text_structure.xml
33.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 33</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, witam wszystkich serdecznie na sto trzydziestym siódmym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Dzisiaj mamy 2 punkty w porządku posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Witam występującego w imieniu ministra spraw zagranicznych pana wiceministra Piotra Wawrzyka, który do nas dotarł wraz z ekipą. Z ramienia Ministerstwa Sprawiedliwości jest z nami pani Marzena Górzyńska, naczelnik Wydziału Traktatowego i Międzynarodowej Współpracy Prawnej w Sprawach Cywilnych. W imieniu ministra finansów występuje dzisiaj pani Marta Bułacińska-Karwat, naczelnik Wydziału Międzynarodowego w departamencie…</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">I witam serdecznie panie legislator. 2 panie mamy na liście…</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Gloszsali">Jedną. I pana.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">Jedną.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">Jedna pani, tak jest… Witam serdecznie. Od zawsze z nami…</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">Witam przede wszystkim wszystkie panie senator i wszystkich senatorów, zarówno tych obecnych na sali, jak i tych obradujących zdalnie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, mamy pół godzinki na przeprowadzenie oceny, po pierwsze, ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 20 września 2022 r. Ten punkt, w porządku obrad jako drugi, będziemy procedować w pierwszej kolejności – na prośbę Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#BogdanKlich">W drugiej kolejności będzie rozpatrzenie ustawy o wykonaniu Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w zakresie współpracy w sprawach karnych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BogdanKlich">Czy jest zgoda pań i panów senatorów na taki porządek obrad? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#BogdanKlich">W związku z tym procedujemy według tej kolejności.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#BogdanKlich">Zaczynamy od ustawy o ratyfikacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#BogdanKlich">Pan minister Piotr Wawrzyk ma głos.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrWawrzyk">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrWawrzyk">Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrWawrzyk">W imieniu rządu mam zaszczyt przedstawić państwu ustawę o ratyfikacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii. Ustawa dotyczy ratyfikacji umowy dotyczącej unikania podwójnego opodatkowania. To jest pierwsza tego rodzaju umowa między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PiotrWawrzyk">Zwracam uwagę, że Brazylia jest w Ameryce Łacińskiej najważniejszym partnerem handlowym Rzeczypospolitej. To ponaddwustumilionowy rynek zbytu dla polskich towarów, w szczególności wysoko przetworzonych. Kraj ten posiada również bogate zasoby naturalne, co czyni go atrakcyjnym miejscem lokowania polskich inwestycji bezpośrednich. Celem umowy jest wzmocnienie wzajemnej współpracy gospodarczo-handlowej poprzez zapewnienie korzystnego otoczenia prawnego w zakresie opodatkowania dochodów transgranicznych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PiotrWawrzyk">Wartość polskiego eksportu do Brazylii to ponad 2,5 miliarda, a z Brazylii – prawie 6,5 miliarda. Bilans handlowy między Brazylią a Polską wykazał nadwyżkę w wysokości prawie 208 milionów dolarów, co pozwala wysnuć wniosek, że jest jeszcze duży potencjał do wzrostu relacji handlowych.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PiotrWawrzyk">Struktura umowy jest wzorowana na modelowej konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku w jej aktualnej wersji z 2007 r. oraz modelowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie podatku od dochodu i majątku z 2017 r. Jest również zgodna z aktualną polityką podatkową Polski realizowaną w obszarze tego rodzaju umów.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PiotrWawrzyk">W szczególności należy wskazać, że umowa zawiera regulacje składające się na tzw. minimalny standard przewidziany w Konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysku. Konwencja ta sporządzona została w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., a podpisana przez Polskę 7 czerwca 2017 r. Należy podkreślić, że umowa zawiera szereg regulacji antyabuzywnych mających przeciwdziałać jej nadużywaniu. W szczególności są to regulacje ograniczające przyznanie korzyści umownych w odniesieniu do dochodów korzystających ze szczególnych reżimów podatkowych, klauzula zastrzegająca korzystanie z przywilejów umownych jedynie dla podmiotów kwalifikowanych oraz regulacje ograniczające przyznanie korzyści zakładom położonym w państwach trzecich.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PiotrWawrzyk">Wysoka Komisjo, ponieważ projekt zawiera regulacje objęte materią ustawową, wymagana jest ratyfikacja w drodze ustawy. W imieniu rządu wnoszę o akceptację powyższej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję za to wprowadzenie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać naszą panią legislator… naszego pana legislatora, jakie ma uwagi odnośnie do tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrMagda">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrMagda">Wysoka Komisjo, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do przedmiotowej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z pań i panów senatorów chciałby zabrać głos w dyskusji odnośnie do tej ustawy?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKlich">A zdalnie?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BogdanKlich">O, pan senator dzisiaj pilnuje porządku… Bardzo się cieszę.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że wszystko jest jasne i że w związku z tym możemy przystąpić do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#BogdanKlich">Tryb prac nad tą ustawą… Przypomnę, że będziemy głosować teraz w sprawie przyjęcia ustawy o wykonaniu umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i…</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#BogdanKlich">…ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 20 września 2022 r.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za?</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#BogdanKlich">Głosowanie zdalne…</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#BogdanKlich">I proszę…</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Przewodniczący…</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#BogdanKlich">…o zsumowanie wyników.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#DanutaJazłowiecka">…nie otrzymałam ankiety.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#BogdanKlich">Proszę?</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DanutaJazłowiecka">Nie otrzymałam ankiety.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KazimierzKleina">To niech pani senator powie, jak głosuje.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#Gloszsali">Tak, nie trzeba ponownie wysyłać…</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BogdanKlich">To proszę nam powiedzieć w takim razie…</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#DanutaJazłowiecka">Głosuję za.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KazimierzKleina">O, i udało się.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Wszystko jest jasne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Proszę o podanie zbiorczych wyników.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AgataMianowska">5 głosów za.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#BogdanKlich">Jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#BogdanKlich">Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej pozytywnie oceniła ratyfikację umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#BogdanKlich">Państwo pozwolą, że nie będę już po raz trzeci odczytywał pełnej nazwy tej umowy…</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#BogdanKlich">…bo byłoby to nie do wytrzymania.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#BogdanKlich">Kto z pań bądź panów senatorów chciałby być sprawozdawcą naszej komisji?</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#BogdanKlich">Pan senator Szwed? Bardzo proszę…</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#AleksanderSzwed">Tak, Panie Przewodniczący. Wyrażam zgodę.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#BogdanKlich">Czy komisja akceptuje tę kandydaturę, zgadza się, żeby pan senator Szwed był sprawozdawcą naszej komisji?</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#DanutaJazłowiecka">Tak, akceptujemy.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka wyraziła naszą wspólną opinię. Pan senator Szwed będzie sprawozdawcą naszej komisji. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#AleksanderSzwed">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do kolejnego punktu: rozpatrzenie ustawy o wykonaniu Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w zakresie współpracy w sprawach karnych.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę przedstawicieli rządu o przedstawienie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KatarzynaNaszczyńska">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KatarzynaNaszczyńska">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KatarzynaNaszczyńska">Szanowna Komisjo, w imieniu ministrów zajmujących się projektem uprzejmie przepraszam za to, że dzisiaj to dyrektor Departamentu Legislacyjnego Prawa Karnego będzie prezentować… Ja będę miała tę przyjemność…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Pani dyrektor Katarzyna Naszczyńska…</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KatarzynaNaszczyńska">Tak, to ja.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BogdanKlich">…jest z nami i będzie w imieniu Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawiała ten projekt.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BogdanKlich">Protokołowi stało się zadość, dlatego że na sali był pan wiceminister Wawrzyk, w związku z czym…</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KatarzynaNaszczyńska">Bardzo się cieszę. I dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#BogdanKlich">…wszystko jest w porządku, Pani Dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KatarzynaNaszczyńska">Dziękuję, Panie Przewodniczący, jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KatarzynaNaszczyńska">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KatarzynaNaszczyńska">Rządowy projekt ustawy o wykonaniu Umowy o handlu i współpracy pomiędzy Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w zakresie współpracy w sprawach karnych stanowi uzupełnienie krajowego porządku prawnego w zakresie niezbędnym dla umożliwienia wydawania obywateli polskich do Zjednoczonego Królestwa, zgodnie z przepisami Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli i w Londynie w dniu 30 grudnia 2020 r.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#KatarzynaNaszczyńska">Projekt ustawy zakłada, że obywatele polscy będą mogli być przekazywani do Zjednoczonego Królestwa na podstawie nakazu aresztowania jedynie wtedy, gdy będą spełnione następujące warunki. Po pierwsze, czyn nie został popełniony na terytorium Polski ani na polskim statku wodnym lub powietrznym oraz, po drugie, czyn stanowi przestępstwo według prawa polskiego lub stanowiłby według niego przestępstwo w razie popełnienia na terytorium Polski, zarówno w czasie jego popełnia, jak i w chwili wpłynięcia nakazu.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#KatarzynaNaszczyńska">Proponujemy jednocześnie na mocy ustawy ustanowić ogólną regułę, zgodnie z którą we współpracy w sprawach karnych ze stosunków międzynarodowych ze Zjednoczonym Królestwem, w zakresie określonym w części trzeciej umowy, stosuje się przepisy tej umowy oraz w zakresie w niej nieuregulowanym odpowiednio przepisy mające zastosowanie w stosunkach z państwami członkowskimi Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#KatarzynaNaszczyńska">Należy zaznaczyć, że tzw. umowa brexitowa została zawarta wyłącznie przez Unię Europejską, tak że państwa członkowskie nie są samodzielnymi stronami tej umowy. Dlatego nie mogła ona zostać uznana za umowę ratyfikowaną przez Polskę w rozumieniu art. 55 ust. 2 konstytucji. Ekstradycja obywatela polskiego może być dokonana na wniosek innego państwa lub sądowego organu międzynarodowego, jeżeli możliwość taka wynika z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej lub ustawy wykonującej akt prawa stanowionego przez organizację międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska jest członkiem, pod warunkiem, że czyn objęty wnioskiem o ekstradycję został popełniony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz stanowi przestępstwo według prawa Rzeczypospolitej Polskiej lub stanowiłby przestępstwo według prawa Rzeczypospolitej Polskiej w razie popełnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarówno w czasie jego popełnienia, jak i w chwili złożenia wniosku. W konsekwencji, zgodnie ze złożonym Zjednoczonemu Królestwu przez Unię Europejską powiadomieniem, obywatele polscy obecnie nie są przez Polskę wydawani na podstawie postanowień umowy.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#KatarzynaNaszczyńska">Kwestia współpracy w sprawach karnych w stosunkach pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej a Zjednoczonym Królestwem należy obecnie do wyłącznej kompetencji zewnętrznej Unii i nie jest możliwe uregulowanie kwestii wydawania obywateli polskich w umowie dwustronnej zawieranej pomiędzy Polską a Zjednoczonym Królestwem. W celu wykonania obowiązku ekstradycji własnych obywateli niezbędne jest zatem przyjęcie ustawy o charakterze czysto technicznym, która jest ograniczona do odesłania do właściwych postanowień umowy dotyczących wydawania osób pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem. Jako ustawa wykonująca akt prawa stanowionego przez organizację międzynarodową, której Polska jest członkiem, ustawa niniejsza pozwoli na stosowanie tych postanowień przez Polskę z poszanowaniem zakazu wynikającego z art. 55 konstytucji.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#KatarzynaNaszczyńska">Zwracamy tutaj uwagę – to do wiadomości państwa senatorów – że w roku 2021 Zjednoczone Królestwo skierowało do Polski 5 nakazów aresztowania, z których 3 dotyczyły polskich obywateli. W każdej sprawie sądy odmawiały wydania polskich obywateli z uwagi na to, że obecnie nie ma takiej podstawy. W 2022 r. Zjednoczone Królestwo nie skierowało do Polski żadnego takiego nakazu.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#KatarzynaNaszczyńska">W związku z wejściem ustawy w życie konieczne będzie także dostosowanie do jej treści powiadomienia złożonego na podstawie art. 603 ust. 2 tzw. umowy brexitowej. Przewidzieliśmy w związku z tym odpowiednio długi okres vacatio legis, w czasie którego zostanie przeprowadzona procedura dostosowawcza. Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję również.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BogdanKlich">Jaka jest opinia legislatorów? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#IwonaKozeraRytel">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#IwonaKozeraRytel">Ustawa nie budzi zasadniczych wątpliwości o charakterze legislacyjnym, niemniej Biuro Legislacyjne zdecydowało się w swojej opinii podnieść kwestię o charakterze technicznolegislacyjnym. Otóż w art. 1 posłużono się techniką zastrzeżenia do innego przepisu tej ustawy, która w ocenie Biura Legislacyjnego jest nieprecyzyjna i niezgodna z zasadami techniki prawodawczej. W art. 1 wskazuje się bowiem, jakie przepisy znajdą zastosowanie we współpracy w sprawach karnych ze stosunków międzynarodowych ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, natomiast w art. 2 określa się, na jakich warunkach możliwe jest przekazanie obywatela polskiego do Zjednoczonego Królestwa. A więc zakresy tych 2 regulacji są odmienne. W związku z powyższym trzeba stwierdzić, że formuła „z zastrzeżeniem art. 2” jest normatywnie zbędna. Zgodnie z §23 ust. 3 zasad techniki prawodawczej relację pomiędzy przepisami określa się wyłącznie w przypadku, gdy budzi ona wątpliwość oraz zachodzi konieczność wskazania, który przepis jest zasadą, a który od niej wyjątkiem bądź jej uszczegółowieniem. Przepis art. 2 nie jest ani wyjątkiem, ani uszczegółowieniem art. 1.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#IwonaKozeraRytel">Dlatego też została sformułowana propozycja poprawki. Ta propozycja poprawki dodatkowo ma na celu sformułowanie przepisu w taki sposób, aby był on bardziej czytelny i komunikatywny dla adresatów normy prawnej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BogdanKlich">Ministerstwo?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KatarzynaNaszczyńska">Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Senatorowie, w pełni zgadzamy się z opinią biura, tak że popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję na ten temat i na inne tematy.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#BogdanKlich">Pan senator Szwed, pani senator Jazłowiecka i ja w trzeciej kolejności.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AleksanderSzwed">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AleksanderSzwed">W związku z pozytywną opinią rządu przejmuję tę propozycję poprawki Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#BogdanKlich">Świetnie. To jeżeli pan przejmuje, to bardzo proszę o jej zaprezentowanie.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AleksanderSzwed">Przed chwilą pani mecenas ją zaprezentowała.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#BogdanKlich">To proszę o jej odczytanie, bo…</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#AleksanderSzwed">Dobrze. To prosimy…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę. Z formalnego punktu widzenia musimy to mieć jako naszą poprawkę…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IwonaKozeraRytel">Art. 1 otrzymuje brzmienie: „W zakresie współpracy w sprawach karnych ze stosunków międzynarodowych ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej stosuje się: 1) przepisy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony” – i tu adres promulgacyjny. I pkt 2: „odpowiednio przepisy mające zastosowanie w stosunkach z państwami członkowskimi Unii Europejskiej – w zakresie nieuregulowanym w pkt 1”.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BogdanKlich">Czy pan senator Szwed tak brzmiącą poprawkę przejmuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AleksanderSzwed">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BogdanKlich">Świetnie. To taką poprawkę poddamy pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BogdanKlich">A teraz jeszcze dyskusja.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#DanutaJazłowiecka">Ja chciałabym zapytać, bo być może mi to umknęło, od kiedy mamy problemy z ustanowieniem zasad w sprawie ekstradycji z Irlandią Północną. Ile w międzyczasie było takich przypadków i o jakim charakterze to były przypadki? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Pani Dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KatarzynaNaszczyńska">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KatarzynaNaszczyńska">Szanowna Pani Senator, tak jak wspomniałam na wstępie, zasadniczo nasze, nazwijmy to, problemy – w mojej ocenie nie są to problemy, jest to po prostu luka prawna, którą musimy w tej chwili uzupełnić i czynimy to na mocy procedowanego projektu – wiążą się z faktem, że 30 grudnia 2020 r., jak wszyscy pamiętamy, została podpisana tzw. umowa brexitowa, co spowodowało, a to z uwagi na to, że Unia Europejska była stroną tej umowy i ta umowa na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi obecnie obowiązujący również Polskę akt prawa Unii Europejskiej, że Unia przejęła kompetencje w zakresie decydowania również o kwestiach możliwości wydawania obywateli poszczególnych państw członkowskich do Wielkiej Brytanii. Tak jak już wspominałam w swoim wstępnym wystąpieniu, my nie możemy jako Polska zawrzeć z Wielką Brytanią umowy bilateralnej. Nie mamy do tego upoważnienia, prawa z uwagi na to, że umowa brexitowa została zawarta w ramach kompetencji wyłącznych Unii Europejskiej. Stąd procedowanie nad tą ustawą, które – tu uprzedzam ewentualne pytania – trochę trwało. Proszę nie sugerować się tym, że ta ustawa zawiera jedynie 1 czy 2 przepisy, że jest taka krótka. Proszę mi wierzyć, wymagało to wielu analiz prawnych czynionych przez różne resorty. Ta ustawa umożliwi wykonanie umowy brexitowej, która nas wiąże. Jednocześnie Polska jest związana przepisami własnej konstytucji, która obecnie uniemożliwia wydawania obywateli polskich do Wielkiej Brytanii w warunkach innych niż przewidziane w art. 55. A zatem ta ustawa umożliwi nam procedowanie w pełni obrotu zagranicznego w sprawach karnych z Wielką Brytanią na, nazwijmy to, normalnych zasadach.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KatarzynaNaszczyńska">Tak jak wspomniałam, w 2021 r. Zjednoczone Królestwo skierowało do Polski 5 nakazów aresztowania, z których 3 dotyczyły polskich obywateli. Sądy odmawiały, no bo musiały to zrobić, nie było podstawy do tego, żeby te nakazy aresztowania… To są nakazy aresztowania. Nie są europejskie nakazy aresztowania, tak jak to się dzieje w stosunkach z innymi państwami członkowskimi, ani nie są to ekstradycje. Wielka Brytania, jak wiemy, jest państwem trzecim, ale korzysta ze specjalnego statusu jako byłe państwo członkowskie. Tak że stosujemy nakazy aresztowania wobec obywateli, którzy są wydawani przez nas Wielkiej Brytanii i przez Wielką Brytanię do nas. Tak jak mówię, w 2021 r. były to 3 nakazy. W 2022 r. UK nie skierowało już żadnego nakazu, co może wynikać z tej prostej przyczyny, że byli świadomi tego, że u nas toczą się prace nad projektem ustawy. Poza tym przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości spotykali się m.in. z panią ambasador Wielkiej Brytanii w tej sprawie. Cały czas informowaliśmy, że te prace trwają. Tak jak mówię, proszę nie sugerować się tym, że ta ustawa zawiera 2 przepisy, bo, jak państwo wszyscy wiecie, czasem 2 przepisy…</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#KatarzynaNaszczyńska">…wymagają…</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#BogdanKlich">Ale my się tym nie sugerujemy, bynajmniej. Tak że…</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#KatarzynaNaszczyńska">Ja wiem, ale tamtym tygodniu mieliśmy na posiedzeniu komisji podobne pytanie, dlaczego… Mam nadzieję, że po tych moich bardzo wyczerpujących wyjaśnieniach będzie to już jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BogdanKlich">Sytuacja jest klarowna, sytuacja jest zupełnie klarowna.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#DanutaJazłowiecka">Nie.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#BogdanKlich">Procedura jest dla nas…</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#DanutaJazłowiecka">Nie, nie, nie…</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#BogdanKlich">…zupełnie jasna, a to dlatego…</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#DanutaJazłowiecka">Nie jest.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#BogdanKlich">…że nie po raz pierwszy procedujemy taką ustawę. Wiemy o tym doskonale, że umowy międzynarodowe podpisywane przez Unię Europejską z jakimikolwiek zewnętrznymi podmiotami wymagają dodatkowych ratyfikacji w państwach członkowskich. W związku z tym to nie budzi wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#BogdanKlich">Ale pani senator Jazłowiecka chciała jeszcze zabrać głos.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#BogdanKlich">Za chwilę nie będziemy mieć kworum, więc bardzo proszę, Pani Senator, bardzo króciutko…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję pani za odpowiedź. Rzeczywiście pani powtórzyła to, co powiedziała pani na samym początku. Być może nie zrozumiała pani mojego pytania. Mnie tak naprawdę chodziło o sytuację związaną z Polską, o to, kiedy i ile razy Polska wystąpiła o ekstradycję. I chciałabym zapytać, dlaczego tyle lat potrzebowaliście państwo na przygotowanie tej umowy, skoro takie umowy są zawierane z krajami trzecimi. Czym ona się tak bardzo różni od tych, które mamy podpisane z innymi trzecimi krajami? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#BogdanKlich">Proszę o odpowiedź nie dłuższą aniżeli 1-minutową, bo za chwileczkę przestaniemy mieć kworum. Senatorowie mają także inne obowiązki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KatarzynaNaszczyńska">Szanowna Pani Senator, ja tylko pozwolę sobie zauważyć, że my nie zawieramy umowy z Wielką Brytanią jako państwem trzecim. Jest to ustawa, która wykonuje – wykonuje – umowę w zakresie niezbędnym dla wydawania obywateli. My dzisiaj nie debatujemy nad umową pomiędzy Polską a Wielką Brytanią. To wynika z tego argumentu, o którym już wcześniej mówiłam 2 razy. Trzeci raz pozwolę sobie zauważyć, że Polska jako członek Unii Europejskiej jest zobligowana do stosowania…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#DanutaJazłowiecka">To wszystko wiemy.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#KatarzynaNaszczyńska">…umowy brexitowej…</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#DanutaJazłowiecka">Proszę odpowiedzieć na moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#KatarzynaNaszczyńska">…zawartej pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. My nie możemy, tak jak już powiedziałam wcześniej, zawrzeć umowy bilateralnej, bo doprowadzilibyśmy do sytuacji, że umowa między Wielką Brytanią… I co? I 20 kolejnych takich umów? Właśnie do tego zmierza…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#BogdanKlich">Trzeci raz pani dyrektor powtórzyła ten argument.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#BogdanKlich">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#BogdanKlich">Musimy przyjąć dzisiaj…</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#DanutaJazłowiecka">Ja mimo wszystko nie jestem usatysfakcjonowana…</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#BogdanKlich">…ten akt prawny.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#DanutaJazłowiecka">…odpowiedzią pani minister.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem tego aktu prawnego?</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#AleksanderSzwed">Jeszcze poprawka.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#BogdanKlich">Kto… Tak.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za poprawką przedstawioną przez Biuro Legislacyjne, przejętą przez pana senatora Szweda?</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#BogdanKlich">Zdalnie…</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#BogdanKlich">I proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#BogdanKlich">Głosowało 5 senatorów, jednogłośnie za.</u>
<u xml:id="u-30.18" who="#BogdanKlich">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-30.19" who="#BogdanKlich">A zatem możemy głosować nad przyjęciem ustawy wraz z tą poprawką.</u>
<u xml:id="u-30.20" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy?</u>
<u xml:id="u-30.21" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-30.22" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-30.23" who="#BogdanKlich">Zdalnie…</u>
<u xml:id="u-30.24" who="#BogdanKlich">I proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-30.25" who="#BogdanKlich">5 senatorów głosowało i znów jednogłośnie za.</u>
<u xml:id="u-30.26" who="#BogdanKlich">Ten akt prawny, ustawa wraz z poprawką została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-30.27" who="#BogdanKlich">Dziękuję uprzejmie wszystkim państwu uczestniczącym w posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-30.28" who="#BogdanKlich">Sprawozdawcę będzie pan senator Szwed.</u>
<u xml:id="u-30.29" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne kandydatury? Nie ma innych kandydatur.</u>
<u xml:id="u-30.30" who="#BogdanKlich">W związku z tym, Panie Senatorze, będzie pan naszym sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-30.31" who="#AleksanderSzwed">Wyrażam zgodę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.32" who="#BogdanKlich">Zamykam… Pan senator podziękował.</u>
<u xml:id="u-30.33" who="#BogdanKlich">Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.34" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 58</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>