text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 01</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Infrastruktury Jan Hamerski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, dzień dobry. Mam zaszczyt otworzyć i poprowadzić posiedzenie połączonych komisji – Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Infrastruktury – poświęcone rozpatrzeniu dokumentu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2020 r.”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, mam zaszczyt przywitać członków komisji, senatorów połączonych komisji. Mam również zaszczyt powitać nasze panie współpracowniczki, a także naszych gości. Jest mi niezmiernie miło gościć przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, które dzisiaj reprezentuje pan minister Rafał Weber wraz z zespołem współpracowników. Witamy, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RafałWeber">Dzień dobry, witam.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanHamerski">Pozwolę sobie przywitać – państwo byliście uprzejmi osobiście się zjawić –pana dyrektora Mariusza Cichomskiego, dyrektora Departamentu Porządku Publicznego MSWiA, i pana Jacka Giszczaka, specjalistę w Departamencie Porządku Publicznego. Witam pana Roberta Koźlaka, zastępcę dyrektora Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji – witamy serdecznie – oraz pana naczelnika Wydziału Opiniodawczo-Analitycznego Biura Ruchu Drogowego, pana Leszka Jankowskiego. Witamy serdecznie. Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego reprezentuje pan sekretarz Konrad Romik oraz główny specjalista, pani Karolina Dankowska. Ministerstwo Zdrowia zdalnie reprezentuje pani Elżbieta Kotłowska, specjalista w Departamencie Bezpieczeństwa, a Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – pani Monika Tuszyńska, też zdalnie. Witam serdecznie wszystkich znamienitych gości.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanHamerski">Tak jak już wspomniałem, przedmiotem naszego dzisiejszego wspólnego posiedzenia komisji administracji i infrastruktury jest stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanHamerski">Jeżeli państwo pozwolicie, to zaproponowałbym, ponieważ wszyscy państwo ten materiał, obszerny materiał, co trzeba podkreślić, otrzymaliście i mieliście państwo możliwość się z nim zapoznać… W związku z tym ja bym prosił pana ministra – jeżeli przedstawiciele poszczególnych instytucji również będą chcieli zabrać głos, to również go udzielę – o przedstawienie tego dokumentu w sposób analityczny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RafałWeber">Wysokie Komisje! Szanowni Państwo! Wszyscy Goście przywitani przez pana przewodniczącego!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RafałWeber">Materiał związany ze stanem bezpieczeństwa ruchu drogowego w roku 2020 – opisane są w nim również działania, które były realizowane w tym zakresie – faktycznie jest materiałem bardzo obszernym, bardzo szczegółowym, bardzo precyzyjnym. Opisuje on stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w kilkudziesięciu aspektach, są tam zawarte statystyki, są wszystkie dane, które, powiedziałbym, obrazują stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ja pozwolę sobie tylko krótko wprowadzić do dyskusji. Mam nadzieję, że ona będzie ze strony państwa senatorów, a jeżeli będą potrzebne informacje jeszcze bardziej szczegółowe, to są tutaj moi współpracownicy z Ministerstwa Infrastruktury, są również przedstawiciele Komendy Głównej Policji, jest pan dyrektor z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Tak że jesteśmy do państwa dyspozycji, jeżeli chodzi o odpowiedzi na szczegółowe pytania.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#RafałWeber">W kilku zdaniach oceniając rok 2020, chcę powiedzieć tak. Rok 2020, jak wynika ze statystyk, był rokiem, w którym mieliśmy do czynienia z najmniejszą liczbą wypadków, najmniejszą liczbą ofiar, a także najmniejszą liczbą osób rannych na polskich drogach. Z tak wyraźnymi spadkami nie mieliśmy do czynienia w naszej historii nigdy. Pierwsza diagnoza jest taka, że oczywiście jest to związane z trwającą przez prawie 10 miesięcy poprzedniego roku pandemią COVID-19, która bardzo mocno ograniczyła mobilność Polaków. Polacy w dużo mniejszym stopniu korzystali zarówno z pojazdów indywidualnych –samochodów, motocykli, rowerów – jak i z komunikacji zbiorowej. Ograniczona mobilność związana była z pracą zdalną czy nauką zdalną, tak więc, siłą rzeczy, dużo mniejsza liczba pojazdów była na polskich drogach. To wpłynęło, nie ma co ukrywać, na spadek liczby wypadków, liczby ofiar, a także na spadek liczby rannych. Ale warto też dodać, że rok 2020 nie tylko z tego powodu był rokiem tych spadków. Ministerstwo Infrastruktury, jak i wszystkie inne resorty, w tym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, wszystkie instytucje, które na co dzień wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, pracowało mimo pandemii w normalny sposób. Tak że były kontrole na drogach zarówno policji, jak i Inspekcji Transportu Drogowego, było podejmowane przez nas działania inwestycyjne – polegające na budowie dróg krajowych, ale i przecież ogromne wsparcie dla samorządów, które są odpowiedzialne za drogi lokalne, gminne, powiatowe i wojewódzkie – i oczywiście były prowadzone akcje edukacyjne, takie akcje, które miały wzmacniać świadomość wszystkich uczestników ruchu drogowego, tj. kierowców, ale i niechronionych pieszych i rowerzystów. Rok 2020 był także rokiem, w którym przez cały rok funkcjonowały przepisy wprowadzone pod koniec 2019 r., mówiące o tzw. jeździe na suwak, a także nakazujące tworzenie korytarzy życia wtedy, kiedy do wypadku docierają służby niosące pomoc. Tak że kilka czynników wpłynęło na to, że rok poprzedni był rokiem dosyć wyraźnych spadków liczby zdarzeń na polskich drogach.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o procenty, to kształtowały się one następująco. Spadek liczby wypadków drogowych o 22% – z ponad 30 tysięcy do 23 tysięcy 540. Spadek liczby ofiar o 14,4%, do 2 tysięcy 491. Spadek liczby rannych o 25%, do 26 tysięcy 463 osób. Jeśli chodzi o kolizje, czyli zdarzenia o mniejszym ciężarze gatunkowym, w których nie ma rannych, przynajmniej takich, którzy mają uszczerbek na zdrowiu trwający powyżej 7 dni, to był tu spadek o 16%, do 382 tysięcy tego typu zdarzeń. To jest oczywiście porównanie do roku 2019. Tak że mamy tu wyraźne spadki.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#RafałWeber">O diagnozie tej sytuacji mówiłem. Chcę też powiedzieć jednoznacznie, że każdy wypadek drogowy, szczególnie tragiczny, w którym giną ludzie, to trudne i także dla nas bolesne wydarzenie. I nie ma w nas ani satysfakcji, ani nadmiernej radości, ani jakiegoś triumfalizmu z tego, że sytuacja na polskich drogach się poprawia. Nadal będziemy podejmować, zresztą to się cały czas dzieje, w roku bieżącym i w latach przyszłych różnego rodzaju starania, aby ograniczać liczbę wypadków na polskich drogach. Ja cały czas powtarzam, że jesteśmy – co wynika ze statystyk – niestety w ogonie państw europejskich, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Mamy tutaj naprawdę bardzo wiele do zrobienia. I mam nadzieję, że te działania rządu, te działania Ministerstwa Infrastruktury, które chociażby teraz są przeprowadzane… W Sejmie jest ustawa, która w taki punktowy sposób, ale bardzo wyraźny, podnosi mandaty drogowe za te najgroźniejsze wykroczenia drogowe. Planujemy również zwiększyć środki finansowe na inwestycje i to zarówno w drogi krajowe, jak i w drogi lokalne. Cały czas bardzo mocno w mediach obecna jest nasza kampania społeczna „Czy to cię tłumaczy?”, która pokazuje, w jaki sposób zachowywać się, jeżeli chodzi o kierowanie pojazdami, ale również jeżeli chodzi o przechodzenie chociażby przez jezdnię. Te wszystkie nasze działania wpłyną na to, że w Polsce, na polskich drogach będzie bezpieczniej. Mam nadzieję, że gdy spotkamy się za rok i będziemy oceniać stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w roku 2021, to tak właśnie będzie. A jeżeli chodzi o rok 2020, to mamy do czynienia z wyraźnymi spadkami, ale cały czas nie jest dla nas to satysfakcją, tylko powodem do jeszcze mocniejszej i jeszcze trwalszej pracy, aby te spadki były z roku na rok coraz bardziej widoczne.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#RafałWeber">Na końcu chcę bardzo gorąco podziękować wszystkim tym, którzy na co dzień pracują na rzecz bezpieczeństwa na naszych drogach. Dziękuję panom oficerom z Komendy Głównej Policji za taką stałą obecność policji, bo, tak jak mówiłem, mimo mniejszego ruchu w roku poprzednim patrole były obecne i pilnowały ładu i porządku na polskich drogach. Dziękuję Inspekcji Transportu Drogowego, która w głównej mierze odpowiedzialna jest za weryfikację prawidłowości przewozów ciężkich, a także przewozów autobusowych. Dziękuję – tu podziękowania na ręce pana dyrektora Konrada Romika – wszystkim członkom Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za podejmowane działania na rzecz budowy bezpieczeństwa na polskich drogach. Jestem przekonany, że ta tendencja, która w taki wyraźny sposób została zaznaczona w roku 2020, będzie miała miejsce – dzięki naszym staraniom, dzięki naszym działaniom – również w roku 2021 i w kolejnych latach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanHamerski">Jeżeli państwo współpracownicy pana ministra i zaproszeni goście chcą ewentualnie wypowiedź pana ministra w jakiś sposób uzupełnić ze swojego punktu widzenia, to proszę uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanHamerski">Jeżeli na tym etapie nie, to przejdziemy do debaty.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanHamerski">Oddaję głos państwu senatorom. Jeżeli macie państwo pytania do pana ministra i zaproszonych gości, to proszę uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JanHamerski">Wśród obecnych na sali nie ma chętnych do dyskusji. A czy ktoś z zewnątrz, ze zdalnie pracujących? Również nie.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, wypada mi zatem podziękować, tak jak to uczynił pan minister przed momentem, ponieważ wszyscy mają jasność co do sporządzonego dokumentu i z nim się zapoznali, wszystkim uczestnikom dzisiejszego posiedzenia połączonych komisji. Przede wszystkim dziękuję tym wszystkim, którzy, Szanowni Państwo, zgodnie z tym, co pan minister był uprzejmy zasygnalizować na samym początku, biorą udział, brali udział i w dalszym ciągu będą brali udział w procesie podnoszenia bezpieczeństwa na naszych drogach. Tak że podziękowania na ręce pana ministra dla całego resortu, na ręce panów reprezentujących Komendę Główną Policji, naszej szanownej policji państwowej, i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dziękujemy wszystkim tym, którzy w zapewnienie tego bezpieczeństwa się angażują.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, myślę – i tutaj może z jednym stwierdzeniem nie do końca się zgodzę – że ten spadek liczby nieszczęśliwych wypadków na naszych drogach nie był jedynie uzależniony od pandemii. Obserwując, a mieszkam w rejonie turystycznym… Ubiegły rok, w którym ta pandemia się rozwijała, nie do końca był rokiem, w którym gros Polaków nie korzystało z transportu czy zbiorowego czy indywidualnego, nie korzystało z naszych dróg.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JanHamerski">Jeszcze raz serdecznie państwu dziękuję. Dziękuję państwa współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#RafałWeber">Dziękuję, Panie Przewodniczący. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#JanHamerski">I na tym zamykamy posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 15</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>