text_structure.xml 44 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 06</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Aleksander Pociej</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderPociej">Szanowni Państwo, otwieram kolejne posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AleksanderPociej">W porządku czterdziestego drugiego posiedzenia mamy: najpierw, jako punkt pierwszy, rozpatrzenie informacji za 2019 r. na temat działalności Policji, Biura Nadzoru Wewnętrznego, Służby Ochrony Państwa; a następnie, jako punkt drugi, rozpatrzenie jawnej rocznej informacji Prokuratora Generalnego o łącznej liczbie osób, wobec których został skierowany wniosek o zarządzenie kontroli i utrwalania rozmów lub wniosek o zarządzenie kontroli operacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AleksanderPociej">Mam przed sobą upoważnienie ministra spraw wewnętrznych i administracji, pana Mariusza Kamińskiego, który upoważnił do reprezentowania ministra pana Mariusza Cichomskiego, dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ponadto witam: panią Renatę Leoniak, zastępcę dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana nadinsp. Kamila Brachę, zastępcę komendanta głównego Policji, oraz pana płk Krzysztofa Króla, zastępcę komendanta Służby Ochrony Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AleksanderPociej">Nie ma pana Mariusza Cichomskiego, bo jest w Sejmie. Czyli, jeżeli dobrze rozumiem, będę prosił panią dyrektor o przedstawienie…</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RenataLeoniak">Postaram się sprostać.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AleksanderPociej">Bardzo proszę, Pani Dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RenataLeoniak">Panie Przewodniczący! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RenataLeoniak">Może tytułem wstępu powiem krótko o samej kontroli operacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#RenataLeoniak">Jak wiemy, jest to szczególne uprawnienie przysługujące właśnie Policji, Służbie Ochrony Państwa, Biuru Nadzoru Wewnętrznego – a o tych podmiotach dzisiaj mówimy – ale oczywiście też szerszemu kręgowi służb. Polega ona na utrwalaniu treści rozmów prowadzonych przy użyciu środków technicznych, utrwalaniu obrazu lub dźwięku z pomieszczeń, środków transportu lub innych miejsc, innych niż publiczne, treści korespondencji, danych zawartych na nośnikach, danych telekomunikacyjnych, dostępu do kontroli przesyłek. Podlega ona specjalnemu reżimowi, jeżeli chodzi o ograniczenia, o nadzór, o kontrolę. W szczególności należy powiedzieć, że może być zarządzana wyłącznie przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia sprawców, a także w celu uzyskania i utrwalenia dowodów, ściganych z oskarżenia publicznego umyślnych przestępstw, lub w celu ujawnienia mienia zagrożonego przepadkiem w związku z określonymi rodzajami przestępstw. Wszystkie ustawy określają też stricte katalog przestępstw, w stosunku do których może być zarządzana. W przypadku Policji jest to art. 19.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#RenataLeoniak">Ma charakter subsydiarny, czyli może być stosowana tylko i wyłącznie wtedy, gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo nieprzydatne. Poddana jest specjalnemu, tak jak wspominałam, reżimowi nadzorczo-kontrolnemu ze strony sądów i prokuratury. Jest zarządzana w drodze postanowienia wydanego przez sąd okręgowy na pisemny wniosek właściwego organu Policji, złożony po uzyskaniu zgody prokuratora generalnego lub prokuratora okręgowego. Kontrolę operacyjną może też zarządzić organ Policji w przypadkach niecierpiących zwłoki, jeżeli zwłoka mogłaby spowodować utratę informacji lub zatarcie, albo zniszczenie dowodów przestępstwa, z tym że też odbywa się po uzyskaniu pisemnej zgody prokuratora okręgowego, z jednoczesnym zwróceniem się do sądu o wydanie postanowienia w tej sprawie. Jeżeli w ciągu 5 dni od wydania zarządzenia nie uzyska się takiej zgody, to wtedy wszystkie materiały uzyskane w jej wyniku muszą być zniszczone i nie mogą być wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#RenataLeoniak">Jest stosowana w ograniczonym czasie, a każde przedłużenie też wymaga zgody. Na początku zarządza się ją na okres 3 miesięcy, następnie sąd okręgowy może na pisemny wniosek właśnie organu Policji, złożony po uzyskaniu zgody prokuratora, wydać postanowienie o jednorazowym przedłużeniu na okres 3 miesięcy, jeżeli nie ustały oczywiście przyczyny tej kontroli. Potem w wyjątkowych okolicznościach, kiedy zaistniały w nowe okoliczności istotne dla zapobieżenia lub wykrycia przestępstwa, również po uzyskaniu zgód, może być przedłużona na 12 miesięcy i nie może przekraczać tego okresu. Czyli łącznie ta kontrola może być stosowana przez 18 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#RenataLeoniak">Ustawa określa też jednoznacznie względne i bezwzględne zakazy dowodowe. Informacje, które zostały nimi objęte lub uzyskane podczas kontroli, podlegają niezwłocznemu komisyjnemu protokolarnemu zniszczeniu lub przekazaniu prokuratorowi w przypadku względnych zakazów dowodowych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#RenataLeoniak">Ma też sformalizowany charakter, czyli określone są elementy, które musi zawierać wniosek o jej zarządzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#RenataLeoniak">I teraz przejdę do danych. W 2019 r., co wypada podkreślić, spośród wszystkich stwierdzonych przez Policję przestępstw tylko 29,8% stanowiły przestępstwa objęte katalogiem określonym w art. 19, czyli przestępstwa, w stosunku do których można stosować kontrolę operacyjną. Zarządzonych zostało 8 tysięcy 65 kontroli operacyjnych, co stanowi 0,98% kontroli w stosunku do ogólnej liczby przestępstw stwierdzonych w 2019 r. oraz 3,28% w stosunku do liczby przestępstw stwierdzonych z katalogu z art. 19. W 2019 r. odnotowano spadek o 15,44% liczby przestępstw stwierdzonych określonych w art. 19. W porównaniu z 2018 r. procentowy udział zastosowanych kontroli w stosunku do ogółu przestępstw zmniejszył się o 0,05 punktu procentowego, a w stosunku do przestępstw objętych katalogiem określonym w art. 19 ustawy o Policji – o 0,52 punktu procentowego. Powyższe potwierdza, że kontrola jest faktycznie stosowana w przypadku najpoważniejszych przestępstw, w stosunku do których może być zarządzana, gdy inne środki okazały się bezskuteczne lub nieprzydatne.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#RenataLeoniak">W 2019 r. organy Policji uprawnione do wnioskowania zarejestrowały 8 tysięcy 196 wniosków i zarządzeń o zastosowanie kontroli operacyjnych. Było ich o 255 mniej niż w 2018 r. Spośród wszystkich tych wniosków 131 nie uzyskało zgody na zarządzenie kontroli operacyjnej, z czego 116 właściwego prokuratora oraz 15 właściwego miejscowo sądu okręgowego. Ogółem, tak jak już wspomniałam, zarządzono 8 tysięcy 65 kontroli operacyjnych, czyli o 173 mniej niż w 2018 r., w tym 6 tysięcy 58 to było w trybie tzw. zwykłym i 1 tysiąc 61 w trybie, o którym wcześniej mówiłam, niecierpiącym zwłoki.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#RenataLeoniak">W 2019 r. zarejestrowane kontrole operacyjne dotyczyły najczęściej: przestępczości przeciwko porządkowi publicznemu – było ich 5 tysięcy 704; przestępczości przeciwko mieniu – 980; przestępczości przeciwko życiu i zdrowiu – 462; przestępczości przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego – 294; przestępczości ekonomicznej – 288.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#RenataLeoniak">Szanowni Państwo, osobnym uprawnieniem Policji oraz innych służb jest dostęp do tajemnic prawnie chronionych w toku realizacji czynności operacyjno-rozpoznawczych. Jest to konieczne do: skutecznego zapobieżenia tym przestępstwom, ich wykrycia, ustalenia sprawców, uzyskania dowodów czy też identyfikacji przedmiotów i innych korzyści majątkowych pochodzących z tych przestępstw. Policja może korzystać z informacji stanowiących m.in. tajemnicę skarbową, zawodową, bankową. Szczegółowo są one określone w art. 20 ust. 3 ustawy o Policji.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#RenataLeoniak">W 2019 r. Policja na podstawie tego przepisu wnioskowała o ujawnienie danych w 530 przypadkach. W 2018 r. było to 588. Sąd postanowił o udzieleniu Policji informacji stanowiących: tajemnicę bankową – w 443 przypadkach, tajemnicę ubezpieczeniową – w 66 przypadkach, skarbową – w 12, tajemnicę zawodową, o której mowa w ustawie o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych – w 4 przypadkach, dane indywidualne, o których mowa w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych – w 2 przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#RenataLeoniak">Jeżeli chodzi o Służbę Ochrony Państwa oraz Biuro Nadzoru Wewnętrznego, to w 2019 r. podmioty te nie korzystały z przysługujących uprawnień w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#RenataLeoniak">Reasumując: po prezentacji tych właśnie danych za 2019 r. należy stwierdzić, że kontrola to narzędzie służące do realizacji ustawowych zadań służb podległych ministrowi. Jest ona stosowana, tak jak już podkreślałam, do najpoważniejszych spraw i jest prowadzona pod nadzorem prokuratury i za zgodą właściwego miejscowego sądu okręgowego. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderPociej">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AleksanderPociej">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AleksanderPociej">Pan marszałek Borusewicz, a potem pan marszałek Seweryński.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AleksanderPociej">Bardzo proszę, Panie Marszałku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BogdanBorusewicz">Pani Dyrektor, wnioski są składane na osobę czy na numer telefonu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RenataLeoniak">Nie, wnioski… Jeżeli chodzi o Policję…</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogdanBorusewicz">O Policję.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#RenataLeoniak">…to wnioski są składane na urządzenie. Prokuratura…</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BogdanBorusewicz">Czyli na numer telefonu.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#RenataLeoniak">Tak, tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#BogdanBorusewicz">Na numer telefonu.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#RenataRucińska">Mikrofon!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze. Ale jeżeli jest znane nazwisko abonenta, to nazwisko tego abonenta jest we wniosku?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BogdanBorusewicz">To ja pana komendanta będę przepytywał, tak? Nie przepytywał, tylko zadam mu parę pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KamilBracha">To ja może, jeżeli mogę, od razu się odniosę do tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KamilBracha">Panie Przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze, dobrze. I ja będę miał jeszcze jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#KamilBracha">Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#KamilBracha">W Policji wygląda to w ten sposób, że na podstawie art. 16a ustawy o Policji mamy obowiązek prowadzenia rejestru wszystkich zarządzeń i wniosków, tak że każdy wniosek i każde zarządzenie, w których Policja wnosi o kontrolę operacyjną, są wprowadzane do tego rejestru. Stąd też my prowadzimy rejestr każdego wniosku o kontrolę operacyjną i każdego zarządzenia.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#KamilBracha">Czasami może być tak, że jest wniosek czy zarządzenie na sam numer telefonu. Nie ma nazwiska, bo np. nie znamy tej osoby i jest to dla nas NN osoba. Tak może być w przypadku jakichś uprowadzeń dla okupu, kiedy nie znamy nazwiska sprawcy, ale znamy numer, z którym się kontaktuje, np. z ofiarą. Wtedy również jest stosowana taka kontrola, tylko i wyłącznie na numer telefonu.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#KamilBracha">Ale my do rejestru wpisujemy wszystkie wnioski i wszystkie zarządzenia. I dlatego ich jest więcej niż tego, co zbiera prokuratura, która zbiera na osoby…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BogdanBorusewicz">Panie Komendancie, ale rozumiem, że na urządzenie macie wniosek.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KamilBracha">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BogdanBorusewicz">A jeżeli jest kilka urządzeń… Jeżeli ta sama osoba posługuje się kilkoma urządzeniami, to na te urządzenia?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#KamilBracha">Tak. Dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#BogdanBorusewicz">Ale czy zapisujecie także nazwisko, jeżeli wiecie, kto jest abonentem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KamilBracha">Tak. Jeżeli znamy personalia tej osoby, wobec której stosujemy kontrolę operacyjną, to za każdym razem są wpisane pełne dane tej osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BogdanBorusewicz">A proszę powiedzieć, ile takich wniosków jest na tzw. NN?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KamilBracha">W tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć, ale za chwilę odpowiem na to pytanie, jeżeli chodzi o kwestię samych NN w kontroli operacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AleksanderPociej">Bardzo proszę, pan marszałek Seweryński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MichałSeweryński">Nie wiem, do kogo – ale do jednej z osób, które sprawozdają – mam takie pytanie: czy ogólna tendencja w tej sprawie jest wzrostowa, czy spadkowa, np. w porównaniu z ubiegłym rokiem? Czy tych postanowień o przeprowadzenie czynności operacyjnych jest więcej, czy też jest spadek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RenataLeoniak">Jak wynika z tej informacji, jeżeli chodzi o porównanie 2019 r. do 2018 r., to jest spadek, ale co do zasady, porównując poprzednie lata – bo informacje składamy od kilku lat – jest to generalnie… Czasami jest tendencja wzrostowa, ale nie jest to jakaś tendencja, która byłaby niepokojąca. A jeżeli chodzi o 2019 r., to liczba wniosków spadła o 173.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MichałSeweryński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#RenataLeoniak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderPociej">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AleksanderPociej">Czy jeszcze państwo senatorowie macie jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AleksanderPociej">Czy przedstawiciel rzecznika praw obywatelskich…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BogdanBorusewicz">Panie Przewodniczący, jeżeli pan komendant nie będzie mógł odpowiedzieć teraz, to ja bym prosił o odpowiedź na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderPociej">Jeżeli dobrze odczytuję gestykulację pana komendanta, to pan komendant właśnie czeka na tę informację. I rozumiem, że jeszcze dzisiaj uda się to zapewne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KamilBracha">Dokładnie. Ja już to pytanie zadałem i za chwilkę będę miał konkretną odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AleksanderPociej">Dziękuję bardzo. Czyli do tej odpowiedzi wrócimy.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AleksanderPociej">To jest informacja dotycząca Policji…</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AleksanderPociej">Wszystkich 3, tak jest. W związku z tym, ponieważ nie ma…</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#BogdanBorusewicz">Przepraszam, nie tylko Policji, bo…</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AleksanderPociej">Panie Senatorze, mikrofon proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BogdanBorusewicz">…Czyli tych formacji, które podlegają ministerstwu spraw wewnętrznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RenataLeoniak">Zgodnie z przepisami…</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BogdanBorusewicz">Tak, rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#RenataLeoniak">…taką informację składamy. Oprócz Straży Granicznej.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#BogdanBorusewicz">Oprócz Straży Granicznej?</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#RenataLeoniak">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BogdanBorusewicz">To ja mam pytanie do zastępcy szefa SOP.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BogdanBorusewicz">Z przedłożonej informacji wynika, że w ogóle nie składaliście żadnych wniosków o kontrolę operacyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofKról">Panie Senatorze, potwierdzam, nie składaliśmy żadnych wniosków ani zarządzeń w przedmiocie zastosowania kontroli operacyjnej, o których mowa w naszej ustawie w art. 42.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BogdanBorusewicz">Panie Komendancie, czy te uprawnienia, które zostały dodane do ustawy o SOP, dotyczące kontroli operacyjnej, w ogóle są właściwe, jeżeli z nich nie korzystacie? Ja przyznam, że miałem co do tych uprawnień zastrzeżenia, czy SOP powinien zostać uposażony w takie uprawnienia do kontroli operacyjnej. Ja oczekuję odpowiedzi na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofKról">Panie Senatorze, to, czy było to zasadne, to państwo decydowaliście, wprowadzając to do projektu, a później do ustawy ustrojowej tworzącej Służbę Ochrony Państwa. Ja ze swojej perspektywy, biorąc pod uwagę doświadczenie w innej służbie mundurowej, jaką była Policja, uznaję, że bez tego uprawnienia czynności operacyjno-rozpoznawcze, które na dzień dzisiejszy prowadzimy, byłyby niepełne. To, że z tego uprawnienia nie korzystaliśmy, świadczy tylko– i tutaj proszę się nie śmiać – o profesjonalizmie tej formacji. Udaje się nam – przy założeniu, że jest to środek jakby ostateczny – uzyskać informacje wyprzedzająco i na tyle rozpoznać zagrożenia, które ewentualnie występują dla najważniejszych osób w państwie lub dla obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, żeby neutralizować te zagrożenia w sposób samodzielny bądź też w kooperacji z Komendą Główną Policji lub z innymi służbami – mam tu na myśli chociażby Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Czasami te nasze zainteresowania się krzyżują i wymiana informacji pozwala nam na to, żeby nie korzystać, jednak przy dopływie istotnych informacji, które wpływają na sposób organizacji chociażby samej ochrony i ewentualne zwracanie uwagi na te osoby – a są takie – które stwarzają zagrożenie dla ochranianych osób. Najczęściej są to jednak osoby niemające pełnego rozeznania co do przedsiębranych czynności i rozpoznanie w terenie jest dla nas wystarczające, by uznać, że te czynności, które podjęliśmy, są na danym etapie wystarczające, czy też by wejść na wyższy poziom pracy operacyjnej – w tym momencie mam na myśli zastosowanie środka, jakim jest kontrola operacyjna.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KrzysztofKról">Gdybyście państwo w 2017 r. nie dodali tego uprawnienia, to, uważam, formacja byłaby w tym zakresie ułomna. Czasami tworzy się pewne przepisy, tak jak chociażby art. 42… On może być raz zastosowany, do konkretnej sprawy 10 kontroli, a przez kolejne kilka, kilkanaście miesięcy czy może nawet kilka lat… Ale w tej właśnie konkretnej sprawie byłoby to wysoce uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KrzysztofKról">Dziś zarówno z punktu widzenia oprzyrządowania prawnego, które występuje w ustawie i w akcie wykonawczym wydanym przez ministra, jak i z punktu widzenia aktu wewnętrznego kierowania jesteśmy w pełni przygotowani do tego, żeby w każdej chwili zastosować 5 rodzajów kontroli operacyjnej – bo takie przed chwilą pani dyrektor wymieniła. Jesteśmy w stanie podjąć te działania. Jesteśmy przygotowani zarówno sprzętowo, jak i osobowo. Ale daliśmy radę w inny sposób niż poprzez stosowanie kontroli te zagrożenia rozpoznać, zidentyfikować i wskazać osoby, na które chociażby funkcjonariusze grup ochronnych musieli zwrócić baczniejszą uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BogdanBorusewicz">To ja mam jeszcze pytanie: a w ilu przypadkach od 2017 r. sięgnęliście…</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#BogdanBorusewicz">Kiedy został wprowadzony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofKról">W 2018 r…</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#RenataRucińska">Mikrofon!</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#BogdanBorusewicz">2018 r. Czyli 2019 r. jest pierwszym rokiem, tak?</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#KrzysztofKról">Nie, 2018 r. A wracając…</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze. A czy…</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#KrzysztofKról">Wracam do 2018 r. i 2019 r. – wtedy było zero.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BogdanBorusewicz">Oczywiście moje pytania nie nakłaniają SOP do tego, żeby stosował tego typu uprawnienia, tylko ja miałem co do tej ustawy inne zdanie i chcę powiedzieć, że to zdanie zostało potwierdzone. Po prostu to jest wam niepotrzebne.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#BogdanBorusewicz">Nie, nie chcę się wdawać w polemikę, ale, jeszcze raz mówię: niech pan nie traktuje tego jako zachętę do tego, żeby w następnym sprawozdaniu umieścić 3 czy 2 takie przypadki. Absolutnie nie o to mi chodzi. Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AleksanderPociej">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AleksanderPociej">Rozumiem, że w ten sposób wyczerpaliśmy punkt pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AleksanderPociej">Możemy przejść do punktu drugiego, czyli informacji prokuratora generalnego.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AleksanderPociej">Bardzo proszę, kto z państwa w imieniu prokuratora?</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#AleksanderPociej">Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TomaszSzafrański">Tomasz Szafrański, dyrektor Biura Prezydialnego Prokuratury Krajowej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#TomaszSzafrański">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#TomaszSzafrański">Prokurator generalny wykonał obowiązek określony w art. 11 prawa o prokuraturze i jak co roku na ręce pana Tomasza Grodzkiego, marszałka Senatu złożył jawną roczną informację Prokuratora Generalnego o łącznej liczbie osób, wobec których w roku 2019 został skierowany wniosek o zarządzenie kontroli i utrwalania rozmów bądź o zarządzenie kontroli operacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#TomaszSzafrański">Z informacji tej wynika, że wszystkie uprawnione organy, a jest ich w tej chwili 9, skierowały łącznie wobec 5 tysięcy 839 osób wnioski o zarządzenie kontroli i utrwalania rozmów lub wnioski o zarządzenie kontroli operacyjnej, przy czym: sąd zarządził kontrolę i utrwalanie rozmów lub kontrolę operacyjną wobec 5 tysięcy 711 osób, sąd odmówił zarządzenia kontroli i utrwalania rozmów lub kontroli operacyjnej wobec 25 osób, wnioski o kontrolę operacyjną nie uzyskały zgody prokuratora w przypadku 103 osób.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#TomaszSzafrański">Jeśli chodzi o wnioski składane przez poszczególne służby uprawnione do występowania o zastosowanie tego środka w ubiegłym roku, to dane są następujące. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego złożyła wnioski wobec 206 osób, przy czym kontrola operacyjna została zarządzona wobec 198 osób, sąd odmówił zarządzenia kontroli operacyjnej wobec 6 osób i w przypadku 2 osób wnioski o kontrolę operacyjną skierowane przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie uzyskały zgody prokuratora generalnego. Centralne Biuro Antykorupcyjne skierowało wnioski wobec 384 osób, przy czym sąd zarządził kontrolę operacyjną wobec 375 osób, sąd odmówił zarządzenia kontroli operacyjnej wobec 3 osób i w przypadku 6 osób wnioski o kontrolę operacyjną nie uzyskały zgody prokuratora generalnego. Inspektor nadzoru wewnętrznego nie kierował w ubiegłym roku wniosków o zarządzenie kontroli operacyjnej; Krajowa Administracja Skarbowa skierowała wnioski wobec 7 osób, przy czym wszystkie zostały przez sąd uwzględnione, a tym samym nie było wniosków, które by nie uzyskały zgody prokuratora generalnego. Policja w ubiegłym roku skierowała wnioski wobec 4 tysięcy 416 osób, przy czym sąd zarządził kontrolę operacyjną wobec 4 tysięcy 322 osób, sąd odmówił zarządzenia kontroli operacyjnej wobec 12 osób i w przypadku 82 osób wnioski o kontrolę operacyjną, pochodzące od Policji, nie uzyskały zgody prokuratora. Służba Kontrwywiadu Wojskowego skierowała wnioski wobec 200 osób, przy czym wojskowy sąd zarządził kontrolę operacyjną wobec 196 osób, nie odmówił ani razu, ale spośród tych 200 wniosków 4 wnioski o kontrolę operacyjną nie uzyskały zgody prokuratora generalnego. Służba Ochrony Państwa, jak słyszeliśmy, nie skierowała w 2019 r. wniosków o zarządzenie kontroli operacyjnej. Straż Graniczna skierowała wnioski wobec 395 osób, przy czym sąd zarządził kontrolę wobec 387 osób, sąd ani razu nie odmówił uwzględnienia wniosku, ale w przypadku 8 osób prokurator nie wyraził zgody na zarządzenie kontroli operacyjnej. I Żandarmeria Wojskowa skierowała wnioski dotyczące 106 osób, przy czym sąd zarządził kontrolę operacyjną wobec 104 osób, a odmówił wobec 1 osoby i w przypadku 1 osoby wniosek o kontrolę operacyjną nie uzyskał zgody prokuratora. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AleksanderPociej">Panie Dyrektorze, mam takie techniczne pytanie. Na stronie 1, tam gdzie mamy podane zbiorcze dane, jest „wnioski o kontrolę operacyjną nie uzyskały zgody prokuratora”. Rozumiem, że to jest niedopatrzenie, bo powinno być „prokuratora generalnego”. Tak? Czy „prokuratora” w ogóle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TomaszSzafrański">Nie, nie w każdym wypadku prokurator generalny…</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#RenataRucińska">Mikrofon trzeba włączyć. Mikrofon!</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#TomaszSzafrański">Nie w każdym wypadku prokurator generalny jest zobowiązany do podejmowania decyzji. Oczywiście są takie służby, w odniesieniu do których prokurator generalny, ale generalnie uprawnienie to realizuje prokurator okręgowy właściwy według…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AleksanderPociej">Ja rozumiem, tylko dlaczego raz jest… Bo następnie jest tak… Jeżeli chodzi o Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, to jednak napisaliście o zgodzie prokuratora generalnego. Potem CBA – prokuratora generalnego, KAS – prokuratora generalnego, a potem Policja – prokuratora, potem – znowu prokuratora generalnego, a potem – znowu prokuratora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TomaszSzafrański">I to jest właśnie to rozróżnienie, które wynika z decyzji ustawodawcy, który zróżnicował kompetencje na różnym poziomie…</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AleksanderPociej">I to jest zgodnie z kompetencjami…</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#TomaszSzafrański">Zgodnie. Tak.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#AleksanderPociej">…w stosunku do…</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#TomaszSzafrański">W szczególności w odniesieniu do Policji właśnie, która kieruje, z uwagi na zakres działania, największą liczbę wniosków. Znakomita część tych wniosków jest rozpoznawana, jeśli chodzi o zgodę bądź odmowę udzielenia zgody, przez prokuratorów okręgowych właściwych według…</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#AleksanderPociej">Rozumiem, że przy CBA jest to prokurator generalny.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#TomaszSzafrański">Odnośnie do CBA ustawa stanowi, że właściwy jest prokurator generalny.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#AleksanderPociej">Jasne. Oczywiście. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#TomaszSzafrański">Dlatego jest to tutaj bardzo precyzyjnie rozróżnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AleksanderPociej">Tak, tak. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AleksanderPociej">Pan marszałek Borusewicz. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BogdanBorusewicz">Procedura jest taka, że prokurator wyraża zgodę albo nie wyraża, a jak wyrazi zgodę, to idzie to do sądu…</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#BogdanBorusewicz">Taka jest procedura, czyli dwustopniowa.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#BogdanBorusewicz">Panie Prokuratorze, ja mam do pana podobne pytanie. Nie ma nikogo z Centralnego Biura Antykorupcyjnego? To do pana będę kierował pytanie.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#BogdanBorusewicz">Wnioski wobec 384 osób, a kontrola operacyjna wobec 375 osób. Proszę mi powiedzieć, czy były tzw. NN i ile ich było w CBA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TomaszSzafrański">Szanowni Państwo, ta…</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#RenataRucińska">Mikrofon!</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#TomaszSzafrański">Ta informacja nie jest objęta jawną roczną informacją prokuratora generalnego. Przyznam też, że ja bezpośrednio nie zajmuję się właśnie tym odcinkiem pracy. A więc i z jednego, i z drugiego powodu takiej informacji nie jestem w stanie udzielić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BogdanBorusewicz">No dobrze, jak będzie tutaj szef CBA, to mu zadam takie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#BogdanBorusewicz">Ja widzę w tym zestawieniu bardzo dużą aktywność SKW, czyli Służby Kontrwywiadu Wojskowego, w porównaniu do ABW. Tu wnioskowano wobec 206 osób, a w SKW – wobec 200 osób. Potencjał obu służb jest różny i nie jest żadną tajemnicą, że potencjał ABW jest znacznie większy. ABW obejmuje swoją działalnością znacznie większą… To jest znacznie większa działalność, jeśli chodzi o przedmiot funkcjonowania. Z czego to wynika?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TomaszSzafrański">Szanowni Państwo, to, co tu jest najważniejsze… Bo z czego to wynika? Przyznam, że nie wiem, czy jestem w stanie podzielić pogląd pana senatora, że zakres działalności ABW jest znacznie większy niż Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Oczywiście gdybyśmy patrzyli przez pryzmat zapisów normatywnych, to wydawać by się mogło, że rzeczywiście poruczone Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zadania są niezwykle obszerne, ale to, co jest bardzo istotne w tym wypadku, to – proszę zwrócić uwagę, ja to jeszcze raz podkreślam – to, że kontrola jest dwustopniowa. Jest to prokurator i jest to sąd, w tym wypadku wojskowy sąd okręgowy. Wszystkie wnioski Służby Kontrwywiadu Wojskowego zostały uwzględnione, a z tego wyciągam następujący wniosek: niezwisły sąd stwierdził, że wnioski te znajdowały pełne zarówno merytoryczne, jak i formalne oparcie w przepisach i najwyraźniej były uzasadnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BogdanBorusewicz">Panie Prokuratorze, tutaj są suche liczby, a ja chcę się dowiedzieć trochę więcej. W mojej ocenie i zakres działania ABW, i potencjał ABW są znacznie większe. Nie będę mówił, ile razy większe, ale wielokrotnie większe.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AleksanderPociej">Jeżeli chodzi o budżet, to 10 razy.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#BogdanBorusewicz">No właśnie. A jeżeli chodzi o potencjał, że tak powiem, pracowników, to może nieco mniej niż 10, ale też kilkakrotnie więcej. W związku z tym z tego by wynikało, że albo ABW swój potencjał słabo wykorzystuje, albo Służba Kontrwywiadu Wojskowego ma tyle różnych postępowań…</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#BogdanBorusewicz">I w związku z tym zadaję takie pytanie. No ja rozumiem, że pan mi odpowie, że prokuratura przedłożyła to, co jest zapisane w ustawie. Ale pan przyszedł tutaj z gołymi liczbami, że tak powiem, a ja chcę się dowiedzieć, co się kryje pod tymi liczbami – bardzo ogólnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#TomaszSzafrański">Szanowni Państwo, chciałbym jak najpełniej odpowiedzieć panu marszałkowi i rzeczywiście w oparciu o jak najdalej idącą wiedzę merytoryczną, ale jeszcze raz podkreślę: prokurator nie nadzoruje, a tym bardziej prokurator generalny, żadnej ze służb, nie nadzoruje żadnego z szefów służb. Tego rodzaju pytania – nawet przy mojej dużej skłonności do tego, żeby wyjść naprzeciw panu senatorowi – są poza zakresem możliwości odpowiedzi prokuratora generalnego. Takie pytania powinny być kierowane do tych organów, które w granicach kompetencji i uprawnień mogą podawać takie fakty do wiedzy Senatu i Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AleksanderPociej">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#AleksanderPociej">Pani senator. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JoannaSekuła">Ja bym chciała poprosić o wyjaśnienie mi zbieżności bądź rozbieżności między liczbami, które są w tych 2 przedłożonych nam sprawozdaniach. W sprawozdaniu z działalności Policji mamy informację o zarządzonych 8 tysiącach 65 kontrolach operacyjnych, a w sprawozdaniu prokuratora – że Policja wnioskowała w przypadku 4 tysięcy 416 osób. Mówiliśmy o urządzeniach, teraz mówimy o osobach. Gdyby był pan prokurator uprzejmy mi to wyjaśnić… Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#TomaszSzafrański">Pani senator de facto zdefiniowała istotę rozbieżności w wyliczeniu tych wielkości. Pan komendant również podkreślał, że w przypadku Policji jest to liczone w odniesieniu do liczby urządzeń. To w niektórych wypadkach – jeżeli pozyskane informacje poprzedzające skierowanie wniosku o zastosowanie tego środka pracy operacyjnej pozwoliły na ustalenie większej liczby urządzeń –powoduje rozbieżności, ponieważ w przypadku prokuratury, prokuratora generalnego oraz prokuratorów okręgowych, a następnie statystyki, którą w trybie art. 11 prawa o prokuraturze prokurator generalny przedstawia, są liczone tylko i wyłącznie wnioski odnoszące się do osób, niezależnie od tego w jaki sposób były następnie technicznie realizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BogdanBorusewicz">Panie Prokuratorze i Panie Komendancie, ja wyjaśnię, dlaczego pytam o NN. To moje pytanie nie jest bez przyczyny. Bo były sytuacje, w których nadużywano NN. Ktoś tam znany, jakiś polityk wzbudzał raptem zainteresowanie, ponieważ zadzwonił. I wtedy, znając nazwisko, zakładano podsłuch na NN. I to nieraz trwało przynajmniej te 3 miesiące.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#BogdanBorusewicz">Pan mówi o osobach, Panie Prokuratorze. A czy wśród tych osób były także tzw. NN…</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#Gloszsali">Jak jest osoba…</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#BogdanBorusewicz">…czy nie?</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#BogdanBorusewicz">Nie, no bo…</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#BogdanBorusewicz">Zakłada się…</u>
          <u xml:id="u-46.8" who="#Gloszsali">…Zajmuje się…</u>
          <u xml:id="u-46.9" who="#BogdanBorusewicz">No właśnie. Czy tam były także te NN? Czyli osoby nieznane, osoby, których nazwisko nie zostało wpisane, bo nie mogło…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PawełOpitek">Panie Marszałku, jak już wcześniej wspomniał pan dyrektor, my oczywiście mamy dokładnie rozpoznane liczby, jeśli chodzi o osoby i wnioski, ale jesteśmy bardzo szczegółowo ograniczeni zapisami ustawowymi co do tego, jakie liczby możemy podać. A więc oprócz tego, co jest w ustawie, np. nie możemy podać liczby NN.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PawełOpitek">Ale mogę zapewnić ogólnie, że wnioski dotyczące tzw. osób NN stanowią naprawdę nikły procent wszystkich wniosków, co więcej, w przypadku tej nikłej liczby wniosków w zdecydowanej większości ten NN jest w końcu ustalany. Przypuśćmy, że kontrola się może zacząć na tzw. NN, ale w zdecydowanej większości przypadków, jeśli nawet nie we wszystkich, na końcu ta osoba jest ustalona z imienia i nazwiska. To wiadomo, bo wobec niej są wykonywane jakieś czynności i one pozwalają to sprecyzować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#BogdanBorusewicz">Panie Prokuratorze, mnie chodzi…</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#BogdanBorusewicz">Tak? Panie Prokuratorze, mnie chodzi…</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#BogdanBorusewicz">Mnie chodzi o to, czy wśród tych osób… Bo pan prokurator stwierdził – pewnie słusznie – że w ramach ustawy przedstawia pan informacje dotyczące liczby osób, co do których zastosowano w tym przypadku podsłuchy telefoniczne. Czy wśród tych osób – bo to są osoby – są także NN, które nie zostały, załóżmy, rozszyfrowane? Bo to też są osoby, tylko są nazwiska nieznane – tak się odczytuje ten skrót „NN”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PawełOpitek">Panie Marszałku, jak powiedziałem, mogło się tak zdarzyć, ale w zdecydowanej większości, przytłaczającej większości te osoby są ostatecznie ustalane.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#BogdanBorusewicz">No dobrze, rozumiem, że również takie przypadki mogą być w tej statystyce, bo NN to jest także osoba…</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PawełOpitek">Tak.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#BogdanBorusewicz">Chodzi o definicję, tak?</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#BogdanBorusewicz">Rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AleksanderPociej">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#TomaszSzafrański">Dodam jedno zdanie, jeśli państwo pozwolicie, wychodząc naprzeciw wątpliwościom pana senatora. Pamiętajmy, że po zmianie ustawy o Policji, a także wszystkich ustaw pragmatycznych dotyczących służb uprawnionych do prowadzenia kontroli operacyjnej – ta zmiana miała miejsce w 2010 r. i była bardzo istotną zmianą – sąd podejmujący decyzję o zastosowaniu, niezależnie od tego, czy to byłaby NN, jak pan senator to określa, czy też osoba wskazana z nazwiska, wobec których miałaby być stosowana kontrola, posiada znacznie większą ilość materiałów. Te materiały w sposób rzetelny pozwalają mu ustalić, czy rzeczywiście kontrola operacyjna jest tym środkiem, który jest niezbędny do uchylenia zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego. I to w sytuacji kiedy ustawodawca dosyć subsydiarnie kontrolę operacyjną umiejscowił. Ja mówię tu w szczególności o takim przepisie, który został dopisany do art. 19 ustawy o Policji, czyli o ust. 1a, który wymaga, by wniosek – a więc ten wniosek o zarządzenie kontroli operacyjnej – przedstawiła wnioskująca służba wraz z materiałami uzasadniającymi potrzebę zastosowania kontroli operacyjnej. Z kolei te materiały uzasadniające taką potrzebę – ich meritum, ich treść – muszą być odnoszone do przesłanek umożliwiających zastosowanie kontroli operacyjnej. Przede wszystkim są one wymienione w ust. 1 – zapobieżenie, ustalenie, wykrycie, utrwalenie dowodów. Ale trzeba także na podstawie materiałów wykazać te przesłanki, które są w końcówce ust. 1 – „gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo będą nieprzydatne”. Dlatego tu nie ma obecnie takiej sytuacji. I wierzę, że tak jest. Rzetelnie orzekający sąd… Nie ma takiej możliwości, żeby sąd podjął decyzję, opierając się tak naprawdę na jakichś iluzorycznych informacjach. Nawet w sytuacji, gdy sam numer nie jest powiązany jednoznacznie z konkretnym nazwiskiem, musi być faktografia, która pozwala powiedzieć, że rzeczywiście jest zagrożenie, jest prawdopodobieństwo zaistnienia przestępstwa, a w końcu – że jest to niezbędne do tego, by to ryzyko zminimalizować bądź uchylić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AleksanderPociej">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#AleksanderPociej">Nie ma więcej pytań.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#AleksanderPociej">Nasza procedura jest taka, że my wysłuchujemy tych sprawozdań i nie głosujemy nad tymi sprawozdaniami.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#AleksanderPociej">W związku z tym dziękuję…</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#AleksanderPociej">Jest, ale ja prosiłem. Przedstawiciel rzecznika podziękował za głos. Tak że wszyscy mogli się już wypowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-52.6" who="#AleksanderPociej">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-52.7" who="#AleksanderPociej">Dziękuję serdecznie naszym gościom za udzielenie nam wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-52.8" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 48</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>