text_structure.xml 71 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 32</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Witam na sto pierwszym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Mam nadzieję, że wszyscy panowie senatorowie i panie senator, którzy są członkami komisji, mieli już okazję się podłączyć albo są z nami.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Mamy na dzisiaj bardzo obfity porządek obrad, bo punktów jest 10.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Chciałbym wprowadzić korektę czy właściwie autokorektę do porządku obrad, tak aby punkt dziesiąty – ze względu na zobowiązania pana wiceministra rozwoju i technologii – został przez nas rozpatrzony jako pierwszy. Pozostałe punkty zrealizowalibyśmy w odpowiedniej, przedstawionej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa jest przeciw takiej zmianie w porządku obrad? Nie widzę, nie słyszę…</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że porządek obrad został zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">W związku z tym rozpoczniemy nasze posiedzenie, proszę państwa, od rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady…</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Gloszsali">Panie Przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">…w sprawie ochrony Unii i jej państw członkowskich przed stosowaniem wymuszenia ekonomicznego przez państwa trzecie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">Głos ma pan Grzegorz Piechowiak, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Wspomagają go 2 osoby.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">Witam państwa serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzPiechowiak">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#GrzegorzPiechowiak">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#GrzegorzPiechowiak">Chciałbym przedstawić stanowisko rządu o projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony Unii i jej państw członkowskich przed stosowaniem wymuszenia ekonomicznego przez państwa trzecie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#GrzegorzPiechowiak">Widzimy potrzebę uchwalenia takiego instrumentu na poziomie Unii Europejskiej w celu wypełnienia luki w prawodawstwie w związku z narastającym problemem wymuszenia ekonomicznego. Unia nie ma obecnie ram legislacyjnych dających możliwość przeciwdziałania temu procederowi. Instrument umożliwiałby powstrzymanie państw przed ograniczaniem lub grożeniem ograniczaniem handlu lub inwestycji w celu doprowadzenia do zmiany polityki Unii w obszarach takich jak: zmiana klimatu, opodatkowanie lub bezpieczeństwo żywności. Proponowane narzędzie ma na celu deeskalację i doprowadzenie do zaprzestania stosowania określonych środków przymusu poprzez dialog jako pierwszy krok. Wszelkie środki podejmowane przez Unię byłyby stosowane wyłącznie w ostateczności, w sytuacji braku innego sposobu rozwiązania problemu zastraszania gospodarczego przybierającego różne formy – począwszy od stosowania przez kraje jawnego przymusu i narzędzi ochrony handlu przeciwko Unii, poprzez wybiórcze kontrole graniczne lub kontrole bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do towarów pochodzących z danego państwa członkowskiego, a skończywszy na bojkocie towarów określonego pochodzenia.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#GrzegorzPiechowiak">Celem jest zachowanie prawa Unii i państw członkowskich do dokonywania wyborów i podejmowania decyzji politycznych oraz zapobieganie poważnej ingerencji w ich suwerenność. Unia zamierza bezpośrednio współpracować z danym państwem w celu zaprzestania przez nie zastraszania ekonomicznego. Jeżeli współpraca nie przyniesie oczekiwanego skutku, nowy instrument umożliwi dostosowaną do potrzeb, szybką i skuteczną reakcję w postaci nałożenia ceł i ograniczeń przywozów z danego państwa, ograniczeń w zakresie usług lub inwestycji bądź kroków mających na celu ograniczenie dostępu danego państwa do rynku wewnętrznego Unii.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#GrzegorzPiechowiak">Zakres potencjalnych środków ma być szeroki, aby umożliwić wybór skutecznej i efektywnej odpowiedzi, która jednocześnie nie będzie wiązać się z dużymi kosztami dla unijnych podmiotów gospodarczych. Katalog środków przewiduje zarówno klasyczne rozwiązania związane z obszarem towarów i usług, praw własności intelektualnej i bezpośrednich inwestycji zagranicznych, jak i rozwiązania przewidujące ograniczenie w dostępie do rynku zamówień publicznych, kapitału, zezwoleń na produkty zgodne z przepisami chemicznymi i sanitarnymi, a także w dostępie do programów badawczych finansowanych przez Unię.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#GrzegorzPiechowiak">Co istotne, unijne środki reagowania są krokiem fakultatywnym, dostępnym jedynie w ostateczności i podlegającym licznym warunkom. Mogą one jednak zostać szybko zastosowane, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Muszą one być proporcjonalne do szkód, którym przeciwdziałają, ukierunkowane i tymczasowe. Ogólnym celem pozostaje odstraszanie od stosowania przymusu, a środki przeciwdziałania są ostatecznością. Wprowadzenie tego mechanizmu stanowić będzie sygnał dla partnerów międzynarodowych, że Unia nie zamierza godzić się na wymuszanie ekonomiczne, jest asertywna i prowadzi działania na rzecz zapewnienia strategicznej otwartej autonomii. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Teraz czas na przedstawienie projektu opinii naszej komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Ten projekt przedstawi pani senator Danuta Jazłowiecka, która jest sprawozdawcą w tym punkcie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BogdanKlich">Pani senator obraduje zdalnie, więc bardzo proszę o przedstawienie nam zdalnie projektu opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DanutaJazłowiecka">Rzeczywiście jest to, uważam, bardzo dobra inicjatywa – szczególnie patrząc na doświadczenia, jakie mamy w chwili obecnej. Niemniej jednak w tym rozporządzeniu Komisja nie przewiduje jakiegoś harmonogramu etapów analizy lub konsultacji z państwami trzecimi czy z państwem trzecim, aby przyjąć akt docelowy. Wydaje mi się, że to jest słabość. Być może się mylę. Proszę tutaj pana ministra o opinię w tej sprawie, czy rzeczywiście taki harmonogram powinien mieć miejsce. Być może w jakichś dokumentach niepublicznych taki harmonogram będzie opracowany. Wydaje mi się, że jednak powinniśmy wiedzieć, czego się można spodziewać i jak będzie wyglądać cały proces nakładania sankcji w przypadku jakichś problemów z państwem trzecim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Pani Senator, czy możemy prosić o puentę, mianowicie o projekt naszego stanowiska?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">A ja oczywiście zaraz oddam głos panu ministrowi, żeby odpowiedział na pani pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DanutaJazłowiecka">Oczywiście, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#DanutaJazłowiecka">Ja popieram zarówno stanowisko, jak i projekt rozporządzenia. I rekomenduję komisji przyjęcie stanowiska rządu i przyjęcie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#DanutaJazłowiecka">A jednocześnie chciałabym podziękować za bardzo głęboką i rzetelną analizę oraz świetne przygotowanie opinii przez biuro naszej komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję również.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę o odniesienie się do tego pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzPiechowiak">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#GrzegorzPiechowiak">Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#GrzegorzPiechowiak">To jest etap bardzo początkowy tego rozporządzenia w Unii Europejskiej. Trwają szczegółowe prace. Myślę, że ta uwaga pani senator może być celowa. My chętnie podzielimy się z Komisją Europejską takim pytaniem, dlatego że – tak jak mówię – to jest na początkowym etapie, jeszcze toczą się rozmowy na ten temat. Myślę, że o takim harmonogramie również moglibyśmy pomyśleć. Można by przedstawić nasz wariant do refleksji, do przemyślenia. Bo, jak mówię, to jest bardzo wstępny etap. Dlatego też jeszcze dużo pracy przed Komisją Europejską. Ale każda uwaga, wydaje mi się, może być zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKlich">Kto z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AleksanderSzwed">Panie Przewodniczący, senator Aleksander Szwed. Ja…</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze. Senator Aleksander Szwed, wiceprzewodniczący komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AleksanderSzwed">Ja przepraszam, ale nie do tego punktu się zgłaszam, tylko do porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AleksanderSzwed">Chciałbym złożyć taki wniosek formalny, żeby punkty siódmy, ósmy i dziewiąty rozpatrywać łącznie ze względu na to, że jest to pakiet legislacyjny mający na celu utworzenie europejskiego pojedynczego punktu dostępu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AleksanderSzwed">Tak że taki wniosek składam, jeżeli nie ma przeciwskazań ze strony Biura Legislacyjnego czy jakichś uwag w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Będę senatora prosił o powtórzenie tego wniosku, jak zakończymy pracę nad tym punktem.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AleksanderSzwed">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#BogdanKlich">Na razie, jak rozumiem, nie ma innych głosów w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#BogdanKlich">Rekomendacja pani wiceprzewodniczącej Jazłowieckiej jest jednoznaczna, a w związku z tym proponuję, żeby komisja poparła projekt tego aktu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#BogdanKlich">I chciałbym zapytać członków komisji, kto jest za taką rekomendacją.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#BogdanKlich">Zdalni…</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#BogdanKlich">I proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#BogdanKlich">5 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#BogdanKlich">Zaproponowana opinia została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#BogdanKlich">Dziękuję za pracę, która została wykonana nad punktem dziesiątym.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#BogdanKlich">Potwierdzam, że komisja popiera projekt tego aktu prawnego, a pan minister zobowiązał się do uwzględnienia uwag, które zostały zgłoszone w dyskusji przez panią senator Jazłowiecką, w czasie dalszych prac.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#BogdanKlich">Dziękuję panu ministrowi i zespołowi.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#BogdanKlich">Teraz przyszedł czas na powitanie pozostałych naszych gości. Witam delegację z Ministerstwa Finansów pod przewodnictwem pana Piotra Patkowskiego, podsekretarza stanu, obecnego zdalnie. Na sali mamy 3 osoby z Ministerstwa Finansów – witam państwa serdecznie. Witam przedstawiciela Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Marcina Kwasowskiego. Witam też pana prof. Nowaka-Fara, eksperta Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej, którego ekspertyzę zamówiliśmy podczas poprzedniego posiedzenia komisji. Jest to ekspertyza uzupełniająca do analizy przedstawionej przez naszych analityków.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#BogdanKlich">Będziemy nad tymi sprawami obradować w tej chwili, ponieważ w porządku obrad mamy w punkcie pierwszym wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021–2027 – powracamy do tego punktu obrad – a w punkcie drugim wniosek dotyczący decyzji Rady zmieniającej decyzję w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej. Tu także jest powrót do poprzedniego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#BogdanKlich">I jest wniosek pana senatora Szweda, aby te 2 punkty potraktować łącznie.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#BogdanKlich">Czy ja dobrze zrozumiałem pański wniosek formalny, Panie Senatorze?</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#Gloszsali">Nie, nie. Chodziło o ósmy, dziewiąty…</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#Gloszsali">To jest ósmy, dziewiąty…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AleksanderSzwed">Nie, Panie Przewodniczący. Mówiłem o punktach siódmym, ósmym i dziewiątym w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu – COM 723, 724 i 725.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#Gloszsali">Tak.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AleksanderSzwed">Te 3 punkty, w przypadku których jestem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#BogdanKlich">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#AleksanderSzwed">Jest to łączny pakiet legislacyjny, a w związku z tym uważam, że te 3 punkty możemy rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Dobrze, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BogdanKlich">Zasugerowałem się tutaj wnioskiem, który został złożony na poprzednim posiedzeniu przez naszego gościa.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#BogdanKlich">A zatem czy jest wniosek o to, aby punkty pierwszy i drugi potraktować łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzKleina">Panie Przewodniczący, te punkty myśmy już rozpatrywali łącznie na poprzednim posiedzeniu. I przedyskutowaliśmy je. Dzisiaj właściwie jest tylko podsumowanie, którego wynikiem ma być ewentualnie nasze stanowisko. I tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Ja rozumiem, że pan senator Kleina…</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzKleina">Wydaje się, że łącznie…</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#BogdanKlich">…składa wniosek o to, aby tak samo, jak na poprzednim posiedzeniu…</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KazimierzKleina">Tak mi się wydaje.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#BogdanKlich">…rozpatrywać punkty pierwszy i drugi łącznie. A zatem jest taki wniosek.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa jest przeciwko takiemu procedowaniu? Nie.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#BogdanKlich">W związku z tym punkty pierwszy i drugi będziemy rozpatrywać łącznie.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę przedstawiciela Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o przedstawienie stanowiska…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzKleina">Przepraszam, Panie Przewodniczący. Wydaje mi się, że myśmy tę kwestię dość wnikliwie przedyskutowali. Te 2 dokumenty zostały bardzo solidnie przedstawione i była nad nimi dyskusja. Myśmy poprosili tylko, żeby, właśnie zanim je przyjmiemy, dać trochę czasu. A więc wydaje się, że… To znaczy, ja nie mówię nie, ale…</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BogdanKlich">Przychylam się do wniosku pana senatora. Tak.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzKleina">Po prostu zmuszanie teraz przedstawicieli rządu do powtarzania rzeczy, które były już powiedziane i przedyskutowane, jest chyba niepotrzebne. Ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Przychylam się do wniosku pana senatora.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogdanKlich">Oddaję głos senatorowi sprawozdawcy, panu senatorowi Kazimierzowi Kleinie.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BogdanKlich">Wszystkich państwa informuję, że został przygotowany projekt naszej opinii, którą przedstawi pan senator Kleina. A dodatkowa ekspertyza, pana prof. Nowaka-Fara, jest do dyspozycji wszystkich członków komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzKleina">Pan przewodniczący już wszystko powiedział. Już nie ma co mówić, prawda?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KazimierzKleina">Ja chciałbym tylko jeszcze raz dla porządku powiedzieć, że na moją prośbę została przygotowana właśnie dodatkowa ekspertyza, bo sprawy dotyczące wieloletnich planów finansowych są na tyle istotnym problemem, wymagającym takiej pogłębionej dyskusji, że wydawało się, że przygotowanie takiej opinii jest zasadne. Ona została przygotowana przez pana profesora i rzeczywiście jest naprawdę dobrze pogłębiona, chociaż było niewiele czasu na jej przygotowanie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KazimierzKleina">I w efekcie tego proponuję państwu… Jak mówię, ja te wątpliwości zgłaszałem także na poprzednim posiedzeniu naszej komisji. Ewentualnie odczytałbym propozycję stanowiska naszej komisji. Wydaje mi się, że ta propozycja powinna dotyczyć takiego dialogu wewnętrznego, czyli dialogu z rządem, i chyba nie powinna być przedstawiona na zewnątrz, czyli instytucjom europejskim np. Ale ta kwestia… Ja nie jestem specjalistą w tej sprawie, więc raczej oddaję tę materię do decyzji pana przewodniczącego. Ale moja sugestia jest taka, że to mogłaby być opinia, która jest opinią właśnie w ramach dialogu z rządem.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#KazimierzKleina">A propozycja jest taka oto: „Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (KSUE) sprzeciwia się uzależnieniu kwestii poparcia dla przyjęcia koniecznych zmian w Wieloletnich Ramach Finansowych UE na lata 2021–2027 oraz decyzji o zasobach własnych od uruchomienia środków z Krajowego Planu Odbudowy. W ocenie komisji są to kwestie niezwiązane ze sobą, a opiniowane projekty aktów należy oceniać w oderwaniu od problemów wydatkowania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#KazimierzKleina">KSUE uznaje, że opiniowane projekty nie stanowią samodzielnych aktów i powinny być rozpatrywane i oceniane łącznie z całym pakietem Fit for 55, którego stanowią uzupełnienie. KSUE przypomina, że wyraziła już swoje opinie do poszczególnych elementów pakietu, w tym dotyczących utworzenia Społecznego Funduszu Klimatycznego, jak również włączenia dochodów pochodzących ze sprzedaży uprawnień do emisji do zasobów własnych Unii Europejskiej i podtrzymuje tę opinię. Zakres koniecznych zmian, zarówno w decyzji o zasobach własnych jak i w rozporządzeniu o Wieloletnich Ramach Finansowych będzie w tym przypadku pochodną decyzji podjętych w odniesieniu do pakietu Fit for 55.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#KazimierzKleina">KSUE popiera stanowisko rządu, uznając, że decyzje dotyczące opiniowanych projektów nie powinny być podejmowane w oderwaniu od pozostałych aktów, których wdrożenie w gruncie rzeczy stanowią. Z tego względu konieczne jest kompleksowe podejście, zarówno ze strony rządu RP jak i instytucji Unii Europejskiej w tym zakresie”.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#KazimierzKleina">Moja propozycja jest taka, żeby przyjąć to stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo. Panie Senatorze, dziękuję za wykonaną pracę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BogdanKlich">Dziękuję także wszystkim tym, którzy do tej pracy się przysłużyli.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#BogdanKlich">I chcę zapytać, kto z pań i panów senatorów chciałby wziąć udział w dyskusji. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#KazimierzKleina">Ja tylko jeszcze przypominam, Panie Przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#BogdanKlich">Pan senator Kleina jako pierwszy zapisał się do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzKleina">Bo ja przekazałem ten projekt i on pewnie dotarł do wszystkich członków komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzKleina">Proponuję, żeby tu zmienić tylko 2 słowa. Ja to odczytałem w takiej wersji, jakiej bym chciał, ale żeby była jasność w protokole i żeby gdzieś przez pomyłkę to nie umknęło naszej uwadze… A więc proponuję w pierwszej linijce słowo „zdecydowanie” wykreślić. Czyli będzie „sprzeciwia się”. Sprzeciw zawsze jest zdecydowany – tak mi się wydaje. I zamiast słowa „połączeniu” słowo „uzależnieniu”. Myślę, że tak będzie lepiej…</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#Gloszsali">Kwestii.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KazimierzKleina">„Uzależnieniu kwestii”.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#KazimierzKleina">Czyli słowo „połączeniu” wycinamy i będzie: „uzależnieniu kwestii poparcia dla przyjęcia koniecznych zmian”…</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#Gloszsali">„Uzależnieniu poparcia”.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#KazimierzKleina">Czyli słowo „kwestii” także wykreślamy.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#KazimierzKleina">Zostaje: „uzależnieniu poparcia dla przyjęcia koniecznych zmian”.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#KazimierzKleina">Ja to mam i dam pani do protokołu, gdyby komisja zgodziła się na takie stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#KazimierzKleina">To tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BogdanKlich">Jeśli chodzi o mnie, to co do pierwszej autopoprawki to ona nie została zaprezentowana, a w związku z tym traktuję słowo „zdecydowanie” jako niebyłe, co do drugiej autopoprawki to ona jest świeża, ale chyba też nie została przeczytana przez…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzKleina">Obie zostały przeze mnie przeczytane…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BogdanKlich">…we właściwy sposób.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#KazimierzKleina">…we właściwy sposób, ale, jak mówiłem, mogłoby to umknąć osobom przygotowującym protokół i mogłyby się oprzeć na tekście pisanym. Dlatego to jeszcze raz przedstawiłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję panu senatorowi za dokładność, precyzyjność i szczegółowość ekspertyzy i projektu opinii.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby się odnieść do projektu opinii?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#BogdanKlich">Przypominam, że rozmawiamy o punktach pierwszym i drugim łącznie. Czyli to jest opinia odnosząca się zarówno do wieloletnich ram finansowych, jak i do zasobów własnych Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#BogdanKlich">Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#BogdanKlich">Przystępujemy w związku z tym do głosowania nad opinią przedstawioną przez pana senatora Kleinę, która będzie opinią wewnętrzną adresowaną do rządu Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczącą 2 spraw – tzn. projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021–2027 oraz projektu decyzji Rady zmieniającej decyzję w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej – o odpowiednich sygnaturach.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem takiej opinii?</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#BogdanKlich">Zdalni…</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#KazimierzKleina">O, a cóż to? I zdalnie, i na miejscu?</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#BogdanKlich">Było 5 głosów za, przy czym nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#BogdanKlich">Ta pisemna opinia została przez komisję przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#BogdanKlich">Dziękuję wszystkim państwu za wykonaną dużą pracę nad sprawami bardzo poważnymi, bo de facto od naszego posiedzenia dotyczącego przeznaczenia 1 miliarda 200 milionów euro na wsparcie dla Ukrainy nie mieliśmy tak ważnego tematu jak ten.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, przechodzimy do kolejnych punktów.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#BogdanKlich">Proponuję, aby punkty trzeci i czwarty również były rozpatrywane łącznie. A zatem wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych rynkowych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przekazywanie zleceń klientów. Proponuję, aby te 2 punkty były rozpatrywane razem.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#BogdanKlich">Jeśli nie zobaczę sprzeciwu, to tak będziemy procedować. Nie widzę, nie słyszę…</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#BogdanKlich">W związku z tym rozpatrujemy punkty trzeci i czwarty.</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#BogdanKlich">I oddaję głos panu Piotrowi Patkowskiemu, podsekretarzowi stanu w Ministerstwie Finansów, z prośbą o przedstawienie obu aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PiotrPatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PiotrPatkowski">Dzień dobry, Panie Przewodniczący i Wysoka Komisjo.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PiotrPatkowski">Zasadniczym celem…</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#BogdanKlich">Troszkę głośniej, jeśli możemy… Troszkę głośniej.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PiotrPatkowski">Tak, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PiotrPatkowski">Czy teraz lepiej?</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#BogdanKlich">Tak, teraz lepiej.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#PiotrPatkowski">Dobrze. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#PiotrPatkowski">Zasadniczym celem tego wniosku jest ułatwienie działalności inwestorów poprzez zwiększenie dostępności danych rynkowych dobrej jakości, a także ich przejrzystości. W efekcie sprawniej będzie funkcjonować infrastruktura rynku kapitałowego – giełdy, platformy, na których prowadzony jest obrót instrumentami finansowymi, i inne podmioty rynku kapitałowego. Długoterminowym efektem nowelizacji, jak tego oczekuje projektodawca, będzie zwiększenie płynności, co ułatwi przedsiębiorstwom pozyskanie finansowania z rynków kapitałowych.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#PiotrPatkowski">Jeśli chodzi o najważniejszy element projektu, który sprzyja osiągnięciu tych celów, to jest to utworzenie systemu publikacji informacji skonsolidowanych, czyli scentralizowanej bazy danych, która w odniesieniu do niektórych instrumentów finansowych zapewni kompleksowy obraz danych rynkowych, a konkretnie cen i wartości obrotu papierami wartościowymi znajdującymi się w obrocie w wielu systemach obrotu w całej Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#PiotrPatkowski">Co do zasady jako rząd akceptujemy projektowane regulacje, niemniej jednak uważamy, że są one przedstawione na dużym poziomie ogólności, a przede wszystkim pojawia się obawa o możliwość: obniżenia rentowności działalności podmiotów, które prowadzą taką działalność komercyjnie, obniżenia ich pozycji konkurencyjnej oraz potencjalnego zahamowania dalszego rozwoju. Jednym z takich podmiotów może być Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Należy zauważyć, że projekt wprowadza propozycję rekompensaty finansowej dla tych dostawców, ale, tak jak wskazałem, jest to na razie na zbyt dużym poziomie ogólności. Z powodu braku szczegółów trudno się do tej propozycji odnieść. Uważamy, że na dalszych etapach powinno to być przez wnioskodawcę doprecyzowane.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#PiotrPatkowski">Podsumowując, uważamy projektowane zmiany za słuszne, niemniej jednak w dalszej kolejności jako rząd będziemy wnosić o doprecyzowanie tych przepisów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#BogdanKlich">Naszym sprawozdawcą jest pan senator Kleina.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze, o przedstawienie swojej opinii i projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#KazimierzKleina">Generalnie też mi się wydaje, że opinia przygotowana przez rząd jest prawidłowa. Ona nie budzi większych moich wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#KazimierzKleina">Ale chciałbym zapytać pana ministra: czy w sposób wystarczający w tej opinii, którą państwo przygotowaliście, zostały uwzględnione interesy mniejszych podmiotów? Szczególnie jeśli chodzi o dostęp do informacji. A generalnie czy po prostu, skupiając się tylko np. na Giełdzie Papierów Wartościowych, nie zapomniano o tych mniejszych podmiotach, które także funkcjonują na rynku, też w tym europejskim układzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrPatkowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PiotrPatkowski">My oczywiście wymieniamy tę giełdę z nazwy jako przykład, ale skupiamy się na wszystkich dostawcach, którzy prowadzą działalność komercyjnie i mogą być uprawnieni do rekompensaty. I właśnie dlatego będziemy prosić o szczegóły, nie skupiając się tylko na giełdzie – to jest oczywiste i chciałbym o tym zapewnić – ale właśnie na wszystkich podmiotach, niezależnie od ich struktury własnościowej. Chodzi o to, żeby o taką rekompensatę mogły się ubiegać, jeśli będą do tego uprawnione na podstawie przepisów i będzie to racjonalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#KazimierzKleina">Panie Przewodniczący, w takim razie…</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, pan senator Kleina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzKleina">…wydaje mi się, jak mówiłem, że te dokumenty są jeszcze na wczesnym etapie przygotowania. Cieszę się, że pan minister i rząd mają uwagi. Zresztą one są też opisane w państwa propozycjach, a przynajmniej niektóre z nich.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KazimierzKleina">Tak więc proponuję, żebyśmy pozytywnie zaopiniowali ten dokument wraz z uwagami rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BogdanKlich">Dziękuje bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#BogdanKlich">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#BogdanKlich">Pan senator sprawozdawca proponuje, aby komisja poparła projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#BogdanKlich">Kto jest za przyjęciem takiego projektu opinii?</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#BogdanKlich">Zdalni…</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#BogdanKlich">I bardzo proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#BogdanKlich">Było 5 głosów za, przy czym nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-32.11" who="#BogdanKlich">Potwierdzam, że oba akty prawne – raz jeszcze je odczytam: wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych rynkowych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przekazywanie zleceń klientów – zostały pozytywnie zaopiniowane przez komisję wraz z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-32.12" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.13" who="#BogdanKlich">Zamykam punkt trzeci i punkt czwarty.</u>
          <u xml:id="u-32.14" who="#BogdanKlich">Przechodzimy, proszę państwa, do punktu piątego, czyli do wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę w zakresie ustaleń dotyczących przekazywania funkcji, zarządzania ryzykiem utraty płynności, sprawozdawczości nadzorczej, świadczenia usług depozytowych i powierniczych oraz udzielania pożyczek przez alternatywne fundusze inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-32.15" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, pan minister Piotr Patkowski ma głos w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PiotrPatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PiotrPatkowski">Przedmiotowy wniosek ma 3 cele: po pierwsze, ujednolicenie wymogów dotyczących udzielania pożyczek przez alternatywne fundusze inwestycyjne, czyli AFI; po drugie, wprowadzenie tzw. narzędzi zarządzania płynnością funduszy inwestycyjnych; po trecie – możliwości dopuszczenia przez krajowe organy nadzoru każdego państwa członkowskiego świadczenia usług depozytariuszy przez podmioty z innych państw Unii Europejskiej. Co do zasady wzmocnienie ram prawnych działalności UCITS i AFI przyczyni się do dalszego pogłębiania unii rynków kapitałowych i w większym stopniu ułatwi transgraniczne świadczenie usług przez podmioty zarządzające funduszami inwestycyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PiotrPatkowski">W związku z tym rząd kierunkowo popiera te propozycje, niemniej jednak, tak jak przy poprzednim projekcie, uważamy, że powinny one na dalszym etapie ulec doprecyzowaniu. W swoim stanowisku zgłaszamy następujące postulaty do doprecyzowania.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PiotrPatkowski">Po pierwsze, uważamy, że ujednolicony katalog narzędzi zarządzania płynnością powinien być ułożony bardziej hierarchicznie i zróżnicowanie, a niektóre z nich powinny być stosowane jedynie w ostateczności, kiedy żadne inne metody przywrócenia płynności nie przyniosą spodziewanych efektów.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PiotrPatkowski">Po drugie, wątpliwości rządu budzi możliwość dopuszczenia przez krajowe organy nadzoru korzystania z transgranicznych usług depozytariuszy. Zrezygnowaliśmy z blokowania tego postulatu ze względu na mniejsze państwa członkowskie, w których rynek depozytariuszy jest mniej rozwinięty i nie ma czasami możliwości korzystania z zasobów rynku krajowego, ale w zamian jako rząd w swoim stanowisku oczekujemy, że ta regulacja nie będzie prowadziła do wprowadzenia tzw. paszportu dla depozytariuszy, czyli możliwości prowadzenia tej działalności na obszarze całej Unii Europejskiej po uzyskaniu zezwolenia w jednym państwie członkowskim. Dziękuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę panią senator Jazłowiecką o przedstawienie swojej oceny oraz projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Przewodniczący, rekomenduję komisji przyjęcie aktu prawnego z uwagami pana ministra, niemniej jednak będę jeszcze chciała zadać kilka pytań panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#BogdanKlich">Świetnie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#BogdanKlich">I płynnie przekazuję głos pani senator Jazłowieckiej, która chciałaby zadać parę pytań panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Ministrze, pan nawet w tej chwili, prezentując ten akt prawny – podobnie jak w stanowisku i w uzasadnieniu stanowiska rządu – podkreśla, że katalog narzędzi powinien mieć swoją hierarchię i zróżnicowanie. Na czym ma polegać to zróżnicowanie? Bo jednocześnie państwo rekomendujecie, żeby państwa członkowskie miały indywidualną możliwość zmiany tego katalogu narzędzi. Jak to rozumieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PiotrPatkowski">Chodzi nam tutaj o to, że ten katalog powinien być wprowadzony zgodnie z zasadą proporcjonalności, czyli nie każde instrumenty powinny być stosowane niezależnie od okoliczności. W tym kierunku zmierzamy, mówiąc, że niektóre powinny być wprowadzone w ostateczności. Czyli naszym zdaniem instrument powinien być dostosowany do okoliczności, w których akurat takie zarządzenie płynności musiałoby się odbywać, nie powinna być tutaj pełna dowolność.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PiotrPatkowski">A co do możliwości ustalania tego przez państwo członkowskie to z kolei wynika z tego, że jednak rynek Unii Europejskiej, mimo że ta harmonizacja postępuje, ciągle jest niezharmonizowany. Tak więc trudno byłoby tutaj stosować taką absolutną konwergencję pomiędzy państwami. I tutaj jesteśmy za pewną swobodą państw członkowskich, ale również za tym, żeby pozostała ta hierarchiczność stosowanych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#DanutaJazłowiecka">Jednocześnie czytając państwa uzasadnienie i stanowisko, mam takie nieodparte wrażenie, że nie bardzo podoba się państwu możliwość otwarcia tych funduszy na drobnych inwestorów, mimo że bardzo dokładnie i w sposób bardzo przejrzysty wyjaśnione jest, że pewne rozluźnienie warunków uczestniczenia w tych funduszach dla profesjonalnych inwestorów dotyczy właśnie tylko ich, a nie tych drobnych, w przypadku otwartych funduszy. Z czego wynika ta niechęć do otwarcia tych funduszy dla drobnych inwestorów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BogdanKlich">Poproszę pana ministra o odniesienie się do tego pytania. To ważne pytanie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PiotrPatkowski">Gdybym mógłbym prosić, żeby szerzej o tym powiedział pan dyrektor Niezgoda… Jeśli pan przewodniczący się zgodzi…</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#BogdanKlich">Naturalnie.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#BogdanKlich">Panie Dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JarosławNiezgoda">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#JarosławNiezgoda">Jarosław Niezgoda, Ministerstwo Finansów, Departament Rozwoju Rynku Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#JarosławNiezgoda">Pani Senator, w stanowisku rządu zapisaliśmy, że chodzi nam głównie o to, aby te przepisy, które są wprowadzane, zapewniały jeszcze lepszy poziom ochrony inwestorów. I to jest clou naszego stanowiska. To znaczy, żeby przepisy, które są wprowadzane obecnie w tym projekcie, nie odbiły się na ochronie inwestorów, szczególnie inwestorów detalicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#BogdanKlich">Ciekaw jestem, czy to zadowala panią senator.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#DanutaJazłowiecka">Absolutnie nie.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#BogdanKlich">Zatem proszę pana dyrektora o rozwinięcie tego wątku.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z delegacji Ministerstwa Finansów jest w stanie ten wątek rozwinąć?</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#KrzysztofKopera">Jeśli można, Krzysztof Kopera…</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#BogdanKlich">Poczekamy sekundę.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#BogdanKlich">Panie Dyrektorze…</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#KrzysztofKopera">Panie Przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-44.8" who="#BogdanKlich">…proszę o pogłębienie tej odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-44.9" who="#JarosławNiezgoda">Tak, już, już. Będziemy uzupełniać.</u>
          <u xml:id="u-44.10" who="#BogdanKlich">Czekamy cierpliwie.</u>
          <u xml:id="u-44.11" who="#JarosławNiezgoda">Krzysztof, możesz uzupełnić?</u>
          <u xml:id="u-44.12" who="#BogdanKlich">Prosimy o wskazanie osoby, która uzupełni.</u>
          <u xml:id="u-44.13" who="#KrzysztofKopera">Tak, już mówię. Krzysztof Kopera, Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-44.14" who="#BogdanKlich">Pan Krzysztof Kopera. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofKopera">Już mówię.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#KrzysztofKopera">Krzysztof Kopera, Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#BogdanKlich">Pan Krzysztof Kopera, naczelnik wydziału w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#KrzysztofKopera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#KrzysztofKopera">Jeśli chodzi o ochronę inwestorów, to musimy pamiętać, że mamy różne kategorie inwestorów. W przypadku inwestorów detalicznych ta ochrona musi być większa z uwagi na to, że to są inwestorzy niedoświadczeni i dosyć często, nawet u nas, na naszym, krajowym podwórku spotykamy się z tym, że ci inwestorzy nie do końca są świadomi ryzyka, jakie podejmują, inwestując w fundusz inwestycyjny. Tutaj musimy pamiętać, że inwestycja w fundusz inwestycyjny to jest inwestycja obarczona również ryzykiem utraty części kapitału, który inwestujemy, tak? To nie jest zwykła lokata bankowa, w przypadku której, załóżmy, mamy na końcu tej inwestycji zwrot kapitału, jaki zainwestowaliśmy, plus odsetki. Bo w przypadku funduszu inwestycyjnego mało tego, że my nie mamy zagwarantowanego zwrotu odsetek, to również możemy utracić część kapitału, który zainwestowaliśmy. Stąd w przypadku takich mniejszych inwestorów potrzebne jest zachowanie odpowiednich narzędzi, dzięki którym unikną później jakiegoś takiego rozczarowania z tego tytułu, że ostatecznie mało tego, że nie uzyskali żadnego zysku z tej inwestycji, to jeszcze stracili kapitał, który zainwestowali. Stąd naszym zdaniem konieczne jest, żeby te regulacje unijne właśnie były proporcjonalne i odpowiednio dostosowane do potrzeby ochrony inwestora, zwłaszcza inwestora indywidualnego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby zadać jeszcze pytanie lub odnieść się do prezentowanego stanowiska Ministerstwa Finansów? Nie.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#BogdanKlich">Wobec tego zamykam dyskusję nad tym punktem.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#BogdanKlich">I przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#BogdanKlich">Pani wiceprzewodnicząca komisji Jazłowiecka proponuje, aby komisja poparła projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#BogdanKlich">Poddaję tę propozycję pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za taką propozycją?</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#BogdanKlich">Kto przeciw?</u>
          <u xml:id="u-46.8" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-46.9" who="#BogdanKlich">Zdalni…</u>
          <u xml:id="u-46.10" who="#BogdanKlich">I bardzo proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-46.11" who="#BogdanKlich">Było 5 głosów za, przy czym nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-46.12" who="#BogdanKlich">Potwierdzam, że stanowisko komisji przedstawione przez panią senator Jazłowiecką zostało przyjęte przez komisję.</u>
          <u xml:id="u-46.13" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do kolejnego punktu. Muszę odczytać pełne brzmienie: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniające rozporządzenie w odniesieniu do zakresu dopuszczalnych aktywów i inwestycji, wymogów dotyczących składu portfela i dywersyfikacji, zasad zaciągania pożyczek i kredytów środków pieniężnych oraz innych funduszy oraz w odniesieniu do wymogów dotyczących zezwoleń, polityki inwestycyjnej i warunków prowadzenia działalności w zakresie europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-46.14" who="#BogdanKlich">I również przedstawiciel Ministerstwa Finansów ma głos.</u>
          <u xml:id="u-46.15" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę pana ministra Piotra Patkowskiego o wprowadzenie i przedstawienie stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-46.16" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze – pan minister Piotr Patkowski – zapraszamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PiotrPatkowski">Już jestem. Przepraszam, nie włączyłem mikrofonu.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PiotrPatkowski">We wniosku proponujemy rozszerzenie zakresu dopuszczalnych aktywów inwestycji ELTIF – to są tzw. długoterminowe fundusze inwestycyjne. Ma to na celu zapewnienie bardziej elastycznych przepisów dotyczących ELTIF, w tym wprowadzenie ułatwień w tworzeniu struktur funduszu podstawowego i funduszy powiązanych, zmniejszenie barier dostępu do ELTIF dla inwestorów detalicznych, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu ochrony tych inwestorów, oraz utworzenie nowej kategorii ELTIF dystrybuowanych wyłącznie wśród inwestorów profesjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PiotrPatkowski">Rząd, co do zasady, pozytywnie ocenia tę inwestycję, niemniej jednak kluczową dla rządu kwestią jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony inwestorów detalicznych inwestujących w ELTIF – a więc mamy tu trochę kontynuację dyskusji z poprzedniego punktu. Oprócz kwestii inwestorów detalicznych, o których zaraz powiem kilka zdań więcej, wątpliwości budzi rezygnacja ze wskazania, że inwestycje dokonywane przez ELTIF powinny mieć charakter europejski.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PiotrPatkowski">Jeśli wziąć pod uwagę cel rozporządzenia, jakim jest wsparcie rozwoju gospodarki Unii, to zasadne wydaje się utrzymanie takiego zastrzeżenia lub co najmniej wskazanie, że większość aktywów ELTIF powinna być lokowana na terytorium unijnym.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#PiotrPatkowski">I przechodzę do kwestii inwestorów detalicznych. Zauważamy w szczególności rezygnację z progu inwestycji początkowej na poziomie 10 tysięcy euro oraz z maksymalnego progu inwestycji na poziomie 10% wartości portfela instrumentów finansowych dla inwestorów detalicznych, których portfele mają wartość poniżej 0,5 miliona euro. Stosunkowo wysoki próg inwestycji początkowej może okazać się zniechęcający dla mniej doświadczonych inwestorów detalicznych i tym samym działać jako środek służący ich ochronie. W związku z tym uważamy, że ta kwestia powinna jeszcze zostać przemyślana na dalszym etapie.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#PiotrPatkowski">Niemniej jednak oczywiście rząd pozytywnie ocenia propozycję złagodzenia niektórych wymogów organizacyjnych i inwestycyjnych dla nowej kategorii ELTIF wyłącznie wśród inwestorów profesjonalnych. Tutaj nie ma wątpliwości co do ryzyka inwestycyjnego z ich strony. A jeśli chodzi o pozostałe zastrzeżenia, to jesteśmy za tym, żeby one były wyjaśnione na etapie dopracowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#BogdanKlich">Naszym sprawozdawcą w tym przypadku również jest pani senator Danuta Jazłowiecka.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#BogdanKlich">I proszę panią senator o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DanutaJazłowiecka">Proponuję pozytywne zaopiniowanie zarówno akt prawnego, jak i stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#DanutaJazłowiecka">I też będę miała pytania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#BogdanKlich">I bardzo proszę panią senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Ministrze, tak jak pan powiedział, występują bardzo podobne zjawiska w przypadku zarówno inwestorów profesjonalnych, jak i inwestorów detalicznych, drobnych inwestorów, niemniej jednak w preambule tego rozporządzenia Komisja Europejska wskazuje narzędzia, które zapewniają to bezpieczeństwo. Stąd też moje zdumienie, bo dostrzegam troszeczkę taką niechęć z państwa strony do tego, by rozszerzyć możliwość korzystania z długoterminowych funduszy inwestycyjnych przez drobnych inwestorów.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#DanutaJazłowiecka">A w swoim uzasadnieniu piszecie państwo również, że chcielibyście, by inwestorzy przed dokonaniem inwestycji posiadali pełną, rzetelną wiedzę na temat zagrożeń i w ogóle możliwości korzystania z tego inwestowania. W jaki sposób według państwa mogłoby to być zawarte w rozporządzeniu? Taka charakterystyka zapewniająca bezpieczeństwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PiotrPatkowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PiotrPatkowski">Tutaj jest kilka kwestii. Oczywiście inwestorzy detaliczni zawsze są informowani o ewentualnych ryzykach, a także banki wdrażają procedurę informowania o tych ryzykach, ale nie zawsze okazuje się to wystarczającą ochroną dla inwestorów detalicznych. Mamy też podmioty nadzoru rynku finansowego, na czele z Komisją Nadzoru Finansowego, która to robi. Niemniej jednak czasem, jak wiemy, nawet tacy inwestorzy detaliczni, którzy zostali odpowiednio poinformowani – bo z rozmowy z doradcą inwestycyjnym wynika, że w pełni rozumieją ryzyko, jakie się z tym wiąże… A firma oferująca sprzedaż certyfikatów inwestycyjnych spełnia wszystkie wymogi regulacyjne prawne, ale także regulacyjne nałożone przez KNF. To i tak potem znajduje się grupa inwestorów, którzy z jakichś przyczyn czują się oszukani, ponieważ na tym stracili. Są takie sytuacje, które pojawiają się regularnie mimo tego, że jak się wydaje, dany instrument – nie mówię tutaj tylko o funduszu inwestycyjnym – może ulegać wahaniom i mogą się zmienić warunki atrakcyjności w czasie stosowania tego instrumentu… No ostatnio mamy taką sytuację np. z kredytami hipotecznymi. Wiadomo było, że stopy procentowe mogą się utrzymywać różne, a teraz toczy się dyskusja, na ile to ma wpływ na pogorszenie wartości portfela. Uważamy, że jednak, oprócz barier regulacyjnoprawnych, powinny być także, że tak powiem, bariery wejścia w taki instrument. Często jest tak, że jeżeli ktoś już się decyduje przystąpić do funduszu inwestycyjnego z kwotą o równowartości kilku czy kilkunastu tysięcy euro, to przykłada do tego już na tyle dużą wagę, że… to jednak powinien się z tym zapoznać. Stąd uważamy, że te progi wejścia jednak powinny być dostosowane do tych instrumentów, gdzie można tracić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Ministrze, bardzo ładnie pan nam wyjaśnił zagrożenia, które czekają na ewentualnych inwestorów. No ale ja wciąż nie otrzymałam odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób miałyby być wpisane w rozporządzenie te bariery wejścia, o których pan powiedział, a które zapewniłyby bezpieczeństwo szczególnie właśnie drobnym inwestorom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#BogdanKlich">Kto z dyrektorów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JarosławNiezgoda">Jeśli można, to mogę uzupełnić wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#JarosławNiezgoda">Tak, jak pan minister powiedział, rząd zaproponował i my też na spotkaniu grup roboczych, gdzie ten projekt jest omawiany, zaproponowaliśmy ujednolicenie przepisów dotyczących oceny odpowiedniości poprzez odesłanie do odpowiednich przepisów dyrektywy MiFID II. Czyli do tego, co już obecnie obowiązuje, jeśli chodzi o to, jak inwestorzy są chronieni. I to w naszej ocenie wyeliminuje istniejące wątpliwości co do zakresu tej oceny na gruncie tego zmienianego rozporządzenia. Bo obecnie to zmieniane rozporządzenie o ELTIF określa w art. 30 stosowną poradę inwestycyjną, co nie jest do końca dookreślone. Dlatego w naszej ocenie należy odesłać te przepisy zmienianego rozporządzenia o ELTIF do dyrektywy MiFID II. I wtedy będą miały zastosowanie wszystkie te przepisy ochronne, które już funkcjonują na rynku kapitałowym i o których pan minister przed chwilą tutaj wspomniał. To jest rozwiązanie, które zaproponowaliśmy w stanowisku rządu i które prezentujemy podczas prac nad tym rozporządzeniem na poziomie unijnym.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że na podstawie tego domniemania, które w tej chwili pan dyrektor potwierdził, pani senator Jazłowiecka zaproponowała komisji spraw zagranicznych głosowanie za tym aktem prawnym, ale z uwagami rządu. Jedna z tych uwag to właśnie ta, o której przed chwileczką wspomniał pan minister Patkowski i pan dyrektor Niezgoda.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#BogdanKlich">Wobec tego zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#BogdanKlich">I bardzo proszę państwa o głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-58.4" who="#BogdanKlich">Poddaję pod głosowanie stanowisko komisji, która zdaniem pani senator sprawozdawcy powinna poprzeć projekt tego aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-58.5" who="#BogdanKlich">Kto jest za takim rozwiązaniem?</u>
          <u xml:id="u-58.6" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-58.7" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-58.8" who="#BogdanKlich">I zdalni…</u>
          <u xml:id="u-58.9" who="#BogdanKlich">I proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-58.10" who="#BogdanKlich">Było 5 głosów za, przy czym nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-58.11" who="#BogdanKlich">Potwierdzam, że komisja przyjęła projekt tego aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-58.12" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-58.13" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do bloku punków, które wcześniej postanowiliśmy zblokować. Są to punkty siódmy, punkt ósmy i punkt dziewiąty. Muszę je odczytać. Po pierwsze, wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego europejski pojedynczy punkt dostępu zapewniający scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju – to pierwszy akt prawny. Po drugie, wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej określone dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu – to drugi akt. I po trzecie, wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego określone rozporządzenia w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu.</u>
          <u xml:id="u-58.14" who="#BogdanKlich">Wszystkie, jak państwo widzą, dotyczą punktu dostępu i wszystkie zreferuje nam pan minister finansów.</u>
          <u xml:id="u-58.15" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę. Głos należy do pana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PiotrPatkowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PiotrPatkowski">Jeśli chodzi o projekt, to ma on na celu utworzenie punktu ESAP, czyli europejskiego pojedynczego punktu dostępu do informacji.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PiotrPatkowski">Jako rząd kierunkowo popieramy utworzenie takiego punktu, który będzie platformą internetową zawierającą finansowe i pozafinansowe informacje o podmiotach rynku finansowego oraz innych podmiotach prowadzących działalność gospodarczą, które powinny być dostępne dla wszystkich bez opłat czy licencji. Kierunkowo popieramy wdrożenie takiej platformy, niemniej jednak mamy wątpliwości, czy plany przedstawione przez Komisję zostaną w pełni zrealizowane bez uszczerbku dla jakości systemu. Dlatego uważamy, że należy wydłużyć okres na powstanie przedmiotowego portalu oraz wydłużyć okresy, w których stopniowo będzie rozszerzany zakres przesyłanych danych. Ponadto podnosimy wątpliwości w kwestii finansowania powstania i funkcjonowania portalu. Zdaniem rządu należy dopracować w dalszych pracach legislacyjnych to, w jaki sposób krajowe organy miałyby dostosować swoje źródła finansowania, tak aby móc pokrywać 60% kosztów administracyjnych i operacyjnych działania portalu. Ponadto mamy wątpliwości co do formatu danych, które mają być przekazywane do portalu ESAP. Uważamy, że warto uwzględnić aktualne formaty przekazywania danych, po to aby ograniczyć koszty dla przedsiębiorców. W związku z tym następujące aspekty wymagają dalszych prac legislacyjnych: zakaz dobrowolnego udostępniania informacji za pośrednictwem ESAP i określenie, kto będzie odpowiadał za zapewnienie utrzymywania połączenia pomiędzy krajowymi organami zbierającymi informacje a portalem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję również.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#BogdanKlich">Tym razem naszym senatorem sprawozdawcą jest pan senator Aleksander Szwed.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#BogdanKlich">I bardzo proszę pana senatora o zaproponowanie projektu opinii naszej komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AleksanderSzwed">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#AleksanderSzwed">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#AleksanderSzwed">Pan minister już generalnie odniósł się do wszystkich 3 aktów. Jest to pakiet legislacyjny mający na celu utworzenie europejskiego pojedynczego punktu dostępu. Odnosi się to do jego ustanowienia i funkcjonowania. Ja w pełni popieram uwagi, które przedstawił pan minister.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#AleksanderSzwed">Jeśli chodzi o zasadę pomocniczości, to w mojej ocenie i też w opinii Biura Spraw Międzynarodowych i Unii Europejskiej wszystkie te akty są zgodne z zasadą pomocniczości.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#AleksanderSzwed">Wnoszę o przyjęcie wszystkich 3 aktów prawnych wraz z uwagami rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję również.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#BogdanKlich">Zgłosiła się pani senator Jazłowiecka.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#BogdanKlich">Pani Senator, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Ministrze, zwrócił pan uwagę na to, że chcielibyście państwo ograniczyć ilość przekazywanych danych przesyłanych do ESAP. Czy pan mógłby powiedzieć, które z tych danych uważacie państwo za wrażliwe bądź uciążliwe dla klientów, które z nich powodują, że taką macie państwo propozycję zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PiotrPatkowski">Panie Dyrektorze, proszę bardzo o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#BogdanKlich">Pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JarosławNiezgoda">Pani Senator, te wszystkie dane, które będą przekazywane do ESAP, to są dane, które będą przekazywać głównie podmioty rynku finansowego. Nasze stanowisko, jeśli chodzi o udostępnianie informacji, wiąże się też po prostu z kosztami. To znaczy, im więcej będzie danych tam przekazywanych, niekoniecznie potrzebnych i koniecznych… Bo nie wszystkie dane, które np. są przekazywane do organów nadzoru przez podmioty rynku finansowego, są uczestnikom rynku finansowego potrzebne. Dlatego na etapie prac na poziomie Rady Unii Europejskiej przyglądamy się, czy wszystkie dane są niezbędne, czy wszystkie powinny się w tym punkcie kontaktowym, w ESAP, znaleźć. To po prostu ma później związek z kosztami. Im więcej danych tam będzie, im więcej danych trzeba będzie przekazywać, im więcej danych trzeba będzie później – można powiedzieć tak potocznie – obrabiać w tym systemie, tym ten system będzie droższy, co później będzie miało swoje konsekwencje na jego finansowanie. Bo, tak jak wskazywaliśmy wcześniej, 60% tych kosztów administracyjnych będzie pokrywane przez krajowe podmioty, przez krajowe organy nadzoru. Ponieważ u nas organ nadzoru jest finansowany przez rynek, to te koszty później będą się przenosiły z powrotem na rynek, czyli docelowo na klientów. A tych danych jest naprawdę bardzo dużo, bo tych rozporządzeń i dyrektyw w tych 3 zmianach jest ok. 30. W każdym projekcie jest katalog danych, które są przekazywane do organów nadzoru. Dlatego po prostu przyglądamy się po kolei wszystkim tym danym, w porozumieniu z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego i Narodowym Bankiem Polskim – bo NBP też zbiera dane z sektora bankowego – które te dane są rzeczywiście konieczne i niezbędne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#DanutaJazłowiecka">Co do zmniejszania kosztów to absolutnie się z panem zgadzam, że powinniśmy iść w tym kierunku, niemniej jednak, czy byłby pan w stanie… Powiedział pan, że w tej chwili analizujecie te dane, które są potrzebne i niepotrzebne. Ale ja nie wiem, jakie w ogóle dane są zbierane. Czy mógłby pan podać chociaż ze 2 przykłady, które właśnie uważacie państwo za niekonieczne, zupełnie zbędne, a które w tym katalogu się znalazły?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JarosławNiezgoda">Przykładowo z sektora bankowego: czy np. konieczne jest przekazywanie informacji o płynności w sektorze na każdy dzień? Może można byłoby to ograniczyć do przekazywania informacji o płynności w sektorze np. raz na miesiąc, raz na tydzień, raz na 2 tygodnie. I praktycznie każdą taką informację analizujemy na bieżąco podczas prac na poziomie unijnym i przedstawiamy swoje stanowisko. Bo możemy przekazywać każde dane codziennie, ale to są koszty.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#DanutaJazłowiecka">Rozumiem. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#JarosławNiezgoda">Panie Ministrze, dobre prawo to jak najprostsze prawo i prawo zawierające jak najmniej detali, w związku z tym chyba poprzemy projekt opinii przedstawiony przez pana senatora Szweda, mówiący o tym, że będziemy wspierać te 3 akty prawne ze stanowiskiem rządu. Ale też namawiamy rząd do tego, żeby rzeczywiście miał podejście deregulacyjne do tych baz danych, bo niedługo zginiemy pod ich ciężarem.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#JarosławNiezgoda">Tak że zamykam dyskusję w tej sprawie, bo nie widzę żadnych innych zgłoszeń do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#JarosławNiezgoda">Dziękuję państwu za udział w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#JarosławNiezgoda">I poddaję pod głosowanie propozycję zgłoszoną przez pana senatora Szweda, abyśmy te 3 punkty – już nie będę ich odczytywał – zaopiniowali pozytywnie, jako akty prawne, wraz z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-68.6" who="#JarosławNiezgoda">Kto z państwa jest za takim rozwiązaniem?</u>
          <u xml:id="u-68.7" who="#JarosławNiezgoda">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-68.8" who="#JarosławNiezgoda">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-68.9" who="#JarosławNiezgoda">Senatorowie zdalnie głosujący, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-68.10" who="#JarosławNiezgoda">I proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-68.11" who="#JarosławNiezgoda">Były 4 głosy za, przy czym nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-68.12" who="#JarosławNiezgoda">Potwierdzam, że te 3 punkty naszego porządku obrad – nie będę ich odczytywał ponownie – zostały pozytywnie zaopiniowane przez komisję wraz z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-68.13" who="#JarosławNiezgoda">W ten sposób wyczerpaliśmy, proszę państwa, wszystkie 10 punktów naszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-68.14" who="#JarosławNiezgoda">Pozostaje nam tylko, mam nadzieję, przyjęcie propozycji prezydium odnośnie do aktów ustawodawczych, które jako prezydium proponujemy przyjąć bez uwag. To są akty o sygnaturze COM(2022) i numerach: 032 – art. 7; 050 – art. 7; 053 – art. 7; 055 – art. 7.</u>
          <u xml:id="u-68.15" who="#JarosławNiezgoda">Czy ktoś z państwa jest innego zdania?</u>
          <u xml:id="u-68.16" who="#JarosławNiezgoda">Skoro nie, to rozumiem, że propozycja prezydium została przyjęta i bez uwag wymienione przeze mnie akty ustawodawcze zostają przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-68.17" who="#JarosławNiezgoda">W ostatnim punkcie mamy akty nieustawodawcze, w sprawie których prezydium proponuje, aby komisja nie występowała o stanowisko rządu. To są akty prawne o sygnaturze COM(2022) i numerach: 54, 59, 63, 64, 65, 67, 70 i 88.</u>
          <u xml:id="u-68.18" who="#JarosławNiezgoda">Czy ktoś z państwa jest innego zdania? Nie.</u>
          <u xml:id="u-68.19" who="#JarosławNiezgoda">W związku z tym potwierdzam, że w sprawie tych aktów nieustawodawczych komisja nie występuje o stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-68.20" who="#JarosławNiezgoda">Bardzo chciałbym wszystkim państwu podziękować – wszystkim senatorom sprawozdawcom za wykonaną pracę, wszystkim naszym analitykom.</u>
          <u xml:id="u-68.21" who="#JarosławNiezgoda">I chciałbym tylko przypomnieć, że w tej fundamentalnej sprawie, jaką się zajmowaliśmy, tzn. w kwestii zarówno wieloletnich ram finansowych, jak i zasobów własnych, pisemna opinia komisji będzie dostępna w odpowiednim druku, a opinia pana prof. Nowaka-Fara jest dostępna w zakładce „Opinie i ekspertyzy”, gdzie są ekspertyzy zamawiane przez Senat.</u>
          <u xml:id="u-68.22" who="#JarosławNiezgoda">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-68.23" who="#JarosławNiezgoda">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-68.24" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 31</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>