text_structure.xml
63.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 05</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Michał Ujazdowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Szanowni Państwo, informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie. Państwa senatorów, którzy są obecni w sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to do sprzężeń akustycznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Szanowni Państwo, chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji, zostali już włączeni do posiedzenia. Rozumiem, że mamy sygnał, że tak.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Wszystkich państwa senatorów obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa iPady są podłączone do zasilania, a kamery w nich włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada i obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia. Zapisywanie się do głosu przez senatora obradującego zdalnie może nastąpić przez czat w aplikacji lub werbalnie. Sposób zgłaszania opisany jest w instrukcji, którą otrzymaliście państwo e-mailowo. Zabranie głosu będzie możliwe dopiero po jego udzieleniu przez przewodniczącego komisji. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączanie mikrofonów. Po skończonej wypowiedzi proszę wyłączyć mikrofon. Przypominam o specjalnym numerze telefonu dostępnym dla senatorów obradujących zdalnie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Rozumiem, że wszyscy senatorowie, członkowie komisji biorący zdalnie udział w posiedzeniu są połączeni. Mamy potwierdzenie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Porządek obrad komisji obejmuje informację Ministerstwa Edukacji Narodowej na temat realizacji programów oraz dofinansowania zadań polonijnych w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Witam pana ministra Piontkowskiego wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Punkt drugi: informacja Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” na temat działalności w zakresie wspierania Polonii i Polaków za granicą w poprzednim i obecnym roku.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Witam panią dyrektor. Pan prezes usprawiedliwiał swoją nieobecność, jest na pogrzebie jednego z wieloletnich szefów oddziałów – świętej pamięci pana Dębowskiego, szefa jednego z oddziałów „Wspólnoty”.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Punkt trzeci to typowe sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Rozpoczynamy od punktu pierwszego.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Prosiłbym pana ministra o złożenie informacji w tej sprawie. Rozumiem, że ona może być uzupełniona przez informację któregoś ze współpracowników – bądź nie – a potem przystąpimy do pytań i dyskusji. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszPiontkowski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DariuszPiontkowski">Zgodnie z informacjami, które przesłaliśmy do komisji senackiej, Ministerstwo Edukacji Narodowej nie realizuje samodzielnie…</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#Gloszsali">Mikrofon bliżej, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DariuszPiontkowski">Bliżej mikrofon, tak?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#Gloszsali">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DariuszPiontkowski">Teraz będzie lepiej?</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DariuszPiontkowski">Ministerstwo Edukacji Narodowej nie realizuje samodzielnie tych zadań na rzecz Polonii i Polaków za granicą, są to zadania realizowane zgodnie z kierunkami polityki państwa i we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Część tych działań podejmuje także pełnomocnik rządu do spraw kontaktu z Polakami i Polonią za granicą – stąd obecność tutaj państwa dyrektorów.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DariuszPiontkowski">W roku 2020 Ministerstwo Edukacji Narodowej, podobnie jak w latach poprzednich, realizowało kilka grup działań na rzecz Polaków i Polonii…</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#JózefZając">Halo! Halo!</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#DariuszPiontkowski">Ktoś próbuje się chyba połączyć.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#JózefZając">Tak. Czy słychać mnie?</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#DariuszPiontkowski">Tak, słyszymy.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#Gloszsali">Idealnie.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#JózefZając">Bardzo proszę o zdjęcie maseczki, ponieważ jakość dźwięku jest fatalna, niewiele można zrozumieć.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#DariuszPiontkowski">Może w ten sposób będę mówił – wtedy będę bardziej słyszalny.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#DariuszPiontkowski">Po pierwsze, organizujemy kształcenie dzieci obywateli polskich przebywających za granicą i w ramach tego Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi 68 szkół polskich, które funkcjonują przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej za granicą. W ten sposób ponad 17 tysięcy uczniów realizuje obowiązek szkolny w kraju zamieszkania. Nauczanie w tych szkołach prowadzi ponad 540 nauczycieli na niemal 190 etatach.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#DariuszPiontkowski">W celu ułatwienia dostępu do nauczania dzieciom polskim w Islandii w tym roku, z dniem 1 września, otworzyliśmy nową szkołę w Reykiaviku. To była realizacja prośby środowiska polonijnego, które docierało do nas z tym już od dłuższego czasu.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#DariuszPiontkowski">Nieco odrębny status ma zespół szkół przy ambasadzie Rzeczypospolitej Polskiej w Atenach. Tam nauczaniem języka polskiego i wiedzy o Polsce objętych jest ponad 350 uczniów. Nauczanie to prowadzi 19 nauczycieli na ponad 6 etatach.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#DariuszPiontkowski">Nieco inne podstawy prawne obowiązują również w szkole podstawowej i liceum ogólnokształcącym w Ośrodku Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, które od dłuższego już czasu prowadzą kształcenie na odległość. I nie jest to związane tylko i wyłącznie z epidemią, z którą mamy do czynienia od kilku miesięcy, ale był to sposób na nauczanie języka polskiego i wiedzy o Polsce rozproszonych po całym świecie uczniów, którzy dzięki tej metodzie mogli korzystać z tego nauczania. Dotąd niestety tylko nieco ponad 1 tysiąc uczniów realizuje taki obowiązek spośród tych, którzy… obowiązek szkolny w kraju zamieszkania, jest też ponad 300 uczniów realizujących ten obowiązek w polskim systemie oświaty. Chcielibyśmy, aby w przyszłości zakres funkcjonowania tej szkoły był znacznie szerszy. ORPEG jest zobowiązany do tego, aby przykładać do tego znacznie większą wagę niż dotąd.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#DariuszPiontkowski">Drugi fragment działania dotyczy kierowania nauczycieli do pracy w szkołach europejskich. Czyli instytucje, które związane są z Unią Europejską, i sama Unia Europejska zobowiązane są do tego, aby w miejscu pobytu rodziców zorganizować nauczanie dla dzieci urzędników europejskich i pracowników różnych instytucji związanych z Unią Europejską. Do pracy w tym systemie szkół europejskich skierowano 40 osób, w tym do sekcji polskiej w Brukseli 22 nauczycieli – to jest największa szkoła europejska, do której kierujemy nauczycieli – oraz 15 nauczycieli do sekcji polskiej w Luksemburgu. Liczba uczniów objętych nauką języka polskiego w tych szkołach to ponad 750, najwięcej uczniów jest w Brukseli, prawie 400, i nieco ponad 200 w Luksemburgu.</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#DariuszPiontkowski">Trzeci fragment to oddelegowanie nauczycieli szkół polskich przy placówkach dyplomatycznych, urzędach konsularnych we Francji do pracy w tzw. sekcjach polskich w szkołach francuskiego systemu oświaty. Do 4 sekcji wydelegowano niemal 20 nauczycieli, łącznie obejmują oni nauczaniem języka polskiego i wiedzy o Polsce prawie 500 uczniów.</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#DariuszPiontkowski">Drugi duży obszar realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej to wspomaganie nauczania języka polskiego w szkołach organizacji Polaków oraz w szkołach działających w systemie oświaty krajów zamieszkiwania Polonii i Polaków. Po pierwsze, kierujemy nauczycieli do pracy w środowiskach polskich za granicą. W obecnym roku szkolnym skierowano do 13 krajów ponad 100 nauczycieli. Państwo w informacji mają rozpisaną szczegółowe dane, do jakiego kraju ilu nauczycieli trafiło. Tradycyjnie najwięcej tych nauczycieli trafia na Wschód, na tereny byłego Związku Sowieckiego. W ramach tego fragmentu zadań organizujemy także doskonalenie zawodowe dla nauczycieli prowadzących nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim za granicą. Jest to przede wszystkim oferta Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, są to zarówno kursy klasyfikacyjne, jak i kursy doskonalące dla nauczycieli. Niemal 3 tysiące nauczycieli z ponad 50 krajów wzięło udział w tych kursach i kursach kwalifikacyjnych. Przygotowujemy także materiały dydaktyczne, publikacje wraz z materiałami metodycznymi i grami interaktywnymi.</u>
<u xml:id="u-3.25" who="#DariuszPiontkowski">Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach realizacji zadania publicznego ogłasza także konkursy na szkolenia doskonalące wiedzę i umiejętności nauczycieli w zakresie przedmiotowym, metodycznym i psychologii rozwoju dziecka oraz przygotowujące do pracy zdalnej z uczniem. To jest także przygotowanie podręczników i materiałów edukacyjnych wraz z poradnikami metodycznymi dla nauczycieli do nauczania języka polskiego, w tym nauczania zdalnego w szkołach organizacji Polaków funkcjonujących w systemach innych państw.</u>
<u xml:id="u-3.26" who="#DariuszPiontkowski">Trzeci obszar to wyposażenie szkół w niezbędne podręczniki i pomoce dydaktyczne. Zajmuje się tym w praktyce ORPEG, który realizuje wnioski trafiające do niego ze szkół i organizacji Polaków poza granicami naszego państwa. W roku 2020 takich wniosków trafiło niemal 160. W ramach tego przekażemy ponad 60 tysięcy podręczników i materiałów dydaktycznych. To jest ogromne przedsięwzięcie. Trzeba wyłonić firmę, która dostarczy do poszczególnych państw i do poszczególnych podmiotów te podręczniki i materiały dydaktyczne, dlatego stosuje się tu pewne reguły terminowe, tak aby możliwe było zrealizowanie tego zadania w terminie. Dalej: organizujemy współpracę szkół organizacji Polaków oraz szkół w systemach oświaty krajów zamieszkiwania Polonii i Polaków, prowadzących nauczanie języka polskiego lub czy też i w języku polskim, ze szkołami w Polsce. W roku 2020 współpracę realizuje 46 par szkół z 16 państw. W tym roku ta współpraca, jak państwo się domyślają, jest bardzo utrudniona, praktycznie niemożliwa jest wymiana bezpośrednia i kontakty fizyczne. A więc ogromna część realizacji tych zadań polega tak naprawdę na kontaktach wirtualnych i próbie organizowania wspólnych przedsięwzięć w wersji cyfrowej, na kontaktach dzięki komunikatorom elektronicznym polskich szkół ze szkołami, w których uczą się Polacy z innych państw na świecie. Ta wymiana jest szczególnie istotna dla szkół na Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-3.27" who="#DariuszPiontkowski">Organizujemy także wypoczynek letni dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia w Polsce. I tu, podobnie jak w przypadku poprzedniego zadania, w tym roku oczywiście są wyjątkowe problemy. Niestety, w praktyce nie można było zrealizować większości zadań, musieliśmy zrezygnować z dużej części zadań, które planowaliśmy do realizacji w tym roku. Praktycznie taki wypoczynek w tym roku niestety nie był organizowany.</u>
<u xml:id="u-3.28" who="#DariuszPiontkowski">Kolejne działanie jest związane z uczczeniem setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W ramach tego był taki projekt „Godność. Wolność. Niepodległość”. W ramach niego ORPEG otrzymał wsparcie na dodatkowe zadania realizowane zarówno przez zespół szkół w Atenach, jak i przez inne szkoły polskie. To także wsparcie szkół w organizacji różnego rodzaju przedsięwzięć związanych z tą okrągłą rocznicą odzyskania niepodległości przez nasze państwo.</u>
<u xml:id="u-3.29" who="#DariuszPiontkowski">Dodatkowo przesłaliśmy do państwa informację na temat szczegółowego rozdysponowania środków, które były w dyspozycji ministerstwa edukacji w ramach konkursów organizowanych w tym roku były. Te zadania objęły, po pierwsze, doskonalenie zawodowe nauczycieli – mają państwo wykaz podmiotów, które w ramach tego konkursu otrzymały dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji Narodowej, zakres tematyczny i ilościowy poszczególnych działań. Drugie duże zadanie to przygotowanie podręczników i materiałów edukacyjnych wraz z poradnikami metodycznymi dla nauczycieli do nauczania języka polskiego. To miało być kontynuowanie tych zadań, które realizowane były w poprzednich latach. Nie chcieliśmy powielać podręczników, które już istnieją, raczej chcieliśmy stworzyć kolejne podręczniki dla osób bardziej zaawansowanych bądź dla innych kategorii wiekowych, a także objąć te obszary, które dotąd nie były objęte tego typu pomocą – mam tu na myśli przede wszystkim Amerykę Łacińską, gdzie po raz pierwszy zleciliśmy opracowanie podręczników dla Polaków i Polonii tam mieszkającej. To ogromne wyzwanie nie tylko ze względu na odległość, ale także na duże trudności z odtworzeniem świadomości polskiej na tamtych terenach. Mamy nadzieję, że te działania, które zapoczątkowaliśmy w tym roku, długofalowo przyniosą odrodzenie przywiązania do polskiej tożsamości wśród potomków dawanych polskich osadników, zwłaszcza w Brazylii, gdzie dotąd tego typu działań nie prowadziliśmy.</u>
<u xml:id="u-3.30" who="#DariuszPiontkowski">To tyle na początek. Jeżeli będą do nas jakieś pytania, to oczywiście postaramy się odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Proszę panie i panów senatorów o zadawanie pytań, o głosy w debacie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Pan senator Gogacz. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGogacz">Panie Ministrze! Szanowni Państwo! Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławGogacz">Ja mam następującą uwagę czy pytanie. W punkcie drugim rzymskim, który państwo przygotowaliście w sprawozdaniu, jest mowa – i tym chciałbym się zająć – o szkołach w systemie nauczania danego państwa. Wydaje mi się, a pewnie nie jestem w tym osamotniony, że jeżeli już powstaje szkoła z nauczaniem w języku polskim w systemie nauczania w danym państwie, to w tej szkole nie może zabraknąć nauczyciela, który jakby zapewnia to nauczanie w języku polskim. Wiem, że wcześniej na Białorusi, w Wołkowysku, były takie problemy, że brakowało nauczycieli… No ale, powiedzmy, to są sprawy bardzo polityczne. A mnie interesuje to, ile jest takich właśnie sytuacji, że… Bo ja rozumiem, że jeżeli chodzi o organizacje polskie prowadzące szkoły, to być może trudno jest to wszystko zweryfikować, ale jeżeli chodzi o szkoły nauczające w języku polskim, to wydaje mi się, że łatwiej jest o monitoring takiej sytuacji. I właśnie mam pytanie: czy ministerstwo orientuje się… lub też czy do ministerstwa przychodzą takie prośby, żeby zapewnić nauczyciela, który by nauczał poszczególne przedmioty w języku polskim? Muszę powiedzieć, że niedawno w środkach masowego przekazu ukazała się informacja, że w Wierszynie zabrakło nauczyciela języka polskiego. No, tam są względy… Nie pamiętam już, na jakie względy się powoływano, ale być może ministerstwo zna lepiej tę sytuację, dlaczego w Wierszynie… Pamiętamy, jeszcze kilka lat temu, w 100-lecie istnienia parafii, kościoła polskiego w Wierszynie, gościliśmy tu delegację stamtąd i byliśmy wszyscy zachwyceni, że Polacy tam dbają o kulturę i język polski, a teraz w publicznych mediach poszła na cały kraj informacja, że po raz pierwszy od bardzo wielu lat nie ma nauczyciela języka polskiego w Wierszynie na Syberii. To tyle. Krótko mówiąc, interesuje mnie bardziej właśnie ta sytuacja: dlaczego, pomimo najróżniejszych próśb, nie wszędzie ci nauczyciele mogą dojechać? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Może jeszcze poprosimy o kolejne pytania, jeśli są.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Czy senatorowie pracujący zdalnie coś zgłaszają? Nie?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Skoro nie, to ja chciałbym zadać panu ministrowi pytanie, poprosić, po pierwsze, o scharakteryzowanie tych wszystkich skutków…</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dobrze, dobrze, jak pani dyrektor przestanie okupywać ministra, to…</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Nie, nie, nie. Ja jestem człowiekiem bardzo… Rozumiem wszystko.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#KazimierzMichałUjazdowski">W każdym razie chciałbym zapytać pana ministra: jak pan podsumowuje skutki pandemii w odniesieniu do tego zadania, które jest przedmiotem naszego zainteresowania? Bo mówił pan minister, że część tych środków nie mogła być wydana, choćby ta część związana z pobytem młodzieży polskiej, polonijnej, w wakacje. Jak w związku z tym zostały one rozdysponowane? I czy mamy pewność, że ta pula środków budżetowych będących w gestii MEN została efektywnie wydana, czy też mamy do czynienia z częścią środków niewydanych? To jest moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Czy są jeszcze inne pytania ze strony senatorów?</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#Gloszsali">Chyba nie.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#KazimierzMichałUjazdowski">W takim razie będziemy zmierzać do końca, po wypowiedzi pana ministra.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DariuszPiontkowski">Zacznę od tego pytania szczegółowego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DariuszPiontkowski">W szkole w Wierszynie, po pierwsze, zmieniono sposób organizacji nauki języka polskiego. Nie są to już zajęcia obowiązkowe, tylko zajęcia pozalekcyjne. ORPEG proponował kilkunastu osobom wyjazd tam, daleko na Wschód, niestety być może także sytuacja covidowa spowodowała, że ostatecznie nikt nie wyraził zgody na wyjazd do tej szkoły. Pewnie oddalenie, warunki sanitarne, jakie tam obowiązują czy jakie można by było zapewnić, powodowały, że nikt na razie się nie zdecydował. Będziemy próbowali do sprawy wracać, być może w przyszłości uda się wysłać tam polskiego nauczyciela. Ale generalnie reagujemy na każdą prośbę przysłania polskiego nauczyciela do każdego państwa, do każdej placówki, która z taką potrzebą się zgłasza.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#DariuszPiontkowski">Jeśli chodzi o pytanie pana przewodniczącego, to ja częściowo już na nie odpowiedziałem. Niestety epidemia doprowadziła do tego, że nie tylko w naszym życiu państwowym, ale także w działaniu skierowanym poza granice naszego państwa część dotychczasowych, tradycyjnych zadań nie mogła być zrealizowana. To m.in. dlatego chociażby w kwestii szkolenia, doskonalenia nauczycieli w dużej mierze przeszliśmy na formułę szkolenia on-line. Podobnie zresztą dzieje się także, jak państwo doskonale wiedzą, w Polsce, gdzie szkolenie metodyczne nauczycieli także odbywa się najczęściej już w tej formule. Z jednej strony to niekiedy wręcz ułatwiło kontakt z częścią nauczycieli, ale niestety z drugiej – takie szkolenie ma też pewne mankamenty. Ja o tym mówię także w odniesieniu do polskiej młodzieży i polskich dzieci. Bo nauczanie stacjonarne ma zaletę w postaci bezpośredniego kontaktu ucznia z mistrzem, z nauczycielem, i trochę podobnie jest w szkoleniach, jednak nie wszystko da się zrobić, nawet dzięki wykorzystaniu tych najnowocześniejszych środków komunikacji elektronicznej. I gdy tylko będzie możliwość ponownego organizowania tych kursów dokształcających w Polsce, będziemy starali się do tego wracać. Aczkolwiek wydaje mi się, że część doświadczeń pandemicznych warto będzie wykorzystać także w kolejnych latach, nie tylko ze względu na koszty, ale też ze względu na możliwość dotarcia do szerszej grupy nauczycieli, gdyż na taki stacjonarny, dłuższy pobyt doskonalący w Polsce nie wszyscy mogą sobie pozwolić, z kolei te zajęcia on-line, rozłożone nawet na kilka tygodni, pozwalają objąć znacznie większą grupę polskich nauczycieli takim doskonaleniem. A więc część tych doświadczeń, że tak powiem, pandemicznych będziemy chcieli wykorzystać w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#DariuszPiontkowski">Brak możliwości kształcenia stacjonarnego powodował, że musieliśmy zrewidować także plany finansowe, bo początkowo znacznie większe środki chcieliśmy przeznaczyć na stacjonarne doskonalenie nauczycieli i organizowanie ich pobytu. Szkolenie on-line ma tę zaletę, że jest nieco tańsze, nie generuje kosztów związanych z pobytem, posiłkami, noclegami, podróżą. M.in. dzięki temu można tych szkoleń zorganizować więcej. I m.in. dlatego większe środki w stosunku do pierwotnie planowanych przeznaczyliśmy na zamówienie podręczników i materiałów dydaktycznych przeznaczonych dla Polonii i Polaków przebywających w różnych częściach świata. Będziemy oczywiście chcieli kontynuować te działania związane z podręcznikami, bo wydaje nam się, że warto stworzyć taką w miarę pełną ofertę materiałów dydaktycznych, która pozwoli potem nauczycielom organizować naukę języka polskiego, ale także zajęcia z wiedzy o Polsce, polskiej historii i polskiej geografii z dobrze przygotowanych materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">A jeśli chodzi o skalę niewydatkowanych środków? Czy można ją oszacować?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#Gloszsali">2 miliony to doskonalenie, 485 tysięcy – kolonie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DariuszPiontkowski">Tyle nie wykorzystaliśmy – tak?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#Gloszsali">Tak. Tyle i tyle. Czyli 2 miliony 485 tysięcy. Doskonalenie plus to…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DariuszPiontkowski">Tak jak mówiłem, kolonii i wypoczynku dzieci praktycznie nie organizowaliśmy w naszym kraju – tu było niespełna pół miliarda złotych…</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#Gloszsali">Pół miliona.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DariuszPiontkowski">…pół miliona przepraszam – kilka zer za dużo… Tak że to były bardzo skromne środki w porównaniu z tym, którymi dysponował pełnomocnik rządu, bo…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Ale to nie są przesunięte środki, tylko niewydane – tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DariuszPiontkowski">Podobna wielkość środków była w poprzednich latach. My na kolonie i obozy wydatkowaliśmy tak naprawdę bardzo niewielką kwotę, bo dotąd to raczej Senat dysponował znacznie większymi środkami w tym zakresie, a ministerstwo tylko w niewielkim stopniu uzupełniało zadania Senatu. A w tej chwili większość tych pieniędzy była w budżecie pełnomocnika. A na szkolenie i doskonalenie nauczycieli nie wydatkowaliśmy 2 milionów zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">To na tym kończymy punkt pierwszy. Dziękuję panu ministrowi i współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Może chwilka przerwy – tak? Za chwilkę przystąpimy do punktu drugiego. Nie wypychamy w ogóle pana ministra, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DariuszPiontkowski">My dziękujemy za zaproszenie. Dzięki temu mogliśmy się podzielić z państwem informacją na temat tego, jak w okresie pandemii COVID staramy się realizować te zadania. I niestety, tak jak w innych dziedzinach, także tutaj są pewne bariery, które trudno jest przekroczyć. Ale staramy się realizować te zadania tak, aby było to jak najbardziej efektywne, z pożytkiem dla polskich interesów i Polaków oraz Polonii mieszkających poza granicami naszego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">Przerwa w obradach</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dobrze, punkt drugi naszych obrad: informacja Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” na temat działalności w poprzednim i obecnym roku w interesującej nas dziedzinie – wspierania Polonii i Polaków za granicą.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Witam wśród nas raz jeszcze panią dyrektor Zenonę Bańkowską, która w zastępstwie pana prezesa, usprawiedliwiającego się, przedłoży nam informację dotyczącą tej kwestii. Od tego zaczniemy rozpatrywanie tego punktu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Bardzo proszę o informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZenonaBańkowska">Jeżeli mogę, to zdejmę maseczkę, będzie…</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Tak.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZenonaBańkowska">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Panie Senator! Państwo Dyrektorzy! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZenonaBańkowska">Jeszcze raz przepraszam za nieobecność pana prezesa, ale z przyczyn od nas niezależnych jest na pogrzebie, ponadto dopadł nas przywoływany już na tej sali COVID, tak że zarząd jest zdziesiątkowany – stąd moja obecność. Jeżeli będą jakieś pytania lub potrzeba uzupełnienia informacji, to oczywiście pan prezes jest do dyspozycji – co do tego czekamy na głos pana przewodniczącego, będziemy stosownie do zaproszenia się zgłaszać, pan prezes będzie tutaj obecny.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#ZenonaBańkowska">A przechodząc do zasadniczej części dzisiejszego spotkania, pozwolę sobie przedstawić sprawozdanie za rok 2019.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#ZenonaBańkowska">W 2019 r. Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” realizowało projekty w zakresie wspierania Polonii i Polaków za granicą z budżetem, który wynosił łącznie ponad 49 milionów, a składał się z dotacji Kancelarii Senatu na poziomie ponad 38 milionów, Ministerstwa Edukacji Narodowej – na poziomie ponad 3 milionów, Ministerstwa Sportu i Turystyki – na poziomie 835 tysięcy zł, Ministerstwa Spraw Zagranicznych – na poziomie 218 tysięcy zł, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – na poziomie 152 tysięcy zł oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – na poziomie ponad 5 milionów. W ramach dotacji z Kancelarii Senatu prowadzone były działania stanowiące systemowe wsparcie środowisk polskich i polonijnych. Organizowano i wspierano organizację wydarzeń integrujących środowisko wokół polskości w 6 obszarach. Wspieranie działalności organizacji polonijnych to wsparcie poprzez dofinansowanie utrzymania biur – chodzi o kwestie opłat administracyjnych, bieżących remontów, działalności statutowej – organizację obchodów upamiętniających historyczne wydarzenia i sławnych Polaków. W ubiegłym roku wsparcie otrzymało 120 środowisk z całego świata, poczynając od Ameryki Południowej, przez Australię, Europę, po Wschód. Ważną częścią tego obszaru był sport polonijny. W roku 2019 odbyło się 11 wydarzeń międzynarodowych – m.in. w Warszawie, Gdyni, Krynicy-Zdroju, Ostródzie, Wrocławiu i Pułtusku – w których wzięło udział ponad 4 tysiące sportowców polonijnych z 32 krajów, z 6 kontynentów. Sportowcy polonijni pochodzili z ponad 50 organizacji i klubów polonijnych i mieli możliwość zmierzenia się w 26 dyscyplinach sportowych. I tutaj pozwolę sobie wymienić najistotniejsze i największe wydarzenia. Należały do nich m.in. I Młodzieżowe Polonijne Młodzieżowe Mistrzostwa Sportów Zimowych w Krynicy-Zdroju, ale też projekty będące kontynuacją z poprzednich lat, m.in. XIX Polonijne Igrzyska Młodzieży Szkolnej im. Jana Stypuły w Łomży, XIX Światowe Letnie Igrzyska Polonijne w Gdyni, XVI Międzynarodowy Bieg Ireny Szewińskiej. Przeprowadzono również Kongres Młodzieży Polonijnej w Ameryce Południowej, XII Zlot Młodzież Polonijnej „Orle Gniazdo” w Poznaniu, współfinansowano Kongres Młodzieży „Quo Vadis” w Kanadzie.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#ZenonaBańkowska">Kolejny obszar to edukacja. Wsparcie odbywało się poprzez dofinansowanie kosztów bieżących funkcjonowania szkół społecznych i punktów nauczania, w tym dofinansowano wynajem sal lekcyjnych, wynagrodzenia nauczycieli, pomoce dydaktyczne, szkolenia i kursy metodyczne, stypendia, pobyty edukacyjne dla dzieci i młodzieży, półkolonie oraz wycieczki tematyczne. Wsparciem objęto blisko 300 szkół i punktów nauczania z 26 krajów – nie będę ich wymieniała, ale one są w informacji, którą państwo otrzymaliście. W placówkach objętych wsparciem uczyło się 35 tysięcy uczniów i pracowało ponad 3 tysiące nauczycieli. W tym obszarze zrealizowano również m.in.: kolejną edycję projektu „Lato z Polską”, w którym uczestniczyło 2 tysiące 428 osób, uczestników, z 28 krajów; zrealizowano projekt „Wspomaganie efektywności nauki języka polskiego w Ameryce Południowej”, kontynuowano projekt stypendiów naukowych dla dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia realizujących naukę w Polsce i w krajach zamieszkania, w ramach którego przekazano 167 stypendiów. Stypendyści realizowali też projekty wynikające z własnej aktywności na rzecz środowisk polskich i polonijnych w krajach zamieszkania, stając się w praktyce ambasadorami polskości. Kontynuowano rozbudowę sieci klubów studenta polonijnego, a młodzież skupiona wokół tych klubów realizowała projekty integrujące młodzież polskiego pochodzenia z całego świata i we wspólnym działaniu promowała Polskę.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#ZenonaBańkowska">Kolejny obszar, którym się zajmowaliśmy, to kultura. Działo się to poprzez dofinasowanie koncertów, wystaw, festiwali, dni kultury polskiej, konferencji tematycznych, publikacji, działalności zespołów folklorystycznych. Inicjowano nowe projekty, takie jak kampania społeczna „Jest nas 60 milionów”, ale też kontynuowano konkursy – recytatorski „Kresy”, „Być Polakiem” – cykl wydarzeń „Kresowa dusza” czy Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w Rzeszowie, który zgromadził ponad 1 tysiąc uczestników z 33 zespołów z 12 krajów.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#ZenonaBańkowska">Kolejny obszar to media. Media polonijne były wspierane poprzez dofinansowanie redakcji gazet, portali, audycji radiowych i programów telewizyjnych, ale też szkolenia i forum mediów polonijnych. W 2019 r. udzielono wsparcia 36 redakcjom mediów polonijnych, zorganizowano też II Światowe Forum Mediów Polonijnych, w którym uczestniczyło 63 dziennikarzy z 31 krajów.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#ZenonaBańkowska">Kolejny obszar to pomoc charytatywna. Ten obszar realizowany był poprzez dofinansowanie pomocy medycznej, zapomóg, stypendiów socjalnych, kontynuowano przekazywanie stypendiów socjalnych dla dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia – w tym obszarze przyznano 64 stypendia. Dofinansowano zakup materiałów medycznych i lekarstw dla osób potrzebujących na Litwie, w Ukrainie, Mołdawii, Gruzji i Rosji, w Wilnie, w Kazachstanie. Wspierano finansowo Hospicjum im. bł. ks. Michała Sopoćki w Wilnie, ośrodek socjalny rejonu solecznickiego oraz Centrum Dziennego Pobytu Osób Niepełnosprawnych w Niemenczynie.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#ZenonaBańkowska">I ostatni obszar – inwestycje. Realizowano działania poprzez dofinansowanie remontów i budów polskich szkół i przedszkoli poza granicami kraju, polonijnych placówek kultury oraz domów polskich. Projekty inwestycyjne prowadzono w 11 krajach, m.in. to były remonty kościołów, remonty, tak jak powiedziałam, szkół i obiektów działających w charakterze domów polskich.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#ZenonaBańkowska">Inne ważne projekty realizowane w 2019 r. to projekt „Rodzina polonijna” finansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Polegał on na nawiązaniu współpracy w odniesieniu do szkół funkcjonujących w innych systemach oświaty w innych państwach oraz organizacji społecznych za granicą, prowadzących nauczanie języka polskiego, historii i geografii. W projekcie powstały 52 pary szkół, a uczestnikami były ponad 3 tysiące uczniów. W ramach doskonalenia nauczycieli polonijnych w 2019 r. ośrodek doskonalenia nauczycieli Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” zrealizował 159 działań, tj. szkoleń, konferencji i warsztatów, w tym 42 wydarzenia zrealizowane były przez lokalne ośrodki metodyczne. W sumie przeszkolono 3 tysiące 751 nauczycieli, a w wydarzeniach otwartych uczestniczyło 4 tysiące 665 osób – uczniów i rodziców.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#ZenonaBańkowska">Innym projektem był Dom Polonii w Pułtusku, który na mocy umowy podpisanej przez pełnomocnika rządu do spraw repatriacji kontynuował działalność ośrodka adaptacyjnego dla 140 repatriantów, zapewniając im opiekę i przejście procesu adaptacyjnego oraz kursy językowe i zawodowe.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#ZenonaBańkowska">Tak zakończyliśmy 2019 r.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#ZenonaBańkowska">I przechodzę do 2020 r..</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#ZenonaBańkowska">Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” kontynuuje działania wspierające Polaków i Polonię z całego świata. Realizowane są projekty z budżetem łącznym w wysokości ponad 20 milionów, budżet ten składa się z dotacji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na poziomie ponad 14 milionów zł, Ministerstwa Spraw Zagranicznych – na poziomie 4 milionów 751 tysięcy, Ministerstwa Edukacji Narodowej – na poziomie 900 tysięcy, Ministerstwa Sportu – na poziomie 755 tysięcy.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#ZenonaBańkowska">Co się kryje za tymi budżetami? Największa dotacja pochodzi z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W ramach tej dotacji kluczowym obszarem działania jest edukacja. W bieżącym roku Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” realizuje 6 projektów, obejmując wsparciem 353 szkoły i ponad 3 tysiące nauczycieli polonijnych na 6 kontynentach, z 33 krajów, które również państwo macie wymienione. Działania te realizowane są na łączną kwotę blisko 6 milionów.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#ZenonaBańkowska">Drugim ważnym obszarem jest wzmocnienie pozycji środowisk polskich i polonijnych w krajach zamieszkania, z budżetem łącznym na kwotę ponad 5 milionów zł. W 2020 r. stowarzyszenie realizuje 3 projekty, w tym: wsparcie struktur organizacji polonijnych, Dom Kultury Polskiej w Wilnie oraz projekt „Polonia – łączy nas sport”.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#ZenonaBańkowska">Kolejnym obszarem jest kultura. W 2020 r. stowarzyszenie realizuje 5 projektów, w tym m.in.: promocja Polski i kultury polskiej, e-kultura – wiedza i umiejętności, czy też platforma internetowa „Polski Folklor” – kompleksowe wsparcie dla polonijnych zespołów folklorystycznych, przenosząc ogromną część działań wspierających Polaków i Polonię do sieci i dostosowując sposób realizacji do ograniczeń związanych z pandemią. Działania te realizowane są z dofinansowaniem na łączną kwotę ponad 2 milionów.</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#ZenonaBańkowska">Ostatnim obszarem są media, media polonijne, z budżetem na kwotę 876 tysięcy 500 zł. W tym roku stowarzyszenie wspiera 40 redakcji z 27 krajów.</u>
<u xml:id="u-16.20" who="#ZenonaBańkowska">Następnym obszarem jest obszar wspierany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych – stowarzyszenie realizuje tu 14 projektów inwestycyjnych na łączną kwotę 4 milionów 751 tysięcy 500 zł, tak jak mówiłam wcześniej, w 9 krajach, które państwo macie wymienione w informacji.</u>
<u xml:id="u-16.21" who="#ZenonaBańkowska">Ministerstwo Edukacji Narodowej. W ramach dotacji z ministerstwa stowarzyszenie, poprzez ośrodek doskonalenia nauczycieli, realizuje szkolenia, warsztaty i kursy dla nauczycieli polonijnych oraz opracowanie pakietów edukacyjnych do nauczania języka polskiego dla dzieci i młodzieży polonijnej z Brazylii, Argentyny, Ukrainy i Irlandii na łączną kwotę, tak jak mówiłam, 900 tysięcy. Z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej dotychczas zrealizowano 27 szkoleń i warsztatów dla 987 nauczycieli polonijnych.</u>
<u xml:id="u-16.22" who="#ZenonaBańkowska">I ostatni obszar to jest obszar Ministerstwa Sportu. W ramach dotacji realizowanych jest 8 projektów na łączną kwotę 755 tysięcy. Z uwagi na pandemię wydarzenia organizowane są dla mniejszych grup i z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa, niemniej są realizowane w trybie ciągłym.</u>
<u xml:id="u-16.23" who="#ZenonaBańkowska">I to tyle, jeżeli chodzi o sprawozdanie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Otwieram rundę pytań i głosów w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Pan przewodniczący Wojciech Ziemniak, potem pan senator Gogacz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechZiemniak">Panie Przewodniczący! Pani Dyrektor! Koleżanki i Koledzy Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WojciechZiemniak">Chciałbym się odnieść do… Mam kilka pytań. Nie wiem, czy nie za dużo, bo 6… Ale po kolei.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WojciechZiemniak">Jakim budżetem na swoją działalność dysponuje „Wspólnota Polska”? Bo kwota podana na ten rok to 20,5 miliona. A ile z tego idzie na działalność „Wspólnoty” jako stowarzyszenia, a ile na projekty? Skąd pochodzą pieniądze na działalność stowarzyszenia? Bo wiemy, że jak zgłaszamy wnioski do Ministerstwa Sportu, to organizacje otrzymują procent na realizację swoich zadań statutowych. czyli kolokwialnie: z czego żyje „Wspólnota”, z odpisów czy z tych pieniędzy? Jaki jest procent tego? Czy da się to określić, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZenonaBańkowska">Ależ oczywiście. Na ten moment chciałabym tylko zapewnić, że pieniądze, które są przeznaczane na realizację projektów, zgodnie z regulaminami poszczególnych ministerstw mają precyzyjnie określone wysokości kosztów administracyjnych, które nie są dedykowane na prowadzenie działalności stowarzyszenia, tylko na obsługę projektów. Np. w przypadku KPRM to jest 10%. I tak w każdym przypadku konkretne ministerstwo, ogłaszając konkurs, określa poziom kosztów administracyjnych. Ale, tak jak mówiłam, są to koszty nie na funkcjonowanie organizacji, tylko na obsługę realizacji projektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechZiemniak">Czyli na „Wspólnotę”?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZenonaBańkowska">Nie. Organizacje…</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#WojciechZiemniak">Organizacje dostają to. A…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZenonaBańkowska">Organizacja nie na utrzymanie swojej działalności dostaje te…</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WojciechZiemniak">Tylko na obsługę tego zadania.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#ZenonaBańkowska">Tak, to jest koordynator, to jest księgowy, to jest kwestia telefonów czy wydruków, czy też logistyki związanej z realizacją konkretnego projektu.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#WojciechZiemniak">To „Wspólnota” nie ma nic z tych pieniędzy?</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#ZenonaBańkowska">No, nie są to projekty…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechZiemniak">A z czego żyje „Wspólnota”?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZenonaBańkowska">„Wspólnota” prowadzi różne działalności. Na ten moment nie jestem przygotowana do przedstawienia sprawozdania z działalności stowarzyszenia. Jeżeli mówimy o projektach dofinansowanych z budżetu państwa, to są to pieniądze monitorowane i mogę zapewnić, że to nie są pieniądze na utrzymanie stowarzyszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WojciechZiemniak">Rozumiem. Ale też nie ma odpowiedzi na to, z czego żyje „Wspólnota”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZenonaBańkowska">Prowadzi działalność gospodarczą i wiele innych działalności, które są źródłem utrzymania stowarzyszenia. Ale nie chciałabym w tym…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechZiemniak">A czy to jest działalność polonijna, na rzecz Polonii, czy zupełnie inna?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZenonaBańkowska">No, nie chciałabym odpowiadać na pytanie, na które nie jestem przygotowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechZiemniak">Dobrze. To ewentualnie będzie to pytanie do odpowiedzi…</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#WojciechZiemniak">Drugie: ile jest projektów własnych, a ile – na rzecz organizacji polonijnych? Bo, jak wiemy, organizacje mogą je zgłaszać poprzez „Wspólnotę” i „Wspólnota” je zgłasza. A ile projektów do realizacji na rzecz Polonii pochodzi z wewnątrz „Wspólnoty”? Czy ma pani dyrektor taką wiedzę?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ZenonaBańkowska">Musiałby pan doprecyzować… Ile projektów jest własnych…</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#WojciechZiemniak">Ile jest własnych, z inicjatywy własnej Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”, a ile jest takich, że organizacje zgłaszają się do was i wy występujecie w ich imieniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZenonaBańkowska">W tym roku 100% projektów to projekty, o które wystąpiły organizacje polonijne.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WojciechZiemniak">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#WojciechZiemniak">Trzecie. Inwestycje. Czy „Wspólnota” prowadzi jeszcze inwestycje we Lwowie?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ZenonaBańkowska">To jest przedmiotem rozmów z Ministerstwem Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WojciechZiemniak">Ale prowadzi czy nie?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#ZenonaBańkowska">Nie chciałabym się wypowiadać na temat…</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#WojciechZiemniak">Bo w sprawozdaniu nie ma ani słowa o Lwowie.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#ZenonaBańkowska">Nie chciałabym teraz wypowiadać się na temat inwestycji we Lwowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechZiemniak">To bym prosił o odpowiedź na piśmie, jak wygląda ta sytuacja, ta inwestycja – bo ona się ciągnie już kilka lat. To było trzecie pytanie.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WojciechZiemniak">Czwarte. W tym roku 100% wniosków… Czy wszystkie wnioski, które państwo składali do KPRM, zostały zrealizowane, czy były jakieś odrzucone?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZenonaBańkowska">Nie wszystkie zostały zrealizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WojciechZiemniak">A co z tymi niezrealizowanymi? Czy wy jesteście w stanie jakby złożyć odwołanie? Czy konsultowaliście się z tymi, których wnioski były odrzucone, żeby ich poinformować, że zostały odrzucone? I czy był podany powód odrzucenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ZenonaBańkowska">To jest decyzja Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i my, dostając takie informacje, przekazujemy je organizacjom polonijnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WojciechZiemniak">Ale nie dostaliście, bo nie dostaliście… Taka jest odpowiedź? Czy jest jakaś podstawa merytoryczna?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ZenonaBańkowska">Jest to informacja o dofinansowaniu na określonym poziomie. Otrzymujemy informację…</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WojciechZiemniak">Ale jak ktoś nie otrzymuje, to czy dostaje informację, dlaczego tak jest?</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#ZenonaBańkowska">Nie mamy tak szczegółowych informacji przy informacji o dofinansowaniu danego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WojciechZiemniak">Konkretnie. Przez wiele lat Europejska Unia Wspólnot Polonijnych oraz Rada Polonii Świata otrzymywały dofinansowanie, w tym roku nie otrzymały, a zgłaszały to poprzez „Wspólnotę”. Czy „Wspólnota” zrobiła coś w tym kierunku, np. śledziła wniosek, i gdy przyszła odmowa, to czy coś z tym wnioskiem zrobiła? Czy próbowała coś wyjaśnić albo cokolwiek? Bo to są chyba takie dachowe organizacje, które były wspierane przez różne… Tutaj dyrektor Seroczyński mógłby coś na ten temat powiedzieć. One zawsze były wspierane, a w tym roku nie otrzymały finansowania, a wnioskodawcą była „Wspólnota Polska”. Ja usłyszałem taką odpowiedź: ten wniosek był źle napisany, dlatego dostali odmowę. To są słowa z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Czy coś na ten temat wiadomo?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ZenonaBańkowska">Myśmy przebyli taką rozmowę z przedstawicielami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i wyjaśnialiśmy sytuację, na czym polegały źle przygotowane wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WojciechZiemniak">Ale kto je przygotowywał? Bo państwo składaliście…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZenonaBańkowska">Tak, oczywiście. My przygotowujemy projekty, oferty do KPRM, na podstawie wniosków organizacji, w tym przypadku Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych, na bazie tych informacji, które otrzymujemy od organizacji, łącznie z budżetem na zaproponowane działania. Na tej podstawie przygotowujemy oferty.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WojciechZiemniak">Czyli jeżeli KPRM stwierdził, że wniosek był źle przygotowany, to znaczy to, że to Europejska Unia Wspólnot Polonijnych źle go przygotowała?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ZenonaBańkowska">Nie potrafię tego w ten sposób ująć.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WojciechZiemniak">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#WojciechZiemniak">Teraz projekty sportowe – bo sport to jest moja domena, i polonijny, i krajowy. Jest 8 projektów. Ale 8 projektów… To nic nam nie mówi, tak do końca. Czy można by… Bo 8 to jest mało. Jakie to były te projekty? Kwota jest dosyć duża jak na 8 projektów. Czy one wszystkie są realizowane? I czy można by wiedzieć, jakie to są projekty? I czy… Bo one są… No właśnie, jakie to są i czy to są projekty realizowane w kraju, czy w organizacjach polonijnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ZenonaBańkowska">W kraju i za granicą. To są projekty realizowane w kraju – chociażby jeszcze cały czas są przed nami igrzyska polonijne zimowe, które są zaplanowane w grudniu… I to jest największa niewiadoma, zobaczymy, czy się odbędą. Są to też wydarzenia takie chociażby jak Polonijne Igrzyska Młodzieży Szkolnej im. Jana Stypuły w Łomży, to jest np. Międzynarodowy Turniej Piłki Nożnej „Young Football Cup” czy Międzynarodowy Polonijny Turniej Piłki Siatkowej w Gdyni. No, mogłabym tak tutaj wymieniać… To są np. międzynarodowe biegi im. Ireny Szewińskiej, które są wydarzeniem z pewną już tradycją …</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WojciechZiemniak">I one w tym roku się odbyły?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#ZenonaBańkowska">Nie, w tym roku się nie odbyły.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WojciechZiemniak">No właśnie. A ja pytam o ten rok. Bo tutaj jest napisane, że w tym roku jest 8 projektów i chodzi mi o te 8 projektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#ZenonaBańkowska">Które się odbywają?</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#WojciechZiemniak">Tak.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#ZenonaBańkowska">To ja już panu mówię. To, co się na pewno odbywa, to np. Międzynarodowy Polonijny Festiwal Biegowy w Ostródzie, który został przeniesiony ze względu na ograniczenia, które zostały wprowadzone… Te, które wymieniłam, to albo są realizowane, albo są przed nami. Mamy też np. wsparcie klubów, klubu Polski… przepraszam, wsparcie klubu piłki nożnej „Polonica” FC w Argentynie. I to też nazywamy projektem, to jest wsparcie klubu.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WojciechZiemniak">A czy było więcej projektów zgłaszanych? Czy w ogóle inne stowarzyszenia w Polsce lub polonijne zgłaszały ich więcej, a tylko 8 jest realizowanych? Czy było więcej tych wniosków do „Wspólnoty”?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#ZenonaBańkowska">Wiele organizacji, które aplikowały, zwłaszcza o wydarzenia sportowe, na etapie składania oferty rezygnowało z powodu ograniczeń, a więc te, które są… Jesteśmy w stałej łączności z tymi organizacjami polonijnymi, ponieważ nie tylko w sporcie, ale też w innych obszarach sytuacja jest dość dynamiczna, i nawet te projekty, które zostały zgłoszone w ofertach… Czasami organizacje zgłaszają niemożliwość zrealizowania projektów. Tak że sytuacja w tym roku jest skomplikowana z różnych powodów. Pandemia mocno wpływa na charakter projektów, ale też na to, jakie projekty składane przez organizacje znalazły się w ofertach.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#WojciechZiemniak">Ja tylko odniosę się do słów pani dyrektor. Przed chwilą pani powiedziała, że jeszcze wiele jest przed nami. No, mamy jeszcze miesiąc i do tego mamy obostrzenia. To jakie to są projekty, które będą realizowane jeszcze w tym miesiącu? Bo tak to padło z ust pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ZenonaBańkowska">Igrzyska zimowe, które są…</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#WojciechZiemniak">No to tak.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#ZenonaBańkowska">…w grudniu, biegi w Ostródzie i… I tyle na chwilę obecną mogę powiedzieć, tak bez przygotowania. Ale mogę przygotować informację precyzyjną, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#WojciechZiemniak">I ostatnie już pytanie, krótko. Jest taki projekt: „Polonia – łączy nas sport”. Co to jest za projekt?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZenonaBańkowska">„Polonia – łączy nas sport” to jest nazwa oferty łączącej te wszystkie aktywności.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WojciechZiemniak">Ale kto ją składał? Bo tu jest, że z KPRM, a te, które omawialiśmy, są z Ministerstwa Sportu. Czyli to są zupełnie odmienne… Czyli żeby nie mylić… Bo te 8, które były przed chwilą wymieniane i któreśmy omawiali, są osobno finansowane z Ministerstwa Sportu, a projekt „Polonia – łączy nas sport” jest finansowany z KPRM. I kto go…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#ZenonaBańkowska">„Polonia… To ja już może wyjaśnię, na czym polega różnica. „Polonia – łączy nas sport” to jest nazwa oferty złożonej do KPRM przez Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”. Obejmuje ona nie tylko organizację wydarzeń, ale też wsparcie funkcjonowania klubów sportowych w różnych częściach świata – a więc to jest duży projekt, obejmujący nie tylko finansowanie kilku wydarzeń. Te wydarzenia, o których mówimy, w części są finansowane np. przez KPRM, a w części – przez Ministerstwo Sportu. Ponieważ są to duże wydarzenia, to często budżet, który jest przygotowany… Dbając o to, żeby nie było podwójnego finansowania, zwracamy się o dofinansowanie do różnych instytucji, plus do sponsorów prywatnych, ponieważ są to działania wysokobudżetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WojciechZiemniak">To ja mam prośbę o informację na piśmie o tym tytule „Polonia – łączy nas sport”. Gdybym mógł dostać taką informację o tym, jak to się składa… Bo myślę, że tych parę słów nie do końca mnie… A trochę na tym… Dobra, prosiłbym o informację na piśmie o tym projekcie. Bo pani wspomniała, że te projekty dodatkowe z Ministerstwa Sportu… Ale już te pieniądze z Ministerstwa Sportu nie są tu uwzględnione, czyli dodatkowa pula na ten tytuł „Polonia – łączy nas sport”, poza tą kwotą 755 tysięcy… Tak że proszę o wyjaśnienie na piśmie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#ZenonaBańkowska">Dobrze, przygotujemy to.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#WojciechZiemniak">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dziękuję panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Pan senator Gogacz.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#StanisławGogacz">Pytanie o to już zostało zadane, ale ja jeszcze je rozwinę. Mianowicie w listopadzie 2015 r. faktycznie wmurowywany był kamień węgielny pod Dom Polski we Lwowie, i to jeszcze minister Schetyna jako minister spraw wewnętrznych… jako szef polskiej dyplomacji tym kierował. I to pytanie, które już zostało zadane, ono jest bardzo ważne, dlatego że… Wtedy w przemówieniach czy też w ogólnym odbiorze było to przedstawiane tak, że ten Dom Polski tam będzie, bo tego domu tam brakuje, no i że ten Dom Polski bardzo szybko powstanie. Mówiło się nawet o 2–3 latach. To jest sprawa honorowa dla Polski. I sytuacja wydaje mi się o tyle dziwna, że stosunki polityczne między Polską a Ukrainą są przecież dobre. To nie jest po prostu sytuacja taka, jaka dotyczy innego, sąsiedniego kraju, taka, jaka jest na Białorusi. Tu są dobre kontakty. A więc co stoi na przeszkodzie, ażeby ten Dom Polski jednak został otwarty? Poproszę o odpowiedź na piśmie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#ZenonaBańkowska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Rozumiem, że to też będzie na piśmie.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#ZenonaBańkowska">Tak.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Czy panie i panowie senatorzy chcą zadać dodatkowe pytania?</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Skoro nie, to na tym skończymy. I rzeczywiście proszę przekazać panu prezesowi, że w stosunkowo krótkim czasie zaprosimy prezesa „Wspólnoty”, żeby kontynuować dyskusję na temat działalności. Chcielibyśmy też wiedzieć, jak wygląda ta procedura odmowy, jak jest uzasadniana wtedy, kiedy… szczególnie w sytuacji, w której „Wspólnota” rekomenduje decyzję pozytywną, a dochodzi do decyzji negatywnej.</u>
<u xml:id="u-62.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-62.5" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JanBadowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JanBadowski">Rzeczywiście to jest tak, że wnioski czy oferty realizacji zadania publicznego wpływają do nas, my je rozpatrujemy i w momencie, kiedy one są rozpatrywane, powstaje karta oceny, w której są uzasadnienia co do wszystkich decyzji.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#JanBadowski">Tutaj od razu, Panie Senatorze, pozwolę sobie przywołać przypadek – bo zostało to wywołane – Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych. Nasze uzasadnienie odmowy jest takie: działanie nie zostało wystarczająco uzasadnione, rezultaty tego działania nie są satysfakcjonujące. Zgodnie z ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie wykonywane zadanie i każde działanie powinno mieć swój rezultat, który jest mierzalny i który uda się udowodnić. W przypadku tego działania mamy opis taki: dofinansowanie kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia oraz programowych kosztów pobytu przedstawicieli Polonii biorących udział w ważnych wydarzeniach. Biorąc pod uwagę, po pierwsze, ogólność tego zapisu, po drugie, sytuację covidową, to, że podróże po świecie nie są zalecane i to działanie byłoby trudne do zrealizowania, a także to, że nie ma tutaj żadnego rezultatu tego działania, poza samym pobytem działacza polonijnego w Polsce, pan minister Dziedziczak przychylił się do tego, co było w karcie oceny, i negatywnie zarekomendował to akurat działanie. Tak że wszystkie przypadki działań, które zostały przez nas zakwestionowane, posiadają swoje uzasadnienia i jesteśmy w stanie je przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">A kto decyduje o karcie oceny?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JanBadowski">Kartę oceny przygotowuje zespół oceniający, który posiłkuje się, po pierwsze, opiniami placówek dyplomatycznych i centrali MSZ, po drugie, wszystkich resortów, które zajmują się tematem, czyli to jest ministerstwo kultury, Ministerstwo Edukacji Narodowej, w zależności od tematyki projektu…</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Czyli to jest zespół międzyresortowy pod auspicjami ministra Dziedziczaka?</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#JanBadowski">To jest zespół składający się z pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, różnych komórek, między innymi finansowych, prawnych. Jest to taki zespół, który wieloaspektowo…</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Czyli nie jest to zespół międzyresortowy?</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#JanBadowski">Nie jest międzyresortowy, ale posiłkujemy się opiniami resortów, które mają tutaj dużo do powiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">No, my stanowisko KPRM i pana ministra Dziedziczaka znamy, nas interesuje wyjaśnienie tej różnicy zdań między rekomendacją projektu przez „Wspólnotę” a odmową ze strony KPRM.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#JanBadowski">Panie Przewodniczący, procedura…</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Ale to nie jest pytanie do pana…</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#JanBadowski">Tak, to nie jest pytanie do nas.</u>
<u xml:id="u-66.4" who="#KazimierzMichałUjazdowski">…do ministra Dziedziczaka, a nie do pana…</u>
<u xml:id="u-66.5" who="#JanBadowski">. My rozpatrujemy to, co do nas wpływa – czyli jeśli „Wspólnota”…</u>
<u xml:id="u-66.6" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Ocenę KPRM znamy.</u>
<u xml:id="u-66.7" who="#JanBadowski">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-66.8" who="#KazimierzMichałUjazdowski">A teraz… Ale my zajmujemy się stanowiskiem „Wspólnoty” i chcemy je wyświetlić.</u>
<u xml:id="u-66.9" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-66.10" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
<u xml:id="u-66.11" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 03</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>