text_structure.xml
27.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 33</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Chróścikowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzymy posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak również Komisji Infrastruktury. Wspólnie z panem przewodniczącym poprowadzimy dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyChróścikowski">Mamy do rozpatrzenia ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o transporcie kolejowym; druk senacki nr 974, druki sejmowe nr 3178, 3178-A, 3179 i 3179-A.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyChróścikowski">Mamy opinię i samą ustawę, wszystko każdy z nas ma przed oczami. Tak więc prosiłbym w tym momencie, żeby nie przedłużać…</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyChróścikowski">Witam oczywiście gości, szczególnie pana ministra Rafała Romanowskiego, który, jak widzę, ma ze sobą dość silny zespół wsparcia. Witam wszystkich gości, którzy zechcieli przyjść.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Ministrze, zachęcam od razu do wprowadzenia…</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Gloszsali">Czy nie ma lobbystów na sali?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzyChróścikowski">Czy na sali są może osoby, które są zarejestrowanymi lobbystami? Jeśli są, to proszę się zgłosić.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RafałRomanowski">Projekt ustawy został przyjęty 27 kwietnia 2023 r. przez Radę Ministrów. Zmiana w ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, mająca na celu realizację zadań związanych ze stabilizacją rynku zbóż w związku z napływem zboża z Ukrainy, polega na umożliwieniu tego, aby kwota 445 milionów zł nadwyżki ze środków finansowych Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, ustalona na dzień 31 grudnia 2022 r. – czyli taka oszczędność właśnie za 2020 r. pozostaje po uregulowaniu zobowiązań zasobu przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa – nie została wypłacona do budżetu państwa w roku bieżącym, a została przeznaczona na realizację zadań wynikających z art. 24 ust. 10 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa w zakresie udzielania pożyczek na zakup środków do produkcji rolnej, w tym nawozów i środków ochrony roślin, lub na skup, przechowywanie lub przetwarzanie produktów rolnych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RafałRomanowski">Zmiana ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane przewiduje zwolnienie z konieczności uzyskania pozwolenia na budowę naziemnych silosów na materiały sypkie o pojemności do 250 m³ i wysokości nie większej niż 15 m; jednokondygnacyjnych budynków gospodarczych i wiat o prostej konstrukcji związanych z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 300 m², przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 7 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane; a także obiektów budowlanych służących do przechowywania zboża o maksymalnej pojemności 500 t usytuowanych w całości w granicach administracyjnych portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Inwestycje te zostaną objęte obowiązkiem zgłoszenia budowy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#RafałRomanowski">Ponadto ustawa przewiduje zwolnienie z konieczności uzyskania pozwolenia na budowę oraz zgłaszania budowy jednokondygnacyjnych budynków gospodarczych i wiat o prostej konstrukcji związanych z produkcją rolną o powierzchni zabudowy do 150 m², przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 6 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#RafałRomanowski">W celu zachowania bezpieczeństwa konstrukcji ustawa przewiduje konieczność dołączenia dokumentacji technicznej w przypadku budynków gospodarczych i wiat o prostej konstrukcji związanych z produkcją rolną o powierzchni zabudowy do 300 m², przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 7 m i wysokości nie większej niż 7 m, oraz w przypadku obiektów budowlanych służących do przechowywania zboża o maksymalnej pojemności 500 t usytuowanych w całości w granicach administracyjnych portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, wykonanej przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#RafałRomanowski">Celem ustawy w zakresie zmiany ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym jest zapewnienie realizacji reform określonych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności, ujętych w ramach komponentu „Zielona, inteligentna mobilność”, celu „Zwiększenie dostępności transportowej, bezpieczeństwa i cyfrowych rozwiązań”, a także zapewnienie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. W art. 3a przedmiotowej ustawy określa się przypadki, w których przepisów wymienionego rozporządzenia nie stosuje się do kolejowych przewozów osób, oraz terminy, od których stosuje się te przepisy do kolejowych przewozów osób oraz do dalekobieżnych krajowych przewozów osób i międzynarodowych przewozów osób wykonywanych na obszarze Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#RafałRomanowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyChróścikowski">Prosiłbym Biuro Legislacyjne o opinię.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RyszardBober">Panie Przewodniczący, jedno sprostowanie. Bo pan minister przeczytał 500 t, a w ustawie jest 5 tysięcy t. To która wielkość jest właściwa?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący, przepraszam, 5 tysięcy t.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#Gloszsali">Przejęzyczenie.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JerzyChróścikowski">Jest sprostowanie, tak że wszystko jest już jasne, jest sprostowane, wiemy już, jak jest. Dobrze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JerzyChróścikowski">Proszę Biuro Legislacyjne o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SławomirSzczepański">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SławomirSzczepański">Biuro Legislacyjne, zgłosiło 2 uwagi ogólne do procedowanej ustawy. Pierwsza uwaga dotyczy art. 3 zmieniającego ustawę o transporcie kolejowym. Ten artykuł został dodany na etapie prac parlamentarnych w Sejmie na skutek autopoprawki i transponuje… de facto zapewnia, ma zapewnić wykonanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Chodzi o to, że zakres zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy proponowanej w art. 3 zmiany ustawy o transporcie kolejowym w żaden sposób nie pokrywa się z zakresem przedmiotowym i podmiotowym ustawy, która w wersji pierwotnej została skierowana do prac parlamentarnych. I budzi to wątpliwość co do zachowania zasad poprawnej legislacji, ponieważ §3 ust. 3 zasad techniki prawodawczej zakazuje zamieszczania tego typu zmian w ustawach.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SławomirSzczepański">Jeśli chodzi o uwagę drugą, to dotyczy ona proponowanego art. 30 ust. 2 pkt 3a ustawy – Prawo budowlane w zakresie, w jakim przewiduje się, że podmiot, rolnik, który chce skorzystać z proponowanej procedury wybudowania obiektu gospodarczego spełniającego wymogi techniczne określone w art. 20 ustawy – Prawo budowlane, może wystąpić, z pominięciem pozwolenia na budowę, o wybudowanie takiego obiektu za zgodą, przy czym należy dołączyć dokumentację techniczną wykonaną przez projektanta.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SławomirSzczepański">I po pierwsze, przepis ten wydaje się dosyć ogólny, ponieważ nie wskazuje, jakie to konkretne dokumenty mają się składać na tzw. dokumentację techniczną, ani też co te poszczególne dokumenty konkretnie powinny określać, jaki powinien być ich zakres przedmiotowy.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#SławomirSzczepański">Po drugie, przepisy ustawy nie przewidują de facto obowiązków projektantów co do wykonania takiej dokumentacji technicznej. W art. 20 ustawy – Prawo budowlane są określone obowiązki projektantów, m.in. jest tam obowiązek sporządzenia wskazanej w opinii indywidualnej dokumentacji technicznej. Tak więc tutaj z kolei wątpliwość powstaje na tym gruncie, czy rolnik, który będzie chciał uzyskać taką dokumentację techniczną, będzie mógł ją w każdym przypadku – jeżeli spełnia wspomniane wymogi techniczne – uzyskać od projektanta. Ponieważ, tak jak wskazałem, projektant nie ma obowiązku jej wykonania.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#SławomirSzczepański">Poza tym taka ogólnikowość przepisu może budzić wątpliwości w zakresie jego późniejszego stosowania i interpretacji.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#SławomirSzczepański">W zależności oczywiście od wyjaśnień przedstawiciela rządu, Biuro Legislacyjne skłania się tutaj do ewentualnej poprawki w przedmiotowym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyChróścikowski">Oczywiście na razie poprawek nie ma, są tylko ewentualne propozycje.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyChróścikowski">Prosiłbym pana ministra o odniesienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja się odniosę do tej uwagi ogólnej nr 2, dotyczącej prawa budowlanego. A o odniesienie się do uwagi ogólnej nr 1 poproszę pana ministra Andrzeja Bittela.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RafałRomanowski">Panie Mecenasie, art. 20 prawa budowlanego, obowiązki projektanta budowlanego… Całość to wyjaśnia. No, naprawdę, uwaga jest nie do przyjęcia przez stronę rządową. Po pierwsze, choćby wspomnianego typu silosy posiadają stosowną dokumentację i atesty do posadowienia, żeby tego typu inwestycję przeprowadzić. A do podstawowych obowiązków projektanta należy opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z wymaganiami ustawy, ustaleniami określonymi w decyzjach administracyjnych dotyczących zamierzenia budowlanego, obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej. To jest podstawowy obowiązek projektanta budowlanego. Zakres i treść projektu budowlanego powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu, stopnia skomplikowania robót budowlanych oraz, w zależności od przeznaczenia projektowanego obiektu, określać niezbędne warunki do korzystania z obiektu przez osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#RafałRomanowski">Tak więc, Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o tę uwagę ogólną drugą, uważam ją za nie do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#RafałRomanowski">A jeżeli chodzi o uwagę ogólną pierwszą, poproszę pana ministra Andrzeja Bittela.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyChróścikowski">I witam tutaj pana Andrzeja Bittela, sekretarza stanu Ministerstwo Infrastruktury, pominęliśmy pana wcześniej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejBittel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejBittel">Ja w ogóle się nie czuję pominięty, tak że proszę się nie martwić.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejBittel">Ja chciałbym powiedzieć, że nie podzielam wątpliwości pana legislatora, szczególnie tych o charakterze zasadniczym. Omawiane przepisy dotyczą nie wykonania rozporządzenia Unii Europejskiej, tylko jego stosowania, i zostały włączone decyzją Rady Ministrów przed pierwszym czytaniem w Sejmie. Komisja sejmowa na pierwszym czytaniu przyjęła projekt ustawy bez głosu sprzeciwu. Został on później skierowane w związku z tym do dalszych prac. Dodam jeszcze, że wspomniane przepisy były również przedmiotem dialogu, były przedstawione Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu i uzyskały pozytywną opinię. Tak więc są też oczekiwane przez te środowiska. Dlatego też bym prosił, żeby je przyjąć i poddać dalszej procedurze.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejBittel">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyChróścikowski">Jak widzę, tutaj opinia rządu co do uwag jest negatywna.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JerzyChróścikowski">Pan legislator prosił o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SławomirSzczepański">Chciałbym się pokrótce odnieść do wyjaśnień panów ministrów.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SławomirSzczepański">Jeżeli chodzi o wyjaśnienia do uwagi nr 2, to, tak jak wskazałem, ze względu na krótki termin ona wskazuje na wątpliwości. Niemniej jednak, Panie Ministrze, idąc a contrario, należałoby również przyjąć, że art. 20 mógłby nie określać obowiązku sporządzenia indywidualnej dokumentacji technicznej. I na tym poprzestanę.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#SławomirSzczepański">A jeżeli chodzi o wyjaśnienia do uwagi pierwszej… Panie Ministrze, jeżeli powiedziałem o wykonaniu, zapewnieniu wykonania, to przejęzyczenie. Przepraszam. Niemniej jednak to w żaden sposób nie zmienia sytuacji, że zamieszczenie tej zmiany w procedowanej ustawie narusza wymogi poprawnej legislacji. Nawet jeżeli ta ustawa zapewnia stosowanie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzyChróścikowski">Znamy opinię rządu, wiemy, jakie jest stanowisko. Nie ma poprawek.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś chce zgłosić jakieś poprawki, ewentualnie zabrać głos w dyskusji? Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RyszardBober">Panie Przewodniczący, nie poprawki, ale chciałbym powiedzieć, że w pewnym wymiarze podzielam tutaj wątpliwości. Bo rzeczywiście, dochodzimy do obiektów budowlanych znacznej wysokości. Jeżeli będę chciał, Panie Ministrze, jako rolnik, zbudować płaski magazyn, czy na podstawie mojego… Bo tutaj nie ma, że dokumentację sporządza… I tym różnią się przepisy odnośnie do pozwolenia na budowę i zgłoszenia, że ja tak naprawdę nie muszę mieć nadzoru budowlanego, nie muszę mieć kierownika budowy. I to jest zasadnicza różnica. Przy takim tempie budowy są przypadki, już w tej chwili, że w obiektach, które istnieją, dochodzi do zarwania stropu, gdzie jest sypane zboże. To samo dotyczy silosów. Przecież mogę kupić blachę, mogę na wzór BIN, firmy, która realizuje bardzo dobre obiekty na terenie mojego województwa… Posiadam już w gospodarstwie takie silosy. I mogę kupić blachę i na wzór sam sobie takie zrobić. I sam sporządzę dokumentację techniczną. Czy taka dokumentacja… Bez atestu oczywiście, bo nie jestem w stanie dokonać wszystkich procedur, żeby moja dokumentacja uzyskała atest. To jest niemożliwe. Jeżeli chodzi o tamte, z atestem, to nie dyskutujemy. Są warunki budowlane firmy i na podstawie tych warunków musi być dokonana inwestycja. Ale takie przypadki, o jakich mówię, również będą miały miejsce. I jak będzie zachowywał się w tej sytuacji powiatowy inspektor nadzoru? Bo on przyjmuje zgłoszenie budowlane i na podstawie tego zgłoszenia musi, na podstawie ustawy, takie obiekty również dopuścić do realizacji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RyszardBober">To jest tylko wątpliwość. Ja nie będę zgłaszał żadnych poprawek w tym obszarze. Ale miejmy tutaj jakąś wyobraźnię, jeżeli chodzi o zagrożenia, które mogą się pojawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję panu senatorowi.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, jeszcze jest taka jedna wątpliwość. Bo, jak rozumiem, wszędzie już podajecie do informacji, że rolnicy będą mogli korzystać z dotacji, do 50%, 60% dla młodych rolników. I, jak rozumiem, agencja będzie przyjmować wnioski. Ale czy będą potrzebne wszystkie tego typu rzeczy, jak już kolega wspomniał, czyli jakaś dokumentacja, czy tylko sam wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, zapewniam pana przewodniczącego, że ten projekt został skonsultowany nawet z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu. Bo ten projekt został wyjęty z prawa budowlanego, z projektu, który jest w tej chwili projektem rządowym i za chwilę wejdzie do Sejmu. Nie ukrywam, że przyspieszyliśmy procedowanie, nie ukrywam, że to procedowanie przyspieszyliśmy dlatego, że, o czym wspomniał pan przewodniczących Chróścikowski, 5 czerwca br. w ramach Krajowego Planu Odbudowy rozpoczyna się nabór przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosków właśnie na wsparcie dotyczące silosów, wartości 50 tysięcy zł i, dla młodego rolnika, 60 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RafałRomanowski">Oprócz tego w tej chwili jest przygotowywany – albo nawet już jest gotowy – projekt rozporządzenia dotyczącego naboru w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich… Chodzi o budowę jednokondygnacyjnych powierzchni magazynowych.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący, jak pan doskonale wie, w tej ustawie zawarto informacje dotyczące 150 m² bez zgłoszenia, od 150 m² do 300 m² ze zgłoszeniem, bez pozwolenia na budowę. Ta wysokość, jak pan przewodniczący doskonale wie, wynika choćby ze sprzętu rolniczego, który w tej chwili jest wykorzystywany w gospodarstwach rolnych. I taka wysokość jest niezbędna choćby do tego, żeby wspomniany sprzęt mógł być przechowywany w tego typu magazynach. No, nie będę tutaj podawał konkretnych przykładów, pewnie bym podał przykład z podwórka pana przewodniczącego, zapytałbym, jaki pan posiada kombajn. Chciałby pan pewnie ten kombajn w takim obiekcie magazynowym przechowywać.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#RafałRomanowski">A jeżeli chodzi o te wątpliwości prawne, to bardzo proszę o wypowiedź panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LidiaKostańska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LidiaKostańska">Szanowni Państwo, odnosząc się tutaj do wątpliwości pana senatora związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa konstrukcji, zwracam uwagę, że my nie zmieniamy uprawnień nadzoru budowlanego. W dalszym ciągu nadzór budowlany będzie miał możliwość w każdym czasie wkroczyć na teren budowy i zatrzymać taką budowę, która jest prowadzona niezgodnie z przepisami prawa.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#LidiaKostańska">Dodatkowo zwalniamy stawianie tych obiektów tylko z konieczności uzyskania pozwolenia na budowę, ewentualnie też z konieczności złożenia zgłoszenia, co nie oznacza jednak, że te obiekty mogą być stawiane w sposób dowolny. To, w jaki sposób obiekty budowlane powinny być konstruowane, określają odpowiednie przepisy rozporządzeń dotyczących warunków technicznych.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#LidiaKostańska">Jeśli zaś chodzi o samo stawianie takich gotowych silosów, to wszystkie tego typu konstrukcje, jako wprowadzone do obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, muszą mieć odpowiednie atesty budowlane.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyChróścikowski">Panie Senatorze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RyszardBober">Znaczy ja już nie chcę polemizować. Niemniej jednak, Pani Dyrektor, na podstawie czego powiatowy inspektor nadzoru budowlanego stwierdzi jakieś tam nieprawidłowości, jeżeli budowa nie będzie miała dziennika budowlanego, kierownika budowy, który musi dokonywać wszelkich wpisów w czasie realizacji inwestycji? To jest tylko moja wątpliwość. Jeżeli te elementy będą spełnione, to na podstawie tych informacji, no, można zatrzymać budowę, zgadzam się w pełni. Tylko żeby ta uproszczona procedura nie doprowadziła do sytuacji naprawdę skrajnych. Tylko o to mi chodzi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyChróścikowski">Czy jeszcze ktoś chciałby…</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ArturDunin">Znaczy, Szanowni Państwo, ustawa by nie była potrzebna, gdybyście nie zawalili sprawy z wwozem zboża do Polski. Od tego zacznijmy. Ta ustawa by w ogóle nie musiała być procedowana. Ale już nie o to chodzi.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ArturDunin">Ja bym chciał uzyskać odpowiedź na pytanie, które pan przewodniczący zadał. Bo ja nie usłyszałem odpowiedzi. Co w momencie, kiedy nie ma żadnej dokumentacji, rolnik… A wierzcie im państwo… Chyba że sobie nie zdajecie sprawy z tego…</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ArturDunin">A, ja sobie nie zdaję sprawy. To ciekawe. Jestem geodetą z zawodu. I nieraz byłem na wsi i wiem, jak się buduje. Państwo też na pewno powinniście wiedzieć.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#ArturDunin">Nie ma żadnej dokumentacji. Pan przewodniczący Chróścikowski zadał proste pytanie. Nie ma żadnej dokumentacji, nie ma zgłoszenia. Czy taki rolnik dostanie dofinansowanie? Na podstawie czego? Proszę o odpowiedź, bo naprawdę pytanie jest bardzo rzeczowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyChróścikowski">Ja zadałem pytanie, jak należy wypełnić wniosek. Bo jeśli wniosek będzie wypełniony i wymagania wniosku… To, jak rozumiem, będzie jasne. Tylko tej odpowiedzi…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LidiaKostańska">Jest określona konstrukcja wniosku i w tym wniosku po prostu się składa informację, że będzie budowa. Niczego więcej nie trzeba robić.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyChróścikowski">Czy są jeszcze jacyś chętni do zabrania głosu?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JerzyChróścikowski">Skoro nie ma innych zgłoszeń, stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma innych zgłoszeń?</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, jak rozumiem, popieramy tę ustawę.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#Gloszsali">Tak.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#Gloszsali">Ktoś z tyłu…</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#JerzyChróścikowski">Ktoś z tyłu… Ja nie widzę, kto tam?</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#Gloszsali">Przepraszam, Panie Przewodniczący, przepraszam za zamieszanie, myślałem, że to już ustawa o Funduszu Ochrony Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#JerzyChróścikowski">Nie, nie.</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#Gloszsali">Jeszcze nie, rozumiem. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.12" who="#JerzyChróścikowski">Jeszcze nie, proszę jeszcze chwilę poczekać.</u>
<u xml:id="u-23.13" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-23.14" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-23.15" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.16" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-23.17" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-23.18" who="#JerzyChróścikowski">Proszę o wyniki łączne.</u>
<u xml:id="u-23.19" who="#JerzyChróścikowski">15 głosów za, 1 głos przeciw, wstrzymało się…Ilu? Nikt?</u>
<u xml:id="u-23.20" who="#Gloszsali">1.</u>
<u xml:id="u-23.21" who="#JerzyChróścikowski">1 senator wstrzymał się od głosu</u>
<u xml:id="u-23.22" who="#Glosyzsali">Nie, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-23.23" who="#JerzyChróścikowski">Nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-23.24" who="#JerzyChróścikowski">Proszę państwa, przegłosowaliśmy ustawę.</u>
<u xml:id="u-23.25" who="#JerzyChróścikowski">Sprawozdawcą będzie pani senator Alicja Zając.</u>
<u xml:id="u-23.26" who="#JerzyChróścikowski">Zgadza się pani być senatorem sprawozdawczą?</u>
<u xml:id="u-23.27" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-23.28" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.29" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że wyczerpaliśmy już wszystkie sprawy w tym punkcie, dziękuję wszystkim obecnym i zamykam wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-23.30" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 55</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>