text_structure.xml 50.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 36</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JarosławRusiecki">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JarosławRusiecki">Witam bardzo serdecznie na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JarosławRusiecki">Szanowni Państwo, dzisiejszy temat to informacja ministra obrony narodowej na temat funkcjonowania w systemie prawnym ustawy o obronie Ojczyzny.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JarosławRusiecki">Minął rok od początku funkcjonowania ustawy. Warto się nad tym troszkę zastanowić, podjąć jakąś refleksję i wymienić się informacjami, jak ta ustawa w tej chwili funkcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JarosławRusiecki">Witam bardzo serdecznie na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam bardzo serdecznie pana Dawida Stachurskiego, dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam bardzo serdecznie pana Marka Surmańskiego, koordynatora Zespołu Radców Prawnych w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JarosławRusiecki">Witam panią senator i panów senatorów. Witam wszystkich naszych współpracowników z Kancelarii Senatu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JarosławRusiecki">Na początek poproszę pana ministra o słowo i wytyczenie perspektywy oceny funkcjonowania ustawy o obronie Ojczyzny, która, jak sami państwo dostrzegają – nie chcę używać jakichś górnolotnych określeń – miała zbawienny wpływ na funkcjonowanie Polskich Sił Zbrojnych, jak również o informację, czego byliśmy świadkiem razem z panem ministrem w czasie ostatniej odprawy w Legionowie, o tym, jak kwestie finansowania uzbrojenia technicznego mają bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania Sił Zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WojciechSkurkiewicz">W pierwszych słowach chciałem jeszcze raz podziękować Wysokiej Komisji – czynię to przy każdej okazji czy to w Sejmie, czy w Senacie – za bardzo merytoryczną pracę nad ustawą o obronie Ojczyzny. Rzeczywiście okazało się – co rzadko się zdarza w obecnej kadencji parlamentu – że można pracować szybko, merytorycznie, bez jakiejś zwady i zacięcia politycznego. Tutaj bez wątpienia kwestie bezpieczeństwa są dla nas wszystkich, niezależnie od poglądów politycznych, bardzo ważne. Za to jeszcze raz serdecznie państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Wysoka Komisjo, ustawa o obronie Ojczyzny z 11 marca 2022 r. weszła w życie 23 kwietnia. W istocie jest to akt prawny przełomowy, bo zastępuje kilkanaście innych aktów, które w obiegu prawnym były przez długie, długie lata, a nawet dziesięciolecia, bo najstarsze pochodziły jeszcze z lat sześćdziesiątych, choć były nowelizowane po 1989 r. dość intensywnie. Szanowni Państwo, my nad ustawą o obronie Ojczyzny, nad tymi przepisami, w ministerstwie, i na to też warto przy tej okazji zwrócić uwagę, również w ramach komitetu do spraw bezpieczeństwa, z inspiracji przewodniczącego komitetu do spraw bezpieczeństwa, pana premiera Jarosława Kaczyńskiego, pracowaliśmy ponad 2 lata. Pierwotny plan był taki, iż ta ustawa wejdzie w życie, Panie Dyrektorze, 1 lipca 2022 r. Niestety sytuacja, która miała miejsce i wciąż ma miejsce za naszą wschodnią granicą, wymusiła przyspieszenie naszych działań. Dobrze się złożyło, że mieliśmy ten akt prawny już na ukończeniu przygotowany, więc mogliśmy go bardzo szybko po wybuchu wojny na Ukrainie skierować do prac legislacyjnych i rzeczywiście w takim szybkim tempie, w szybkim trybie ustawa została przyjęta, jak wspomniałem, 11 marca.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#WojciechSkurkiewicz">Ustawa o obronie Ojczyzny reguluje szereg kwestii, które dotykają bezpośrednio Sił Zbrojnych, wojska, ale również całego otoczenia. Między innymi chciałbym tutaj zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii dotyczących samej ustawy. Ustawa reguluje sprawy związane z obowiązkiem obrony przez obywateli, również wyznacza zadania dla poszczególnych rodzajów Sił Zbrojnych, zadania prezydenta, Rady Ministrów, ministra obrony narodowej, wojewodów, CWCU, ale również WCR w zakresie obronności. Zresztą na kanwie tej ustawy przekształciliśmy wojewódzkie sztaby wojskowe w oddziały CWCR, czyli Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji. Na tej kanwie stworzyliśmy w miejsce wojskowych komend uzupełnień wojskowe centra rekrutacji, które mają poszerzone spektrum działania. Chociażby podjęliśmy decyzję o likwidacji Centralnej Wojskowej Pracowni Psychologicznej, a kwestie dotyczące psychologów oddaliśmy w jurysdykcję wojskowych centrów rekrutacji.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#WojciechSkurkiewicz">Kolejna kwestia, która jest szczególnie istotna z punktu widzenia funkcjonowania Sił Zbrojnych, to finansowanie. Jeżeli chodzi o przepisy ustawy, wprowadziliśmy zasadę przeznaczania na obronność 3% produktu krajowego brutto. To wymiernie widać po budżecie roku 2023. Gdy sięgniemy pamięcią rok wstecz, budżet Ministerstwa Obrony Narodowej wynosił 58 miliardów zł, było to w roku 2022. W roku 2023 r. to już jest 97,5 miliarda zł. Tak że widać olbrzymi wzrost środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#WojciechSkurkiewicz">Na kanwie ustawy o obronie Ojczyzny stworzyliśmy dodatkowe źródło zasilania, szczególnie modernizacyjnego Wojska Polskiego. Utworzyliśmy poniekąd na bazie, bo to jest tylko jeden z elementów Programu Rozwoju Sił Zbrojnych, Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych. Dzięki nowelizacji, którą dokonaliśmy w ubiegłym roku, która weszła w życie 1 września, zdywersyfikowaliśmy źródła zasilania tego funduszu. Bo to mogą być nie tylko papiery dłużne, ale również pożyczki, kredyty. Ten fundusz może być też zasilany tzw. środkami zewnętrznymi. Stworzył nam się w pewnym momencie niewielki problem związany z absorbcją środków zagranicznych, chociażby związanych z pomocą dla Ukrainy. I tutaj te środki finansowe, które są przekazywane jako środki za udzielaną pomoc… oczywiście to nie są olbrzymie kwoty, bo to jest raptem kwota rzędu ok. 300 milionów zł na przestrzeni 1,5 roku. Ale dajemy taką możliwość, żeby te środki finansowe zasiliły fundusz wsparcia, dzięki któremu jest realizowanych szereg kontraktów. Jeżeli Wysoka Komisja jest zainteresowana – wczoraj zresztą odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Obrony Narodowej w trybie niejawnym, która pozytywnie, bez głosu sprzeciwu, zaopiniowała plan finansowy Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych na rok 2024 – w trybie niejawnym chętnie podzielę się z państwem informacjami na ten temat. Mogę tylko podać ogólną kwotę, tj. 54 miliardy zł, które w przyszłym roku dodatkowo będą związane z realizacją tegoż funduszu.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o pozostałe kwestie, to kluczową… Taka była rekomendacja zresztą komitetu do spraw bezpieczeństwa i tak też zostało to zawarte w samej ustawie. Mianowicie zmieniliśmy kwestie dotyczące kwalifikacji wojskowej. Przypomnę, że jeszcze przed wejściem w życie ustawy o obronie Ojczyzny, chyba nawet w zeszłym roku to było realizowane przejściowo przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. W tym roku kwalifikacją wojskową zajmują się już instytucje, służby CWCR, bo można to określić jako instytucję podległą ministrowi obrony narodowej. Tak więc tutaj kwalifikacja wojskowa powróciła do Ministerstwa Obrony Narodowej. Tutaj też, jeżeli chodzi o ustawę o obronie Ojczyzny, zmieniliśmy kwestie dotyczące rekrutacji do służby wojskowej oraz kwestie orzekania o zdolności do pełnienia służby wojskowej.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#WojciechSkurkiewicz">Kolejna sprawa. Wprowadziliśmy szereg zmian, jeżeli chodzi o samą służbę wojskową. Po pierwsze, odeszliśmy już całkowicie od tzw. służby kontraktowej. Ta zmiana była oczekiwana i jest pozytywnie postrzegana, jeżeli chodzi o środowisko wojskowe, więc nie ma już służby kontraktowej. Wprowadziliśmy za to nowy rodzaj służby: dobrowolną zasadniczą służbę wojskową. Jest to służba, która odbywa się w cyklu rocznym, 12-miesięcznym. W pierwszej kolejności to jest 27-, 28-dniowe szkolenie podstawowe, a później jest 11-miesięczne szkolenie specjalistyczne. Oczywiście, jeżeli chodzi o dobrowolną służbę wojskową, chcemy, i tak się dzieje w tej chwili, żeby to była taka najlepsza forma zasilania zawodowego wojska, służby wojskowej zawodowej. I w istocie tak się dzieje. Zresztą dobrowolna zasadnicza służba wojskowa spotkała się z bardzo pozytywną reakcją ze strony społeczeństwa, szczególnie ludzi młodych. My w roku 2022 przewidywaliśmy, że z tej formy służby – i tak zaplanowaliśmy w budżecie – skorzysta do 15 tysięcy osób. Okazało się finalnie na koniec roku, że z tej formy służby skorzystało ponad 16 tysięcy 400 osób, które rozpoczęły dobrowolną zasadniczą służbę wojskową. Na rok 2023 zwiększyliśmy ten limit do 25 tysięcy. I już dzisiaj zdajemy sobie sprawę z tego, bo wszystkie znaki na ziemi i niebie tak wskazują, że w tym roku również w sposób znaczący ten limit przekroczymy, tym bardziej że też udoskonalamy tę formę służby. Zachęcamy do niej nie tylko osoby, które po raz pierwszy zakładają mundur wojskowy, czyli przechodzą szkolenie podstawowe plus szkolenie specjalistyczne, ale również dedykujemy szereg turnusów osobom, które już złożyły przysięgę wojskową, które już przeszły takie szkolenia, czy to w Wojskach Obrony Terytorialnej, tzw. szesnastkę, czyli szkolenie WOT-owskie podstawowe, czy inne formy szkolenia. Wtedy skracamy to szkolenie podstawowe i traktujemy to jako szkolenie uzupełniające. Dodatkowym walorem dobrowolnej służby zasadniczej jest to, że od pierwszego dnia służby ci żołnierze otrzymują odpowiednie środki finansowe, odpowiednią gratyfikację. Dziś jest to na poziomie uposażenia podstawowego szeregowego, jest to według tabel uposażeń wojskowych 4 tysiące 960 zł. Oczywiście przyjmując, że znaczna część tych osób to są młodzi ludzie, którzy mają dwadzieścia czy dwadzieścia kilka lat, w związku z decyzją rządu Prawa i Sprawiedliwości, że osoby do dwudziestego szóstego roku życia nie płacą podatku, można przyjąć, że praktycznie dla części tych żołnierzy ta kwota, którą otrzymują, to jest kwota netto.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#WojciechSkurkiewicz">Wprowadziliśmy również szereg zmian dotyczących uprawnień i obowiązków oraz uposażeń i innych należności pieniężnych żołnierzy, kwestie dotyczące dyscypliny wojskowej, militaryzacji i ochrony obiektów, szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności kraju, świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony, oczywiście też przepisy karne.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#WojciechSkurkiewicz">Od dnia wejścia w życie ustawy dokonaliśmy już 4 nowelizacji przepisów, w wyniku których wprowadziliśmy szereg zmian. O jednej już wspomniałem, która była dla nas szczególnie istotna, jeżeli chodzi o finansowanie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Tutaj dokonaliśmy możliwości dywersyfikacji wpływów na ten fundusz. Dokonaliśmy również zmian, tj. wprowadziliśmy dla żołnierzy zawodowych dodatkowe świadczenia za długoletnia służbę, tak abyśmy mogli w służbie zachęcać do pozostawania tych wszystkich, którzy przez długie lata służyli. Tutaj też są określone progi, w oparciu o które dodatkowe środki finansowe są przekazywane żołnierzom.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#WojciechSkurkiewicz">Wczoraj w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie, dzisiaj na posiedzeniu plenarnym w Sejmie odbędzie się dyskusja nad ustawą o Agencji Mienia Wojskowego i innych ustawach, w której również nowelizujemy ustawę o obronie Ojczyzny w wielu zakresach. Oczywiście zdecydowana większość propozycji zmian to są tzw. przepisy czyszczące czy doprecyzowujące, ale jest szereg kluczowych kwestii, które również zmieniamy w ustawie o obronie Ojczyzny. Ja bym chciał zwrócić uwagę na jedną kwestię, dotyczącą chociażby rekrutacji na nasze uczelnie wojskowe, bo to jest sprawa, która wyszła w czasie procedowania w tym roku. Chodzi o kwestie dotyczące przyjmowania młodych ludzi na uczelnie wojskowe. Dostrzegliśmy dość poważną sprawę dotyczącą tego, iż kilka lat temu obniżony został wiek szkolny z 7 do 6 lat, więc dzisiaj na rynek wchodzą maturzyści, którzy nie mają ukończonego osiemnastego roku życia, mają 17 lat, a wobec osób nieletnich przepisy zawarte w ustawach, również art. 51 konwencji praw człowieka, tak?</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#Gloszsali">Konwencji o prawach dziecka.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#WojciechSkurkiewicz">…Konwencji o prawach dziecka… mniejsza z tym. Przepisy nie pozwalają nam rekrutować do wojska osób nieletnich. I pojawił się problem, bo mieliśmy szereg osób, które chciały rozpocząć służbę w wojsku czy rozpocząć naukę na uczelniach wojskowych, a były osobami niepełnoletnimi. Tak więc musimy też dokonać nowelizacji w tym zakresie, aby umożliwić osobom, które mają wciąż 17 lat, rozpoczęcie rekrutacji na uczelniach wojskowych. Oczywiście, żeby później zawrzeć kontrakt, bo pierwszy rok studiów to jest dobrowolna służba wojskowa, to musi mieć już obligo ukończony osiemnasty rok życia. Ale dajemy możliwość rozpoczęcia rekrutacji na uczelnie wojskowe. I to jest sprawa bez wątpienia szczególnie ważna. Jest również kilka innych zmian, chociażby te, które są też ważne, jeżeli chodzi o rezerwę i szkolenie rezerwy. Przyznaję się i bijemy się w piersi, że umknął nam zapis dotyczący zwrotu kosztów przejazdu na szkolenia rezerwy. Nadrabiamy ten błąd i to też jest zawarte w tej nowelizacji. Podobna sytuacja dotyczy żołnierzy Terytorialnej Służby Wojskowej, co stosowną poprawką też będziemy realizować w tej nowej ustawie. Mam nadzieję, że jeżeli nowelizacja zostanie przyjęta jeszcze w tym tygodniu, ona trafi na posiedzenie Wysokiej Komisji i pewnie pod koniec lipca będziemy mogli na ten temat szerzej dyskutować.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni Państwo, z wejściem w życie ustawy o obronie Ojczyzny i zastąpieniem tych kilkunastu ustaw jedną, ja to określam ustawą matką, wiązała się również taka tytaniczna praca, którą wykonaliśmy w Ministerstwie Obrony Narodowej, i w Departamencie Prawnym, i w innych departamentach, które merytorycznie zajmują się określonymi kwestiami dotyczącymi obronności. Wiąże się to z tym, że ustawa o obronie Ojczyzny nałożyła na nas obowiązek przygotowania 167 rozporządzeń, aktów niższego rzędu. Czas na wydanie 167 rozporządzeń mamy 1,5 roku od wejścia w życie ustawy o obronie Ojczyzny. Ten czas mija nam 23 października tego roku. Oczywiście częściowo też będziemy jeszcze postulowali o wydłużenie tego okresu na kanwie ustawy o obronie Ojczyzny, która jest teraz nowelizowana. Do tej pory wydaliśmy, jeżeli chodzi o odpowiedzialność resortu obrony narodowej, co na nas spoczywa, 94 rozporządzenia, które już są w obiegu prawnym, a kolejne 59 jest już na finiszu, jest już na ukończeniu i lada moment będą również przekazane do publikacji po uzgodnieniach. Tak więc tutaj naprawdę to jest olbrzymia praca Departamentu Prawnego, za co przy tej okazji panu dyrektorowi Stachurskiemu serdecznie dziękuję, bo z panią dyrektor Bajurską koordynują obszar związany z przygotowaniem rozporządzeń. Tak jak wspomniałem, mamy czas do 23 października, więc jeszcze trochę czasu zostało.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o rozporządzenia, my w pierwszej kolejności skupiliśmy się na aktach prawnych, które były niezbędne dla funkcjonowania służby wojskowej, szczególnie dobrowolnej służby wojskowej i tych mechanizmów, które są związane z funkcjonowaniem Sił Zbrojnych. Priorytetowo również wydaliśmy takie akty prawne, jak chociażby pobieranie nauki w uczelniach wojskowych przez żołnierzy dobrowolnej służby wojskowej, funkcjonowanie Legii Akademickiej, również przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej, o czym już wspominałem, czy powoływanie na ćwiczenia wojskowe w roku 2023. Do chwili obecnej wydano najistotniejsze rozporządzenia dotyczące służby i uposażeń żołnierzy zawodowych i niezawodowych. Wydaliśmy także rozporządzenia wynikające z innych ustaw dostosowujące do przepisów ustawy o obronie Ojczyzny w zakresie chociażby funkcjonowania Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, kwestii dotyczących spraw emerytalno-rentowych, także zakwaterowania żołnierzy. Wydaliśmy szereg aktów o charakterze wewnętrznym w formie decyzji ministra obrony narodowej, aby dostosować przepisy wewnętrzne do obowiązującej ustawy o obronie Ojczyzny.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni Państwo, co nas jeszcze czeka, jeżeli chodzi o akty niższego rzędu? Musimy przygotować dokumenty, akty regulujące kwestie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronności, pełnienia obowiązkowej zasadniczej służby wojskowej czy pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego, czy w okresie wojny. Ważkie dokumenty i bez wątpienia tutaj w tym obszarze też będziemy starali się… nie mamy innego wyjścia, zrealizujemy te kwestie do 23 października.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą wyzwań, które stoją przed nami, też chcemy do końca uregulować kwestię dotyczącą żołnierzy czy możliwości przechodzenia pomiędzy służbami podległymi ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, czy też chociażby ministrowi sprawiedliwości a Siłami Zbrojnymi. Tutaj te kwestie już są uregulowane, ale chcemy jeszcze szereg zapisów doprecyzować. Zatem tych elementów jest naprawdę całe mnóstwo.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#WojciechSkurkiewicz">Ustawa o obronie Ojczyzny, która ma ponad 800 artykułów, jest w mojej ocenie aktem prawnym przełomowym, tym bardziej że jest przyjęta i funkcjonuje w sytuacji, kiedy za naszą wschodnią granicą nie tylko toczy się wojna, ale również mamy do czynienia z bezpośrednim zagrożeniem w formie działań hybrydowych reżimu Łukaszenki. I tutaj uregulowane są kwestie dotyczące współpracy ze służbami podległymi ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, na kanwie tych przepisów oczywiście ze Strażą Graniczną, czy też jeżeli chodzi o zarządzanie kryzysowe. Przypomnę, ustawa o obronie Ojczyzny w tym zakresie również dokonała bardzo głębokiej zmiany. Z punktu widzenia wojskowego dziś w działaniach związanych ze wsparciem obszaru cywilnego na kanwie ustawy o zarządzaniu kryzysowym już nie dowódca operacyjny podejmuje decyzję, który jest koordynatorem tych działań, tylko dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej. To jest też pokłosie naszych bezpośrednich doświadczeń z czasu i pandemii koronawirusa, i walki z pandemią, ale również innych kwestii dotyczących zarządzania kryzysowego. Tak więc tutaj te sprawy dość mocno wsparliśmy na rzecz Wojsk Obrony Terytorialnej, bo to właśnie terytorialsi jako ci, którzy operują lokalnie, mają największą wiedzę i mają możliwości podejmowania działań, ale oczywiście tutaj minister też odgrywa taką rolę koordynującą i tutaj na wniosek dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej też wydaje dyspozycje innym rodzajom Sił Zbrojnych w zakresie wsparcia przy okazji funkcjonowania ustawy o zarządzaniu kryzysowym.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni Państwo, to tyle w wielkim skrócie. Jesteśmy do państwa dyspozycji. Jeżeli są jakieś dodatkowe pytania, wątpliwości, to służymy odpowiedziami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję panu ministrowi za rzeczywiście taki skrótowy przegląd całości ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JarosławRusiecki">Oczywiście dokument jest ogromny i szereg zagadnień rozwiązuje. Ja bardzo dziękuję panu ministrowi za zwrócenie uwagi, że zostanie uregulowana sprawa dojazdowa, że tak powiem, bo myślę, że każdy z państwa senatorów otrzymuje w tej materii interwencje. Informacja o tym, że będzie to załatwione kompleksowo i dla żołnierzy odbywających szkolenia podstawowe w ramach dobrowolnej zasadniczej służby, i dla terytorialsów ma ogromne znaczenie. Bardzo dziękuję za podpowiedź, Panie Ministrze, w kwestii zapoznania się z planem finansowym. My jeszcze mamy w planie przed wakacjami posiedzenie naszej komisji o odpowiednim gryfie, więc z pewnością z zainteresowaniem do tej propozycji się odniesiemy. Rzeczywiście reforma administracji wojskowej uprościła wiele elementów. Poza pracownią psychologiczną dołożyłbym jeszcze komisje lekarskie, które są kluczowym elementem każdej komisji. To w istotny sposób usprawniło funkcjonowanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Przepraszam, że panu przewodniczącemu wejdę w słowo, ale też chciałbym się odnieść do rozwiązań związanych z wojskowymi komisjami lekarskimi. Nowelizacja, która jest w Sejmie i która wkrótce do państwa trafi, też zawiera dodatkowe rozwiązanie dotyczące rozbudowy systemu wojskowych komisji lekarskich. W tej chwili komisji lekarskich jest bodajże 10, jest jedna na dwa województwa. Przykładowo podam, że w przypadku rodzinnego województwa pana przewodniczącego, województwa świętokrzyskiego, te zadania są realizowane w Łodzi, a dla województwa podkarpackiego zadania są realizowane w Lublinie. W sytuacji kiedy zwiększona jest liczebność wojska – w roku 2015 r. było ponad 95 tysięcy żołnierzy, dziś pod bronią mamy ponad 175 tysięcy żołnierzy, więc obciążenie komisji lekarskich jest gigantyczne. I my na kanwie tych doświadczeń dajemy możliwość… mam nadzieję, że państwo dacie możliwość tworzenia oddziałów terenowych komisji lekarskich, żebyśmy w każdym województwie mieli, jeśli nie wojskową komisję, to oddział komisji lekarskiej, żeby ten system usprawnić. Chodzi o to, żeby powrócić do pierwotnego systemu może zbyt rozbudowanego, ale dzisiaj chcemy to zracjonalizować tak, żeby młody człowiek, który chce zostać żołnierzem Wojska Polskiego, nie musiał spędzić wielu godzin w podróży do miasta oddalonego o kilkadziesiąt czy nawet kilkaset kilometrów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#Gloszsali">To generuje koszty.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Tak, to generuje koszty. My też chcemy, żeby proces rekrutacyjny był jak najbardziej czytelny, klarowny, przejrzysty, sprawny i jak najkrótszy. Bo to, co najbardziej zniechęca, szczególnie młodych ludzi, którzy próbują zostać żołnierzami, to przedłużające się procedury. My te procedury naprawdę ograniczyliśmy do koniecznego minimum i staramy się teraz te wszystkie zasady jeszcze dopracować. Przepraszam za taki wtręt, ale ta kwestia wydawała mi się bardzo ważna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławRusiecki">To bardzo ważna sprawa. Ja na wspomnienie przez pana ministra o województwie świętokrzyskim i połączeniu z Łodzią… To są prozaiczne rzeczy, ale to utrudniało dojazd młodym ludziom z województwa świętokrzyskiego do Łodzi. Do niedawna, Szanowni Państwo, nie było połączenia kolejowego, bo w latach wcześniejszych zostało zamknięte przez rząd PO-PSL, więc to było trudne. Dopiero właściwie ogromna aktywność pana prezydenta… Bardzo dziękuję panu mecenasowi w tym momencie za aktywność. Jeśli państwo pamiętacie, kilka lat temu, już na początku ostatniej kadencji, działania związane z przywróceniem linii kolejowej poprzez końskie, które zainicjował pan prezydent, usprawniły możliwość przywrócenia połączenia kolejowego między świętokrzyskim a Łodzią. Wcześniej takie prozaiczne rzeczy utrudniały kontakt. Teraz to połączenie jest. Ono w tej chwili jest jeszcze szerzej realizowane, bo nastąpi elektryfikacja tej linii kolejowej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JarosławRusiecki">Ja bardzo dziękuję panu ministrowi za ten przegląd.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JarosławRusiecki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JarosławRusiecki">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, pan przewodniczący Rafał Ślusarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RafałŚlusarz">Pana ocena tej ustawy, czy ona jest wystarczająca, elastyczna w kontekście zagrożeń, które się pojawiają. Chodzi mi o 3 obszary. Po pierwsze, wojna hybrydowa, o to, co się dzieje na granicy polsko-białoruskiej. Czy tam mamy takie możliwości, jakich potrzebujemy, żeby się bronić z tej strony? Druga kwestia to jest wojna informacyjna. Czy ta ustawa jest w stanie dać nam narzędzie do tego, żeby skutecznie się temu przeciwstawiać? Po wizycie w Legionowie definicja ataku i obrony w cyberprzestrzeni jest dość rozmyta. Ja rozumiem, że założenie jest takie, że się bronimy, natomiast w tej domenie akurat trudno być skutecznym w obronie, nie mając możliwości jakiegoś działania bardziej ofensywnego. Ja rozumiem, że to są kwestie bardzo drażliwe, ale chodzi tylko o opinię pana ministra, czy w tym obszarze nie będziemy musieli też szukać jakichś rozwiązań prawnych, które dadzą naszym żołnierzom pewność działania, żeby oni cały czas działali zgodnie z prawem, ale też wywiązywali się z zadań, które na nich są nałożone w zakresie obrony Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Tutaj trzeba rozważyć kilka kwestii. Ustawa o obronie Ojczyzny to jest jedna sprawa. Warto też zwrócić uwagę na to, co wydarzyło się bodajże w roku 2020. Chodzi o wydaną przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Strategię Bezpieczeństwa Narodowego RP. Z jednej strony jest to dokument, z drugiej strony akt prawny, który to realizuje. Jest szereg dokumentów pokrewnych o różnym statusie i różnym gryfie tajności, które są związane z użyciem Sił Zbrojnych w różnych sytuacjach w czasie kryzysu czy wojny, czy poniżej progu wojny, bo to też jest kwestia, z którą dzisiaj bez wątpienia mamy do czynienia. I tutaj ustawa o obronie Ojczyzny nie rozwiązuje wprost, literalnie wszystkich tych kwestii. Dzisiaj ustawa o obronie Ojczyzny daje nam określone argumenty do działania w kilku obszarach. Przede wszystkim z punktu widzenia bezpieczeństwa Rzeczypospolitej kluczowe jest finansowanie obronności, i to daje ustawa o obronie Ojczyzny. Środki finansowe, które są związane z częścią 29 budżetu, czyli wprost utrzymywanie Sił Zbrojnych i wydatkowanie środków finansowych, zostały diametralnie zmienione, bo wzrost z 58 miliardów zł do 97 miliardów to jest naprawdę gigantyczny wzrost. A to nie wszystko, bo dodatkowym elementem jest Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych. I tutaj, jak wspomniałem, w roku 2024 to będzie kwota prawie 54 miliardów zł. Tak więc modernizacja techniczna jest kluczowa.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Ze zwiększeniem środków finansowych związane jest też to, że my przede wszystkim zwiększamy stany osobowe, nabór, który jest prowadzony, dofinansowujemy również nowe rodzaje wojsk, bo Wojska Obrony Cyberprzestrzeni to jest obszar, który jest w trakcie budowy i on dopiero zdolności operacyjne wprost będzie osiągał. Tutaj nakłady finansowe są absolutnie olbrzymie. Ale są również nakłady finansowe na infrastrukturę, bo to też jest ważne. Jeżeli pan przewodniczący przywołuje kwestię dotyczącą działań na Wschodzie, to mogę powiedzieć, że my dzisiaj inwestujemy miliardy, naprawdę miliardy złotych w odbudowę potencjału infrastrukturalnego, potencjału obronnego na wschód od Wisły. Tworzone są nowe garnizony, przywracane są nowe jednostki, budowane są nowe jednostki. Warto zwrócić uwagę na kwestię dotyczącą chociażby powołania nowych dywizji. 18 dywizja jest faktem, ale 1 dywizja podlaska jest już fizycznie w fazie tworzenia. Warto też pamiętać o tym, że na kanwie dyspozycji, które wydał minister obrony Mariusz Błaszczak – zresztą chyba o tym też wspominałem podczas posiedzenia niejawnego – w planach mamy stworzenie 2 nowych dywizji: dywizji A, która jest na północnym-wschodzie, czyli na kierunku przesmyku suwalskiego, i dywizji B, która będzie operowała w obszarze południowo-wschodnim, na południe od Warszawy. Co do dywizji B szczegółów jeszcze nie mogę państwu przekazać. To są rzeczy, które się dzieją. Oczywiście to są obszary, które dla nas są szczególnie ważne i szczególnie wrażliwe. Jak państwo przebywaliście w Legionowie, to też zapewne gen. Molenda czy pan płk Chmielewski przekazywał informacje odnośnie do rozdziału tych systemów, tych CSRT, które są w odpowiedniej jurysdykcji, czy MON czy GOV, czy te rzeczy, które są rozdzielone. I gdyby tak literalnie analizować, to rzeczywiście jest wykonana tytaniczna praca, jeżeli chodzi o Ministerstwo Obrony Narodowej i DKWOC, jeżeli chodzi o zabezpieczenie i bezpieczeństwo w obszarze cyber.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Nieprzypadkowo jakiś czas temu – o tym też warto wspomnieć na kanwie tego, co dzieje się za naszą wschodnią granicą – na Litwie, na szczycie NATO określono dodatkowe domeny potencjalnego konfliktu, czyli obszar cyber i obszar kosmiczny, które mogą być również obszarem potencjalnych zagrożeń i wojen. Dzisiaj zagrożenia cybernetyczne to jest fakt, to jest rzecz, która absolutnie się dzieje. Dlatego musimy przeciwdziałać i dopełniać czy dochować wszelkich działań w tym zakresie, aby minimalizować zagrożenia. DKWOC, odpowiednie służby funkcjonują w systemie 24 godzin na dobę i 7 dni w tygodniu. To jest permanentna służba. Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, że my każdego dnia odpieramy mnóstwo takich prób i ataków. Zresztą państwo pewnie zapoznali się ze szczegółami tych kwestii w formule niejawnej, więc to jest naprawdę olbrzymia praca. A też zdajemy sobie sprawę z tego, że to jest obszar szczególnie kluczowy, jeżeli chodzi o finansowanie. My też robimy wszystko, aby również ten obszar był szczególnie, nie powiem doceniany finansowo, ale żeby odpowiednie środki finansowe kierować na ten obszar, bo zdajemy sobie sprawę, że każdy czy informatyk, czy programista na rynku cywilnym pewnie mógłby sobie pozwolić na o wiele większe środki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#WojciechSkurkiewicz">Dlatego też przy tej okazji pragnę zwrócić uwagę na jedną bardzo fajną kwestię, która się rozwija, jeżeli chodzi o Terytorialną Służbę Wojskową, Wojska Obrony Terytorialnej. My też bardzo prężnie rozwijamy ten obszar cyber w Wojskach Obrony Terytorialnej. Dzisiaj mamy taką sytuację, że wielu informatyków, programistów nie chce rezygnować z pracy zawodowej, ale jednocześnie chce oddawać swoją pracę, służbę Rzeczypospolitej. Dlatego też Wojska Obrony Terytorialnej czy ten obszar cyber i rozwój tego obszaru dzisiaj jest szczególnie kluczowe, bo jest wiele osób, które po prostu chcą też służyć, pracując zawodowo, chcą też służyć w wojsku i oczywiście dajemy im taką możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję panu ministrowi za odpowiedź na pytanie, które nas bardzo frapowało. Chciałem podziękować państwu senatorom, którzy uczestniczyli w naszym wyjeździe studyjnym do DKWOC. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem wielkiego wysiłku i pana gen. Molendy, i wszystkich jego żołnierzy. Wysiłek, który został wykonany w ciągu ostatnich 3 lat formowania DKWOC przez pana gen. Molendę, po prostu jest godny najwyższego uznania i sukcesy w potyczkach informatycznych wojen, i zwycięstwa są fantastycznym dokonaniem, i to z najlepszymi tego świata, o czym zostaliśmy poinformowani. Bardzo nas to cieszy. W ogóle podejście do tego rodzaju służby, elastyczność, o której wspominał pan minister, jest szczególnie, myślę, istotna, ważna. Jeszcze raz podkreślam: byliśmy pod wielkim wrażeniem wszystkich dokonań, które tam były zrealizowane czy są realizowane w dalszym ciągu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JarosławRusiecki">Pani senator Dorota Czudowska. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DorotaCzudowska">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DorotaCzudowska">Jeszcze dopowiem. Długo potem dyskutowaliśmy. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem i tempa, w jakim rozwija się ta jednostka, i budowania takiej wyjątkowo przyjacielskiej atmosfery. To się czuje między żołnierzami, w tym, jak oni się do siebie odnoszą, i pracownicy, bez lęku… Jesteśmy pełni uznania i pełni podziwu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DorotaCzudowska">Ale jeszcze taki lekki temat. Panie Ministrze, à propos również ustawy o obronie Ojczyzny chciałabym powiedzieć o innym aspekcie. Wieści z terenu. My bardzo dziękujemy, że zaufaliście, że ministerstwo zaufało i powstała w Legnicy prywatna szkoła wojskowa. Szczęśliwie zakończyli pierwszy rok nauki. Niewielu kadetów odpadło. Już jest nabór i jest dużo chętnych na następny rocznik. A ustawa o obronie Ojczyzny, którą im podarowałam na rozpoczęcie pracy, przewiązana biało-czerwoną wstążeczką, leży na honorowym miejscu w gablocie pamięci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Bardzo dziękuję, Pani Senator. Rzeczywiście to jest ważne, bo podejmując działania czy pracując, staramy się realizować to w sposób kompleksowy, czyli nie tylko realizować działania na rzecz Sił Zbrojnych, na rzecz żołnierzy, ale również ich przygotowywać do tego elementu. Pani słusznie zwróciła uwagę na kwestię dotyczącą klas na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W istocie w tym roku już wydaliśmy decyzję na utworzenie rekordowej ilości oddziałów przygotowania wojskowego. W tym roku od 1 września młodzież rozpocznie naukę w 219 dodatkowych klasach oddziału przygotowania wojskowego. To naprawdę jest, po pierwsze, rekordowy wynik, po drugie, ogromna liczba. Ja mam tym większą satysfakcję, że przez długie miesiące, a nawet lata pracowaliśmy, jeszcze wcześniej z ministerstwem edukacji, nad przygotowaniem mechanizmu tworzenia oddziałów przygotowania wojskowego. Przypomnę, wcześniej Ministerstwo Obrony Narodowej realizowało program „Certyfikowane wojskowe klasy mundurowe”. Ale my dajemy młodym ludziom nie tylko to, że oni otrzymują określone rzeczy ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej, czyli umundurowanie, takie podstawowe wyekwipowanie, jeżeli chodzi o zajęcia. Przecież każda z tych szkół, każdy z tych oddziałów przygotowania wojskowego ma swoją jednostkę patronacką. I obowiązkiem jest również… My dokonujemy takiego przemodelowania wśród kadry dowódczej, oficerów i żołnierzy, jeżeli chodzi o współpracę ze środowiskiem cywilnym. Zależy nam bardzo na tym, żeby ci młodzi ludzie z zainteresowaniem czerpali z tej współpracy z wojskiem, z jednostkami wojskowymi. To jest dla nas dzisiaj bardzo ważne, żeby to nie były tylko jakieś tam twarde głowy, które opowiadają jakieś rzeczy, tylko żeby pokazać, żeby była praktyka. Nieprzypadkowo też organizujemy, oczywiście w formule konkursowej dla tego obszaru organizacji pozarządowych, obozy dla uczniów tych szkół w okresie wakacyjnym. To jest też ważne. Organizujemy zloty klas mundurowych na naszych ośrodkach poligonowych. Szanowni Państwo, naprawdę wiele się dzieje. A teraz dodatkową rzeczą jest to, że nie zapominamy o tych młodych ludziach, bo my też dajemy im możliwość kontynuowania nauki na uczelniach wojskowych. W czasie rekrutacji osoby, które wywodzą się czy z pierwotnie certyfikowanych klas mundurowych, czy z oddziałów przygotowania wojskowego, otrzymują taki dodatkowy handicap, dodatkowe punkty rekrutacyjne za naukę w tego typu szkołach, w tego typu oddziałach. To jest dość spójne. A jeżeli te osoby kończą szkołę i idą na inne uczelnie cywilne, to dajemy im również możliwość wstępowania do Legii Akademickiej. To się dzieje.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Mało tego, też na kanwie ustawy o obronie Ojczyzny stworzyliśmy też możliwość opłacania studiów w takich bardzo wąskich specjalizacjach, jeżeli chodzi o potrzeby Sił Zbrojnych. Są sytuacje, że w jakiejś dziedzinie potrzeba nam kilku czy kilkunastu specjalistów w Siłach Zbrojnych, takim przykładem może być weterynaria. No, nie będziemy uruchamiać kierunku weterynaryjnego dla wprost potrzeb Sił Zbrojnych, bo to by było nieracjonalne. Tak więc dajemy możliwość studentom czy maturzystom, żeby podjęli studia, na które my asygnujemy środki finansowe, za które my płacimy. Oczywiście po ukończeniu studiów, które my opłacamy, ten człowiek otrzymuje oczywiście odpowiednie uposażenie i ma obowiązek przez określoną liczbę lat służyć w siłach Rzeczypospolitej, tak żeby, nie powiem, żeby oddać to, co zainwestowaliśmy, ale żebyśmy my mieli również w różnych z punktu widzenia obronności niszowych specjalizacjach przygotowanych do służby żołnierzy, przygotowanych do służby ekspertów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DorotaCzudowska">Czy mogę o coś dopytać króciutko?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DorotaCzudowska">Panie Ministrze, a te 219 nowych klas to jest odpowiedź na zapotrzebowanie, czy to jest generowanie zapotrzebowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Pani Senator, my podjęliśmy decyzję… Zresztą tak jak w zeszłym roku, bo w zeszłym roku my przygotowaliśmy limit bodajże 150 klas, później ten limit zwiększyliśmy w sposób znaczący. My w tym roku podjęliśmy decyzję, że wydamy zgodę dla wszystkich, którzy spełniają określone kryteria i którzy w tej procedurze naboru się do nas zgłosili. I po weryfikacji wszyscy ci, którzy wypełnili te zobowiązania…</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DorotaCzudowska">Czyli zapotrzebowanie przyszło z dołu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Tak. Wszyscy ci, którzy zgłosili się, otrzymali… Oczywiście mamy zapytania również w tej chwili, czy jest możliwość uruchomienia naboru. Niestety z przykrością muszę stwierdzić, że odmawiamy, dlatego że, po pierwsze, mamy określone zabudżetowanie, po drugie, też jest troszeczkę za późno, bo my nabór praktycznie prowadzimy w pierwszych miesiącach, w I kwartale, najpóźniej w kwietniu, to jest ten czas, kiedy prowadzimy nabór. Zresztą każda szkoła, przygotowując plan pracy na kolejny rok szkolny, ma określony czas, do kiedy siatkę godzin musi przygotować do organów prowadzących. Tak więc tutaj to też jest ze sobą w jakiś sposób połączone. Oczywiście warunkiem też jest to, że musi być na określonym poziomie utrzymana liczba uczniów w klasie, bo my też utrzymaliśmy limit. To nie jest limit wygórowany, bo to są 22 osoby w klasie, ale to jest element, który też jest jednym z warunków utrzymania takiego oddziału przygotowania wojskowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JarosławRusiecki">Ja jeszcze o jednej korzyści chciałbym powiedzieć. Dziękuję pani senator za możliwość odwiedzenia szkoły kadeckiej w Legnicy. Tam mieliśmy taki bardzo wyrazisty przykład tego, jak wysokiej klasy specjalista, wysokiej klasy oficer jednostki specjalnej GROM stał się liderem utworzenia szkoły. I to jest też sposób wykorzystania tak wysoce wykwalifikowanych żołnierzy do edukacji wojskowej. Pan minister chyba też dostrzega na terenie naszych województw, mazowieckiego i świętokrzyskiego, w tych szkołach, które mają oddziały przygotowania wojskowego, że wiedza oficerów, którzy zakończyli swoją służbę, jest wykorzystywana do szkolenia i to jest jakby w naturalny sposób taka rekonwersja do wykorzystywania swojej wiedzy i swoich umiejętności. Byliśmy pod wrażeniem spotkania z młodzieżą kadecką, jak również sposobu liderowania tej szkole przez pana pułkownika.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JarosławRusiecki">Tak, lider się rzeczywiście… Tak że bardzo dziękuję pani senator, że mieliśmy możliwość odwiedzenia kadetów w Legnicy.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JarosławRusiecki">Kto z państwa…</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#JarosławRusiecki">Panie Ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, oczywiście my wspieramy bardzo mocno organy prowadzące, niezależnie od tego, czy to są samorządy, czy to są stowarzyszenia, czy to są inne podmioty, bo cel jest jeden. Cel jest jeden – związany z bezpieczeństwem Rzeczypospolitej. Ale też proszę mieć świadomość tego, że w ramach ograniczonych możliwości my również rozwijamy to, co mamy w Ministerstwie Obrony Narodowej jako organ prowadzący. Przecież mamy 2 licea: liceum lotnicze w Dęblinie i wojskowe liceum informatyczne przy Wojskowej Akademii Technicznej. Warto zwrócić uwagę, że np. pierwszy rocznik absolwentów w ubiegłym roku to byli uczniowie po gimnazjum. Kiedy wypuściliśmy pierwszych maturzystów, 25 osób, to 23 osoby zasiliło uczelnie wojskowe, zdecydowana większość Wojskową Akademię Techniczną, ale kilka osób też inne uczelnie. 2 osoby, które nie zostały podchorążymi, wyłącznie z przyczyn zdrowotnych nie mogły kontynuować nauki jako podchorążowie w uczelniach wojskowych. Tak więc to pokazuje też determinację tych młodych ludzi. I my też na kanwie tego sukcesu i liceum informatycznego nosimy się z zamiarem, jako organ prowadzący, z uruchomieniem kolejnego liceum, które będzie tym razem funkcjonowało przy Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu, gdzie chcielibyśmy też stworzyć liceum. Oczywiście to jest pieśń przyszłości i pewnie nie tego, a przyszłego roku szkolnego. Ale bez wątpienia jest oczekiwanie, aby taką szkołę kadecką przy Akademii Wojsk Lądowych utworzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JarosławRusiecki">Kto z państwa senatorów jeszcze chciałby zadać pytanie?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JarosławRusiecki">To ja mam pytania. Pan minister wspominał o konieczności rozwoju infrastruktury. Kiedy uczestniczyłem szczególnie w przysięgach wojskowych dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej, rozmawiałem z komendantami ośrodków szkolenia czy z dowódcami jednostek, okazywało się, że tutaj wychodzi właśnie niestety szczupłość infrastruktury. W tej chwili jesteśmy chyba po czwartym, jeśli dobrze pamiętam, turnusie szkoleniowym podstawowym, a w tej chwili – np. miałem wczoraj rozmowę z kilkoma szefami WCR – już są w zasadzie wypełnione listy na październik, co w istotny sposób spowalnia możliwości przyjęcia do jednostek na szkolenia specjalistyczne. Jak pan minister ocenia rozwój infrastruktury? Bo to jest właściwie taki ogranicznik, jeśli chodzi o możliwości intensywnego przeprowadzania szkoleń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechSkurkiewicz">To jest sprawa, o której już wspomniałem w swoim wystąpieniu, czyli są priorytety, które są związane nie tylko z modernizacją, liczebnością, a także wyzwania związane z infrastrukturą. Niestety jest szereg miejsc w Polsce, gdzie infrastruktura została albo przekazana samorządom, albo rozsprzedana, albo gdzieś przekazana. Jeżeli została przekazana do Agencji Mienia Wojskowego, to my bardzo często odzyskujemy to i przywracamy te obszary, te obiekty na cele obronne. I to jest też kolejne wyzwanie, które przed nami stoi. To, o czym mówiłem, te miliardy złotych, miliardy nakładów na odtwarzanie infrastruktury, to jest rzecz, która się dzieje. Ale bez wątpienia dzisiaj czy powołując nowe jednostki, czy odtwarzając, czy rozbudowując, mamy szereg mechanizmów, które wprowadziliśmy. Oczywiście na kanwie budowy czy tworzenia 18 Dywizji Zmechanizowanej my dokonaliśmy pewnej unifikacji, jeżeli chodzi o projekty budowlane. Nie chcemy robić tak, że każda jednostka, każdy podmiot projektuje odrębne obiekty. Mamy dzisiaj rekomendowane – my to tak określamy w nomenklaturze ministerialnej czy wojskowej – jeżeli chodzi o obiekty koszarowo-internatowe, 2 rodzaje obiektów, obiekty typu Siedlce i obiekty typu Wesoła. To jest na kanwie 18 dywizji. To są budynki, które są przygotowane, którymi dysponujemy. My te obiekty możemy powielać, multiplikować również w innych miejscach w Polsce. Oczywiście proces inwestycyjny, choć my ograniczamy go do koniecznego minimum, jednak siłą rzeczy musi być realizowany przez odpowiedni czas. I to jest coś, co nas dzisiaj ogranicza. Ale też realizujemy to w formie nie powiem, że tymczasowej, ale tworzymy również z zasobu inspektoratu wsparcia w pierwszej kolejności… Jeżeli jest prowadzona inwestycja, to my również, aby realizować te zadania, po prostu realizujemy to w kontenerach mieszkalnych. Ustawiamy mieszkalne kontenery na zasadzie pewnej tymczasowości i realizujemy to w tej formule. Nie da się pewnych ograniczeń związanych z prowadzeniem inwestycji budowlanych przeskoczyć, bo budowa takiego obiektu trwa minimum 2 lata, z wykończeniem, z odbiorami, więc pewnych rzeczy się nie przeskoczy. Dlatego też działania, które podejmujemy, są nacechowane pewnego rodzaju tymczasowością z realizacją planów, które są sprecyzowane, jeżeli chodzi o odtwarzanie tego potencjału infrastrukturalnego.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Wiecie państwo, dla nas to też jest bardzo bolesne, bo jest szereg miejsc w Polsce, gdzie niestety poprzez nieodpowiedzialne decyzje wojsko już nigdy nie wróci i ten potencjał nie zostanie odtworzony. Ja bardzo często z bólem serca patrzę np. na Puławy, centrum Puław, gdzie była jednostka, choć może kiedyś to było złe rozwiązanie, ale kiedyś było to inne miasto, a dziś jest tam wielka galeria handlowa i jakieś tam inne inwestycje. Podobna sytuacja jest chociażby w nieodległej Górze Kalwarii, gdzie była olbrzymia jednostka, a dzisiaj z tej jednostki został tylko jeden budynek koszarowy, a pozostała część to albo bloki, deweloperka, albo jakieś centrum handlowe. Takich miejsc w Polsce jest niestety bardzo wiele. Ale to było też związane z tym, że były nieco inne doktryny, decyzje. Przypomnę, że polska armia miała być mało liczna, a dobrze wyposażona, dobrze wyszkolona i ekspedycyjna. Okazuje się, że to nie był najlepszy pomysł i dzisiaj niestety musimy pewne rzeczy odtwarzać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JarosławRusiecki">Ja bym mógł dodać Sandomierz, też w bardzo kluczowym miejscu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JarosławRusiecki">Tak.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#WojciechSkurkiewicz">Wiele jest takich miejsc, Szanowni Państwo, naprawdę…</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#JarosławRusiecki">Czy są jeszcze jakieś pytania, Państwo Senatorowie?</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#JarosławRusiecki">Jeśli nie ma, to chciałem bardzo serdecznie podziękować panu ministrowi za informację. Dziękuję panu dyrektorowi, panu mecenasowi, państwu senatorom.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#JarosławRusiecki">Jeśli chodzi o nasze dalsze plany, to myślę, że ta legislacyjna sprawa będzie nas kierunkowała, jeśli chodzi o ustawę o Agencji Mienia Wojskowego. Ona będzie, jak rozmawialiśmy z panem ministrem Wiśniewskim, z panem ministrem również, dotyczyła kwestii budowlano-inwestycyjnych, które są w ramach agencji. Tak że to będzie bardzo ważna sprawa. Myślę, że jeszcze przed tzw. wakacjami będziemy mieli posiedzenie o odpowiednim gryfie dotyczące planów finansowania i tematów, które zawarliśmy w naszych planach organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#JarosławRusiecki">Tak że państwu senatorom, pani senator, panom senatorom, bardzo serdecznie dziękuję. Dziękuję jeszcze raz panu ministrowi, panu dyrektorowi, panu mecenasowi za uczestniczenie w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#JarosławRusiecki">Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 42</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>