text_structure.xml
38.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 04</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Dzień dobry, witam państwa serdecznie na kolejnym – dzisiaj już drugim, a w sumie czterdziestym czwartym – posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej. To będzie posiedzenie typowo legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Witam wszystkie panie i panów senatorów. Witam naszych gości: pana Adama Andruszkiewicza, wiceministra do spraw cyfryzacji; pana Adama Czetwertyńskiego, wiceministra klimatu i środowiska; pana Pawła Różyckiego, zastępcę dyrektora Departamentu Strategii i Planowania Transformacji Klimatycznej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, przechodzimy do realizacji rozesłanego wcześniej porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Najpierw zapytam, czy są na sali osoby wykonujące działalność lobbingową. Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">Chciałem zapytać o to, czy uczestniczą zdalnie, ale nie ma takiej możliwości. Zdalnie mogą uczestniczyć wyłącznie senatorowie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">Tak więc to pytanie…</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">Jeszcze.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Gloszsali">No, na razie nikt się nie zgłosił.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">Mam nadzieję…</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Gloszsali">Oby…</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, a więc wystarczyło to jedno pytanie. Stwierdzam, że na sali nie ma nikogo, kto zgłaszałby, że wykonuje działalność lobbingową.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionego państwu porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym będziemy obradować według tego właśnie porządku.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#BogdanKlich">I przechodzimy do punktu pierwszego, tzn. do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w Internecie. Dokument o sygnaturze COM(2020) 568.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej otrzymaliśmy projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego proszę pana ministra do spraw cyfryzacji o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamAndruszkiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AdamAndruszkiewicz">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AdamAndruszkiewicz">Mam dziś przyjemność zaprezentować państwu informację na temat przedstawionego w dniu 17 września 2020 r. wniosku Komisji Europejskiej w sprawie odstępstwa od niektórych przepisów tzw. dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej. Przedłożony wniosek ma na celu wprowadzenie ogólnounijnych, jednolitych rozwiązań prawnych, które wzmocnią działania na rzecz zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AdamAndruszkiewicz">Tymczasowe rozwiązanie, które będzie obowiązywało od dnia 21 grudnia 2020 r. – dnia wymaganej przez Komisję Europejską implementacji Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej – do dnia 31 grudnia 2025 r., ma umożliwić dostawcom usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów, czyli np. dostawcom usługi aplikacji webmail czy usługi komunikatorów internetowych i telefonii internetowej, stosowanie technologii, za pomocą których możliwe jest wykrywanie tego typu praktyk w trakcie świadczenia usług i zgłaszanie ich organom ścigania i organizacjom działającym w interesie publicznym przeciwko niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych lub usuwanie materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AdamAndruszkiewicz">Tak pilna inicjatywa legislacyjna wynika z faktu, że Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, który powinien zostać zaimplementowany do ustawodawstw państw członkowskich do dnia 21 grudnia 2020 r., rozszerza definicję usług łączności elektronicznej o nową kategorię usług, czyli usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów, m.in. usługi aplikacji webmail, usługi komunikatorów internetowych i telefonii internetowej. Na skutek zmiany definicji usług łączności elektronicznej zmienił się również zakres podmiotowy dyrektywy 2002/58/WE, która korzysta z terminologii zawartej w EKŁE. W konsekwencji podmioty te objęte zostały uregulowanymi w tej dyrektywie zasadami ochrony danych i prywatności. Dyrektywa nie zawiera przy tym wyraźnej podstawy prawnej dobrowolnego przetwarzania treści lub danych o ruchu do celów wykrywania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie. Praktyki stosowane obecnie w ramach niektórych usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów, służące do wykrywania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie, mogą kolidować z niektórymi przepisami dyrektywy 2002/58/WE.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AdamAndruszkiewicz">Jak już wspominałem, projektowane rozporządzenie ma mieć charakter tymczasowy. Komisja Europejska zapowiedziała bowiem, że najpóźniej w II kwartale 2021 r. przedłoży niezbędne wnioski ustawodawcze, aby skutecznie zwalczać niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych w internecie. Zapowiedziane przepisy zastąpią projektowane rozporządzenie poprzez wprowadzenie obowiązkowych środków wykrywania i zgłaszania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych przy jednoczesnym zapewnieniu poszanowania praw podstawowych użytkowników, w tym w szczególności prawa do wolności wypowiedzi i opinii, ochrony danych osobowych i prywatności, a także mechanizmów gwarantujących rozliczalność i przejrzystość.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AdamAndruszkiewicz">Polska, zgodnie z przyjętym stanowiskiem rządu Rzeczypospolitej, pozytywnie oceniła projektowane rozporządzenie i poparła przedłożony przez Komisję Europejską wniosek. Jednocześnie w toku prac Polska zgłosiła kilka istotnych uwag. Najważniejszą kwestią było zapewnienie, by na podstawie przepisów projektowanego rozporządzenia nie dochodziło do blokowania treści, które nie są nielegalne. Wątpliwości Polski budziła zbytnia arbitralność usługodawców w określaniu, czy dane treści są nielegalne, czy nie. Zapewnienie równowagi pomiędzy zamierzoną ochroną dzieci przed niegodziwym traktowaniem i wspieraniem działania organów ścigania w tym zakresie a koniecznością zapewnienia praw podstawowych, jakimi są ochrona prywatności i ochrona danych osobowych, jest najważniejszym wyzwaniem w toku prac nad tym projektem. Do projektowanego rozporządzenia Polska zgłosiła również szereg innych uwag, które udało się wyjaśnić w toku prac nad przedłożeniem Komisji. Polska popiera przedłożony wniosek, wskazując, że wpisuje się on w postulat dotyczący konieczności udzielenia wsparcia przez branżę, w tym przypadku dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów, w zakresie walki z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych. Polska wspiera również rozwiązania wzmacniające dobrowolne działania podejmowane przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów w celu ochrony dzieci. Podkreślić jednak należy, że konieczne jest zapewnienie odpowiedniego balansu pomiędzy wymogami bezpieczeństwa, w tym przypadku dotyczącymi ochrony dzieci, i wspomaganiem działania organów ścigania w tym zakresie a prawem do prywatności.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AdamAndruszkiewicz">Projekt rozporządzenia z modyfikacjami został przyjęty przez Radę Unii Europejskiej podczas posiedzenia COREPER w dniu 28 października 2020 r. Rada uzyskała mandat do rozpoczęcia negocjacji z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim. W chwili obecnej w Parlamencie Europejskim trwają jeszcze prace nad przyjęciem opinii w sprawie projektowanego rozporządzenia. Po jej przyjęciu rozpoczną się trilogi. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Tak nawiasem mówiąc, zawsze bezpieczniejsze jest sformułowanie „rząd polski”. No, nie wiadomo, czy cała Polska to popiera. O tym, jakie jest stanowisko sprawozdawczyni, przekonamy się dopiero za chwilę. Być może rzeczywiście stanowiska te będą zgodne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Pani marszałek Morawska-Stanecka, sprawozdawca naszej komisji. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Faktycznie, zapoznałam się ze stanowiskiem rządu i ze względu na charakter tego projektu rekomenduję jego przyjęcie. Wnoszę także o zobligowanie Rady Ministrów, by ustaliła w toku dalszych prac i działań na arenie europejskiej, czy proponowane rozwiązania nie kolidują z podstawowym prawem do prywatności. Innymi słowy, chodzi o to, czy te algorytmy, które mają pomagać w wykrywaniu treści niepożądanych, będą odpowiednio zweryfikowane, czy nie będą one, niejako przy okazji, blokowały treści legalnych. Uściślenia wymaga również, kto będzie organem kontrolnym. Czy organ taki będzie działał w imieniu całej Unii Europejskiej, czy też nadzór nad nim będą sprawować poszczególne państwa i organy tych państw? To są obawy, które w swoim stanowisku zawarł rząd. Powinniśmy tutaj dopytać, czy Rada Ministrów ma już na to jakiś pomysł, jak wyglądają te prace i czy trwają rozmowy w celu uszczegółowienia tych przepisów.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Co do zasady jest to projekt słuszny. Wiadomo, że – jak już zostało tutaj powiedziane – są to rozwiązania tymczasowe, które uzupełniają lukę prawną, jaka powstanie wraz z wejściem w życie Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej, kiedy to definicja usług owej łączności zostanie zastąpiona nową definicją, obejmującą usługi łączności interpersonalnej niewykorzystujące numerów. Jak czytamy w opracowaniu senackiego Biura Spraw Międzynarodowych i Unii Europejskiej… Każdy z państwa je otrzymał i mógł się z nim zapoznać. Pada tu opinia, którą ja podzielam. Jest to zmiana ze wszech miar potrzebna. Uzupełnia ona wspominaną lukę prawną na czas oczekiwania na przyjęcie długoterminowych przepisów zapowiedzianych w strategii Komisji z 24 lipca 2020 r. Warto przy tym zauważyć, że przez ten czas dostawcy usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów nie mieliby podstawy prawnej do dalszego wykrywania w ramach swoich usług niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych. Podsumowując, uważam, że interwencja Unii jest w tym zakresie konieczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że pani marszałek rekomenduje komisji poparcie…</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Tak.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKlich">…tego aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Tak, z uwagami rządu. Dodałabym jednak informację, że przedstawiciel rządu powinien, być może jeszcze dzisiaj…</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BogdanKlich">To zaraz… Ja te pytania, które pani marszałek zgłosiła podczas prezentacji, przekieruję do pana ministra. Poproszę o odniesienie się do tych kilku pytań, które padły.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamAndruszkiewicz">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Pani Marszałek!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamAndruszkiewicz">Jeśli chodzi o to uszczegółowienie, o które pani pytała, to my czekamy na rozpoczęcie i zakończenie trilogów. Wkrótce będziemy uszczegóławiać w ramach rządu te kwestie, o które pani marszałek, słusznie skądinąd, pytała.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne pytania albo uwagi w dyskusji? Nie widzę, nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BogdanKlich">W związku z tym głosujemy.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem rekomendowanego przez panią marszałek Morawską-Stanecką rozwiązania, żeby komisja poparła projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#komentarz">5</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#BogdanKlich">Zdalnie nikt nie głosował? Nie.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że 5 senatorów uczestniczących w posiedzeniu jest za.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu drugiego. Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmieniającego rozporządzenie z 2018 r., czyli Europejskie prawo o klimacie, zreferuje pan minister, wiceminister klimatu i środowiska.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">To bardzo krótki projekt Komisji, więc ja też krótko go zreferuję. Głównym celem tego projektu jest wpisanie do prawa unijnego nowego wiążącego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. Rząd stoi na stanowisku, że na tym etapie nie ma wystarczających informacji, żeby poprzeć ten wniosek. Czego brakuje? W pierwszej kolejności brakuje konkretnego planu dojścia do tego poziomu redukcji, a w szczególności informacji o środkach finansowych, które zostaną uruchomione, oraz o regulacjach prawnych, które zostaną wprowadzone na poziomie unijnym. Rząd stoi na stanowisku, że taka strategiczna kwestia powinna być przedmiotem decyzji Rady Europejskiej. Do tego czasu należy traktować ten cel jako element nierozstrzygnięty. Jeśli chodzi o stanowisko Rady Unii Europejskiej, to udało się tego dokonać na ostatnim posiedzeniu Rady ENVI w dniu 23 października 2020 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKlich">Teraz bardzo proszę senator sprawozdawczynię, panią senator Danutę Jazłowiecką, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DanutaJazłowiecka">Przyznam, że jestem bardzo zdumiona tym, że tak ważny projekt – szczególnie dla Polski – projekt zawierający propozycję bardzo ambitnego planu związanego z Europejskim Zielonym Ładem, nie jest akceptowany przez nasz rząd. Argumenty, które państwo przedstawiacie – brakuje szczegółów związanych z finansowaniem, brakuje szczegółów co do tego, w jaki sposób będziemy dochodzili do tego celu – są niewystarczające, by podjąć taką decyzję, tym bardziej że od strony ekonomicznej jest to szalenie korzystne dla naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#DanutaJazłowiecka">Transformacja klimatyczno-energetyczna jest silnym impulsem zarówno modernizacyjnym, jak i innowacyjnym. Rząd o tym bardzo często mówi, natomiast efektów specjalnie nie widzimy. Dzisiejsza decyzja rządu, że nie zaakceptujemy redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55%, tak naprawdę zupełnie zniekształca przekaz, który jest wysyłany społeczeństwu. Ja już pomijam efekty społeczne, czyli poprawę stanu zdrowia naszych obywateli, poprawę jakości powietrza. Również degradacja środowiska byłaby znacznie mniejsza, a rząd mówi: nie, my się na to nie zgadzamy. Nie rozumiem tego również z tego powodu, że tak naprawdę ten ambitny projekt traktowany jest w sposób kolektywny, odnosi się do całej Unii Europejskiej. To nie są założenia, które mają być realizowane w naszym kraju i we wszystkich poszczególnych krajach, bo tak naprawdę cel ten będzie oceniany w skali całej Unii Europejskiej. Przyjęcie tak wysokiego poziomu redukcji spowoduje też, że Polska dostanie znacznie więcej środków, by dokonać transformacji klimatyczno-energetycznej. Zupełnie nie rozumiem stanowiska rządu, zupełnie go nie rozumiem.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#DanutaJazłowiecka">Chciałabym zapytać, czy w przeszłości tego typu rozporządzenia zawierały elementy, których państwo tutaj oczekujecie, a więc element finansowy i element związany z planem dojścia do celu. O ile dobrze pamiętam, w przypadku tego typu rozporządzeń jako pierwsze wychodzą dokumenty, a potem, po przyjęciu tych dokumentów, przygotowywane są pewne oceny. Jest to jak gdyby punkt zerowy, który daje możliwość pracy nad tym i określenia, jakie działania będą podejmowane i ile środków na te działania przeznaczymy. Ta argumentacja jest naprawdę bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Zanim poproszę pana ministra o odniesienie się do tych pytań pani senator Jazłowieckiej… Rozumiem, że rekomendacja pani senator jest taka, aby stanowisko rządu odrzucić. A co z samym aktem prawnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DanutaJazłowiecka">Sam akt prawny jest do zaakceptowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że w takim razie propozycja… Bo każde sprawozdanie musi się zakończyć rekomendacją. Propozycja jest taka, żeby nasza komisja poparła projekt aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DanutaJazłowiecka">Tak.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, proszę o odniesienie się do tych pytań i uwag pani senator Jazłowieckiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo za te pytania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Pani Senator, spróbuję pokrótce odnieść się do wszystkich kwestii. To jest oczywiście bardzo ambitny cel. Oczywiście jest to polityka, która stwarza nowe szanse gospodarcze, która poprawia jakość powietrza. To są argumenty, które pani senator wielokrotnie słyszała z moich ust, więc myślę, że tutaj się w 100% zgadzamy. Tak jak państwo widzieli, ta propozycja Komisji jest bardzo krótka. Ona ma zaledwie 1 stronę czy 2 strony – powiedzmy, że 1,5 strony – więc to jest bardzo krótka propozycja. Nie zawiera ona absolutnie żadnych szczegółów, jeśli chodzi o sposób osiągnięcia tego celu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Co do tego, jak było w przeszłości, to prawo klimatyczne jest nowym instrumentem legislacyjnym – wcześniej go nie było – niemniej procedowanie w przypadku poprzednich pakietów klimatycznych w Unii zawsze przebiegało podobnie. Strategia, która określała ogólnie sposób dojścia do tych celów, podobnie jak ocena skutków, przygotowywana była przez Komisję. Dyskusje na poziomie Rady Europejskiej skutkowały decyzją co do tego, w jaki sposób dany cel miał być realizowany. Albowiem te 55%, na co pani senator słusznie zwróciła uwagę, jest celem unijnym, jednakże cel ten będzie się później przekładał na konkretne zobowiązania, na konkretne zmiany legislacyjne w istniejącym instrumentarium unijnym, czy to w dyrektywie ETS, czy to w rozporządzeniu ESR. Tam są wpisywane cele dla poszczególnych państw członkowskich, więc my mówimy właśnie o tym, że aby podjąć tę decyzję, musimy wiedzieć, w jaki sposób zamierzamy tę redukcję osiągnąć.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">W tej chwili mamy już dosyć ambitne plany redukcji, ale im bardziej będziemy się zbliżać do neutralności klimatycznej, tym trudniej będzie nam osiągać te cele wyłącznie działaniami na poziomie państw członkowskich, podejmowanymi w oderwaniu od innych, bez koordynacji na poziomie unijnym. No, niezmiernie ważna jest koordynacja naszych działań na poziomie unijnym. Potrzebne jest przygotowanie takiego właśnie planu, który umożliwi nam osiągnięcie tego celu, tak żeby cel ten nie pozostał tylko na papierze. Nie chodzi o to, żeby się chwalić, cieszyć, że mamy ambitną politykę, tylko o to, żeby ten cel został realnie osiągnięty. I dlatego przygotowanie takiego planu jest istotne.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Teraz na jeszcze jedną kwestię zwrócę uwagę. Zacytowałem już bardzo wiernie, precyzyjnie stanowisko rządu, jeżeli chodzi o ten akt, ale powtórzę jeszcze, że rząd stoi na stanowisku, iż Komisja Europejska nie przedstawiła wystarczających informacji, abyśmy mogli poprzeć zwiększenie redukcji. Rząd jednak nie mówił nic o odrzuceniu tego celu.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#BogdanKlich">Gdyby zechciał pan, Panie Ministrze, powtórzyć tę końcówkę… Bo ja nie zrozumiałem. O czym nie mówił?</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Powiedziałem, że Komisja Europejska nie przedstawiła wystarczających informacji, abyśmy mogli poprzeć zwiększenie redukcji. To stanowisko nie mówi jednak nic o odrzuceniu tego celu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Pani Senator?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DanutaJazłowiecka">Zatem rząd RP nie poprze podwyższonego poziomu redukcji bez zapewnienia odpowiedniego wsparcia przy jego wdrożeniu. Mówimy o rozporządzeniu, w którym wskazane jest tylko podniesienie tego poziomu. Nie ma tam żadnych innych dokumentów, bo w takich przypadkach dokumenty te są osobno przygotowywane przez Komisję Europejską i negocjowane we wszystkich instytucjach unijnych. A więc ja kompletnie nie rozumiem, dlaczego rząd w swoim stanowisku proponuje, by Komisja czy w ogóle instytucje europejskie zmieniły standardy, według których pracują od lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Myślę, że oboje – i pani senator, i ja – wiemy, jakie są sposoby procedowania w Unii, więc nie będę tu tłumaczył, jak to wygląda. Myślę, że to jest też kwestia pewnych negocjacji, kwestia uzgodnienia wspólnego planu, jak ten cel osiągnąć. Dla nas kluczowe jest upewnienie się, że będziemy mieli odpowiednie środki na jego realizację. To, że tych środków nie ma w tej propozycji Komisji, to, że tych środków nie było też w pierwszej propozycji prawa klimatycznego – ba, nie było nawet żadnej informacji o tym, w jaki sposób określimy w przyszłości, jakie środki będą potrzebne, jakie środki zostaną uruchomione – jest moim zdaniem poważnym brakiem tego aktu legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Na posiedzeniu Rady do spraw Środowiska w październiku tego roku udało się uzgodnić pewne kwestie z naszymi partnerami z Unii, tzn. doprecyzować język i wezwać Komisję do tego, by w swoich kolejnych propozycjach legislacyjnych uwzględniła ten właśnie wymiar. A więc udało nam się uzupełnić ten projekt, jeśli chodzi o stanowisko Rady. No, to jest oczywiście tylko stanowisko. Zobaczymy, jak to się skończy w trilogach. Myślę, że to pokazuje, że nasze stanowisko spotyka się ze zrozumieniem. Jesteśmy w stanie wyłożyć swoje racje i uzyskać poparcie dużej grupy państw członkowskich, uzyskać takie właśnie uzupełnienie prawa klimatycznego. Ale to jest możliwe wyłącznie dlatego, że domagamy się pewnej precyzji. No, skoro tego nie było w pierwotnej propozycji Komisji, to naszym zdaniem ta propozycja powinna zostać uzupełniona. Dzięki przedstawieniu takiego stanowiska, dzięki przedstawieniu naszej argumentacji, naszych własnych ambicji, jeżeli chodzi o transformację gospodarki i energetyki, nasi partnerzy w Unii zrozumieli potrzebę zapewnienia odpowiednich inwestycji w zakresie transformacji polskiej gospodarki i przychylili się do tych zapisów. Tak więc myślę, że to jest całkiem skuteczna strategia negocjacyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BogdanKlich">Pani Senator?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Ministrze, nie ma w tym stanowisku żadnej informacji o tym, o czym pan przed chwilą powiedział. Wspomniał pan, że państwo negocjujecie i że macie wsparcie ze strony innych krajów członkowskich, jeśli chodzi o zmianę czy uzupełnienie rozporządzenia o zapisy bardziej szczegółowe. Do tej pory tego typu dokumenty były przygotowywane jako dokumenty określające cel. Dopiero później towarzyszyły im dokumenty uzupełniające, które pokazywały, w jaki sposób ten cel zostanie osiągnięty i jakie kto otrzyma wsparcie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#DanutaJazłowiecka">Z kolei tutaj piszecie państwo, że są… Mówił pan również, że te dane są niewystarczające. Przecież to jest cały program. Tu jest pokazane, w jaki sposób będzie realizowany cały program związany z Europejskim Zielonym Ładem. Są również wskazane środki, tak więc wiemy mniej więcej, w jakiej wysokości będą one wypłacane. Nie bardzo rozumiem, jakich jeszcze informacji państwo potrzebujecie, by zaakceptować ten ambitny program. Doskonale wiemy, że brak tej akceptacji utrudni realizację programu dotyczącego Europejskiego Zielonego Ładu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BogdanKlich">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Jeśli chodzi o poziom szczegółowości, jaki jest wymagany na takim etapie, to ja już mówiłem, że prawo klimatyczne jest nowym aktem. Ale jeżeli spojrzymy na konkluzje, które zostały przyjęte w 2014 r., przed określeniem celów na 2030 r., to zobaczymy, że one zawierały więcej szczegółów niż ten akt. A więc domaganie się takiego poziomu szczegółowości wcale nie odbiega od zwykłej praktyki na poziomie unijnym.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Jeśli chodzi o poziom szczegółowości programu Zielonego Ładu, to ja myślę, że wszyscy tutaj czytaliśmy ten program. Jest bardzo dużo ambitnych zapowiedzi, ale to są tylko zapowiedzi. Na konkretne propozycje legislacyjne jeszcze czekamy. Duża część tych propozycji przyjdzie – taka jest zapowiedź – w połowie przyszłego roku, ale szczegóły są bardzo skąpe, więc to nie jest takie jasne.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Jeżeli chodzi o środki, to w tej chwili rozmawiamy m.in. o architekturze całego systemu, całej unijnej polityki klimatycznej, łącznie z ETS. My postulujemy wprowadzenie pewnych zmian do ETS, tak żeby lepiej odpowiadać na wyzwania, które przed nami stoją. A więc nadal jest trochę niewiadomych, jeżeli chodzi o te środki.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Co najważniejsze, wydaje mi się, że tym, czego nam bardzo często brakuje w dyskusjach unijnych… Bardzo się cieszę, że udało się nam, zresztą dzięki wspólnym wysiłkom naszych europarlamentarzystów, wprowadzić na agendę unijną kwestię sprawiedliwej transformacji i potrzeby zapewnienia odpowiednich środków dla regionów węglowych. To jest… Przepraszam, zgubiłem wątek.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze…</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Przepraszam bardzo, zgubiłem wątek, ale odpowiem jeszcze na ostatnie pytanie, dotyczące dat i tego, dlaczego w stanowisku rządu nie ma bardziej aktualnych informacji. Stanowisko rządu odpowiada na propozycję Komisji, która została przedstawiona 17 września. To stanowisko zostało przyjęte 6 października, czyli ponad 2 tygodnie przed posiedzeniem Rady do spraw Środowiska, o której wspomniałem. To dlatego tych informacji tutaj nie ma. Zresztą stanowisko rządu jest też przedstawiane z myślą o konieczności prowadzenia dalszych trilogów, rozmów z Parlamentem. Musi ono pozostać w miarę możliwości aktualne do końca tego trilogu. W momencie, kiedy Rada Europejska podejmie jakąś decyzję, być może nastąpi konieczność rewizji tego stanowiska. No, wtedy rzeczywiście będziemy znali odpowiednio wiele szczegółów, żeby móc podejmować takie decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, ja to rozumiem tak, że stanowisko rządu w zasadzie można wyrazić w takiej konkluzji: rząd nie poprze tego podwyższonego poziomu dopóty, dopóki nie zostaną przyznane wystarczające środki na wsparcie jego realizacji. Rozumiem, że tak można określić stanowisko rządu, bo podobny zapis znajduje się w tym dokumencie, który został nam przedstawiony.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BogdanKlich">Ale generalnie z każdym tego typu aktem – czy to w parlamentach narodowych, czy to w takiej strukturze, jaką jest Unia Europejska, gdzie obowiązuje procedura współdecydowania – jest przecież tak, że przyjmuje się jakieś dalej idące rozwiązanie. Akurat w tym wypadku Rada Unii Europejskiej wspólnie z Parlamentem Europejskim zgodziły się na to, aby przyjąć takie rozporządzenie. Następne akty prawne są bądź będą w toku. No, mówię o wykonaniu, realizacji, implementacji, wprowadzeniu w życie zapisów tego rozporządzenia. Jeżeli uważamy to rozporządzenie za idące we właściwym kierunku, to ja nie bardzo rozumiem, skąd te zastrzeżenia. Właściwie w odniesieniu do każdej decyzji można by powiedzieć, że zaakceptujemy ją dopiero wtedy, kiedy będą znane wszystkie dane finansowe, kiedy będą znane wszystkie akty wykonawcze itd. Taka decyzja może być niesatysfakcjonująca, możemy po prostu w nieskończoność czekać na cały pakiet.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#BogdanKlich">Tak więc rozumiem, że tego właśnie dotyczą zastrzeżenia pani senator Jazłowieckiej. Uważamy jako komisja, iż ten akt prawny, który został już przyjęty w Unii Europejskiej, czyli w Parlamencie oraz w Radzie Unii Europejskiej, jest satysfakcjonujący. Nasza pozytywna opinia dotyczy samego aktu prawnego, a nie zastrzeżeń przedstawionych przez rząd.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#DanutaJazłowiecka">Czy mogę?</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#BogdanKlich">Jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Przewodniczący, pana propozycja, byśmy zarekomendowali Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej przyjęcie, zaakceptowanie rozporządzenia zobowiązującego do redukcji emisji o 55% do roku 2030, a zarazem nieprzyjęcie stanowiska, które uzależnia akceptację tej zmiany od dodatkowych dokumentów, które miałyby zostać wypracowane, jest absolutnie dobrym rozwiązaniem. Mamy świadomość, że takie dokumenty, takie rozwiązania, są Polsce potrzebne. Rolą rządu jest to, żeby wynegocjować jak najlepsze rozwiązania w ramach poszczególnych dokumentów, które będą wskazywały konkretne działania, jakie mają zostać podjęte, i konkretne środki, jakie mają zostać przyznane. Nie ma dzisiaj żadnych argumentów za tym, żeby nie zaakceptować tego, jak powiedział pan minister, jednostronicowego aktu prawnego, który zwiększa redukcję. Nie możemy stawiać warunków, które zahamują cały proces realizacji programu Europejskiego Zielonego Ładu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze, za tę wymianę zdań.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#BogdanKlich">Możemy przystąpić do głosowania.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#BogdanKlich">W związku z tym chciałbym zapytać członków komisji o to, kto jest za przyjęciem takiego stanowiska, że komisja popiera projekt tego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#komentarz">3</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#BogdanKlich">Czy ktoś głosował zdalnie?</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#Gloszsali">Nie.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#BogdanKlich">W takim razie komisja jednomyślnie, jednogłośnie przyjęła rekomendowane przez panią senator stanowisko.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#BogdanKlich">To daje też rządowi pewne pole manewru. Jeżeli nie dziś, to jutro…</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do kolejnych punktów.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#BogdanKlich">W punkcie trzecim wymienione są akty ustawodawcze, które proponujemy przyjąć bez uwag. No, muszę je odczytać: COM(2020) 491, 496, 642 i 670.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś propozycje poza tymi przedstawionymi przez prezydium? Nie widzę, nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#BogdanKlich">W punkcie czwartym chodzi o wystąpienie o stanowisko rządu w przypadku 3 aktów prawnych: COM(2020) 569, 609 oraz 690.</u>
<u xml:id="u-25.15" who="#BogdanKlich">Czy są inne wnioski w sprawie tych 3 aktów prawnych? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-25.16" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję wystąpienia do rządu o stanowisko w sprawie tych 3 aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-25.17" who="#BogdanKlich">W punkcie piątym są te akty prawne, co do których prezydium nie proponuje wystąpienia o stanowisko rządu. No, muszę je odczytać: COM(2020) 340, 341, 566, 567, 570, 576, 583, 585, 587, 588, 589, 598, 626, 632, 633, 637, 639, 640, 649, 654, 655, 666, 668, 671 i 690.</u>
<u xml:id="u-25.18" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje odnośnie do wymienionych przeze mnie aktów prawnych? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-25.19" who="#BogdanKlich">W związku z tym stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium, aby co do tych wymienionych przeze mnie aktów prawnych nieustawodawczych nie występować o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-25.20" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, informuję, że porządek obrad został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-25.21" who="#BogdanKlich">Mam wrażenie, że jesteśmy na bieżąco ze wszystkimi dostarczanymi do nas opiniami rządu do aktów prawnych Unii Europejskiej. Jak zaczną spływać następne, to będzie kolejne posiedzenie legislacyjne komisji.</u>
<u xml:id="u-25.22" who="#DanutaJazłowiecka">Czy mogę?</u>
<u xml:id="u-25.23" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DanutaJazłowiecka">Ja chciałabym bardzo serdecznie podziękować pani Monice Chabowskiej za przygotowanie bardzo dobrej opinii merytorycznej co do aktu prawnego, o którym dyskutowaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BogdanKlich">Dołączamy się z panem senatorem Bosackim do tych podziękowań…</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MarcinBosacki">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BogdanKlich">…i rozszerzamy je na wszystkie osoby z działu analiz, które pracują na rzecz komisji spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#BogdanKlich">Zamykam posiedzenie komisji spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 42</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>