text_structure.xml
57.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KonradFrysztak">Szanowni państwo, na początek witam wszystkich zaproszonych gości, a w sposób szczególny sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w poprzedniej kadencji przewodniczącego naszej Komisji, pana Wiesława Szczepańskiego. Dzień dobry, panie ministrze. Witam pana nadinsp. Dariusza Augustyniaka, pierwszego zastępcę komendanta głównego Policji. Witam pana płk. Włodzimierza Gawędę, zastępcę komendanta Służby Ochrony Państwa oraz pana Arkadiusza Szymańskiego, dyrektora generalnego Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Witam panią gen. bryg. Wioletę Gorzkowską, zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej, pana nadbryg. Krzysztofa Hejduka, zastępcę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej. Kancelarię Prezesa Rady Ministrów reprezentują dziś pani Edyta Szostak, dyrektor generalna KPRM, pan Dobrosław Dowiat-Urbański, szef Służby Cywilnej. Witam pana Wojciecha Kaczmarczyka, dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, pana Macieja Szymanowskiego, dyrektora Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka oraz pana Marcina Wasilewskiego, zastępcę prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Rządowe Centrum Legislacji reprezentuje pełniąca obowiązki prezesa pani Joanna Knapińska, Ministerstwo Finansów – dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej pani Aneta Cieloch. Witam panią Aleksandrę Szwemberg, dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej MF, a także przedstawicieli związków zawodowych: pana Rafała Jankowskiego, przewodniczącego Zarządu Głównego NSZZ Policjantów, pana Jacka Łukasika, przewodniczącego Krajowej Sekcji Funkcjonariuszy i Pracowników Policji NSZZ Solidarność, Bartłomieja Sienkiewicza, przewodniczącego Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ Solidarność i panią Joannę Rosińską, wiceprzewodniczącą Krajowej Komisji Wykonawczej NSZZ Pracowników Policji. Witam państwa bardzo serdecznie, również tych, którzy nie zostali wymienieni.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KonradFrysztak">Szanowni państwo, został państwu przesłany porządek dzienny: zmiany w składzie prezydium Komisji, rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 (druk nr 125) i rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. Czy są uwagi do porządku dziennego? Bardzo proszę, pan poseł Bogucki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewBogucki">Mamy sytuację tego rodzaju, że od kilku dni wskutek absolutnie nielegalnych decyzji podejmowanych przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego, jak rozumiem, za akceptacją premiera polskiego rządu, infrastruktura krytyczna, infrastruktura bezpieczeństwa, bo niewątpliwie do takiej należą również nadajniki, cały system przesyłki, udostępniania informacji, a także zamieszczania komunikatów związanych z bezpieczeństwem państwa, ostrzeżeń, znajduje się w rękach osób, które nie mają do tego żadnej legitymacji. I zgodnie z moimi przynajmniej informacjami te osoby nie zostały w żaden sposób sprawdzone przez służby, czy są uprawnione do tego i czy nie stwarzają jakiegokolwiek zagrożenia, jeżeli chodzi o dysponowanie tego rodzaju infrastrukturą.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewBogucki">Szanowni państwo, mając na uwadze bardzo doniosłą kwestię bezpieczeństwa państwa, zważywszy na to, co dzieje się za polską wschodnią granicą, jakie są zapowiedzi ze strony Federacji Rosyjskiej, jakie były próby ataków hybrydowych, wnoszę o przerwę w posiedzeniu Komisji i pilne wezwanie konstytucyjnego ministra spraw wewnętrznych i administracji na posiedzenie tej Komisji, jak również konstytucyjnego ministra kultury i dziedzictwa narodowego, żeby wytłumaczyli tę sytuację, dlaczego dzisiaj nie są nadawane programy zarówno stacji regionalnych, jak i ogólnopolskich. Pomijam kwestie finansowe, bo to było i będzie rozpatrywane również na posiedzeniach innych komisji, m.in. komisji kultury, ale tutaj chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Co z infrastrukturą, która jest w trakcie budowy, czy ona będzie realizowana, mając na uwadze informacje, które zostały przekazane dzisiaj, wczoraj wieczorem również już były pierwsze zapowiedzi dotyczące chociażby budowy nadajników czy renowacji nadajników, utrzymania całej sieci. To są rzeczy śmiertelnie poważne i myślę, że niezwykle ważne jest przeprocedowanie dzisiaj tych kwestii, które stoją w porządku obrad – to nie budzi żadnych wątpliwości – natomiast w pierwszej kolejności powinniśmy zająć się bezpieczeństwem wewnętrznym państwa, bo za to odpowiada również, a może przede wszystkim ta Komisja. Stąd wniosek formalny o ogłoszenie przerwy i wezwanie w trybie pilnym dwóch ministrów konstytucyjnych, których wymieniłem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełHreniak">Jest wniosek o przerwę, jest dokładnie w ustawie zapisane, w regulaminie Sejmu jest zapisane, co jest wnioskiem formalnym i ten wniosek spełnia ten wymóg. To jest rzecz pierwsza. Po drugie, faktycznie rzecz jest niezwykle istotna i ważna. Próbuje się, w moim odczuciu nielegalnie, ale próbuje się likwidować media publiczne. Media, które, jeśli chodzi o bezpieczeństwo wewnętrzne, ale i zewnętrzne pełnią bardzo ważną funkcję. To jest główny kanał informacji o zdarzeniach, również w sytuacjach kryzysowych i na wypadek W, więc wydaje się, że ta Komisja jest jak najbardziej tym miejscem, gdzie taka dyskusja powinna się odbyć i proszę pana przewodniczącego o przegłosowanie tego wniosku formalnego, który spełnia wszelkie wymogi regulaminowe. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PiotrKaleta">Od tego jesteśmy posłami, żeby pracować jak najdłużej i nie widzę powodu, żeby to posiedzenie Komisji nie zostało przerwane i żebyśmy nie poczekali na przyjazd pana ministra. Ja rozumiem, że pan minister ma swoje obowiązki, bo wszak chyba zdajemy sobie wszyscy sprawę czy domyślamy się, czym się teraz zajmuje, ale rzeczywiście będzie mógł się zajmować tym także tutaj, na posiedzeniu tej Komisji, bo ta sprawa dotyczy właśnie wypełnienia jego obowiązków. Tak więc uważam, że wniosek jest jak najbardziej zasadny, a sprawa jest zbyt poważna, aby podejść do niej na zasadzie, że panu przewodniczącemu się ten wniosek podoba bądź nie, bądź jego interpretacja idzie w kierunku, że on nie spełnia wymogów wniosku formalnego. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KonradFrysztak">Zwracam uwagę państwa parlamentarzystów, ja rozumiem, że w ostatnich godzinach podjęliście państwo decyzję o zakończeniu strajku rotacyjnego w instytucjach medialnych, m.in. w Państwowej Agencji Prasowej, po tym, kiedy prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę okołobudżetową, czyli de facto zabrał wam dalsze narzędzia do tworzenia tej hucpy politycznej. Telewizja publiczna dziś czy wczoraj została postawiona w stan likwidacji w związku z brakiem finansowania. To państwo przez osiem ostatnich lat uzależniliście funkcjonowanie telewizji od finansowania z budżetu państwa. Takiej sytuacji w jakimkolwiek medium na świecie najzwyczajniej w świecie nie ma, media powinny utrzymywać się z pieniędzy reklamodawców, z pieniędzy odbiorców, a nie z pieniędzy podatników. Dzisiaj weto prezydenta spowodowało, że ta telewizja w tym kształcie, najzwyczajniej w świecie, bez pieniędzy publicznych istnieć nie może. Informacja, której dziś państwo oczekujecie, tak naprawdę jest jasna: telewizja, PAP jest postawiona w stan likwidacji i to likwidator będzie decydował o tym, jakie będą dalsze losy tej telewizji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KonradFrysztak">Ponieważ padł wniosek formalny, poddam go pod głosowanie. Proszę o przygotowanie głosowania, a wszystkich parlamentarzystów o przygotowanie się do głosowania nad wnioskiem formalnym o uzupełnienie porządku obrad i o przerwę do momentu przyjazdu ministra Kierwińskiego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#KonradFrysztak">Kto z pań i panów posłów jest za ogłoszeniem przerwy do momentu przyjazdu pana ministra, jest proszony o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KonradFrysztak">Głosowało 29 parlamentarzystów, za było 10, przeciw 18, jeden się wstrzymał. Wniosek formalny nie uzyskał przychylności Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#KonradFrysztak">Zatem, szanowni państwo, przechodzimy do pkt 1: zmiany w składzie prezydium Komisji. Jak państwo wiecie, po nominacji i powołaniu na funkcję sekretarza stanu w MSWiA przewodniczącego Tomasza Szymańskiego nasza Komisja nie posiada przewodniczącego, dlatego będziemy go dziś wybierać. Ponieważ w tej chwili mam prawo głosu, chciałbym zarekomendować Wysokiej Komisji panią posłankę, wiceprzewodniczącą Marię Małgorzatę Janyskę na funkcję przewodniczącej naszej Komisji. Posłanka Janyska jest w naszej Komisji już kolejną kadencję, to doświadczona parlamentarzystka. Bardzo proszę o przychylne głosowanie nad tą kandydaturą. Czy są jakieś inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Zatem szanowni państwo, proszę o przygotowanie głosowania. Czy pani posłanka wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KonradFrysztak">Kto z pań i panów posłów jest za wyborem pani poseł Marii Małgorzaty Janyski na funkcję przewodniczącej Komisji, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Bardzo dziękuję, zamykam głosowanie i proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KonradFrysztak">Głosowało 29 parlamentarzystów, za 22 osoby, przeciw 7, wstrzymała się jedna. Gratuluję pani przewodniczącej wyboru.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KonradFrysztak">Szanowni państwo, w związku z wyborem pani przewodniczącej Janyski na funkcję przewodniczącej pozostało jeszcze jedno miejsce wiceprzewodniczącej, zatem chciałbym, żebyśmy również na tym posiedzeniu, w tej chwili wybrali i to miejsce, ten wakat zapełnili. Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatów. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Janyska.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KonradFrysztak">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za wyborem pani poseł Małgorzaty Pępek na zastępcę przewodniczącego Komisji, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KonradFrysztak">Głosowało 31 parlamentarzystów i parlamentarzystek, za 19, przeciw 9, wstrzymały się 3 osoby. Gratuluję pani posłance Małgorzacie Pępek wyboru na funkcję zastępcy przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KonradFrysztak">Szanowni państwo, przekazuję prowadzenie pani przewodniczącej Marii Małgorzacie Janysce.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MariaMałgorzataJanyska">Wszyscy państwo dostaliście porządek obrad… Dobrze, w takim razie zbliżam się do mikrofonu. W związku z tym, że wszyscy państwo dostaliście porządek obrad, w którym szczegółowo są wymienione w poszczególnych częściach budżetowych kolejne plany finansowe, nie będę ich czytała, tylko przeczytam ogólne części. Pan minister przedstawi nam projekt budżetu w części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne, w części 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, państwowe fundusze celowe, instytucje gospodarki budżetowej, które są wymienione w porządku obrad, część budżetową 17 – Administracja publiczna w kategoriach, które są tu podane, oraz część budżetową 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Przekazuję głos panu ministrowi i oczywiście do pana dyspozycji pozostawiamy, kto będzie poszczególne te elementy prezentował. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#WiesławSzczepański">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o dział 42 – Sprawy wewnętrzne, to dane o wielkości dochodów i zatrudnieniu funkcjonariuszy, pracowników, planach finansowych funduszy celowych instytucji gospodarki budżetowej przedstawiliśmy państwu w materiałach, które zostały do państwa wysłane. Chciałem powiedzieć, że w części 42 dochody budżetowe wynoszą 103 108 tys. zł i będą wyższe od ustawy budżetowej na rok 2023 o kwotę 4873 tys. zł, tj. o 5%. Wzrost dochodów jest spowodowany przede wszystkim wyższymi wpływami z tytułu niezależnie pobranych świadczeń emerytalno-rentowych z lat ubiegłych, wydawania tzw. szybkiego paszportu tymczasowego. Przypomnę, że w tym zakresie zmienialiśmy ustawę, aby na lotnisku w Warszawie można było w trybie pilnym wydawać paszporty. To również nakładane przez funkcjonariuszy Straży Granicznej kary w transporcie drogowym, lotniczym lub morskim oraz kary administracyjne nakładane na przewoźników, wpłaty z tytułu usług kompleksowych za najem i dzierżawę pomieszczeń. Wydatki w części 42 to 42 990 921 tys. zł, z czego 42 932 523 tys. zł to wydatki budżetu państwa, a ponad 58 000 tys. zł to wydatki z budżetu środków europejskich. Łączna kwota wydatków jest wyższa od tegorocznej ustawy budżetowej po nowelizacji o 10 876 920 tys. zł, co oznacza minimalny wzrost o 33,9%.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WiesławSzczepański">Największą pozycję w części 42 w wydatkach budżetu państwa stanowią uposażenia, wynagrodzenia i pochodne, tj. 39,9%, oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych (wzrost o 43,6%). Przewiduje się również przeznaczyć 141 576 tys. zł na realizację projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. Z tej łącznej kwoty 141 576 tys. zł ponad 68 000 tys. zł przypada na realizację zadań dla Policji, dla Straży Granicznej 2555 tys. zł, Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSWiA ponad 57 000 tys. zł oraz dla ministerstwa ponad 13 000 tys. zł. Planowane środki na uposażenia i wynagrodzenia oraz pochodne pozwolą na zatrudnienie 129 318 funkcjonariuszy zawodowych, tj. o 2162 etaty więcej w stosunku do planu po zmianach w roku 2023, oraz 31 234 pracowników cywilnych, tj. o 130 osób więcej w stosunku do planu po zmianach na rok 2023.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#WiesławSzczepański">Zasadniczym działem w tej części jest dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, obejmujący podstawowe formacje resortu. Wielkość wydatków tego działu to 23 313 139 tys. zł, z czego 23 263 000 tys. zł to wydatki budżetu państwa, a 50 326 tys. zł to wydatki budżetu środków europejskich i te wydatki stanowią 54,2% wszystkich wydatków części 42. Wydatki te w porównaniu do tegorocznej ustawy budżetowej są wyższe o ponad 30,2%. Drugim co do wielkości wydatków jest dział 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, którego wydatki wynoszą prawie 18 500 000 tys. zł i stanowią 42,9% wszystkich wydatków części 42, w tym emerytury i renty prawie 18 000 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#WiesławSzczepański">Chciałbym jeszcze krótko odnieść się do wydatków Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa oraz Straży Granicznej. W roku 2024 na Policję przewiduje się wydatki w wysokości ponad 18 900 000 tys. zł i w porównaniu do 2023 r. te wydatki będą wyższe o 4 490 000 tys. zł, tj. minimalnie o 31,2%. Na rok 2024 planuje się 108 900 etatów funkcjonariuszy, tj. wzrost o 1800 etatów w stosunku do roku 2023, z czego w związku z powołaniem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości nastąpi wzrost o 500 etatów. Ustawa z 17 grudnia 2021 r. o ustanowieniu programu modernizacji służb mundurowych na lata 2022–2025 oraz o ustanowieniu programu modernizacji Służby Więziennej na lata 2022–2025 oraz zmianie ustawy o Policji powoduje, że następuje wzrost o 1300 etatów, z czego z liczby 108 909 etatów funkcjonariuszy na Centralne Biuro Śledcze Policji przypada 2054 etaty, na Komendę Główną Policji 3905 etatów, jednostki podległe KGP 770 etatów, komendy wojewódzkie Policji 23 161 etatów, komendy powiatowe i miejskie Policji 77 469 etatów, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości 1300 etatów oraz na Akademię Policji w Szczytnie 250 etatów. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie policjantów wyniesie 9013 zł, a w Akademii Policji w Szczytnie 10 747 zł. Zakłada się zatrudnienie pracowników cywilnych, z uwzględnieniem pracowników AP w Szczytnie, w liczbie 390 i wyniesie ono łącznie 24 724 osoby, tj. na poziomie roku 2023. Przeciętne wynagrodzenie pracowników cywilnych to niestety 6040 zł i tutaj mamy, jak państwo wiecie, od x czasu problem tej różnicy, której nie potrafimy rozwiązać, ale będziemy kiedyś musieli. Natomiast w AP w Szczytnie przeciętne wynagrodzenie to 8747 zł. Na inwestycje budowlane Policja zaplanowała kwotę 580 530 tys. zł, natomiast na zakup sprzętu transportowego, uzbrojenia, łączności, informatyki, techniki specjalnej kwotę ponad 709 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o PSP, to wydatki planowane są na poziomie prawie 5 296 000 tys. zł, co w porównaniu z rokiem 2023 stanowi wzrost o ponad 26,9%. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy wyniesie 31 337, a przy uwzględnieniu strażaków Akademii Pożarniczej w liczbie 206 łącznie 31 543 osoby. Z ogólnej liczby etatów na część 42 przypada 849 etatów, a na część 85 – 30 694 etaty. Przeciętne uposażenie funkcjonariuszy straży pożarnej wyniesie 8873 zł, z czego w części 42 – 11096 zł, a w części 85 – 8812 zł. Zakłada się zatrudnienie pracowników cywilnych na poziomie 1866 osób, przy uwzględnieniu pracowników AP w łącznej liczbie 148 osób, a więc łącznie ponad 2000 osób. Przeciętne wynagrodzenie w tej części to 6318 zł, w części 42 – 7667 zł, a w części 85 – 5900 zł. Na inwestycje budowlane PSP zaplanowała kwotę 21 300 tys. zł w części 42, natomiast na zakupy sprzętu transportowego, uzbrojenia, łączności, informatyki, techniki specjalnej kwotę 70 770 tys. zł, z czego w części 42 – 2900 tys. zł, w części 85 – ponad 67 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#WiesławSzczepański">Wydatki SG zostały ujęte w kwocie 3 157 750 tys. zł, co stanowi wzrost minimalny w stosunku do roku 2023 na poziomie 32,3%. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy to 16 645 osób, a przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariuszy wyniesie 9284 zł. Planowane zatrudnienie pracowników cywilnych to 3503 osoby, w porównaniu z rokiem bieżącym nie ulega ono zmianie, a przeciętne wynagrodzenie wyniesie 6106 zł. Na inwestycje budowlane SG zaplanowała kwotę 216 551 tys. zł, natomiast na zakup sprzętu transportowego, specjalistycznego uzbrojenia 150 391 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o SOP, to wydatki stanowią 557 000 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą wyższe o 132 000 tys. zł, co nominalnie oznacza wzrost o 31,1%. Planowana liczba etatów wyniesie 2808 osób i w porównaniu z rokiem bieżącym nie ulegnie zmianie. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie funkcjonariuszy wyniesie 10892 zł. Zakłada się zatrudnienie dokładnie 300 pracowników cywilnych i w porównaniu z rokiem 2023 liczba ta nie ulegnie zmianie. Ich wynagrodzenie powinno wynieść 7091 zł. Na inwestycje budowlane SOP zaplanowała kwotę 49 361 tys. zł, natomiast na zakupy sprzętu transportowego, uzbrojenia, łączności, informatycznego kwotę 13 490 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#WiesławSzczepański">Szanowni państwo, proszę o przyjęcie części 42 i 85, a jeśli państwo pozwolą, to przejdę do funduszy celowych…</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#WiesławSzczepański">Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego został utworzony na podstawie art. 31 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego. Obecnie fundusz funkcjonuje na podstawie ustawy z 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego. Planowany stan funduszu na początek 2024 r. to kwota 1779 tys. zł. Zaplanowano przychody w wysokości 100 tys. zł. Przychodami funduszu są wpłaty w wysokości 93% wartości nadwyżki przychodów nad kosztami, uzyskanej przez AMW z gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, przekazanym do agencji przez jednostki podległe ministrowi spraw wewnętrznych i administracji. Uzyskane środki przeznaczane są na realizację zadań inwestycyjnych oraz na modernizację uzbrojenia i wyposażenia jednostek organizacyjnych resortu, w szczególności Policji i SG. W roku 2024 AMW nie przewiduje osiągnięcia zysku z gospodarowania mieniem przyjętym z resortu spraw wewnętrznych, pozwalającego na uzyskanie środków finansowych możliwych do przekazania w ramach funduszu celowego. Koszty zostały zaplanowane na poziomie 1879 tys. zł na dofinansowanie kosztów realizacji zadania inwestycyjnego, polegającego na budowie i przebudowie budynków Komendy Powiatowej Policji w Opatowie oraz wykonaniu kompleksowego zagospodarowaniu terenu, a także zakupie niezbędnego wyposażenia kwaterunkowego i teleinformatycznego.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#WiesławSzczepański">Fundusz Wsparcia Policji zostały utworzony na podstawie art. 13 ust. 4c ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji i jego przychodami są środki uzyskane przez Policję w trybie i na warunkach określonych w art. 13 ust. 3 i 4a ustawy o Policji na podstawie porozumień zawieranych przez dysponentów funduszu, które określają przeznaczanie środków przekazywanych jednostkom Policji. Środki pozyskane w ramach funduszu celowego są przeznaczane na pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych, kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, zakup niezbędnych towarów i usług, a także na rekompensaty pieniężne za ponadnormatywny czas służby oraz nagrody za osiągnięcia w służbie dla policjantów, którzy realizują zadania z zakresu służby prewencyjnej. Planowany stan funduszu na początek 2024 r. wyniesie 8 tys. zł. Na rok 2024 zaplanowano przychody w wysokości 73 057 tys. zł, z czego wpłaty od jednostek na państwowy fundusz celowy – 34 366 tys. zł, wpłaty od jednostek na państwowy fundusz celowy na finansowanie i dofinansowanie zadań inwestycyjnych – 37 519 tys. zł i odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów – 1172 tys. zł. Koszty zostały zaplanowane w wysokości 73 063 tys. zł, z tego 35 544 tys. zł zostanie przekazane na pokrycie kosztów własnych – na rekompensaty za ponadnormatywny czas służby, nagrody za osiągnięcia w służbie dla funkcjonariuszy służby prewencyjnej oraz pokrycie kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, tj. zakup niezbędnych materiałów i wyposażenia. Kwota 37 519 tys. zł zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów inwestycyjnych, dotyczących przede wszystkim zakupu samochodów służbowych, sprzętu informatycznego, sprzętu łączności i specjalistycznego sprzętu techniki policyjnej oraz współfinansowania budowy i rozbudowy budynków komend wojewódzkich, powiatowych i komisariatów Policji. Wzrost kosztów funduszu w 2024 r. w stosunku do planu na 2023 r. wynika ze wstępnych umów na zawarcie porozumień przez dysponentów funduszu z jednostkami samorządu terytorialnego mające na celu przekazanie dodatkowych środków na dofinansowanie zakupów inwestycyjnych, głównie samochodów służących Policji oraz dofinansowanie zadań inwestycyjnych. Planowany stan funduszu na koniec roku 2024 wyniesie 2 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#WiesławSzczepański">Fundusz Wsparcia Straży Granicznej został utworzony na podstawie ustawy o Straży Granicznej. Przychodami funduszu są środki uzyskane przez SG na podstawie zawieranych umów między właściwymi dysponentami funduszu a jednostkami samorządu terytorialnego, państwowymi jednostkami organizacyjnymi, bankami oraz instytucjami ubezpieczeniowymi. Projekt łącznego planu funduszu na 2024 r. jest zestawieniem projektów planów finansowych poszczególnych dysponentów funduszu i obejmuje prognozowane przychody i koszty ustalone na podstawie przewidywanych do zawarcia umów i porozumień. Na 2024 r. zaplanowane zostały przychody w wysokości 1583 tys. zł, z tego wpłaty od jednostek na państwowy fundusz celowy – 1273 tys. zł, wpłaty od jednostek na finansowanie lub dofinansowanie zadań inwestycyjnych – 296 tys. zł, odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów – 14 tys. zł. Koszty zostały zaplanowane w wysokości 1583 tys. zł, z tego 1287 tys. zł zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów własnych, tj. kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych SG, głównie na zakup niezbędnych materiałów i wyposażenia, paliwa i części zamiennych do pojazdów służbowych, wyposażenia specjalnego indywidualnego i zbiorowego użytku. Kwota 296 tys. zł zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów inwestycyjnych, w szczególności zakup sprzętu do prowadzenia szkoleń i wykonywania zadań służbowych związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z ochroną życia. Na koniec roku 2024 stan funduszu powinien wynieść 0 zł.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#WiesławSzczepański">Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej zostały utworzony na podstawie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Podobne źródła finansowania, środki przekazywane są na pokrycie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych. Planowany stan funduszu na rok 2024 to 20 354 tys. zł. Dysponenci funduszu zaplanowali przychody w wysokości 78 151 tys. zł, w tym powiaty – 29 250 tys. zł, gminy – 29 440 tys. zł, samorządy województw – 5692 tys. zł, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej – 3730 tys. zł i Lasy Państwowe – 462 tys. zł. Zaplanowano także wpływy z usług szkoleniowych – 1860 tys. zł, opłat za egzaminy – 330 tys. zł, zapisów i darowizn – 6861 tys. zł oraz odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów w zarządzanie – 526 tys. zł. Koszty zostały zaplanowane w wysokości 83 147 tys. zł, z czego kwota 8497 tys. zł na dotacje przekazane z państwowych funduszy celowych na realizację zadań bieżących dla jednostek sektora finansów publicznych; 13 629 tys. zł na pokrycie kosztów własnych, tj. na pokrycie kosztów utrzymania jednostek PSP, i 61 000 tys. zł na pokrycie kosztów inwestycyjnych dotyczących przede wszystkim dofinansowania zakupu samochodów ratowniczo-gaśniczych, samochodów operacyjnych i specjalnych, sprzętu ratowniczo-gaśniczego, a także budowy i modernizacji obiektów. Planowany stan funduszu na koniec 2024 r. wyniesie 15 358 zł.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#WiesławSzczepański">I jeszcze Centrum Usług Logistycznych. Instytucja ta została utworzona na podstawie zarządzenia nr 41 ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 9 listopada 2010 r. i jest jednostką stanowiącą logistyczne i techniczne wsparcie dla działań Policji oraz pozostałych jednostek resortu spraw wewnętrznych i administracji. Zgodnie z projektem planu na rok 2024 przewidywany stan środków obrotowych na początek roku wyniesie 12 998 tys. zł, z tego środki pieniężne 10 760 tys. zł, należności 1958 tys. zł, zapasy 281 tys. zł, a planowany stan zobowiązań 4918 tys. zł. Na rok 2024 przychody zaplanowano w wysokości 82 942 tys. zł, z tego przychody z prowadzonej działalności – 81 650 tys. zł oraz pozostałe przychody – 1292 tys. zł, w tym odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów – 600 tys. zł. Koszty funkcjonowania na 2024 r. zaplanowano w wysokości 81 945 tys. zł, w tym przede wszystkim wynagrodzenia wraz z pochodnymi to 32 600 tys. zł, zakup materiałów i energii – ponad 28 000 tys. zł, zakup usług remontowych – 13 463 tys. zł, a 3015 tys. zł to pozostałe koszty funkcjonowania. Ponadto w 2024 r. planuje się przeznaczyć 4500 tys. zł na wydatki majątkowe. W 2024 r. CUL przewiduje uzyskanie zysku netto w kwocie 808 tys. zł. Zatrudnionych w CUL jest 280 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Na koniec 2024 r. zaplanowano środki obrotowe w wysokości 11 069 tys. zł, z tego środki pieniężne 8831 tys. zł, należności 1958 tys. zł i zapasy 280 tys. zł, a planowany stan zobowiązań będzie wynosił 3892 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o część 17 – Administracja publiczna, to dochody planowane są na poziomie 60 tys. zł i są wyższe o 25 tys. zł od dochodów na rok 2023. Wydatki wyniosą 57 735 tys. zł, z czego 48 316 tys. zł to wydatki budżetu państwa, a 5419 tys. zł to wydatki budżetu środków europejskich. W stosunku do ustawy budżetowej na rok 2023 po nowelizacji wydatki są niższe o 87 580 tys. zł, tj. o 40,9%. Zmniejszenie wydatków w głównej mierze spowodowane jest spadkiem wydatków majątkowych o 15 697 tys. zł, w tym na finansowanie niezbędnych zakupów inwestycyjnych związanych z utrzymaniem systemu powiadamiania ratunkowego oraz spadkiem o 66 000 tys. zł wydatków na współfinansowanie projektów z budżetu z UE w związku z zakończeniem programu operacyjnego „Wiedza, edukacja, rozwój”. W ogólnej kwocie wydatków budżetowych wydatki bieżące to 42 000 tys. zł, współfinansowanie projektów z udziałem środków UE – 1487 tys. zł, dotacje – 3214 tys. zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 43 tys. zł i wydatki majątkowe – 1443 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#WiesławSzczepański">W ramach wydatków bieżących mamy 25 640 tys. zł. Główne składniki stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi, zaś pozostałe środki – ponad 12 000 tys. zł – zostaną przeznaczone na zakup towarów i usług, działalność Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego, wynagrodzenia bezosobowe oraz na realizację zadań wynikających z ustawy z 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego. Dotacja w kwocie 3354 tys. zł zostanie przekazana Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi na prowadzenie Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań PCK, co stanowi wykonanie zobowiązań międzynarodowych wynikających z ratyfikowanych przez Polskę konwencji genewskich. Biuro informacji i poszukiwań PCK realizuje podstawowe zadania w zakresie poszukiwania osób zaginionych. W 2024 r. planuje się również przeznaczyć kwotę 6900 tys. zł na realizację projektów udziałem środków UE. W 2024 r. środki te zostaną przeznaczone na realizację projektu pod nazwą „Dostępny samorząd 2.0” w ramach projektu programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027”. Projekt ma na celu kontynuację wsparcia poprawy dostępności jednostek samorządu terytorialnego dla osób ze szczególnymi potrzebami. W 2024 r. w części tej przewiduje się sfinansowanie 226 etatów, z tego 185 członków korpusu służby cywilnej (w tym 20 etatów finansowanych z udziałem środków UE), 40 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz 1 osoby zajmującej kierownicze stanowisko państwowe. W stosunku do roku 2023 planowane średnioroczne zatrudnienie nie ulega zmianie. Planowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie w roku 2024 dla pracowników wyniesie 10 152 zł.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#WiesławSzczepański">Szanowni państwo, pozostaje jeszcze kwestia części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Wydatki w tej części wyniosą 284 857 zł. W odniesieniu do ustawy budżetowej na rok 2023 po nowelizacji są wyższe o 41 889 tys. zł, tj. o 17,2% i wynikają głównie z planowanego wzrostu wydatków Funduszu Kościelnego o 19%, przeznaczonych na opłacenie składek przeznaczonych na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenie społeczne. W stosunku do roku 2023 wzrosły również wynagrodzenia osób wraz z pochodnymi w związku ze wzrostem dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawowo określonymi zasadami oraz funduszu wynagrodzeń pracowników o 20%. Największe wydatki znajdują się w części 758 – Różne rozliczenia – 257 000 tys. zł i to jest kwota stanowiąca 90% części 43; w części 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – 18 309 tys. zł i w części 750 – Administracja publiczna – 7988 tys. zł. Wydatki działu 758 – Różne rozliczenia obejmują Fundusz Kościelny, z którego finansowane są zadania wynikające z celów określonych w ustawie z dnia 20 marca 1950 r., z czego 246 000 tys. zł to jest na Fundusz Kościelny…</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, informuję, że dyrektor gabinetu pana marszałka próbował przekazać postanowienie marszałka Sejmu RP z dnia 21 grudnia 2023 r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wraz z uzasadnieniem panu Mariuszowi Kamińskiemu i panu Wąsikowi. Byliście państwo tego świadkami, 3 minuty przerwy minęły, dziękuję bardzo, proszę pana ministra o kontynuację.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MariaMałgorzataJanyska">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, wznawiam posiedzenie. Panie ministrze, bardzo proszę o kontynuację.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#WiesławSzczepański">Wydatki działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego przeznaczone będą na dotacje dla organizacji, które państwo macie w przekazanej informacji na stronie 4. Natomiast w wydatkach działu 750 – Administracja publiczna największą pozycję stanowią wydatki bieżące – 6728 tys. zł, obejmujące wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej i jednej osoby zajmującej kierownicze stanowisko państwowe oraz trzech osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Przeciętne wynagrodzenie pracowników wyniesie 10 680 zł, a na inne wydatki bieżące przewidywana jest kwota 936 tys. zł, głównie na wynagrodzenia bezosobowe, zakup materiałów i energii, podróże krajowe i zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#WiesławSzczepański">Pani przewodnicząca, wysokie prezydium, panie i panowie posłowie, przedstawiając powyższe informacje, bardzo proszę państwa o przyjęcie wydatków części 42, części 85, funduszy celowych, instytucji gospodarki budżetowej, tj. CUL, części budżetowej 17 – Administracja publiczna oraz części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#TadeuszTomaszewski">Drugie pytanie dotyczy przewidzianej kwoty 71 000 tys. zł na finansowanie zadań związanych z ochroną przeciwpożarową w formie realizacji zadań publicznych przez ochotnicze straże pożarne na podstawie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Chciałem zapytać, na jakie rodzaje zadań ta kwota będzie przeznaczona i w jaki sposób będzie dystrybuowana? Czy będzie to konkurs na realizację zadań publicznych, w których startują ochotnicze straże pożarne, czy dotychczasowym kanałem dotyczącym podpisywania bezpośrednio umów z ochotniczymi strażami pożarnymi za pośrednictwem komend powiatowych, czy inna formuła będzie stosowana?</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#TadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o trzecie zadanie związane z ratownictwem – to jest ratownictwo górskie i wodne – mamy kwotę 31 161 tys. zł i czy w ramach tej kwoty… czy są osobne kwoty przewidziane na zakup sprzętu dla GOPR czy TOPR, związanego z wykonywaniem zadań ratowniczych w górach i na wodzie? Jeśli tak, to jakie środki finansowe są przewidziane na zadania dotyczące zakupu sprzętu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#WiesławSzczepański">Chciałem powiedzieć, że jeżeli chodzi o kwestię wydatków na straż pożarną, o którą pan pytał, to 26 000 tys. zł to są tylko wydatki bieżące, natomiast mamy w budżecie 46 805 tys. zł dodatkowo na kwestie zakupowe czy inwestycyjne. Ale bym prosił, aby pan gen. Hejduk odpowiedział panu posłowi w zakresie wszystkich środków, które mogą trafić do PSP. Jeśli chodzi o pytanie pani poseł, to odniesiemy się po udzieleniu odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#JoannaRosińska">Drugi temat, który chciałam podjąć, to kwestia dialogu ze stroną ministerialną. Już 14 grudnia wysłaliśmy prośbę do MSWiA o spotkanie, także panie ministrze Szczepański, ponawiam prośbę i podtrzymuję, że chcemy się spotkać. Tym bardziej że jeżeli chodzi o organizacje związkowe reprezentujące policjantów, to spotkanie się już odbyło 21 grudnia 2023 r., tak że prosimy o pozytywne przychylenie się do naszej prośby.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#JoannaRosińska">I trzeci temat. Szanowni państwo, moja organizacja, a także wszystkie inne organizacje związkowe, które reprezentują pracowników Policji, bardzo szeroko działają, żeby pomóc i poprawić naszą sytuację. Podejmujemy bardzo różne działania, na przykład w listopadzie byliśmy u obecnego tutaj Szefa Służby Cywilnej i złożyliśmy wniosek o podjęcie regulacji, nowelizacji ustawy o służbie cywilnej, aby włączyć z urzędu pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagradzania, którzy zajmują się stricte pracą administracyjną, czyli tak jak korpus służby cywilnej, właśnie do służby cywilnej. Złożyliśmy też na ręce pana prezydenta petycję o nowelizację ustawy o Policji, ponieważ niestety pracownicy Policji, mimo że są tak bardzo ważnym ogniwem, nie są w ogóle wpisani do ustawy o Policji, także mamy nadzieję, że ten problem zostanie rozwiązany. I tu moja prośba, ponieważ padło z ust pana ministra Szczepańskiego, że wzrasta etat, jeżeli chodzi o funkcjonariuszy, ale ponownie nie wzrasta, jeżeli chodzi o pracowników Policji…</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#JacekŁukasik">Szanowni państwo, tak jak powiedziała koleżanka przewodnicząca, faktycznie mamy obawy dotyczące budżetu Policji, czy środki finansowe zostały zabezpieczone w dość dobrej kwocie. Z tego, co przekazał pan minister, kwota zwiększenia budżetu względem 2023 r., to jest ponad 4 200 000 tys. zł czy 4 500 000 tys. zł, natomiast pragnę przypomnieć, że w tym roku mieliśmy zwiększony budżet do 500 000 tys. zł, były przesunięte środki z funduszu na klęski żywiołowe, bo było niedoszacowanie naszego budżetu. W związku z tym pojawia się pytanie i sugestia czy zwiększenie budżetu w Policji o te wydatki bieżące, o prawie 3 500 000 tys. zł zostanie w większej części pochłonięte na wynagrodzenia. Analizowaliśmy to i przesłałem do wszystkich członków Wysokiej Komisji pismo, naszą analizę, bo obawiamy się, że to jest budżet na przetrwanie Policji na dotychczasowym poziomie. Zwiększenie liczby etatów w Policji do 109 tys. praktycznie jest bardzo mile i pozytywnie przez nas odbierane, ale sami państwo wiedzą, ile mamy wakatów w Policji – jest to już ponad 13 tys. W związku z tym pytanie jest takie: czy z racji tego, że budżet jest szybko obradowany i przyjmowany przez Sejm i przez Komisję, ministerstwo będzie pracować lub będzie uwzględniać ewentualnie zabezpieczenie dodatkowych środków, aby uniknąć sytuacji, w której Policja stanie przed widmem braku płynności finansowej? A z informacji, które mam od komendantów wojewódzkich Policji, wiem, że planowane budżety, które zostały przesłane do KGP i prawdopodobnie do ministerstwa, opierały się na podwyżkach wynagrodzeń o 6,6% kwoty bazowej, a nie 20%. Stąd taka uwaga i pytanie, czy ministerstwo wzięło to pod uwagę, że pierwotne budżety mogły się troszkę różnić od tego, co mamy teraz przyjęte, czyli obiecane 20% podwyżki. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#BartłomiejMickiewicz">I pytanie drugie dotyczące administracji publicznej, bo wydaje się, że nie dosłyszałem albo nie zostało to powiedziane: jak będzie się kształtował wzrost płac? Czy będzie wzrost płac? W jaki sposób to się będzie kształtowało? Rozumiem, że szczegółowe ustalenia dotyczące rozdziału tych środków będą na poziomie resortu spraw wewnętrznych uzgadniane, tak? To tyle z mojej strony, bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#WiesławSzczepański">Zastaliśmy budżet w takim kształcie, jaki mamy. Zdajemy sobie sprawę, że wzrost najniższego wynagrodzenia jest na poziomie 17%, to wynagrodzenie, które dajemy, 20%, pokryje w 17% najniższe wynagrodzenie i będzie 3% ponadto, więc tego problemu nie będzie. Natomiast zdajemy sobie sprawę z rozwarstwienia płac i na ten temat będziemy musieli rozmawiać. Myśmy wstępne rozmowy podjęli z MF, ale to nie dotyczy tylko pracowników służby cywilnej, dotyczy również innych pracowników sfery budżetowej, pracowników SG i to jest temat, który powinien być kompleksowo rozwiązany i na pewno do tego tematu byśmy wrócili.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#WiesławSzczepański">Przepraszam panią przewodniczącą, ale do mnie nie trafiło jeszcze to zaproszenie, być może jest w mojej poczcie, nie widziałem zaproszenia. Być może zostało skierowane do pana ministra Mroczka, który jest odpowiedzialny za służby mundurowe, ja odpowiadam za część dotyczącą budżetu, kwestii związanych ze służbą zdrowia, środków unijnych. Zapytam pana ministra. Jeśli panie kierowały zaproszenie również do mnie, to chętnie z państwem i z panem ministrem Mroczkiem spotkamy się i porozmawiamy, bo jest to problem do rozwiązania, natomiast nie w chwili obecnej, patrząc na prędkość tego budżetu, który jest dzisiaj procedowany.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o kwestię dotyczącą spraw związanych z pytaniem pana przewodniczącego, to mamy kwotę 4 000 000 tys. zł – bo budżet Policji wzrasta dokładnie o 4 621 000 tys. zł, podałem kwotę zaokrągloną do milionów – z czego 2 560 000 tys. zł to wzrost wydatków na uposażenia i pochodne, natomiast na działalność związaną z bieżącymi wydatkami oraz zwiększenie wydatków z podziału kwoty 1 550 000 tys. zł, czyli również na paliwo, na wyposażenie Policji to jest dodatkowo kwota ponad 1 000 000 tys. zł. A więc z tych 4 500 000 tys. zł kwota na wynagrodzenia to 2 500 000 tys. zł, wzrost zakładowego funduszu świadczeń – 18 000 tys. zł, świadczenia za długoletnią służbę – 259 000 tys. zł, dodatek funkcyjny – 56, inwestycje – 150. Program modernizacji jest większy o 536 000 tys. zł, wydatki z podziału kwoty, czyli na wydatki bieżące – 954 i zwiększenie wydatków bieżących to jest kwota, którą ministerstwo uzyskało dodatkowo od ministra finansów w ostatnich dniach w wyniku naszych negocjacji – 100 000 tys. zł. Zakładamy również, mamy obietnicę, iż przy nowelizacji budżetu rozpoczniemy także rozmowę o zwiększeniu budżetu dla służb mundurowych, w tym w kwestii Policji, tak aby nie zostać z taką sytuacją jak obecnie, czyli zaległości budżetowych. Wszystkie zaległości, które mamy w tej chwili, realizowaliśmy, ostatnie faktury realizujemy za paliwo i powinniśmy zamknąć ten rok kwotą zerową, także wszystkie środki zostały spełnione i wydatkowane. Myślę więc, że nie ma obawy, że ta kwota, którą zwiększamy na Policję, będzie przeznaczona tylko i wyłącznie na wynagrodzenia, będzie ona przeznaczona również w znacznej części na wydatki bieżące. Jednocześnie będziemy rozmawiali, wiem, że pan minister Kierwiński już rozpoczął rozmowy z panem ministrem Domańskim, aby określoną kwotę w ramach nowelizacji budżetu zaplanować na wydatki bieżące dla Policji, tak abyśmy nie zetknęli się z problemem roku poprzedniego i bieżącego.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, rozumiem, że rozmowy są gorące, ale jeśli są partnerzy, którzy chcieliby porozmawiać między sobą, to bardzo proszę, żeby to było na zewnątrz tego pomieszczenia, żebyśmy mogli spokojnie i sprawnie przejść do kolejnych etapów.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, w porządku obrad mamy części, które będą referowane przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów – od pkt 7 do pkt 13 porządku obrad. Bardzo proszę panią dyrektor generalną KPRM Edytę Szostak o zreferowanie tej części. Czy pani dyrektor generalna jest?</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#EdytaSzostak">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to zostały one zaplanowane w wysokości 22 581 tys. zł i uzyskane zostaną w trzech kategoriach. W dziale 500 – Handel z wpływów z pozostałych odsetek w wysokości 19 500 tys. zł, w dziale 750 – Administracja publiczna w wysokości 593 tys. zł, z rozliczeń z lat ubiegłych, z wpływów z najmu i usług, a także z wpływów ze sprzedaży wyrobów Instytutu De Republica. W dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem w wysokości 2488 zł z tytułu wpływów z dywidend.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#EdytaSzostak">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe części budżetu 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, to zostały one zaplanowane w wysokości 2 079 764 tys. zł i z tego 304 457 tys. zł z przeznaczeniem na funkcjonowanie KPRM, w tym na wydatki majątkowe 17 518 tys. zł…</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#EdytaSzostak">Ponadto kwota 120 tys. zł jest zaplanowana w dziale 752 – Obrona narodowa i zostanie przeznaczona na sfinansowanie zadań obronnych, które zostały ujęte w „Programie pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2021–2035”. Natomiast zasadnicza kwota budżetu części 16, czyli 1 775 187 tys. zł to jest kwota, która została zaplanowana do przekazania innym podmiotom w ramach następującego podziału. W dziale – 500 na dotacje w wysokości 1 335 803 tys. zł dla Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. W ramach tej kwoty dotacja podmiotowa w wysokości 152 664 tys. zł i dotacja celowa w wysokości 1 183 139 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#EdytaSzostak">Następnie w ramach tej kwoty w dziale 710 – Działalność usługowa kwota 7804 tys. zł zostanie przekazana na dotację podmiotową dla Fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej, natomiast w dziale – 750 kwota w wysokości 431 580 tys. zł została rozdysponowana w następujący sposób. Po pierwsze, na dotację dla jednostek podległych i nadzorowanych, w tym Centrum Obsługi Administracji Rządowej dotacja celowa w wysokości 18 195 tys. zł, dla Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego – 206 941 tys. zł. W ramach tej kwoty dotacja podmiotowa w wysokości 15 269 tys. zł oraz dotacja celowa w wysokości 191 672 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#EdytaSzostak">Ponadto dla Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka dotacja podmiotowa w kwocie 6000 tys. zł, dla Polskiego Instytutu Ekonomicznego dotacja podmiotowa w kwocie 15 000 tys. zł, dla Instytutu Europy Środkowej dotacja podmiotowa w wysokości 6448 tys. zł, dla Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia dotacja podmiotowa w kwocie 19 539 tys. zł, dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego dotacja podmiotowa w kwocie 12 856 tys. zł oraz dla Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego dotacja podmiotowa w kwocie 9057 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#EdytaSzostak">Ponadto w dziale 750 znajdują się również dotacje związane z realizacją zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą oraz dotacja celowa na budowę, wdrożenie i utrzymanie systemu teleinformatycznego o nazwie Rekrutacje.gov.pl łącznie w wysokości 66 579 tys. zł oraz dotacje na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE w ramach programu „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego na lata 2021–2027” w wysokości 2462 tys. zł. Znajdują się także środki na działalność Rady do Spraw Uchodźców w kwocie 645 tys. zł, Instytutu De Republica w wysokości 20 153 tys. zł, w tym wydatki majątkowe w wysokości 25 tys. zł, Instytutu Pokolenia w wysokości 10 306 tys. zł, w tym na wydatki majątkowe 70 tys. zł, Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego w wysokości 19 002 tys. zł, w tym na wydatki majątkowe w wysokości 1000 tys. zł, oraz dla Zespołu Pomocy Humanitarno-Medycznej w wysokości 18 397 tys. zł, w tym na wydatki majątkowe 500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#EdytaSzostak">Planowane wydatki na rok 2024 stanowią 134,7% wydatków ujętych w znowelizowanej ustawie budżetowej na 2023 r. Wzrost planowanych na 2024 r. wydatków wynika głównie z aktualizacji Rządowego Programu Rezerw Strategicznych na lata 2022–2026 oraz uwzględnia wytyczne MF, zgodnie z którymi zwiększono wynagrodzenia osób nieobjętych i objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, z wyjątkiem kadry R, o 20%.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#EdytaSzostak">Jeśli chodzi o samą kwestię wynagrodzeń, to wynagrodzenia ogółem w projekcie budżetu na 2024 r. dla części 16 ujęto w kwocie 163 261 tys. zł, w tym 2127 tys. zł na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE. Zaplanowane w przedstawionej wysokości wydatki na wynagrodzenia dotyczą… jeśli chodzi o KPRM, to jest to kwota 144 305 tys. zł, Instytut Pokolenia kwota 5728 tys. zł, Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego kwota 5163 tys. zł, Instytut De Republica kwota 5450 tys. zł i Zespół Pomocy Humanitarno-Medycznej to jest kwota 2615 tys. zł. Dodatkowo w ramach budżetu środków europejskich w części 16 zaplanowano wydatki ogółem w kwocie 14 028 tys. zł, które dotyczą finansowania realizacji projektów konkursowych w ramach programu „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego na lata 2021–2027”.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#EdytaSzostak">Projekt planu wydatków na rok 2024 został sporządzony również w ujęciu zadaniowym i zgodnie z tym projektem KPRM realizuje zadania w zakresie siedmiu funkcji, tj. funkcji 1 – Zarządzanie państwem, funkcji 2 – Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny, funkcji 6 – Polityka gospodarcza kraju, funkcji 11 – Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic, funkcji 15 – Polityka zagraniczna, funkcji 16 – Sprawy obywatelskie oraz funkcji 17 – Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#EdytaSzostak">W ramach części 16 realizowany jest przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych wieloletni program pn. „Rządowy program rezerw strategicznych na lata 2022–2026”. Na mocy uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 23 września 2022 r. ze zmianami nakłady do poniesienia z budżetu państwa na 2024 r. zaplanowano w łącznej wysokości 1 245 786 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#EdytaSzostak">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, w przedłożonym projekcie budżetu na 2024 r. w części 16 – KPRM zaprezentowane zostały również plany finansowe agencji wykonawczej, tj. Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, a także instytucji gospodarki budżetowej Centrum Obsługi Administracji Rządowej oraz państwowych osób prawnych, tj. Ośrodka Studiów Wschodnich, Instytutu Zachodniego, Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej, Instytutu Europy Środkowej, Polskiego Instytutu Ekonomicznego oraz Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego. Szczegółowe informacje zostały przekazane w formie pisemnej, natomiast to, co zasługuje na podkreślenie, to dotacje podmiotowe, które zostały zaplanowane dla RARS w wysokości 152 664 tys. zł, dla NIW w wysokości 15 269 tys. zł, dla OSW w wysokości 19 539 tys. zł, dla KSAP w wysokości 12 856 tys. zł, dla IZ w wysokości 9057 tys. zł, dla IEŚ w wysokości 6448 tys. zł, dla CBOS w wysokości 7804 tys. zł, dla IWPW w wysokości 6000 tys. zł oraz dla PIE w wysokości 15 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#EdytaSzostak">Ponadto w budżecie na 2024 r. ujęte zostały również planowane wydatki państwowych funduszy celowych, funkcjonujących jako wyodrębnione rachunki bankowe, tj. Fundusz Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, którego dysponentem jest przewodniczący Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego. W planie funduszu na 2024 r. stan początkowy planowany jest na poziomie 52 614 tys. zł, przychody zaplanowano w wysokości 59 900 tys. zł, natomiast koszty w wysokości 51 765 tys. zł, a stan funduszu na koniec 2024 r. wyniesie 60 749 tys. zł. Ponadto w planie finansowym na 2024 r. Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego, którego dysponentem jest dyrektor NIW-CRSO, stan początkowy zaplanowano na poziomie 235 tys. zł…</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#MariaMałgorzataJanyska">W 2024 r. RCL będzie kontynuowało realizację zadań określonych w ustawie o Radzie Ministrów. Ponadto w przyszłym roku budżetowym kontynuowana będzie realizacja przez centrum zadań pomocy technicznej objętej „Programem rozwoju obszarów wiejskich 2014 – 2020”. W 2024 r. dochody budżetowe w części 75 zostały zaplanowane w wysokości 987 tys. zł, a głównym źródłem dochodów RCL, podobnie jak w latach poprzednich, będą wpływy z tytułu opłat za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej, tj. 986 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe w 2024 r. w części 75, to zaplanowano je w wysokości 46 625 tys. zł, tj. o 6111 tys. zł większej niż w przyjętej ustawie budżetowej na 2024 r. Na tę kwotę zwiększenia składają się podwyżki wynagrodzeń o 20%, tj. kwota 4845 tys. zł, oraz zwiększenie pochodnych od wynagrodzeń, tj. składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy – kwota 1133 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, to zostały zaplanowane w wysokości 905 tys. zł i zostaną przeznaczone na zakup sprzętu dla systemu informatycznego centrum oraz zakup oprogramowania i sprzętu biurowego.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jeżeli chodzi o zatrudnienie, to przeciętne zatrudnienie w części 75 zaplanowane jest na 181 etatów. Przeciętne wynagrodzenie zakładane na przyszły rok to 14 566 zł. Powyższa kwota obejmuje wszystkie składniki wynagrodzeń, w tym dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne oraz wynagrodzenie przewidziane dla pracowników w związku z realizacją „Programu rozwoju obszarów wiejskich 2014–2020”. W 2024 r. RCL będzie realizowało zadania w ramach dwóch funkcji: Zarządzanie państwem oraz Bezpieczeństwo wewnętrzne i nienaruszalność granic. Podstawowym zadaniem będzie obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów i członków Rady Ministrów, realizowana w ramach zarządzania państwem. Na jego realizację planowane są wydatki w kwocie 46 618 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#MariaMałgorzataJanyska">Wysoka Komisjo, uprzejmie dziękuję za umożliwienie mi przedstawienia tej syntetycznej informacji i proszę o przyjęcie projektu budżetu w części 75 – Rządowe Centrum Legislacji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#MariaMałgorzataJanyska">Na posiedzeniu w dniu 28 grudnia 2023 r. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2024, druk nr 125, w zakresie – i tu są wymienione wszystkie części, które analizowaliśmy. Po analizie otrzymanych dokumentów i przeprowadzonej dyskusji Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2024. Komisja upoważniła – i tutaj proponuję panią poseł Zofię Czernow – do przedstawienia szczegółowego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#MariaMałgorzataJanyska">Czy jest sprzeciw wobec tak sformułowanej opinii? Nie ma, dziękuję bardzo. Pan poseł Zimoch, bardzo proszę. Rozumiem, że nie sprzeciw, tylko głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MariaMałgorzataJanyska">Przechodzimy do ostatniego punktu porządku dziennego, a mianowicie rozpatrzenia planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. Tę propozycję planu prezydium przedstawiło na podstawie propozycji, które wpływały od posłów, wszyscy państwo mieliście informację o tym i teraz mam pytanie, czy jeszcze do tego planu pracy na pierwsze półrocze przyszłego roku ktoś chciałby coś dodać, wnieść albo skonkludować? Bardzo proszę, pani chciała zabrać głos w kwestii służby cywilnej.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jeszcze raz zadam pytanie, czy ktoś wnosi sprzeciw do planu pracy? Nie widzę zgłoszeń, w takim razie, proszę państwa, uznajemy, że mamy przyjęty plan pracy.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#MariaMałgorzataJanyska">Bardzo wszystkim dziękuję za obecność na posiedzeniu Komisji i życzę wszystkim dobrego sylwestra i nowego roku, do zobaczenia.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#MariaMałgorzataJanyska">Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>