lub stanów osobowości. Często każda z nich funkcjonuje bez świadomości istnienia pozostałych. Mam wrażenie, że państwo chorujecie na rozdwojenie jaźni, bo to definicja tego dotycząca. Kiedy siedzę w tym samym pomieszczeniu nie dalej niż wczoraj, nie dalej niż tydzień temu i słyszę zarzuty pod swoim adresem oraz pod adresem pozostałych wojewodów, że drukowaliśmy bez żadnej kontroli pozwolenia na pracę, słyszę od pana przewodniczącego Szczerby, od pana wiceprzewodniczącego Sowy, że proszę bardzo, w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie zostało wydanych w ostatnim roku, kiedy pan był wojewodą, ponad 19 tys. pozwoleń na pracę, a dzisiaj słyszę z tej samej strony, że to źle, że za mało, że nie pracowaliśmy. Szanowni państwo, naprawdę zdecydujcie się. Nie można w ten sposób na jednej Komisji śledczej mówić, że to jest zarzut i że pozwolenia na pracę są czymś skandalicznym, a na drugiej Komisji mówić, że tych pozwoleń zostało wydanych za mało. I powtórzę to, co mówiłem na Komisji śledczej. Wiecie państwo, dlaczego dzisiaj – zresztą o tym mówił wczoraj również ambasador na Komisji śledczej – mamy tak dużą potrzebę wydawania pozwoleń i wniosków o pozwolenia na pracę? Z bardzo prostego powodu: bo przez 8 lat staliśmy się krajem bogatym, sprawnym, atrakcyjnym gospodarczo, do którego ludzie po prostu chcą przyjeżdżać po to, żeby pracować. Za waszych rządów ludzie wyjeżdżali, żeby pracować i zbierać szparagi w Niemczech, a stoczniowcy ze stoczni mieli być psimi fryzjerami. Wtedy faktycznie nie było potrzeby wydawania pozwoleń na pracę – nie było. Dzisiaj jest i państwo też, państwa wojewodowie też będą z tym problemem się zmagać i życzę im, żeby nie mieli tych dodatkowych wyzwań, które spadły na urzędy wojewódzkie w związku z wojną i pandemią. Bo wtedy faktycznie będzie można, o czym pan poseł mówił, przerzucić część sił i środków po to, żeby te pozwolenia sprawnie wydawać. Tylko uważajcie na pana posła Szczerbę i tych państwa przedstawicieli, którzy są w Komisji śledczej…</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#CzesławMroczek">Wyraźnie wskazywałem w swojej wstępnej wypowiedzi, że skutki w postaci tej przewlekłości czy w ogóle wad postępowania administracyjnego w urzędach wojewódzkich wynikają w dużej mierze z państwa działań w zakresie polityki migracyjnej, bo formalnych dokumentów już od dłuższego czasu w tym zakresie nie mieliście. Tak jak mówił pan poseł Bogucki, z państwa emigracyjnego, z którego sporo osób wyjeżdżało, staliśmy się państwem imigranckim, gdzie przyjmujemy setki tysięcy osób. Przypomnijmy tę statystykę, jeżeli chodzi o wnioski w poszczególnych latach. W 2020 r. – 280 528 wniosków dotyczących pobytu. W 2022 r. – 528 186 wniosków. W 2023 r. – 614 070 wniosków. Prowadziliście świadomą politykę w tym zakresie, jeżeli chodzi o migrację, przyjmowanie osób. To była wasza polityka, a ja mówię, że my w tej chwili, w niedługim czasie przedstawimy strategię migracyjną. Z całą pewnością była to polityka otwartych drzwi, wyważonych wręcz drzwi i taki jest stan faktyczny, wynikający z raportu NIK. Wszystkim, którzy się wypowiadali w tej sprawie w oderwaniu od raportu NIK, polecam jednak ten dokument, bo on jest podsumowaniem państwa pracy i niezależnie od tego, jaką sobie sami próbujecie wystawiać ocenę, to na szczęście dzisiaj przedmiotem naszej debaty nie jest informacja rządu, tylko ocena NIK. I w związku z tym to nie jest tak, że ja tu bronię jakiejś oceny dokonanej przez moje własne ministerstwo, przeze mnie, to jest obiektywna ocena NIK. Polecam analizę tego. Nie będziemy utrzymywali tej patologii i nie trzymajcie państwo za nas kciuków.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o sytuację uchodźców wojennych, naszych ukraińskich sąsiadów, to kwestia dotychczasowej regulacji, ochrony tymczasowej i ewentualnego zakończenia tego okresu jest przedmiotem naszych analiz i prac. W tym zakresie będziemy mieli regulację prawną, projekt, z którym przyjdziemy do Sejmu i będziemy na ten temat w szczegółach rozmawiać. Będą w tym oczywiście zawarte kwestie okresów dostosowania… najkrócej mówiąc, prace w tym momencie w resorcie trwają i jeżeli pan sobie życzy, to pani dyrektor Agata Furgała może powiedzieć coś więcej. Ale pani przewodnicząca, szanowni państwo, w tym zakresie będziemy szczegółowo analizować już rozstrzygnięcia, które tutaj zgłosimy.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PrzemysławMatysiak">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, z raportu NIK wynika, że starostwa zostały ocenione co do zasady pozytywnie w zakresie wykonywania zadań związanych z szeroko pojętą rejestracją pojazdów, jednakże chciałem zwrócić uwagę, że nie jest winą ani starostw, ani starostów, ani pracowników wydziałów komunikacji to, że występują w praktyce opóźnienia w załatwianiu spraw. A wynika to, po pierwsze, z tego, że ustawa – Prawo o ruchu drogowym jest już stara, pochodzi z 1997 r., była wielokrotnie nowelizowana i często występują w niej sprzeczności przepisów względem siebie. Dodatkowo – co zresztą też wynika z raportu NIK – starostwa nie mają wpływu na funkcjonalność CEPiK, a z niedoskonałości tego systemu również biorą się błędy i opóźnienia w załatwianiu spraw. Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozpoczęcie prac legislacyjnych nad stworzeniem od postaw nowej ustawy – Prawo o ruchu drogowym, szczególnie biorąc pod uwagę to, że kwestie związane z ustawą w aktualnym brzmieniu bardzo często są przedmiotem orzeczeń sądów administracyjnych, które to sądy po prostu wyjaśniają, czy starosta zrobił źle, czy starosta zrobił dobrze, czy rację miał organ, czy rację miał skarżący. Tak więc chciałem zwrócić uwagę na to, że NIK ruszył starostwa, powiaty w temacie wykonywania tych zadań i z naszej strony chciałem zasygnalizować, że niekoniecznie starostwa, niekoniecznie wydziały komunikacji są winne temu, że postępowania są przewlekłe. Na pewno za funkcjonalność CEPiK starostwa nie odpowiadają, ustawa – Prawo o ruchu drogowym, nowa, w nowym kształcie, byłaby bardzo pożądana, także do państwa parlamentarzystów należałoby podjęcie odpowiednich prac.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MariaMałgorzataJanyska">W tej chwili podziękujemy już panu ministrowi i całemu zespołowi, panu dyrektorowi również, i przejdziemy do kolejnego punktu porządku obrad. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, w drugim punkcie porządku obrad mamy powołanie podkomisji stałych, o które wnioskowaliśmy, tak jak już wspomniałam. I teraz, proszę państwa, przystępujemy do tego procesu.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MariaMałgorzataJanyska">Pierwsza podkomisja to podkomisja do spraw funkcjonowania zarządzania kryzysowego w składzie: Konrad Frysztak, Paweł Hreniak, Krzysztof Tuduj, Piotr Górnikiewicz, Ewa Leniart, Władysław Dajczak, Zofia Czernow, Piotr Lachowicz, Urszula Nowogórska i Łukasz Ściebiorowski. Czy są uwagi do tego składu podkomisji? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PawełHreniak">Ja na to wskazywałem i w trakcie rozmów w prezydium, i na ostatnim posiedzeniu Komisji, i muszę to powiedzieć z przykrością. Pamiętajmy, że w tamtej kadencji były takie same podkomisje, mieliśmy cztery podkomisje i wtedy jako partia rządząca przekazaliśmy opozycji do kierowania dwie podkomisje. Dzisiaj muszę powiedzieć z przykrością, że ta zasada została złamana, ta dobra praktyka. Dziś partia, koalicja, która dziś rządzi, przekazała opozycji tylko jedną podkomisję. Przyjmujemy to oczywiście do wiadomości, choć chciałbym, żeby w protokole było zaznaczone, że uznajemy to za krok wstecz i będziemy oczywiście wyciągali z tego tytułu wnioski. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy w związku z tym do tego składu podkomisji ktoś wnosi sprzeciw? Jeśli nie, to dziękuję bardzo i podkomisję do spraw funkcjonowania zarządzania kryzysowego w przedstawionym przeze mnie składzie powołaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MariaMałgorzataJanyska">Druga to podkomisja stała do spraw obywatelskich, cudzoziemców i migracji w składzie: Katarzyna Maria Piekarska, Grzegorz Woźniak, Jarosław Zieliński, Krystian Łuczak, Maria Janyska, Arkadiusz Sikora, Małgorzata Pępek, Paweł Hreniak i Zbigniew Hoffmann. Czy ktoś wnosi sprzeciw? Nie widzę, w związku z czym, proszę państwa, powołaliśmy podkomisję w przedstawionym składzie do spraw obywatelskich, cudzoziemców i migracji.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MariaMałgorzataJanyska">Kolejna podkomisja stała do spraw modernizacji i rozwoju Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w składzie: Marta Wcisło, Jakub Rutnicki, Artur Jarosław Łącki, Mateusz Bochenek, Łukasz Ściebiorowski, Włodzimierz Skalik, Paweł Hreniak, Tomasz Zimoch, Magdalena Sroka i Małgorzata Gromadzka. Czy ktoś wnosi sprzeciw do składu tej podkomisji? Nie widzę, w związku z czym w składzie przeze mnie wymienionym powołaliśmy podkomisję stałą do spraw modernizacji i rozwoju Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czwarta podkomisja stała do spraw rozwoju i promocji Ochotniczych Straży Pożarnych w składzie: Zbigniew Sosnowski, Paweł Hreniak, Grzegorz Woźniak, Tadeusz Tomaszewski, Bartosz Romowicz, Szymon Pogoda, Małgorzata Pępek, Małgorzata Gromadzka i Mateusz Bochenek. Czy do tego składu i do powołania tej podkomisji ktoś wnosi sprzeciw? Nie widzę, w związku z czym w składzie wymienionym przeze mnie przed chwilą powołaliśmy podkomisję stałą do spraw rozwoju i promocji Ochotniczych Straży Pożarnych.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MariaMałgorzataJanyska">Na tym, proszę państwa, kończymy dzisiejsze posiedzenie. Poproszę członków podkomisji o pozostanie, ponieważ będziemy konstytuowali poszczególne podkomisje.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>