text_structure.xml 61.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 02</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Zygmunt Frankiewicz oraz zastępca przewodniczącego Wadim Tyszkiewicz</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dzień dobry, witam państwa obecnych na sali oraz przed monitorami komputerów, pracujących zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poświęcone rozpatrzeniu dokumentu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2022 r.”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jest z nami zdalnie pan minister Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RafałWeber">Dzień dobry, Panie Przewodniczący, dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Witamy pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Na sali są obecni: zastępca dyrektora Biura Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji, pan Robert Koźlak; radca w Wydziale Opiniodawczo-Analitycznym w Biurze Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji, Robert Kania – witam panów bardzo serdecznie – i z Ministerstwa Zdrowia pani Magdalena Stępniak, radca w Departamencie Bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie ma osób, które bym mógł zapytać o to, czy prowadzą działalność lobbingową.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przypomnę tylko, że posiedzenie ma charakter hybrydowy, czyli jest co najmniej 2 senatorów pracujących zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Komisja posiada kworum i możemy rozpocząć prace.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Do porządku obrad nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">Rozpocznijmy prezentację dokumentu o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z gości przedstawi ten dokument?</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#RafałWeber">Panie Przewodniczący, jeżeli mogę prosić, to tytułem wprowadzenia chcę to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zapraszam. Oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RafałWeber">Panie Przewodniczący, obowiązek przygotowania tego dokumentu spoczywał na Ministerstwie Infrastruktury, choć oczywiście realizowaliśmy to we współpracy z innymi podmiotami, które są zrzeszone w ramach Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W tym miejscu chcę bardzo gorąco podziękować m.in. polskiej Policji, ale też innym organizacjom, które wchodzą w skład tego gremium. Dziękuję nie tylko za przygotowanie tego dokumentu, ale przede wszystkim dziękuję za codzienną pracę, która jest wykonywana w zakresie BRD na polskich drogach, także pracę edukacyjną, inwestycyjną, która przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ostatni rok, czyli rok 2022, pokazuje, że nasze działania przynoszą wymierny skutek i wymierny efekt.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o takie najprostsze informacje statystyczne, to pozwolę sobie je przedstawić. Wiele szczegółów jest w raporcie, w raporcie są bardzo konkretne, bardzo precyzyjne informacje związane z kategoriami wypadków, z podziałem tych wypadków na różnego rodzaju działy, m.in. według regionalizacji, są określone wypadki w danych województwach, są wypadki ze względu na dzień tygodnia, na miesiąc, w którym występowały. No, jest to bardzo szczegółowy, bardzo precyzyjny, zresztą jak co roku, dokument. Ja przedstawię dane najistotniejsze.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#RafałWeber">W roku 2022 odnotowano 21 tysięcy 322 wypadki, co oznacza spadek o blisko 1 tysiąc 500 wypadków w stosunku do roku 2021 – jest to spadek o 6,5%. W roku poprzednim odnotowano 1 tysiąc 896 osób zabitych, co oznacza spadek o 349, to jest o 15,5%, w porównaniu z rokiem 2021. Jest również spadek o 6,3%, jeśli chodzi o osoby ranne – w roku poprzednim były to 24 tysiące 743 osoby. Również ciężko rannych było mniej w porównaniu z rokiem 2021 – o blisko 9%. Liczba nominalna to 7 tysięcy 541. Także kolizji było mniej o ponad 14% w stosunku do roku 2021. A więc można powiedzieć, że rok 2022, jeżeli chodzi o te główne statystyki, był rokiem najbezpieczniejszym ze wszystkich lat, w których dokonywano pomiary. Jeżeli chcemy uplasować Polskę na tle innych państw europejskich, a bardzo często stosujemy takie porównania, to można powiedzieć, że z ogona państw europejskich przedostaliśmy się mniej więcej na środek, jeżeli chodzi o statystyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nasze działania zostały zauważone przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, ERBT, i w poprzednim tygodniu wspólnie z ministrem Andrzejem Adamczykiem mieliśmy ogromny zaszczyt odebrać nagrodę za największy postęp, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Ten postęp między 2019 a 2022 r., licząc to chociażby w tym wymiarze zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych, to postęp o 35%. Tak że są bardzo znaczne, bardzo dynamiczne spadki, jeżeli chodzi o liczbę wypadków i osób rannych, ale przede wszystkim jeżeli chodzi o liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#RafałWeber">A co przyczyniło się do tego, że osiągnęliśmy taki postęp? Przyczyniły się do tego bardzo aktywne działania i rządu i innych organizacji w trzech wymiarach. Pierwszy wymiar to wymiar inwestycyjny. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych czy „Program budowy 100 obwodnic”, a także Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej to są te programy, które w roku poprzednim były przez nas wykorzystywane do poprawy jakości dróg krajowych i oczywiście do budowy nowych odcinków dróg szybkiego ruchu, tych najbezpieczniejszych, jeżeli chodzi o infrastrukturę, którą dysponujemy. Rok poprzedni to także kolejne już wysokie dofinansowanie dla zarządców samorządowych, czy to w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, czy to w ramach rezerwy subwencji ogólnej. To są te programy, którymi dysponuje minister właściwy do spraw transportu. Ale trzeba też powiedzieć o programie inwestycji strategicznych Polski Ład. Znaczna część tych środków finansowych pozyskanych przez samorządy od rządu została przez samorządy przeznaczona na inwestycje drogowe. Tak że ten komponent infrastrukturalny w poprzednim roku był bardzo mocno obecny.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o drugi pion, drugi filar BRD, to są to działania prawne. W roku minionym, od 1 stycznia weszły w życie przepisy, które bardzo mocno zmieniły obszar…</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#RafałWeber">…które są stosowane w polskim prawodawstwie za te najgroźniejsze wykroczenia drogowe. Te przepisy to oczywiście ustawa – Prawo o ruchu drogowym. Tutaj skupiliśmy się na tym, aby zwiększyć kary, zarówno finansowe, jak i te związane z punktami karnymi, za najgroźniejsze wykroczenia czy nawet przestępstwa drogowe. Widzimy, że to również przyniosło pozytywny skutek, jeżeli chodzi o statystykę, jest zdecydowanie mniej naruszeń przepisów prawa, jeżeli chodzi o przekraczanie prędkości. Myślę, że panowie z Komendy Głównej Policji mogą to potwierdzić. Ja mogę powiedzieć, że Inspekcja Transportu Drogowego, która zajmuje się systemem fotoradarowym, odnotowała spadek o około 40% liczby osób, w przypadku których zidentyfikowaliśmy przekroczenie prędkości czy to na nośnikach stacjonarnych, czy to na odcinkowych pomiarach prędkości.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#RafałWeber">Trzeci komponent naszych działań to edukacja, czyli trafianie do wszystkich grup społecznych korzystających z infrastruktury drogowej, i do młodszych, i do starszych, apelowanie o pozytywne postawy, o kierowanie się zdrowym rozsądkiem i oczywiście przepisami prawa w czasie korzystania z infrastruktury. Tak że to jest trzeci komponent, na który postawiliśmy w roku poprzednim. Trzeba powiedzieć, że to nie jest ewenement. Na edukację stale stawiamy, wzmacniamy nasze kampanie społeczne, ale też chcemy ją prowadzić w sposób systemowy, długofalowy, chociażby w pracy z młodym pokoleniem. Myślę, że działania, które zostały podjęte w poprzednim roku, zaprocentują tym, że od najbliższego roku szkolnego zostanie zwiększona liczba godzin wychowania komunikacyjnego w ramach lekcji techniki. Mamy takie plany z ministrem właściwym do spraw edukacji, one w zasadzie zostały już przyjęte. Jest to element takich systemowych działań edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#RafałWeber">I ostatnie zdanie, Panie Przewodniczący. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego istnieje już od ponad 20 lat, można powiedzieć, że w 2022 r świętowała dwudziestolecie powołania, ponieważ została powołana z dniem 1 stycznia 2002 r. Mogę tu przedstawić statystykę z tamtego czasu dla porównania z tym, co działo się 20 lat później, czyli w roku poprzednim. Jeżeli chodzi o liczbę wypadków drogowych w roku 2002, to wynosiła ona 53 tysiące 500, a, tak jak powiedziałem, w poprzednim roku było to 21 tysięcy 300. Ofiar śmiertelnych na polskich drogach było wtedy 5 tysięcy 827, a w roku poprzednim – 1 tysiąc 896. Tak że widać tutaj bardzo mocną dynamikę poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#RafałWeber">Na zakończenie jeszcze raz chcę podziękować wszystkim tym, którzy o te kwestie dbają: dziękuję służbom, służbom mundurowym, Policji, dziękuję Inspekcji Transportu Drogowego, dziękuję zarządcom wszystkich kategorii dróg w Polsce. My oczywiście zarządzamy drogami krajowymi, ale są również drogi samorządowe. Krótko mówiąc, dziękuję wszystkim tym, którzy na co dzień dbają o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy goście obecni na sali chcą coś uzupełnić, dodać do tego sprawozdania? Nie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">To otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Raport jest bardzo przejrzysty , szczegółowy, wiele z niego wynika i tutaj niewiele trzeba tłumaczyć, na całe szczęście. Ale rozumiem, że dyskusja i tak jest potrzebna, i do niej zachęcam.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan Marek Wójcik, reprezentujący, jak się domyślam, albo komisję wspólną rządu i samorządu jako jej sekretarz, albo Związek Miast Polskich. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Panie Przewodniczący, reprezentując Związek Miast Polskich, dziękuję za ten raport. Przyznaję szczerze, że nie mogłem go jeszcze całego obejrzeć, bo jest bardzo obszerny. Rzeczywiście jest ciekawie przygotowany. Chcę jednak zwrócić uwagę, licząc na to, że pan minister jest z nami, na kilka elementów, które mogą jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo na drogach dzięki ich wprowadzeniu. Sprawa pierwsza to jest to, czego domagamy się z perspektywy zarządców dróg lokalnych, a mianowicie kontrole na drogach lokalnych prowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego, ponieważ nagminnie naruszane są przepisy dotyczące obciążenia na drogach lokalnych, szczególnie na mostach. To stanowi ogromny kłopot. Powiem, używając języka praktycznego, że my staramy się, prosimy, pukamy do inspekcji, prosimy także Policję o wsparcie w tych kwestiach, ale tu generalnie priorytetem są drogi ekspresowe, drogi krajowe, w związku z tym często nie udaje nam się to i nie dosyć, że uczestnicy ruchu narażeni są na niebezpieczeństwo, chociażby w związku z przejazdem pojazdów ponadnormatywnych, to jeszcze my jako zarządcy dróg mamy problem w związku z niszczeniem tych dróg.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekWójcik">Z tym samym wiąże się kwestia, o którą też upraszamy od dawna, mianowicie znalezienie formy rekompensaty dla samorządów terytorialnych wtedy, kiedy w sytuacjach kryzysowych przejmujemy obciążenie w związku ze zdarzeniami na drogach ekspresowych czy autostradach. Nie dopracowaliśmy się sprawnego mechanizmu wsparcia samorządów, które cierpią w wyniku tego, że przez kilka godzin ciężki transport przemieszcza się po nieutwardzonej z oczywistych powodów np. drodze gminnej, gdzie nie ma parametru typu 11,5 t na oś. W związku z tym przed nami jeszcze konieczność znalezienia jakichś metod, mechanizmu, który pozwoli nam na odbudowanie tej infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekWójcik">Powiem teraz o WORD, Pan minister Weber w sposób szczególny wie, bo sam pracował przecież w WORD, dlaczego… My z ogromną troską podchodzimy do kwestii bezpieczeństwa na drogach, więc pozwolę sobie teraz na bardzo twarde stwierdzenie. Jeżeli nie stworzy się samorządom, które prowadzą WORD-y, samorządom województw i samym WORD-om odpowiednich warunków ekonomicznych do prowadzenia kształcenia kierowców, to nie będzie lepiej. Doskonale państwo wiecie, że nie ma już chętnych do prowadzenia egzaminów, że oszczędzamy, gdzie się da. Ale to się może przełożyć na jakoś kształcenia. Stąd prosimy chociażby o zweryfikowanie opłat, które są wnoszone przez osoby, które chcą zdobywać prawo jazdy – no, to są kwoty, które były ustalone naście lat temu – i mówimy o tym bardzo stanowczo w ramach rozmów z resortem infrastruktury. Wydaje się, że to będzie coraz bardziej istotne. Chcielibyśmy, aby te uprawnienia uzyskiwały osoby, które są właściwie wyszkolone.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MarekWójcik">Chcę też teraz, patrząc na panów, który reprezentują Policję, powiedzieć o dwóch elementach, które dobrze, że zostały wprowadzone w polskim prawie, a które dotyczą bezpieczeństwa, ale których nie udało nam się, że tak powiem, w fazie realizacyjnej wdrożyć. Najwięcej wypadków zdarza się, jeden, na drogach, docinkach prostych, dwa, w związku z niedostosowaniem prędkości oraz, trzy, z nieudostępnianiem włączania się do ruchu. Szczególny problem jest obecnie, jeśli chodzi o kwalifikacje kierowców, w sytuacjach, kiedy wjeżdżają oni np. na autostradę, na drogę ekspresową z trzecim wolnym pasem. To jest klasyka. Polscy kierowcy nie wiedzą, jak się zachować. W dalszym ciągu jest pytanie: jak mamy dwa pasy, jest prawa wolna i ktoś zjeżdża z boku, to czy… Czy ja mam zwalniać, czy ten kierowca ma czekać? To jest klasyczne, ja widzę takich… Ja się bardzo dużo przemieszczam, corocznie pokonuję w samochodzie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów i widzę, jak to wygląda i jak wiele wypadków pojawia się z tego tytułu. A już zupełnie nie działa przepis dotyczący zachowania odpowiedniej odległości za pojazdem. Ten przepis w ogóle nie jest egzekwowany. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest łatwo go egzekwować, ale to jest potrzebny przepis. Zwróćcie państwo uwagę, co się dzieje, jak przekraczamy granicę z Niemcami: ta odległość do innego pojazdu natychmiast jest inna. To jest ta kwestia.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MarekWójcik">I jeszcze kwestia dotycząca edukacji. Ja bardzo się cieszę, że coraz więcej programów jest kierowanych szczególnie do dzieci i do młodzieży do tych potencjalnych kierowców. Jednak martwi mnie to, że przy tej edukacji, o której była mowa, w szkołach niestety ogranicza się edukację też dotyczącą dzieci i młodzieży, ale zdrowotną, edukację medyczną, związaną z pierwszym wsparciem przedmedycznym. Ostanie rozwiązania wprowadzane w programach edukacji idą w przeciwną stronę.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#MarekWójcik">Chciałbym też prosić o wyjaśnienie… Powtarzam, że nie przeanalizowałem całego tego raportu, ale rzuciłem okiem na nieprawdopodobne zróżnicowanie regionalne, jeżeli chodzi o liczbę wypadków. Wskaźnik demograficzny liczby wypadków na 100 tysięcy mieszkańców: województwo łódzkie – 92, Warmia i Mazury – 3 razy mniej. Na Warmii i Mazurach, jak państwo jeździcie, to wiecie, drogi nie są najlepsze, tam nietrudno o kontakt z drzewem, a wskaźnik to jest 29, 3 razy mniej niż w łódzkim. Kujawy – 38, lubelskie – 39. Co się dzieje, że województwo łódzkie jest absolutnym liderem? I to takim zapewne niechcianym liderem. To jest ogromna różnica. Czy nie udałoby się wprowadzić jakichś rozwiązań, które spowodowałyby, żeby w tym województwie nie było tyluwypadków? To wydaje się konieczne. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Wiele spraw pan dyrektor poruszył, mniej więcej tyle, co pan minister przed chwilą. Czy pan minister zechce udzielić odpowiedzi i ewentualnie wyjaśnień?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pana przewodniczącego Wadima Tyszkiewicza, proszę, żeby nie wychodził, dlatego że chcę mu za chwilę przekazać prowadzenie posiedzenia komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Rozumiem, że wciąż jest z nami pan minister Weber. Oddaję panu ministrowi głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RafałWeber">Odniosę się do tego zakresu zagadnień poruszonych przez pana prezesa Wójcika, który dotyczy działalności Ministerstwa Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o kontrole prowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego, to powiem, że oczywiście w głównej mierze ITD koncentruje się na głównych szlakach tranzytowych, czyli na tym, gdzie tych pojazdów ciężkich jest najwięcej. Siłą rzeczy są to drogi szybkiego ruchu, są to również główne ciągi dróg krajowych. Tam łatwiej wytypować taki pojazd do kontroli, łatwiej go skontrolować. Zgodnie z naszymi decyzjami, co drugi pojazd kontrolowany winien pochodzić z zagranicy, nieważne z którego państwa, ale z innego państwa niż Polska, a łatwiej takie kontrole przeprowadzać na głównych szlakach tranzytowych. Oczywiście staramy się też realizować kontrole na wniosek samorządów na drogach lokalnych, ale tutaj prosimy o wyrozumiałość i pewną cierpliwość, bo zasoby Inspekcji Transportu Drogowego są ograniczone i jeżeli jesteśmy na drogach lokalnych, to nie ma nas na drogach szybkiego ruchu, a to tam jest główny problem. Ale postaramy się i staramy się w miarę możliwości reagować na te głosy samorządowców.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#RafałWeber">Co do kwestii przejazdów pojazdów ponadnormatywnych to powiem, że przejazd pojazdu ponadnormatywnego jest ustalany, jest uzgadniany z każdym zarządcą drogi, która znajduje się na trasie przejazdu takiego pojazdu. Jeżeli między punktem A a punktem B jest kilku zarządców drogi, to każdy z nich, w oparciu o wniosek firmy, która realizuje taki transport, musi wydać na taki przejazd zgodę. Tak że taki samorząd wie, że będzie jechał taki i taki pojazd o takiej i takiej długości albo o takim a takim przeciążeniu, i podejmuje decyzję, czy faktycznie może skorzystać ze wskazanej infrastruktury drogowej, np. z drogi miejskiej czy z drogi powiatowej. Tak że tutaj procedura zapewnia zarządcom dróg to, aby decydowali o tym, czy wydają zgodę na taki przejazd, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#RafałWeber">Kwestia nośności dróg, dostosowania ich do przenoszenia 11,5 t. My wdrożyliśmy bodajże 2, 2,5 roku temu rozporządzenie Komisji Europejskiej, Unii Europejskiej, które nakazało nam udostępnić wszystkie drogi do przenoszenia takiego nacisku osi na drogę. Tak że ta regulacja jest regulacją unijna. Oczywiście ona może być uzupełniana o zakazy tonażowe, wiem, że wiele samorządów, jeżeli dany odcinek drogi nie pozwala na przenoszenie dużych tonaży, po prostu zakazuje takiej praktyki i reguluje tę organizację ruchu, która jest stosowana przez danego zarządcę danego odcinka drogi.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#RafałWeber">No i kwestia ostatnia, kwestia wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, które nie kształcą, tylko egzaminują, bo za kształcenie odpowiedzialne są ośrodki szkolenia kierowców. Przypomnę Wysokiej Komisji, że kwestia regulowania opłat za egzamin na prawo jazdy, a także ustalanie wynagrodzeń egzaminatorów jest już w gestii samorządów wojewódzkich. Stosowna ustawa została przeprowadzona procesem legislacyjnym. Z tego, co pamiętam, wynika, że był to projekt poselski. Ustawa, która przekierowywała te uprawnienia z ministra do spraw transportu na samorządy wojewódzkie, została przeprowadzona, weszła w życie, jeżeli mnie pamięć nie myli, pod koniec poprzedniego roku. Tak że od tego roku to samorządy wojewódzkie, a dokładnie sejmiki wojewódzkie kształtują wysokość opłaty za egzaminy na poszczególne kategorie. Jest, jak myślę, najlepszą z możliwych decyzji, aby każdy samorząd wojewódzki indywidulanie decydował, ile na jego terenie ma kosztować egzamin na prawo jazdy. Wiem, że samorządy z tego instrumentu korzystają i zdecydowana większość z nich na początku tego roku podejmowała te sprawy już indywidualnie.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#RafałWeber">Tyle, Panie Przewodniczący, jeżeli chodzi o odpowiedzi ministra infrastruktury. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#komentarz">Przewodnictwo obrad obejmuje zastępca przewodniczącego Wadim Tyszkiewicz</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WadimTyszkiewicz">Czy jeszcze ktoś ma…</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WadimTyszkiewicz">Marek Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Bardzo krótko ad vocem.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekWójcik">Co do WORD-ów to pan minister ma rację, że my mamy to realizować jako samorządy. Tylko proszę zwrócić uwagę, że to jest takie podrzucenie samorządom niewdzięcznego zadania. Ale to już pal licho, my odpowiedzialność przyjmujemy. Tylko proszę pamiętać o tym, że jest ta górna granica. Ta górna granica, która jest, od kilkunastu lat się nie zmieniła, więc my możemy sobie operować, jak rozumiem, jeszcze bardziej w dół, ale… Chodzi mi o to, że jeżeli już mamy mieć to zadanie i ma być ono autonomiczne, to proszę nam nie narzucać górnej granicy. Wtedy będzie to wyglądało inaczej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarekWójcik">Dziękuję panu ministrowi za wyjaśnienia w pozostałych kwestiach, choć co do tego łódzkiego i tych problemów na drogach to bardzo proszę jeszcze o wyjaśnienie, bo tu jest niebywała różnica. Chyba że panowie z Policji zechcą mi odpowiedzieć, dlaczego jest tak ogromna dysproporcja, jeśli chodzi o liczbę wypadków. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RafałWeber">Na to pytanie to może faktycznie panowie z Komendy Głównej Policji zechcą odpowiedzieć. Ja mogę powiedzieć, że województwo łódzkie jest województwem leżącym w centrum naszego kraju, w tym województwie przecinają się dwie autostrady, autostrada A2 i autostrada A1, tak że ten ruch kanalizuje się w tym województwie z każdej strony. Województwo warmińsko-mazurskie jest województwem granicznym, pięknym, ładnym, przyrodniczo, turystycznie wykorzystywanym w okresach wakacyjnych zdecydowanie bardziej niż tak na co dzień. Ono jest też rozległe i mniej zaludnione. Być może to są te czynniki, które wpływają na taką, a nie inną statystykę wypadkowości. Ale faktycznie, jeżeli panowie oficerowie z Komendy Głównej Policji mogą uzupełnić tę wypowiedź, to będę wdzięczny.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RafałWeber">Jeszcze słowo o WORD-ach. Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego wnosiły o podniesienie opłaty za egzaminy do wysokości mniejszej niż ta, która obecnie jest w przepisach. Byłem odbiorcą pism, które wpłynęły od Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego – to nie było tak dawno, bo to było rok temu – i tam postulat podniesienia kosztów egzaminu dla kategorii B, tego egzaminu praktycznego, dotyczył kwoty 180 zł, kiedy obecnie koszt tego egzaminu może być ustalony na 200 zł. Tak że takie były prośby, takie były postulaty. Myślę, że to, co zrobiliśmy, jest wyjściem naprzeciw tym oczekiwaniom, które były wtedy podnoszone przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WadimTyszkiewicz">Panowie z komendy teraz czy później?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#Gloszsali">Teraz.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WadimTyszkiewicz">Teraz.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WadimTyszkiewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RobertKoźlak">Panie Przewodniczący! Panie Senator i Panowie Senatorowie! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RobertKoźlak">Może zacznę od tej ostatniej wypowiedzi, dotyczącej samej różnicy w wypadkowości. Proszę pamiętać, że tu jest podana tylko liczba na mieszkańców, ale jak weźmiemy pod uwagę wszystkie inne komponenty, przede wszystkim sieć dróg, natężenie ruchu, jakie występuje w województwie łódzkim, to w żaden sposób nie przełożymy tego na województwo warmińsko-mazurskie. Odnośnie do samej jakości dróg powiem, że sami zdajemy sobie sprawę z tego, że im lepsze są drogi, tym kierowcy na więcej sobie pozwalają. My to obserwujemy, wiemy o tym. Wtedy te prędkości są dużo większe, znacznie częściej dochodzi do wypadków drogowych. Te gorsze drogi, oczywiście mówię to w cudzysłowie, zmuszają kierowcę do większej uwagi i do zachowania szczególnej ostrożności i skupienia praktycznie przez cały czas. To też są m.in. te przyczyny, ale to są jedne z nich. Tych komponentów, które wpływają na wypadkowość w danym województwie, jest naprawdę bardzo dużo i one są naprawdę złożone, powiązane ze sobą. To są nawet warunki atmosferyczne, które występują, albo właśnie ta sezonowość, przynajmniej w przypadku tych 2 województw, bo w warmińsko-mazurskim ruch tak naprawdę odbywa się w ciągu 2 miesięcy, a w województwie łódzkim, gdzie drogi są tak połączone i przebiegają we wszystkich kierunkach Polski… Niestety te różnice muszą występować.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#RobertKoźlak">Jeszcze 2 sprawy, o które pan przewodniczący pytał odnośnie do Policji, a przynajmniej 2 zagadnienia. Pierwsze dotyczyło pasa włączeniowego czy to na tzw. eskach, czy na autostradach. Powiem tak. Przepisy są na tyle precyzyjne, że my tu nie widzimy żadnych wątpliwości co do tego, jak kierowca powinien się zachować. Tylko proszę pamiętać o jednej rzeczy. Tutaj też był poruszony wątek szkolenia czy egzaminowania. Pamiętajmy, że nowe przepisy, które są wprowadzane, czy nowe drogi i rozwiązania… Na nich uczymy tych kierowców, którzy dopiero po wprowadzeniu tych przepisów… Tak naprawdę reszta kierowców jest skazana na samokształcenie. Problem wynika z tego, że oni po prostu obserwują to, co robią inni, a nie do końca są to przykłady dobre. Ale co do przepisów, jak powinien się zachować kierowca na pasie włączeniowym czy jadący autostradą, to nie ma żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#RobertKoźlak">Zupełnie się nie zgodzę z tym, że nie reagujemy czy nie dajemy sobie rady z kwestią zachowania odległości od poprzedzających pojazdów. Ja myślę, że pan miał na myśli te przepisy, które obowiązują na autostradach i drogach ekspresowych, bo oczywiście ten przepis, który obowiązuje na wszystkich drogach, również na tych, tj. że każdy kierowca jest obowiązany zachować ten bezpieczny odstęp, to jest. My mówimy o tym przepisie prędkościowym. Każde z województw posiada narzędzie i naprawdę z tego narzędzia korzystamy. Kierowcy sobie pozwalają, wiemy o tym. Tu możemy się nawet podeprzeć… Na co dzień nie prowadzimy statystyk, ale policjanci ujawniają naprawdę sporo tych wykroczeń.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#RobertKoźlak">I jeszcze, jeżeli mógłbym, uzupełnię albo powiem o tym roku. Pan minister mówił o 2022 r. i o bardzo dużych spadkach, które wystąpiły. Co do tego roku to dane są jeszcze nie do końca ostateczne, ale pierwsze 5 miesięcy 2023 r. też jest bardzo optymistyczne. Może nie jest to aż tak wysoki trend, jak był, ale w tym roku się powtarza, bo za 5 miesięcy samych wypadków drogowych jest o blisko 5% mniej, ofiar rannych o blisko 4% mniej, zaś co do ofiar śmiertelnych, a jest podkreślane, że najgorsze jest właśnie to żniwo ofiar wypadków drogowych, to jest spadek o blisko 8%. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WadimTyszkiewicz">Jeszcze pan senator Pęcherz prosił o głos.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#WadimTyszkiewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanuszPęcherz">Co do tego materiału, który już był oceniany jako bardzo dobry, to ja powiem, że na tym materiale zrobimy pewnie kilka doktoratów i ze 2 habilitacje też, bo on rzeczywiście jest materiałem, z którego można wyciągać wniosków bardzo dużo. Ja jednak zwrócę jeszcze uwagę na jedną sprawę, uzupełniając to o problemy, z którymi ja się spotykam na drodze, a jeżdżę coraz więcej i obserwuję to, co się dzieje. Zwróciłbym uwagę na problem wzajemnego wyprzedzania się na autostradach przez samochody ciężarowe, nawet w miejscach, gdzie jest zakaz wyprzedzania. To jest bardzo poważny problem z puntu widzenia bezpieczeństwa, dlatego że samochód nagle zjeżdżający na autostradzie z uwagi na bardzo dużą prędkość, jaką rozwijają kierowcy, wiąże się z sytuacją nagłego hamowania, a to może grozić różnymi konsekwencjami. Oczywiście pewnie wszystkiego nie zrobimy, bo tu znowu jest: edukacja i jeszcze raz edukacja. Ale to jest nagminne. Na A2, jak ja jadę do Warszawy, powiedzmy, od Konina bardzo często jesteśmy mocno ograniczani, czasami stajemy w korkach, przez historie tego typu, że jeden samochód ciężarowy przez 5 minut nie może wyprzedzić drugiego samochodu ciężarowego. To jest ten problem.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanuszPęcherz">Drugi problem, który widzę, dotyczy młodych kierowców. Nie wiem, co z tym fantem zrobić. Być może to jest kwestia przygotowania kierowców, a później egzaminowania ich. Ja w swoim okręgu wyborczym, czyli Kalisz, Ostrów i okolice, widzę bardzo dużo wypadków i to ze skutkiem śmiertelnym, bo młodzi ludzie mający to słynne BMW rozwijają nieprawdopodobne prędkości, a ich umiejętności są jeszcze bardzo dalekie od optimum. Stąd te wypadki są bardzo groźne, a jednocześnie widać, jak by oni nie byli doszkoleni. Tak że chociażby przez działanie typu edukacyjnego, np.: człowieku młody, nim zaczniesz tego typu rozwiązania stosować w swoim samochodzie to jeszcze musisz trochę pojeździć tym samochodem… To jest ta sprawa dla młodych.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanuszPęcherz">Teraz jeszcze problem rowerzystów. Statystki są dobre, ale ja zwróciłem uwagę na porównanie: „Na przykład w 2022 r. wstępne dane z Francji wskazują na 30% wzrost liczby ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów w porównaniu z 2019 r. Tendencje te nie dotyczą Polski, gdyż liczba ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów w ciągu ostatniej dekady (lata 2012–2022) spadła o 43%, zaś w roku 2022 w stosunku do 2019 liczba ta spadła 33,8%.”. To są bardzo dobre wyniki. Ja dostrzegam to, że w tym czasie pojawiło się bardzo dużo ścieżek rowerowych, na których rowerzysta może czuć się znacznie bezpieczniej. To z pewnością dlatego jest tutaj taki wynik. Ale jednocześnie jakbym to porównywał, to bym musiał wiedzieć, ilu rowerzystów jeździ we Francji, a ilu rowerzystów jeździ u nas, i wtedy ten procent mógłbym ocenić jakoś bardziej obiektywnie. Na ile to liczba rowerzystów jeżdżących we Francji, pewnie po ścieżkach rowerowych, których jest tam znacznie więcej… A jednak wypadków śmiertelnych więcej… Mógłbym coś z tego wyczytać dopiero wtedy, gdy wiedziałbym, o jakie liczby chodzi. Nie chodzi o procent, tylko o to, że jak w jednym miejscu jest, powiedzmy, 1 tysiąc rowerzystów, a w drugim 10 tysięcy, to siłą rzeczy w tym drugim wypadków może być więcej. To jest to.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JanuszPęcherz">To chyba… Nie będę już się wypowiadał na temat ustalania kwoty za egzaminy, o której pan dyrektor tu mówił, bo my w procesie legislacji wskazywaliśmy na to, że tutaj może być konkurencja pomiędzy województwami itd. I to się będzie pojawiało. Jak będzie mniej chętnych, to będzie się obniżało koszty, kwotę egzaminu. To nie jest rozwiązanie. Myślę, że rozwiązaniem jest przede wszystkim motywowanie do tego, żeby w ośrodkach egzaminacyjnych byli jak najlepsi specjaliści. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WadimTyszkiewicz">Czy ktoś chce się odnieść? Pan minister albo panowie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RafałWeber">Jeżeli mogę skomentować pierwszą część wypowiedzi pana senatora, związaną z wyprzedzaniem pojazdów ciężkich, to przypomnę, że od 1 lipca wchodzi ogólnopolski zakaz wyprzedzania się pojazdów ciężkich na drogach szybkiego ruchu, tak że tzw. wyścigi słoni zostaną ukrócone sposób bardzo mocny. Oczywiście w tych przepisach przewidzieliśmy pewien wyjątek, który będzie możliwy do wykorzystania przez kierowców tirów, ale co do zasady takie praktyki będą na drogach szybkiego ruchu niedozwolone. Mam nadzieję, że dzięki temu A2 zyska większą przepustowość tym lewym pasem. Ja też nieraz korzystałem z tego odcinka autostrady między Łodzią a Warszawą i zauważyłem, że faktycznie tam ten problem jest największy. To po pierwsze. A po drugie, A2 będzie rozbudowywana. Obecnie jesteśmy w trakcie rozstrzygnięcia przetargu na projekt techniczny dla rozbudowy A2 między Łodzią a Warszawą, tak że wzmocnimy tę autostradę o kolejny pas i tam, gdzie są teraz 2, będą 3, a tam, gdzie 3, będą 4. To też poprawi przepustowość na tym odcinku autostrady A2.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#RafałWeber">Młodzi kierowcy. Ja powiedziałem, odbierając nagrodę w poprzednim tygodniu w Brukseli, tę nagrodę związaną z największym postępem w BRD, że faktycznie zmiany w systemie kształcenia kierowców, szkolenia kierowców, zmiany zasad kursów powinny nastąpić. I to jest jeden z pierwszych tematów, do którego chcemy podejść, oczywiście nie w tej kadencji, bo ona się już kończy, ale w kolejnej kadencji rządu, jeżeli będzie nam dane. Po wielu działaniach, które przeprowadziliśmy w ostatnich 8 latach, tę zmianę podejścia do kursu na prawo jazdy, a także zmianę podejścia do egzaminowania też chcemy wykonać.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#RafałWeber">To chyba wszystko z takich kwestii, do których mogę się odnieść w kontekście wypowiedzi pana senatora Pęcherza. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WadimTyszkiewicz">Ja też chciałbym się przyłączyć do słów podziękowania za to, co robiliście przez te lata, bo rzeczywiście bezpieczeństwo się poprawiło. Chciałbym też pana ministra zapewnić, że te dobre praktyki, które wy obecnie wdrażacie w życie, będą kontynuowane, jeżeli się zmieni władza. Jestem tego na 100% pewien. Ale to tak pół żartem, pół serio.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WadimTyszkiewicz">Przechodząc do konkretów, chciałbym na chwilę zatrzymać się przy kwestii rowerzystów. Wydaje mi się, że powinniście czy powinniśmy razem duży nacisk położyć na uświadomienie rowerzystom ich praw, ale i obowiązków, bo wydaje mi się, zresztą wynika to ze statystyk, dlatego że nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu jest na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o przyczyny wypadków spowodowanych przez rowerzystów, a największa śmiertelność jest właśnie, jeśli chodzi o rowerzystów wjeżdżających na pasy… Nie wiem, skąd to się wzięło to przekonanie Polaków rowerzystów, a myślę, że każdy z nas miał z tym do czynienia, że oni, wjeżdżając na przejście dla pieszych, mają pierwszeństwo. To pieszy ma pierwszeństwo na pasach dla pieszych, nie rowerzysta. A więc jest taka moja prośba, nie wiem, może o jakieś filmy reklamowe czy przeprowadzenie jakichś innych akacji, żeby dotarło do zwykłych użytkowników rowerów, że oni na przejściu dla pieszych nie mają pierwszeństwa. Myślę, że każdy z nas spotkał się z taką sytuacją, że musiał gwałtownie hamować. Czasami dochodzi do wymian słownych, kiedy to rowerzysta krzyczy na kierowcę, jakim prawem kierowca samochodu wjechał na przejście dla pieszych. Tu jest dosyć duży konflikt i wydaje mi się, że taka akcja promocyjna jest bardzo, ale bardzo potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WadimTyszkiewicz">Chciałbym też zwrócić uwagę, na przyszłość, bo obecnie to nie jest rozwiązane i myślę, że prace nad tym nigdzie nie są prowadzone, na to, proszę państwa, że ogromną plagą jest to, że rowerzyści jeżdżą po drogach, które nie mają żadnego pobocza. Niebezpieczeństwo jest ogromne, sam przeżyłem wypadek… Na żywo widziałem śmierć rowerzysty, który jechał przede mną i został potrącony przez kierowcę, na dodatek pijanego. Jazda rowerzysty po drodze bez jakiegokolwiek pobocza jest potwornie niebezpieczna. I uwaga: kiedy obok biegnie ścieżka rowerowa, i nie wiem, czy to nie powinno być uregulowane jakoś prawem… W województwie lubuskim, będąc jeszcze samorządowcem, wybudowałem czy wybudowaliśmy 48 km ścieżek rowerowych. Jest bardzo wiele miejsc, gdzie dosłownie 30 m obok drogi biegnie ścieżka rowerowa, a mimo tego rowerzysta jedzie drogą z zerowym poboczem. Jest linia ciągła, zerowe pobocze, a on jedzie, ryzykując własnym życiem. A więc myślę, że kiedyś, w przyszłości to powinno być uregulowane tak, że rowerzyści powinni mieć zakaz wjazdu na takie drogi, gdzie jest ogromne niebezpieczeństwo, a obok jest ścieżka rowerowa. Jeżeli państwo będą chcieli się do tego ustosunkować, to bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#WadimTyszkiewicz">Na koniec chciałbym jeszcze poruszyć taki wątek, który też gdzieś tam za mną chodzi, i chciałbym zapytać o hałas. Do czego zmierzam? Obecnie są samochody elektryczne, walczymy, jeśli chodzi o ekologię, o ograniczenie emisji. A co z hałasem? Do czego zmierzam? Bardzo często na naszych drogach pojawiają się samochody z przerobionymi tłumikami. „Bohaterowie”, często też na motorach, uczestnicy dróg, czy to popisując się, czy chcąc błysnąć, używają przerobionych tłumików i w centrum miasta jest niemiłosierny ryk samochodów, który, jak myślę, nie służy nikomu. To samo jest np. z motorkami, często o bardzo małej pojemności. Jest mały motorek, a hałas jest niesamowity i potworny. Czy w ogóle kiedykolwiek była rozmowa o tym, żeby zrobić jakieś regulacje prawne, jeśli chodzi o ograniczenie hałasu? Czy żeby cokolwiek w tym kierunku zrobić?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#WadimTyszkiewicz">A więc jeszcze raz: rowerzyści, pobocze i hałas na drogach, a szczególnie ucięte tłumiki i zachowanie się kierowców w centrach miast, które, jak dla mnie, nie licuje rozumem, ale też na pewno nie służy mieszkańcom. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#WadimTyszkiewicz">Czy ktoś z państwa będzie chciał się odnieść…</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#WadimTyszkiewicz">Jeszcze senator Pęcherz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanuszPęcherz">Prosił mnie senator Bober, ponieważ on jest obecny zdalnie i ma kłopoty, żeby się włączyć, żebym poruszył jedną kwestię, mianowicie prawa jazdy dla Ukraińców. Ukraińcy dobrzy kierowcy nie mogą… Oczywiście mogą zrobić prawo jazdy, ale w języku angielskim czy niemieckim, nie w ukraińskim. Oni mają w związku z tym określony problem. A potrzebujmy kierowców. Nie wiem, czy nie można byłoby rozważyć egzaminowania w języku ukraińskim. Teraz specjalistów co do tego języka jest coraz więcej i pewno można byłoby to przynajmniej rozważyć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WadimTyszkiewicz">Czy panowie, pan minister…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RafałWeber">Jeżeli mogę, to do ostatniej kwestii odniosę się na piśmie. Podjęliśmy działania, które zmierzały do tego, aby ułatwić obywatelom Ukrainy poruszanie się po Polsce, chyba przedłużaliśmy ważność dokumentów, które uzyskiwali u siebie w państwie. Nie chcę teraz wprowadzić Wysokiej Komisji w błąd, więc do tego pytania pana senatora Bobera przygotujemy odpowiedź w formie pisemnej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#RafałWeber">Rowerzyści i hałas… Ale zanim powiem o rowerzystach i hałasie, to odniosę się do tej pierwszej części wypowiedzi pana senatora. Mógłbym wziąć za dobrą monetę, to, co pan senator powiedział, czyli że to, co zostało przez nas podjęte, zostanie utrzymane w przyszłości niezależnie od tego, kto będzie rządził, ale powiem, że nie wszystkie nasze dobre projekty, Panie Senatorze, były w izbie popierane. Chociaż ostatnio pojawiła się jaskółka, czyli poparcie projektu odstąpienia od poboru opłat na autostradach A2 i A4, a także zakazu wyprzedzania się pojazdów ciężarowych, to w przeszłości różnie to wyglądało. Tak że tutaj moje zaufanie, tak jak zaufanie każdego kierowcy do innych, jest ograniczone. Jeżeli chodzi o ruch drogowy, to zaufanie do tego, jak inni zachowują się na drodze, też powinno być ograniczone.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#RafałWeber">To też tak…</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#WadimTyszkiewicz">Panie Ministrze, na mnie pan może liczyć.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#RafałWeber">…pół żartem, pół serio.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#RafałWeber">Co do rowerzystów to zauważyliśmy, że jeżeli chodzi o kwestię statystyk dotyczących rowerzystów, to one, pomimo ogólnego spadku wypadków i ofiar śmiertelnych, nie jest w tak dynamicznym trendzie spadkowym. Przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka został powołany pełnomocnik do spraw ruchu rowerowego i BRD, ekspert w swojej dziedzinie, pan Marek Dworak. Wypracował on pewne rozwiązania, które w tym zakresie mogą zostać zastosowane. No ale właśnie, wrócę do tego, co powiedziałem wcześniej. Jesteśmy na końcu kadencji, nie zdążymy ich wdrożyć, nie zdążymy już przez lipiec i później te 2 miesiące, a w zasadzie 1,5 miesiąca, tej kadencji tych przepisów przeprowadzić. Ale jest to materiał, którym będziemy dysponować i który będziemy chcieli wykorzystać w kolejnej kadencji. Penalizowane jest, panowie policjanci mnie poprawią albo utwierdzą w przekonaniu, korzystanie z infrastruktury drogowej i z jezdni głównej wtedy, kiedy jest równoległa ścieżka rowerowa. W mojej ocenie takie postępowanie rowerzysty jest niezgodne z przepisami i w takim przypadku taki rowerzysta po prostu łamie te przepisy prawa.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o hałas, to normy hałasowe związane z tłumikami są określone i przekraczać ich nie można. Każdy, kto w sposób indywidulany majstruje przy swoim pojeździe, nie robi tego zgodnie z przepisami prawa, nie ma tej sygnatury stacji kontroli pojazdów, że jest wszystko okej. Dokonuje tego w niezgodzie z przepisami, to jest łamanie przepisów prawa. Takie sytuacje, o których mówił pan senator, faktycznie się zdarzają. Zdarza się, że będąc w Warszawie, je słyszę, ale przyznam szczerze, że nie są nagminne, nie są miejską codziennością. Zdarzają się, ale nie są miejską codziennością.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#RafałWeber">To tyle, jeżeli chodzi o słowa komentarza do wypowiedzi panów senatorów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WadimTyszkiewicz">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WadimTyszkiewicz">Ja tylko…</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#WadimTyszkiewicz">Już oddaję głos.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#WadimTyszkiewicz">Chodzi o to, żeby uczulić kontrole drogowe na tego typu zachowania, bo one się pojawiają i w Warszawie, praktycznie każdego dnia, i w innych miastach. Nie wiem, czy to będzie kwestia zabierania dowodów rejestracyjnych, nie mam pojęcia.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#WadimTyszkiewicz">Pan z komendy chciałby zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RobertKoźlak">Zajmę tylko sekundkę odnośnie do hałasu. Policjantowi nawet nie jest potrzebne narzędzie do zbadania tego, wystarczy tylko przypuszczenie, że pojazd został w jakiś sposób przerobiony. Wtedy jest on wysyłany na dodatkowe badania techniczne, oczywiście po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego, a jego uzyskanie z powrotem jest możliwe tylko i wyłącznie wtedy, kiedy diagnosta stwierdzi, że wszystko jest w porządku.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#RobertKoźlak">Chciałbym tylko potwierdzić to, co mówił pan minister. Jeżeli jest ścieżka rowerowa biegnąca przy drodze, to jest absolutny zakaz poruszania się po jezdni. I wcale nie ma takiego obowiązku, żeby występował tam znak zakazu ruchu rowerów.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#WadimTyszkiewicz">Okej. A jeżeli ścieżka biegnie, powiedzmy, 30 m obok?</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#RobertKoźlak">Nie ma to znaczenia. Jeżeli to jest częścią tej drogi, to kierowca musi poruszać się po ścieżce rowerowej.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#WadimTyszkiewicz">A jeżeli nie jest częścią drogi?</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#RobertKoźlak">Nie, nie ma takich ścieżek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WadimTyszkiewicz">Nie no, są. Jeszcze raz. Wybudowaliśmy 48 km ścieżek rowerowych po byłej linii kolejowej, starej i one są niedaleko, to jest 30 m, 50 m… Obok biegnie droga z zerowym poboczem, jest linia ciągła, zerowe pobocze i jest tam mnóstwo rowerzystów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RobertKoźlak">Jeżeli to jest w pasie drogowym danej drogi, to kierowca musi korzystać ze ścieżki, a jeżeli poza pasem…</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#WadimTyszkiewicz">Ale to nie jest w pasie drogowym.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#RobertKoźlak">Jeżeli to jest poza pasem drogowym, to oczywiście to jest oddzielna część, czyli ścieżka rowerowa dla rowerzystów, a pas drogowy na ogólnych zasadach. Czyli piesi i rowerzyści muszą…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję. Ja jestem świadom tego, tylko myślę, że w przyszłości jednak… Rozmawiam np. z moją żoną i łapię się głowę, jak ludzie ryzykują własnym życiem, jadąc np. na zakrętach, gdzie jest linia ciągła i zerowe pobocze… Oni ryzykują własnym życiem, teraz może zgodnie z przepisami. Myślę, że w przyszłości na takich drogach, gdzie nie ma pobocza, jest zerowe pobocze i duże natężenie ruchu powinny być chyba wprowadzone zakazy. Ale to jest kwestia przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#WadimTyszkiewicz">Krzysztof Kwiatkowski prosił o głos. Bardzo proszę, Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Ministrze, chciałbym pana zapytać o pańską analizę, bo nie ukrywam, że troszkę jestem zaskoczony, zasmucony. Przejrzałem ten dokument o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego i widziałem na stronie 58, tam, gdzie są te infografiki… No, 3 mnie przeraziły, bo one dotyczą mojego województwa, czyli łódzkiego. Pan minister powiedział, z czego wynika, że wskaźnik liczby wypadków, ofiar śmiertelnych i liczby wypadków na 100 km… Dlaczego w województwie łódzkim… Przepraszam, że nie byłem od początku. Skończyły się posiedzenia komisji, które prowadziłem. Dlaczego województwo łódzkie wypada tak źle? Poza tym, że jest tam skrzyżowanie autostrad w układzie północ – południe, wschód – zachód.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Będę miał jeszcze jedno pytanie, może od razu je zadam. Chciałbym zapytać o jeszcze jedną sprawę. W 2019 r. Najwyższa Izba Kontroli – przepraszam, że trochę rozszerzam, ale państwo sami mówiliście o hałasie –stwierdziła że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skorzystała, no, nie waham się użyć tego słowa, choć nie mówię, że oni świadomie to zrobili, ze sfałszowanych statystyk norm hałasu na tzw. wschodniej obwodnicy Łodzi. Te normy hałasu dla wykonawcy drogi, dla GDDKiA robiła ta sama firma, która wcześniej robiła je na etapie planowania inwestycji dla inwestora. NIK zlecił szczegółowe badania, zresztą robił to instytut badawczy Polskiej Akademii Nauk, i okazało się, że te normy są przekroczone. Dlaczego o to pytam? Minęły 4 lata. Marszałek wydał decyzję środowiskową, generalna dyrekcja w 2019 r. powiedziała, że zgadza się z tym, że normy są przekroczone, i że na wschodniej obwodnicy Łodzi będą budowane dodatkowe ekrany akustyczne lub inne formy zabezpieczenia przed hałasem tam, gdzie dochodzi do przekroczenia tych norm hałasu. Jest rok 2023, a nic w tej sprawie się nie stało. Czy pan ma może jakieś informacje w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RafałWeber">Wschodnia obwodnica Łodzi to jaka to jest droga? To jest A1 czy jeszcze jakaś inna?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#RafałWeber">Czy było mnie słychać, Szanowni Państwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Tak. Przepraszam, ja odpowiedziałem, nie włączywszy mikrofonu. Tak, to jest A1 na odcinku Tuszyn – Stryków lub Stryków – Tuszyn, w zależności od tego, jak patrzeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#RafałWeber">Sprawdzę, bo nie powiem teraz z głowy, co się dzieje z tym procesem inwestycyjnym. Być może on faktycznie jest prowadzony. Postaram się odpowiedzieć na piśmie. Bardzo chciałbym mieć w pamięci każdą inwestycję, którą prowadzimy, ale niestety tak nie jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Z góry bardzo dziękuję. Nie ukrywam że ten temat jest istotny, bo mieszkańcy wiedzą o tych wynikach badań. Więcej. Marszałek województwa, marszałek Schreiber, potwierdził te wyniki, wydał decyzję środowiskową i kiedy ja go o to pytałem, to on mówił, że sam jest zaskoczony, bo też czeka na tę inwestycję. A więc jeżeliby byłaby szansa na odpowiedź na piśmie, to będę bardzo, bardzo zobowiązany.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#KrzysztofKwiatkowski">Przepraszam, że drugi raz zapytam o to samo, ale… Dlaczego Łódź jest taką czerwoną latarnią?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#RafałWeber">Miałem już odpowiedzieć na to pytanie. Na to pierwsze, jeżeli chodzi o ekrany akustyczne, odpowiem na piśmie, a tutaj powiem tak. Te wyniki z 2022 r. trzeba nałożyć na statystykę z lat poprzednich. Czy faktycznie zawsze było tak, że województwo łódzkie, chociażby z racji skrzyżowania dwóch dróg autostradowych, do których docierają również drogi samorządowe, które są połączone węzłami, historycznie zawsze było tym województwem, w którym statystka wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych była największa, czy jednak nie? A może w roku 2022 mamy do czynienia z jakimś, być może jednorocznym, odchyłem od dotychczasowej normy? To trzeba sprawdzić, ja teraz nie jestem w stanie powiedzieć, jak wyglądała statystyka w tym regionie w latach 2021, 2020, 2019, 2018. Możemy to przygotować i opracować jakąś taką naszą wstępną analizę. Mówiliśmy już tutaj, pan oficer też to wyjaśniał, że mogło się do tego przyczynić wiele innych czynników. Tak jak mówiłem, postaramy się więcej powiedzieć, udzielając odpowiedzi w formie pisemnej, po naniesieniu też statystyk z województwa łódzkiego z poprzednich lat. Bo to jest bardzo ważne, czy ta czerwona latarnia w województwie łódzkim była zawsze i w roku 2022 jest tego potwierdzenie, czy jednak incydentalnie stało się coś, co być może nie będzie już miało potwierdzenia w tym roku. Postaramy się do tego tematu też odnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Bardzo ciepło dziękuję. Oczywiście będę oczekiwał tej informacji pisemnej. Serdecznie za nią z góry dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#WadimTyszkiewicz">Czy jeszcze ktoś z państwa… Jeszcze pan Marek Wójcik. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekWójcik">Przepraszam, że zabieram głos trzeci raz, Panie Przewodniczący, ale dyskusja jest bardzo ciekawa i cieszę się, że pan minister Weber cały czas jest z nami.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#MarekWójcik">Panie Ministrze, ja przyglądam się województwu łódzkiemu i niestety nie mam dobrej wiadomości. Okazuje się, że ta zła sytuacja dotycząca roku 2022 i tak jest lepsza, niż była przedtem. Z tej wizytówki województwa wynika, że liczba wypadków wciąż maleje, a mimo wszystko jest ich tak dużo. Jeżeli chodzi o zabitych, to jest podobnie. Ale przede wszystkim, jeżeli chodzi o liczbę wypadków, bo o tym rozmawiamy, w województwie łódzkim między 2012 r. a 2022 r. było tylko gorzej. No więc to nie jest tak, że to jest jednoroczne zdarzenie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#MarekWójcik">I druga sprawa. Korzystając z obecności pana ministra – proszę się nie gniewać, że ja o tym powiem – chciałbym prosić pana ministra o odpowiedź na pytanie, czy diagności będą mieli inne stawki za badania. My sygnalizowaliśmy, iż one są w tej chwili tak niskie, że… Nie chcę nikogo oskarżać, ja jestem z takich ludzi, którzy ufają wszystkim, ale powiem tak. Byt określa świadomość i powiedzmy sobie otwarcie: przy aktualnie niskich stawkach za badanie można mieć wątpliwość, czy te badania są robione rzetelnie. Mówię to bardzo otwarcie, dlatego że jestem bardzo głęboko przekonany, iż podniesienie tej stawki spowodowałoby, że diagności podchodziliby do tych badań inaczej. Obecnie wiele stacji, szczególnie tych mniejszych, albo się zamyka, albo markuje badanie. A więc mam pytanie do pana ministra: czy jest szansa na to, że państwo w rozporządzeniu zmienicie tę stawkę tak, aby diagności, którzy mają ogromne problemy ekonomiczne, nie musieli zamykać swoich działalności? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WadimTyszkiewicz">Panie Ministrze, czy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o stacje kontroli pojazdów, to tych stacji z roku na rok przybywa, to znaczy Transportowy Dozór Techniczny wydaje więcej poświadczeń o powołaniu nowych stacji kontroli pojazdów albo o przyjęciu już istniejących przez nowe podmioty niż oświadczeń, w ramach których ta działalność jest wygaszana. To oznacza, że jest to biznes opłacalny, mimo tego, że faktycznie od 18 lat stawka za badania techniczne pojazdów jest niezmienna. Myślę, że jest to wynik coraz większej liczby pojazdów, które podlegają badaniom. Pojazdów przybywa z racji tego, że Polacy są coraz majętniejsi i je po prostu kupują, ale też pojazdów powinno przybywać dzięki likwidacji szarej strefy. A trzeba też sobie powiedzieć, i to wynika ze statystyk, że w Polsce wszystkich pojazdów zarejestrowanych jest o 7 milionów więcej niż tych zbadanych i o 3 miliony 500 tysięcy więcej ubezpieczonych niż tych zbadanych. Czyli właściciel takiego pojazdu ubezpiecza go, a nie jeździ na badanie techniczne. No i właśnie ta szara strefa w pierwszej kolejności powinna być zlikwidowana i na tym koncentrowaliśmy się, tworząc ustawę, która zmieniała ten obszar. Ustawa jest w Sejmie. Czy jeszcze w tej kadencji zostanie przepracowana, to ciężko powiedzieć. Reasumując tę wypowiedź, powiem tak. Z danych statystycznych wynika, że więcej stacji jest tworzonych, niż zamykanych. Oznacza to, że ludzie, którzy je powołują, widzą w tym interes zarobkowy. Z tego też powodu nie będziemy zwiększać w tym roku opłat za badania techniczne pojazdów.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o województwo łódzkie, to tak jak mówiłem: albo albo. Albo jesteśmy w sytuacji, że zawsze było ono czerwoną latarnią w porównaniu z innymi województwami i rok 2022 nie jest wyjątkiem… Z tego co, rozumiem, wynika, że pan prezes Marek Wójcik sprawdził to i jest tego potwierdzenie, tak że sądzę, że tutaj nie jest to kwestia jednorazowa, tylko taka jest charakterystyka tego województwa, które, tak jak powiedziałem, jest jednym z tych, w których krzyżują się ważne, strategiczne szlaki drogowe: autostrady A2 i A1, jest też w pełnym wymiarze przebiegająca przez nie droga ekspresowa S8 w linii diagonalnej łącząca południowy zachód z północnym wschodem naszego kraju. Do tych węzłów docierają również drogi podrzędne, krajowe, ale też samorządowe. A więc ten układ komunikacyjny sam w sobie, jak rozumiem, generował i nadal generuje taką wypadkowość, jaka jest w statystykach. Oczywiście cały czas musimy pracować nad tym, żeby ta skala wypadkowości, a przede wszystkim liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych była niwelowana. W województwie łódzkim mamy co robić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#WadimTyszkiewicz">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#WadimTyszkiewicz">Skoro nie, to chciałbym podziękować za spotkanie. Sprawozdanie, które do nas trafiło, przyjmujemy. Na tym chyba skończymy spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#WadimTyszkiewicz">Panie Ministrze, chciałbym bardzo podziękować, panom z komendy też, za dzisiejsze spotkanie, za raport, profesjonalny i solidny. Mam nadzieję, że wnioski, które wyciągnęliśmy z tego spotkania, będą wdrażane w życie, a te rozwiązania będą służyć nam wszystkim. Bardzo dziękuję. Do zobaczenia.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#RafałWeber">Dziękuję państwu, pozdrawiam serdecznie, do widzenia i do zobaczenia.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#WadimTyszkiewicz">Do zobaczenia.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie15 minut 02</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>