text_structure.xml
42.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 08</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławRusiecki">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JarosławRusiecki">Witam wszystkich państwa na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JarosławRusiecki">Porządek dzisiejszego spotkania przewiduje w punkcie pierwszym rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ochronie osób i mienia oraz ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych z druku senackiego nr 311 oraz z towarzyszących druków sejmowych nr 764 i 896. W drugim punkcie, Szanowni Państwo, omówilibyśmy plan pracy, który został państwu przedstawiony.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JarosławRusiecki">Pozwólcie państwo, że odczytam obowiązujące nas procedury stacjonarnego i zdalnego posiedzenia komisji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JarosławRusiecki">Chciałbym poinformować, że obowiązuje nas zasada ujawniania osób wykonujących zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JarosławRusiecki">Chciałbym zapytać, czy takie osoby są na sali. Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JarosławRusiecki">I teraz informacja dla państwa senatorów, którzy uczestniczą zdalnie w obradach… Państwa senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to sprzężenia akustycznego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JarosławRusiecki">A teraz chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, zostali już włączeni do posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję za informację.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JarosławRusiecki">Chciałbym również sprawdzić, czy goście, którzy chcieli uczestniczyć w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, zostali już włączeni do posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JarosławRusiecki">A teraz chciałbym bardzo serdecznie powitać uczestniczących w obradach bezpośrednio na sali naszych gości. Witam bardzo serdecznie pana ministra Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam panią Joannę Bulirę z Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, radcę prawnego w Zespole Prawnym Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej. Witam serdecznie pana ppłka Pawła Wrzoska, też przedstawiciela Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, starszego specjalistę w Zarządzie Prewencji Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej. Witam panią Anetę Cieślik z Biura Bezpieczeństwa Narodowego, głównego specjalistę. I bardzo serdecznie witam panią mecenas Beatę Mandylis z Kancelarii Senatu, głównego legislatora w Biurze Legislacyjnym Senatu, autorkę opinii prawnej do procedowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JarosławRusiecki">Szanowni Państwo, chcę poinformować, że ustawa w Sejmie została uchwalona 21 stycznia po wcześniejszej pracy w podkomisji i przyjęciu poprawek w pierwszym czytaniu. W kolejnych czytaniach poprawek nie było i ustawa uzyskała jednoznaczne poparcie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JarosławRusiecki">Chciałbym poprosić pana ministra Skurkiewicza o wprowadzenie do ustawy, a później przystąpimy do dalszych części.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Zasadniczym celem projektu jest umożliwienie realizowania przez Żandarmerię Wojskową, działającą w imieniu ministra obrony narodowej, nadzoru nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi, zwanymi SUFO, w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej. Przewidywanym efektem będzie wyeliminowanie nieprawidłowości w wykonywaniu zadań przez SUFO, ujawnianych niestety często na przestrzeni lat przez Żandarmerię Wojskową w ramach prowadzonych kontroli. W projekcie wskazano zakres nadzoru nad SUFO, sprawowanego przez ministra obrony narodowej za pośrednictwem komendanta głównego Żandarmerii Wojskowej, wskazując jednocześnie, na czym przedmiotowy nadzór ma polegać. W związku z wprowadzeniem nadzoru nad SUFO minister obrony narodowej został uprawniony do przetwarzania danych osobowych niezbędnych do realizacji czynności w ramach nadzoru. W projekcie ustawy określono zatem, że komendant główny Żandarmerii Wojskowej będzie organem właściwym do wydawania upoważnienia do przeprowadzenia czynności nadzoru na wniosek szefa właściwej komórki organizacyjnej Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej. Określono dane, które zawiera wniosek o wydanie przedmiotowego upoważnienia, a także dane zawarte w samym upoważnieniu do dokonania czynności nadzoru. Określono również uprawnienia żołnierzy Żandarmerii Wojskowej do wykonywania określonych czynności w ramach prowadzonego nadzoru, w tym m.in. prawo: wstępu na teren obszarów i obiektów, w których prowadzona jest ochrona; wstępu na teren siedziby przedsiębiorcy objętego kontrolą; żądania udostępnienia lub wglądu w dokumentację ochronną; żądania stosownych wyjaśnień od przedsiębiorcy objętego kontrolą czy utrwalania czynności nadzoru za pośrednictwem technik audiowizualnych. Określono też: w jaki sposób sporządza się protokół z czynności nadzoru, w tym dane, które powinny zostać zawarte w protokole; możliwości wniesienia pisemnego zastrzeżenia do protokołu przez przedsiębiorcę objętego nadzorem oraz sposób postępowania w przypadku odmowy podpisania takiego dokumentu przez przedsiębiorcę objętego nadzorem.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Inną ważną zmianą zawartą w tej nowelizacji jest dodanie w art. 4 w ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia o Żandarmerii Wojskowej i organach porządkowych nowego pktu 16a. Dotychczasowe regulacje w zakresie przeprowadzania kontroli ochrony obszarów, obiektów i urządzeń jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez ministra obrony narodowej były zawarte w art. 44 ust. 1a ustawy o ochronie osób i mienia. Zostały one przeniesione do ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych. To też jest taka zmiana porządkująca.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni Państwo, dyskusja nad tego typu rozwiązaniami, które dziś przedstawiam Wysokiej Komisji, toczyła się od dłuższego czasu i nie ukrywam, że to jest również pokłosie obserwacji, które były prowadzone przez wiele lat – i to jeszcze na długo przed rokiem 2015, kiedy to w Ministerstwie Obrony Narodowej nastąpiła zmiana polityczna. To są oczekiwania, które były już artykułowane przez: wicepremiera koalicji PO-PSL pana ministra Tomasza Siemoniaka; ówczesnego szefa Sztabu Generalnego WP, pana gen. Gocuła, jak również ówczesnego komendanta głównego Żandarmerii Wojskowej.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#WojciechSkurkiewicz">Przeprowadzenie tego typu uszczegółowień, doprecyzowań i zmian jest konieczne, żeby w imieniu ministra obrony narodowej Żandarmeria Wojskowa miała określone uprawnienia dotyczące kontroli przedsiębiorcy, który zleca swoim pracownikom zadania polegające na ochronie obiektów ważnych, strategicznych. I było z tym wiele problemów. Zresztą te problemy próbujemy eliminować w obecnej chwili. Chociażby kwestie dotyczące kontroli czasu pracy poszczególnych pracowników – z tym mamy wiele problemów, z tym borykamy się już od wielu lat. A niestety Żandarmeria Wojskowa, która powinna działać w imieniu ministra obrony narodowej, nie ma wprost instrumentarium, żeby takie kontrole realizować. Dlatego też myślę, że te rozwiązania na pewno przyczynią się do tego, żeby poprawić, przynajmniej w tym obszarze, sytuację, która jest poza jakimikolwiek, nie chcę powiedzieć, swarami politycznymi… Mam nadzieję, że wszystkie siły polityczne poprą te rozwiązania – do czego serdecznie zachęcam.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze, za wprowadzenie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę panią mecenas Beatę Mandylis o zaprezentowanie swojej opinii, którą, myślę, państwo mieli dostarczoną i z którą się państwo zapoznali.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Pani Mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BeataMandylis">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BeataMandylis">Zgodnie z przedłożoną opinią pisemną Biuro Legislacyjne stwierdza, że do niniejszej ustawy nie zgłasza żadnych uwag. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JarosławRusiecki">Nim przystąpimy do dyskusji, Szanowni Państwo, odczytam dalsze informacje na temat procedowania związanego ze stacjonarnymi i zdalnymi naszymi obradami.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JarosławRusiecki">Senatorowie obradujący w sali posiedzeń głosują na dotychczasowych zasadach, czyli poprzez podniesienie ręki. Senatorowie obradujący zdalnie biorą udział w głosowaniach poprzez specjalny formularz, który każdorazowo przed głosowaniem będzie pojawiał się w aplikacji. Głosowanie odbywa się poprzez kliknięcie przycisku „OK”, a następnie wybranie jednej z 3 opcji: za, przeciw, wstrzymuję się. Po podjęciu decyzji należy przekazać wynik głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JarosławRusiecki">Przypominam ponadto, że senatorowie obradujący zdalnie, którzy nie są członkami komisji, oraz goście „zdalni” nie biorą udziału w głosowaniu. Jednocześnie pragnę uprzedzić, że panel do głosowania wyświetla się u wszystkich uczestników spotkania – również u gości, a nie tylko u członków komisji – jednak zliczane będą tylko głosy członków komisji.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JarosławRusiecki">Po tych wyjaśnieniach możemy, Szanowni Państwo, przystąpić do dalszego procedowania.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JarosławRusiecki">Wszystkich państwa senatorów oraz gości obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa iPady lub komputery są podłączone do zasilania, a kamery w nich włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada lub komputera oraz obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JarosławRusiecki">Zapisywanie się do głosu przez senatorów oraz gości biorących udział w posiedzeniu w sposób zdalny może nastąpić przez chat w aplikacji lub przez zgłoszenie po prostu werbalne. Zabieranie głosu przez senatora lub gościa biorącego udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny będzie możliwe dopiero po jego udzieleniu przez przewodniczącego komisji. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączanie mikrofonu. Po skończonej wypowiedzi proszę wyłączyć mikrofon.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#JarosławRusiecki">Poprawki senatorowie mogą przesyłać na adres mailowy podany w przekazanej państwu informacji o zdalnym posiedzeniu komisji z potwierdzonego konta e-mailowego. Złożenie poprawek należy zaanonsować na czacie lub werbalnie. W temacie maila proszę wpisywać skrót komisji, na posiedzenie której kierują państwo poprawkę, oraz tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#JarosławRusiecki">Przypominam ponadto, że do dyspozycji senatorów obradujących zdalnie jest specjalny numer telefonu, pod którym możecie państwo dokonywać zgłoszeń problemów technicznych.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#JarosławRusiecki">Chciałbym teraz zapytać, czy mamy kworum. Jest.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#JarosławRusiecki">Możemy rozpocząć dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#JarosławRusiecki">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos w przedmiocie procedowanej ustawy?</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#JarosławRusiecki">Mamy jakieś zgłoszenia zdalne?</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#Gloszsali">Pan senator Zdrojewski.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, pan senator Zdrojewski. Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BogdanZdrojewski">Panie Przewodniczący, jedna prośba do pana – aby pan mówił troszkę głośniej. Bo inni są słyszalni, a pan nie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JarosławRusiecki">A to przepraszam. Troszeczkę dalej miałem mikrofon.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BogdanZdrojewski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BogdanZdrojewski">Przede wszystkim ja nie mam wątpliwości dotyczących tych elementów legislacyjnych, zresztą biuro to potwierdziło. Mam świadomość, że ta ustawa to jest nowelizacja tej ustawy zasadniczej, o ile pamiętam, z 2001 r. Nie mam wątpliwości co do dostosowania pewnych przepisów dotyczących żandarmerii do współczesnej legislacji w tym sensie, że znowelizowano bardzo wiele ustaw i koniec końców powstały liczne luki, które w tej chwili uzupełniamy.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#BogdanZdrojewski">A to, co mnie interesuje i o co chcę zapytać pana ministra Skurkiewicza, to są te wyłączenia, jeżeli chodzi o żandarmerię, z niektórych obowiązków czy z niektórych czynności, które odnoszą się do wspomnianego art. 4. Mam nadzieję, że pan minister wie, o co chodzi. Chodzi o krótki ich opis. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JarosławRusiecki">Myślę, Panie Senatorze, że już lepiej słychać.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#BogdanZdrojewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Tu są 2 kwestie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Myślę, że panu ministrowi chodzi o plan ochrony jednostki, który jest opracowywany. Jeśli mówimy o dokumencie przygotowywanym przez dowódcę jednostki, to on musi podlegać też pewnym rygorom wprowadzenia w życie, a co za tym idzie uzgodnieniom. Filozofią tej ustawy jest to, że minister obrony narodowej za pośrednictwem Żandarmerii Wojskowej musi mieć możliwość kontroli SUFO, które operują na terenach będących w zasobach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Przede wszystkim oczywiście gospodarzem samej ustawy o ochronie osób i mienia nie jest minister obrony narodowej, tylko jest minister spraw wewnętrznych i administracji. Mało tego, w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji nadzór realizuje czy sprawuje komendant główny Policji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WojciechSkurkiewicz">My dzisiaj w odniesieniu do jednostek wojskowych, do obiektów ochranianych przez SUFO musimy mieć analogiczne uprawnienia, aby również Żandarmeria Wojskowa, która działa w imieniu ministra obrony narodowej, mogła sprawdzać, mogła kontrolować, jak również miała wgląd w dokumenty, chociażby jeżeli chodzi o przestrzeganie czasu pracy pracowników, bo w tym zakresie pojawiały się główne zarzuty.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#WojciechSkurkiewicz">Nie wiem, czy o taką odpowiedź chodziło panu senatorowi, panu ministrowi, czy jeszcze może coś dodać.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławRusiecki">Jeszcze raz zwracam się do pana senatora Zdrojewskiego: czy ta odpowiedź pana satysfakcjonuje, Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BogdanZdrojewski">Tak, w tym zakresie, w którym mówimy o art. 7, czyli dodaniu, że przepisów ust. 1–4 nie stosuje się do planów ochrony jednostek organizacyjnych. Tak.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BogdanZdrojewski">Mam też drugą ważną uwagę. Chodzi o świadomość powiększenia niektórych kompetencji nie tylko żandarmerii, ale także ministra obrony w zakresie przetwarzania danych – na szczęście zaznaczono to dość wyraźnie – niezbędnych do przeprowadzenia określonych czynności. Ale przy tej okazji, nakładając rozmaite obowiązki na podmioty prawne objęte kontrolą, nie zawsze wojskowe, co chcę podkreślić, dokonuje się także pewnych wyłączeń, jeżeli chodzi o obowiązki samej żandarmerii. Ja uzasadnienie tego elementu znam i je akceptuję.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#BogdanZdrojewski">A bardzo istotna jest druga część pytania: czy te obowiązki nakładane na podmioty niewojskowe, które wykonują czynności na rzecz wojska i będą objęte takim czy innym nadzorem i czynnościami Żandarmerii Wojskowej, były przekonsultowane z podmiotami w jakiejś ich reprezentacji? To jest ostatnie pytanie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Odpowiadając…</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Nadzór nad działalnością SUFO był, tylko to był taki nadzór, że minister obrony narodowej nie posiadał swoistego instrumentarium do realizowania tego nadzoru. A więc tutaj komendant główny Żandarmerii Wojskowej będzie miał bezpośrednie uprawnienia co do samej kontroli czy sprawowania nadzoru.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o kwestię konsultacji, to ten projekt był bardzo szeroko konsultowany, zresztą – nawet już pomijam konsultacje międzyresortowe i konsultacje z podmiotami bezpośrednio zainteresowanymi – również na poziomie prac sejmowych.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Przypomnę, że ta ustawa została skierowana do laski marszałkowskiej bodajże 19 listopada. Zapadła decyzja sejmowej Komisji Obrony Narodowej o powołaniu specjalnej podkomisji, która pracowała nad tą materią ustawową. A więc to był naprawdę długi i dobry czas pracy. Te uwagi, które były zgłaszane do ustawy jeszcze w trakcie tych prac legislacyjnych, które były również artykułowane przez posłów, praktycznie w zdecydowanej większości zostały zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Tutaj pani mecenas prezentuje mi też, gdzie zostały skierowane pisma w sprawie konsultacji. To znaczy: Biuro Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Biuro Forum Związków Zawodowych, Polskie Stowarzyszenie Pracowników Ochrony, Polska Izba Ochrony i Polski Związek Pracodawców „Ochrona”. To były te podmioty, które miały okazję się wypowiedzieć. Większość z nich nie skorzystała z możliwości przesłania opinii w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, pan senator Jerzy Czerwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyCzerwiński">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JerzyCzerwiński">Mam 2 pytania.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JerzyCzerwiński">Pierwsze dotyczy przyczyn tej nowelizacji. Rozumiem, że były to… Z ust pana ministra dowiedzieliśmy się, że były to kwestie dotyczące zbyt małych możliwości nadzoru nad SUFO przez Żandarmerię Wojskową. I te narzędzia są tutaj włączone do nadzoru.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JerzyCzerwiński">A czy były też kwestie związane z nieprawidłowościami w działalności samych SUFO? To znaczy, oprócz czasu pracy osób, które były przez SUFO zatrudniane. Czy były jeszcze jakieś inne nieprawidłowości?</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JerzyCzerwiński">I drugie pytanie, bardziej legislacyjne. Otóż pojawia się w ustawie nowe pojęcie „plan ochrony jednostki wojskowej”. Być może te plany istniały wcześniej i tak się nazywały, ale nie były tak nazwane w ustawie. I tu pytanie, właściwie do pani legislator: czy te plany ochrony jednostki wojskowej, które do tej pory w rzeczywistości funkcjonowały, a mają teraz umocowanie ustawowe… Czy nie powinien być sformułowany przepis przejściowy, który mówiłby, że plany, które istniały, stają się planami w rozumieniu tej ustawy, tej noweli z dniem wejścia w życie tej ustawy? Bo w rzeczywistości były, choć nie nazwano ich, a teraz nazwano je w sposób formalny. Pytanie: czy nie jest potrzebny przepis przejściowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję panu senatorowi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JarosławRusiecki">Pan minister na początek?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Kwestie tyczące wyjaśnienia… Plan ochrony jednostki jest. To jest dokument, który ma odpowiednią klauzulę i jest przygotowywany dla każdej jednostki wojskowej przez dowódcę. On jest zatwierdzany. I to się odbywa na mocy decyzji ministra obrony narodowej, ogólnej decyzji, która jest adresowana do wszystkich podległych jednostek wojskowych, do całych Sił Zbrojnych RP. I to jest dokument, który obowiązuje od lat. To nie jest nic nowego. Te plany oczywiście podlegają weryfikacji i zmianom co pewien czas. Jak wspomniałem, są to dokumenty, siłą rzeczy, niejawne. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Po drugie, jeżeli chodzi o same SUFO i nieprawidłowości, to w tej chwili jest już o wiele, wiele lepiej, również dzięki zaangażowaniu czynników kontrolnych i też bezpośredniemu nadzorowi czy zwróceniu uwagi poszczególnym dowódcom jednostek, żeby się przyjrzeli, jak funkcjonują oddziały SUFO w poszczególnych jednostkach, jak również dzięki działaniom Żandarmerii Wojskowej. Bo Żandarmeria Wojskowa dziś doraźnie również te działania kontrolne w stosunku do osób, które funkcjonują, pracują, pełnią te warty, realizuje. I co do tego nie ma jakiejkolwiek wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Ta ustawa daje możliwość niejako ingerencji kontrolnej już u samego pracodawcy, przedsiębiorcy w zakresie osób, które on zatrudnia. kwalifikacji tych osób, jak również kwestii dotyczących liczby godzin. Bo dla nas największym problemem było to, że z informacji, które do nas docierały, wynikało – a nie mieliśmy możliwości weryfikacji tego wprost – że osoby, które pracują jako wartownicy SUFO w danej jednostce wojskowej, kończąc swój dyżur, idą do następnej pracy. Czyli pracują w jakimś innym podmiocie albo kończą dyżur i przenoszą się na kolejny odcinek pracy w ramach danego podmiotu, np. do jednostki wojskowej. Musimy mieć świadomość, że oddziały SUFO kontrolują, zabezpieczają infrastrukturę ważną i wrażliwą. I co do tego chyba nie ma żadnej dyskusji. To jest obszar, który jest dla nas szczególnie ważny, i chcemy doprowadzić do sytuacji, że nie będzie jakiejkolwiek wątpliwości, że te obiekty są ochraniane w sposób nienależyty. Są osoby, które pełniąc swoją służbę, dysponują odpowiednim ekwipunkiem, wyposażeniem, ostrą bronią itd. A więc my musimy mieć również gwarancję tego, że to jest realizowane na odpowiednio wysokim poziomie.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WojciechSkurkiewicz">To nie jest też tak, że tylko i wyłącznie jednostki wojskowe są zabezpieczane przez specjalistyczne uzbrojone formacje obronne, bo tych form zabezpieczenia jednostek jest kilka. Zabezpieczenie jednostek prowadzą i żołnierze jako służba wartownicza, i oddziały wart cywilnych, OWC, no i oczywiście agencje ochrony, które dominują, jeżeli chodzi o ochronę obiektów wojskowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JarosławRusiecki">Pan senator adresował też do pani mecenas pytanie w zakresie planu ochrony jednostki, chociaż pan minister w tej kwestii wypowiedział się jednoznacznie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JarosławRusiecki">Ale bardzo proszę, Pani Mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BeataMandylis">Dziękuję bardzo szanownym państwu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#BeataMandylis">Ja analizując tę ustawę, nie stwierdziłam istnienia takich elementów, które powodowałyby konieczność wprowadzenia przepisu przejściowego w tym zakresie. W związku z tym gdyby ktoś z państwa senatorów taką potrzebę dostrzegł, to oczywiście moglibyśmy zająć się rozważeniem tej kwestii. Ale ja osobiście nie dostrzegłam takiej potrzeby. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JarosławRusiecki">W kontekście tego, co powiedział pan minister, myślę, że to jest sprawa dość jednoznaczna, no ale…</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JarosławRusiecki">Pan senator Jerzy Wcisła zgłaszał się zdalnie.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyWcisła">Ja, Panie Przewodniczący, mam pytanie do pana ministra.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JerzyWcisła">Wiele rozwiązań, które są wprowadzane tą ustawą, ma swoje uzasadnienie. I od razu budzi się taka wątpliwość: dlaczego my nie rozwiązujemy problemu kompleksowo? Bo ustawa dotyczy tylko jednostek SUFO podległych ministrowi obrony narodowej, a nie dotyczy służb ochrony podległych komendantowi Policji czy Straży Granicznej. I wiemy, że ta ustawa tego nie będzie zawierać. I to jest moim zdaniem duża słabość tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JerzyWcisła">Ale czy jest taka refleksja i wola rozwiązania kompleksowego dla jednostek, które podlegają tym 3 formacjom? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję panu senatorowi.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JarosławRusiecki">Ja do kwestii, którą pan senator podjął, chciałbym dodać swoją refleksję, w kontekście potrzeby takiej pracy w przyszłości – ale może właśnie bardziej w tym kierunku wynikającym z gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – o tych opiniach, o których pani mecenas wspomniała. Zastanawia mnie rozbieżność opinii pracodawców grup SUFO i samych organizacji pracowniczych SUFO. One podzielają opinię o pewnych mankamentach, o których pan minister mówił, a które wpłynęły na potrzebę nowelizacji ustawy, nowelizacji zaproponowanej przez ministra obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Panie Senatorze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WojciechSkurkiewicz">Ja na początku zastrzegając się wskazałem, że gospodarzem ustawy o ochronie osób i mienia jest minister spraw wewnętrznych i administracji, a niejako w imieniu ministra spraw wewnętrznych nadzór sprawuje komendant główny Policji. My oczywiście poddaliśmy te rozwiązania, które przedstawiliśmy, też konsultacjom międzyresortowym, również z ministrem spraw wewnętrznych i administracji. Być może minister spraw wewnętrznych i administracji planuje szerszą, kompleksową nowelizację ustawy o ochronie osób i mienia, ale nie mam w tej sprawie pełnej wiedzy.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Nam zależy na tym wycinku, na tym obszarze, który dotyczy ministra obrony narodowej, i na tym nadzorze, który minister obrony narodowej sprawuje, czyli na umocowaniu Żandarmerii Wojskowej jako tego podmiotu, który będzie działał w imieniu ministra obrony narodowej i będzie wykonywał ten nadzór merytoryczny i kontrolny w imieniu ministra obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Nie chciałbym tu zagłębiać się w ten obszar, choć ta sprawa była również poruszana podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej. To nie jest pytanie do mnie jako osoby sprawozdającej ten akt legislacyjny, tylko do ministra spraw wewnętrznych i administracji. Być może jest tak, że te kwestie, na które pan senator wskazał, będą w niedalekiej przyszłości realizowane w ramach szerszej nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JarosławRusiecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JarosławRusiecki">Ponownie pan senator Bogdan Zdrojewski – zdalnie.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BogdanZdrojewski">Ja w 3 kwestiach… A 2 kwestie zakończę pytaniem.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BogdanZdrojewski">Z jednej strony mamy ten 30-dniowy okres wdrażania ustawy i nie ma z tym kłopotów.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#BogdanZdrojewski">Ale chcę zwrócić uwagę na 2 kwestie, które zakończę właśnie pytaniem.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#BogdanZdrojewski">Po pierwsze, w ramach Biura Analiz Sejmowych pani Joanna Karolczak dokonała oceny tej nowelizacji, pisząc wprost, wyraźnie, że uzyskane przez Żandarmerię Wojskową kompetencje będą odnosiły się tylko i wyłącznie do tych podmiotów, które chronią obiekty podległe Ministerstwu Obrony Narodowej. Chcę uzyskać potwierdzenie, że rzeczywiście tak jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Tak, absolutnie – od razu odpowiadam.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#BogdanZdrojewski">…dlatego że sama ustawa tego nie rozstrzyga.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Tak, absolutnie tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BogdanZdrojewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BogdanZdrojewski">I druga rzecz. Czy w związku z tymi kompetencjami, które żandarmeria dzisiaj uzyskuje – co w większości, tak jak powiedziałem, nie budzi moich wątpliwości – przewiduje pan minister zwiększenie zatrudnienia w Żandarmerii Wojskowej? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Jeżeli będzie…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JarosławRusiecki">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Jak pan minister wie i jak członkowie Wysokiej Komisji wiedzą, Żandarmeria Wojskowa nie jest zbyt liczną formacją. Jej liczebność wynosi ponad 3 tysiące żołnierzy. I bez wątpienia te działania i te uprawnienia będą realizowane w ramach posiadanego stanu osobowego. Ale jeżeli komendant główny Żandarmerii Wojskowej uzna, że jest konieczne zwiększenie stanu liczebnego formacji, to oczywiście minister obrony narodowej nie będzie widział przeciwwskazań ku temu, aby Żandarmeria Wojskowa jako formacja wojskowa się w dalszym ciągu rozwijała. Z tym absolutnie nie mamy jakichkolwiek problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JarosławRusiecki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zabrać głos, zapytać?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JarosławRusiecki">Jeśli nie ma takich zgłoszeń, to wobec tego, że nie zostały zgłoszone żadne poprawki, i wobec jednoznacznej opinii pani mecenas Beaty Mandylis, chciałbym złożyć wniosek, aby komisja przyjęła ustawę bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JarosławRusiecki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#JarosławRusiecki">Jaki jest wynik głosowania zdalnego?</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#Gloszsali">7 głosów za.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#JarosławRusiecki">Łącznie czy zdalnie?</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#Gloszsali">Łącznie.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#JarosławRusiecki">Łącznie 7 głosów za.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#JarosławRusiecki">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#JarosławRusiecki">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję państwu senatorom za głosowanie.</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#JarosławRusiecki">Stwierdzam, że było 7 głosów za przyjęciem ustawy bez poprawek, nikt nie był przeciw, 2 senatorów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#JarosławRusiecki">Chciałbym zapytać, kto z państwa senatorów chce mieć ten zaszczyt i być sprawozdawcą komisji.</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#JarosławRusiecki">Jeśli państwo senatorowie pozwolą, to ja będę sprawozdawcą komisji…</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#JarosławRusiecki">Bardzo państwu dziękuję – panu ministrowi, pani mecenas, panu pułkownikowi, jak też pani mecenas.</u>
<u xml:id="u-30.18" who="#JarosławRusiecki">My mamy jeszcze jeden punkt porządku do omówienia, który chciałbym rozpocząć od takiej informacji, że przekazałem państwu punkty do naszego planu pracy, o których rozmawiałem w różnych okolicznościach. Proszę też o uwzględnienie czasu pandemicznego i tego, że…</u>
<u xml:id="u-30.19" who="#JarosławRusiecki">A jeszcze w obecności pana ministra i pana pułkownika, który reprezentuje bezpośrednio Wojsko Polskie, chciałbym serdecznie podziękować za wkład Wojska Polskiego w walkę z pandemią. Bardzo serdecznie dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-30.20" who="#JarosławRusiecki">I te propozycje chciałbym państwu zaproponować.</u>
<u xml:id="u-30.21" who="#JarosławRusiecki">Jeśli zaś chodzi o wizyty studyjne, które też są praktyką, to one są warunkowane sytuacją, jaka ciągle ma miejsce. Myślę, że jak już będą możliwe odwiedziny w poszczególnych jednostkach czy w przedsiębiorstwach przemysłu obronnego, to po prostu do nich przystąpimy.</u>
<u xml:id="u-30.22" who="#JarosławRusiecki">Czy państwo na tym etapie mają uwagi?</u>
<u xml:id="u-30.23" who="#JarosławRusiecki">I mam propozycję: jeżeli do posiedzenia w przyszłym tygodniu państwo byliby uprzejmi ewentualnie zgłosić jakieś korekty czy jakieś propozycje, to wtedy umówilibyśmy się nawet na krótkie posiedzenie w przyszłym tygodniu w sprawie przyjęcia planu pracy.</u>
<u xml:id="u-30.24" who="#JarosławRusiecki">Jeśli jest zgoda, to bardzo serdecznie państwu senatorom dziękuję – tym, którzy uczestniczą…</u>
<u xml:id="u-30.25" who="#BogdanZdrojewski">Przepraszam, ja się zgłaszałem.</u>
<u xml:id="u-30.26" who="#JarosławRusiecki">Pan senator Zdrojewski. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BogdanZdrojewski">Ja mam bardzo krótką uwagę i pewną propozycję wynikającą z uzyskania mało satysfakcjonującej odpowiedzi od ministra obrony narodowej à propos sytuacji w wojsku ze względu na pandemię. Była to odpowiedź, którą nazwę wymijającą.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#BogdanZdrojewski">Bardzo mi zależy na tym, aby w planie pracy naszej komisji jednak był czas na to, aby zorientować się i pozyskać wiedzę, jak ta pandemia rzeczywiście w wojsku wyglądała.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#BogdanZdrojewski">Przypomnę, że mieliśmy bardzo dramatyczną sytuację dotyczącą koronawirusa w szkolnictwie wojskowym i reakcje, które traktuję jako niezbyt adekwatne, przynajmniej jeżeli chodzi o tempo.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#BogdanZdrojewski">Jeżeli chodzi o jednostki wojskowe, to zdajemy sobie sprawę z tego, że żołnierze przebywają wszyscy razem. W związku z tym zarówno walka z pandemią, jak i plan ewentualnych szczepień żołnierzy powinny przebiegać w sposób nie tylko planowy, racjonalny, adekwatny, ale także w jakimś sensie budujący poczucie bezpieczeństwa w naszej armii pod tym względem.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#BogdanZdrojewski">I bardzo namawiałbym pana przewodniczącego, abyśmy w planie uwzględnili także konieczność przeanalizowania tych wszystkich reakcji sztabów wojskowych, które obejmują problem pandemii w wojsku. To jest kwestia naszego bezpieczeństwa. I bardzo, bardzo nalegałbym na to, abyśmy znaleźli na to czas. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JarosławRusiecki">Podzielam pana opinię. Ja zawarłem taki punkt, który dotyczy w ogóle informacji ministra obrony narodowej na temat wsparcia, jakiego Wojsko Polskie udzielało obywatelom, instytucjom, ale myślę, że część dotycząca tego, jaki pandemia przyjmuje obraz w Wojsku Polskim w poszczególnych jednostkach, a zwłaszcza – co rzeczywiście nas zasmucało – w Wojskowej Akademii Technicznej. Chodzi o te zachorowania, które miały miejsce, a które wynikają z takiego, a nie innego funkcjonowania szkolnictwa wojskowego. Ale z pewnością podzielam tę opinię.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JarosławRusiecki">Jeśli pan senator widziałby potrzebę sformułowania na posiedzenie komisji tematu tego punktu, o którym wspomniałem, to będę wdzięczny.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#JerzyWcisła">Panie Przewodniczący, można?</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#JarosławRusiecki">Pan senator Jerzy Wcisła.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#JarosławRusiecki">Bardzo proszę, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyWcisła">Panie Przewodniczący, ja myślę, że też zasadne by było, gdyby przedstawiciel ministerstwa odniósł się do 2 informacji, które obiegły Polskę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JerzyWcisła">Po pierwsze, do informacji o bardzo słabych wynikach symulacji sztabowych, które wskazują, że Polska obrona nie jest przygotowana do działań. Ja nie definiuję, jak jest naprawdę, ale dobrze by było, gdybyśmy poznali opinię Ministerstwa Obrony Narodowej na ten temat.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#JerzyWcisła">Po drugie, co trochę się z tym wiąże, do informacji o bardzo silnych zbrojeniach w obwodzie kaliningradzkim. Chciałbym, żebyśmy też poznali opinię ministerstwa, wiedzieli, czy potwierdza te informacje, czy to rzutuje w jakiś sposób na przygotowania polskich sił zbrojnych i także naszych sił sprzymierzonych, które przecież są ulokowane przy granicy.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#JerzyWcisła">Myślę, że te 2 informacje… Jeżeli jeszcze byłby zaproszony przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej w tych sprawach, o których mówił senator Bogdan Zdrojewski, to można by było poprosić o odpowiedź na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JarosławRusiecki">Myślę, że nie ma jakichkolwiek przeszkód, by takie posiedzenie uwzględnić. Oczywiście każdy z tych tematów z pewnością będzie miał specjalny tryb organizacji i dostępu do jawności. A więc ja z taką propozycją wystąpię. Zresztą mieliśmy już w swojej historii, nawet w ciągu ostatnich lat, tego typu spotkania w specjalnie zabezpieczonych obiektach. Ale przyjmuję oczywiście…</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JarosławRusiecki">A gdyby pan senator był uprzejmy do posiedzenia sformułować jasną myśl, to byłbym wdzięczny.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#JarosławRusiecki">Jeżeli nikt z państwa senatorów już nie ma uwag, nie zgłasza się do głosu, to chciałbym bardzo serdecznie podziękować państwu senatorom, którzy uczestniczą stacjonarnie lub zdalnie w posiedzeniu komisji. Dziękuję całemu zespołowi biura kancelarii za wsparcie. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#JarosławRusiecki">Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 51</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>