text_structure.xml
70.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 00</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Drodzy Państwo!</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Witam wszystkich na kolejnym, trzydziestym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Mamy dzisiaj bogaty, nawet bardzo bogaty program składający się z 9 punktów porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać na początku, czy jest zgoda, abyśmy procedowali według przedstawionego wcześniej porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">Nie ma głosów sprzeciwu, w związku z tym będziemy postępować zgodnie z porządkiem obrad.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Proponuję pogrupować punkty, tak żeby poszczególne ministerstwa miały możliwość odnieść się w bloku do prezentowanych nam aktów prawnych. Z tego, co słyszę, wynika, że punkt pierwszy rozpatrywalibyśmy oddzielnie, punkt drugi oddzielnie, punkt trzeci oddzielnie, punkty od czwartego do siódmego byłyby rozpatrywane razem… A punkt ósmy i dziewiąty? Kto z państwa, z gości referuje punkt ósmy?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Gloszsali">Punkt ósmy jest bez uwag, dziewiąty jest nieustawodawczy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">A kto referuje ósmy punkt? Ministerstwo…</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">Dobrze. Czyli punkt ósmy i dziewiąty również będą oddzielnie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, jeśli chodzi o punkt pierwszy, to sprawozdawcą ze strony komisji jest pan senator Kazimierz Kleina, w punkcie drugim sprawozdawczynią jest pani marszałek Gabriela Morawska-Stanecka, w punkcie trzecim sprawozdawcą jest pan wiceprzewodniczący, senator Włodzimierz Bernacki, w punkcie czwartym – marszałek Michał Kamiński, podobnie jak w punkcie piątym. W punkcie szóstym i siódmym sprawozdawczynią jest pani senator Danuta Jazłowiecka. Punkt ósmy nie ma swojego sprawozdawcy, podobnie jak dziewiąty. Nie jest to wymagane.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#BogdanKlich">Witam serdecznie wszystkich państwa. Witam naszych gości, witam panie i panów senatorów.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu pierwszego naszych obrad. Jest to wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności – dokument o sygnaturze COM(2020) 408.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#BogdanKlich">Przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju, podsekretarza stanu, pana Marka Niedużaka, proszę o przedstawienie stanowiska rządu. Jeśli można, to króciutko.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekNiedużak">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekNiedużak">Dziękuję. Postaram się mówić krótko i syntetycznie. Ominę cały wstęp, który można podsumować hasłem „pandemia”. Wszyscy wiemy, że ma to poważne konsekwencje gospodarcze. Reakcją na te konsekwencje czy próbą ich zniwelowania jest m.in. propozycja utworzenia europejskiego instrumentu odbudowy. Spośród funduszy objętych tymże… Instrument odbudowy i zwiększenia odporności, często nazywany Recovery and Resilience Facility – RRF, jest tu najistotniejszy i największy. Na tym etapie ta propozycja opiewa na kwotę 560 miliardów euro. Najważniejsze ze strony rządu jest to, że my w pełni podzielamy zasadność utworzenia takiego instrumentu. Polska chciałaby się wpisać w cele europejskiego instrumentu odbudowy. Mamy jakieś zastrzeżenia, ale co do zasady się zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekNiedużak">Krótko o tym instrumencie. Jesteśmy zadowoleni z jego wymiaru finansowego i pozytywnie oceniamy wysokość wsparcia przyznanego Polsce. Polska byłaby czwartym beneficjentem wsparcia bezzwrotnego, co oznacza, że przypadnie nam mniej więcej 8,6% puli grantowej, czyli ok. 26 miliardów 800 milionów euro. Obok wsparcia bezzwrotnego jest również wsparcie zwrotne, możliwość ubiegania się o pożyczkę w maksymalnej wysokości 23 miliardów 600 milionów euro. To oczywiście jest możliwość, to nie jest obligatoryjne.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekNiedużak">Pozytywnie oceniamy fakt, że wsparcie obejmuje zarówno reformy, jak i inwestycje. Jednym z takich obszarów inwestycji… To jest jedno z miejsc, gdzie… To jest taka bardziej nasza delikatna uwaga niż jakieś poważne zastrzeżenie. Chcielibyśmy, aby ten instrument obejmował szeroko rozumiane inwestycje celu publicznego. Chodzi nam o to, aby tutaj nie było takiego, jeśli można tak powiedzieć, ograniczenia podmiotowego, o to, by również podmioty z sektora prywatnego można było potraktować jako podmioty realizujące misję usługi publicznej, o ile oczywiście taką inwestycję będą realizować. Mamy takie sytuacje… No, nie wiem, przykład pierwszy z brzegu. Są inwestycje, które realizuje spółka PKP. To jest spółka podmiotu prywatnego, ale wydaje nam się, że… To są jak najbardziej inwestycje celu publicznego, jak chociażby modernizacja sieci kolejowej. Chcielibyśmy, aby to też było tu ujęte. Wydaje się, że może tak będzie, to jest pewnie kwestia do wyjaśnienia, doprecyzowania. To jest przykład takiego zastrzeżenia czy może bardziej uwagi, która nam się w toku prac pojawiała.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MarekNiedużak">My też jako kraj zwracamy uwagę na konieczność właściwego wyważenia kryteriów oceny działań możliwych do zgłoszenia w ramach realizacji tego instrumentu. Nam bardzo zależy, by te kryteria były zrównoważone, żeby, powiedzmy, nie było tutaj jakiegoś wyraźnego wychylenia w którąś ze stron.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MarekNiedużak">Podsumowując, powiem, że mamy jakieś wątpliwości i jakieś pytania, ale zasadniczo pozytywnie oceniamy projekt rozporządzenia Parlamentu i Rady. Ten instrument dobrze rokuje. Wydaje nam się, że będzie to adekwatna odpowiedź na kryzys gospodarczy wywołany pandemią. Wręcz oczekujemy od Komisji, aby jak najszybciej ten instrument został uruchomiony i aby był, powiedzmy, dosyć elastyczny, aby stosowano elastyczne podejście do kryteriów oceny działań planowanych na szczeblu krajowym, przy których można by było korzystać z tego typu wsparcia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Senator Kleina.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzKleina">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzKleina">Generalnie nie mam uwag do stanowiska rządu. Wydaje mi się, że są to uwagi prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KazimierzKleina">Mam takie bardziej szczegółowe pytanie. Na jakim etapie jest uzgadnianie tego dokumentu? Kiedy ten instrument mógłby wejść w życie? Kiedy powinien wejść zgodnie z oczekiwaniami rządu polskiego?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KazimierzKleina">I drugie pytanie. Pytam, bo pojawiają się tutaj wątpliwości. Jaki rodzaj inwestycji chcielibyście państwo jako rząd, żeby był finansowany z tego projektu? Jakiej wielkości inwestycje, małe czy duże, byłyby priorytetami rządu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Jaka jest rekomendacja ze strony pana senatora?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzKleina">Rekomendacja jest pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę o odniesienie się do tych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekNiedużak">Krótko.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekNiedużak">Szanowny Panie Senatorze! Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarekNiedużak">Data planowanego wejścia w życie to 1 stycznia 2021 r. Teraz jest taki etap… Kilka dni temu taką swoją, powiedzmy, perspektywę, tzw. nego box, swoją propozycję przedstawił przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel. Rozumiem, że to wszystko się teraz uciera na poziomie unijnym, stąd też to, co ja mówiłem o tym, jak jest oceniana… Nasza ocena oczywiście może ewoluować, tak jak może ewoluować ta propozycja. Na razie mówimy o pewnej propozycji, projekcie rozporządzenia złożonym przez Komisję. Wiadomo, że unijny proces legislacyjny, w którym Rada Europejska też będzie miała coś do powiedzenia, tak samo jak Parlament Europejski… No, założenie jest takie, że to ma wejść w życie 1 stycznia.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarekNiedużak">Jeśli chodzi o to, jakie to projekty, to powiem tak. Przepraszam, Panie Przewodniczący, nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ Polska ma jeszcze bardzo dużo czasu, by złożyć propozycję dotyczącą tego, jakie konkretne projekty będą objęte tym instrumentem. To ruszy dopiero w przyszłym roku. To jest proces, który będzie zresztą koordynowany na poziomie rządowym, chyba nie przez Ministerstwo Rozwoju, tylko przez ministerstwo funduszy. To jest jakby trochę za wcześnie postawione pytanie, tym bardziej że, tak jak mówię, nie znamy jeszcze ostatecznego kształtu, jaki przybierze rozporządzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzKleina">Nie do końca jestem zadowolony z tej odpowiedzi, bo jeżeli mamy niecałe pół roku do wejścia w życie tego dokumentu, a chcielibyśmy, żeby on rzeczywiście wszedł z dniem 1 stycznia, to, wydaje się, już dzisiaj powinniśmy wiedzieć, z czym będziemy, że tak powiem, szli, nawet jeżeli te sprawy będą modyfikowane, a niektóre nawet nie zostaną zgłoszone. Wydaje się, że te główne cele powinny być określone. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekNiedużak">Ja tutaj, korzystając też ze wsparcia… Mam taką informację, że Polska ma przedstawić plan – przy założeniu, że dzisiaj planowany harmonogram zostanie utrzymany przez Komisję – do kwietnia przyszłego roku. Tak że, Panie Przewodniczący, proszę mi wybaczyć. Naprawdę jest jeszcze kilka dobrych miesięcy w tym roku i są 4 miesiące w przyszłym. Naprawdę jest bardzo wcześnie na odpowiedź na takie pytanie. Ja po prostu… Strona rządowa nie ma tego teraz przygotowanego. To nie jest nawet kwestia mojego braku wiedzy, tylko tego, że takiej wiedzy w ogóle nie ma. Mamy jeszcze, na szybko licząc, chyba z 8 miesięcy na przygotowanie tego planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BogdanKlich">Ja rozumiem, Panie Senatorze, że w związku z tym pańska rekomendacja jest następującej treści: popieramy nie stanowisko rządu w tej sprawie, tylko projekt dokumentu Unii Europejskiej. Czy dobrze rozumiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzKleina">Projekt popieramy, oczywiście, i stanowisko rządu też. My jesteśmy zobowiązani do tego, żeby odnieść się do stanowiska rządu. I ja rekomenduję, żeby poprzeć to stanowisko, ale jednak mam wątpliwości związane z tym, że projekty, które miały być finansowane z tego instrumentu, jeszcze nie są gotowe, a pan minister mówi, że w ogóle ich nie ma. Wydaje się, że to jest niedobrze, ponieważ nawet jeżeli jest 8 miesięcy… To jest bardzo mało. One przynajmniej powinny być jakoś inwentaryzowane. Ja rozumiem, że ktoś nad tym cały czas intensywnie pracuje, ale tego nie widać w wypowiedzi pana ministra. Nie wiem, jak sformułować to zastrzeżenie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KazimierzKleina">Co do samego dokumentu…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Mamy do wyboru dwie możliwości. Albo komisja popiera projekt aktu prawnego, albo…</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzKleina">No ja proponuję, żeby popierać.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#BogdanKlich">…komisja popiera projekt stanowiska rządu w sprawie tego aktu prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzKleina">Moja propozycja jest taka, że popieramy stanowisko rządu. W protokole będzie moje pytanie i odpowiedź pana ministra. Wydaje się, że to byłoby wystarczające, jeżeli byłaby taka formuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Ja muszę przy tych wątpliwościach poddać pod głosowanie dwie alternatywne propozycje: komisja popiera projekt aktu prawnego albo komisja popiera stanowisko rządu w sprawie tego aktu prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MichałKamiński">Przepraszam, Panie Przewodniczący, chciałbym się o coś zapytać. Proszę wybaczyć taką indolencję, ale co będzie w wymiarze merytorycznym? Czy chcemy w głosowaniu uniknąć faktu, że popieramy rząd i dla tego retorycznego celu głosujemy nad dwiema różnymi rzeczami, czy niesie to ze sobą jakąś merytoryczną różnicę? Ja rozumiem, że rząd popiera dyrektywę Unii Europejskiej. My stoimy, jak rozumiem, przed jakimś dylematem, jak poprzeć dyrektywę Unii Europejskiej, którą jednocześnie popiera rząd. Błagam, to nie jest żaden dylemat. W tym momencie jakby wychodzi na nasze, czyli opozycji, jeżeli rząd popiera Unię Europejską, która, jak słyszeliśmy, jest rzekomo wyimaginowana. A więc to raczej rząd ma tu problem wizerunkowy, bo nagle Unia, na którą pluje, okazuje się jedynym źródłem pomocy, kiedy ten rząd nie radzi sobie z koronawirusem. My nie mamy problemu wizerunkowego w związku z tym, że popieramy rząd akurat w tym, co robi dobrze. Kropka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BogdanKlich">Jest żelazna logika w tym wywodzie pana marszałka.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzKleina">A moja wątpliwość…</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MichałKamiński">Ja chcę poprzeć rząd w tym, co robi dobrze.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#BogdanKlich">Powiedziałbym, że wręcz obezwładniająca.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MichałKamiński">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#BogdanKlich">W związku…</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MichałKamiński">Bardzo bym prosił, żeby pan przewodniczący nie ciągnął tego wątku. Ja nie mam zamiaru tu nikogo obezwładniać.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#BogdanKlich">Tak. W związku z tym…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzKleina">Moja jedyna wątpliwość jest taka, że wydaje się, że już na tym etapie powinny być pokazywane jakieś projekty, nawet nieszczegółowe. Nie takie, że ma być budowana z tych środków droga stąd dotąd, tylko takie, że… Można byłoby powiedzieć, że nasze cele to będzie budowa dróg, linii kolejowych albo jakichś innych obiektów. Prawda? Tylko tego typu. Ja nawet nie pytam… Pewnie by była jakaś droga ekspresowa, o którą chciałbym zapytać, o to, czy będzie z tych środków budowana, ale nie chodzi mi o tego typu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MichałKamiński">Ale…</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#Gloszsali">Pomorze…</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#KazimierzKleina">No tak, droga ekspresowa nr 6. Prawda? Ale nie pytam o to tutaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MichałKamiński">Czy ja mogę? Ja mam wrażenie, że… Chciałbym, żebyśmy wiedzieli, że rozmawiamy o poparciu pewnego mechanizmu, mówiąc kolokwialnie, a później– i o to, przepraszam, państwo z rządu nie mogą mieć do nas pretensji – będziemy was oczywiście rozliczać z tego, co wy z tym narzędziem zrobicie, bo mamy do tego prawo jako parlamentarzyści. Ale najpierw chcemy dać wam szansę. Pokażcie, co potraficie, skorzystajcie, mówiąc krótko, z tych pieniędzy, które daje wyimaginowana wspólnota, pełna wrogów Polski i nacelowana na destrukcję naszego narodu, jak twierdzą niektórzy. Ona daje wam te pieniądze. Zróbcie coś dobrego dla Polski, a my będziemy was w przyszłości rozliczać.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KazimierzKleina">Ona nam daje te pieniądze.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MichałKamiński">Znaczy nam, Polakom, poprzez rząd, który Polacy wybrali.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BogdanKlich">Senator Bernacki, bardzo proszę, wiceprzewodniczący komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WłodzimierzBernacki">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Państwo Ministrowie!</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WłodzimierzBernacki">Przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę na to, że dyskutujemy nad wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego pewien instrument i na tym powinniśmy się skupić. Wniosek pana senatora sprawozdawcy powinien dotyczyć przede wszystkim tego.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WłodzimierzBernacki">No nie. Bo pan sugeruje tutaj jakieś dodatkowe rzeczy. To jest jedna kwestia.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#KazimierzKleina">Nie, niczego nie sugerowałem.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#WłodzimierzBernacki">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#BogdanKlich">Senator Bernacki ma głos.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#WłodzimierzBernacki">Druga kwestia. Zwracam się do pana marszałka Kamińskiego. Chciałbym, jeśli pan marszałek ma wątpliwości co do pojęcia wspólnoty wyimaginowanej czy też wyobrażonej… Jeśli pan marszałek pozwoli, możemy to przedyskutować poza salą posiedzeń komisji czy nawet Senatu. Wtedy wytłumaczę panu marszałkowi pochodzenie tego pojęcia, tej kategorii. Proszę sobie wyobrazić, że pojęcie wspólnoty wyobrażonej wcale nie jest wywodzone ze środowisk konserwatywnych czy też eurosceptycznych, wręcz przeciwnie, z tych, które opisują pewną rzeczywistość z punktu widzenia nie realizmu, a nominalizmu filozoficznego. Tak że zapraszam na dyskusję.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BogdanKlich">Drodzy Państwo! Drodzy Państwo!</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MichałKamiński">Ja chciałbym coś powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#BogdanKlich">Muszę skorzystać z uprawnień przewodniczącego i zawiesić dyskusję na temat tego, czy Unia Europejska jest, czy też nie jest wspólnotą wyimaginowaną. Dość dużo było mowy na ten temat już wcześniej, w innych gremiach.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#BogdanKlich">Zawieszam dyskusję na ten temat.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#BogdanKlich">Wracamy do sprawy, którą się w tej chwili zajmujemy.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że pomimo wątpliwości, które zgłosił senator sprawozdawca – a przede wszystkim z jego opinią się liczymy – jest wniosek o to, aby komisja poparła stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanego aktu prawnego. Tak?</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#KazimierzKleina">Taki był mój wniosek, więc ja nie rozumiem…</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#BogdanKlich">Skoro tak, to ogłaszam głosowanie nad tym wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#BogdanKlich">Kto z pań, panów jest za przyjęciem wniosku pana senatora Kazimierza Kleiny?</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#komentarz">7</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#BogdanKlich">Kto przeciw?</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-25.15" who="#BogdanKlich">Jednogłośnie przyjęliśmy ten wniosek. Komisja popiera stanowisko rządu w sprawie przedstawionego aktu prawnego. Uff.</u>
<u xml:id="u-25.16" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu drugiego, proszę państwa. Jest to wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Programu Unii w dziedzinie zdrowia na lata 2021–2027 – dokument o sygnaturze COM(2020) 405.</u>
<u xml:id="u-25.17" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę pana wiceministra zdrowia, naszego kolegę, senatora Waldemara Kraskę, o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WaldemarKraska">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WaldemarKraska">Panie i Panowie Senatorowie! Pani Minister! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WaldemarKraska">28 maja br. Komisja Europejska w ramach pakietu naprawczego opublikowała nowy wydzielony program Unii Europejskiej w zakresie zdrowia na okres 2021–2027. Wydzielenie programu dla zdrowia jest odpowiedzią na kryzys spowodowany pandemią COVID-19, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w dziedzinie zdrowia i przygotowanie się na przyszłe ewentualne kryzysy zdrowotne. Celem programu jest udzielanie wsparcia finansowego, tak aby systemy opieki zdrowotnej w państwach członkowskich mogły zapewnić nowoczesną opiekę, ale także aby wspierać je w osiąganiu związanych ze zdrowiem celów zrównoważonego rozwoju. W ramach programu Unii Europejskiej określone zostaną kluczowe obszary działania, takie jak poprawa krajowych systemów opieki zdrowotnej, środki przeciwko chorobom zakaźnym i niezakaźnym, dostępność i przystępność cenowa produktów leczniczych i innych produktów istotnych w kontekście kryzysu.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#WaldemarKraska">Rząd Rzeczypospolitej popiera przyjęcie Programu Unii w dziedzinie zdrowia na lata 2021–2027, ponieważ Europa musi nadać wyższy priorytet zdrowiu, posiadać systemy opieki zdrowotnej gotowe na zapewnienie nowoczesnej opieki oraz przygotować się na wypadek epidemii i innych nieprzewidzianych zagrożeń zdrowia zgodnie z międzynarodowymi przepisami zdrowotnymi.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#WaldemarKraska">Rząd popiera cele ogólne programu, ale ważne jest zachowanie równowagi w realizacji tych celów, tak aby nie skupiać się wyłącznie na działaniu kryzysowym. Z tego względu oraz z uwagi na powszechne pochodzenie tych funduszy – większość funduszy to będą fundusze pożyczkowe – działania finansowe w ramach programu w dziedzinie zdrowia powinny mieć charakter inwestycyjny. Należy podkreślić, że zwiększone unijne nakłady finansowe w zakresie zdrowia nie stanowią – i nie mogą być tak interpretowane – zmiany w traktatowym podziale kompetencji. Z tego względu działania te muszą wspomagać działania podejmowane na szczeblu krajowym w sposób komplementarny, co wymaga ścisłej i ciągłej współpracy między Komisją Europejską a państwami członkowskimi w ustalaniu priorytetów programów rocznych oraz poszczególnych działań.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#WaldemarKraska">Ze względu na różne pochodzenie wkładów finansowych w ramach programu niezbędne jest zapewnienie zagospodarowania funduszy w sposób spójny, skorelowany, a także strategiczny. W związku z tym kwestią, która w dotychczasowych pracach nad projektem była szczególnie podkreślana, jest zapewnienie decyzyjnej roli państw członkowskich w zarządzaniu programem, w tym w ustalaniu planów pracy na kolejne lata oraz w jego realizacji. Wypracowanie i przyjmowanie planów rocznych powinno odbywać się w ramach procedury, która pozwala państwom członkowskim formalnie przyjąć lub ewentualnie odrzucić wniosek.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#WaldemarKraska">W ramach programu istnieje m.in. możliwość inwestycji w obszar krytycznej infrastruktury zdrowotnej, istotnej w kontekście kryzysów zdrowotnych. Uważamy, że konieczne jest doprecyzowanie i dodanie w ramach celów rozporządzenia działań tworzących krytyczną nowoczesną infrastrukturę szpitalną w celu ograniczenia konieczności wstrzymania innych świadczeń zdrowotnych w przypadku epidemii. Cel ten, w naszej opinii, powinien być realizowany poprzez bezpośrednie dotacje dla państw członkowskich.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#WaldemarKraska">Podkreślenia wymaga, że ważnym celem programu jest wspieranie działań w zakresie nadzoru, profilaktyki, diagnostyki oraz leczenia i opieki w przypadku chorób niezakaźnych, w szczególności nowotworów. Powinno to znaleźć swoje odzwierciedlenie w przygotowywanych planach pracy na kolejne lata.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#WaldemarKraska">Obecnie trwają w Radzie Europejskiej intensywne negocjacje nad tekstem w celu przyjęcia rozporządzenia podczas posiedzenia Rady Ministrów Zdrowia Unii Europejskiej 2 grudnia 2020 r.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#WaldemarKraska">Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej program Unii Europejskiej w zakresie zdrowia ma 3 główne cele: po pierwsze, ochrona ludzi w Unii Europejskiej przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami dla zdrowia oraz poprawa zdolności zarządzania kryzysowego; po drugie, zapewnienie dostępności i przystępności cenowej leków, wyrobów medycznych i innych produktów istotnych w kontekście kryzysu oraz wspieranie innowacji; po trzecie, wzmocnienie systemów opieki zdrowotnej i zwiększenie liczby pracowników służby zdrowia, w tym poprzez inwestycje w zdrowie publiczne, np. poprzez programy promocji zdrowia i profilaktyki chorób oraz poprawę dostępności do opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#WaldemarKraska">Rząd Rzeczypospolitej popiera celowe założenia niniejszego wniosku legislacyjnego. Z zadowoleniem przyjmujemy wsparcie mające na celu… Tu jest 10 szczegółowych celów, ale ja, Panie Przewodniczący, skupię się tylko na 3, myślę, że najistotniejszych. Po pierwsze…</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#BogdanKlich">Można wybrać jeden?</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#komentarz">Wesołość na sali</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#WaldemarKraska">Ale te 3 są ważne i troszkę chcę to rozszerzyć, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-26.14" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-26.15" who="#WaldemarKraska">Wsparcie ma na celu, po pierwsze, wzmocnienie zdolności państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie zapobiegania transgranicznym zagrożeniom zdrowia oraz gotowości reagowania na nie.</u>
<u xml:id="u-26.16" who="#WaldemarKraska">Po drugie, zapewnienie dostępności rezerw lub zapasów produktów istotnych w okresach kryzysu oraz rezerw personelu medycznego, pracowników służby zdrowia i personelu pomocniczego, które to rezerwy byłyby uruchamiane w przypadku kryzysu. Myślę, że jest bardzo istotne, abyśmy byli przygotowani, aby były utworzone zapasy produktów, a szczególnie, w przypadku epidemii, środków ochrony osobistej. Ważne jest także – to jest troszeczkę taką nowością, ale myślę, że bardzo ważną – żeby stworzyć pewną rezerwę, jeżeli chodzi o personel medyczny, bo, jak pokazała ostatnia epidemia, w wielu krajach w okresie nasilenia epidemii niestety brakowało czy to lekarzy, czy to pielęgniarek, czy to innego personelu medycznego. Myślę, że stworzenie takiej rezerwy personelu na wypadek zwiększonego zapotrzebowania w danym kraju… Kraje Unii Europejskiej mogłyby pomagać tym krajom poprzez przesunięcie rezerwy personelu medycznego.</u>
<u xml:id="u-26.17" who="#WaldemarKraska">Po trzecie, wspieranie działań mających na celu zapewnienie odpowiedniej podaży, dostępności i przystępności cenowej produktów istotnych w kontekście kryzysu i innych niezbędnych środków związanych z ochroną zdrowia. To może brzmi skomplikowanie, ale… Niestety dzieje się tak, że wiele koncernów farmaceutycznych produkuje tzw. czynniki aktywne dla leków niestety nie w Europie, tylko głównie w krajach azjatyckich, gdzie koszty produkcji są zdecydowanie mniejsze. To pokazało, i to nie tylko w okresie epidemii, że jeżeli są zawirowania na tamtym rynku, to leków w Europie może niestety brakować. Dlatego proponujemy, aby otworzyć bazę produkcyjną tych substancji czynnych także w Europie, tak aby Europa nie była w pełni uzależniona od innych krajów, bo, jak widzimy, może nastąpić kryzys związany z dostępnością do lekarstw.</u>
<u xml:id="u-26.18" who="#WaldemarKraska">Kończąc, Panie Przewodniczący, powiem jeszcze o funduszu, bo to jest jakby ważne…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BogdanKlich">Ja tylko zwracam uwagę, Panie Ministrze, że my mamy opanowane te sprawy, jeśli chodzi o detale, ponieważ mieliśmy 2 tygodnie na zapoznanie się z nimi. Tak że…</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#WaldemarKraska">W tym funduszu jest 10 miliardów euro.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BogdanKlich">Cieszymy się, że pan o tym wszystkim mówi, ale my to mamy w jednym palcu.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#WaldemarKraska">Dobra. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#BogdanKlich">Pani Gabriela Morawska-Stanecka, wicemarszałek Senatu. Proszę o sprawozdanie i opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Oczywiście po zapoznaniu się ze stanowiskiem rządu, które jeszcze szczegółowo przedstawił pan minister i po doświadczeniu pandemii koronawirusa, która dotknęła nie tylko Europę, ale i świat, trudno byłoby nie rekomendować przyjęcia takiego stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Oczywiście najistotniejsza kwestia po tej pandemii to są właśnie cele główne, cele strategiczne tego projektu. Należy temu jak najbardziej przyklasnąć, nie tylko jeżeli chodzi o ochronę ludności Unii Europejskiej przed poważnymi zagrożeniami transgranicznymi, ale także – o poprawę dostępności w Unii Europejskiej leków, wyrobów medycznych i innych środków, które są nam konieczne. Ta epidemia pokazała nam, że… W jej pierwszym okresie był z tym w wielu krajach Unii Europejskiej duży problem.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Dostrzegane są oczywiście pewne ryzyka i ja głównie na te ryzyka chciałabym zwrócić uwagę. Jest to ryzyko niepełnej realizacji celów, ale też ryzyko nieefektywnego lub niegospodarnego wykorzystania przyznanych środków, głównie w kontekście… Niestety muszę odnieść się do tego, w jaki sposób były wykorzystywane nasze środki w czasie pandemii. Ja mam takie zapytanie do rządu: w jaki sposób zostanie zagwarantowane to, że te środki nie będą wykorzystane w sposób niegospodarny? Czy to będzie… Czy jeżeli Polska będzie wykorzystywać te środki, to będziemy posługiwać się przepisami prawa zamówień publicznych, czy będziemy funkcjonowali na podstawie ustaw COVID-owych, które pozwalają, jeżeli chodzi o zapobieganie przyszłym epidemiom, zamawiać sprzęt i środki ochrony bez przetargów publicznych? To jest dla mnie w zasadzie największe ryzyko w odniesieniu do tego wniosku, ale oczywiście rekomenduję przyjęcie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, to są fundamentalne pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WaldemarKraska">Panie Przewodniczący, chciałem o tym powiedzieć, ale pan prosił, żebym skończył, więc akurat o tych rzeczach nie powiedziałem.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#WaldemarKraska">W tej chwili toczy się dyskusja na temat tego, jak ten program ma wyglądać, między Komisją a państwami członkowskimi, ponieważ Komisja, co jest dość dziwne, chce sama decydować o tym, jak te środki będą dzielone, jakie ewentualnie sprzęty będą zakupywane i gdzie. To jest stanowisko nie tylko Polski, ale także wielu państw członkowskich: chcemy razem z Komisją wypracować procedurę, która by pokazywała, w jaki sposób te środki wydatkować, jakie potrzeby mają poszczególne kraje.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#WaldemarKraska">Pani Marszałek, na pewno będziemy chcieli, aby to było bardzo przejrzyste, aby w drodze konkursowej rozstrzygało się, gdzie te środki mają trafić. To nie będzie robione w okresie epidemii, można to przygotować w sposób bardzo przejrzysty i klarowny. Tutaj nie będzie żadnego problemu, żeby środki były wykorzystane racjonalnie i gospodarnie, jak pani powiedziała.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BogdanKlich">Ale rozumiem, że pani marszałek pytała też…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Chodziło mi też o sposób zamawiania. Czy transparentny będzie sposób zakupywania sprzętu za te fundusze? Tu bardziej chodzi o sam zakup, a nie o przeznaczenie tego, co już się zakupi.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BogdanKlich">Pani marszałek pyta o to, czy odbędzie się to w procedurze opisanej w ustawie o zamówieniach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WaldemarKraska">Tak. Będzie się to odbywało w formule tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BogdanKlich">I w trybie konkurencyjnym?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#BogdanKlich">Odnotowujemy.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby w tej sprawie zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#BogdanKlich">Proponuję, abyśmy przyjęli propozycję pani senator sprawozdawczyni. Komisja popiera projekt z uwagami… Komisja popiera stanowisko rządu odnośnie do tego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za tak sformułowanym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#komentarz">6</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#BogdanKlich">Nikt się nie wstrzymał, nikt nie głosował przeciwko.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#BogdanKlich">Komisja przyjęła stanowisko rządu odnośnie do aktu prawnego. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu trzeciego. Punkt trzeci to wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie nr 223/2014 w odniesieniu do wprowadzenia szczególnych środków reagowania na kryzys związany z koronawirusem.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#BogdanKlich">Referuje pani wiceminister Iwona Michałek reprezentująca Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#BogdanKlich">Pani Minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#IwonaMichałek">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#IwonaMichałek">Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym, w skrócie FEAT, jest realizowany w Polsce od końca 2014 r, ale oczywiście nie będę mówiła o jego historii. Chciałabym tylko krótko przypomnieć, że poszczególne osoby są kwalifikowane do wsparcia przez ośrodki pomocy społecznej. Te osoby otrzymują żywność, różne artykuły, tzw. paczki żywnościowe. I teraz chodzi po prostu… Te paczki żywnościowe są dystrybuowane przez organizacje pozarządowe, takie jak Federacja Polskich Banków Żywności, Caritas Polska, Polski Komitet Pomocy Społecznej i Polski Czerwony Krzyż. Chcę powiedzieć – to są programy roczne – że po programie z 2019 r., który ma trwać do września 2020 r., docelowe organizacje obejmą wsparciem 1,5 miliona osób. To jest naprawdę bardzo duża grupa ludzi.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#IwonaMichałek">W odpowiedzi na pandemię COVID w kwietniu tego roku Komisja Europejska przedstawiła inicjatywę dotyczącą zmiany rozporządzenia w tym zakresie. Ta zmiana weszła w życie 25 kwietnia 2020 r. i miała na celu pewne uelastycznienie, usprawnienie wydawania tych artykułów w czasie pandemii. Chodziło głównie o to, że za kwalifikowalne uznano zakupy środków ochrony osobistej, które dla organizacji rozprowadzających żywność… Było bardzo dużo elementów ułatwiających tę dystrybucję żywności.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#IwonaMichałek">Poprzednia zmiana wprowadzała uelastycznienia w tym zakresie, natomiast obecnie procedowany wniosek przewiduje możliwość absorbcji dodatkowych środków. Przedtem nie było dodatkowych środków, było tylko uelastycznienie rozprowadzania. Teraz chodzi o dodatkowe pieniądze. Projekt zakłada udostępnienie państwom członkowskim dodatkowej kwoty 58 miliardów euro na lata 2020, 2021 i 2022. Podział środków na poszczególne państwa członkowskie nie jest jeszcze znany. Komisja Europejska dokona podziału na poszczególne kraje w październiku tego roku. Te środki będą mogły być przeznaczone na realizację różnych programów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i realizowanego przez nas, przez ministerstwo rodziny, funduszu najbardziej potrzebującym, czyli FEAT. Decyzja o podziale środków pomiędzy fundusze zależy wyłącznie od państwa członkowskiego, u nas oczywiście od naszego rządu.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#IwonaMichałek">Dodatkowe środki będą mogły posłużyć wsparciu większej grupy osób, ale też paczka będzie mogła być zwiększona. Oczywiście organizacje, które rozprowadzają żywność, będą mogły mieć większe środki na dystrybucję, na magazynowanie itd., itd. Jest rozważana również sprawa bonu żywnościowego. W tej chwili jesteśmy w trakcie konsultacji tego tematu. My jako ministerstwo mamy tu pewne wątpliwości, ale ta sprawa nie jest jeszcze przesądzona.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#IwonaMichałek">Kończąc, Panie Przewodniczący, powiem, że proponujemy przyjęcie tego rozporządzenia, ponieważ zwiększy to liczbę osób, które będą mogły skorzystać z pomocy i ułatwi rozprowadzanie żywności w Polsce. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#BogdanKlich">Pan senator, wiceprzewodniczący komisji Włodzimierz Bernacki jako sprawozdawca. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#WłodzimierzBernacki">Oczywiście rekomendacja dla stanowiska rządu jest pozytywna, ale warto może uzupełnić, że znaczna część zwiększenia tego funduszu ma być przeznaczona na wprowadzenie takich mechanizmów, które pomogą nie narażać osób, które będą działały w ramach tych programów. Chodzi tutaj o zapewnienie bezpieczeństwa sanitarnego.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#WłodzimierzBernacki">Ważna jest też kwestia… Tu jest też z mojej strony pytanie. Fundusz, o którym tutaj dyskutujemy, przewiduje pomoc materialną. Mówi się tutaj najczęściej o paczkach żywnościowych, o materiałach czy środkach służących do zachowania higieny osobistej. Ale w rozporządzeniu mówi się też o pomocy niematerialnej, a więc tych wszystkich działaniach, które byłyby działaniami polegającymi na przeciwdziałaniu wykluczeniu, a więc włączaniu osób znajdujących się na co dzień w wyjątkowo trudnej sytuacji… Wiemy, że w sytuacji pandemii to wykluczenie może się pogłębiać, stąd też moje pytanie dotyczące tej sfery.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#WłodzimierzBernacki">I wreszcie pytanie… W materiałach, które otrzymaliśmy, jest stanowisko rządu, z którym zresztą się zgadzam. Nawiązuję tu też do pytania pani marszałek, tj. pytania dotyczącego mechanizmu wykorzystywania tych wszystkich środków. My jako parlamentarzyści zdajemy sobie sprawę z tego, że sytuacja nadzwyczajna, jaką jest pandemia, sytuacja nadzwyczajna, która wynika z poluzowania dyscypliny – w tym wypadku dyscypliny w ramach tegoż właśnie funduszu – może prowadzić do tego, że… Państwo zwracają uwagę na to, że doprecyzowania wymaga zapis, że program operacyjny może również finansować pomoc techniczną oraz budowanie potencjału organizacji partnerskich i wszelkich innych podmiotów zaangażowanych we wdrażanie funduszu w celu wspierania zdolności reagowania kryzysowego na pandemię COVID-19. Wydaje się, że… Chciałbym uzyskać tutaj wyjaśnienie, co autor miał na myśli. Wydaje mi się, że jest to bardzo sensowna uwaga, ale nie bardzo wiem, jak można sobie wyobrazić konkretne działanie dotyczące obowiązku, który jest tu sformułowany, tego, że Polska popiera zwiększenie środków przeznaczonych na pomoc techniczną. Nie rozumiem intencji Komisji dotyczącej obowiązku zwiększenia tych środków.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#WłodzimierzBernacki">Prosiłbym tutaj o wyjaśnienia w zakresie tych dwóch wątpliwości. Ale rekomendacja jest oczywiście pozytywna, jeśli chodzi o stanowisko rządu w tej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#BogdanKlich">Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#IwonaMichałek">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#IwonaMichałek">Oczywiście chodzi o… Pan przewodniczący pytał o zwiększenie środków technicznych dla organizacji, które… Jest to niezbędne. Podczas pandemii organizacje sygnalizowały nam zwiększoną konieczność magazynowania, wynajęcia magazynów, zapewnienia środków ochrony osobistej dla osób, które rozprowadzają żywność. Chodziło też o transport. Tutaj rzeczywiście jesteśmy za tym, żeby było to bardziej elastyczne. Uważamy, że trzeba te organizacje mocno w tym wesprzeć.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#IwonaMichałek">Drugie pytanie… Nie pamiętam, przepraszam bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WłodzimierzBernacki">Może ja je źle sformułowałem. Teraz podkreślę, że w tym pierwszym… Tu rząd zwraca uwagę, że obok pojęcia organizacji partnerskiej w zmianach w rozporządzeniu pojawiło się pojęcie wszelkich innych podmiotów zaangażowanych we wdrażanie funduszu. I tu jest moja wątpliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BogdanKlich">Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#IwonaMichałek">Na to szczegółowe pytanie odpowie pani naczelnik Elżbieta Przybyszewska-Szczęsny. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaPrzybyszewskaSzczęsny">Rozporządzenie jest dedykowane 27 krajom członkowskim. W każdym kraju członkowskim inaczej ta pandemia przebiegała i różne instytucje włączały się do pomocy. Komisja, chcąc wyjść naprzeciw różnym krajom i nie zamykać katalogu instytucji, które są uprawnione do uzyskiwania pomocy technicznej, rozszerzyła to i dała możliwość takiego elastycznego zapisu. Jesteśmy obecnie na etapie dyskutowania z Komisją. Pytamy, czy w Polsce można byłoby uznać np. ośrodki pomocy społecznej, które wydają skierowania i które mogłyby z takiej dodatkowej pomocy skorzystać. Tego dotyczy ten zapis. Chcemy, żeby w tym stanowisku to wybrzmiało, dlatego że nie byliśmy pewni, jak mamy ten zapis interpretować.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#ElżbietaPrzybyszewskaSzczęsny">Jeżeli chodzi o obowiązek przekazania 0,35% z puli dodatkowych środków na pomoc techniczną, to również budziło to nasze… To jest zapis obligatoryjny, taki kategoryczny. My mamy dużo oszczędności w ramach programu realizowanego w obecnej perspektywie, tak że wolelibyśmy, żeby to była możliwość.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#Gloszsali">Potrzeby, a nie…</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#ElżbietaPrzybyszewskaSzczęsny">My zamierzamy oszczędności, które zostały wygenerowane w ramach obecnej perspektywy… Są one tak duże, że prawdopodobnie nie zdążymy ich wydatkować wyłącznie na pomoc techniczną, nawet po rozszerzeniu katalogu podmiotów. Będziemy chcieli przeznaczyć je na zakup dodatkowej żywności dla potrzebujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#BogdanKlich">Ja rozumiem, że pan senator proponuje przyjęcie tego stanowiska rządu wobec rozpatrywanego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#WłodzimierzBernacki">Tak.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#BogdanKlich">Poddaję ten wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za tak sformułowanym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#komentarz">6</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-44.8" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-44.9" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-44.10" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-44.11" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że stanowisko rządu wobec rozpatrywanego aktu prawnego zostało przyjęte jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-44.12" who="#BogdanKlich">Dziękuję pani minister, dziękuję państwu</u>
<u xml:id="u-44.13" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu czwartego, piątego, szóstego i siódmego zblokowanych w jedną całość.</u>
<u xml:id="u-44.14" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę wiceministra funduszy i polityki regionalnej, pana Grzegorza Pudę, o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie tych 4 dokumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#GrzegorzPuda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#GrzegorzPuda">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#GrzegorzPuda">Dziękuję za uprzejmość pana przewodniczącego. Ustaliliśmy, że da się to omówić razem, za co bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#GrzegorzPuda">Punkt czwarty. Przedmiotowy wniosek komisji, nazwany w skrócie REACT-EU, dotyczy tak naprawdę trzeciej już w tym roku modyfikacji przepisów rozporządzeń polityki spójności na lata 2014–2020 w związku z pandemią. Wcześniej była możliwość przesuwania i zmian, co umożliwiało finansowanie działań bezpośrednio związanych z walką z pandemią. Obecnie Komisja umożliwia także wsparcie działań ukierunkowanych na łagodzenie skutków społeczno-gospodarczych pandemii oraz związanych z zieloną i cyfrową transformacją. Oczywiście oceniamy to pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#GrzegorzPuda">Kolejny punkt, punkt piąty, to wniosek Komisji o to, aby zmodyfikować projekt rozporządzenia ogólnego polityki spójności na lata 2021–2027. Projekt tego rozporządzenia opublikowany został przez Komisję w maju 2018 r., ale był już dwukrotnie zmieniany – po raz pierwszy w styczniu tego roku, po raz drugi w maju tego roku – w związku ze skutkami pandemii COVID-19.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#GrzegorzPuda">Propozycja zawarta we wniosku nie powoduje zwiększenia środków na politykę spójności. Celem proponowanych zmian jest jedynie zwiększenie elastyczności w wykorzystaniu środków polityki spójności oraz poprawa zdolności reagowania w przypadku przyszłych kryzysów. Musimy się zabezpieczyć na wypadek przyszłych kryzysów, w związku z tym padła tutaj taka propozycja. Pandemia pokazała nam wszystkim, że polityka spójności musi mieć większą elastyczność, tak abyśmy mogli szybciej reagować, abyśmy mieli większą możliwość przesuwania środków pomiędzy funduszami w dowolnym momencie okresu programowania. Tutaj stanowisko rządu jest oczywiście pozytywne.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#GrzegorzPuda">Punkt szósty. Tak naprawdę to jest wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program InvestEU. Może pokrótce tylko powiem, że jest to nowy instrument inwestycyjny Unii Europejskiej, który ma być zasadniczo następcą Planu inwestycyjnego dla Europy, tzw. planu Junckera, w tym Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#GrzegorzPuda">Warto tutaj podać główne zmiany. Tak naprawdę jest to zmiana dotycząca uruchomionego piątego segmentu wsparcia pod nazwą Europejskie Inwestycje Strategiczne, w ramach którego miałoby zostać dystrybuowane ok. 41% całości gwarancji Unii Europejskiej przeznaczonej na Program InvestEU. Druga zmiana to jest podniesienie docelowej wartości inwestycji do wygenerowania dzięki Programowi InvestEU z ok. 700 miliardów euro do 1 biliona euro.</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#GrzegorzPuda">Na potrzeby realizacji programów w budżecie Unii Europejskiej mają zostać zabezpieczone środki w wysokości 35 miliardów 400 milionów euro, które pozwolą na wygenerowanie gwarancji Unii Europejskiej o wartości 75 miliardów 200 milionów euro. Ta gwarancja zostanie uzupełniona przez różne podmioty. Będzie to EBI – gwarancja w wysokości ok. 9 miliardów 400 milionów euro, oraz inni partnerzy wykonawczy – gwarancja w wysokości ok. 3 miliardów 200 milionów euro. Całkowita wartość gwarancji wyniesie zatem ok. 87 miliardów 700 milionów euro, co pozwoli na wygenerowanie inwestycji o wartości ok. 1 biliona euro. W założeniu zatem 1 euro gwarancji ma wygenerować 11,4 euro na inwestycje.</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#GrzegorzPuda">Ostatni punkt, czyli punkt siódmy porządku naszego posiedzenia, to wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Unii Europejskiej 2015/1017 w odniesieniu do utworzenia instrumentu wsparcia wypłacalności.</u>
<u xml:id="u-45.10" who="#GrzegorzPuda">Tutaj trzeba powiedzieć, że instrument wsparcia wypłacalności – to jest tak naprawdę Solvency Support Instrument, dalej EFSI, SSI – miałby stanowić trzecie okno w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, który jest finansowany przez filar Planu inwestycyjnego dla Europy.</u>
<u xml:id="u-45.11" who="#GrzegorzPuda">W dniu 29 maja br. Komisja Europejska zaproponowała pakiet rozwiązań, które miały na celu wsparcie gospodarki Unii Europejskiej w związku ze spowolnieniem gospodarczym wywołanym pandemią COVID-19 w ramach planu odbudowy dla Europy. W ramach działań w drugim filarze Komisja Europejska zaproponowała utworzenie instrumentu. Instrument ma stanowić trzecie okno w ramach EFSI. Wartość gwarancji wygenerowanych na rzecz tego nowego, trzeciego okna EFSI-owskiego dzięki wkładowi Unii Europejskiej wyniesie 31 miliardów euro, co pozwoli na zaangażowanie w inwestycje kapitału o wartości ok. 300 miliardów euro.</u>
<u xml:id="u-45.12" who="#GrzegorzPuda">Polska oczywiście pozytywnie ocenia propozycję uruchomienia instrumentu oraz fakt, że instrument jest zgodny z założeniami planu inwestycyjnego na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu i strategii Unii Europejskiej dotyczącej kształtowania przyszłości cyfrowej Europy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#BogdanKlich">Odnośnie do dwóch pierwszych punktów z tego pakietu, tzn. punktu czwartego i piątego, poproszę o zabranie głosu pana Michała Kamińskiego, sprawozdawcę komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MichałKamiński">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#MichałKamiński">Tak jak pan minister słusznie zauważył, i jak w takiej generalnej wypowiedzi na poprzednim posiedzeniu komisji mówił również pan minister Szymański… Przepraszam, pozwolę sobie na złośliwość. Zdumiewająco długo zajmujemy się pieniędzmi, jakie ta wyimaginowana i wroga nam wspólnota przeznacza dla nas w czasach naszej potrzeby.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#BogdanKlich">Wyimaginowana nominalnie.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#MichałKamiński">Nominalnie. Przepraszam, ja jestem gotów na rozmowę. Naprawdę, Panie Senatorze, chętnie ją odbędę. Zapraszam do siebie do gabinetu na kawę, herbatę. Bardzo chętnie z panem porozmawiam.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#MichałKamiński">Ja nie odnosiłem się do filozoficznych tez pana prezydenta Dudy, tylko do jego politycznej tezy o wyimaginowanej wspólnocie. Nie słyszałem, szczerze mówiąc, pana prezydenta wypowiadającego się o filozofii. Na tym kończę polityczne wycieczki.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#MichałKamiński">Kończąc moje krótkie sprawozdanie… Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, ja bym je potraktował jako sprawozdanie do obu tych punktów.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#BogdanKlich">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#MichałKamiński">Pozytywnie je oceniam i rekomenduję ich poparcie zgodnie ze stanowiskiem rządu. Chcę tylko powiedzieć, żeby ci z państwa, którzy nie mają pojęcia, o co chodzi, wiedzieli, że chodzi z grubsza o dostosowywanie różnych mechanizmów finansowych Unii Europejskiej – ja ich teraz nie będę wymieniał – które są i cały czas pracują na rzecz Wspólnoty. Chodzi o to, by odpowiednie zasady były modyfikowane z uwagi na to, że mamy koronawirusa i Unia Europejska w sposób niekonwencjonalny, niestandardowy, z uwagi na niestandardowość sytuacji, chce przeznaczać te pieniądze trochę inaczej, w sensie technicznym, niż było to dotychczas zapowiadane.</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#MichałKamiński">Mówię o tym nie dla specjalistów, tylko dla laików, którzy się tym interesują i słuchają obrad naszej komisji. To, czym się zajmujemy, służy właśnie temu, aby Unia Europejska mogła w ramach przepisów, które obowiązują… My te przepisy teraz modyfikujemy po to, byśmy mogli legalnie, zgodnie z przepisami Unii, wykorzystać środki, które Unia w różnych obszarach przeznacza na walkę ze skutkami epidemii. Precyzyjnie można powiedzieć, że w ramach tego punktu mówimy akurat o walce ze skutkami epidemii koronawirusa, a nie z samym koronawirusem jako takim.</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#MichałKamiński">Pozytywnie oceniam oba te punkty, zgodnie ze stanowiskiem rządu. Kropka.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#BogdanKlich">Pani senator Jazłowiecka odnośnie do punktu szóstego oraz siódmego.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#DanutaJazłowiecka">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#DanutaJazłowiecka">Zanim złożę rekomendację, chciałabym o coś zapytać. W ramach punktu dotyczącego ustanowienia Program InvestEU wprowadzacie państwo dwa dodatkowe elementy, tzn. proponujecie państwo, by z tych środków były finansowane również takie przedsięwzięcia jak centralny port lotniczy i energia jądrowa. Chciałabym zapytać: na jakim poziomie zaawansowania przygotowania tych projektów jesteśmy w Polsce?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#BogdanKlich">Od razu zapytam: jaka jest rekomendacja pani senator odnośnie do punktu…</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#DanutaJazłowiecka">Bardzo dużo zależy tu od odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#BogdanKlich">Aha.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, ponieważ bardzo dużo zależy od pańskiej odpowiedzi, bardzo proszę o wyczerpującą odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#GrzegorzPuda">Szanowna, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#GrzegorzPuda">Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że to, o czym mówił pan marszałek Kamiński, czyli instrumenty… Te są trochę inne, tzn. te są zwrotne, a tamte są traktowane bardziej jako dotacje, o czym nie powiedziałem, za co przepraszam. Te są traktowane bardziej jako instrument, który będzie wykorzystywany, a później musi zostać zwrócony. Jeżeli chodzi o wykorzystanie tych środków, to w tej chwili jesteśmy na etapie projektowania, w związku z tym ciężko mi odpowiedzieć w imieniu Ministerstwa Infrastruktury, na jakim poziomie jest wykorzystanie tych środków finansowych w zakresie CPK… Co było drugie? Jeszcze o energii jądrowej pani mówiła. Tak, Pani Senator?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#DanutaJazłowiecka">W takim razie mam dodatkowe pytanie. Czy państwo wybraliście już rodzaj reaktora? Czy planowane jest długookresowe stanowisko składania odpadów? Czy wyznaczone jest miejsce? Na jakim poziomie przygotowania jest ten projekt?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#GrzegorzPuda">Oczywiście, Pani Przewodnicząca, chętnie bym odpowiedział na to pytanie, ale nasze ministerstwo nie zajmuje się rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego w tym zakresie. Tym zajmują się bezpośrednio ministerstwa, które za to odpowiadają. Ciężko mi jest odpowiedzieć na pytanie, którego sedna niestety nie znam. Mogę odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczące naszej części Programu InvestEU, ale na temat wyboru reaktora i obszaru magazynowania nasze ministerstwo…</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#GrzegorzPuda">No nie. Tu bym się trochę nie zgodził. My odpowiadamy za stronę finansową, za możliwość rozmowy, debatowania nad zabezpieczeniem finansowania, nad tym, w jaki sposób miałoby to zostać sfinansowane. A jeżeli chodzi o kwestie techniczne, to tutaj, moim zdaniem, bardziej adekwatnym ministerstwem byłoby ministerstwo, które się tym bezpośrednio zajmuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#DanutaJazłowiecka">Bardzo dziękuję za tę odpowiedź. Przyznam się, że jestem zdumiona, że państwo, którzy rekomendujecie wprowadzenie nowych elementów i samego rozporządzenia, nie jesteście przygotowani do tego, by móc uzasadnić tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#DanutaJazłowiecka">Odnośnie do instrumentów wsparcia wypłacalności rekomenduję, byśmy przyjęli stanowisko rządu, natomiast odnośnie do Programu InvestEU – z uwagi na to, że proponujecie państwo, by zmniejszyć środki na politykę klimatyczną, wprowadzacie dwa projekty, dotyczące energii jądrowej i centralnego portu lotniczego, a także rekomendujecie, ku mojemu ogromnemu zdumieniu, by odstąpić od kontrolowania projektów pod kątem zapewnienia zrównoważonego rozwoju, który jest tak naprawdę podstawowym celem wykorzystywania funduszy europejskich – rekomenduję jedynie akceptację projektu aktu prawnego. Projekt jest bardzo dobry, ale stanowisko wprowadza do tego projektu zaburzenia. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#GrzegorzPuda">To jeżeli…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#GrzegorzPuda">Ja rozumiem pani stanowisko. Oczywiście każdy ma prawo do tego, aby przedstawiać swoje stanowisko na posiedzeniu komisji. Szanowni Państwo, w tej chwili nie ma takiej listy, która by była bezpośrednio skierowana… My walczymy o możliwość wpisania tu obiektów, o których pani mówiła. Czy to zostanie wykorzystane? Tego nie wiemy. My tak naprawdę walczymy o to, żeby taka możliwość została tu zawarta.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#GrzegorzPuda">Skoro już trwa dyskusja, to może przedstawię kilka innych postulatów, np. zmniejszenie 60-procentowego progu inwestycji w ramach segmentu dotyczącego zrównoważonej infrastruktury. Te inwestycje mają się przyczynić do osiągnięcia celów klimatycznych, bo oczywiście chcemy je osiągać. Jest też postulat umożliwienia wsparcia z funduszy InvestEU inwestycji publicznych w obszarze energetyki i gazu ziemnego, co też jest istotne. Staramy się, aby gaz ziemny został tu jednak wpisany. W tej chwili polska energetyka, miks energetyczny jest w większości oparty na paliwie węglowym i chcielibyśmy w momencie przechodzenia do tej bardziej ekologicznej, zielonej strefy mieć możliwość jakiegoś buforowania. Gaz jest nam potrzebny jako takie paliwo przejściowe, buforowe.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#GrzegorzPuda">Jest tutaj również postulat utrzymania możliwości finansowania inwestycji związanych z wykorzystaniem gazu ziemnego oraz – dodatkowo – ze stałymi paliwami kopalnianymi, bo sytuacja jest taka, że musimy… No, nie da się w ciągu sekundy odejść od węgla, jak państwo wszyscy wiecie. Musimy mieć jakiś czas na to, aby udało nam się przejść tę transformację w sposób bezpieczny dla Polaków. Udzielenie gwarancji InvestEU w walucie euro dla wszystkich partnerów wdrażających generuje duże ryzyko walutowe z tytułu instrumentów wsparcia. Potrzebujemy gwarancji InvestEU w krajach, które nie są członkami strefy euro. To nie powinno być przesunięte dla partnerów wdrażających lub dla finalnych beneficjentów tego wsparcia. Warto też tu powiedzieć, że walczymy o to, aby włączyć do infrastruktury krytycznej oprócz sieci 5G również sieci o dużej przepustowości.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#GrzegorzPuda">Przedstawiony przez Komisję Europejską w dniu 29 maja projekt rozporządzenia jest objęty zwykłą procedurą ustawodawczą, co również warto w tym miejscu podkreślić. Dlatego zachęcam, naprawdę. Nie jest to nic takiego, co mogłoby wzbudzać, tak jak w przypadku poprzednich projektów, jakiekolwiek kontrowersje. Zachęcamy i prosimy państwa o to, aby ten projekt przyjąć.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#DanutaJazłowiecka">Panie Ministrze, oczywiście plany, projekty są bardzo ambitne, być może nawet bardzo słuszne, jeśli chodzi o rozwój naszego kraju, ale pan doskonale wie o tym, że aby można było sięgać po pieniądze z Unii Europejskiej – obojętnie, czy to są pieniądze zwrotne, czy to są granty bezzwrotne – to muszą być przygotowane projekty. A inwestycje, które państwo proponujecie, w przypadku których pan nie umiał mi odpowiedzieć, na jakim są poziomie zaawansowania – z tego, co wiemy, wynika, że są generalnie na poziomie zerowym – wymagają w wielu przypadkach kilkunastoletniego przygotowania. W związku z tym tak naprawdę państwa propozycja…</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#DanutaJazłowiecka">Propozycja jest tak naprawdę nieadekwatna do tego, co proponujemy na lata 2021–2027. Być może następna perspektywa finansowa – w momencie, kiedy przygotujemy te projekty – umożliwi skorzystanie z takich środków. Wydaje mi się, że dzisiejsza propozycja jest propozycją zupełnie nieodpowiedzialną, stąd moja rekomendacja, by zaakceptować projekt aktu prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze. Dziękuję, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#BogdanKlich">W związku z tym, że wyczerpaliśmy dyskusję nad punktami czwartym, piątym, szóstym i siódmym… W przypadku punktu czwartego, piątego i siódmego mamy propozycję, aby komisja poparła stanowisko rządu odnośnie do rozpatrywanego aktu prawnego, natomiast w przypadku punktu szóstego mamy propozycję pani senator, aby komisja poparła projekt aktu prawnego. Będziemy nad tym głosować.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#BogdanKlich">Poddaję pod głosowanie propozycję dotyczącą punktu czwartego, aby komisja poparła stanowisko rządu odnośnie do rozpatrywanego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#BogdanKlich">Kto jest z państwa za tak przedstawioną propozycją?</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#komentarz">6</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-58.6" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-58.7" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-58.8" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-58.9" who="#BogdanKlich">Przedstawiona propozycja została przyjęta jednogłośnie. Komisja poparła stanowisko rządu odnośnie do rozpatrywanego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-58.10" who="#BogdanKlich">W przypadku punktu piątego jest analogicznie.</u>
<u xml:id="u-58.11" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za poparciem stanowiska rządu odnośnie do rozpatrywanego aktu prawnego?</u>
<u xml:id="u-58.12" who="#komentarz">6</u>
<u xml:id="u-58.13" who="#BogdanKlich">Nikt się nie wstrzymał, nikt nie głosował przeciwko.</u>
<u xml:id="u-58.14" who="#BogdanKlich">Komisja popiera stanowisko rządu odnośnie do rozpatrywanego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-58.15" who="#BogdanKlich">W przypadku punktu szóstego mamy rekomendację pani senator sprawozdawczyni, aby komisja poparła projekt aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-58.16" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za przedstawionym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-58.17" who="#komentarz">6</u>
<u xml:id="u-58.18" who="#BogdanKlich">Również nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciwko.</u>
<u xml:id="u-58.19" who="#BogdanKlich">Jednogłośnie poparliśmy tę propozycję. Komisja popiera projekt aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-58.20" who="#BogdanKlich">Punkt siódmy. Tu jest propozycja pani senator, aby komisja poparła stanowisko rządu odnośnie do proponowanego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-58.21" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za tym?</u>
<u xml:id="u-58.22" who="#komentarz">6</u>
<u xml:id="u-58.23" who="#BogdanKlich">Kto z państwa się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-58.24" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-58.25" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-58.26" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-58.27" who="#BogdanKlich">Również jednogłośnie została przyjęta propozycja poparcia stanowiska rządu odnośnie do rozpatrywanego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-58.28" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-58.29" who="#BogdanKlich">Pozostają nam jeszcze punkty ósmy oraz dziewiąty.</u>
<u xml:id="u-58.30" who="#BogdanKlich">Czy państwo mają jakieś uwagi odnośnie do tych aktów prawnych?</u>
<u xml:id="u-58.31" who="#BogdanKlich">Przypomnę, że prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekty przedstawionych aktów ustawodawczych o sygnaturach: 215, 221, 233, 240, 257, 407, 421, 447, 452, 459 i 461, oraz – w przypadku punktu dziewiątego – o sygnaturach: 234, 255 i 422.</u>
<u xml:id="u-58.32" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-58.33" who="#BogdanKlich">Proponuję zatem, abyśmy w punkcie ósmym przegłosowali przyjęcie przez komisję wymienionych przeze mnie projektów aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-58.34" who="#komentarz">6</u>
<u xml:id="u-58.35" who="#BogdanKlich">Jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-58.36" who="#BogdanKlich">Jeśli chodzi o punkt dziewiąty, to proponuję przyjęcie przez komisję wymienionych przeze mnie 3 aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-58.37" who="#komentarz">6</u>
<u xml:id="u-58.38" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-58.39" who="#BogdanKlich">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium w odniesieniu zarówno do punktu ósmego, jak i punktu dziewiątego.</u>
<u xml:id="u-58.40" who="#BogdanKlich">Informuję, że porządek obrad został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-58.41" who="#BogdanKlich">Dziękuję państwu serdecznie, zmieściliśmy się w czasie.</u>
<u xml:id="u-58.42" who="#BogdanKlich">Do następnego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-58.43" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 03</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>