text_structure.xml
35.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 00</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zygmunt Frankiewicz</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Wszystkich obecnych państwa witam bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jest godzina 18.00, czyli czas rozpoczęcia posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Najpierw pozwólcie państwo, że odczytam konieczne formułki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Na sali nie ma osób, które wykonują działalność lobbingową zawodowo. Jeżeli są, to powinny się przedstawić.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przypominam, że posiedzenie jest transmitowane i nagrywane.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Są senatorowie, którzy biorą udział w posiedzeniu w sposób zdalny. Zapytam: ile jest takich osób?</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#Gloszsali">Jedna.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jedna.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jako że jest to trzecie posiedzenie tej komisji w dniu dzisiejszym i formuły dotyczące prowadzenia posiedzenia z osobami uczestniczącymi zdalnie są już chyba wszystkim znane, to – o ile nie będzie wyraźnego żądania – ja nie będę czytał tych zasad.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">Żądania nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przechodzimy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#ZygmuntFrankiewicz">W porządku obrad jest tylko rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#ZygmuntFrankiewicz">Na sali są goście reprezentujący Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. I państwu chciałbym oddać głos w pierwszej kolejności celem krótkiego przedstawienia samej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jak rozumiem, jeszcze się dopisze pan Paweł Szefernaker, sekretarz stanu, którego serdecznie witam.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z państwa przedstawi ustawę?</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan minister. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełSzefernaker">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PawełSzefernaker">Mam zaszczyt przedstawić w imieniu rządu oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji główne założenia ustawy o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, uchwalonej niemal jednogłośnie przez Sejm, z czego się niezwykle cieszę, bo jest to ustawa bardzo potrzebna, taka, która wychodzi naprzeciw pracownikom centrów powiadamiania ratunkowego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PawełSzefernaker">Nie będę może tłumaczył od początku wszystkiego, co dotyczy funkcjonowania systemu, numeru alarmowego 112. Jeżeli państwo będą mieli pytania, to szczegółowo na nie odpowiemy. Ale jeżeli chodzi o ustawę, nad którą dzisiaj pracujemy, to dostrzegliśmy potrzebę stworzenia podstawy prawnej do wprowadzenia zmian w systemie. Wynikają one z doświadczeń nabytych przez kilka lat jego funkcjonowania. System ten funkcjonuje od 2014 r.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PawełSzefernaker">Podstawą funkcjonowania systemu są – jak zawsze – ludzie. Ustawa wprowadza instrumenty mające zachęcić operatorów numerów alarmowych do pozostania w centrach powiadamiania ratunkowego. Borykaliśmy się do tej pory z dużą fluktuacją kadr i znaczną liczbą wakatów w centrach powiadamiania ratunkowego. Sytuację poprawiły znacząco podwyżki, kilkukrotnie przyznane operatorom. Od początku 2019 r. średnio w skali kraju wyniosły one 40%. Mamy jednak świadomość, że wzrost wynagrodzeń to nie wszystko. W związku z tym ustawa tworzy nowe stanowiska pracy: starszego operatora, koordynatora i koordynatora trenera. Daje operatorom możliwość awansu zawodowego, a także zwiększa przejrzystość metod dokonywania ocen ich pracy. Dodatkowo wydłuża się bezterminowo okres ważności certyfikatu operatorów i modyfikuje się system ich szkolenia i egzaminowania, pozwalając im na stały rozwój zawodowy. Szkolenia będą realizowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz tworzone w nim Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi technologicznych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PawełSzefernaker">Ustawa doprecyzowuje też wymagania stawiane pracownikom centrów powiadamiania ratunkowego i obejmuje operatorów numerów alarmowych ochroną przyznaną w kodeksie karnym funkcjonariuszom publicznym.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PawełSzefernaker">System staramy się rozwijać o nowe funkcjonalności. Ustawa sankcjonuje funkcjonowanie aplikacji „Alarm112”, aplikacji mobilnej umożliwiającej kontakt z numerem alarmowym osobom, które nie mogą zadzwonić na ten numer, w szczególności osobom głuchym. W tych kwestiach Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji współpracuje i ma podpisane porozumienie z Polskim Związkiem Głuchych.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PawełSzefernaker">Kolejnym elementem systemu powiadamiania ratunkowego, który zmieniamy, jest promocja numerów alarmowych i zasad korzystania z nich. Dostrzegamy potrzebę wzmocnienia działań w tym zakresie, a także mamy na uwadze znaczącą rolę centrów powiadamiania ratunkowego w tych działaniach. I dlatego zadanie upowszechniania wiedzy o numerach alarmowych zostało rozszerzone na wojewodów, na te organy, które są organami prowadzącymi dla CPR.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PawełSzefernaker">Wysoka Komisjo, prace nad tym projektem w Sejmie toczyły się w atmosferze zrozumienia. Dziękując za zainteresowanie ustawą, pozwolę sobie wyrazić nadzieję, że z podobnym poparciem dla rozwoju systemu powiadamiania ratunkowego spotkamy się także podczas prac Senatu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Poproszę teraz pana mecenasa Telca o przedstawienie uwag Biura Legislacyjnego Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MaciejTelec">Ja chciałbym przedstawić państwu 4 kwestie, które być może warto wziąć pod uwagę i doprecyzować ustawę w ich zakresie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MaciejTelec">Pierwsza uwaga dotyczy art. 8a ust. 3 ustawy. To jest przepis, który stanowi, że pierwsza umowa o pracę zawierana z osobą zatrudnioną na stanowisku operatora numerów alarmowych jest zawierana na okres próbny, 6 miesięcy. I taka regulacja jest wyjątkiem od art. 25 §2 kodeksu pracy, który stanowi, że umowę o pracę na okres próbny zawiera się na czas nieprzekraczający 3 miesięcy. I problemem nie jest sam wyjątek od zasady, ale to, że kodeks pracy, przyjmując taką koncepcję umowy na okres próbny, określa okresy wypowiedzenia tej umowy w zależności od tego, na jak długi okres została ona zawarta. A ponieważ umowa na okres próbny z kodeksu pracy nie może przekraczać 3 miesięcy, a umowa na okres próbny proponowana w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego to ma być sztywna umowa na 6 miesięcy, to te okresy wypowiedzenia z kodeksu pracy nie będą mogły znaleźć zastosowania. I w związku z tym należałoby o tym okresie wypowiedzenia przesądzić bezpośrednio w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego, ponieważ każda umowa musi taką możliwość mieć przewidzianą. I muszą to być przepisy ustawowe.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MaciejTelec">Kolejna kwestia dotyczy art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy. To jest przepis, który ustanawia wymogi kwalifikacyjne wobec operatorów numerów alarmowych. I jeden z nich jest taki, że musi to być osoba korzystająca z pełni praw publicznych. I tu taka uwaga: ten wymóg jest inny niż przewidziany np. w ustawie o państwowym ratownictwie medycznym w odniesieniu do dyspozytorów medycznych. Bo tam jest mowa o posiadaniu pełni zdolności do czynności prawnych.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MaciejTelec">Trzecia uwaga dotyczy art. 16c ust. 2 ustawy. Jest to przepis, który ustanawia wymogi wobec kierownika centrum powiadamiania ratunkowego. Chodzi o pkt 1 i 3 w tym przepisie. Otóż czytając oba te przepisy literalnie, można dojść do wniosku, że wymogi kwalifikacyjne wobec kierownika centrum są niższe niż wymogi kwalifikacyjne wobec operatorów, czyli pracowników podległych kierownikowi. Wymóg posiadania co najmniej 3-letniego doświadczenia zawodowego w zakresie powiadamiania ratunkowego, zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa i porządku publicznego jest na tyle szeroki, że pozwala na ominięcie tych wymogów kwalifikacyjnych, które musi spełnić operator numeru alarmowego. Z kolei wymóg niekaralności prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego jest wymogiem węższym, ponieważ wobec pracowników centrum wymaga się niekaralności za każde przestępstwo umyślne, nie tylko za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#MaciejTelec">I ostatnia uwaga dotyczy art. 16c ust. 4. Jest to przepis, który wskazuje na to, kto może być psychologiem centrum. Ja tutaj… Pierwotnie ta uwaga miała taki charakter tylko i wyłącznie doprecyzowujący, ponieważ wyszedłem z założenia, że psychologiem centrum może być tylko osoba, która posiada wykształcenie psychologiczne, czyli zgodnie z ustawą o zawodzie psychologa została wpisana na odpowiednią listę. Okazuje się jednak, że psychologiem centrum nie musi być osoba, która ma wykształcenie psychologa. W związku z tym oczywiście moja poprawka nie może zostać przyjęta, ponieważ gdyby ją przyjąć, okazałoby się, że osoby, które są teraz zatrudnione jako psycholodzy, nie mogłyby dalej wykonywać swojej pracy, bo nie są psychologami. Niemniej jednak na przyszłość należałoby się zastanowić nad tym, aby to stanowisko inaczej nazwać, ponieważ nie można mówić o psychologu, jeżeli osoba zatrudniona na tym stanowisku nie ma wykształcenia psychologicznego i nie została wpisana na odpowiednią listę prowadzoną przez samorząd psychologów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Poproszę państwa z ministerstwa o odniesienie się do uwag.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PawełSzefernaker">Tak, znamy te uwagi. Ja poproszę panią dyrektor Annę Woźnicę z Departamentu Teleinformatyki o odniesienie się do tych kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AnnaWoźnica">Szanowna Komisjo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AnnaWoźnica">Naszą intencją było wydłużenie okresu próbnego – odnoszę się do pierwszej uwagi – do 6 miesięcy, ponieważ chcemy wprowadzić tu jednolity czas zawierania pierwszych umów z operatorami, z kandydatami na operatorów numerów alarmowych, ujednolicić czas niezbędny do przygotowania tych kandydatów, zapoznania ich z procedurą obsługi zgłoszeń kierowanych na numer alarmowych, z zasadami działania jednostek Policji, Państwowej Straży Pożarnej czy też dyspozytorni medycznej, udzielania pierwszej pomocy – i to przede wszystkim w sytuacji stresowej, przez telefon, bo to jest pierwszy kontakt z osobą poszkodowaną – i obsługą systemu teleinformatycznego. Po takim szkoleniu, które trwa ok. 90 dni – czyli ten okres próbny 3 miesięcy – operator zdaje egzaminy. Od wyników tych egzaminów ma możliwość odwołania się. Dotychczasowa ustawa nie daje operatorowi możliwości odwołania się od negatywnego wyniku egzaminu, w związku z którym nie może on wykonywać zadań operatora, czyli obsługiwać zgłoszeń, nie ma takich uprawnień. Tak więc po odwołaniu będzie on mógł po raz kolejny przystępować do egzaminu i nabyć uprawnienia do odbioru zgłoszeń numerów alarmowych, już nie w systemie szkoleniowym, tylko produkcyjnym. Dlatego też wnioskujemy o 6-miesięczny okres próbny. My w takiego operatora inwestujemy, szkolimy go, na swój koszt, zatrudniamy. I dlatego też wnioskujemy, żeby ten zapis pozostał w takiej formie, jak jest. Ewentualnie rozwiązaniem sytuacji braku wypowiedzenia jest porozumienie zawarte z pracownikiem, jeżeli ten pracownik nie chciałby pracować w tym systemie powiadamiania ratunkowego. Lub też jeżeli naruszy on jakiekolwiek obowiązki pracownicze, wtedy pracodawca będzie mógł złożyć wypowiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeżeli można, to ja pani wejdę w słowo. Bo w propozycji poprawki jest wariant: albo… Czy nie warto skorzystać z tego drugiego rozwiązania i dopisać: okres wypowiedzenia umowy, o którym mowa w ustępie itd., wynosi… To by było jednoznaczne i nie byłoby chyba w konflikcie z kodeksem pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnnaWoźnica">My nie chcemy, Panie Senatorze, wypowiadać umów, dlatego że chcemy jak najwięcej osób pozyskać do tego systemu i utrzymać. My w nie inwestujemy, inwestujemy w szkolenia, w procedury. I jeżeli pracownik… Jeżeli możliwa jest jego dalsza praca w systemie, po poprawkowych egzaminach, po doszkoleniu czy też douczeniu się procedur, to chcemy, żeby on w tym systemie pozostał. Jest nam bardzo ciężko pozyskać pracowników na rynku pracy. Ich wynagrodzenia były nieadekwatne do pracy, którą wykonują. To jest praca stresująca, wypalająca. Dlatego zależy nam jak najbardziej na tym, żeby tych pracowników utrzymać w systemie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ale myśmy się nie zrozumieli. Tu nie chodzi o to, żeby wypowiadać tym pracownikom umowę, tylko żeby uszczelnić system, żeby to było kompletne. Bo ci pracownicy znajdą się w tej kwestii w zawieszeniu, jeżeli nie będzie wspomnianego zapisu. Tak zrozumiałem wywód pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MaciejTelec">Tylko uzupełnię. Rzeczywiście, problem polega na tym, że jeżeli nie będzie przepisu o okresie wypowiedzenia umowy na okres próbny, to ta umowa nie będzie mogła być wypowiedziana. Może być oczywiście rozwiązana za porozumieniem stron, ale to wymaga porozumienia obu stron. Ale ani pracodawca, ani pracownik nie będą mogli tej umowy wcześniej rozwiązać. Pracodawca może to zrobić bez wypowiedzenia tylko wówczas, kiedy pracownik dopuści się ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych. A pracownik będzie mógł rozwiązać umowę tylko w przypadku, jeżeli pracodawca się dopuści ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy. Ponieważ w przeciwnym wypadku, jeżeli taką umowę rozwiąże, to narazi się na obowiązek odszkodowawczy, zgodnie z kodeksem pracy, wobec pracodawcy. Tak więc to będzie taka sytuacja patowa. I jakiś czas temu m.in. dlatego zmieniono kodeks pracy, który przewidywał, że umowa o pracę zawarta na czas określony krótszy niż 6 miesięcy nie może zostać wypowiedziana, wprowadzono okres wypowiedzenia takiej umowy, ponieważ zgodnie z przepisami wspólnotowymi każda umowa o pracę musi zawierać przepisy dotyczące okresu wypowiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ja namawiam do tego rozwiązania, bo ono chyba niczego nie psuje w państwa koncepcji, a przepisy po prostu będą kompletne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ale przejdźmy dalej. Państwo będą mieli jeszcze chwilę na zastanowienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AnnaWoźnica">Kolejna uwaga dotyczy tego, że w myśl art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy operatorem numerów alarmowych może być osoba, która korzysta z pełni praw publicznych. A z kolei art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o państwowym ratownictwie medycznym stanowi, że dyspozytorem medycznym może być osoba, która posiada w pełni zdolność do czynności prawnych. Druga regulacja odnosi się do dyspozytorów medycznych, czyli do innego systemu i innych regulacji, Ministerstwa Zdrowia tak naprawdę, a nie do systemu powiadamiania ratunkowego. My opieramy swoje rozwiązania o zapisy z ustawy o służbie cywilnej. Zawód operatora numeru alarmowego różni się znacząco od zawodu dyspozytora medycznego. Podstawowymi zadaniami operatora numeru alarmowego jest uzyskanie informacji na temat zdarzenia alarmowego i przekazanie zgłoszenia do realizacji przez właściwe jednostki Policji, Straży Pożarnej czy dyspozytorni medycznej, które są odpowiedzialne za dysponowanie, właśnie ze względu na swój rodzaj, siły i środki… W przypadku zdarzeń o charakterze medycznym operator przekazuje zgłoszenia alarmowe do dyspozytorni medycznej, równolegle drogą elektroniczną i telefoniczną. I zadaniem dyspozytora medycznego jest zebranie wywiadu medycznego, czyli szczególnych informacji związanych ze stanem zdrowia poszkodowanego i innych. Generalnie dyspozytor medyczny różni się kwalifikacjami od operatora.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AnnaWoźnica">Następna uwaga dotyczy kwalifikacji kierownika centrum sprawującego nadzór nad prawidłową realizacją pracy operatorów numerów alarmowych, tego, że są one niższe niż wymagania przewidziane dla samych operatorów. Tutaj zaznaczyć należy, jak wyjaśnialiśmy wcześniej, że kierownik i zastępca kierownika centrum powiadamiania ratunkowego są członkami korpusu służby cywilnej i dla nich obowiązki dodatkowe wynikają z ustawy o służbie cywilnej. Tak więc to są tylko pozornie niższe wymagania niż dla operatora, który nie jest członkiem służby cywilnej. Taki kierownik odpowiada za organizację całego centrum powiadamiania ratunkowego, za obsługę administracyjną, za odpowiedzi na skargi, za działanie systemu teleinformatycznego, za nadzór nad właściwą obsługą zgłoszeń, za przestrzeganie procedur BHP i całą resztę. Tak naprawdę jest takim menadżerem w centrum powiadamiania ratunkowego. A operator stricte odbiera połączenia numeru alarmowego.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AnnaWoźnica">Kolejną uwagą jest uwaga…</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ta ostatnia chyba została wycofana. Dobrze rozumiem? Ta o psychologach.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MaciejTelec">Tak, ponieważ, jak już mówiłem, założenie było inne. Chodzi o to, że na stanowisku psychologa nie pracują psycholodzy. No, więc nie można powiedzieć, że to są psycholodzy, skoro w założeniu mają to być osoby, które nie mają wykształcenia psychologicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AnnaWoźnica">Tak, tu nam chodziło głównie…</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Była tylko sugestia, żeby w przyszłości się zastanowić nad terminologią.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AnnaWoźnica">Tutaj ten błąd wynika może też z tego, że w rozporządzeniu o mnożnikach, które reguluje wynagrodzenia tych pracowników, jest stanowisko „psycholog”, jak i jest zawód „psycholog”. Tak więc tu jest taki jakby dualizm.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dobrze. To nie będziemy dyskutowali na temat tej ostatniej uwagi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy…</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy do tej pierwszej sprawy, czyli wprowadzenia zapisu dotyczącego okresu wypowiedzenia umowy w przypadku 6-miesięcznego stażu, zechcą się państwo odnieść?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MaciejTelec">Odnośnie do tej pierwszej uwagi… Ja może tylko powiem, jaki będzie skutek, jeżeli nie będzie takiego zapisu. Skutek będzie taki, że taka umowa nie będzie mogła zostać rozwiązana przed upływem 6 miesięcy, nawet gdyby operator zrezygnował…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AnnaWoźnica">Tzn. trochę nam zależy na tym, żeby te umowy nie były rozwiązywane. Przede wszystkim jeżeli pracownik będzie chciał, to będzie mógł zawrzeć porozumienie z pracodawcą, jeżeli faktycznie stwierdzi, że się nie nadaje, tak? Będzie można rozwiązać umowę za porozumieniem stron. Będzie ona mogła też po 6 miesiącach wygasnąć i pracownik nie zdecyduje się na przedłużenie tej umowy. Lub też jeżeli naruszy jakiekolwiek swoje obowiązki, wtedy pracodawca może mu wypowiedzieć umowę zgodnie z obecnie przyjętymi przepisami.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dobrze. To mamy odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ale nie ma obowiązku…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WadimTyszkiewicz">Panie Ministrze, ja mam pytanie. Bo ja dostałem dosyć dużo pism i próśb od stowarzyszenia operatorów, tzn. organizacji międzyzakładowej. Te pisma trafiły do pana ministra, o ile wiem. Bo są adresowane do pana ministra. To są pisma z prośbami czy z sugestiami poprawek, które, no, zdaniem związków zawodowych tylko poprawiają tę ustawę. Czy przynajmniej część tych propozycji poprawek została uwzględniona, czy nie?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WadimTyszkiewicz">Czy wiemy, o jakich poprawkach mówimy?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#WadimTyszkiewicz">Tak. To jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PawełSzefernaker">Na kiedy są datowane te pisma?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WadimTyszkiewicz">Konfederacja pracy… I to chodzi o związek zawodowy, organizacja… Już mówię. Z 27 stycznia 2020 r.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PawełSzefernaker">Tak. Bo ustawa była przyjmowana 11 lutego. Tak więc właśnie wtedy, przed 11 lutego, pani dyrektor jeszcze się spotykała z przedstawicielami związków.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#WadimTyszkiewicz">I przynajmniej część z tych poprawek została uwzględniona, tak? Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AnnaWoźnica">Panie Senatorze, była grupa robocza. Przez COVID, że tak powiem, te spotkania zostały wstrzymane. Ale jesteśmy w kontakcie z operatorami…</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WadimTyszkiewicz">Jasne.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AnnaWoźnica">…i z kierownikami. Na większość postulatów operatorów numerów, które jesteśmy w stanie zrealizować, jest już odpowiedź w ustawie. Jeden z postulatów, który był zgłaszany, a który nie jest możliwy do zrealizowania w ustawie, to jest ochrona cywilna. I wtedy to są już ubezpieczenia grupowe u pracodawcy, o czym też operatorzy zostali poinformowani.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WadimTyszkiewicz">Ja jeszcze bardzo krótko. Oczywiście poprawek nie będę wnosił, ale oni tu sugerowali jeszcze, żeby na tym etapie… Bo dzisiaj dostałem, z dzisiejszą datą, informację czy prośbę o to, żeby przekazać, że jednak operatorzy uważają, że forma konsultacji społecznych była niewystarczająca. Ale skoro pan minister tu mówi, że to jest jeszcze… Jak rozumiem, pod koniec zeszłego roku jeszcze prace trwały i spotkania się odbywały, tak? Czyli ten okres…</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AnnaWoźnica">W tamtym roku…</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WadimTyszkiewicz">…jest dosyć długi.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#AnnaWoźnica">Tak.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#WadimTyszkiewicz">Tak więc niekoniecznie to musi być rzeczywiście prawda.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#WadimTyszkiewicz">Ale tu była taka uwaga, poza tymi, które zostały zgłoszone wtedy i z których, tak jak państwo mówią, część została uwzględniona. Chodzi o zróżnicowanie liczby odbywanych szkoleń w zależności od zajmowanego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AnnaWoźnica">Ta regulacja, Panie Senatorze, już jest w tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WadimTyszkiewicz">Okej.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AnnaWoźnica">Bo w zależności od stanowiska jest różna liczba i częstotliwość szkoleń.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WadimTyszkiewicz">Tylko że tam chodziło o zróżnicowanie… Czyli starszy operator – 2 szkolenia w ciągu 2 lat, koordynator – 4 szkolenia itd. A podobno w nowej ustawie w ostatecznej wersji jest to zastąpione certyfikacją, tak?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WadimTyszkiewicz">Nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AnnaWoźnica">Odwrotnie, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WadimTyszkiewicz">Okej.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#AnnaWoźnica">Do tej pory w ustawie było tak, że operator musi mieć certyfikat i co 3 lata go odnawiać.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#WadimTyszkiewicz">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#AnnaWoźnica">Jeżeli nie zda egzaminu, to tak naprawdę traci prawo wykonywania odbioru zgłoszeń. A w tej ustawie jest regulacja, że… Po pierwsze, są odwołania. Po drugie, certyfikat jest wydawany bezterminowo. Operator przechodzi szkolenia i jeżeli tych szkoleń doskonalących i całej ścieżki – plus wspomniane odwołanie – nie przejdzie, to wtedy traci uprawnienia.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#JanuszPęcherz">To nas wprowadzono w błąd. Dlatego że…</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#Gloszsali">Mikrofon, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#JanuszPęcherz">…te pisma…</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#Gloszsali">Mikrofon.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie jest włączony mikrofon.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">O, teraz. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszPęcherz">Ja mam, Panie Przewodniczący, to samo pismo, które ma pan senator Tyszkiewicz. I oni tutaj piszą… Być może oni nie wiedzą, co zostało ostatecznie w Sejmie wprowadzone. No, tak to rozumiem. Skoro podnoszą sprawę odbycia 4 szkoleń w ciągu 2 lat jako warunek konieczny do spełnienia przez operatora w przypadku możliwości awansowania na stanowisko starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora oraz koordynatora trenera… I fakt, że w trakcie odbywanych spotkań grupy roboczej w 2019 zaakceptowano wersję ze zróżnicowaniem, a później się to zmieniło…</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#AnnaWoźnica">Tzn. taki zapis…</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JanuszPęcherz">Czyli jest tak, jak było, tak?</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#AnnaWoźnica">Taki zapis w ustawie…</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#JanuszPęcherz">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WadimTyszkiewicz">Już kończę…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#Gloszsali">Mikrofon.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#WadimTyszkiewicz">Już włączony.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#WadimTyszkiewicz">Ostatnie pytanie dotyczyło…</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#WadimTyszkiewicz">Bo to jest pismo tak naprawdę z dzisiaj, tak?</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#WadimTyszkiewicz">No, właśnie.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#WadimTyszkiewicz">Chodzi o art. 1 pkt 3, o, zmieniany w nim art. 4, ust. 1, pkt. 2: „określa limit operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, koordynatorów oraz koordynatorów trenerów”. O ile w przypadku 2 ostatnich stanowisk określenie „limity” wydaje się jak najbardziej zasadne, to w przypadku starszego operatora ustalenie limitu stanowisk jest wręcz absurdalne. Itd., już dalej nie będę czytał…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AnnaWoźnica">To ja się może odniosę, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AnnaWoźnica">Limit tych, że tak powiem, stanowisk wynika z tego, że w ustawie mamy zapisaną liczbę 1 tysiąc 365 operatorów. I z nich możemy awansować. Tak więc nie możemy zrobić wszystkich starszymi operatorami czy koordynatorami trenerami. Dlatego ta pula została podzielona. I to też była informacja przedstawiona na spotkaniu grupy roboczej.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#WadimTyszkiewicz">Dziękuję. Nie mam więcej pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zdaje się, że dyskusja się kończy, więc sobie udzielę głosu w kwestii merytorycznej. Nie mam uwag do tego projektu, odniosę się do systemu.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Co prawda obiecałem kolegom, że skończymy w pół godziny, może tego słowa dotrzymam, ale zajmę jeszcze 3 z 5 minut, które zostały.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Moim zdaniem system, o którym tu mowa, nie działa dobrze i wymaga poprawek. I może to co państwo proponują, faktycznie wpłynie na jakość funkcjonowania systemu. Na początku tego stulecia, czyli w pierwszych latach po roku 2000, w Gliwicach powstało Centrum Ratownictwa, wzorowane na ostrawskim rozwiązaniu, które w odpowiednim czasie dostało nagrodę Europy. Myśmy mieli doświadczenia po organizacji wizyty ojca świętego w Gliwicach. Powstało coś, co działało 10 lat i doskonale się spisywało. Mam porównanie w stosunku do tego, co jest teraz. I to jest kolosalna różnica. Poprzedni model polegał na tym, że operatorzy różnych służb ratowniczych działali w jednym pomieszczeniu, razem. I to byli dyspozytorzy. Oni i tak muszą być w pracy. Oni doskonale znali teren, jak własną kieszeń. Mogli się między sobą konsultować na bieżąco. Rozwiązywali problemy, które były nagłaśniane w całej Polsce, dlatego że, no, było to czymś nadzwyczajnym. Zmienił się model. Zostało wprowadzone de facto call center. I miałem też okazję to obserwować, dzwonić i rozmawiać z tymi operatorami. Oni nie mają szans znać terenu. Po prostu fizycznie nie mają takiej możliwości. W związku z tym zgłoszenie kończy się prawie zawsze przełączeniami do odpowiednich służb. Rozmów jest po kilka. Sam to trenowałem. I to jest po prostu mało efektywne w porównaniu do tamtego modelu. Tamten pierwszy model może był bardziej skomplikowany, ale bez porównania bardziej efektywny.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Mam nadzieję, że państwo polskie będzie coraz bogatsze i będzie nas stać na lepszy system ratownictwa. I proponuję nie zapominać o tym, że istnieją lepsze systemy powiadamiania ratunkowego i ratownictwa niż call center.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tak więc teraz przestaję marudzić – bo w tej sytuacji to jest tylko marudzenie, bo niczego to nie zmieni – ale chciałbym, żeby to, o czym tu mówimy, nie kończyło myślenia na temat poprawy systemu.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeżeli nie ma więcej zgłoszeń w dyskusji, to zarządzę głosowanie nad ustawą bez poprawek. Bo tych poprawek zaproponowanych przez Biuro Legislacyjne nikt nie przejął. Ja też nie przejmuję, nawet tej pierwszej, bo to państwa wybór. Nie zamierzam w to ingerować. Nikt inny też tego nie zrobił.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Poddaję pod głosowanie przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest za jej przyjęciem?</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#Gloszsali">6.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">6 senatorów na sali i 1 osobnik zdalny.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">To już nie powinienem dalej pytać, bo skoro jest nas 6 na sali…</u>
<u xml:id="u-31.12" who="#ZygmuntFrankiewicz">I też nikt nie mógł się wstrzymać.</u>
<u xml:id="u-31.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-31.14" who="#Gloszsali">9 za. Jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-31.15" who="#ZygmuntFrankiewicz">9 za to raczej jest mało prawdopodobne.</u>
<u xml:id="u-31.16" who="#ZygmuntFrankiewicz">To ilu jest zdalnych senatorów?</u>
<u xml:id="u-31.17" who="#Gloszsali">3.</u>
<u xml:id="u-31.18" who="#ZygmuntFrankiewicz">3. To już jest prawdopodobne. Bo komisja liczy 9 osób.</u>
<u xml:id="u-31.19" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-31.20" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tak, tak. Okej.</u>
<u xml:id="u-31.21" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jednogłośnie, wszyscy członkowie komisji za.</u>
<u xml:id="u-31.22" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.23" who="#ZygmuntFrankiewicz">Na tym skończymy.</u>
<u xml:id="u-31.24" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeszcze tylko sprawozdawca. Kto jeszcze w tym towarzystwie nie był sprawozdawcą? Czy pan senator Pająk był?</u>
<u xml:id="u-31.25" who="#AndrzejPająk">Ja to mogę wziąć.</u>
<u xml:id="u-31.26" who="#ZygmuntFrankiewicz">To bardzo będę zobowiązany.</u>
<u xml:id="u-31.27" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czyli mamy sprawozdawcę. Reszta państwa się zgodziła.</u>
<u xml:id="u-31.28" who="#ZygmuntFrankiewicz">I na tym zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-31.29" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.30" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 29</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>