text_structure.xml
59.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 33</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, pozwolicie, że rozpoczniemy kolejne posiedzenie Komisji Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZdzisławPupa">W porządku obrad mamy rozpatrzenie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 59, druki sejmowe nr 159 i 175.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, komunikat: uprzejmie informuję, że posiedzenie jest transmitowane przez internet online.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZdzisławPupa">Mam pytanie, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZdzisławPupa">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZdzisławPupa">Serdecznie witam pana ministra Piotra Dziadzia z Ministerstwa Klimatu, sekretarza stanu, głównego geologa kraju, pełnomocnika rządu ds. polityki surowcowej państwa. Witam pana ministra. Jest z nami również pan Piotr Nowak z Ministerstwa Klimatu. Witam szanownego pana dyrektora. Jest z nami pan Paweł Świerk z Ministerstwa Klimatu, radca prawny. Witam szanownego pana. Jest z nami pani Edyta Tuszyńska z Najwyższej Izby Kontroli, doradca prawny w Departamencie Środowiska. Witamy. Jest z nami, jak zawsze, pan Krzysztof Zaręba z Polskiej Izby Gospodarczej, prezes zarządu, oraz pan Marek Gromiec, ekspert Komisji Środowiska. Witamy pana profesora. Witamy również pana Marka Jarentowskiego z Kancelarii Senatu, głównego eksperta ds. legislacji z Biura Legislacyjnego. Pierwszy raz na posiedzeniu Komisji Środowiska…</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarekJarentowski">Tak.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZdzisławPupa">Super.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, żeby nie przedłużać, oddam głos panu ministrowi, aby przybliżył przedmiot ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, uprzejmie proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrDziadzio">Dzień dobry, Szanowni Państwo. Dzień dobry, Panie Przewodniczący. Bardzo dziękuję za udzielenie mi głosu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrDziadzio">Ja mam informację, którą, jak sądzę, państwo doskonale znacie i doskonale jesteście w temacie zorientowani, w zakresie ustawy z przedłożenia poselskiego, posłów Prawa i Sprawiedliwości, do której chciałbym się jako główny geolog kraju, jak również osoba reprezentująca ministra klimatu, odnieść merytorycznie. Szanowni Państwo, troszeczkę przybliżę państwu sytuację, żebyśmy mieli czytelny obraz. Pozwolę sobie przedstawić kilka faktów, które dadzą państwu taką informację wyjaśniającą powód potrzeby wprowadzenia tej ustawy w życie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrDziadzio">Szanowni Państwo, 2 firmy prawie równocześnie w 2012 r. złożyły wnioski koncesyjne na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż surowców w podobnych obszarach. Mówię o tym, żebyśmy sobie…</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PiotrDziadzio">…obraz tej sytuacji ukształtowali. W Ministerstwie Środowiska w 2014 r. zostały przyznane te koncesje, czyli koncesje na poszukiwanie – zaznaczam – i rozpoznawanie dla 2 podmiotów. Wówczas Ministerstwo Środowiska przyznało obszary koncesyjne tym właśnie 2 podmiotom.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JadwigaRotnicka">Jakim?</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PiotrDziadzio">Zaraz do tego dojdziemy, na samym końcu, bo to…</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PiotrDziadzio">…nie jest istotne z punktu widzenia meritum sprawy, absolutnie nie jest to istotne. To mogą być podmioty X, Y – tak możemy je nazywać.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PiotrDziadzio">Podmioty te zaskarżyły te decyzje jako niekorzystne dla nich. Wówczas Ministerstwo Środowiska uchyliło te decyzje i przekazało do ponownego rozpatrzenia, w sumie to było 5 decyzji. Jedna z tych firm wniosła skargę do WSA na wszystkie decyzje Ministerstwa Środowiska, ale WSA je uchylił. 11 lipca 2014 r. następuje zmiana prawa geologicznego i górniczego, która wchodzi w życie 1 stycznia 2015 r. Ta ustawa zmienia zasady przyznawania koncesji, ta ustawa, która weszła w życie 1 stycznia, zmienia zasady przyznawania koncesji. Wyroki WSA zostają zaskarżane przez jedną z tych firm, która wnosi skargę kasacyjną do NSA. W listopadzie 2017 r. zapadły wyroki NSA utrzymujące w mocy wyroki WSA. Cała procedura… Akta sprawy do Ministerstwa Środowiska wracają w 2018 r., a od czerwca do grudnia 2018 r. znajdują się one w prokuraturze, czyli trafiają do prokuratury. W styczniu 2019 r. rozpoczęło się postępowanie w drugiej instancji w Ministerstwie Środowiska, obecnie Ministerstwie Klimatu. Do dzisiaj Ministerstwo Środowiska czy Klimatu… Odbyło się jedynie wysłuchanie stron i przekazanie informacji o przedłużaniu się postępowań, czyli nie dochodzi do rozstrzygnięcia sprawy, nie ma podstaw do rozstrzygnięcia sprawy.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PiotrDziadzio">Mamy zatem rozpoczęte procesy koncesyjne na starych zasadach, a w międzyczasie nastąpiła zmiana warunków przyznawania koncesji poprzez zmianę prawa geologicznego i górniczego. Nie zostały uchwalone wówczas przepisy przejściowe odnoszące się do takiej właśnie sytuacji. W związku z tym podmiotom, które dzisiaj starają się o udzielenie koncesji, nie możemy udzielić w żaden sposób tej koncesji, gdyż zmieniły się warunki. Te warunki drastycznie zmieniają możliwość wydania koncesji, bo są inne zasady. W pierwszej części były to, powiedzmy, zasady normalnego udzielania koncesji, tzn. odbywało się to na zasadach takich, że podmiot zgłasza zainteresowanie i składa wniosek koncesyjny o prowadzenie prac poszukiwawczych i rozpoznawczych. Takie postępowanie może prowadzić Ministerstwo Środowiska czy Klimatu. Zmieniają się warunki, które definiujemy jako warunki open door. W związku z tym, że nie jesteśmy w stanie poprzez nowe przepisy porównać tych samych wniosków koncesyjnych, które zostały złożone na starych zasadach… Przy obowiązujących nowych zasadach open door nie jesteśmy w stanie skończyć postępowania. Jakiekolwiek byłyby to podmioty gospodarcze, to nie ma… Nie chodzi nam o podmioty gospodarcze – chodzi nam o to, żeby była możliwość zakończenia, zamknięcia postępowań i udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie. Chodzi o to, żeby po prostu zamknąć ten proces. Proces trwa już ponad 4 lata.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PiotrDziadzio">Co jeszcze mogę państwu wskazać z mojego punktu widzenia jako istotne elementy… Zmiana ustawy, która jest proponowana tutaj, pozwoli wydać koncesje w drugiej instancji zgodnie z prawem. W tej chwili nie mamy podstaw prawnych do tego, ażebyśmy mogli wydać te koncesje, a nawet procedować w tej sprawie. Tak że nie mówiąc o wydaniu, tylko o samym przeprowadzeniu tego procesu… Nie ma po prostu takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PiotrDziadzio">I druga sprawa. Minister klimatu musi mieć pewność, że przepisy wprowadzone dadzą podstawę do udzielenia takich koncesji i nie będą podstawą tak naprawdę do ich uchylenia w przyszłości. I to chyba jest elementem najbardziej istotnym dla państwa…</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PiotrDziadzio">…jeśli chodzi o przybliżenie tej sytuacji, w której się znaleźliśmy czy w której znalazł się organ koncesyjny.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PiotrDziadzio">Jeszcze jedną rzecz powiem. Ustawa nie przesądza ani też nie rozstrzyga, kto ewentualnie otrzyma koncesję – to jest całkowicie poza tą ustawą. Ta ustawa daje tylko możliwość zakończenia procesu prowadzącego do udzielenia koncesji, nie przesądza w żaden sposób o tym procesie, nie preferuje żadnej ze stron.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławPupa">Prosiłbym naszego legislatora o uwagi do tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SławomirRybicki">Ale my chcielibyśmy wiedzieć, i było takie pytanie pani przewodniczącej, jakie podmioty…</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZdzisławPupa">Chwilę, zaraz będzie…</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JadwigaRotnicka">Nawet nie o podmioty, tylko…</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#ZdzisławPupa">Przepraszam, porządek obrad…</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Mecenasie, o uwagi do ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekJarentowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekJarentowski">Zasady techniki prawodawczej przewidują, że gdy ustawodawca na nowo reguluje pewną materię i zmienia przepisy prawa, to może, choć nie musi, w przypadku trwających stosunków prawnych przedłużyć stosowanie przepisów starych, dotychczasowych. Nowelizacja ustawy – Prawo geologiczne i górnicze z 2014 r. uregulowała w przepisach przejściowych pewne kwestie dotyczące niektórych stosunków prawnych. Ta nowelizacja weszła w życie 1 stycznia 2015 r. Co do zasady przepisy przejściowe powinno się zamieszczać w ustawie nowelizującej – nie w późniejszej ustawie. Tak więc to jest pewne odstąpienie od reguł. W zakresie, w jakim w przepisach przejściowych nie utrzymano możliwości stosowania starych przepisów, co do zasady powinniśmy stosować przepisy nowe. A więc te podmioty, które są objęte tymi przepisami, wiedziały, że muszą spełnić nowe warunki od 1 stycznia 2015 r. Tymczasem przepis w ustawie przedłożonej komisji nakazuje na powrót stosowanie przepisów starych. Jest to niezgodne z regułami polskiego prawa. Nie jest wykluczone, że w tym przypadku… Biuro Legislacyjne nie zna przypadków, których to dotyczy, i uzasadnienie do projektu ustawy nie zawiera wykazu takich postępowań czy informacji, na jakim etapie znajdują się te różne stosunki prawne. Z wypowiedzi przedstawiciela rządu na posiedzeniu komisji Sejmu wynikało, że chodzi o przypadki, w których sąd administracyjny uchylił decyzję organu administracji i obecnie postępowanie ponownie toczy się przed organem administracji, przed ministrem. Nie jest wykluczone, że w tych przypadkach naruszenie tej zasady może być korzystne dla wszystkich czy niektórych uczestników postępowania administracyjnego, ale bez wiedzy o postępowaniach i przyczynach uchylenia tych decyzji administracyjnych przez sąd trudno to ustalić. Zgodnie z regułą wyrażoną w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych dopuszczalne byłoby nadanie aktowi temu wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Ale, co podkreślam, Biuro Legislacyjne nie zna tych przypadków i nie może odnieść się do tego, czy będzie to korzystne dla wszystkich czy tylko niektórych podmiotów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za informację.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławPupa">Pan minister prosił o głos… Pan radca, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełŚwierk">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PawełŚwierk">Dziękuję za te uwagi. Jeżeli chodzi o uwagi pana legislatora, to rzeczywiście w polskim prawie działa zasada bezpośredniego stosowania ustawy nowej, jednak, jak słusznie zauważył pan legislator, co do zasady stosuje się przepisy ustawy nowej i nie wyklucza się wyjątków. Prawda?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PawełŚwierk">W tym orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, na które powołuje się opinia Kancelarii Senatu, czyli orzeczeniu z 2006 r., Trybunał Konstytucyjny wskazał, kiedy takie wyjątki co do stosowania nowej ustawy mogą mieć miejsce. Te wyjątki są natury tak naprawdę systemowej lub aksjologicznej. Inaczej: zasadą jest stosowanie ustawy nowej, ale w pewnych przypadkach stosujemy ustawę starą. Stosujemy ustawę dotychczasową w tych właśnie przypadkach, kiedy tej nowej ustawy nie da się po prostu zastosować. I właśnie w takiej sytuacji się znaleźliśmy – tych nowych przepisów bezpośrednio nie możemy stosować, natomiast mamy wątpliwości, czy możemy stosować te przepisy stare. I w tym celu właśnie powstał projekt zmiany ustawy – Prawo geologiczne i górnicze z 2014 r., aby doprecyzować tę kwestię poprzez wprowadzenie do tej ustawy zmieniającej przepisu tak naprawdę przejściowego, który wprost by to uregulował.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PawełŚwierk">Na tym etapie nie możemy sobie pozwolić, żeby te decyzje wydane przez ministra środowiska, ministra klimatu jeszcze raz trafiły do sądu, a sąd znowu by je uchylił ze względów formalnych, ponieważ, nie wiem, doszedłby do przekonania, że jednak trzeba w tych przypadkach stosować przepisy ustawy starej bądź ewentualnie nowej. Ten proces przedłużyłby się o kolejne 3, 4 lata, zanim by się to przetoczyło przez wojewódzki sąd administracyjny i Naczelny Sąd Administracyjny.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PawełŚwierk">I jeszcze jedna kwestia, może tak nie do końca wyłuszczona w wypowiedzi pana legislatora, ale wskazana w opinii Kancelarii Senatu, dotycząca naruszenia tą uchwaloną przez Sejm ustawą zasady lex retro non agit, czyli zasady niedziałania prawa wstecz. Chyba nie do końca mamy tutaj do czynienia ze złamaniem tej zasady, ponieważ… Pozwolę sobie zacytować wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2002 r., który wskazał, na czym polega ta zasada niedziałania prawa wstecz. Ta zasada jest dyrektywą w postępowaniu organów prawodawczych polegającą na zakazie stosowania norm prawnych, które nakazywałyby stosować nowo ustanowione normy prawne do zdarzeń, które miały miejsce przed ich wejściem w życie. Tu nie do końca mamy do czynienia z taką sytuacją, ponieważ nie mamy nowo ustanowionych norm prawnych. My jedynie wskazujemy, że te normy, które obowiązywały w momencie wszczęcia tych postępowań i w momencie trwania tych postępowań, nadal będą obowiązywać – w drugiej instancji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZdzisławPupa">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZdzisławPupa">Do dyskusji zgłosiła się pani przewodnicząca Jadwiga Rotnicka.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ZdzisławPupa">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JadwigaRotnicka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JadwigaRotnicka">Mam krótkie pytanie. Mówił pan o 2 podmiotach, których sprawa ciągnie się od 2014 r. Czy w świetle tego, co państwo teraz proponujecie, będą to tylko te 2 podmioty… Czy my dla nich to robimy, czy otwieramy wachlarz możliwości dla innych podmiotów?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrDziadzio">Tylko dla 2 podmiotów, żeby umożliwić zakończenie postępowań…</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JadwigaRotnicka">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PiotrDziadzio">…administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JadwigaRotnicka">To jest jedno. A drugie…</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PiotrDziadzio">To jest 5 postępowań, ale 2 podmioty.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JadwigaRotnicka">Tak. I druga rzecz. Chciałabym się dowiedzieć, jakich to podmiotów dotyczy i de facto w jakiej branży one działają. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZdzisławPupa">Poprosimy państwa senatorów, żeby po kolei się wypowiedzieli, a później pan minister… Dobrze?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PiotrDziadzio">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JadwigaRotnicka">To ja, jeżeli mogę, przepraszam, pójdę zagłosować w komisji…</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZdzisławPupa">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JadwigaRotnicka">…która równolegle obraduje, i wrócę. Przepraszam najmocniej.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ZdzisławPupa">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Gawłowski, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławGawłowski">Czy byłby pan minister tak uprzejmy i wyjaśnił, czym różnią się zasady udzielania koncesji na podstawie przepisów sprzed 2014 r. od tych, które weszły po tym okresie? Co decyduje – kolejność złożenia wniosku, pieniądze? Czy koncesja na badanie i poszukiwanie jest równoznaczna z koncesją wydobywczą? Gdyby pan opisał szczegóły dotyczące różnic…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PiotrDziadzio">Okej.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#StanisławGawłowski">…w postępowaniu, zwłaszcza że dotyczy to 2 podmiotów. Jak pan zauważył, ta ustawa nie rozstrzyga na tym etapie, ale jednak tamta ustawa rozstrzyga definitywnie, kto… Panie Ministrze, rozstrzyga definitywnie, tylko pan to musi nazwać. I za chwilę pan to pewnie zrobi, bo nie ma pan wyboru. My jesteśmy na posiedzeniu komisji senackiej, więc zakładam, że będzie pan mówił prawdę. Tak więc proszę nazwać, określić te różnice bardzo precyzyjnie, opisać, jak one wyglądają.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Rybicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirRybicki">Panie Przewodniczący, myślę, że dobrze byłoby, gdyby minister odpowiadał na pytania. Ja mam pytanie, ale najpierw chciałbym uzyskać informację, odpowiedź na to pytanie, które zadała pani przewodnicząca Rotnicka, o jakie podmioty chodzi. Odpowiedzi implikują ewentualnie kolejne pytania, więc…</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Rotnicka prosiła, żeby udzielić odpowiedzi, jak wróci.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#SławomirRybicki">No to proponuję, żeby padła odpowiedź na pytania senatora Gawłowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZdzisławPupa">Czy są inni senatorowie, którzy chcieliby zabrać głos? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Ministrze. Proszę udzielić odpowiedzi na pytania pana senatora Gawłowskiego.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#Gloszsali">Różnice w postępowaniach…</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZdzisławPupa">Pan radca.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PawełŚwierk">Szanowny Panie Senatorze, do końca 2014 r. każdy podmiot zainteresowany taką koncesją składał wniosek koncesyjny na taki obszar tak naprawdę, na jaki chciał. W takim przypadku inny podmiot mógł złożyć swój wniosek koncesyjny dotyczący obszaru zazębiającego się… Prawda? I prowadzono 2 równoległe postępowania. To nie było nigdzie uregulowane, kto pierwszy, ten lepszy…</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#StanisławGawłowski">Kto pierwszy, ten lepszy.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PawełŚwierk">Proszę?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#StanisławGawłowski">Kto pierwszy, ten lepszy. Ma pan rację.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PiotrDziadzio">Ale to było w 2012 r.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#Gloszsali">Dwa w 2014 r…</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PawełŚwierk">Tak. Od 2015 r. pierwszy złożony wniosek… Jest procedura zwana open door. Pierwszy złożony wniosek wyznaczał granicę tego obszaru, co do którego toczyło się to postępowanie koncesyjne. Tak więc pierwszy wniosek wszystko tak naprawdę zakreślał i wszyscy kolejni wnioskodawcy musieli się dostosować do tego wniosku. Taka jest ta różnica. I teraz my jesteśmy w takiej sytuacji, że w postępowaniach wszczętych przed końcem 2014 r. mielibyśmy, jeżeli chodzi o tę zasadę stosowania bezpośredniego przepisów nowych, stosować open door na etapie drugiej instancji, co jest tak naprawdę niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#StanisławGawłowski">Czyli, jeżeli dobrze rozumiem, przed wejściem tych przepisów było tak, że ten, kto złożył pierwszy, ten de facto otrzymywał…</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PiotrDziadzio">Nie.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PawełŚwierk">Nie, nie…</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#StanisławGawłowski">Jak pokażecie inny przykład, to oddam wam honor. …Ten de facto otrzymywał koncesję na badanie i rozpoznanie, co de facto na końcu oznaczało, że miał również prawo do koncesji wydobywczej.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#StanisławGawłowski">Po zmianie przepisów przy zasadzie otwartej to ministerstwo decydowało, który wnioskodawca dostaje koncesję, biorąc pod uwagę różne inne jeszcze parametry. Tak?</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#PawełŚwierk">Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#StanisławGawłowski">Tak?</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#PawełŚwierk">Z tym zastrzeżeniem, że to nie ministerstwo decydowało, tylko… Kryteria są w przepisach prawa.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#StanisławGawłowski">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#PawełŚwierk">Natomiast ta zasada pierwszeństwa…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZdzisławPupa">Ale nie… Nie, przepraszam, mam prośbę. Czy pan odpowiada sobie na pytanie, czy pan minister odpowiada panu na pytanie? Po kolei…</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#StanisławGawłowski">Dopytuję, bo…</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZdzisławPupa">Pilnujmy…</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#StanisławGawłowski">…pan mecenas i pan minister…</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#ZdzisławPupa">Przepraszam bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#StanisławGawłowski">…nie chcą…</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#ZdzisławPupa">Pilnujmy porządku. Odpowiada teraz pan minister. Proszę uprzejmie wysłuchać tego, co ma…</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#StanisławGawłowski">Panie Przewodniczący, dobrze, to ja…</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#ZdzisławPupa">Później pan może kolejne pytanie zadać, dodatkowe.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#StanisławGawłowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#ZdzisławPupa">Proszę tylko mikrofon włączyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrDziadzio">Szanowni Państwo, gdyby była możliwość zakończenia tamtych postępowań w tamtym trybie prawnym, to dawno uległyby one zakończeniu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PiotrDziadzio">Dokładnie tak. Ze względu na zmianę przepisów, które, tak jak tutaj pan mecenas powiedział, redefiniują warunki udzielania koncesji, nie ma możliwości przeprowadzenia na starych warunkach prawa geologicznego… Nie ma, mamy związane ręce – nie możemy udzielić koncesji nikomu. Nieistotny jest tutaj termin złożenia… Te podmioty, o których mówimy, praktycznie równocześnie złożyły wnioski koncesyjne, a te obszary się zazębiały. Potem wprowadzono całkowicie nowe reguły udzielania koncesji, w związku z czym nie jesteśmy w stanie nic zrobić. Są zawieszone, uczciwie zawieszone wnioski koncesyjne…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZdzisławPupa">A teraz prosiłbym udzielić odpowiedzi na pani pytanie. Pani senator Rotnicka już wróciła.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JadwigaRotnicka">Na jedno pytanie dostałam już odpowiedź – że to dotyczy 2 podmiotów. A teraz pytanie, jakich.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PiotrDziadzio">Szanowni Państwo, przedstawię państwu postępowania, jakich dotyczy ta sprawa. Są to: 2 postępowania w sprawie o ponowne rozpatrzenie w przedmiocie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie w obszarze złożowym Bytom Odrzański; 1 postępowanie w sprawie o ponowne rozpatrzenie w przedmiocie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie w obszarze złożowym Kotla; 1 postępowanie w sprawie o ponowne rozpatrzenie w przedmiocie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie w obszarze złożowym Niechlów; 1 postępowanie w sprawie o ponowne rozpatrzenie w przedmiocie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie w obszarze złożowym Kulów-Luboszyce. To są te postępowania.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#StanisławGawłowski">A podmioty?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#StanisławGawłowski">Nazwy podmiotów…</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Rotnicka prosiła o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JadwigaRotnicka">Ja chciałabym tylko dopytać, bo…</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Gawłowski też, tak?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JadwigaRotnicka">…nic mi nie mówi nazwa obszaru złożowego, czego to dotyczy. Czy to jest miedź, srebro, złoto, nie wiem, węgiel…</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZdzisławPupa">Przepraszam, przepraszam… Pani Rotnicka zadała pytanie. Teraz pan senator Rybicki.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SławomirRybicki">Padały pytania, jakie podmioty wystąpiły o koncesje, jakich to podmiotów dotyczy. Nie powiedział pan minister nam także tego, o jakie surowce chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZdzisławPupa">Teraz, w kolejności, pan senator Gawłowski.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławGawłowski">Moje pytania były tożsame…</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#StanisławGawłowski">…z tymi, które padły przed chwilą z ust pana senatora Rybickiego.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#StanisławGawłowski">Ja jeszcze o coś dopytam. Prawo geologiczne wymaga naprawdę ogromnej wiedzy i to wiedzy specjalistycznej. Nie ma w Polsce zbyt wielu ludzi, którzy w tym się specjalizują. Pan minister, jak myślę, wie o tym doskonale. Jakim cudem był to projekt poselski, Panie Ministrze? Dlaczego nie złożyliście tego projektu jako projektu ministerialnego? Pan…</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#StanisławGawłowski">…odpowiadając nawet na te pytania, ewidentnie udowadnia, że to jest wasz projekt. A dlaczego nie przeprowadziliście wszystkich konsultacji? Dlaczego nie zapytaliście zainteresowanych samorządów na tym terenie? Dlaczego po raz kolejny idziecie na skróty?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ZdzisławPupa">Nie widzę więcej zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#Gloszsali">Projekt poselski…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PiotrDziadzio">Został złożony jako wniosek poselski i my go wspieramy tutaj w tym zakresie…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#Gloszsali">Jak zawsze.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#JadwigaRotnicka">A jakie to są surowce?</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PiotrDziadzio">Surowce…</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PiotrDziadzio">Miedź…</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#PiotrDziadzio">Surowce: miedź i srebro.</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#Gloszsali">Wszyscy tak działali przecież.</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Senatorze Rybicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SławomirRybicki">Panie Przewodniczący, to jest jakaś sytuacja zabawy w kotka i myszkę. No to jest niepoważne, żeby minister, który przekonuje nas do uchwalenia prawa mającego dotyczyć konkretnych podmiotów i konkretnych złóż, unikał odpowiedzi na pytanie, jakich to podmiotów dotyczy. Ja, czytając tę opinię, mam wrażenie, że pan minister, nie udzielając odpowiedzi, nakłania nas do tworzenia prawa, które być może jest niezgodne z prawem. No, chcielibyśmy, zanim podejmiemy decyzję co do głosowania, żeby pan minister zechciał odpowiedzieć choćby tyle…</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#SławomirRybicki">…że te podmioty mają jakąś określoną osobowość prawną, jakoś się nazywają. No przecież to jest naprawdę niewiele, to nie jest tajemnica żadna przecież.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PiotrDziadzio">Podałem obszary złożowe. Myślę, że dla państwa to jest bardzo czytelne, żeby poprzez te obszary złożowe…</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SławomirRybicki">Nie jest czytelne.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PiotrDziadzio">…poszukiwawcze…</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PiotrDziadzio">Nie jest…</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#SławomirRybicki">A nawet gdyby było, to pana obowiązkiem jest odpowiedzieć. No chyba że pan ma coś do ukrycia.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#PiotrDziadzio">Dotyczy to 2 podmiotów: KGHM-u i Miedzi Cooper.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, jeszcze pan senator Gawłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławGawłowski">To który z tych podmiotów jako pierwszy złożył wniosek o koncesję według tych starych zasad? Pan mówił, że równocześnie, ale nie ma takiej możliwości, żeby równocześnie… Są nawet w sekundach różnice. Który pierwszy złożył: KGHM czy ten drugi podmiot?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#Gloszsali">Miedzi Cooper się nazywa.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#StanisławGawłowski">Miedzi Cooper czy jak tam…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PiotrDziadzio">Nie, ale na jakiej podstawie można coś takiego wnioskować w tej chwili? Ja…</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#StanisławGawłowski">Na podstawie dziennika. Wie pan, tam jest…</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PiotrDziadzio">Nie, w porządku…</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#StanisławGawłowski">Macie dziennik, jest koncesja – jest pieczątka… Panie Ministrze, na takiej podstawie.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PiotrDziadzio">Ta ustawa nie rozstrzyga – jeszcze raz państwu mówię – komu udzielona zostanie koncesja. Ta ustawa pozwala zakończyć postępowanie.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PiotrDziadzio">I druga sprawa. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie absolutnie nie jest jednoznaczna z koncesją na wydobywanie, która jest kolejnym elementem prawa geologicznego i górniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZdzisławPupa">Pan senator…</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#WładysławKomarnicki">Władysław Komarnicki.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WładysławKomarnicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WładysławKomarnicki">Panie Ministrze, czy pan wie o tym, że od kilku…</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#WładysławKomarnicki">Panie Ministrze, czy pan wie o tym, że od kilku lat trwa zażarta walka pomiędzy KGHM a firmą kanadyjską Miedzi Cooper? Walka trwa co najmniej 4, 5 lat. Jako wiceprzewodniczący sejmiku lubuskiego wspierałem tę inicjatywę i wydawało mi się, że koncern KGHM jest tutaj jakby preferowany w swoim czasie. Czy dzisiaj, jak podejmujemy decyzję w głosowaniu… Jak to wpłynie na ten konflikt? On jest dzisiaj konfliktem powszechnie znanym nie tylko w Polsce, ale i w Europie i na świecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu senatorowi Komarnickiemu.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Gawłowski jeszcze. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławGawłowski">Tak, bo ja nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, która z tych firm złożyła jako pierwsza wniosek o wydanie koncesji. Panie Ministrze, to jest proste pytanie. Proszę mi nie uzasadniać, że ta ustawa nie wpływa… Ja przeczytałem tę ustawę i na tyle, na ile ją zrozumiałem, to… Ja proszę tylko o…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PiotrDziadzio">Bardzo prosta odpowiedź jest tutaj. Zakres merytoryczny wykonywanych prac, które projektuje do wykonania strona wnosząca o udzielenie koncesji, jest jedną z głównych przesłanek udzielenia koncesji.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#StanisławGawłowski">Ale, Panie Ministrze, ja zadałem pytanie…</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PiotrDziadzio">Zakres prac merytorycznych… Zakres prac merytorycznych to jest liczba wykonywanych wierceń, jakość przeprowadzonych badań, czas na wykonanie tych badań. I to są kryteria, które wchodzą w ocenę możliwości udzielenia koncesji.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#StanisławGawłowski">Panie Ministrze, ja zadałem pytanie, a pan mi ciągle na to pytanie nie odpowiada…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZdzisławPupa">Czy pan się zgłasza do kolejnego pytania?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#StanisławGawłowski">Oczywiście. Ciągle proszę o odpowiedź…</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#ZdzisławPupa">Ale no nie, przepraszam bardzo…</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PiotrDziadzio">Proszę zdefiniować, sformułować je tak, żeby ono było logicznym pytaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#StanisławGawłowski">Ale, Panie Ministrze, nie da się bardziej logicznie. Nie da, bo ono jest bardzo proste. Pytam, kto pierwszy złożył wniosek o koncesję, która z tych firm pierwsza złożyła wniosek koncesyjny…</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PiotrDziadzio">Jeszcze raz powtarzam…</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#StanisławGawłowski">…a pan mi odpowiada…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PiotrDziadzio">Ale to nie ma kompletnie znaczenia.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#StanisławGawłowski">Ale to jest pana zdanie. Moje zdanie jest inne. Ja proszę o odpowiedź na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PiotrDziadzio">Panie Dyrektorze, proszę udzielić…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PiotrNowak">Panie Przewodniczący, Panie Pośle…</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#ZdzisławPupa">Senatorze.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PiotrNowak">Senatorze, przepraszam bardzo… Sprawa toczy się od kilku lat i Ministerstwo Środowiska, aktualnie Ministerstwo Klimatu, nie jest w stanie rozstrzygnąć merytorycznie tych wniosków.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#PiotrNowak">Ja panu senatorowi teraz z pamięci nie powiem. Nie pamiętam, z jaką datą złożony został pierwszy wniosek. Potrzebujemy tego przepisu, żeby zakończyć, być w stanie rozpatrzeć merytorycznie… Ja powtarzam: do dzisiaj sprawa merytorycznie nie została rozstrzygnięta. Bez tego przepisu będziemy tkwić w nieskończoność w takiej próżni. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PiotrDziadzio">Jeszcze raz powtórzę, że tylko i wyłącznie merytoryczny aspekt przesądza o tym, który podmiot może dostać koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie. Takie są przepisy prawa geologicznego i górniczego. Nie ma nigdzie w przepisach prawa geologiczno-górniczego napisane – proszę mi znaleźć taki przepis – że kto pierwszy złoży, ten ma prawo… Nie, nie. Przeprowadzony musi być cały proces postępowania.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#ZdzisławPupa">W kolejności zgłoszeń: pani senator Rotnicka, pan senator Rybicki i pani senator, pani przewodnicząca Chybicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JadwigaRotnicka">Panie Ministrze, ja odnoszę wrażenie, że panu trudno albo pan nie chce w taki jasny sposób odpowiedzieć. Ja rozumiem, że merytoryka decyduje o tym, kto uzyska tę koncesję, ale z drugiej strony jestem zdziwiona, że przez tyle lat merytoryczne przesłanki nie zadecydowały o tym, że wybieramy jeden bądź drugi podmiot. Czy była już jakaś decyzja, przynajmniej wstępna decyzja? Od tego się odwoływały te podmioty poszczególne, tak?</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#Gloszsali">Tak, trwa postępowanie…</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#JadwigaRotnicka">I druga sprawa…</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#Gloszsali">…sądowe.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#JadwigaRotnicka">Druga sprawa jest taka. Czy gdybyśmy teraz wrócili do rozpatrywania tych 2 wniosków koncesyjnych, to czy one będą rozpatrywane w świetle starych zasad, czyli takie same przesłanki mają być brane pod uwagę, czy też według nowego prawa, tzn. ustalimy jakieś inne przesłanki? To też dla mnie ma znaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PiotrDziadzio">Na podstawie starych przepisów, które są jasno zdefiniowane…</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, po kolei. Pan senator… Skończyła pani?</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#JadwigaRotnicka">To jeżeli według starych przepisach, to co może zadecydować o tym, że ten spór wreszcie zostanie rozstrzygnięty?</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Rybicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#SławomirRybicki">Ja mam pytanie natury ogólnej. Czy pan minister uważa, że dobrą praktyką jest ta, którą proponuje grupa posłów, a pan minister wspiera, jak rozumiem, żeby ustawami zmieniać porządek, który jest uchwalony… Ustawa rozstrzyga czy unieważnia postępowania, które są w toku. Czy to jest dobra praktyka?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#ZdzisławPupa">Pani profesor, pani senator przewodnicząca Chybicka, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AlicjaChybicka">Panie Ministrze, ja nie bardzo rozumiem, jak panowie z ministerstwa mogli przyjść na posiedzenie komisji senackiej, nie wiedząc, kto złożył pierwszy wniosek. Czy po prostu państwo…</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PiotrDziadzio">Ale to nie ma znaczenia.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#AlicjaChybicka">Nieważne, czy to ma znaczenie, czy nie. Jeśli się referuje jakąś sprawę, to, wydaje mi się, powinno się wiedzieć, co się po drodze działo, kto złożył wniosek, czy sprawa była w sądzie, jakie były przesłanki merytoryczne, co zmieni się po wprowadzeniu danej ustawy w stosunku do tego, co było do tej pory. A tak to właściwie my jako senatorowie…</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#PiotrDziadzio">Ale…</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#AlicjaChybicka">…czujemy się zagubieni, bo pan nie umie odpowiadać…</u>
<u xml:id="u-52.5" who="#PiotrDziadzio">Nie, nie…</u>
<u xml:id="u-52.6" who="#AlicjaChybicka">…na proste pytania.</u>
<u xml:id="u-52.7" who="#PiotrDziadzio">Ale ja odpowiedziałem na to pytanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo. Pan senator Gawłowski teraz będzie przy głosie…</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PiotrDziadzio">Nie ma w przepisach prawa geologicznego…</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#ZdzisławPupa">Ale, Panie Ministrze, proszę się nie emocjonować, na spokojnie.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#StanisławGawłowski">Tak, pan przewodniczący w sumie ma rację – na spokojnie.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#StanisławGawłowski">Powiedział pan wcześniej w trakcie swoje wypowiedzi, że ta sprawa już trwa długo, że ona była rozstrzygana przez sąd i że dzisiaj macie taką obawę, iż jeżeli nie wejdą te przepisy w życie, to znowu, po raz kolejny sąd będzie rozstrzygał, kto w tym sporze tak naprawdę będzie miał rację. No jeżeli tak, to co w tym złego, jeżeli rzeczywiście do tego będzie potrzebny sąd i to sąd będzie rozstrzygał w procesie koncesyjnym? Dlaczego tak bardzo się tego procesu koncesyjnego, na końcu związanego z sądem, obawiacie? To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#StanisławGawłowski">Po drugie, nowe przepisy pozwalają wam na wydanie koncesji. To nie jest tak, że nie pozwalają. Eksperci w tej sprawie… Nawet z tej opinii biura analiz senackich, którą dzisiaj dostaliśmy, jednoznacznie wynika, że istnieje możliwość wydania. Pan nie chce powiedzieć, kto złożył wniosek jako pierwszy. Jakoś szczególnie się panu nie dziwię. Pan opowiada, że trzeba spełniać wymogi formalne. To jest oczywista oczywistość, że trzeba spełniać wymogi formalne. Chyba wszyscy, jak tutaj na tej sali siedzimy, jesteśmy zorientowani, że żeby ubiegać się o jakąkolwiek koncesję, trzeba spełniać wymogi formalne wynikające z przepisów. Ale jednak ta kolejność ma swoje znaczenie, tak samo jak ma swoje znaczenie czy miała w tamtym czasie, w oparciu o stare przepisy, sprawa dotycząca przyznania koncesji na badanie i poszukiwanie, bo to de facto było równoznaczne – Panie Ministrze, pan to dokładnie wie – z koncesją wydobywczą. Tak naprawdę po spełnieniu określonych warunków przez koncesjonariusza w zasadzie nie było możliwości niewydania mu koncesji wydobywczej.</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#StanisławGawłowski">Jak się przychodzi na posiedzenie komisji i jest tak ciężko powiedzieć, kto pierwszy i kto drugi, w jakiej kolejności to było, takich zwykłych faktograficznych rzeczy się nie umie powiedzieć, no to rzeczywiście źle to wygląda. To wygląda tylko i wyłącznie tak, że macie coś do ukrycia, a przecież nie mówimy tutaj o inwestycjach i o nakładach na poziomie 1 miliona czy nawet 100 milionów zł, tylko, gdyby pan przybliżył…</u>
<u xml:id="u-54.5" who="#Gloszsali">To są miliardy.</u>
<u xml:id="u-54.6" who="#StanisławGawłowski">Właśnie, miliardy. I pan tak sobie o miliardach lekko opowiada, jakby to było łapanie much. No, przykre to wszystko, nie wygląda to poważnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZdzisławPupa">Nie ma więcej zgłoszeń, tak że proszę bardzo, Panie Ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PawełŚwierk">Panie Senatorze, my się nie obawiamy, że decyzja wydana ponownie przez ministra klimatu kończąca te postępowania będzie badana przez sądy administracyjne, bo po prostu jest taka zasada. Prawda? Takie decyzje zawsze będą badane przez sądy administracyjne.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#Gloszsali">To po co te przepisy?</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PawełŚwierk">Proszę?</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#ZdzisławPupa">Ale proszę nie komentować. Proszę po prostu udzielić odpowiedzi na pytanie pani senator Rotnickiej i po kolei…</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#PawełŚwierk">Ale, Panie Senatorze, nie da się tego zrobić w oparciu o te nowe przepisy, ponieważ jesteśmy w drugiej instancji. Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-56.5" who="#Gloszsali">No ale w drugiej instancji…</u>
<u xml:id="u-56.6" who="#PawełŚwierk">No ale sąd najprawdopodobniej uchyli z przyczyn formalnych i to znowu wróci… Panie Senatorze, ja pracuję…</u>
<u xml:id="u-56.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-56.8" who="#ZdzisławPupa">Ale proszę nie polemizować, tylko udzielić odpowiedzi…</u>
<u xml:id="u-56.9" who="#SławomirRybicki">Również na moje pytanie, dotyczące…</u>
<u xml:id="u-56.10" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-56.11" who="#PawełŚwierk">Ale, Panie Senatorze, był pan przez 8 lat sekretarzem stanu w Ministerstwie Środowiska, ja pracuję tam od 12 lat. Pana koledzy udzielali tych koncesji, prawda? Drugi pana kolega uchylał te decyzje. I one poszły do sądu, prawda? Przyczyny są takie, że były… Sąd uznał, że minister środowiska nie może po prostu uchylić swojej własnej decyzji. Dlatego sądy uchyliły te decyzje. I taki był stan faktyczny. Minister środowiska wydawał decyzje o udzieleniu koncesji albo odmawiał udzielania koncesji… właściwie główny geolog kraju wtedy, następnie główny minister środowiska uchylał te decyzje…</u>
<u xml:id="u-56.12" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-56.13" who="#PawełŚwierk">I to było podnoszone przez sądy, to było przedmiotem postępowań sądowych. I dlatego to wróciło do nas, z powrotem.</u>
<u xml:id="u-56.14" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-56.15" who="#PawełŚwierk">Tak było, taka była sytuacja.</u>
<u xml:id="u-56.16" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-56.17" who="#PawełŚwierk">I wracamy do tego, bo chcemy to zakończyć wreszcie. Sądy i tak to zbadają, prawda? Tylko niech zbadają merytorycznie, a nie znowu formalnie. I tylko o to nam chodzi.</u>
<u xml:id="u-56.18" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-56.19" who="#PawełŚwierk">Nikt tego nie będzie… Nie rozstrzygamy, kto dostanie koncesje i gdzie będą odmowy udzielenia koncesji…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Rybicki prosił o udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę przypomnieć to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#SławomirRybicki">Częściowo odpowiedział przed sekundą pan odpowiadający na pytanie senatora Gawłowskiego. Chodzi o ogólną zasadę, czy to jest należyte tworzenie prawa, w którym ustawą ingeruje się w sprawę będącą przedmiotem postępowania przez sądem czy będącą w trakcie procedury. Czy to jest właściwe z punktu widzenia państwa prawa, że ustawą się takie procesy przerywa i stwarza…</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#SławomirRybicki">Nie ma wyjścia? Jest sąd przecież, który wydaje w tej sprawie orzeczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PawełŚwierk">Nie, Panie Senatorze. Szanowni Państwo, postępowania sądowoadministracyjne już się skończyły, definitywnie. Wróciły do nas akta, wróciła do nas sprawa. Jesteśmy na etapie drugiej instancji w postępowaniu administracyjnym.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#Gloszsali">Jesteście w procesie…</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PawełŚwierk">Ale administracyjnym, nie sądowoadministracyjnym.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#SławomirRybicki">Ale ingerujecie tą ustawą w proces administracyjny.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#PawełŚwierk">No, nie ingerujemy, chcemy go zakończyć. Chcemy zakończyć te postępowania.</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za…</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#ZdzisławPupa">Czy są jeszcze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#SławomirRybicki">Są pytania. Czy macie szacunek co do tego, ile jest w Polsce postępowań administracyjnych w sprawach, które dotyczą innych sfer związanych z górnictwem, hutnictwem itd.? I czy…</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PiotrDziadzio">Tylko te wymienione. Tylko te wymienione przeze mnie.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#SławomirRybicki">Czy…</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#PiotrDziadzio">Tylko te wymienione przeze mnie.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-62.4" who="#PiotrDziadzio">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-62.5" who="#SławomirRybicki">Nie ma innych…</u>
<u xml:id="u-62.6" who="#PiotrDziadzio">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-62.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-62.8" who="#PiotrDziadzio">Tylko po…</u>
<u xml:id="u-62.9" who="#SławomirRybicki">A innych istotnych z punktu widzenia…</u>
<u xml:id="u-62.10" who="#PiotrDziadzio">Powiedziałem: tylko te przytoczone przeze mnie.</u>
<u xml:id="u-62.11" who="#SławomirRybicki">Ale to w tej części…</u>
<u xml:id="u-62.12" who="#PiotrDziadzio">Tylko…</u>
<u xml:id="u-62.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-62.14" who="#PiotrDziadzio">Tak.</u>
<u xml:id="u-62.15" who="#SławomirRybicki">Chodzi o metodę postępowania, w której używa się narzędzia w postaci ustawy, czyli najwyższego aktu prawa, i przerywa procesy administracyjne, które są w toku… To nie dotyczy tylko górnictwa.</u>
<u xml:id="u-62.16" who="#PiotrDziadzio">Ta zmiana dotyczy tylko i wyłącznie zakończenia postępowań, tych 5 postępowań, które wymieniłem.</u>
<u xml:id="u-62.17" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#SławomirRybicki">Gdyby dotyczyło jednego postępowania, byłoby to ingerencją w proces, który trwa…</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#ZdzisławPupa">Nie ma więcej pytań. Wobec powyższego… Są jeszcze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#StanisławGawłowski">To jest rzeczywiście nadzwyczaj zaskakująca historia, że tak naprawdę piszemy… nie my, państwo piszecie ustawę, która dotyczy 5 postępowań. To jest coś niespotykanego w państwie, bo przepisy nie powinny dotyczyć konkretnego pojedynczego czy pojedynczych przypadków, tylko szeroko rozumianych zagadnień. Państwo piszecie ustawę pod 5 konkretnych spraw. Pan minister próbuje nam wytłumaczyć, że to wszystko jest w sumie okej, że ten proces administracyjny lepiej przerwijmy ustawą itd. Nie, Panie Ministrze. Tak państwo prawa nie działa – warto to wiedzieć. To jest ustawa, której na pewno nie wolno poprzeć. Zastanawiam się, kto się nią powinien zająć, ale to już osobna historia.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#ZdzisławPupa">To była uwaga pana senatora Gawłowskiego.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator jeszcze?</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#ZdzisławPupa">W takim razie przystępujemy do rozstrzygnięć. Wniosków legislacyjnych nie było…</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#SławomirRybicki">Są.</u>
<u xml:id="u-65.5" who="#ZdzisławPupa">Są? Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-65.6" who="#SławomirRybicki">Pani Przewodnicząca, są wnioski legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-65.7" who="#ZdzisławPupa">Ale, przepraszam bardzo, w ten sposób…</u>
<u xml:id="u-65.8" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-65.9" who="#ZdzisławPupa">Nie tym tonem, Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-65.10" who="#ZdzisławPupa">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#JadwigaRotnicka">Przepraszam… Ja wniosku legislacyjnego nie mam w tej chwili.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#SławomirRybicki">To ja składam wniosek o odrzucenie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#ZdzisławPupa">Jest zgłoszony wniosek o odrzucenie ustawy.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do głosowania… Są inne wnioski?</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#ZdzisławPupa">Nie ma innych wniosków.</u>
<u xml:id="u-68.4" who="#ZdzisławPupa">Kto jest za wnioskiem o odrzuceniem… Przepraszam. Ja składam wniosek przeciwny.</u>
<u xml:id="u-68.5" who="#ZdzisławPupa">Kto jest za wnioskiem o odrzucenie ustawy? Proszę podnieść rękę.</u>
<u xml:id="u-68.6" who="#komentarz">7</u>
<u xml:id="u-68.7" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-68.8" who="#ZdzisławPupa">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-68.9" who="#komentarz">5</u>
<u xml:id="u-68.10" who="#ZdzisławPupa">Czyli mamy siedem głosów za…</u>
<u xml:id="u-68.11" who="#Gloszsali">Wstrzymanie jeszcze…</u>
<u xml:id="u-68.12" who="#ZdzisławPupa">1 senator wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-68.13" who="#ZdzisławPupa">Czyli mamy 6 głosów za, 5 głosów przeciw, 1 senator się wstrzymał… Tak?</u>
<u xml:id="u-68.14" who="#Gloszsali">Nie, 7 głosów za, 5 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-68.15" who="#ZdzisławPupa">Czyli ustawa nie…</u>
<u xml:id="u-68.16" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-68.17" who="#ZdzisławPupa">…nie została poparta przez komisję senacką.</u>
<u xml:id="u-68.18" who="#ZdzisławPupa">Pytanie: kto będzie senatorem sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-68.19" who="#JadwigaRotnicka">Ktoś, kto był za ustawą.</u>
<u xml:id="u-68.20" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-68.21" who="#ZdzisławPupa">Kto z senatorów zechce być sprawozdawcą? Nie widzę zgłoszeń. Wobec powyższego ja się podejmuję sprawozdawać tę ustawę.</u>
<u xml:id="u-68.22" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za udział w posiedzeniu senackiej Komisji Środowiska. Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-68.23" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 17</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>