text_structure.xml
74.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 08</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Proszę o zajęcie miejsc. Mam nadzieję, że wszyscy państwo macie poprawki przygotowane przez pana przewodniczącego Gawłowskiego…</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, wraz z panem przewodniczącym Frankiewiczem otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz komisji samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Rozpatrujemy dzisiaj projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, zawarty w druku nr 668.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam kworum obu połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KrzysztofKwiatkowski">Oddaję głos przedstawicielowi wnioskodawców celem zaprezentowania projektu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan senator Gawłowski jest z nami zdalnie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGawłowski">Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGawłowski">Mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#StanisławGawłowski">Na ostatnim posiedzeniu Senatu przyjęliśmy ustawę o tak brzmiącym tytule. Jak wszyscy wiemy, przez ostatnie 3 tygodnie przybyły do Polski już ponad 2 miliony mieszkańców Ukrainy. Codziennie kolejne dziesiątki tysięcy Ukraińców trafiają do Polski. Obserwujemy naprawdę nadzwyczajny wysiłek Polaków, którzy zapraszając ich do własnych domów, dzieląc się z nimi w każdy innym możliwy sposób… Polacy na co dzień starają się wspierać obywateli Ukrainy, wspierać ich własnym majątkiem, często przyjmują ich we własnych domach. Bardzo mocno zaangażowane są również samorządy terytorialne, samorządy, który na wszelkie możliwe sposoby udostępniają bursy, internaty, organizują tymczasowe miejsca pobytowe w halach sportowych. Wszystkim tym Polakom, w tym samorządowcom, należą się ogromne podziękowania.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#StanisławGawłowski">Jednocześnie istnieje ogromna baza noclegowa w dyspozycji szeroko rozumianej administracji rządowej – począwszy od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przez różnego rodzaju ministerstwa, jednostki podległe ministrom, nadzorowane przez nich, jednostki sektora finansów publicznych czy państwowe osoby prawne, ale i spółki Skarbu Państwa. One dysponują wolną bazą noclegową – to są pokoje wyposażone w łazienki, tam są łóżka, jest pościel itd. Ta baza noclegowa jest ogrzewana i są w niej zatrudnieni pracownicy. I ta baza teraz stoi pusta. Mówię to z własnego doświadczenia, bo nie dalej jak wczoraj pozwoliłem sobie sprawdzić takie obiekty w Mielnie i Unieściu – tam był wojskowy dom wczasowy, teraz to jest obiekt jakiejś spółki zależnej, ale to jest w 100% Skarbu Państwa – czy w Darłówku, nad morzem. Te obiekty w całości stoją puste, w tych wszystkich obiektach jest po kilkaset miejsc noclegowych, z których do tej pory tylko i wyłącznie w sezonie letnim określona grupa wczasowiczów mogła korzystać. Jesteśmy w sytuacji nadzwyczajnej, a sytuacja nadzwyczajna wymaga nadzwyczajnego zaangażowania. Te dziesiątki tysięcy miejsc – w moim przekonaniu to jest blisko 100 tysięcy miejsc – może być i powinno być przeznaczone dla uchodźców z Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#StanisławGawłowski">Wymieniłem tylko ten sektor, ale przecież mógłbym jeszcze wymienić taką instytucję jak Lasy Państwowe, która tak naprawdę w każdym nadleśnictwie ma pokoje gościnne i te pokoje są gotowe do przyjęcia uchodźców. Kilkoma tysiącami takich miejsc Lasy Państwowe dysponują. Jest też taka instytucja jak „Wody Polskie”, która, co wiemy z dyskusji dotyczącej budżetu, przeznaczyła pieniądze z budżetu państwa na remont pomieszczeń, które są pomieszczeniami hotelowymi, gościnnymi. Tak więc również i to mogłoby zostać przeznaczone na te cele. Są spółki Skarbu Państwa – nie tylko te wielkie takie jak KGHM czy Orlen… Jest taka spółka, która w 100% należy do Skarbu Państwa i nazywa się: Polski Holding Hotelowy. Ta spółka ma pięćdziesiąt kilka, chyba 56, hoteli w całej Polsce.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#StanisławGawłowski">Projekt tej ustawy zakłada, że te pomieszczenia będą udostępniane przez te jednostki na zasadach… odpłatnie, tak jak zresztą rząd zaproponował. Tutaj jest bardzo ważna rola wojewody, który będzie prowadził ewidencję i udostępniał informację, gdzie taka baza noclegowa się znajduje, tak żeby samorządy mogły kierować uchodźców, którzy są na terenie danej gminy, właśnie w to miejsce.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#StanisławGawłowski">Jestem przekonany, że projekt ustawy nie powinien budzić żadnych wątpliwości po żadnej ze stron sceny politycznej. I proszę uprzejmie, żeby bez tychże emocji przyjąć projekt tej ustawy i dać szansę na to, żeby administracja rządowa w porozumieniu z administracją samorządową te kilkadziesiąt tysięcy miejsc – w moim przekonaniu ok. 100 tysięcy – mogła przeznaczyć na wsparcie dla Ukraińców.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#StanisławGawłowski">Zgłaszam również poprawki, ale te poprawki służą tak naprawdę tylko i wyłącznie doprecyzowaniu jednego z ustępów. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to bardzo proszę, aby pan mecenas w szczegółach wyjaśnił, o co chodzi z tym doprecyzowaniem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Oczywiście, bardzo proszę, tak żebyśmy dyskutowali o projekcie wraz z wcześniej zgłoszonymi i, jak rozumiem, uzgodnionymi z pozostałymi wnioskodawcami, poprawkami do tego projektu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę. Który z panów mecenasów?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MirosławReszczyński">Poprawki zgłoszone przez pana senatora. Pierwsza z nich dotyczy ust. 2 w proponowanym art. 12a. Wydaje się, że intencją tych poprawek jest to, aby wskazać konkretnie, iż zakres przedmiotowej ustawy związany jest ściśle z własnością Skarbu Państwa. Tak naprawdę istotą tej poprawki jest to, że… Dotychczas przepis mówi, że spółka z udziałem Skarbu Państwa, „w której Skarb Państwa posiada nie mniej niż 20% udziałów albo akcji”, obowiązana jest do użyczenia… Zastępujemy to sformułowaniem: w której Skarb Państwa posiada ponad połowę udziałów lub akcji.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MirosławReszczyński">Jednocześnie, ażeby zwrócić uwagę na to, że są spółki Skarbu Państwa, w których udział Skarbu Państwa jest mniejszy niż 50%, ale prawa z akcji wykonywane przez przedstawicieli Skarbu Państwa mają istotne znaczenie, decydujący wpływ na działalność spółki… Stąd proponowane w art. 12a ust. 2 pkt 1 lit. b i c, mówiące o tym, że Skarb Państwa sprawuje nadzór nad organem zarządzającym spółką bądź ma prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego danej spółki. Wydaje nam się, że taka jest intencja, ażeby chodziło tu o wszystkie te spółki, w których Skarb Państwa ma istotne znaczenie, jeśli chodzi o kwestie własności.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MirosławReszczyński">I dalsze poprawki. Poprawka w lit. b jest konsekwencją… Bo przyjmujemy jednak ten walor, żeby to była ponad połowa udziałów lub akcji, a nie „nie mniej niż” albo „co najmniej”. To może być 50% lub więcej. Tu mamy decyzję, że ponad 50%.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MirosławReszczyński">I poprawka nr 2, dotycząca art. 12a ust. 4. Tutaj chodzi o to, żeby ten wykaz przekazywany wojewodzie przez obowiązane podmioty był w formie elektronicznej przekazywany – z uwagi na to, że mamy tylko 2 dni na przekazanie tego wykazu. Tak że ażeby ta ustawa zafunkcjonowała, istotny jest czas, w jakim ten wykaz zostanie przekazany do wojewody i który następnie wojewoda umieści w Biuletynie Informacji Publicznej. Proponujemy doprecyzowanie, tak żeby ten wykaz był przekazywany w postaci elektronicznej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, chciałbym państwa poinformować, że na posiedzenie oczywiście zaprosiliśmy przedstawicieli rządu. W tym przypadku właściwym resortem jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, które podziękowało za zaproszenie i poinformowało nas, że nie będzie obecny żaden przedstawiciel resortu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Zaprosiliśmy również, z uwagi na charakter regulacji, przedstawicieli samorządu terytorialnego. Widziałem na sali eksperta do spraw legislacji w Związku Miast Polskich, pana Marka Wójcika. Zaraz go poproszę o zabranie głosu i przedstawienie opinii w zakresie tego projektu. Są ponadto z nami –zdalnie – pan Wiesław Puszkarski reprezentujący Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, pan Michał Domaradzki z tego samego urzędu, dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, oraz pani Julia Smogorzewska. Trójka państwa reprezentuje samorząd warszawski. Jest z nami także pani Ewa Szczęch z Urzędu Miasta Wrocławia, dyrektor Wydziału Szkół Ponadpodstawowych i Specjalnych. Te zaproszenia zostały przez nas przekazane do organizacji samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, pan Marek Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Panowie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekWójcik">Dziękuję za możliwość zabrania głosu i dziękuję za tę inicjatywę, bo ona z całą pewnością jest potrzebna – przede wszystkim uchodźcom z Ukrainy, ale także na pewno samorządom, które są w tej chwili na pierwszej linii frontu, jeżeli chodzi o udzielanie pomocy. Podchodząc z ogromną życzliwością do tego projektu i dziękując panu senatorowi Gawłowskiemu za to, że z taką inicjatywą wychodzi, pozwolę sobie przekazać kilka uwag, które dotyczą brzmienia projektu tej ustawy, ale i poprawek, które… No, znam je od 10 minut, ale mam co do nich pewną sugestię.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarekWójcik">Otóż, po pierwsze, chciałbym powiedzieć, że cieszę się, iż te poprawki eliminują moim zdaniem pierwotny błąd projektu tej ustawy. Bo wskazuje się w nim, że spółki, które mają zaledwie 20% udziału Skarbu Państwa, byłyby objęte tą regulacją. Rzecz jasna, nie byłoby najmniejszej możliwości regresu w stosunku do tego przepisu. W związku z tym cieszę się, że jest taka poprawka, ale mam pytanie do państwa legislatorów. Mam bowiem wątpliwość, czy ta poprawka pierwsza, dotycząca art. 12a ust. 2 pkt 1 lit. c, nie powinna być jednak zmodyfikowana. Zwróćcie państwo uwagę, że ona jest sformułowana w ten sposób, że będziemy oczekiwali, iż wojewoda będzie mógł wydać polecenie w stosunku do spółki, w której Skarb Państwa posiada albo połowę składu rady nadzorczej, albo połowę np. zarządu spółki… To znaczy nie „albo”, tylko „lub”. To oznaczać może, że de facto… To, że ma ponad połowę, wcale nie oznacza możliwości pełnego wpływu na spółkę. Pytanie, jak jest skonstruowany statut spółki. Tak? Ale nawet jeżeli mam tę połowę w jednym przypadku czy w drugim… Gdybym miał ją w obu organach, to będzie łatwiej. Tak? Bo rzadko statuty spółek są w taki sposób skonstruowane, że w tej kwestii nie wiąże się to bezpośrednio z prawem własności. Ale skoro mówimy „lub” w lit. c, to mam pewną wątpliwość, czy będziemy mieli szansę na to, by w tej sprawie wymóc na tej spółce to, co jest intencją wnioskodawców. To pierwsza uwaga.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MarekWójcik">Druga uwaga dotyczy art. 12a ust. 7 projektu ustawy. Projektodawca przenosi wprost do tych regulacji zapisy art. 12 ust. 10–15 przyjętej przez parlament ustawy z 12 marca. Ja mam propozycję, prośbę do wnioskodawców o przemyślenie ograniczenia zakresu przepisów, które obowiązują w przypadku porozumień, o których tu państwo mówicie, tylko i wyłącznie do ust. 11 i ust. 14, a nie ust. 10–15. Wyjaśnię dlaczego. Ust. 10 tej ustawy, o której mówimy, przyjętej 12 marca, de facto wskazuje, jakie podmioty objęte są regulacją, tzn. w stosunku do jakich podmiotów wojewoda może wydawać polecenia. Propozycja, z którą mamy tutaj do czynienia, jest powieleniem tego zapisu, ale w stosunku do innych podmiotów. Wydaje się w związku z tym, że objęcie tą regulacją ust. 10 jest zbędne, a już tym bardziej ust. 15. Proszę o rozważenie tego. Ten ust. 15 de facto wprowadza instytucję ingerencji prezesa Rady Ministrów – każde polecenie wydawane przez wojewodę może być przez prezesa Rady Ministrów uchylone, na wniosek właściwego ministra. Tak że cały ten proces, cała ta intencja dotycząca tego, żeby pozyskać tego typu infrastrukturę, może lec w gruzach, jeżeli właściwy minister albo premier uznają, że nie ma sensu. Wówczas cały ten proces traci na znaczeniu. Zastanawiam się, czy nie można byłoby zrezygnować z tego ust. 15. Wtedy polecenia wydane przez wojewodę byłyby wiążące – wchodziłyby w życie z chwilą podjęcia i byłyby wiążące, nie byłoby już tej dalszej procedury.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MarekWójcik">I jeszcze 2 refleksje. W tym kontekście zastanawiam się nad tą instytucją polecenia wojewody w sytuacji, kiedy nie ma uzgodnienia albo nie ma porozumienia. Jak rozumiem, taka była intencja państwa senatorów, żeby w tej sytuacji wojewoda nie miał możliwości wyboru. Tak? Jeżeli nie dogadują się, nie ma porozumienia między wojewodą i podmiotem… Porozumienie wymaga uzgodnienia, ale jeżeli tego porozumienia nie ma, to wojewoda arbitralnie podejmuje decyzję, postanawia i musi to postanowienie wydać. Pytanie, czy to jest rozwiązanie korzystne w każdym przypadku, skoro samorząd terytorialny wnosił zastrzeżenia… Teoretycznie rzecz biorąc, jest tutaj informacja, że wątpliwości samorządu powinny być uwzględnione przez wojewodę, aczkolwiek nie ma tu zabezpieczenia, że zostaną uzgodnione w pełni. To moja kolejna uwaga z prośbą o odniesienie się do niej, szczególnie w tej części, którą przedstawiłem na początku, co do możliwości zmiany w art. 12a ust. 2 brzmienia pkt 1 lit. c.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MarekWójcik">Zakończę podziękowaniem, jeszcze raz, za tę inicjatywę. Ona jest bardzo potrzebna i byłoby cudownie, gdyby udało się przekonać parlamentarzystów zarówno w Sejmie, jak i w Senacie do tego, żeby tę ustawę przyjęto. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Ja zapytam jeszcze, czy ktoś z naszych gości z samorządu terytorialnego – pierwsze zgłoszenia spośród pań i panów senatorów już mam – chce zabrać głos.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Nie mamy zgłoszeń, jak rozumiem.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Jako pierwsza do dyskusji zapisała się pani senator Magdalena Kochan.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MagdalenaKochan">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MagdalenaKochan">To oczywiście jest głos za tym projektem ustawy. Obserwujemy, jak naprawdę wielkiej liczbie osób pomagają głównie obywatele, organizacje pozarządowe i samorządy, jak zawsze w takiej sytuacji niezawodne, choć mieszkania to jest wielki problem nie od wczoraj notowany w Polsce. Przybywających i naprawdę potrzebujących pomocy uchodźców… Nie możemy udawać, że tego problemu samorządy nie mają. Nie jest rozwiązaniem ani sala gimnastyczna, ani hala sportowa, ani teatr, ani żadne inne wielkie pomieszczenie, bo ci ludzie potrzebują… Może na pierwsze 2, 3 dni taka prowizoryczna pomoc jest odpowiednia, ale za chwilę trzeba myśleć o tym, jak zapewnić tym ludziom choć trochę intymności, życie choć trochę przypominające życie w ich kraju, życie, jakiego chcą i potrzebują. W związku z tym każdy pokój, każde dostosowane pomieszczenie z zapleczem sanitarnym, z zapleczem kuchennym jest lepsze niż hala sportowa. No, czas najwyższy, żeby rząd nie tylko deklarował, że chce pomagać, ale rzeczywiście uruchomił swoje rezerwy – te, które dzisiaj są konieczne, już dzisiaj potrzebne. Być może po jakimś czasie, po 2, 3 czy 4 miesiącach nauczymy się wykorzystywać wszystkie te zasoby, które mamy, które mogą być szybko dostosowane do potrzeb stworzenia, powtarzam, namiastki normalnego życia. Nie sposób sobie wyobrazić sytuacji, w której rzesza kobiet, rzesza starszych, solidnie starszych osób i dzieci wychodzi codziennie do pracy, do szkoły i do żłobka i potem wraca do hali sportowej. Proszę państwa, tam nawet prysznice nie są dostosowane do tej liczby osób. Tak więc każdy zasób mieszkaniowy… Ja przypominam o holdingu, Polskim Holdingu Hotelowym, który zasobami mieszkalnymi rządowymi się zajmuje i nimi zarządza. No, czas najwyższy je uruchomić. I po to jest ta inicjatywa. Nie ze złośliwości, nie z żadnych innych pobudek, tylko po to, żebyśmy naprawę pomagali i doceniali potrzebę posiadania quasi-normalnego życia w obcym kraju, kiedy w kraju pochodzenia trwa wojna.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MagdalenaKochan">Tak więc całym sercem za projektem tej ustawy… Pozostawiam panu senatorowi Gawłowskiemu możliwość odniesienia się do tych szczegółowych poprawek, które zaproponował pan Marek Wójcik i za które serdecznie dziękuję. Uważam, że dobre chęci, ale i szczegóły zapisów ustaw albo utrudniają, albo pomagają w codzienności. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">W kolejności zgłoszeń… Teraz jestem ja zapisany, a później pan marszałek Bogdan Borusewicz.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, ja nie ukrywam, że mocno liczyłem na obecność przedstawicieli strony rządowej, tak żeby jeszcze porozmawiać na temat szczegółów tego projektu. No, tak się nie stało, ale, jak rozumiem, na posiedzeniu plenarnym, jeżeli komisje podejmą decyzję o skierowaniu tego projektu na posiedzenie plenarne, będziemy mieli możliwość wysłuchania przedstawicieli rządu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Nikt dzisiaj nie ma żadnej wątpliwości… Jestem głęboko przekonany, że także wielu z nas na tej sali w różny sposób angażuje się w rozwiązywanie problemów tych, którzy musieli uciekać przed wojną, czyli naszych sąsiadów z Ukrainy. Dzisiaj oczywiście są to kobiety, dzieci i osoby starsze, ponieważ mężczyźni bronią swojego kraju. I dzisiaj nie mamy żadnej wątpliwości, że to, co szczególnie w pierwszym okresie było taką wspaniałą naszą wizytówką, czyli to, że przyjęliśmy setki tysięcy uchodźców… Oczywiście część z tych ponad 2 milionów ludzi, którzy przyjechali do Polski, udała się, po przejeździe przez Polskę, do innych krajów, ale duża część tutaj została. I byli oni w sposób szczególny wspierani – przyjmowani przez osoby indywidualne do ich prywatnych mieszkań. Chciałbym w tym miejscu bardzo ciepło i bardzo serdecznie dziesiątkom tysięcy Polek i Polaków podziękować za to zaangażowanie.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Ale ten system powoli się wyczerpuje. Dzisiaj mamy sygnały, że takich ofert jest już coraz mniej, a w niektórych miejscach, szczególnie dużych miastach, po prostu tych ofert brakuje. I pamiętając także deklarację przedstawicieli rządu, że w Polsce nie ma klasycznych ośrodków dla uchodźców i nie będzie… Chcemy tę deklarację zrealizować. Oczywistą rzeczą jest, że takie miejsca jak sale gimnastyczne, hale targowe… Będąc pełen uznania i szacunku dla tego, co się dzieje w punktach recepcyjnych, dla pracy dziesiątek tysięcy wolontariuszy, którzy je obsługują, i oczywiście urzędników samorządowych i rządowych, którzy są w to zaangażowani, muszę powiedzieć, że tego typu miejsca nie dają szansy na funkcjonowanie w miarę normalne tych, którzy uciekli przed wojną. Takie możliwości tworzy infrastruktura hotelowa, ośrodków wypoczynkowych…</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#KrzysztofKwiatkowski">Przepraszam, czy ja komuś z uczestników posiedzenia przeszkadzam? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#KrzysztofKwiatkowski">Takie możliwości tworzy infrastruktura pokojów hotelowych – autonomicznych, z własnym węzłem sanitarnym. Dlatego uważam, że ten projekt absolutnie wychodzi naprzeciw naturalnym życiowym potrzebom. Chcemy stworzyć warunki jak najbardziej przypominające… Także z względu pobytu w Polsce na takich zasadach, a nie na terenie zbiorowych miejsc pobytu jak np. hale sportowe czy targowe… Przecież zależy nam na tym, żeby te dzieci chodziły do szkoły. Pewnie nie w każdym przypadku to się uda, ale chcielibyśmy, żeby w niektórych przynajmniej przypadkach Ukrainki, które uciekły przed wojną, miały możliwość aktywizacji zawodowej w jakimś zakresie.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#KrzysztofKwiatkowski">Uważam, że ten pomysł jest bardzo dobrym pomysłem z jeszcze jednego względu. Jeżeli dzisiaj mówimy o problemach związanych z zakwaterowaniem tych osób, to chodzi o to, że te problemy są głównie w dużych miastach. Zwróćcie państwo uwagę na jeszcze jeden kapitalny mechanizm, który ten projekt ustawy wbudowuje. Ta baza infrastrukturalna hoteli i ośrodków wypoczynkowych, których właścicielem jest administracja rządowa czy spółki Skarbu Państwa, to jest baza, która jest w małych ośrodkach, położonych głównie w miejscowościach turystycznych. Zwróćmy uwagę, że ona już jest wykorzystywana. Ja się cieszę, jak jedna ze spółek Skarbu Państwa – ta, która realizuje swoje zadania w obszarze misji, w obszarze telewizji publicznej – udostępnia swój ośrodek. Jak widać, jest taka chęć. A ta ustawa da instytucjonalne formy tej pomocy oraz, co najważniejsze, wprowadzi taki mechanizm, że środki na finansowanie działań w ramach użyczenia na podstawie porozumienia, po realizacji polecenia, zapewni wojewoda, czyli Skarb Państwa. Mamy nadzieję, że ten ruch będzie miał jeszcze jedno następstwo – pozwoli nam lepiej udokumentować ponoszone wydatki w tym zakresie i starać się o refundowanie poniesionych kosztów z instrumentów wsparcia uchodźców, za które odpowiada Komisja Europejska.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#KrzysztofKwiatkowski">Podsumowując, proszę, zwróćmy uwagę, jak wiele elementów projekt tej ustawy ma szansę wprowadzić, co dają te rozwiązania. Projekt, po pierwsze, umożliwia wykorzystanie infrastruktury, która poza szczytem sezonu turystycznego w dużej części przypadków, nie zawsze, jest niewykorzystana. Po drugie, umożliwia wyjście z efektywnym wsparciem mechanizmów spontanicznej pomocy ze strony Polaków w kwaterowaniu uchodźców. Ten system, obecna formuła tego spontanicznego odzewu obywateli niestety powoli się wyczerpuje. Po trzecie, umożliwia realizację publicznie złożonej przez rząd deklaracji, że u nas nie ma i nie będzie klasycznych ośrodków dla uchodźców. Po czwarte, wprowadza mechanizm naturalnej realokacji z dużych ośrodków do mniejszych ośrodków, gdzie tych uchodźców jest po prostu zdecydowanie mniej, w związku z czym zapewnienie dzieciom możliwości chodzenia ze szkoły czy znalezienie ewentualnego miejsca pracy w przypadku tych, dla których będzie to możliwe, będą dalece lepsze i dalece skuteczniejsze. Także ze swojej strony deklaruję wsparcie dla tego projektu. Uważam, że jest to projekt, który dobrze zdefiniował obecne problemy, na tym etapie wsparcia uchodźców, i proponuje ciekawy i skuteczny mechanizm rozwiązania – oczywiście w jakimś zakresie – części z tych problemów, które się pojawiły.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan marszałek Borusewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BogdanBorusewicz">Panie Przewodniczący, to jest ważne uzupełnienie ustawy rządowej, która przegłosowaliśmy tydzień temu, ustawy o pomocy dla uchodźców z Ukrainy. Na moje pytanie zadane w debacie o tej ustawie wiceminister spraw wewnętrznych i administracji powiedział, że na 1 milion 350 tysięcy uchodźców – tyle wtedy było – 900 tysięcy to są ci, którzy znaleźli gościnę u osób prywatnych, w ich domach. Z tego wynika, że 435 tysięcy osób znalazło się w jakichś innych miejscach, ośrodkach tymczasowych, halach, które prowadzi samorząd albo którym zawiadują wojewodowie. Tak że ta proporcja wynosi 2:1. Większy wysiłek, dwukrotnie większy wysiłek w rozwiązaniu tej sytuacji, w pomoc dla tych nieszczęsnych ludzi włożyły osoby prywatne.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BogdanBorusewicz">Dlaczego ta ustawa powinna być uchwalona, i to szybko uchwalona? Dlatego że w najbliższym czasie, mniej więcej za miesiąc albo nieco ponad miesiąc, będziemy mieli jeden podstawowy problem. Otóż w miejscowościach w pasie przybrzeżnym i w pasie podgórskim, tam, gdzie osoby prywatne udostępniły swoje kwatery… One będą chciały przywrócić pierwotne przeznaczenie tych kwater, czyli będą chciały je wynajmować. I może być taka sytuacja, że uchodźcy będą musieli się wyprowadzić. I będzie miało to charakter dość szeroki. Jeżeli nie przygotujemy możliwości umieszczenia ich w innych miejscach, to się może to dla nas skończyć niedobrze – mogą mieć miejsce sytuacje dość kompromitujące, które zmienią ocenę tej naszej gościnności. Trzeba to przewidywać. I to jest pierwsza rzecz. Pas miejscowości nadmorskich i miejscowości podgórskich jest nastawiony na wynajem.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#BogdanBorusewicz">I drugi problem, który nas czeka i w związku z którym powinniśmy się przygotować. Otóż jeżeli walki przeniosą się do miast, to będą to bardzo krwawe walki, wyniszczające. I wtedy trzeba się spodziewać następnej fali uchodźców, i to takiej… Ci ludzie uciekną naprawdę z jedną torbą czy w zasadzie bez niczego, bo będą uciekać, ratując tylko własne życie. Trzeba się na to przygotować. Na pewno powinniśmy tę ustawę uchwalić jak najszybciej, żeby przeciwdziałać niedobrym sytuacjom, które mogą zacząć następować mniej więcej za miesiąc. No, zobaczymy. To jest też pewien sprawdzian w kontekście intencji rządu, który powtarza: działajmy wspólnie, podejmujmy wspólne działania, bo przecież ten problem spada na wszystkich, na całą Polskę, i powinniśmy działać razem. Fakt, że nie ma dzisiaj nikogo z rządu… A może się mylę? Proszę o informację, kto jest z rządu, jakiś przedstawiciel, może z ministerstw. Jeżeli nie ma nikogo… Ten fakt sprawia, że jestem dość sceptyczny co do możliwości uchwalenia czy poparcia przez rząd tej ustawy, ustawy niezmiernie potrzebnej, dającej nowe możliwości. Ale mam nadzieję, że się mylę. Popieram te rozwiązania projektu tej ustawy i będę głosował za.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Zgłosił się pan senator Czerwiński. Później poproszę pana mecenasa, także w kontekście uwag pana Marka Wójcika…</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanMariaJackowski">Jeszcze Jan Maria Jackowski, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Zapisuję też pana senatora Komorowskiego i pana senatora Jackowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyCzerwiński">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyCzerwiński">Ja mam podstawowe pytanie, a mianowicie takie, czy ustawa, którą niedawno uchwaliliśmy, nie konsumuje tych postępowań… może nie postępowań, co zakresu przedmiotowego, który jest w tej proponowanym projekcie. W ustawie, którą uchwaliliśmy, w art. 12 jest wyraźnie napisane, że wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy polegającą na zakwaterowaniu, zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego itd. I dalej: wojewoda w tym celu wydaje decyzję administracyjną, podlegającą natychmiastowemu wykonaniu lub doręczeniu lub ogłoszeniu. Co dalej? Jest mowa o tym, komu może wydać tę decyzję, czyli komu może coś nakazać. W związku z realizacją zadań – jak mówię: zakwaterowanie, wyżywienie itd. – wojewoda może wydawać polecenia, w trybie decyzji, obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. To jest bardzo duży zakres przedmiotowy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyCzerwiński">Proszę mi powiedzieć – i to pytanie kieruję do naszej legislacji, do naszych mecenasów – czy to, co jest wpisane w ustawie matce, ten bardzo szeroki zakres, konsumuje to, co jest w tym projekcie nowelizacji. Mówiąc krótko, czy projekt nowelizacji daje coś nowego? No, jest tutaj, nazwałbym to, nowy element w procedurze… Bo w tej chwili jest tak, że wojewoda nakazuje określonej jednostce, czyli, nazwijmy to ogólnie, któremuś z tych podmiotów, które tutaj zostały wskazane w ust. 10. A tu ma być tak, że ma być najpierw lista, potem wojewoda dokonywać ma porozumienia z właściwą jednostką. Ale, uwaga, tu musi być wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. Po cóż ten wniosek? Porozumienie wymaga uzgodnienia z jednostką samorządu terytorialnego. Po co ten trzeci element w środku? I oczywiście jeśli się nie uwzględni itd., to wojewoda może kazać, ale tylko… Wtedy, nie wiem, zezwoli na to czy wyda warunki samorząd terytorialny. Ale na samym końcu i tak płaci wojewoda. Krótko: po co wprowadzane są organy jednostek samorządu terytorialnego pomiędzy 2 jednostki, jednostkę samorządu i wojewodę? I czy obecny stan prawny obejmuje to, co jest zawarte w projekcie tej nowelizacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pytanie do pana mecenasa. W stosownym momencie…</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Mam jeszcze gorącą prośbę do wszystkich uczestników. O godzinie 17.00 planowane było obradowanie tutaj komisji budżetu. Może nie doceniliśmy skali przedsięwzięcia, zakładając godzinne posiedzenie komisji… Gorąco będę państwa prosił, żeby starać się swoje wypowiedzi przedstawiać w sposób kwintesencjonalny. Przepraszam za takie określenie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Biuro Legislacyjne, a później pan senator Komorowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowny Panie Przewodniczący, czy w kolejności zadawania pytań, czy może od razu, na świeżo, odpowiedzieć panu senatorowi Czerwińskiemu, a później ewentualnie odniosę się do uwag…</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, może być w takiej kolejności, że zaczniemy od pytania pana senatora Czerwińskiego, a później kolejne…</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Państwo, jeśli chodzi o to, czy przepisy dotychczasowego art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy konsumują czy zawierają rozwiązania proponowane w art. 12a, to, jak słusznie zauważył pan senator Czerwiński, wojewoda może nałożyć obowiązek w drodze decyzji administracyjnej czy w drodze polecenia na wybrane podmioty, ale, jak już zwróciliśmy uwagę, to zależy wyłącznie od decyzji wojewody. Proszę zwrócić uwagę, że… Wydaje mi się, że inna jest również formuła, jeśli chodzi o decyzję administracyjną wojewody w stosunku do danego podmiotu. Katalog podmiotów, na które wojewoda może taki obowiązek nałożyć, jest szeroki, oczywiście, że jest szeroki. Ale tutaj nie mamy instytucji użyczenia i wydaje mi się, że tu jest swoboda wojewody. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MirosławReszczyński">Wydaje mi się także, że w takich przypadkach – a tak było chociażby w przypadku ustaw covidowych – wojewoda najczęściej podpisywał umowy z podmiotami. Tutaj mamy instytucję użyczenia. Zwrócę uwagę, że użyczenie jest bezpłatne co do zasady. Finansowane mogą być tylko, zgodnie z projektem ustawy, koszty związane z realizacją poleceń – nie samo użyczenie, ono nie jest płatne. I jednak, Szanowni Państwo, wydaje mi się, że intencją było to, ażeby to samorządy, mając na uwadze obciążenie ich budżetu czy trudności sytuacyjne, mogły w ramach puli dostępnych ośrodków występować – tu jest postępowanie wnioskowe – do wojewody, ażeby wojewoda czy to w drodze porozumienia, czy to późniejszego rozstrzygnięcia w drodze polecenia, które ma charakter de facto decyzji administracyjnej, tj. w sposób określony i proponowany w sprawie, mógł te miejsca zakwaterowania wskazywać. To tyle, jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie pana senatora Czerwińskiego.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MirosławReszczyński">I uwagi co do poprawek i co do samego projektu ustawy pana Marka Wójcika. Jeśli chodzi o wątpliwości co do proponowanego art. 12a ust. 2 pkt 1 lit. c, to chciałbym zwrócić uwagę, że ten przepis określa jedynie zakres podmiotowy ustawy. Fakt, czy w spółce, w której Skarb Państwa ma prawo powołać ponad połowę składu zarządu czy ponad połowę składu rady nadzorczej… To, czy Skarb Państwa ma realny wpływ na działalność takiej spółki, nie jest istotne z punktu widzenia przepisów. Zasada jest taka: jeśli Skarb Państwa ma uprawnienie do powoływania ponad połowy zarządu lub ponad połowy rady nadzorczej danej spółki, to spółka taka ma obowiązek przekazać lokale w ramach użyczenia.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MirosławReszczyński">Jeśli chodzi o wątpliwości zgłaszane do ust. 7, to pragnę zwrócić uwagę, że jeśli chodzi o wyłączenie odpowiedniego stosowania art. 12 ust. 12 i 15, to jest to decyzja merytoryczna Wysokich Komisji. Jeśli chodzi o odpowiednie stosowanie ust. 10, to wydaje nam się, że powinno pozostać… Odpowiednie stosowanie to jest stosowanie części przepisu, niestosowanie części przepisu bądź stosowanie z odpowiednią modyfikacją. Tak więc w tym zakresie przepis może być stosowany.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MirosławReszczyński">Jeśli chodzi o wyłączenie z odpowiedniego stosowania, jak już wcześniej mówiłem, art. 12 ust. 12 i 15, to, powtarzam, jest decyzja merytoryczna Wysokich Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, już oddaję głos panu senatorowi Komorowskiemu, ale dopisuję jeszcze pana senatora Martynowskiego. I zgodnie z regulaminem jako przewodniczący w tym momencie zamykam listę.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Zapisałem pana senatora Gromka… Dobrze, zapisuję jeszcze pana przewodniczącego. I zamykam listę.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Teraz pan senator Komorowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekKomorowski">Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekKomorowski">Wojna na Ukrainie i kryzys humanitarny tam występujący… O tym wszyscy wiemy i nie musimy dużo na ten temat mówić. Ale skoro mówimy tutaj w tej komisji, że ktoś jest na pierwszej linii frontu – tu było powiedziane, że samorządy są na tej linii – to trzeba zdecydowanie powiedzieć, że na tej linii jest rząd Rzeczypospolitej Polskiej, ale także organizacje, instytucje i osoby fizyczne. My wszyscy jesteśmy na pierwszej linii frontu. Ustawa, o której tutaj mówimy, jest nakierowana na pomoc humanitarną, ponieważ kryzys humanitarny na Ukrainie jest niewyobrażalny.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MarekKomorowski">Proszę państwa, wracam do meritum. Pracujemy nad oceną skutków realizacji tej ustawy… No, trzeba powiedzieć, że tej oceny skutków realizacji nie mamy. Tabelka do wypełnienia, która jest tutaj, odnośnie do skutków finansowych… Praktycznie nie ma danych, czyli można powiedzieć, że oceny skutków realizacji ustawy nie mamy. Ja mam wątpliwości natury prawnej i bym prosił Biuro Legislacyjne… Bo sama intencja i te proponowane zasady, jeżeli mówimy o tej pomocy humanitarnej, są słuszne. To po pierwsze. Po drugie, na dzień dzisiejszy rząd wykonuje swoje zadania i udostępnia swoje ośrodki w zakresie, w jakim jest to niezbędne. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej udostępnia ośrodki własne w celu przyjmowania tam Ukraińców. Ale mam pytanie. W przypadku ustaw, które przychodzą z Sejmu, zawsze mamy opinię z Biura Legislacyjnego, że dana ustawa jest zgodna bądź niezgodna z konstytucją czy z innymi przepisami. Ja mam pytanie do Biura Legislacyjnego, czy ten projekt ustawy jest zgodny z konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ochrony prawa własności. Bo tutaj jest bardzo duża ingerencja w prawo własności podmiotów.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MarekKomorowski">W art. 1 ust. 5, 6, 7, jak kolega, senator Czerwiński zwrócił uwagę… I ja tu kieruję kolejne pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy tutaj jest potrzebny ten organ wykonawczy jednostek samorządu terytorialnego? Bo w takim zapisie, jaki jest tutaj w ust. 5, 6 i 7, organ jednostki samorządu terytorialnego staje się de facto takim organem zwierzchnim nad wojewodą. W konstrukcji aktualnie obowiązującej to jest, no, nieuprawnione. Na wniosek organu wykonawczego, czyli wójta, burmistrza, starosty, marszałka województwa, wojewoda ma zawrzeć umowę użyczenia w drodze porozumienia, a jak nie będzie porozumienia, to w drodze polecenia, które uwzględnia stanowisko wyrażone przez jednostkę samorządu terytorialnego. Ta konstrukcja… Intencja może była dobra, ale ta konstrukcja, to wplecenie tutaj jednostek samorządu terytorialnego, wydaje mi się, trochę stoi w sprzeczności z aktualnie obowiązującym systemem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego. Wójt nie może wydawać poleceń wojewodzie zgodnie z aktualnym stanem prawa, a według tego projektu ustawy tak to de facto będzie. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MarekKomorowski">Po drugie czy po trzecie, bo była też kwestia ochrony własności i ingerencja w prawo własności… Po trzecie, czy nie następuje dublowanie organu samorządu terytorialnego? W tych ustępach, o których tutaj mówimy, czyli ust. 5, 6 i 7, mamy wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, proszę państwa. Mamy wójtów, mamy burmistrzów, mamy starostów, mamy marszałków… To jest teren całego kraju. To dublowanie jest nawet trzykrotne: wójtowie obejmują całe terytorium kraju, starostowie obejmują całe terytorium kraju i marszałkowie obejmują całe terytorium kraju. Trzy razy… I jeszcze do tego mamy związki jednostek samorządu terytorialnego i związki metropolitalne. Ta konstrukcja jest naprawdę… Jak mówię, sama zasada i chęć pomocy – jak najbardziej tak, bo wszyscy osobiście się angażujemy w pomoc, w różnym zakresie, obywatelom Ukrainy, którzy przybywają na terytorium naszego kraju. Ale konstrukcje prawne, które wychodzą z parlamentu, muszą być zgodne z obowiązującym systemem prawnym. I o to zapytuję Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#MarekKomorowski">Na końcu powiem tak. Mówimy tutaj o ośrodkach usytuowanych na terenie kraju, poza miastami generalnie. No, zasada jest taka… Ja też rozmawiam z obywatelami Ukrainy, którzy tutaj przyjechali, i wiem, że oni chcą znaleźć pracę. Jeżeli ulokujemy ich tam, to będą jak gdyby pozbawieni możliwości jakiegokolwiek zatrudnienia, bo tam tego zatrudnienia nie będzie. Sytuacja jest dynamiczna, ona się będzie zmieniać, ona będzie ewoluować i trzeba będzie reagować na bieżąco na niektóre problemy. Ja jestem przekonany, że rząd takie działania będzie wykonywał, będzie reagował. Ale umieszczenie wszystkich na siłę w jakimś ośrodku, podczas gdy oni chcą gdzieś próbować podjąć pracę… I, jak mówię, mam wątpliwości natury prawnej do co regulacji ust. 5, 6, 7. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, mam jedną informację. Jak dzisiaj nie zdążymy, to zaproszę was na jutro na godzinę 8.00 i będziemy kontynuować… No, nie będę miał wyboru, chyba że będziemy ograniczać swoje wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanuszGromek">Komisja może 10 minut poczekać.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Tak. Zobaczymy, czy te 10 minut nam wystarczy.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan senator Jackowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JanMariaJackowski">Panowie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JanMariaJackowski">Ja mam pytanie do pana senatora Gawłowskiego. W OSR jest taka tabelka przykładowa, mówimy o ok. 15 tysiącach miejsc. Jak rozumiem, to nie są wszystkie, jakie się znajdują w tym, nazwijmy to, zasobie publicznym, podległym administracji rządowej w różny sposób. Tak? To jest jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JanMariaJackowski">Po drugie, mam sugestię dla pana przewodniczącego Kwiatkowskiego. Tak naprawdę my się poruszamy jak dzieci we mgle – w tym sensie, że my tak naprawdę nie mamy ekspertyzy, która by określała możliwości przyjęcia w sposób godny, ulokowania przynajmniej 1,5 miliona osób, które w tej chwili są na terytorium Rzeczypospolitej, a być może większej ich liczby. Ja mówię „przynajmniej 1,5 miliona”, bo wiemy, że liczba tych osób przekroczyła już 2 miliony 100… No ale nie wszyscy w tej chwili znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej. Jaki jest, że tak powiem, bilans zasobów lokalowych państwa polskiego – i to zarówno w sektorze publicznym, jak i w sektorze prywatnym? No, od tego by należało w ogóle zacząć. I zastanowić się nad jakąś sensowną polityką w tym zakresie od strony państwa. Z tych wypowiedzi dotychczasowych wynika w sposób jasny, także z wypowiedzi mojego przedmówcy, że tak naprawdę państwo polskie, wysyłając sygnał „kto może, niech przyjeżdża do Polski”, w sumie nie ma przemyślanych ani procedur, ani możliwości co do zasobu lokalowego, ani swoich możliwości. Słusznie pan senator Komorowski zwraca uwagę… Co z tego, że ktoś w pięknej okolicy zostanie zakwaterowany – wartości przyrodnicze itd. – skoro nie znajdzie tam pracy? To wszystko musi być w jakiś sposób skorelowane. I to nie jest uwaga do autorów projektu ustawy, którym gratuluję, bo pomysł jest bardzo dobry, tylko jest uwaga do administracji rządowej, która moim zdaniem chyba nie do końca ma przemyślane te wszystkie kwestie. Wpierw zaprasza, a później się zastanawia, jak to zrobić, zamiast działać równolegle albo przynajmniej wcześniej zastanowić się, jak to zrobić, a później zapraszać i stwarzać odpowiednie warunki. Rację ma pan senator Borusewicz, że za chwilę się okaże, że powstają napięcia, bo ktoś chciałby lokal, do którego ma tytuł prawny, w inny sposób wykorzystać, niekoniecznie w ten bardzo szlachetny sposób… Jeżeli ktoś żyje z wynajmowania bazy noclegowej, z turystyki, to po prostu będzie chciał w sezonie wakacyjnym z tego swojego lokalu korzystać. I to rzeczywiście będzie generowało konflikty, które będą z kolei oczywiście bardzo medialne i będą przedstawiały Polskę w złym świetle. To są bardzo poważne problemy.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JanMariaJackowski">I jeszcze jedno pytanie, na koniec, do pana senatora Gawłowskiego. Czy jest to jakoś określone w czasie? Te słynne 40 zł są przyznawane na 60 dni. Czy tutaj ta możliwość skorzystania, jak ta ustawa wejdzie w życie… Czy to będzie 60 dni, czy to jest na czas nieoznaczony? Jak ta sprawa wygląda? Chciałbym mieć jasność w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Ja teraz oddam głos panu mecenasowi, szczególnie w kontekście 3 pytań prawnych, które zadał pan senator Komorowski.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Przyspieszając pewne rzeczy, odpowiadając także na pytanie pana senatora Jackowskiego… Zerknijcie państwo w OSR. Jest informacja w dokumencie sporządzonym przez Prokuratorię Generalną, która odpowiada za nadzór nad korzystaniem z mienia Skarbu Państwa… I nawet w dokumencie z Prokuratorii Generalnej nie ma szczegółowej informacji odnośnie do całości ośrodków wypoczynkowych, szkoleniowo-konferencyjnych czy świadczących usługi hotelarskie, które są w dyspozycji jednostek Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Oddaję głos panu mecenasowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MirosławReszczyński">Odpowiadając na pytanie pana senatora Komorowskiego, pragniemy jedynie zwrócić uwagę, że prawo własności nie jest prawem nienaruszalnym. Może zostać ograniczone, po pierwsze, w drodze ustawy – takowoż czynimy – po wtóre, jeśli wymaga tego inne dobro chronione prawem, w szczególności przewidywane konstytucją. Pragnę też zwrócić uwagę, że to ograniczenie ma charakter jedynie czasowy – już to pomniejsza zarzut niezgodności z konstytucją – a poza tym dotyczy tak naprawdę w zdecydowanej części mienia Skarbu Państwa, którą podmioty wymienione w ustawie jedynie gospodarują bądź zarządzają. Proszę zwrócić uwagę, że po poprawce pana senatora Gawłowskiego dotyczyć to będzie również spółek Skarbu Państwa z decydującym udziałem własnościowym Skarbu Państwa bądź takich, w których Skarb Państwa, wykonując prawa z akcji, ma istotny wpływ na ich działalność. Różnie te umowy sprzedaży spółek były tworzone. W sytuacji, kiedy Skarb Państwa, wykonując prawa z akcji, ma decydujący wpływ na obsadę zarządu bądź rady nadzorczej, to ten udział Skarbu Państwa jest istotny i wpływ Skarbu Państwa na działalność spółki jest istotny. Wracając do kwestii ograniczenia prawa własności, pragnę zwrócić uwagę pana senatora, że zgodnie z art. 12 wojewoda to samo może czynić w stosunku do wszystkich podmiotów. Tu też mamy czasowe ograniczenie prawa własności.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MirosławReszczyński">I postępowanie wnioskowe. No, postępowanie wnioskowe w procedurze administracyjnej nie jest jakimś novum. To po pierwsze. Po drugie, wydaje nam się, że samorządy występują z wnioskiem po to, żeby nie było tak, że te wszystkie miejsca w ośrodkach będą obsadzane automatycznie przez właściwego wojewodę. To samorządy decydują, jakie mają potrzeby, jaka ma być liczba tych miejsc. Stąd tutaj to postępowanie wnioskowe.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MirosławReszczyński">Jeśli chodzi o wpływ samorządów na decyzję wojewody, to jest tutaj postępowanie wnioskowe, ale wojewoda, na co wskazujemy, uwzględnia stanowisko samorządów. To nie jest formalne pełne zobowiązanie, wojewoda w zakresie własnej mądrości uwzględnia stanowisko samorządów.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#MirosławReszczyński">Jeśli chodzi o podział na jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego, związki metropolitalne, to pragnę zwrócić uwagę pana senatora, że ten projekt to jest nowelizacja obowiązującej ustawy. Taka siatka terminologiczna została wprowadzona przez autorów ustawy matki chociażby w art. 12, który wprost mówi o jednostkach samorządu terytorialnego, o związku jednostek samorządu terytorialnego czy związku metropolitalnym. Mając na uwadze jednolitość terminologiczną w zakresie ustawy, innej terminologii nie mogliśmy zastosować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan senator Piecha.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechPiecha">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WojciechPiecha">Według oficjalnych danych Spółek Skarbu państwa jest 367. Nie wiadomo, w ilu tych spółkach Skarb Państwa posiada ponad połowę udziałów albo akcji. Jest np. Orlen czy KGHM, w których udział Skarbu Państwa wynosi poniżej 50% i ich ta ustawa nie będzie obejmowała. Mówi się o 14 tysiącach miejsc noclegowych w 841 obiektach, ale nie wiadomo, czy te obiekty są stricte własnością tych spółek Skarbu Państwa, czy tam nie ma współwłasności. I to trzeba by było przeanalizować.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WojciechPiecha">Ja mam pytanie do pana reprezentującego jednostki samorządu terytorialnego odnośnie do pustostanów w miastach. Ile takich pustostanów mamy i czy nie można by było przystosować te pustostany do przyjęcia uchodźców? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Czy pan Marek Wójcik chce od razu odpowiedzieć…</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Nie, mamy zamkniętą listę, Panie Senatorze. Jako przewodniczący miałem taką możliwość i tak zrobiłem wcześniej, przed pana zgłoszeniem.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan Marek Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekWójcik">Tak, oczywiście mamy zinwentaryzowane te pustostany. Próbujemy rozmawiać z paniami i z panami wojewodami w celu zagwarantowania pieniędzy ze środków publicznych na dostosowanie tych pustostanów, bo te pustostany w większości przypadków wymagają większego lub mniejszego remontu. Na dzień dzisiejszy w ramach stawki, którą otrzymujemy – to jest 40 zł i okolice – nie bardzo mieliśmy gwarancję możliwości realizacji remontu. Najczęściej taki pustostan jest w poważnym stanie, ale oczywiście się tym zajmujemy. Dziękuję za tę podpowiedź, ale my już od początku przyjmowania uchodźców bierzemy to pod uwagę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WojciechPiecha">Chciałbym jeszcze dopytać, ile takich pustostanów jest.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Przepraszam, Szanowni Państwo. Każdy, kto się zapisał, ma prawo zdać pytanie, a odpowiedź jest taka, jaka jest – nie zawsze otrzymujemy odpowiedzi nas satysfakcjonujące.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan senator Gromek, później pan senator Martynowski i pan senator Gogacz.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanuszGromek">Proszę państwa, ja rzadko zabieram głos, ale… Tyle już zostało powiedziane o Ukraińcach i o tych problemach. Ja nie znam samorządu, który by miał pustostany puste, to znaczy znam samorządy, które mają długą listę oczekujących… To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JanuszGromek">Druga rzecz. Niektórzy tutaj mówili, nie będę podawał nazwisk… Nie wszyscy pomagają i nie będą pomagali, Panie Senatorze Marku.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JanuszGromek">Dalej. Trzeba chcieć podejmować decyzje. W Kołobrzegu są takie spółki i jedna spółka ma chyba 12 mieszkań. Pani prezydent szybko podjęła decyzję, żeby w tych apartamencikach umieścić ludzi, którzy przybyli z Ukrainy. To samo stało się z uzdrowiskami kołobrzeskimi, chyba 25 dzieci przeniesiono ze „Słoneczka” do innych sanatoriów i przyjęto tam czterdzieści parę osób niepełnosprawnych. One w tej chwili wyjeżdżają do Niemiec i to dzięki temu, że brałem w tym udział. Niemcy ich przyjmują, bo są bogatszym narodem.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#JanuszGromek">Rząd i państwo, jak tu było powiedziane… Oczywiście rząd i państwo działają, bo muszą działać, ale za mało robią. Na pierwszej linii pomocy, chciałbym zaznaczyć, są dobrzy Polacy i samorządy – bez tego nie byłoby tego, co jest.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#JanuszGromek">Kończąc, powiem tak. Jedno jest pewne: nie do końca wszystko będzie dobrze się układało, bo nie da się tak – z taką rzeszą ludzi, którzy do nas przybyli i przybędą, to nawet Niemcy nie potrafiliby sobie poradzić. Trzeba chcieć pomagać. A znam przykłady, że wojewoda mógł pomóc, ale nie pomógł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan przewodniczący Martynowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekMartynowski">Krótkie pytanie, Panie Przewodniczący…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, teraz pan przewodniczący Martynowski.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#MarekMartynowski">Mam pytanie do pana senatora Gawłowskiego, ewentualnie do Biura Legislacyjnego. Czy ten projekt ustawy obejmuje również zasoby mieszkaniowe Sejmu i Senatu? Wiem, że one są pewnie małe, symboliczne, ale jeżeli nie, to uważam, że powinny być one wpisane w ten projekt ustawy. Nie chcę mówić o zasobach ministerstw, bo to nie nasza działka, ale jesteśmy w Senacie, stąd takie moje pytanie. Czy takie zasoby są tutaj wpisane, a jeżeli nie, to co zrobić, żeby były wpisane?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MirosławReszczyński">Odpowiadając panu senatorowi Martynowskiemu, powiem, że art. 12a ust. 1 pkt 2… Ustawa o finansach publicznych mówi, że jednostkami sektora finansów publicznych są organy władzy państwowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan przewodniczący Gogacz.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#StanisławGogacz">Dyskutujemy tu o instytucji prawa cywilnego, jaką jest instytucja użyczenia. Mnie osobiście zabrakło tutaj przedstawienia informacji, jakie jest ratio legis tej nowelizacji, tzn. czy istnieją problemy polegające na tym, że jednostki sektora Skarbu Państwa wymienione w tym proponowanym artykule nie chcą użyczać, a mogłyby użyczać… Ani jednego takiego przykładu nie usłyszałem. Wydaje się, że ta instytucja użyczenia w kontekście wojny jest czymś oczywistym. No, jesteśmy w takiej sytuacji, że wszyscy pomagamy. Proszę mi powiedzieć, czy jest tak, że są wolne zasoby Skarbu Państwa, ale brakuje zawarcia umowy użyczenia.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#StanisławGogacz">To, co bardzo mi się nie podoba, to oczywiście sprowadzenie instytucji użyczenia do instytucji stosowanej obligatoryjnie. Tutaj jest sformułowanie „użycza”. Później, w ust. 5, jak pan senator Komorowski mówił, jest mowa o tym, że w drodze porozumienia, w ust. 6 – że w drodze porozumienia… A potem jest ust. 7, który mówi, że to nic nie szkodzi, jak porozumienia nie ma, bo nawet bez porozumienia wojewoda w drodze polecenia dokona tego użyczenia, uwzględniając wskazania jednostek samorządu terytorialnego. Na to chciałem jeszcze zwrócić uwagę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Proszę o odpowiedź Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, jeszcze prośba. Wiem, że formalnie zamknąłem listę mówców. Pan senator Mróz prosi nie tyle o głos w dyskusji, bo lista mówców jest zamknięta, co o możliwość zgłoszenia poprawki. Jak rozumiem, umożliwimy to panu senatorowi jako członkowi Komisji Ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MirosławReszczyński">Odnosząc się do kwestii poruszonej przez pana senatora Gogacza, dlaczego wpisano obowiązek użyczenia ośrodków… Szanowni Państwo, kodeks cywilny zna instytucję użyczenia. Instytucja użyczenia wymaga zawarcia umowy pomiędzy dwiema stronami. Forma umowy jest dowolna, więc porozumienie również jest formą umowy. Ale jeśli nie będzie zgody drugiej strony na zawarcie umowy, to umowa użyczenia nie dojdzie do skutku. My tu wprowadzamy obligatoryjność tego, konieczności przekazania ośrodków. A skąd forma użyczenia? No, przyjęliśmy taką formę… Po pierwsze, jest to forma bezpłatna. Po drugie, jest duża swoboda, jeśli chodzi o formę zawierania użyczenia – to może nastąpić w dowolnej formie. Mamy tutaj pewną prostotę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan senator Mróz, poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofMróz">Panie Przewodniczący, ja uważam, że jeżeli mówimy tutaj o formie pewnego, że tak powiem, przymusu co do zawarcia umowy użyczenia… Tak jak zostało to powiedziane, użyczenie jest bezpłatne. Uważam – i taką poprawkę chciałbym zgłosić – że powinno zostać zmodyfikowane brzmienie art. 12a ust. 2. Jeżeli wojewoda miałby prawo kogoś do czegoś przymusić, no to mogłoby chodzić tylko o spółki ze 100-procentowym udziałem Skarbu Państwa. I taką poprawkę zgłaszam, żeby to były spółki – ja wiem, że po drodze było to poprawiane i to miało być 20% – ze 100-procentowym udziałem Skarbu Państwa. Jeżeli są mniejszościowi udziałowcy czy akcjonariusze… Nie można ich praw ograniczać, twierdząc, że mają coś oddać bezpłatnie. A użyczenie jako takie ma formą bezpłatną. Ja muszę powiedzieć, że trochę się dziwię panu mecenasowi, że nad pytaniem senatora Komorowskiego o ograniczenie prawa własności przeszedł tak… Pstryk! I sprawy nie ma. Moim zdaniem jesteśmy w stanie – mówię w cudzysłowie – przymusić decyzjami wojewody jakieś ośrodki rządowe, administracji, Lasów…. Ale nie jesteśmy w stanie czy nie powinniśmy przymuszać spółek prawa handlowego, które nie są setkami… Jeżeli są mniejszościowi udziałowcy, którzy mają, nie wiem, po 20 czy 30%, a przecież zgodnie z tym jednym przepisem można mieć nawet mniej udziałów, ale większość w radzie nadzorczej czy w zarządzie… No, moim zdaniem nie możemy takich rzeczy, tak daleko idącego ograniczenia prawa własności wprowadzać. Jeżeli już spółki… No, to też jest, że tak się wyrażę, dyskusyjne. Ale jeśli już, to na pewno spółki ze 100-procentowym udziałem. I chciałbym, żeby taką modyfikację pan mecenas przygotował. Jak mówię, chodziłoby o spółki, w których Skarb Państwa posiada 100% udziałów lub akcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Senatorze, poddamy pod głosowanie pański wniosek z upoważnieniem dla Biura Legislacyjnego do… Jeśli znajdzie uznanie w opinii większości…</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#StanisławGawłowski">Panie Przewodniczący…</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Ja mam prośbę. Oddałbym teraz głos panu senatorowi Gawłowskiemu, bo może pan senator Mróz pana senatora przekonał do modyfikacji swojej poprawki lub zgłoszenia jakiejś innej. Później zarządzę głosowanie. Nie było wniosku o odrzucenie projektu, nie było wniosku o przyjęcie projektu bez poprawek, więc będziemy głosować nad poprawkami, a następnie nad projektem wraz z tymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan senator Gawłowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławGawłowski">Panie Przewodniczący, bardzo dziękuję za te wszystkie głosy. Spróbuję odnieść się, krótko, najpierw do pytań. OSR, 15 tysięcy miejsc… Bo rząd sam do końca tak naprawdę nie wie, jaką bazą hotelową dysponuje. Wskażę jeden z prostych przykładów. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej posiada obiekt w Karpaczu, w którym jest kilkadziesiąt miejsc hotelowych. Nie ma tego obiektu w żadnym wykazie jako obiektu, w którym mogą być zakwaterowani ludzie przybywający z Ukrainy. Ten instytut ma tego typu miejsc noclegowych na terenie kraju znacząco więcej. Mówiłem o Lasach Państwowych. Ja szacuję, że to jest od 3,5 do 5 tysięcy miejsc na terenie całego kraju.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#StanisławGawłowski">Jeżeli państwo mówicie o pracy, to chcę powiedzieć, że w takich miejscowościach turystycznych te osoby znajdą pracę, bo tam ludzi do pracy akurat brakuje. Bardzo duża część hoteli pracuje cały rok, a więc oni potrzebują ludzi do obsługi i pracy w tych hotelach. Tam naprawdę nie będzie problemu z pracą, jeżeli ci ludzie zostaną przeniesieni do takich miejsc, którymi dzisiaj dysponuje rząd, często przekształcając dzisiaj hotele w spółki Skarbu Państwa…</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Senatorze, ja mam tylko jedną prośbę. Pan tego nie widzi, ale ja widzę wzrok przewodniczącego Kleiny… Jeżeli mogę prosić o konkluzywne podsumowanie.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#StanisławGawłowski">W związku z tym uprzejmie proszę, żeby na tym etapie przyjąć projekt ustawy bez poprawek, bo samorząd jest tutaj potrzebny. Szkoły i przedszkola… Bez samorządów się nie da tego zrealizować…</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Senatorze, ale pan sam zgłosił poprawki.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#StanisławGawłowski">I wojewoda jest tutaj potrzebny. Wszystkim nam zależy na dobrej współpracy całej administracji publicznej. Ta ustawa dokładnie to umożliwia.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Senatorze, ja mam pytanie doprecyzowujące. Czy to znaczy, że pan wycofuje swoje poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławGawłowski">Nie. Te poprawki które zgłosiłem, podtrzymuję. Nie akceptuję tej, którą zgłosił pan senator…</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Rozumiem. To był głos za tym, żeby przyjąć wyłącznie pana poprawki. Okej.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#StanisławGawłowski">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, oddaję głos panu mecenasowi, żeby podał nam kolejność głosowania nad poprawkami.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Mamy poprawki pana senatora Gawłowskiego i pana senatora Mroza. Czy jakieś pominąłem, przepraszam, czy… Nie.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Państwo, w pierwszej kolejności należy przegłosować poprawkę pana senatora Mroza. Tu intencja jest taka, ażeby w art. 1, w proponowanym art. 12a ust. 2 było napisane, że przepis stosuje się do ośrodków, w których 100% udziałów ma Skarb Państwa. W dalszej kolejności będą poprawki nr 1 i 2, pana senatora Gawłowskiego.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Z ewentualnym upoważnieniem dla Biura Legislacyjnego, że jeżeli przejdzie ta poprawka, to żeby wszędzie zamienić na 100-procentowe…</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#MirosławReszczyński">Nie, po prostu będziemy… Ten przepis w nowym brzmieniu tylko w…</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">W pkcie 2, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#MirosławReszczyński">…ust. 2…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">W dwóch fragmentach.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Szanowni Państwo, głosujemy nad poprawką pana senatora Mroza, która mówi, że ustawa obejmuje wyłącznie spółki ze 100-procentową własnością Skarbu Państwa. Nawet jeśli 1% udziałów ma inny podmiot, to ustawa takiej spółki nie obejmuje.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Pan mecenas chce coś dodać.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MirosławReszczyński">Jak rozumiem, tylko w zakresie, który odnosi się do spółek. Nie mówimy o tych jednostkach sektora finansów publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Tak jest, spółek. Szanowni Państwo, w części dotyczącej spółek.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto jest za poparciem poprawki pana senatora Mroza? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">7 głosów za na sali.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">9 głosów na sali przeciw.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#KrzysztofKwiatkowski">1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#KrzysztofKwiatkowski">Proszę o zamknięcie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-46.8" who="#KrzysztofKwiatkowski">Za wnioskiem pana senatora Mroza głosowało 11 senatorów, 21 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-46.9" who="#KrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.</u>
<u xml:id="u-46.10" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kolejne poprawki, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MirosławReszczyński">Następnie proponuję głosowanie nad poprawką pana senatora Gawłowskiego, zawartą w tym zestawieniu, które szanowni państwo otrzymali, w pkcie 1. Proponuje się tutaj modyfikację brzmienia art. 12a ust. 2 pkt 1,tj. nadanie nowego brzmienia pktowi 1, i zmianę poszczególnych wyrazów w pkcie 2 tej jednostki redakcyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">A w warstwie merytorycznej: 50% udziałów…</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem poprawki pana senatora Gawłowskiego? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">9 senatorów na sali za.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów przeciw.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#KrzysztofKwiatkowski">8 głosów na sali.</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#KrzysztofKwiatkowski">Proszę o dodanie wyników głosowania zdalnego i przedstawienie zbiorczego wyniku głosowania.</u>
<u xml:id="u-48.8" who="#KrzysztofKwiatkowski">21 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 12 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-48.9" who="#KrzysztofKwiatkowski">Poprawka uzyskała wymaganą większość.</u>
<u xml:id="u-48.10" who="#KrzysztofKwiatkowski">Druga poprawka pana senatora Gawłowskiego.</u>
<u xml:id="u-48.11" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MirosławReszczyński">To jest poprawka do ust. 4 w proponowanym art. 12a. Chodzi o to, żeby wykaz, który przekazują zobowiązane podmioty, był przekazywany w postaci elektronicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Poprawka jest jasna.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto z pań i panów senatorów jest za jej przyjęciem? O elektronicznym wykazie…</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Na sali 14 głosów za.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#KrzysztofKwiatkowski">3 senatorów na sali się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-50.7" who="#KrzysztofKwiatkowski">Proszę o podanie zbiorczych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-50.8" who="#KrzysztofKwiatkowski">30 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 3 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-50.9" who="#KrzysztofKwiatkowski">Poprawka uzyskała wymaganą większość.</u>
<u xml:id="u-50.10" who="#KrzysztofKwiatkowski">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy wraz z wcześniej przyjętymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-50.11" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto jest za jego przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-50.12" who="#KrzysztofKwiatkowski">11 głosów za.</u>
<u xml:id="u-50.13" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.14" who="#Gloszsali">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-50.15" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto jest przeciw? Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-50.16" who="#KrzysztofKwiatkowski">Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-50.17" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.18" who="#KrzysztofKwiatkowski">5 senatorów się wstrzymało, na sali.</u>
<u xml:id="u-50.19" who="#KrzysztofKwiatkowski">Proszę o dodanie wyników głosowania zdalnego i przedstawienie zbiorczych wyników.</u>
<u xml:id="u-50.20" who="#KrzysztofKwiatkowski">24 głosy za, bez głosów sprzeciwu, 7 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-50.21" who="#KrzysztofKwiatkowski">Stwierdzam, że projekt został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-50.22" who="#KrzysztofKwiatkowski">Czy pan senator Gawłowski zgodzi się pełnić obowiązki senatora sprawozdawcy połączonych komisji?</u>
<u xml:id="u-50.23" who="#StanisławGawłowski">Tak. Bardzo dziękuję. I dziękuję za poparcie tego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-50.24" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.25" who="#KrzysztofKwiatkowski">Wraz z panem przewodniczącym Frankiewiczem zamykamy wspólne posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-50.26" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo ciepło i serdecznie państwu dziękujemy za wspólną pracę.</u>
<u xml:id="u-50.27" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 23</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>