text_structure.xml
34.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 20</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zygmunt Frankiewicz</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Na początku kilka szybkich formułek. Będę się śpieszył, bo mamy mało czasu. Pracujemy w przerwie posiedzenia 2 komisji, które zajmowały się tutaj innymi ustawami.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zacznę od informacji, że posiedzenie jest nagrywane i transmitowane. Jest ono prowadzone w formie hybrydowej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy na sali są osoby, które prowadzą zawodową działalność lobbingową?</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie ma takich osób.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy do porządku obrad, w którym to porządku jest ustawa o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych oraz niektórych innych ustaw – i tylko ta ustawa – są jakieś propozycje zmian?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przechodzimy do omawiania tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">To jest przedłożenie rządowe, o ile dobrze pamiętam…</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Gloszsali">Projekt poselski.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">To jest poselski druk.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy przedstawiciel wnioskodawców jest na sali?</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jest. To bardzo proszę o przedstawienie ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KrzysztofKwiatkowski">Czy pan jest posłem?</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WojciechRadecki">Nie jestem posłem.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KrzysztofKwiatkowski">To nie jest pan przedstawicielem wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#ZygmuntFrankiewicz">No niestety, to tak jest. Czyli jednak nie mamy przedstawicieli wnioskodawców. Mamy osoby, które mogą przedstawić ustawę, ale to trochę co innego.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy ministerstwo chce się w tej chwili włączyć do tej dyskusji i przedstawić ustawę, czy woli tego nie dotykać?</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#Gloszsali">My nie jesteśmy…</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#ZygmuntFrankiewicz">W ogóle nie do tego, tak? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#ZygmuntFrankiewicz">No to mamy pewien problem…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Przewodniczący, mamy na sali osobę o ogromnych kompetencjach, wiedzy i doświadczeniu, pana gen. Leśniakiewicza. I ja bym poprosił o opinię…</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">Były komendant główny, teraz związany z ochotniczymi z ochotniczymi strażami pożarnymi.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję za informację, którą mi panie z sekretariatu przekazały. Jest z nami pan dyrektor Wojciech Radecki z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, który nie jest wnioskodawcą, ale zapewne może przedstawić ustawę. I może od tego zacznijmy. Skrótowe przedstawienie ustawy, a później dyskusja.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jest z nami więcej gości. Pozwólcie państwo, że wszystkich nie będę witał. Będzie okazja do przedstawienia się w momencie zabierania głosu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę pana Wojciecha Radeckiego o przedstawienie ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechRadecki">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WojciechRadecki">Można powiedzieć, że clou zmian ustawy o ochotniczych strażach pożarnych zostało zawarte w opinii do ustawy, którą macie państwo w druku nr 987. Chodzi o cel i przedmiot ustawy. Nie wiem, czy zasadne jest odczytywanie tych treści, natomiast…</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Odczytywanie na pewno nie. Można krótko to omówić.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WojciechRadecki">Ja bym chciał, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, naświetlić to zagadnienie tak z punktu widzenia historycznego. Po roku obowiązywania ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, a właściwie w trakcie obowiązywania tej ustawy pojawiły się pewne wątpliwości natury praktycznej, jak praktycznie czytać i stosować ustawę. W związku z tymi głosami z różnych środowisk – ratowników ochotników, jak i innych praktyków ze strony zarówno ministerstwa, jak i kierownictwa Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, a także szeregu posłów, którzy na co dzień współpracują z druhami ochotnikami – pojawiły się propozycje dotyczące nowelizacji ustawy o ochotniczych strażach pożarnych w celu doprecyzowania kilku zagadnień, o których w ustawie mowa. Tutaj chodzi m.in. o uszczegółowienie kwestii udziału w działaniach i akcjach ratowniczych strażaków, którzy ukończyli sześćdziesiąty piąty rok życia, i doprecyzowanie, kto może być kandydatem na strażaka ratownika. Został również poszerzony zakres osób uprawnionych do ekwiwalentu pieniężnego, a także świadczeń po zmarłym strażaku czy członku jego rodziny. To są najistotniejsze elementy zmiany ustawy o ochotniczych strażach pożarnych w takim dużym skrócie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#WojciechRadecki">Jeszcze bym poprosił, jeżeli mogę, Panie Przewodniczący, o umożliwienie zabrania głosu przez również upoważnionego pana komendanta Adama Koniecznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamKonieczny">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamKonieczny">Chodzi także o kwestie, które spływały nie tylko ze środowiska druhów, ale również samorządu terytorialnego w kontekście organizowania szkoleń. Bo to też jest istotne, że ta nowelizacja dopuszcza – fakultatywnie, w miarę posiadanych środków przez gminę – możliwość organizowania przez gminę szkoleń. Tę sprawę rozwiązaliśmy, uszczegółowiając, że kwestie programowe, które określa komendant główny i zatwierdza pan minister i które dają tytuł zawodowy strażaka druhom, a także wszystkie ponadnormatywne, które gmina może wspomagać, jak również kwestie związane z kwalifikowaną pierwszą pomocą… To jest szczególnie istotny element wspomagający. I tutaj mamy też kwestię zawodów pożarniczych. Chcieliśmy to poszerzyć, uznać zawody sportowo-pożarnicze za element ćwiczenia. Myślę, że przedstawiciele związku ochotniczych straży pożarnych będą zgłaszać poprawkę, która…</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#Gloszsali">My nie mamy takich uprawnień.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AdamKonieczny">Nie macie uprawnień… Zabrakło jej po prostu na ostatnim posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę teraz o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekJarentowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekJarentowski">Mój przedmówca już w skrócie powiedział… Ja mogę to powtórzyć w kontekście ewentualnych poprawek, których propozycje w międzyczasie spływały do biura. Generalnym celem ustawy jest nowelizacja niektórych przepisów dotyczących organizowania i finansowania szkoleń dla strażaków ochotniczych straży pożarnych, a także nowelizacja przepisów dotyczących niektórych świadczeń – odszkodowawczego, rekompensaty, wyżywienia – dla strażaków OSP. Ustawa uszczegóławia także kwestię dotyczącą udziału w działaniach i akcjach ratowniczych najstarszych strażaków, czyli tych po sześćdziesiątym piątym roku życia, i najmłodszych, czyli tych, którzy aspirują dopiero do bycia strażakiem czy strażakiem ratownikiem.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarekJarentowski">Ustawa także poszerza nieco zakres osób uprawnionych do ekwiwalentu pieniężnego, ustanawia prawo do pobierania niektórych świadczeń po zmarłym strażaku przez członków jego rodziny i wprowadza ewidencjonowanie niektórych zdarzeń personalnych – udział w działaniach i akcjach ratowniczych – w Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej. Ustanawia także ewidencję legitymacji wydawanych w celu identyfikacji i korzystania z niektórych świadczeń oraz ewidencję Odznak Świętego Floriana i uszczegóławia zasady przyznawania odznaki. Inne zmiany czy zmiany innych ustaw z jednym wyjątkiem, o którym wspomnę, są konsekwencją omawianych zmian.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarekJarentowski">Jeśli chodzi o zastrzeżenia do ustawy, to Biuro Legislacyjne ma 2 uwagi. Wątpliwości budzi zmiana w ustawie z 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej. Po pierwsze, nie ma ona żadnego związku z nowelizacją, nie jest jej konsekwencją. Po drugie, wprowadza wyjątek od niedawno wprowadzonego ustawą o doręczeniach elektronicznych obowiązku doręczania korespondencji przy wykorzystaniu pocztowej usługi hybrydowej, czyli takiej łączonej, w której po jednej stronie mamy list tradycyjny, a po drugiej przetworzony przez pocztę na formę elektroniczną – lub odwrotnie. Nie ma to żadnego związku, bo ona dotyczy nie tylko strażaków ochotniczych, a w zasadzie wszystkich zdarzeń personalnych w Państwowej Straży Pożarnej. Zatem jeśli ten wyjątek jest niezbędny, to powinien się znaleźć w ustawie o doręczeniach elektronicznych. Przede wszystkim jednak wyjątku tego nie uzasadniono. Stwierdzono jedynie w uzasadnieniu do projektu, że „potrzeba wprowadzenia tej zmiany ujawniła się w związku ze zwiększonym udziałem Państwowej Straży Pożarnej w procesie przyznawania świadczeń ratowniczych, który w przyszłości może rzutować na kwestię przyznawania świadczeń ratowniczych”. Co do zasady każdy wprowadzony obowiązek rzutuje na jakieś kwestie. Jeśli zaś wprowadzony obowiązek uniemożliwia lub nieproporcjonalnie utrudnia wykonywanie istotnych zadań, to należy uczynić taki wyjątek w ustawie o doręczeniach elektronicznych we wszystkich podobnych przypadkach, a nie jedynie w sprawach osobowych strażaków. Mamy bowiem wiele innych służb, instytucji, pionów biurokratycznych… I tak np. dokumenty ZUS-owskie też są wysyłane przez pocztę. Dlaczego ich ma nie dotyczyć ten wyjątek? Zwróćmy uwagę, że klientów ZUS jest znacznie więcej niż strażaków czy strażaków ochotniczych. Nie jest też jasne, dlaczego pocztowa usługa hybrydowa „może istotnie utrudnić lub uniemożliwić realizację zadań” Państwowej Straży Pożarnej. Stwierdzenie w ustawie, że Państwowa Straż Pożarna nie jest przygotowana do rutynowych administracyjnych zadań, może być niepokojące z punktu widzenia roli Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MarekJarentowski">I drugie zastrzeżenie. W ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym dodano przepis, w którym mowa o „kursie w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy”. Wnioskodawca niepoprawnie używa nazwy, pełnej nazwy tego kursu, ponieważ w ustawie wprowadzono skrót. Po prostu należy mówić o kursie. W konsekwencji należałoby skreślić wyrazy „w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy”. To tyle, jeśli chodzi o uwagi Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo, ale nie ma tutaj propozycji poprawek.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#MarekJarentowski">Pierwsza propozycja poprawki polegałaby na skreśleniu tego wyjątku dotyczącego Państwowej Straży Pożarnej. To jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dobrze. To zostanie to jeszcze doprecyzowane. Będzie więcej poprawek i wtedy poproszę o zgłoszenie się senatora, która zechce przejąć tę propozycję. Będziemy ją doprecyzowywali.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan senator Krzysztof Kwiatkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Przewodniczący, ja chciałbym… I od razu mówię, że robię to w uzgodnieniu z zarządem głównym ochotniczych straży pożarnych, z panem gen. Leśniakiewiczem jako zastępcą komendanta…</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#Gloszsali">Wiceprezes.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KrzysztofKwiatkowski">…zastępcą prezesa Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, a przez wiele lat komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej. Zgłosiłem grupę poprawek. Chodzi o to, żeby w art. 3 wpisać, że do zadań ochotniczych straży pożarnych należy „w szczególności” podejmowanie działań w celu ochrony życia, zdrowia, mienia. Dlaczego? Ponieważ w związku z katalogiem zamkniętym, który był wprowadzony pierwotnie, coraz częściej kwestionuje się prawo OSP do prowadzenia innej działalności niż wskazana w tym przepisie. Jest to szczególnie niebezpieczna sytuacja, gdy zastrzeżenia zgłaszają sądy rejestrowe przy rejestracji statutów lub zmian w statutach OSP. A OSP często wykonują zadania, działając w sferze pożytku publicznego, szersze niż tylko te wymienione w tym zamkniętym katalogu.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kolejna poprawka, którą zgłosiłem, to poprawka, która… To jest ta propozycja dotycząca szkoleń. Propozycja zawarta w ustawie jest w naszej ocenie zła, bo prowadzi do ograniczenia obowiązków szkoleniowych PSP i przerzucenia tych obowiązków, pozostałej ich części na gminę. Niedokonywanie zmiany i skreślenie zmiany przyjętej w art. 1 pkt 4 lit. a ustawy pozostawi stan prawny niezmieniony w zakresie obowiązków PSP. Szczególnie niebezpieczne jest powstanie sytuacji, w której obowiązki w zakresie szkoleń BHP, tj. art. 26 ustawy, zostaną przerzucone na gminy. Czynione jest to w czasie uchylania stanu zagrożenia epidemicznego, gdy pozostanie jedynie parę miesięcy na przeprowadzenie szkoleń okresowych prawie wszystkich strażaków ochotników. Podobnie rzecz ma się z recertyfikacją uprawnień ponad 40 tysięcy strażaków ratowników OSP w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. I tu jest bardzo ciekawa sytuacja, bo w trakcie posiedzenia sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych 9 maja przedstawiciel Komendy Głównej PSP wskazał, że celem PSP jest przeszkolenie naczelników OSP, by ci prowadzili te szkolenia BHP. Zamiar wydaje się uzasadniony, jednak zmiana ust. 1 sprawi, że nawet gdy naczelnicy zostaną przeszkoleni, co trochę potrwa, to obowiązek szkoleń okresowych BHP powstanie wkrótce po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, co już mamy zapowiedziane, i zmagać się z nim będą gminy.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kolejna poprawka to poprawka, zgodnie z którą w art. 1 po pkt 4 dodaje się punkt w brzmieniu: pracodawca zwalnia od świadczenia pracy strażaka OSP biorącego udział w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych, szkoleniach lub ćwiczeniach organizowanych przez gminę, PSP lub inne uprawnione podmioty na czas ich trwania, a także na czas niezbędny do odpoczynku zgodnie z art. 132 §1ustawy – Kodeks pracy. Ja może nie będę teraz szczegółowiej tego uzasadniał. Pan komendant w imieniu… Przepraszam. Pan wiceprezes w imieniu związku ochotniczych straży pożarnych pewnie to uzasadni lepiej ode mnie.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kolejna poprawka. W art. 1 dodaje się pkt 13 i nadaje nowe brzmienie… Pkt 13: udział we współpracy międzynarodowej. Wiele jednostek OSP, zwłaszcza w obszarach przygranicznych, współpracuje z jednostkami straży pożarnych z krajów sąsiadujących np. w ramach dwustronnych porozumień, który sygnatariuszami nie są tylko i wyłącznie gminy. Dlatego dotychczasowy zapis w ustawie wskazuje, że udział OSP we współpracy międzynarodowej może być realizowany tylko w ramach współpracy gmin, a OSP jako stowarzyszeniom należy umożliwić prowadzenie także indywidualnej współpracy międzynarodowej w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#KrzysztofKwiatkowski">Kolejna poprawka to…</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dużo mamy jeszcze tych poprawek?</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#KrzysztofKwiatkowski">Dwie. Kolejna poprawka to poprawka dotycząca ustawy o podatku dochodowym. Chodzi o to, żeby w tej ustawie, w art. 21 ust. 1 pkt 157 kropkę zastąpić przecinkiem i dodać pkt 158 w brzmieniu: świadczenie ratownicze przyznawane na podstawie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Świadczenie ratownicze jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jest dochodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jednocześnie nie jest zwolnione od tego podatku na podstawie art. 21 tej ustawy, tak jak jest to np. w przypadku ekwiwalentów za udział w działaniach ratowniczych przysługujących strażakom ratownikom OSP. Autorzy ustawy o ochotniczych strażach pożarnych podczas prac parlamentarnych obiecywali – składali takie deklaracje, mamy to w protokołach z posiedzeń – że świadczenie ratownicze zostanie objęte zwolnieniem od podatku dochodowego, ale musi to być uczynione odrębną ustawą. Do tej pory tego nie zrealizowano. Stąd ta poprawka.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#KrzysztofKwiatkowski">I ostatnia poprawka. Strażakowi ratownikowi OSP, który uczestniczył w zaewidencjonowanym w Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 14g ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu, zawodach i ćwiczeniach i doznał uszczerbku na zdrowiu lub poniósł szkodę w mieniu, przysługuje… To jest kwestia roszczeń. Szczegółowo omówią to przedstawiciele ochotniczej straży pożarnej.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#KrzysztofKwiatkowski">Takie poprawki zgłosiłem do pana legislatora. Zdecydowaną większość z nich – wszystkie z wyjątkiem jednej – przekazałem już wcześniej w celu ułatwienia pracy Biuru Legislacyjnemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeżeli będzie taka potrzeba, to będę prosił o uszczegółowienie tych poprawek. Jeżeli nie będzie takiej potrzeby, to sobie podarujemy ten wymóg.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo. Kto jeszcze chce zabrać głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jak rozumiem, że pan mecenas ma przygotowane 2 propozycje poprawek, które nawiązują do uwag już omówionych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy do tego, co było powiedziane, ktoś z państwa się chce odnieść, tzn. do poprawek czy to legislacyjnych, czy zgłoszonych przez pana senatora Kwiatkowskiego?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan? Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WojciechRadecki">Panie Przewodniczący, jeżeli można, bo tutaj…</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan Wojciech Radecki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechRadecki">Tak, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WojciechRadecki">Wszystkie…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Prosimy bliżej mikrofonu i głośniej, bo słabo pana słychać.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WojciechRadecki">O ile się nie mylę, to gros poprawek, o ile nie wszystkie poprawki zgłoszone przez pana senatora były przedmiotem obrad również komisji sejmowych. Tam stanowisko rządowe było negatywne, jeśli chodzi o te propozycje. I tam dosyć szeroko kwestie te były omawiane merytorycznie i stanowisko strony rządowej do każdej zaproponowanej poprawki było przedstawiane. Jeżeli będzie taka intencja komisji senackiej, to jesteśmy przygotowani, aby przedstawić nasze stanowisko w zakresie proponowanych przez pana senatora Kwiatkowskiego poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy jeszcze ktoś z państwa?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WiesławLeśniakiewicz">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WiesławLeśniakiewicz">Leśniakiewicz Wiesław, wiceprezes zarządu głównego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WiesławLeśniakiewicz">Owszem, zgadzam się, że… Przede wszystkim chciałbym powiedzieć jedno. Ta zmiana ustawy o ochotniczych strażach pożarnych idzie jak gdyby za zapotrzebowaniem strażaków ochotników i trzeba podziękować posłom, którzy przedłożyli stosowne zmiany. Po roku funkcjonowania ustawy okazuje się, że… Wiele rzeczy, które wnosiliśmy na spotkaniach pierwotnych, nie zostało uwzględnione. No, teraz należało to doregulować i poprawić w taki sposób, żeby ta ustawa była jasna i zrozumiała dla strażaków ochotników, ale również dla samorządu gminnego, bo to jest sprawa również istotna z punktu widzenia współpracy na linii ochotnicza straż pożarna – samorząd gminny, jak również komendy powiatowe.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#WiesławLeśniakiewicz">Chciałbym powiedzieć, że ta poprawka, o której wspominał pan senator Kwiatkowski, dotycząca art. 12, jest elementem rozszerzania uprawnień dla strażaków, którzy jeszcze nie są strażakami ratownikami i którzy przechodzą szkolenia podstawowe. W tym przypadku pracodawca nie ma obowiązku zwolnienia strażaka z obowiązku świadczenia pracy na czas tego rodzaju szkolenia, a te szkolenia odbywają się nie tylko w soboty i w niedziele, tylko czasami w tygodniu pracy. To jest element, powiedziałbym, otwarcia się na potrzeby strażaków ochotników, którzy ubiegają się o możliwość uczestniczenia w działaniach ratowniczych, bo oni dopiero po tym szkoleniu stają strażakami ratownikami. Myślę, że strona rządowa powinna zgodzić się na taką poprawką, bo ona pomaga nam wszystkim, tj. i strażakom ochotnikom, i komendom powiatowym w całym procesie szkolenia i przygotowania strażaków do wykonywania działań ratowniczych. To jest dosyć istotna poprawka z naszego punktu widzenia.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#WiesławLeśniakiewicz">Podobnie kwestia związana z tą współpracą międzynarodową. Proszę mi wierzyć, strażacy już dzisiaj realizują tę współpracę, mają podpisane umowy. Realizują też współpracę bilateralną z ochotniczymi strażami pożarnymi, zwłaszcza w obszarach przygranicznych, ale nie tylko. Dzisiaj wiele ochotniczych straży pożarnych, które powstają na terenie Ukrainy, zwraca się do poszczególnych jednostek o pomoc merytoryczną, o wymianę doświadczeń związaną m.in. z takim pokazaniem tego wolontariatu ochotniczego, jaki dzisiaj mamy w naszym kraju. Ten wolontariat się rozwija bardzo dobrze. Także Litwini zgłaszają się dzisiaj do polskich straży, do związku ochotniczych straży pożarnych o pomoc w procesie… Bo takich organizacji samorządowych u nich nie ma. Nie ma ich na Ukrainie, nie ma w Litwie, nie ma na Łotwie – w tych krajach, które kiedyś były w bloku sowieckim, nazwijmy to wprost. Stąd też prośba, żeby ułatwić te zadania straży pożarnej.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#WiesławLeśniakiewicz">Myślę, że to są kwestie najważniejsze z punktu widzenia tych poprawek, które do państwa wnosimy. No, nie chcielibyśmy się tutaj odnosić do kwestii samorządowych. Rozmawialiśmy na spotkaniach w podkomisjach i w Sejmie… Przenoszenie części zadań szkoleniowych li tylko na samorząd nie jest do końca uprawnione, bowiem kiedy przyjmowano ustawę o ochotniczych strażach pożarnych, jednoznacznie wskazano, że Państwowa Straż Pożarna weźmie na siebie cały ciężar szkolenia ochotniczych straży pożarnych. Co prawda ten zapis jest dosyć miękki, mówi o tym, że kiedy gmina będzie miała możliwości finansowe… Tylko żeby nie stało się regułą, że Państwowa Straż Pożarna będzie korzystała ze środków finansowych li tylko gmin, zwłaszcza w przypadku tych szkoleń, które są finansowo chłonne, choćby szkolenia kwalifikowanej pierwszej pomocy. Tego typu szkolenia są również realizowane przez podmioty zewnętrzne, a potem uprawnienia są nadawane przez straż pożarną. Na to zwracamy uwagę. Chodzi o to, żeby te obciążenia nie szły zbyt daleko, jeśli chodzi o samorząd gminny.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#WiesławLeśniakiewicz">Pozostałe sprawy, które zostały przedłożone w ramach tej zmiany ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, są akceptowane i jak najbardziej je popieramy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Chciałbym przejść do głosowania. Czy możemy? Rozumiem, że możemy.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zaczniemy od poprawek zaproponowanych przez Biuro Legislacyjne. Dla formalności powiem, że ja je przejmę.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">A teraz proszę o ich dokładne przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekJarentowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekJarentowski">Pierwsza poprawka. W art. 2 proponujemy skreślić pkt 1, który rozpoczyna się od słów: „po art. 1 dodaje się art. 1a w brzmieniu”…</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">A druga?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MarekJarentowski">Druga poprawka polegałaby na skreśleniu w art. 4 w dodawanym ust. 1c wyrazów: „w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy”. Jest to poprawka czysto redakcyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tak. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy możemy przegłosować te poprawki razem? Chyba niekoniecznie…</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeżeli nie będzie sprzeciwu, to poddam…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Zgłaszam taki wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Żeby razem, tak?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Sprzeciwu nie ma, również ze strony osób pracujących zdalnie.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem zgłoszonych poprawek?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">A teraz proszę o łączne wyniki…</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MonikaCzajka">7– za, jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Następna grupa poprawek to są poprawki zgłoszone przez pana senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy trzeba je przypominać? Jeżeli ktoś zgłosi taką potrzebę, to zrobimy to.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">Powinniśmy je po kolei poddawać pod głosowanie, chyba że będzie zgoda na to, żeby wszystkie razem… Ale to wcale tak być nie musi.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy jest wniosek o to, żeby je łącznie głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Ja zgłaszam taki wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy jest sprzeciw wobec wniosku o głosowanie łączne nad poprawkami senatora Kwiatkowskiego?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekJarentowski">Nie tyle sprzeciw, co…</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Są różne…</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MarekJarentowski">W imieniu Biura Legislacyjnego chciałbym zgłosić zastrzeżenie. Nie mamy wątpliwości, że… Poprawka dotycząca skreślenia lit. a w art. 1 w pkt 4 nie budzi wątpliwości. Podobnie nie budzi wątpliwości propozycja dodania w art. 1 pkt 5 lit. a… W tym fragmencie dodaje się wyraz „zawodach”, przy czym zniknęło słówko „lub”. Powinno być: szkoleniu, zawodach lub ćwiczeniu i dostał uszczerbku…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy to można potraktować jako autopoprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Zgłaszam autopoprawkę, z uzupełnieniem…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo dziękujemy panu mecenasowi…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekJarentowski">Do tych poprawek nie zgłaszamy zastrzeżeń, oprócz tego redakcyjnego. Pozostałe poprawki naszym zdaniem wykraczają poza zakres dopuszczalnych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Panie Przewodniczący, proponuję, żeby te poprawki, co do których nie ma wątpliwości, że wykraczają, przegłosować w jednym głosowaniu, a te, co do których są wątpliwości i mogą wykraczać, chociaż ja się z tą opinią nie zgadzam i je nadal zgłaszam, przegłosować w odrębnym głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">To sprawa jest jasna.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy ktoś z panów senatorów się sprzeciwia takiemu trybowi głosowania?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Najpierw 2 poprawki uznane za zupełnie zgodne z zasadami techniki prawodawczej.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem pierwszych 2 wymienionych poprawek?</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Teraz chwilę poczekamy na wyniki łączne.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">5 – za, 1 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">Teraz te poprawki, co do których są wątpliwości, czy nie wykraczają poza materię ustawy.</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tych poprawek?</u>
<u xml:id="u-29.12" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-29.13" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-29.14" who="#ZygmuntFrankiewicz">Będę proponował, żeby pan senator Kwiatkowski był sprawozdawcą tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-29.15" who="#KrzysztofKwiatkowski">Jako członek senackiego zespołu strażackiego – z najwyższą przyjemnością.</u>
<u xml:id="u-29.16" who="#MonikaCzajka">5 głosów za, 2 głosy przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-29.17" who="#ZygmuntFrankiewicz">5 – za, 2 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-29.18" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zostały przyjęte te poprawki.</u>
<u xml:id="u-29.19" who="#ZygmuntFrankiewicz">I teraz całość ustawy z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-29.20" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest za przyjęciem ustawy z poprawkami?</u>
<u xml:id="u-29.21" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto przeciw?</u>
<u xml:id="u-29.22" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-29.23" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jednogłośnie, 7 głosami za ustawa wraz z poprawkami została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-29.24" who="#ZygmuntFrankiewicz">Sprawozdawcą komisji będzie pan senator Krzysztof Kwiatkowski.</u>
<u xml:id="u-29.25" who="#ZygmuntFrankiewicz">Na tym zamykam posiedzenie komisji. Przepraszam za 4 minuty opóźnienia. Na swoje wytłumaczenie mam to, że jeszcze nie ma członków Komisji Infrastruktury, z którą będziemy kontynuowali dyskusję na temat planowania przestrzennego i nad kolejną ustawą. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-29.26" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 49</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>