text_structure.xml
29.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 34</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Witam państwa serdecznie na kolejnym posiedzeniu naszej Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej. To posiedzenie poświęcamy w całości legislacji unijnej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">W związku z tym chciałbym zapytać, czy jest kworum. Bo widzę, że dzisiaj wszyscy spośród moich kolegów i koleżanek obradują zdalnie. Czy mamy kworum? Tak, mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Zatem witam serdecznie wszystkie panie i panów senatorów. Witam także przedstawicieli ministerstw, Ministerstwa Finansów z panem Piotrem Patkowskim, podsekretarzem stanu, na czele, i jego zespół.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PiotrPatkowski">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">Witam pana Andrzeja Guta-Mostowego z Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, sekretarza stanu w tym ministerstwie, wraz z jego zespołem oraz ekspertów Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej: Katarzynę Braiter, Zbigniewa Czachóra, Tomasza Kalinowskiego i Macieja Hunię, którzy również są z nami zdalnie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, przejdziemy od razu do tematu. Dzisiaj przed nami są 2 akty legislacyjne – wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny oraz wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający kilka dyrektyw oraz rozporządzenie Unii Europejskiej w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Prezydium komisji proponuje również przyjąć bez uwag 2 akty ustawodawcze o sygnaturach COM (2021) 202 art. 7 oraz 313 art. 7, a w punkcie czwartym – akt nieustawodawczy, w sprawie którego komisja wystąpi o stanowisko rządu, o sygnaturze COM (2021) 312 art. 8. Akty nieustawodawcze, w sprawie których nie zamierzamy wystąpić o stanowisko rządu, to akty COM (2021) 246, 248, 257, 259, 268, 274, 275, 280, 282, 307, 308, 327, 352, 354, 359, 363, 364, 368, 369 i 371. Takie propozycje zgłasza prezydium.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać, czy są jakieś uwagi do przedstawionego porządku obrad. Nie widać, nie słychać.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">W związku z tym, jak rozumiem, komisja zaakceptowała propozycję porządku obrad prezydium.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">I przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">Punkt pierwszy to wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny. Naszym sprawozdawcą jest pani senator Danuta Jazłowiecka.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę panią senator o zreferowanie sprawy.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka zdalnie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DanutaJazłowiecka">Jeżeli chodzi o…</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Pani Senator?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Są jakieś kłopoty na łączach, w związku z tym może poproszę pana ministra Piotra Patkowskiego, wiceministra finansów, o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrPatkowski">Tylko że, Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja mam temat dotyczący sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, a więc jest pytanie, czy…</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Aha, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">W takim razie pan wiceminister Andrzej Gut-Mostowy z Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii przedstawi stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejGutMostowy">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejGutMostowy">Mam przyjemność przedstawić w imieniu polskiego rządu, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii stanowisko wobec rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny. Bardzo dziękuję komisji za rozpatrzenie tego rozporządzenia. 23 czerwca wniosek był rozpatrywany przez sejmową Komisję do spraw Unii Europejskiej, która podzieliła stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejGutMostowy">Na wstępie zaprezentuję kilka informacji wprowadzających. Subsydia udzielane przez rządy krajów spoza Unii Europejskiej przedsiębiorstwom działającym w Unii Europejskiej wydają się mieć coraz większy negatywny wpływ na rynek wewnętrzny. Mogą zakłócać konkurencję na rynku wewnętrznym i stwarzać nierówne szanse, przez które podmioty mniej wydajne zwiększają swój udział w rynku kosztem podmiotów bardziej wydajnych. Podczas gdy przyznawanie wsparcia przez organy państw członkowskich podlega unijnej kontroli pomocy państwa, nie istnieje żaden porównywalny system w odniesieniu do wsparcia przyznawanego przez państwa niebędące członkami Unii Europejskiej. Rok temu Komisja Europejska w białej księdze w sprawie wyrównywania szans w związku z subsydiami zagranicznymi zaprezentowała możliwe scenariusze rozwiązań służących wypełnieniu tych luk regulacyjnych. Dokument został przekazany do konsultacji publicznych.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejGutMostowy">Projekt rozporządzenia, który jest dzisiaj rozpatrywany, zawiera już konkretne rozwiązania, bazujące m.in. na wynikach konsultacji publicznych dotyczących przeciwdziałaniu subsydium zagranicznym zakłócającym rynek wewnętrzny i podważającym równe szanse dla działalności gospodarczej w Unii Europejskiej. Komisja Europejska zaproponowała w nim 3 nowe instrumenty w odniesieniu do różnych sytuacji rynkowych: instrument ogólny, w obszarze koncentracji przedsiębiorstw, a także w odniesieniu do zamówień publicznych. Podstawą prawną rozporządzenia jest polityka handlowa oraz rynek wewnętrzny. Rozporządzenie opiera się na rozwiązaniach stosowanych już w regulacjach unijnych, dotyczących m.in. pomocy publicznej, koncentracji przedsiębiorstw, instrumentów i ochrony handlu.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejGutMostowy">Rząd popiera wprowadzenie w życie nowych instrumentów. Oceniamy, że przyjęcie na poziomie Unii Europejskiej mechanizmu kontroli subsydiów zagranicznych jest zasadne i pozwoli chronić polskie i unijne przedsiębiorstwa, zapewniając wyrównywanie warunków konkurencji. Rząd nie widzi przeszkód, aby Komisja była jedynym organem właściwym do stosowania niniejszego rozporządzenia. Uważamy, że takie rozwiązanie pozwoli stosować nowy instrument w państwach członkowskich w sposób spójny i niepowodujący nadmiernych obciążeń dla organów krajowych. Należy jednak podkreślić, że projekt przewiduje obowiązek współpracy państw członkowskich w prowadzonym przez Komisję postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#AndrzejGutMostowy">Kilka kwestii w naszej opinii wymaga jednak doprecyzowania. Dotyczy to m.in. swobody Komisji w decydowaniu o tym, czy badać indywidualny przypadek potencjalnego zakłócenia spowodowanego przez subsydium zagraniczne w ramach instrumentu ogólnego. Widzimy też konieczność doprecyzowania pojęcia tzw. testu bilansującego, który ma umożliwić Komisji porównywanie negatywnych i pozytywnych skutków zagranicznych subsydiów.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#AndrzejGutMostowy">W grupie roboczej Rady Unii Europejskiej do spraw konkurencji trwają już prace nad tym projektem, a polski rząd bierze w nich aktywny udział. Przewidujemy, że prace będą przebiegały w sprawny sposób. Państwa członkowskie są zgodne co do wagi problemów związanych z subsydium i konieczności zaradzenia tym zakłóceniom.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#AndrzejGutMostowy">Dziękując za uwagę, jeszcze raz podkreślam, że rząd popiera przedłożony projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że stanowisko rządu w tej sprawie jest pozytywne, jak zresztą usłyszeliśmy. Te uwagi bierzemy pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BogdanKlich">A teraz, jeżeli jest już w tej chwili połączenie, poproszę panią senator Jazłowiecką o zaprezentowanie projektu opinii naszej komisji w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, pani senator Jazłowiecka ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DanutaJazłowiecka">Dzień dobry. Witam państwa. Przepraszam za te techniczne problemy na początku. Zdaje się, że to była moja wina.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DanutaJazłowiecka">Jeżeli chodzi o stanowisko rządu, to chciałabym zarekomendować komisji poparcie tego stanowiska. Niemniej jednak mam kilka pytań do pana ministra, ponieważ tak naprawdę przeprowadzenie…</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Pani Senator, nie mamy fonii.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DanutaJazłowiecka">Halo? Halo, halo? Czy teraz jest lepiej?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BogdanKlich">Teraz straciliśmy także wizję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DanutaJazłowiecka">Halo? Halo?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#BogdanKlich">Pani Senator, teraz słyszymy. Bardzo prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DanutaJazłowiecka">Nie wiem, czy powinnam od początku… Ale na wszelki wypadek zacznę od początku. Otóż chcę zarekomendować…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BogdanKlich">Słyszeliśmy, że pani senator ma pytania, ale nie słyszeliśmy propozycji stanowiska komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DanutaJazłowiecka">Ja chciałabym zarekomendować komisji akceptację stanowiska, poparcie stanowiska rządu. Rzeczywiście jest to szalenie istotne i konieczne przedsięwzięcie, by zbadać i zapewnić konkurencyjność firm na rynku europejskim, również konkurencyjność naszych firm.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DanutaJazłowiecka">Niemniej jednak, tak jak powiedziałam, mam pytania. Prawidłowe przeprowadzenie takiego badania nie wpłynie na zakłócenie konkurencyjności, natomiast szalenie istotne jest, w jaki sposób to badanie będzie przeprowadzone. I chciałabym zapytać, czy państwo, dyskutując na temat rozwiązań, dyskutujecie również o tym, w jaki sposób będzie ono przeprowadzone, ile czasu będzie przeprowadzone na przeprowadzenie tego badania i…</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#DanutaJazłowiecka">…jak może wpłynąć, szczególnie w przypadku zamówień publicznych, na efektywność i na koszty. One mogą znacznie wzrosnąć z uwagi na sam fakt przeprowadzenia tego badania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BogdanKlich">Myśmy chcieli bardzo podziękować pani senator za udział w tym posiedzeniu i za prowadzenie tej sprawy pomimo tego, że, jak wszyscy mieliśmy okazję zobaczyć, znajduje się pani w warunkach niesprzyjających uczestnictwu w posiedzeniu komisji, czyli w warunkach szpitalnych. Bardzo dziękujemy, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Przewodniczący, to jest normalka. Proszę nie przejmować się tym.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#BogdanKlich">Nie każdy w takiej sytuacji czuje się w obowiązku wywiązywać się z zadań. Pani senator to zrobiła. Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#BogdanKlich">Przekierowuję 3 pytania zadane przez panią senator Jazłowiecką do pana ministra Guta-Mostowego.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejGutMostowy">Panie Przewodniczący! Szanowna Pani Senator!</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejGutMostowy">Dziękuję za te pytania. Pozwolę się zwrócić z prośbą o udzielenie odpowiedzi do pani Anny Suchenek, radcy ministra z Departamentu Spraw Europejskich. Ona szczegółowo odpowie na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejGutMostowy">Bardzo proszę, Pani Dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AnnaSuchenek">Dzień dobry wszystkim.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AnnaSuchenek">Chciałabym odpowiedzieć na pytania pani senator. Mianowicie trwają prace w ramach grupy roboczej do spraw konkurencji, odbyły się już 4 posiedzenia. I na tych 4 posiedzeniach dyskutowaliśmy tak naprawdę o tym, w jaki sposób Komisja będzie przeprowadzała badanie, w jaki sposób będzie przeprowadzała test bilansujący. Na dzień dzisiejszy wygląda to w ten sposób, że… Oczywiście na razie nic jeszcze nie jest ustalone, ale trwają rozmowy i udzielane są przez komisję wyjaśnienia co do tego, w jaki sposób tak naprawdę zamierza przeprowadzać badanie, i są dyskutowane szczegóły. Komisja cały czas podkreśla, że badanie będzie przeprowadzone w taki sposób, żeby nie przynosiło to szkody ani nie przedłużało procedur, będzie to niezbędne minimum – dotyczy to zwłaszcza postępowań w sprawie zamówień publicznych – żeby nie przedłużać i nie nakładać dodatkowych obciążeń na administrację państw członkowskich. Dlatego też Komisja zaproponowała, że główny ciężar badania weźmie na siebie i jedynie będzie prosiła o wsparcie administrację państw członkowskich. A więc jakby z jednej strony Komisja ma doświadczenie, dlatego że prowadzi w ramach Unii postępowania dotyczące wsparcia, pomocy publicznej czy też koncentracji… To rozporządzenie jest oparte o takie same albo bardzo podobne regulacje. I Komisja będzie w podobny sposób przeprowadzała postępowania związane z subsydiami zakłócającymi rynek wewnętrzny, pochodzącymi z państw trzecich.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AnnaSuchenek">Czy jeszcze na jakieś pytanie nie odpowiedziałam?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Nie, wydaje mi się, że… Chyba że jeszcze jedna sprawa pozostaje, mianowicie kwestia… Pani senator pytała o to, w jaki sposób wpłynie to na czas prowadzenia postępowania, na tempo, na czas prowadzenia postępowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AnnaSuchenek">No właśnie jakby podkreślałam i Komisja w swoich wystąpieniach też to podkreśla, że… Oczywiście badanie – wiadomo – zajmuje chwilę, trochę czasu, ale Komisja będzie starała się robić to w taki sposób, żeby nie przedłużać postępowań i żeby nie obciążać dodatkowo pod względem administracyjnym państw członkowskich. Tak naprawdę tylko tam, gdzie będzie to niezbędne, tam, gdzie zajęcie tego czasu będzie konieczne, będzie wykonywała to badanie, ale skracając to do minimum.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DanutaJazłowiecka">To jest takie bardzo miękkie stwierdzenie. Ale czy państwo wyznaczacie jakiś termin na wstępne badanie i później na to rozszerzone badanie? Czy jest wyznaczony jakiś czas, np. kilka dni, czy to po prostu tylko właśnie tak miękko będzie traktowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AnnaSuchenek">Komisja na razie twierdzi, że najlepszym rozwiązaniem będzie właśnie miękkie traktowanie terminów, nienarzucanie żadnych terminów, żeby mieć tę elastyczność. I tam, gdzie może to postępować szybciej, będzie szybciej, a tam, gdzie będzie to wymagało poświęcenia więcej czasu, będzie poświęcone więcej czasu. Jakby nie jest chętna do tego, żeby… Z wypowiedzi innych państw członkowskich raczej wynika, że chyba będą tutaj przychylne i zgodzą się z Komisją co do tego, że elastyczność w tym przypadku… że badanie dotyczące zakłócającego wpływu subsydiów zagranicznych wymaga pewnej elastyczności. Raczej nie będzie chęci wprowadzania sztywnych terminów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BogdanKlich">Czy państwo senatorowie obradujący zdalnie mają jakieś pytania bądź uwagi do tego, co zostało zaprezentowane przez ministerstwo i przez panią senator sprawozdawcę?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#BogdanKlich">Nie ma żadnych pytań, nie ma żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#BogdanKlich">W związku z tym chciałbym zapytać o to, czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu zaproponowanego przez panią senator Jazłowiecką stanowiska komisji. Przypomnę, że pani senator zaproponowała, abyśmy, aby komisja poparła projekt aktu prawnego. Czy ktoś z państwa jest innego zdania?</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#BogdanKlich">Nie ma innych głosów.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny, dokument o sygnaturze COM (2021) 223 został pozytywnie… został zaakceptowany przez naszą komisję.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu drugiego. W punkcie drugim mamy wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający odpowiednie dyrektywy oraz rozporządzenie Unii Europejskiej w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, czyli dokument o sygnaturze COM (2021) 189.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#BogdanKlich">I teraz poproszę przedstawiciela ministra finansów, pana ministra Piotra Patkowskiego, o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrPatkowski">Dzień dobry jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PiotrPatkowski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PiotrPatkowski">Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PiotrPatkowski">Chciałbym przedstawić stanowisko rządu do projektu dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Projekt dyrektywy rozszerza zakres jednostek objętych raportowaniem niefinansowym, według szacunków Komisji, z 11 tysięcy 700 przedsiębiorstw na 49 tysięcy, w tym ok. 3 tysiące przedsiębiorstw z Polski. Ponadto projekt doprecyzowuje zakres raportowanych informacji, nadając im przy tym nową nazwę „raportowanie na temat zrównoważonego rozwoju”. Kluczowe zmiany w obszarze raportowania obejmują rozszerzenie zakresu jednostek obowiązkowo raportujących informacje na temat zrównoważonego rozwoju na wszystkie duże spółki, małe i średnie spółki notowane – chciałbym tutaj podkreślić to słowo „notowane”, czyli to nie obejmuje wszystkich małych i średnich spółek, które rozpoczęły raportowanie 3 lata później w stosunku do dużych jednostek – z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw, oraz duże grupy kapitałowe. Ponadto projekt doprecyzowuje zakres raportowanych informacji na temat zrównoważonego rozwoju; uprawnia Komisję Europejską do wydania jednolitych europejskich standardów raportowania informacji; znosi możliwość raportowania informacji niefinansowych w odrębnym sprawozdaniu, które nie stanowi części sprawozdania z działalności, oraz wprowadza obowiązek weryfikacji informacji na temat zrównoważonego rozwoju. Ponadto wprowadza dla spółek objętych tym raportowaniem obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności w formacie jak dla emitentów, tj. europejskim jednolitym formacie elektronicznym ESEF.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PiotrPatkowski">Rząd przyjął stanowisko co do projektu dyrektywy w dniu 30 czerwca 2021 r. Co do zasady rząd popiera kierunek zmian proponowanych przez Komisję, zgadzając się z potrzebą podniesienia jakości, istotności, wiarygodności, a przede wszystkim porównywalności informacji na temat zrównoważonego rozwoju. Mamy ostrożne podejście co do 4 propozycji. Po pierwsze, co do ram czasowych nieuwzględniających realnych możliwości przygotowania się przedsiębiorstw do wdrożenia nowych standardów, szczególnie w przypadku licznej grupy przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczną takie raportowanie. Po drugie, do wprowadzenia wymogu sporządzania sprawozdań finansowych w formacie ESEF, który zastąpiłby odczytywalny maszynowy format XML, stosowany obecnie przez polskie podmioty i z którego korzysta także Krajowa Administracja Skarbowa. Po trzecie, ostrożnie podchodzimy do zmiany definicji biegłego rewidenta, tj. osoby nie tylko badającej sprawozdanie finansowe, ale także weryfikującej informacje na temat zrównoważonego rozwoju, a po czwarte, do wprowadzenia systemu jednolitych sankcji administracyjnych z tytułu naruszeń przepisów w sprawie raportowania informacji na temat zrównoważonego rozwoju. Jako rząd nie popieramy także likwidacji opcji umożliwiającej przekazywanie informacji na temat zrównoważonego rozwoju w formie odrębnego raportu zamiast sprawozdania z działalności.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PiotrPatkowski">Jak już zaznaczałem – ale warto to podkreślić – dyrektywa nie nakłada żadnych nowych obowiązków sprawozdawczych na małe i średnie przedsiębiorstwa nienotowane ani na żadne mikroprzedsiębiorstwa, zarówno notowane, jak i nienotowane. Jednak będą one mogły dobrowolnie raportować w uproszczony sposób, widząc np. korzyści w kontekście poszukiwania finansowania lub współpracy biznesowej. Wydaje się – jeśli patrzeć na to, co obecnie się dzieje na rynkach finansowych i właśnie przy okazji nawiązywania szerokiej współpracy kapitałowo-biznesowej – że takie raporty czy to w wersji obligatoryjnej, czy fakultatywnej pewnie będą coraz szerzej stosowane.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PiotrPatkowski">Mając na uwadze te informacje, proszę Wysoką Komisję o zaopiniowanie i przyjęcie stanowiska rządu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BogdanKlich">Naszym sprawozdawcą jest senator Aleksander Szwed.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#BogdanKlich">Panie Senatorze, proszę o uwagi oraz o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AleksanderSzwed">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AleksanderSzwed">Czy dobrze mnie słychać?</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#AleksanderSzwed">Panie Przewodniczący! Szanowny Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#AleksanderSzwed">W zasadzie na temat istoty proponowanych zmian wypowiedział się już pan minister. W pełni się zgadzam ze stanowiskiem rządu, iż ogólny cel działania Komisji Europejskiej, zmierzającego do znacznego i kompleksowego podniesienia jakości, istotności, wiarygodności i porównywalności sprawozdawczości na temat zrównoważonego rozwoju…</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#BogdanKlich">Troszkę głośniej, Panie Senatorze, bo nie słyszymy. Troszkę głośniej.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#AleksanderSzwed">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#AleksanderSzwed">Wątpliwości mogą więc budzić jedynie wybrane propozycje wprowadzonych wymogów, ale opisał je już pan minister. No, tutaj proponuje się zmiany w 3 dyrektywach: dyrektywie w sprawie rachunkowości, w zakresie raportowania niefinansowego, dyrektywie 2004/109/WE, tzw. dyrektywie w sprawie przejrzystości i dyrektywie w sprawie audytu oraz rozporządzenia w sprawie badania jednostek interesu publicznego.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#AleksanderSzwed">Jeśli chodzi o zasadę pomocniczości, to projekt jest zgodny z zasadą pomocniczości. Jest to przedstawione w opinii Biura Legislacyjnego do niniejszego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#AleksanderSzwed">Wnoszę o przyjęcie stanowiska rządu wraz z uwagami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję również.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#BogdanKlich">Propozycja – powtórzę za panem senatorem – jest taka, abyśmy przyjęli stanowisko, zgodnie z którym komisja popiera projekt z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś pytania, jakieś uwagi ze strony pań i panów senatorów? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#BogdanKlich">W związku z tym zapytam już formalnie: czy ktoś z pań i panów senatorów jest za przyjęciem zaproponowanej przez senatora Szweda opinii, aby komisja poparła projekt aktu prawnego z uwagami rządu?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#Gloszsali">2 senatorów zdalnie było za.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#BogdanKlich">2 senatorów głosujących zdalnie jest za.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#BogdanKlich">Kto na sali jest za przyjęciem takiego stanowiska?</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#Gloszsali">Też 2 senatorów.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#BogdanKlich">Razem 4 osoby głosowały za.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#BogdanKlich">Nikt nie był przeciw.</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#BogdanKlich">Nikt.</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#BogdanKlich">Komisja była jednomyślna, jednomyślnie przyjęła zaproponowane stanowisko. Odczytam je raz jeszcze: komisja popiera projekt aktu prawnego z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-26.14" who="#BogdanKlich">Wyjaśnię od razu, proszę państwa, że musiałem przeprowadzić głosowanie, ponieważ nie wszyscy… Pozostali koledzy i koleżanki byli zdalnie, pan senator Bosacki dołączył do nas tu osobiście.</u>
<u xml:id="u-26.15" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.16" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do kolejnego punktu. W punkcie trzecim, jak powiedziałem na samym początku, prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekty aktów ustawodawczych COM (20201) 202 oraz COM (2021) 313.</u>
<u xml:id="u-26.17" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-26.18" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-26.19" who="#BogdanKlich">W punkcie czwartym zaproponowaliśmy jako prezydium wystąpienie o stanowisko rządu do projektu aktu nieustawodawczego o sygnaturze COM (2021) 312.</u>
<u xml:id="u-26.20" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-26.21" who="#BogdanKlich">Również nie widzę zgłoszeń, w związku z tym potwierdzam, że komisja występuje o stanowisko rządu do projektu aktu nieustawodawczego o wymienionej sygnaturze.</u>
<u xml:id="u-26.22" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do piątego i ostatniego punktu porządku obrad. Prezydium proponuje nie występować o stanowiska rządu do projektów aktów nieustawodawczych, które podałem wcześniej, odczytując porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-26.23" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-26.24" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.25" who="#BogdanKlich">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-26.26" who="#BogdanKlich">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad tego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-26.27" who="#BogdanKlich">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-26.28" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo państwu za udział, w szczególności pani senator Jazłowieckiej za zdalny udział ze szpitala.</u>
<u xml:id="u-26.29" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 02</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>