text_structure.xml
45.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 10</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Środowiska Józef Łyczak</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefŁyczak">Myślę, proszę państwa, że już możemy zaczynać, bo jesteśmy w komplecie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JózefŁyczak">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Środowiska, wspólnie z Komisją Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JózefŁyczak">Na wstępie odczytam formułkę: w związku z tym, że będziemy rozpatrywali ustawę, proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonywujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Nie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JózefŁyczak">A więc przechodzimy do dalszych prac.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JózefŁyczak">Serdecznie witam osoby biorące udział, głównie zdalnie: pana podsekretarza stanu Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego; głównego specjalistę ds. legislacji, panią Magdalenę Piątek; z Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami panią Monikę Sekułę, pana Piotra Świata, panią Joannę Bukowską i panią Sylwię Krylowicz; z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pana Marcina Jamiołkowskiego; z Ministerstwa Aktywów Państwowych pana Ryszarda Haczka, oraz 2 panów profesorów obecnych na sali – pana Krzysztofa Zarębę z Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój” i pana Marka Gromca, eksperta Komisji Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JózefŁyczak">Witam panie i panów senatorów obecnych na sali, witam również panie i panów senatorów obradujących zdalnie, chociaż osobiście uważam, proszę państwa, że świętym obowiązkiem senatorów, jeżeli są zdrowi, jest branie udziału w obradach tutaj, w Senacie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JózefŁyczak">I przechodzę do dalszego procedowania.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JózefŁyczak">Tematem dzisiejszego spotkania jest procedowanie ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw – druk senacki nr 369.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JózefŁyczak">Zasadniczym celem ustawy jest dopełnienie transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/410 z 14 marca 2018 r.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JózefŁyczak">Jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych przez dyrektywę jest powołanie do życia tzw. Funduszu Modernizacyjnego. Działalność tego funduszu została zaplanowana na lata 2021–2030, a jego najważniejszym celem jest wsparcie wykonania celu redukcji gazów cieplarnianych o 40% w 2030 r. w stosunku do 1990 r. Aktywny udział w tym procesie będzie brała również Polska, bo to będzie dotyczyło głównie 10 państw Europy Wschodniej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JózefŁyczak">Ale w związku z tym, że jest to projekt rządowy, poprosiłbym o opinię i o zajęcie stanowiska pana ministra Czetwertyńskiego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JózefŁyczak">Słyszymy się, Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Tak.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JózefŁyczak">To ja dziękuję. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję za możliwość przedstawienia tego projektu dzisiaj. Pan przewodniczący już wspomniał o nazwie i o tym, że to jest projekt, który dopełnia transpozycję dyrektywy ETS w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">I od razu, uprzedzając ewentualne zarzuty o opóźnieniu wdrożenia dyrektywy, podkreślam, że właśnie to jest dopełnienie tej transpozycji. Ogromna większość przepisów z dyrektywy ETS została już uchwalona przez parlament w 2019 r., a brakujące przepisy dotyczą przede wszystkim Funduszu Modernizacyjnego. Nie mogliśmy wcześniej określić tych zasad, gdyż wszystkie akta delegowane na poziomie unijnym nie zostały jeszcze przyjęte. Taki akt został przyjęty latem zeszłego roku i wtedy mogły ruszyć przygotowania odpowiednich przepisów w polskim prawie.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Czym jest Fundusz Modernizacyjny? Fundusz Modernizacyjny, tak jak pan przewodniczący wskazał, to jest fundusz, którego beneficjentem są państwa członkowskie o PKB poniżej średniej unijnej, poniżej 60% średniej unijnej, czyli głównie kraje z Europy Środkowo-Wschodniej. To jest fundusz, który ma pomóc w modernizacji energetyki i poprawie efektywności energetycznej w tych państwach członkowskich. Na ten cel zostało przeznaczone 2% całkowitej unijnej puli uprawnień.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Polska jest największym beneficjentem tego funduszu. Szacujemy na podstawie obecnych cen w ETS, że kwoty dostępne dla Polski mogą wynieść nawet ponad 20 miliardów zł w okresie 2021–2030. Tak jak powiedziałem, to są środki, które mają być przeznaczone przede wszystkim na modernizację energetyki w tych państwach członkowskich, czyli: na wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, na ciepłownictwo, na kwestie związane z magazynowaniem energii i modernizacją sieci energetycznych; na – także istotne w naszym regionie – transformacje regionów uzależnionych od stałych paliw kopalnych oraz na efektywność energetyczną w sektorach transportu, budownictwa, rolnictwa i odpadów.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">W tym projekcie rolę zarządcy Funduszem Modernizacyjnym na szczeblu krajowym powierzono Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, korzystając z jego doświadczenia we wdrażaniu tego typu rozwiązań. Na kształt programów priorytetowych, które oczywiście zostaną przygotowane przez narodowy fundusz, będzie miała wpływ powołana Rada Konsultacyjna z przedstawicielami właściwych ministrów, a każdy program priorytetowy będzie zatwierdzany przez ministra właściwego do spraw klimatu przed jego przekazaniem do Europejskiego Banku Inwestycyjnego lub do Komitetu Inwestycyjnego – w zależności od ścieżki, zgodnie z dyrektywą ETS.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Pierwsze projekty zgłoszone przez państwa członkowskie, w tym Polskę, zostaną ocenione już w czerwcu tego roku, więc szacujemy, że będziemy mogli uruchomić pierwsze programy priorytetowe w drugiej połowie tego roku.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Oprócz kwestii związanych z Funduszem Modernizacyjnym pozostałe elementy tego projektu ustawy dotyczą umożliwienia przeprowadzenia dostosowania przydziału uprawnień do emisji dla podmiotów objętych systemem ETS. W oparciu o te przepisy Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami, KOBiZE, będzie mógł co roku dostosować liczbę uprawnień zgodnie z wymogami unijnymi. A więc tam jest szereg szczegółowych rozwiązań umożlwiających wyliczenie przydziału, są także pewne modyfikacje w sposobie przekazywania informacji i wykorzystania w tym zakresie krajowej bazy. I to są wszystko obowiązki, które wynikają z aktów wykonawczych, które zostały przyjęte przez Komisję do dyrektywy ETS w zakresie właśnie przydziału uprawnień.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Podsumowując: jest to oczywiście bardzo istotny projekt, gdyż dopełnia transpozycję dyrektywy ETS, a przede wszystkim tworzy podstawy do wdrożenia i wykorzystania środków finansowych z Funduszu Modernizacyjnego w Polsce na modernizację polskiego sektora energetycznego, na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w Polsce oraz ograniczenie zanieczyszczeń powietrza. Tym samym są to działania, które będą miały bardzo duże znaczenie dla poprawy jakości życia Polaków, ale także stanowią potencjał do pobudzenia rozwoju gospodarczego i przyspieszonej transformacji energetycznej.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">I dlatego zwracam się do państwa z prośbą o rozpatrzenie tej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo panu ministrowi za przedstawioną informację.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefŁyczak">Myślę, że w czasie dyskusji będą również poruszane sprawy, do których pan minister się odniesie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JózefŁyczak">A teraz prosiłbym Biuro Legislacyjne o opinię do tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MirosławReszczyński">Biuro przygotowało opinię do omawianej ustawy, w której podniosło 5 uwag, a 3 z tych uwag skutkują propozycjami poprawek.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MirosławReszczyński">Pierwsza z uwag dotyczy art. 1 pktu 2. W przedmiotowym przepisie uzupełnia się przepis art. 2 pktu 3 lit. j ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – na potrzeby tej wypowiedzi nazwę ją ustawą ETS – jedynie poprzez wprowadzenie zwrotu: „z zastrzeżeniem art. 95a”. Tu podkreślamy, że posługiwanie się zwrotem „z zastrzeżeniem” przy formułowaniu przepisów zawierających odesłanie nie jest rekomendowaną techniką legislacyjną. Przepisy takie co do zasady nie wyrażają w zakresie takiego odesłania treści normatywnej. Ich celem jest wyłącznie poinformowanie interpretatora o przepisie szczególnym albo o przepisie modyfikującym. Przepisy te jedynie ułatwiają interpretację prawną przepisów.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MirosławReszczyński">W związku z powyższym proponujemy, ażeby Wysokie Komisje rozważyły usunięcie z ustawy nowelizującej zmiany w art. 1 w pkcie 2 ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MirosławReszczyński">Druga uwaga dotyczy art. 1 pktu 19 lit. a w zakresie art. 49 ust. 2d ustawy ETS. Przepis art. 49 ust. 2d przewiduje, że środki uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji przekazuje się na wyodrębniony rachunek bankowy narodowego funduszu w wysokości: 4 milionów w roku 2021, 6 milionów w roku 2022 i 8 milionów rocznie w latach 2023–2030. My tu wskazujemy, że przepis ten został umiejscowiony w przepisach merytorycznych ustawy ETS, a tymczasem, co podnosimy, jest to przepis specjalny o charakterze czasowym. Tym samym należałoby go zamieścić wśród przepisów przejściowych opiniowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#MirosławReszczyński">W tym zakresie biuro nie przygotowało propozycji poprawki.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#MirosławReszczyński">Trzecia uwaga dotyczy art. 1 pktu 21 w zakresie art. 50g ust. 2 ustawy ETS. Przepis art. 50g ust. 2 przewiduje, że w zakresie, w jakim dofinansowanie stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zastosowanie mają szczegółowe warunki udzielania tej pomocy lub pomocy de minimis. Mu tu podkreślamy, że naszym zdaniem przepis przywołanego ust. 2 nie ma charakteru normatywnego, a powtarza jedynie to, co wynika z powszechnie obowiązujących przepisów dotyczących udzielania pomocy publicznej. Wydaje nam się również, że nie jest sformułowany zgodnie z zasadami techniki prawodawczej odnoszącymi się do formułowania przepisów zawierających odesłania.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#MirosławReszczyński">W związku z powyższym proponujemy, ażeby w art. 1 w pkcie 21 w art. 50g skreślić ust. 2.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#MirosławReszczyński">Uwaga czwarta skutkuje propozycją poprawki. Mamy propozycję poprawki do art. 1 pktu 32 i art. 1 pktu 36 opiniowanej ustawy. Celem tej poprawki jest ujednolicenie terminologii stosowanej w ustawie. Myślę, że to jest poprawka redakcyjna. Na tym kończę kwestie związane z tą uwagą.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#MirosławReszczyński">Ostatnia uwaga dotyczy art. 28 pktu 1 ustawy nowelizującej, który przewiduje, że przepisy dotyczące krajowego systemu wdrażania Funduszu Modernizacyjnego oraz dostosowania liczby uprawnień do emisji dla prowadzących instalację w okresie rozliczeniowym 2021–2030 wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Podkreślenia wymaga to, że, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, akty normatywne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia. Odstąpienie od zasady co najmniej 14-dniowego okresu vacatio legis, o którym mowa w art. 4 ust. 2 przywołanej ustawy, jest dopuszczalne tylko w szczególnych okolicznościach, tzn. gdy przemawia za tym inna wartość konstytucyjna. Prawodawca ma ponadto obowiązek uzasadnić takie odstępstwo w uzasadnieniu danego aktu, wskazując, jakie wartości przemawiają za zastosowaniem takiego rozwiązania. Podkreślenia wymaga, iż przy skracaniu okresu vacatio legis wartość konstytucyjna związana z vacatio legis musi ustąpić innej, donioślejszej wartości konstytucyjnej. W uzasadnieniu przedmiotowej ustawy nie uczyniono zadość wskazanym powyżej wymogom.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#MirosławReszczyński">Ta uwaga również nie skutkuje propozycją poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo panu mecenasowi, panu legislatorowi.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JózefŁyczak">I proszę pana ministra o zajęcie stanowiska w stosunku do proponowanych przez Biuro Legislacyjne zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo za te uwagi.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Myślę, że 3 pierwsze uwagi Biura Legislacyjnego mają taką wspólną cechę, że one proponują zmianę przepisu, który de facto ułatwia czytanie tej ustawy. Może nie jest potrzebne przypominanie o istnieniu art. 90a, ale wspomnienie o tym artykule nie przeszkadza i znacząco ułatwia czytanie. Podobnie jest z poprawką nr 2. Umiejscowienie tych norm w przepisach epizodycznych spowodowałoby, że już byśmy ich nie widzieli w tekście jednolitym ustawy, co znowu utrudniłoby odbiorcom tych norm korzystanie z tekstu jednolitego. Podobnie jest, jeśli chodzi o kwestię pomocy publicznej i poprawki nr 3. Wydaje się, że proponowany tekst właśnie ułatwia i zwiększa czytelność tej ustawy. A co do ogólności odesłania do przepisów dotyczących pomocy publicznej to jest ich bardzo dużo, więc taka pełna enumeratywna lista byłaby już zbyt długa.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">W kwestii poprawki redakcyjnej, jak pan legislator podkreślił, z uwagi czwartej wydaje nam się, że lepiej jest zostawić sztywny termin 7-dniowy dla KOBiZE. Chodzi o to, żeby nie określił on krótszego niż 7 dni terminu. Rzecz jasna operator może wręczyć informacje wcześniej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">A jeśli chodzi o termin wejścia w życie, to chciałbym podkreślić, że, po pierwsze, większość rozwiązań, które się tutaj znajdują, jest doskonale znana, bo one wynikają z aktów prawa unijnego, a po drugie, jest bardzo istotne dla dobrego funkcjonowania tych pierwszych naborów, żeby administracja też mogła złożyć w odpowiednim terminie…</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">…Uczestniczyć w tych procedurach zatwierdzenia pierwszych projektów w Funduszu Modernizacyjnym, więc szybkie wejście w życie jest istotne dla szybkiego uruchomienia środków z Funduszu Modernizacyjnego dla potencjalnych beneficjentów. A ci potencjalni beneficjenci będą mieli odpowiedni czas na przygotowanie się do złożenia wniosków w ramach programów priorytetowych, bo przewidujemy, że pierwsze programy priorytetowe, jeśli decyzje zostaną podjęte przez EBI i Komitet Inwestycyjny w czerwcu, będą mogły być uruchomione w III kwartale tego roku. Tak więc beneficjenci będą jeszcze mieli czas, żeby się zapoznać z dokładnymi zasadami.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Podsumowując: proponujemy odrzucenie tych wszystkich propozycji poprawek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefŁyczak">Ewentualnie jeszcze wrócimy do tego przed głosowaniami.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JózefŁyczak">A teraz otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JózefŁyczak">Jako pierwszy prosił o głos pan senator Komarnicki – zdalnie.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WładysławKomarnicki">Dzień dobry, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WładysławKomarnicki">Tu Komarnicki.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WładysławKomarnicki">Chciałbym zadać 2 pytania, Panie Ministrze, jeżeli pan pozwoli.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WładysławKomarnicki">Przez ostatnie kilka lat rząd Prawa i Sprawiedliwości miał w swojej dyspozycji bezpłatne pozwolenia na emisję. One miały być przeznaczone na wsparcie restrukturyzacji energetycznej w głównych zakładach energetycznych w Polsce. Mam do pana pytanie, Panie Ministrze: czy to prawda, że rząd, zamiast wspierać restrukturyzację energetyczną, sprzedawał te pozwolenia na rynku, zwłaszcza w zeszłym roku? I na jaką kwotę? To tak przy okazji. Bo zgodnie z szacunkami, które gdzieś tam wyczytałem, to jest między 10 a 12 miliardów zł. I chciałbym się również dowiedzieć, ile tych bezpłatnych pozwoleń na emisję rzeczywiście zostało skierowanych do spółek energetycznych i w jaki sposób one zostały wykorzystane. Bardzo bym prosił o zestawienie dotyczące tego, co się stało z tymi bezpłatnymi zezwoleniami na emisję.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#WładysławKomarnicki">Jeżeli, Panie Ministrze, to jest skomplikowana sprawa, to będę szczęśliwy, gdy dostanę odpowiedź na piśmie. Bo to jest ważny temat i wielu ludzi się nim interesuje.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#WładysławKomarnicki">I, Panie Ministrze, drugie pytanie: o ile wzrośnie cena energii w najbliższym czasie i jak długo jeszcze jesteście państwo w stanie chronić Polaków, jeżeli chodzi o jakość rekompensaty związanej z tym, co się dzieje? A wiemy, że energia jest w Polsce droższa niż w Niemczech. Ja jestem z pogranicza i wiem, jakie są różnice. Ja tu oczywiście nie myślę o rekompensacie fizycznej, tylko tej inwestycyjnej – pochodnej tej fizycznej – którą powinniście jednak przeprowadzić i zrealizować, bo wiele takich deklaracji na posiedzeniach naszej komisji gospodarki i innowacji słyszałem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JózefŁyczak">Kolejnych senatorów obradujących z nami zdalnie, którzy będą zabierali głos, bardzo proszę, ażeby przybliżyli się do mikrofonu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JózefŁyczak">Panie Ministrze, przyjmiemy taką formułę, że po każdym głosie będę prosił pana o ustosunkowanie się.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JózefŁyczak">I teraz tak jest. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Jeśli chodzi o kwestię bezpłatnych uprawnień dla energetyki, to te uprawnienia były przydzielane spółkom energetycznym na podstawie Krajowego Planu Inwestycyjnego, który został zatwierdzony w roku 2013. Nie było możliwości aktualizacji tego planu w następnych latach, tak że ten stan, który został zamrożony w 2013 r., nie mógł być zmieniany. To, że projekty, które zostały zgłoszone przez spółki, okazały się nie mieć racji bytu ekonomicznie czy technologicznie po 7 latach, spowodowało, że w niektórych przypadkach spółki zrezygnowały z części projektów, które miały być zrealizowane. W związku z tym bezpłatne uprawnienia nie były przydzielane tym spółkom i zgodnie z przepisami dyrektywy państwo miało wtedy obowiązek je sprzedać – właśnie w razie niewykorzystania przez spółki. I rzeczywiście w zeszłym roku, z tego co pamiętam, to była kwota 50 milionów uprawnień, które były w ten sposób sprzedane na aukcjach.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Jeśli chodzi o różnice cen między Polską a Niemcami, to w Niemczech jest tańsza cena hurtowa, tylko że nikt nie płaci ceny hurtowej, oprócz firm energetycznych. Obywatele płacą cenę, która uwzględnia też…</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">…Wszystkich kosztów opłat dystrybucyjnych itd., itd. Jeśli się uwzględni te wszystkie opłaty, to ten koszt w Niemczech jest kilkakrotnie większy dla obywatela, niż jest w Polsce. Dlatego że w Niemczech podjęto decyzję o tym, żeby finansować koszty transformacji właśnie kosztem wyższych opłat dla obywateli, utrzymując niższe koszty dla przemysłu. My, przygotowując politykę energetyczną, przygotowaliśmy scenariusz, który pozwala na minimalizację kosztów tej transformacji dla całej gospodarki i uwzględnia nie tylko cenę hurtową, nie tylko koszt inwestycji w nowych mocach wytwórczych, ale całkowity koszt funkcjonowania systemu energetycznego, czyli także koszty środowiskowe, koszty związane z rozwojem sieci, z utrzymaniem tych sieci, które są potrzebne do dostarczenia prądu. Bo na końcu to jest ten całkowity koszt, który musi ponosić społeczeństwo. I ścieżka, którą przyjęliśmy w „Polityce energetycznej Polski do 2040 r.”, właśnie pozwala na minimalizację tych kosztów w tym horyzoncie czasowym i też na zapewnienie konkurencyjności polskiej gospodarce. Chodzi też o dostarczanie prądu po konkurencyjnych cenach dla naszego społeczeństwa i…</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JózefŁyczak">O głos prosiła pani senator Jolanta Hibner.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JolantaHibner">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JolantaHibner">Witam wszystkich serdecznie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JolantaHibner">Panie Ministrze, powstaje nowe ciało, Rada Konsultacyjna Funduszu Modernizacyjnego, która ma współpracować z ministrem do spraw klimatu w zakresie projektów programów priorytetowych i ma przyjmować to wszystko w formie uchwały. Oczywiście związane są z tym koszty funkcjonowania tej rady. A więc będę miała pierwsze pytanie: jakie to będą koszty finansowane z budżetu państwa?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JolantaHibner">I następna sprawa: jaką rolę w takim razie przyjmuje operator funduszu, działający poprzez zarząd narodowego funduszu ochrony środowiska, który również ma sporządzać listy programów priorytetowych, uzgadniać te programy, opracowywać i przedkładać ministrowi do spraw klimatu wszystkie rzeczy związane z tymi programami? Czy nie uważacie państwo, że to jest powielenie, że to są nowe stanowiska dla osób z prawie każdego ministerstwa? Bo tu jest 15 przedstawicieli tych ministerstw, którzy właściwie nie wiadomo, jaką rolę… No bo będzie podejmowana uchwała, a narodowy fundusz to wszystko i tak będzie później obrabiał. A nawet wcześniej, bo właściwie to jeżeli narodowy fundusz ma wszystkie rzeczy przygotowywać dla ministra, to musi to zrobić wcześniej, czyli musi przeprowadzić konsultacje, sprawdzić, ustalić priorytety itd. I dla mnie to jest powielenie tego samego zadania. Czy państwo nie uważacie, że w sytuacji, kiedy w tej chwili tak dużo jest różnych wydatków na przedsięwzięcia inwestycyjne, nie powinno się tworzyć nowych struktur właściwie powielających prace…</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JolantaHibner">…Działających operatorów. Na przykład, tak jak w tym przypadku, operatora funduszu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JózefŁyczak">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo za to pytanie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rada Konsultacyjna nie będzie generowała specjalnych kosztów, oprócz kosztu wysyłania maila z zaproszeniem jej członków. Nie będzie żadnego dodatkowego wynagrodzenia. Ono nie jest przewidywane dla jej członków. Rada Konsultacyjna jest organem doradczym, który ma wytyczyć pewne kierunki działalności Funduszu Modernizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Zaś programami priorytetowymi w szczegółach i później organizacją naborów ma się zajmować narodowy fundusz ochrony środowiska, który będzie się więc zajmował tą operacyjną działalnością, procedowaniem wniosków itd.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rada Konsultacyjna ma tutaj tylko rolę doradczą. Jest organem doradczym ministra klimatu, jeśli chodzi o określenie właściwych kierunków działania funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JózefŁyczak">Kolejnym zabierającym głos będzie pan senator Pęcherz.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanuszPęcherz">Panie Ministrze, ja mam pytanie związane z kwotą 20 miliardów zł. Tak się składa, że bardzo dużo…</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JózefŁyczak">Zapraszamy bliżej mikrofonu.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JanuszPęcherz">No, jest jakiś problem, ale ja już robię wszystko, żeby być słyszalny.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JanuszPęcherz">W ostatnim okresie bardzo dużo mówiliśmy na posiedzeniach komisji, ale pan minister także wypowiadał się na ten temat, o polskiej polityce energetycznej do 2040 r. Jeżeli popatrzymy na to, co zapisano w streszczeniu tegoż dokumentu, to widać, że na krajową transformację energetyczno-klimatyczną tylko do 2030 r. skierowanych zostanie ok. 260 miliardów zł ze środków unijnych i krajowych. I tak: w ramach polityki spójności prawie 80 miliardów, dokładnie 79, a w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności prawie 98 miliardów. Dalej są nowe punkty i dochodzimy do pktu: „nowych instrumentów, np. Funduszu Modernizacyjnego oraz krajowego funduszu celowego”.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#JanuszPęcherz">Czyli jeżeli popatrzymy na kwotę 260 miliardów i 20 miliardów z Funduszu Modernizacyjnego, to widać, że jest to mniej niż 10% środków, które nam są potrzebne do zmiany polityki… do tego wszystkiego, co w polityce energetycznej chcemy uzyskać do 2030 r., a następnie do 2040 r.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#JanuszPęcherz">Czy mamy jakiś taki plan koordynacyjny? Bo znowu jest to ciało, o którym pani senator Hibner przed chwilą mówiła. Narodowy fundusz będzie odpowiadał. Nie wiem, czy jest przygotowany do tego, ale to jest inne zagadnienie. I czy my mamy skorelowane wydawanie środków? Bo tu 20, tam 80, tam 30 itd., itd. i ja już czuję, że za dużo tych środków… I pewnie nie do końca będziemy nad nimi panowali i wydatkowali je racjonalnie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JózefŁyczak">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Rzeczywiście środki są dostępne z bardzo różnych źródeł. I te wszystkie środki mają trochę inną charakterystykę. Bo trochę inne są zasady wydawania tych środków, a trochę inny jest zakres projektów, które można realizować w poszczególnych istniejących instrumentach. Oczywiście bierzemy to pod uwagę, planując wydatkowanie tych środków. I dlatego, z powodu istniejących ograniczeń, np. planujemy, że w Funduszu Modernizacyjnym będzie duży nacisk na inwestycje związane z ciepłownictwem, z poprawą efektywności energetycznej – na tego typu inwestycje. Oczywiście zapewniamy też linię demarkacyjną, jeśli chodzi o nasze działania, po to żeby programy modernizowane w Funduszu Modernizacyjnym się nie zazębiały, tylko właśnie były komplementarne z programami, które będą realizowane ze środków spójności, ze środków Krajowego Planu Odbudowy, ze środków własnych NFOŚ. Na przykład planujemy, że w ciepłownictwie ciepłownie i elektrociepłownie do 50 MW będą finansowane z Krajowego Planu Odbudowy, a powyżej – z Funduszu Modernizacyjnego. Tak więc planujemy taką linię demarkacyjną, po to żeby właśnie zapewnić komplementarność działań we wszystkich tych instrumentach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JózefŁyczak">O dodatkowy głos prosił pan Komarnicki.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WładysławKomarnicki">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WładysławKomarnicki">Wprawdzie do pana ministra miałem 2 pytania, ale pan senator Janusz Pęcherz mnie ubiegł i już jedno pytanie zadał. Zostało jeszcze jedno pytanie, które chciałbym zadać – takie trochę regionalne.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#WładysławKomarnicki">Panie Ministrze, jakie środki finansowe są przeznaczone na wytwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w ciepłownictwie w województwie lubuskim? Ja jestem senatorem ziemi gorzowskiej. I jak wygląda konsultacja dotycząca transformacji regionów uzależnionych od stałych paliw kopalnych? Oczywiście interesuje mnie też województwo lubuskie. I jak wygląda planowanie dotyczące magazynowania energii i modernizacji sieci energetycznych? O tym zawsze na posiedzeniach naszej komisji mówimy i zwracamy uwagę na to, w jakiej jesteśmy sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JózefŁyczak">Były konkretne pytania. Panie Ministrze, proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Jeżeli chodzi o kwestie związane ze sprawiedliwą transformacją, przygotowaniem i wydatkowaniem środków z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, to środki te będą wydatkowane na podstawie terytorialnych planów sprawiedliwej transformacji, które zostały przygotowane w regionach przez marszałków, a obecnie są konsultowane. Tam są właśnie określone priorytetowe kierunki.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Jeżeli zaś chodzi o środki z Funduszu Modernizacyjnego dla poszczególnych regionów, to my nie przewidujemy w tej chwili w Funduszu Modernizacyjnym programów regionalnych, tylko raczej programy tematyczne. To, ile będzie realizowanych projektów w danym regionie, będzie też zależało od tego, jakie projekty z tych regionów zostaną zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Jeżeli chodzi o ciepłownictwo i wykorzystanie źródeł odnawialnych w ciepłownictwie, to jest to oczywiście bardzo istotny kierunek działania. Będzie on też obecny w tych programach, które będziemy rozwijać w Funduszu Modernizacyjnym, bo celem tych projektów jest właśnie redukcja oddziaływania na środowisko tych systemów ciepłowniczych i też przejście na efektywne systemy ciepłownicze, po to żeby były w stanie cały czas dostarczać ciepło w tych miejscowościach po rozsądnych cenach i przy minimalnym obciążeniu dla środowiska. A więc jak najbardziej inwestycje w OZE będą takimi inwestycjami, które będą mogły być realizowane w Funduszu Modernizacyjnym w sektorze ciepłownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JózefŁyczak">O głos prosi obecny na sali pan senator Lamczyk.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławLamczyk">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#StanisławLamczyk">Panie Ministrze, wiadomo, że w gazach cieplarnianych najwięcej jest dwutlenku węgla, CO₂. To są miliardy ton. Wydaje mi się – o ile dobrze pamiętam – że na Ziemi jest emitowane ok. 70 miliardów t rocznie. I teraz właśnie kraje Unii Europejskiej, jak również Ameryka przygotowują się do wychwytywania tych właśnie gazów cieplarnianych. Bo one się gromadzą w wielkiej ilości wokół naszej planety. Czy Polska też do tego przystąpi? Chodzi o urządzenia, dzięki którym ten gaz cieplarniany, CO₂, będzie wychwytywany.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuje bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Dziękuję bardzo za pytanie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">To znaczy, innowacje technologiczne są niezmiernie ważne, jeżeli chodzi o osiągnięcie naszych celów. I rzeczywiście dla tych wszystkich emisji, których z różnych względów nie będziemy w stanie zredukować, jest możliwość wychwytywania i później wykorzystania bądź składowania CO₂. I to są rozwiązania, które mogą się okazać bardzo istotne dla niektórych sektorów. Dzisiaj wydaje się, że redukcja emisji jest wciąż tańszym rozwiązaniem niż wychwytywanie CO₂, ale to jak najbardziej jest kierunek rozwojowy, w który my też będziemy chcieli inwestować. Jeżeli będą takie projekty, to będziemy je też promować. Jest specjalny fundusz, przewidziany w dyrektywie ETS, który wspiera dokładnie tego typu innowacyjne rozwiązania. To jest Fundusz Innowacyjny, do którego można zgłosić projekty z całej Unii. Do tej pory były ogłoszone 2 nabory – jeden dla większych projektów, drugi dla mniejszych projektów. W obu naborach wzięły udział polskie projekty. Nie wiem, czy był akurat projekt w tym zakresie, ale będą organizowane kolejne nabory w następnych latach. I to jak najbardziej jest kierunek, w który mogą się włączyć polskie firmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JózefŁyczak">Jeszcze po raz trzeci pan senator Komarnicki. Chce o coś dopytać.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WładysławKomarnicki">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#WładysławKomarnicki">To już ostatnie moje pytanie dodatkowe. Chcę je zadać, dlatego że nasunął mi pan minister pewną myśl, którą chciałbym się podzielić. A jednocześnie chciałbym, żeby ona była pytaniem.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#WładysławKomarnicki">Panie Ministrze, w Gorzowie Wielkopolskim był fenomenalny program pod tytułem „Kawka”. Pan doskonale wie, że to był jeden z lepszych programów ostatnich lat, jeżeli chodzi o niską emisję w miastach. Żeby nie opowiadać szczegółów… Panie Ministrze, Gorzów Wielkopolski, że tak powiem, z czarnej mapy pogody wypadł na zieloną z tego tytułu.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#WładysławKomarnicki">Jak idą fundusze? Czy nie warto byłoby darować sobie to, że to wymyśliła Platforma z PSL i wrócić do tego? Bo to jest sprawdzona rzecz, tzw. niska emisja. Gotów jestem zaprosić całe ministerstwo energii do Gorzowa na własny koszt, żeby zobaczyło i wróciło do tego programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Zwalczanie niskiej emisji i poprawa jakości powietrza to rzeczywiście bardzo istotne wyzwania. One się też łączą z działaniami, które będziemy podejmować w Funduszu Modernizacyjnym, ale są nieco osobnymi zagadnieniami.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">Ale absolutnie się z panem senatorem zgadzam, że zaangażowanie samorządów lokalnych w walkę o poprawę jakości powietrza jest kluczowe. My to bardzo dobrze widzimy po projektach, które są realizowane przez narodowy fundusz. Tu jest przede wszystkim program „Czyste powietrze”, ale jest też kilka innych programów przyczyniających się do poprawy jakości powietrza. I właśnie w tych lokalizacjach, gdzie samorządy są bardziej aktywne, efekty tych programów są lepsze. Widzimy to też po liczbie wniosków, które są składane w tych miejscach. A więc jak najbardziej aktywne zaangażowanie samorządów jest tutaj kluczowe. I dlatego też uruchomiliśmy program współpracy z gminami – po to żeby gminy mogły się angażować właśnie w dystrybucję środków z programu „Czyste powietrze”, zwiększając tym samym zasięg działania tego programu. A więc absolutnie takie programy są bardzo istotne. Prowadzimy w tej chwili z samorządami jeszcze 2 programy pilotażowe, na Dolnym Śląsku i na Pomorzu, z których będziemy chcieli wyciągnąć wnioski i przygotować program szerszy, krajowy, właśnie przy współpracy z samorządowcami, przyczyniający się do poprawy jakości powietrza w kolejnych miesiącach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JózefŁyczak">Chciałbym zapytać…</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#Gloszsali">Senator Lamczyk jeszcze.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#JózefŁyczak">Aha, jeszcze pan senator Lamczyk prosi o głos.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#JózefŁyczak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławLamczyk">Ja jeszcze mam jedno pytanie do pana ministra. Wiadomo, że przez pandemię jest mniejsza emisja gazów cieplarnianych na całym świecie. Eksperci zachodni mówią, że ta emisja spadła o ok. 30%.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#StanisławLamczyk">O ile według pana ministra ta emisja jest mniejsza w Polsce?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JózefŁyczak">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AdamGuibourgéCzetwertyński">30% to mi się wydaje bardzo dużo. To znaczy, może tak: porównując punktowo miesiąc z tego roku do tego samego miesiąca z poprzedniego roku, ja raczej mam w głowie szacunki w skali globalnej rzędu 7%. Ale to, jak wiadomo, są w tej chwili szacunki. My nie mamy jeszcze szacunków dla Polski, chociaż spodziewam się, że jakiś spadek emisji będzie widoczny. Nie spodziewałbym się jednak, że będzie to aż tak znaczący spadek jak 30%. To będzie raczej kilka procent.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JózefŁyczak">Chciałbym teraz zapytać, czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JózefŁyczak">Skoro nie, to chciałbym podziękować za głosy w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JózefŁyczak">Przechodzimy, proszę państwa, do kolejnego punktu, czyli do głosowań.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JózefŁyczak">Ja rozumiem…</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#JózefŁyczak">Proszę?</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#JózefŁyczak">Rozumiem, Panie Legislatorze, że stanowisko rządu jest takie, jak usłyszeliśmy. Czyli przyjęcie ustawy bez poprawek, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławReszczyński">To znaczy, stanowisko rządu jest takie, że rząd negatywnie ustosunkował się do zgłoszonych przez biuro poprawek.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MirosławReszczyński">Te poprawki, jak rozumiem, nie zostały przez nikogo z państwa senatorów przejęte.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MirosławReszczyński">W związku z powyższym wydaje się, że właściwe byłoby głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, ale ktoś z państwa senatorów ten wniosek musi zgłosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JózefŁyczak">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JózefŁyczak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#JózefŁyczak">Skoro tego wniosku nikt nie złożył i nikt nie przejmuje poprawek, to zarządzam głosowanie w sprawie przyjęcia ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JózefŁyczak">Pytam: kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw bez poprawek? Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#JózefŁyczak">Proszę o zliczenie głosów zdalnych.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#JózefŁyczak">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#JózefŁyczak">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#JózefŁyczak">Proszę o dodanie wyników głosowania zdalnego i podanie ogólnego wyniku.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#Gloszsali">Głosowało 22 senatorów, 17 za, 1 – przeciw, 4 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-38.9" who="#JózefŁyczak">A więc, tak jak słyszeliśmy, zasadnicza większość komisji rekomenduje Wysokiemu Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-38.10" who="#JózefŁyczak">I ostatni punkt, który nam pozostał, to wyznaczenie sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-38.11" who="#JózefŁyczak">Chciałbym bardzo serdecznie podziękować pani Marii Koc, która się zgłosiła i podejmie się tego trudu.</u>
<u xml:id="u-38.12" who="#JózefŁyczak">Jeszcze o głos prosił…</u>
<u xml:id="u-38.13" who="#Gloszsali">Nie, nie.</u>
<u xml:id="u-38.14" who="#JózefŁyczak">Czyli wyczerpaliśmy porządek posiedzenia komisji.</u>
<u xml:id="u-38.15" who="#JózefŁyczak">Serdecznie państwu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-38.16" who="#JózefŁyczak">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-38.17" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 59</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>