text_structure.xml
78.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 02</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Infrastruktury Jan Hamerski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanHamerski">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, w imieniu mojego kolegi, sąsiada, przewodniczącego komisji administracji i w swoim własnym mam zaszczyt przywitać członków komisji, państwa senatorów, a w imieniu członków komisji – naszych zacnych gości.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanHamerski">Prosiłbym, aby pan przewodniczący naszych gości z imienia i nazwiska był uprzejmy przywitać.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Spróbuję to zrobić sprawnie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zacznę od pana Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Dzień dobry, witamy i dziękujemy za obecność. Witam pana Tomasza Żuchowskiego. Jest na liście, ale go nie widzę. Ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest mocno reprezentowana, więc witam pozostałych państwa, pana Marcina Nowackiego, panią Monikę Tuszyńską i pana Michała Borowca. Z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest pan Konrad Romik. Dzień dobry. I jeszcze pani Karolina Dankowska. Witamy. Z Instytutu Transportu Samochodowego przybył pan prof. Marcin Ślęzak – nie widzę pana – wraz z panią Marią Dąbrowską-Loranc. Nie ma jeszcze państwa, tak? Z Komendy Głównej Policji jest mł. insp. Robert Koźlak. Dzień dobry. Z Komendy Głównej Policji jest również insp. Leszek Jankowski. Nie odczytałem wszystkich pełnionych przez państwa funkcji, ale myślę, że jak państwo będą zabierali głos, to będzie okazja, żeby się przedstawić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, chciałbym poinformować, że tradycyjnie posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanHamerski">Muszę również zadać pytanie, które zawsze się zadaje, odnośnie do osób, które zajmują się zawodowo działalnością lobbingową. Czy są takie osoby na sali? Nie widzę takich osób.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, chciałbym również przypomnieć przede wszystkim tym, którzy zdalnie obradują, że oczywiście mogą zabierać głos, mogą zadawać pytania, ale aby nie zapomnieli o tych podstawowych sprawach związanych ze zdalnym udziałem w posiedzeniu komisji, czyli abyśmy ich widzieli dzięki kamerom, które powinny być odpowiednio ustawione, oraz słyszeli dzięki włączonym mikrofonom.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JanHamerski">A tych państwa, którzy są na sali, prosimy, aby nie włączali aplikacji, bo to będzie nam utrudniało łączność z naszymi kolegami obradującymi zdalnie.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, przedmiotem dzisiejszego posiedzenia połączonych komisji jest stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w roku 2019.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JanHamerski">Uprzejmie poproszę pana ministra, który został upoważniony do prezentowania stanowiska rządu w tej sprawie, aby przedstawił nam sprawozdanie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JanHamerski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RafałWeber">Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo przybyli na posiedzenie! Panowie Oficerowie!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#RafałWeber">Przedstawiam państwu sprawozdanie na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2019 r. Dokument ten zawiera wnikliwą i bardzo szczegółową analizę wszystkich elementów, które wpływają na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Materiał ten obrazuje również największe zagrożenia dla ludzkiego życia i bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#RafałWeber">Szanowni Państwo, dla zarysowania ogólnego obrazu stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w 2019 r. przedstawię, w naszej ocenie, najważniejsze wartości, najważniejszą statystykę. Ta statystyka zostanie rozwinięta w czasie prezentacji pana dyrektora Konrada Romika, który jest sekretarzem Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W kilku zdaniach też przedstawię najważniejsze działania Ministerstwa Infrastruktury, które miały miejsce w roku 2019, a które w bezpośredni sposób były związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o statystykę, to ze zgromadzonych danych wynika, że miniony rok był kolejnym rokiem, w którym zmniejszyła się liczba wypadków drogowych. Z 4 statystyk, wśród 4 podstawowych danych 3 są bardzo pozytywne, 1 jest negatywna. Te pozytywne to spadek liczby wypadków drogowych o 4,4% w porównaniu do roku 2018. Wszystkich wypadków drogowych w Polsce w roku 2019 było 30 tysięcy 288. Zanotowaliśmy również spadek, jeżeli chodzi o liczbę rannych. Było ich 35 tysięcy 477. Jest to spadek o 1 tysiąc 882 osoby w porównaniu do roku 2018, w sumie o 5%. Zanotowaliśmy również spadek w statystyce osób ciężko rannych, o 330 osób, czyli spadek rzędu 3%. Ciężko ranne na polskich drogach w roku 2019 zostały 10 tysięcy 633 osoby. To są te 3 wartości pozytywne nie tylko w porównaniu do roku 2018, bo to są najniższe wartości mierzone w historii monitorowania wskaźników bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tak że chcę z całą mocą podkreślić, że liczby wypadków, rannych, a także ciężko rannych były najniższe od momentu monitorowania statystyki związanej z bezpieczeństwem w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#RafałWeber">Niestety nie spadła liczba zabitych. 2 tysiące 909 osób zginęło na polskich drogach, to o 1,6% więcej niż w roku 2018. I to jest ta główna bolączka i główne zadanie do odrobienia, nie jedyne, ale główne zadanie do odrobienia nie tylko w roku 2020, ale również w latach przyszłych. To zadanie stoi oczywiście przed wszystkimi służbami, które na co dzień dbają o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a także przed wszystkimi uczestnikami ruchu drogowego, wszystkimi tymi, którzy poruszają się samochodem, prowadzą pojazdy, ale także przed tymi, którzy są niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#RafałWeber">Szanowni Państwo, chciałbym teraz przedstawić w 3 punktach główne działania resortu infrastruktury w zakresie budowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Po pierwsze, prawo. 5 listopada 2019 r. pan prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Ustawa ta wprowadziła przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Nowe przepisy wprowadziły jednoznaczne zasady zachowania kierowców w 2 istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów. O tym, w jaki sposób tworzyć korytarz życia, mówiła kampania edukacyjna Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego skierowana do polskich kierowców pod nazwą „Życie ma pierwszeństwo”. Zmiany ustawowe, które w roku 2019 weszły w życie, są wynikiem działań zapisanych w programie realizacyjnym na lata 2018–2019 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, za który odpowiedzialna jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Już 10 miesięcy funkcjonują te przepisy i obserwujemy bardzo pozytywne zachowania na drogach kierowców, którzy muszą stosować się zarówno do tworzenia korytarza życia, jak i do jazdy na suwak. Akcja promująca, o której przed chwileczką powiedziałem, również spełniła swoją rolę. Tak że cieszy to, że akurat te przepisy, które zostały wprowadzone w roku poprzednim, pozytywnie kształtują bezpieczeństwo w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#RafałWeber">Drugim bardzo ważnym elementem, o którym warto powiedzieć, są działania inwestycyjne. Oddawane są do użytku nowe drogi. Są również remontowane, przebudowywane istniejące ciągi drogowe, zarówno drogi krajowe, jak i drogi samorządowe. I o tym też kilka zdań chciałbym powiedzieć. Inwestycje na drogach krajowych realizowane są zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 z perspektywą do 2025 r. W ramach tego programu w 2019 r. do ruchu oddano łącznie niemal 461 km nowych dróg. Są to głównie drogi szybkiego ruchu, autostrady i drogi ekspresowe, ale też nowe ciągi drogowe o parametrach dróg głównych przyspieszonych. O ile dobrze pamiętam, 460 km nowych dróg to jest druga wielkość, jeśli chodzi o nowe drogi krajowe oddane do użytku w ciągu 1 roku Polsce w okresie ostatnich 30 lat. W ramach zadań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego na istniejącej już sieci dróg krajowych na koniec 2019 r. w przygotowaniu i w realizacji było 581 zadań dotyczących łącznie 2 tysięcy 300 km dróg o wartości ok. 16 miliardów zł. Jeżeli zaś chodzi o zadania zakończone w roku 2019, to było ich 102 o łącznej wartości ok. 500 milionów zł. Zarówno inwestycje na sieci już istniejącej, jak i te w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, polegające na budowie nowych ciągów drogowych, realizowane są przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przez wszystkie 16 oddziałów. Chcę z tego miejsca wszystkim podziękować, i dyrektorowi generalnemu, i wszystkim dyrektorom oddziałów, za pracę, która jest w tym zakresie wykonywana.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#RafałWeber">Kolejnym programem, który został zapowiedziany w roku 2019, a w tym roku jest już realizowany, jest program budowy 100 obwodnic. Jesteśmy już po pierwszych przetargach na budowę nowych obejść 100 miejscowości oraz miast w całej Polsce. Wiemy o tym, jesteśmy przekonani, że budowy obwodnic również bardzo korzystnie wpłyną na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Z założenia mają one wyciągać ruch tranzytowy z centrum miast. A przez to nie tylko jakość życia się poprawi, nie tylko emisja hałasu czy spalin zostanie wyciągnięta poza gęstą zabudowę, poza miejsca przebywania ludności, która w tej gęstej zabudowie każdego dnia żyje, zmniejszy się również liczba pojazdów przejeżdżających przez miasta i miejscowości, przez co zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Tak że nowy program, zapowiedziany w roku 2019, realizowany od pierwszych dni roku 2020, czyli program budowy 100 obwodnic, również będzie miał duże znaczenie, jeżeli chodzi o poprawę ruchu drogowego.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#RafałWeber">Rok 2019 to również rok, w którym zaczął funkcjonować Fundusz Dróg Samorządowych. W poprzednim roku przeznaczyliśmy na realizację zdań gminnych i powiatowych 6 miliardów zł. Jeżeli chodzi o wartości nominalne, to łącznie wsparcie otrzymało 4 tysiące 280 zadań gminnych i powiatowych, a dotyczyły one ok. 6 tysięcy km dróg. Oczywiście w roku 2019 funkcjonowała również rezerwa subwencji ogólnej. To kwota 336 milionów zł. W ramach tej sumy zapewniono dofinansowanie do 125 zadań.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#RafałWeber">Trzeci element, o którym warto wspomnieć, a w zasadzie należy wspomnieć, jeżeli chodzi o kształtowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, to edukacja i promocja właściwych postaw uczestników ruchu drogowego. Niezwykle ważnym czynnikiem oddziałującym na BRD jest edukacja. Zapowiadając kolejne działania służące poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nie dalej jak w ubiegłym tygodniu, dokładnie 8 października, Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego umowę o dofinansowanie unijne projektu „Działania edukacyjne na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i ograniczenia nadmiernej prędkości pojazdów”. W ramach tego projektu zakłada się realizację kampanii społecznej dotyczącej ochrony pieszych w obszarze przejść dla pieszych i zachowania szczególnej ostrożności przy wchodzeniu na przejście, a także realizację kampanii społecznej na rzecz ograniczania nadmiernej prędkości i przestrzegania obowiązujących limitów prędkości. Działania edukacyjne obejmą cały kraj, a kampania emitowana będzie w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych i radiowych oraz w internecie. Realizowane kampanie mają wymiar edukacyjno-informacyjny, co będzie miało również wpływ na zmianę zachowań wszystkich uczestników ruchu drogowego. Łączna wartość projektu to ponad 30 milionów zł. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” to 25 milionów 500 tysięcy zł. Ten projekt będzie największym projektem edukacyjnym, jaki będzie realizował Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w swojej 18-letniej historii.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#RafałWeber">Wrócę jeszcze do roku 2019. W poprzednim roku rozpoczęliśmy ogólnopolskie szkolenia dla nauczycieli dzieci i młodzieży w zakresie wiedzy o BRD. Systematyczna edukacja w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, efektywna, dobrze przygotowana merytorycznie, a zarazem ciekawa dla odbiorcy, jest jednym z filarów poprawy bezpieczeństwa. To kolejny krok i uruchomienie konkretnego narzędzia wspierającego nauczycieli po wprowadzeniu zapisów i rozszerzeniu treści dotyczących wychowania komunikacyjnego w nowej podstawie programowej nauczania dzieci i młodzieży w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz średnich. Postawiliśmy sobie bardzo ambitne zadanie podniesienia poziomu wiedzy o BRD w społeczeństwie, bo to wymiernie i w perspektywie długofalowej przekłada się na wzrost bezpieczeństwa. Szkolenia dla nauczycieli pozwolą na wsparcie systemu edukacji, dzięki czemu uczniowie zyskają wiedzę o zagrożeniach w ruchu drogowym oraz o tym, jak bezpiecznie w nim uczestniczyć. Dzięki projektowi nastąpi podniesienie kwalifikacji, uzupełnienie stanu wiedzy oraz udoskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli związanych z prowadzeniem zajęć przygotowujących uczniów do świadomego i odpowiedzialnego uczestniczenia w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#RafałWeber">Obecnie trwają również rozpoczęte w roku 2019 ogólnopolskie szkolenia dla samorządowych zarządców dróg w zakresie stosowania inżynieryjnych środków poprawiających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. To jest kolejny, nowy, inny od tych wcześniejszych projekt. Mają one na celu podniesienie kwalifikacji samorządowych zarządców dróg, uzupełnienie ich stanu wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych do realizacji projektów z zakresu prawidłowego projektowania organizacji ruchu. Jednocześnie projekt jest wsparciem dla samorządowych zarządców dróg do przygotowania projektów przebudowy dróg lokalnych współfinansowanych ze środków Funduszu Dróg Samorządowych. Zdobyta na szkoleniach wiedza pozwoli beneficjentom szkolenia na projektowanie i budowanie bezpiecznej, czytelnej i jednoznacznie odbieranej przez użytkowników polskich dróg organizacji ruchu infrastruktury, np. przejść dla pieszych, projektowanie dróg do wyznaczonych limitów prędkości. Tak przygotowana infrastruktura skutkuje prawidłowym zachowaniem na drodze, co ma pozytywny wpływ na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wspomniane szkolenia trwają od 4 czerwca 2019 r., a planowany termin ich zakończenia to czerwiec 2021.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#RafałWeber">Szanowni Państwo, chciałbym z tego miejsca, kończąc swój wstęp, zanim oddam głos panu dyrektorowi Romikowi, podziękować wszystkim członkom Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dziękuję za pracę na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, za wszystkie podpowiedzi i propozycje, które są kierowane do Ministerstwa Infrastruktury. My w miarę naszych możliwości staramy się je wdrażać, niezależnie od tego, czy dotyczą inwestycji drogowych, czy dotyczą zmian w przepisach prawa, czy są to sygnały związane z działaniami edukacyjnymi i promującymi bezpieczeństwo w ruchu drogowym. My naprawdę bierzemy je pod uwagę i w miarę naszych możliwości realizujemy.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący. Jeżeli mogę oddać głos panu dyrektorowi Romikowi, który rozszerzy kwestie statystyczne, te elementy raportu bardzo szczegółowego, bardzo wnikliwego, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanHamerski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KonradRomik">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie i Panowie Senatorowie! Szanowny Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KonradRomik">Przechodząc do omówienia raportu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2019 r.ˮ, którego przygotowanie jest obowiązkiem ustawowo regulowanym przez art. 140c, w tym roku również spełniony, przedstawiam dokument.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KonradRomik">Proszę państwa, jeżeli chodzi o architekturę dokumentu, to pozostaje ona niezmieniona. To jest kwestia również naszego przysłuchiwania się wypowiedziom pań i panów senatorów, także pań i panów posłów. Za każdym razem pojawia się kwestia rozszerzenia poszczególnych modułów, ale forma tego raportu pozostaje niezmienna. Zawiera ona przede wszystkim następujące komponenty: obraz sytuacji Polski na tle Unii Europejskiej, tj. porównywanie danych dotyczących BRD w Polsce z takimi danymi z innych krajów unijnych oraz ze statystyką unijną; najważniejsze charakterystyki zdarzeń drogowych; ocena sytuacji w Polsce i w każdym województwie; informacja o działaniach mających wpływ na BRD oraz informacja na temat działalności badawczej i publikacji w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KonradRomik">Przechodzę do omówienia stanu bezpieczeństwa. Pan minister dokładnie wskazał te podstawowe wskaźniki, jeżeli chodzi o kwestię wypadkowości, liczbę ofiar śmiertelnych i rannych. Może nie będziemy tego jeszcze raz powtarzać. W każdym razie ogólnie te wskaźniki bazowe, czyli liczba wypadków, liczba rannych i ciężko rannych, zmniejszyły się, ale liczba osób zabitych wzrosła.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KonradRomik">Jeżeli chodzi o realizację celów Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu drogowego – przypomnę, że Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego obowiązuje do końca tego roku – to dane wskazują, że niestety pomimo postępów w realizacji zadań w zakresie obniżenia wypadkowości, w tym zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych, nie uda nam się do końca tego roku, to już dzisiaj wiemy, zrealizować celów, które były założone w 2013 r., czyli zmniejszyć o 50% liczby ofiar śmiertelnych i o 40% liczby ciężko rannych. To były wskaźniki przyjmowane w korelacji obecnego roku do roku 2010. Dzisiaj już nie jesteśmy w stanie ich osiągnąć.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KonradRomik">Z danych tych wynika, że w 2019 r. – w tym raporcie szczegółowo jest to omówione – ten cel cząstkowy w zakresie redukcji liczby zabitych został przekroczony niestety o 36%, zaś w przypadku liczby ciężko rannych – o ponad 46% w porównaniu do celu cząstkowego i celu bazowego. Jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące kwestii ofiar wypadków, to wśród osób zabitych blisko 1 tysiąc 600 kierowało pojazdami, śmierć poniosło ponad 540 pasażerów. Pozostałe kolumny na wykresie prezentują liczby rannych w wypadkach w podziale na rodzaje uczestników ruchu drogowego.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#KonradRomik">Ofiary śmiertelne. Na prezentowanym slajdzie dotyczącym rodzaju wypadków wyraźnie widać, że najechanie na pieszego skutkowało największą liczbą ofiar śmiertelnych. W wypadkach tego rodzaju zginęło 780 osób. Zderzenia czołowe i boczne również pociągnęły za sobą bardzo wiele ofiar śmiertelnych, odpowiednio 585 i 570. Ponad 370 osób zginęło w wyniku najechania na drzewo. Jakie były okoliczności wypadków drogowych np. z udziałem winy pieszych? To w większości nieostrożne wejście na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Jak widać w przytoczonych danych, niemal w każdej grupie wypadków zanotowano kilkunastoprocentowy spadek. Jeżeli chodzi o pieszych, to widać, że w 2019 r. przyczynili się oni swoim zachowaniem do dużo mniejszej liczby wypadków niż w roku poprzednim, co bezpośrednio przełożyło się na wzrost ich bezpieczeństwa. W przypadku kierujących pojazdami nadal nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu jest główną przyczyną wypadków drogowych w Polsce. Potwierdzają to liczby bezwzględne. W porównaniu do danych z roku 2018 odnotowano nieznaczny spadek liczby wypadków tego rodzaju przy wzroście liczby ich ofiar śmiertelnych, czyli ciężkości zdarzeń, o 2,2%.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#KonradRomik">Jeżeli chodzi o czas powstawania wypadków, to w 2019 r. najmniej osób zginęło w styczniu i w listopadzie, tj. 193 i 209 ofiar śmiertelnych. Zaś po raz kolejny październik w porównaniu rok do roku okazał się miesiącem, w którym odnotowano najwięcej ofiar śmiertelnych, było to 291 osób. Czas powstawania wypadków, jeśli chodzi o poszczególne dni tygodnia. Podobnie jak w latach ubiegłych, najwięcej wypadków odnotowano w piątki, jednak najbardziej tragiczne skutki miały wypadki odnotowane w soboty. Tutaj mamy ten największy wskaźnik ciężkości zdarzeń drogowych.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#KonradRomik">Jeżeli chodzi o kwestię dokładnego obrazowania wojewódzkiego, wskaźników wojewódzkich – jest to oczywiście załączone dla państwa szczegółowo w odniesieniu do poszczególnych obszarów województw – najwyższy wskaźnik, gdy mówimy o ciężkości wypadków, czyli liczbie ofiar śmiertelnych na 100 wypadków, odnotowano w 2019 r. w województwie kujawsko-pomorskim. Szczegóły, jeżeli chodzi o poszczególne wskaźniki, przedstawiamy w załącznikach i kartach wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#KonradRomik">Jeżeli chodzi o główne zadania realizowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i sekretariat, to zgodnie z programem realizacyjnym 2018–2019 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego realizowano ponad 30 zadań. Wskażę tutaj jedno z takich zadań, które również jest naszą odpowiedzią na kwestię przesuwania się statystyk wypadkowych na ofiary wypadków drogowych i skutki dla uczestników ruchu drogowego powyżej sześćdziesiątego roku życia. W 2019 r. systematycznie prowadzony projekt udało nam się ponownie zrealizować. Tegoroczna edycja ogólnopolska projektu „Senior na drodze – pamiętaj o bezpieczeństwie” organizowana była w największej skali. W 2019 r. udało nam się ten projekt szczegółowo zrealizować w 94 miejscowościach na obszarze całego kraju. Powstała dedykowana temu projektowi strona seniornadrodze.pl, gdzie każdy uczestnik ruchu drogowego, każdy chcący prowadzić te zajęcia i jednocześnie szerzący tę wiedzę w ramach współpracy chociażby z uniwersytetami trzeciego wieku może korzystać z tych zasobów. Jednocześnie ewaluujemy, monitorujemy sytuację seniorów w ruchu drogowym. Szczegółowe raporty – odsyłam również do tej strony – znajdują się w zakładce dotyczącej ewaluacji.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#KonradRomik">Jeżeli chodzi o inne działania, to oczywiście edukacja, działania edukacyjne, o których też pan minister wspominał. Rzeczywiście przeprowadziliśmy ogólnopolską, znaczną, o dużym zasięgu kampanię dotyczącą tego najważniejszego problemu, który również pojawia się w tym raporcie, czyli kwestii nieudzielania pierwszeństwa przejazdu. Wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, lekceważenie tego, brak ostrożności również pociąga za sobą ogromne straty. Chodzi o wypadki, ciężkość tych wypadków, rannych i ofiary śmiertelne. Ta kampania była bardzo szeroko przez nas zakrojona, zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym, prowadzona nie tylko w środkach masowego przekazu, w stacjach radiowych czy telewizyjnych, ale też przy drogach czy chociażby w kinach.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#KonradRomik">Podjęliśmy się również działań edukacyjnych skierowanych do osób prowadzących pojazdy jednośladowe. W 2019 r. udało nam się zorganizować, przeprowadzić ogólnospołeczną rozmowę ze środowiskiem motocyklowym, czyli II Motocyklowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, na którym stworzyliśmy pewną formę wymiany dobrych praktyk i zachowań. Jednocześnie rozmawialiśmy o tym, w jakich obszarach powinniśmy wspierać motocyklistów, tak aby bezpieczeństwo motocyklistów było w Polsce jak największe. Na skutek tych spotkań, dyskusji i rozmów na forum stworzyliśmy kampanię dedykowaną nie tylko motocyklistom, ale również kierującym pojazdami, bo ta relacja jest najbardziej tutaj problematyczna, czyli „Agresja czy kultura na drodze? Co wybierzesz?”, projekt dedykowany do realizacji w sieci, w środkach masowego przekazu, w social mediach. Wzbudziło to duże zainteresowanie samego środowiska motocyklowego, ale również przyczyniło się do głębokiej debaty dotyczącej środków ostrożności na drodze tak stosowanych przez motocyklistów, jak i przez innych kierujących w stosunku do motocyklistów.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#KonradRomik">Jednym z największych przedsięwzięć, o których pan minister też wspominał, są szkolenia z zakresu stosowania inżynieryjnych środków poprawiających bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jako rada jesteśmy zobowiązani do realizacji zadania ustawowego, jakim jest szkolenie kadr bezpieczeństwa w ruchu. To zadanie również jest przez nas realizowane. Tak naprawdę zasięg tego projektu obejmuje praktycznie wszystkich zarządców: od szczebla gminnego po szczebel wojewódzki. Postawiliśmy sobie ambitne zadanie przeszkolenia ponad 3 tysięcy uczestników, zarządców dróg każdej kategorii w taki sposób, aby nie tylko odświeżyć wiedzę, ale również przedstawić aktualną sytuację prawną, a także przygotować zarządców do lepszego projektowania, oznakowywania i jednocześnie korzystania z wytycznych, które również przedstawia krajowa rada.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#KonradRomik">Mając na uwadze bezpieczeństwo rowerzystów w ruchu drogowym, w 2019 r. sekretariat rady zlecił opracowanie wytycznych bezpiecznego ruchu rowerowego – tutaj przechodzę do kwestii bezpieczeństwa rowerzystów. Opracowanie to zostało zarekomendowane pod względem inżynieryjnym przez pana ministra Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury, do stosowania przez wszystkich zarządców dróg i ulic, projektantów infrastruktury drogowej i inwestorów jako standard. Jest to narzędzie dowodzenia, można powiedzieć, gdy przystępujemy do wyboru najlepszych rozwiązań w sytuacji przeprojektowywania, przebudowywania lub realizacji inwestycji dedykowanych rowerzystom. Serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanHamerski">Bardzo dziękuję, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, jest z nami tutaj wiele zacnych osób. Ja mam taką propozycję. Korzystając z okazji, chciałbym na ręce pana ministra i pana dyrektora złożyć serdeczne podziękowania za ten obszerny materiał, który otrzymaliśmy, za ten raport, z którym państwo, panowie senatorowie, przepraszam, państwo, bo jest na sali również pani senator, mieli możliwość się zapoznać. W związku z tym, chyba że jeszcze pozostali goście zechcą zabrać głos… Jeżeli nie, to myślę, że możemy przejść do ewentualnych pytań, dyskusji na ten temat, a w trakcie debaty ewentualnie goście będą mogli uzupełnić wypowiedź i pana ministra, i pana dyrektora.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, oddaję głos panom senatorom.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanuszPęcherz">Raport jest rzeczywiście obszerny, ale przedstawienie tego materiału też nie budzi żadnych zastrzeżeń, dlatego że zostały tu przedstawione wszystkie najważniejsze elementy stanu bezpieczeństwa. Oczywiście zastanawia to, dlaczego jest więcej wypadków śmiertelnych. Panowie, państwo wiecie, dlaczego, i my możemy się domyślać, dlaczego. Po prostu lepsze samochody i większa prędkość prawdopodobnie prowadzą do tego, że w przypadku zderzenia częściej dochodzi do wypadków śmiertelnych.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JanuszPęcherz">Ja mam jednak pytanie dotyczące nie samochodów i nie motocykli, a rowerów. Pewno z miesiąc temu złożyłem oświadczenie do ministra infrastruktury na prośbę cyklistów, a szczególnie tych, którzy gdzieś tam w skateparkach uprawiają jazdę na rowerach. Był przypadek śmiertelny w maju tego roku w Kaliszu i ci, którzy po tym wypadku śmiertelnym podjęli albo przyśpieszyli działania, prosili o to, żeby w tym zakresie zrobić coś, aby młodzi ludzie, którzy uprawiają sport – to nie jest sport wyczynowy, ale tak naprawdę do wyczynu to się sprowadza – mieli świadomość tego, że gdy upadną bez kasku, to może to się skończyć tragicznie. I tutaj ponawiam apel o podjęcie działań, które by uniemożliwiły młodym ludziom jazdę bez kasku, gdy ten niebezpieczny sport próbują uprawiać. To jest jedno zagadnienie, które zgłaszam.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JanuszPęcherz">Drugie zagadnienie to oczywiście program obwodnic, subobwodnic, o którym pan minister powiedział. Program niewątpliwie ze wszech miar godny poparcia. Godny poparcia także dlatego, że Kalisz znalazł się na liście miejscowości objętych programem 100 obwodnic, co prawdopodobnie spowoduje poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JanuszPęcherz">Ja zaś przy okazji tych 100 obwodnic, skoro jest tu minister infrastruktury, chcę podkreślić kolejny problem. Otóż to jest tak. Przez 12 lat, gdy byłem prezydentem Kalisza, budowaliśmy i przebudowywaliśmy różne drogi. I to kończyło się tak, że często dopiero po wybudowaniu zastanawialiśmy się, co jeszcze byłoby dobrze zrobić, żeby to, co zrobiliśmy, lepiej funkcjonowało. I to samo dotyczy teraz obwodnic, 100 obwodnic. Ja patrzę na obwodnicę Kalisza. Ponieważ jeżdżę teraz bardzo często z Kalisza do Ostrowa Wielkopolskiego, tylko 25 km, i do autostrady A2 46 km, do Modły z Kalisza, jeżdżę i w tę, i w tę stronę, tak się akurat składa, 25 km zajmuje 40 minut, a te 46 km – no, muszę policzyć… Ażebym zdążył ewentualnie niekoniecznie do autostrady, ale na pociąg do Konina, żeby przemieścić się do Warszawy, muszę mieć 1 godzinę 10 minut, no, powiedzmy, że 46 do Modły, a do samego dworca pewno z 56. O czym chcę powiedzieć? O tym, że bezpieczeństwo na tych odcinkach jest takie, że gdy nie pojadę, powiedzmy, za samochodem, który jedzie przede mną, przez te 46 km, gdy będę próbował wyprzedzać, to praktycznie narażę się na to, że zagrożę innym uczestnikom ruchu drogowego i sam sobie zagrożę. Zatem dobrze, że wybudujemy obwodnicę, ale konieczne jest też wybudowanie tych połączeń w drodze krajowej nr 25 między Ostrowem a Koninem, konieczne, o co cały czas i Kalisz, i Ostrów, a także Konin walczą. Chodzi o to, żeby ta dwudziestka piątka miała takie standardy, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym zakresie. To taka moja uwaga.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JanuszPęcherz">Oczywiście nie zrobimy wszystkiego naraz i ja mam tego pełną świadomość, tyle że poprawa stanu bezpieczeństwa tylko dzięki budowie tej obwodnicy będzie pewną poprawą, ale niekoniecznie rozwiąże problem. Stąd gorąca prośba o dalsze działania, które spowodują, że rzeczywiście nastąpi poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, bo może to mieć miejsce tylko w sytuacji działania kompleksowego, w związku z nowymi inwestycjami infrastrukturalnymi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, czy będzie pan odpowiadał na kilka pytań równocześnie, czy chce pan na każde indywidualnie odpowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#RafałWeber">W Sejmie stosowana jest praktyka 3 pytań czy 3 wypowiedzi, a później łącznej odpowiedzi z mojej strony, ale to od pana przewodniczącego zależy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanHamerski">Tak, tak, czy kilka pytań zadać, czy… Tak, czasami mogą się pojawiać te same problemy, więc pozwolę sobie jednak zebrać przynajmniej ze 3 pytania.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#RafałWeber">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JanHamerski">Czy ze zdalnymi senatorami mamy kontakt? Mamy, z wszystkimi. To może dopuśćmy teraz, jeżeli jest zgłoszenie z zewnątrz, senatora…</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#Gloszsali">Senator Wadim Tyszkiewicz.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#JanHamerski">Senator Wadim Tyszkiewicz. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WadimTyszkiewicz">Czy się słyszymy? Halo?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanHamerski">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WadimTyszkiewicz">Słyszymy się. Okej.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WadimTyszkiewicz">Witam serdecznie. Witam pana przewodniczącego. Witam szanownych senatorów i szanownych gości.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WadimTyszkiewicz">Ja mam kilka tematów do poruszenia. Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że ja pozytywnie oceniam działanie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, bez dwóch zdań. Bardzo pozytywnie oceniam wprowadzenie przepisu dotyczącego suwaka. Długo na to czekaliśmy, ale to już jest, zaczyna działać, kierowcy rzeczywiście zaczynają respektować te przepisy.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#WadimTyszkiewicz">Chciałbym zapytać państwa o fotoradary. Podawaliście państwo tutaj wskaźniki, które mówią o tym, że liczba osób zabitych na drogach jest niestety nadal spora. Jakie państwa zdaniem… Czy macie państwo jakieś wskaźniki, wyliczenia dotyczące fotoradarów, które zniknęły z polskich dróg? Oczywiście tam było sporo patologii, jeśli chodzi o wykorzystywanie tych fotoradarów, ale mimo wszystko pełniły one bardzo ważną rolę. I samorządy nawet chętnie by się dołożyły finansowo do tego, żeby w miejscach niebezpiecznych takie fotoradary z powrotem się pojawiły. Oczywiście tym razem już pod zarządem Inspekcji Transportu Drogowego. Tu samorządy nie roszczą sobie praw ani nie ma tu mowy o zyskach czy pieniądzach, które kiedyś trafiały do samorządów. Mówimy o bezpieczeństwie. Tak więc moje pytanie dotyczy fotoradarów. Czy macie państwo policzone, jaki wpływ miało zniknięcie fotoradarów, wielu fotoradarów z polskich dróg na bezpieczeństwo ruchu drogowego?</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#WadimTyszkiewicz">I jeszcze kilka drobnych uwag. Odniosę się do tego, co mówił mój przedmówca, kolega, zresztą samorządowiec. Ja chciałbym wyraźnie podkreślić to, co wszyscy dzisiaj doskonale wiemy, i może to, co powiem, to truizm, ale dzisiaj odległości nie mierzy się w kilometrach, dzisiaj odległości mierzy się w minutach. Czas przejazdu jest bardzo ważny i czasami wybieramy krótszą, tak naprawdę szybszą drogę, ale bardziej niebezpieczną, bo czas jest bardzo, bardzo istotny.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#WadimTyszkiewicz">Chciałbym tu również zasygnalizować sprawę motocykli, o czym tu państwo też mówili. Bardzo się cieszę, że są akcje na portalach społecznościowych czy próby dotarcia bezpośrednio do motocyklistów, dlatego że uważam, że motocykliści niestety bardzo często nie tylko łamią przepisy ruchu drogowego, ale przede wszystkim ryzykują życiem swoim i innych użytkowników dróg. Jako też wieloletni samorządowiec myślę, że mogę w imieniu samorządowców deklarować daleko idącą współpracę, bo w naszych miastach problem motocyklistów, którzy czasami urządzają sobie wyścigi w ich centrach, jest naprawdę poważnym problemem.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#WadimTyszkiewicz">Już na koniec chciałbym zapytać pana ministra o Fundusz Dróg Samorządowych. Tu padła kwota 6 miliardów zł w roku 2019. Moje pytanie brzmi: ile z tych 6 miliardów zostało rozdane? Chodzi mi o podpisanie umów. Czy podpisano umowy opiewające na 6 miliardów zł? I ile z tego rozliczono? Skoro mówimy o roku 2019 i pieniądzach z budżetu państwa, które zostały wydane, to pytam, ile tych pieniędzy wydano, czyli ile projektów rozliczono. Bardzo często pada ta kwota 6 miliardów zł, więc chciałbym wiedzieć, ile rzeczywiście tych pieniędzy wydano i rozliczono. I ile oczywiście w roku 2020 tych pieniędzy będzie? Tu znowu pytanie, czy to są pieniądze z roku 2019, które są dodawane do roku 2020, czy rok 2020 jest rozliczany niezależnie? Nie ukrywam, że samorządowcy w tym się gubią. Proszę o informację, ile w roku 2019 rozliczono projektów i wydano pieniędzy?</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#WadimTyszkiewicz">I na koniec jeszcze takie pytanie. Ten Fundusz Dróg Samorządowych to rzeczywiście chyba najlepszy projekt. Tak naprawdę dotyczy kilku rządów, bo przecież obecny rząd realizuje program, który został zainicjowany przez poprzedni rząd. Chodzi mi o kryteria. Czy obecnie w przypadku przyznawania pieniędzy z Funduszu Dróg Samorządowych kryteria są jasne, klarowne? Chodzi o to, czy brane są pod uwagę takie czynniki, jak zagrożenie określone w miejscu, w którym droga ma być zbudowana, stan bezpieczeństwa. Czy jest jakaś punktacja, czy jednak te pieniądze są dzielone w sposób uznaniowy i nie ma żadnych kryteriów? Bo w poprzednich rozdaniach były…</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#WadimTyszkiewicz">A mam wrażenie, że teraz te pieniądze są dzielone w troszeczkę inny sposób. Prosiłbym o wyjaśnienie tej kwestii. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanHamerski">Może jeszcze ktoś z państwa, jeszcze 1 osoba z państwa senatorów?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanHamerski">Proszę bardzo, kolega przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławLamczyk">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#StanisławLamczyk">Rzeczywiście drogi są coraz lepsze, ale wypadków śmiertelnych mamy więcej i tym należy się martwić. Według policyjnych statystyk problemem jest tutaj prędkość, prędkość i jeszcze raz prędkość. U nas jest, można powiedzieć, jedna z największych prędkości w Europie. Ja nie mówię tu o Niemcach, bo Niemcy mają tę infrastrukturę na czasie, zawsze dopasowaną. My jakoś nie potrafimy zdążyć. Przykładem są chociażby hulajnogi. W każdym razie z badań wynika, że zmniejszenie prędkości o 20 km/h oznacza zmniejszenie wypadkowości… tzn. ta średnia prędkość to i tak nie będzie 20, ale ok. 5, a i tak wypadkowość… liczba osób zabitych byłaby ok. 15%… To jest jedna sprawa.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#StanisławLamczyk">Druga sprawa to egzekwowanie kar i kwestia mandatów. Według mnie mandaty są za niskie. One nie zmieniły się od roku 1997, o ile mi wiadomo. A inne kraje to zmieniają, chociażby kraje południowej Europy potrafią dostosować mandaty do wynagrodzenia. To jest bardzo istotne.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#StanisławLamczyk">Platforma edukacji, o której tutaj pan minister mówił, też jest bardzo istotna. Jeśli chodzi o korytarz życia, to on był widoczny na autostradach, ale jazda na suwak na autostradach nie za bardzo mi tu pasowała. Oczywiście to jest istotna sprawa, ale nie na autostradach. Spodobało mi się, jak jechałem przez Austrię, np. trzymanie… informowanie o… utrzymywanie dystansu pomiędzy samochodami. To było bardzo prosto zrobione, w zasadzie bez żadnych nakładów, ale to było bardzo istotne.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#StanisławLamczyk">Mam do pana ministra pytanie dotyczące raportu Banku Światowego. Tam są wyraźne sugestie, żeby wydzielić jednostkę zajmującą się bezpieczeństwem, żeby ona podlegała bezpośrednio panu premierowi. Z tego raportu po prostu wynika, że brakuje zarządzania bezpieczeństwem, brakuje instytucji wiodącej. Czy są prowadzone jakieś rozmowy, żeby to przeszło… Bo w tej chwili np. o budżecie… Budżet jest rozsiany po kilku działach i nie do końca tu wiadomo… Gdyby była wydzielona jednostka, to byłoby wiadomo, jaki jest budżet, co można robić, ale przede wszystkim, jak zarządzać bezpieczeństwem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, Panowie, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RafałWeber">Panie Przewodniczący! Szanowne Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#RafałWeber">Postaram się po kolei na zagadnienia, a przede wszystkim na pytania, które padały z ust panów senatorów, odpowiedzieć, zaczynając od tych pierwszych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#RafałWeber">Kwestia, jak rozumiem, obowiązku jazdy w kasku, obowiązku jazdy rowerzystów w kasku. Otóż, odnosząc się konkretnie do opisu sytuacji, którą przedstawił pan senator, rozumiem, że doszło do wypadku w skateparku, w miejscu, które nie zalicza się do dróg publicznych, tam przepisy prawa o ruchu drogowym nie są stosowane. Skatepark służy do jazdy rekreacyjnej, sportowej. Tak że nawet gdybyśmy wprowadzili obowiązek jazdy na rowerze w kasku, to tylko i wyłącznie na ciągach dróg publicznych, a w skateparkach te przepisy nie obowiązują. Faktycznie jest tak, że są organizacje, które postulują wprowadzenie do polskiego porządku prawnego nakazu jazdy w kaskach dla rowerzystów. My od dłuższego czasu koncentrujemy się na promowaniu jazdy w kaskach, na edukacji, na tym, aby zwracać uwagę, też młodemu pokoleniu, na to, że jazda w kasku jest bezpieczna i każdy, kto bardzo często korzysta z roweru, powinien kask zakładać, bo chroni on przed utratą zdrowia czy życia.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#RafałWeber">Dlaczego nie chcemy wprowadzić takiego nakazu prawnego? Ponieważ w Polsce, nie tylko w dużych miastach, ale również w mniejszych miastach, funkcjonują wypożyczalnie rowerów. One są bardzo często wykorzystywane przez polskie społeczeństwo. A trudno sobie wyobrazić taką sytuację, że do roweru dopięty jest kask, który jest publicznie używany każdego dnia przez kilkanaście czy kilkadziesiąt osób, albo że osoba, która chce skorzystać z takiego roweru, nosi kask przy sobie i praktycznie cały czas trzyma go, nie wiem, w plecaku, w torebce czy w reklamówce. Tak że widzimy takie obiektywne przesłanki, które na tę chwilę uniemożliwiają wprowadzenie przepisów nakazujących jazdę w kasku, widzimy to, że mogłyby one zostać uznane przez polskie społeczeństwo za kontrowersyjne. Dlatego przede wszystkim koncentrujemy się na edukacji, promocji, na zwracaniu uwagi na to, że jazda w kasku faktycznie zwiększa bezpieczeństwo rowerzysty i chroni go przed ciężkimi uszczerbkami w zdrowiu.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o drogę krajową nr 25 na linii Ostrów–Konin, to dodam, że oprócz budowy obwodnicy Kalisza planowana jest gruntowna modernizacja tego odcinka dwudziestki piątki. Chcemy właśnie na odcinku od Ostrowa do Konina dostosować tę drogę, aby możliwy był przejazd pojazdów o nacisku osi 11,5 t. Tak że tamta interwencja inwestycyjna też będzie realizowana. A dostosowanie jakiegoś odcinka drogi do możliwości przejazdu samochodów z naciskiem 11,5 t to nie tylko wzmocnienie samej nawierzchni, to także budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, zatoczek, bezpiecznych skrzyżowań, czyli budowa całej infrastruktury drogowej, która również wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Ja zobowiązuję się przygotować panom pisemną odpowiedź na ten temat, informację, w którym miejscu jesteśmy, jeżeli chodzi o przygotowanie modernizacji tego odcinka drogi krajowej nr 25.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#RafałWeber">Pytanie drugiego pana senatora dotyczyło fotoradarów. Dobra wiadomość jest taka, że fotoradary wracają na drogi samorządowe. W tej chwili CANARD GITD realizuje projekt pod nazwą „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Wartość tego projektu to 162 miliony zł, z czego 85% stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. W ramach tego projektu GITD planuje zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, wymianę 247 starych urządzeń, a po renowacji tych starych ok. 70 uda się usadowić w nowych miejscach. 100 sztuk urządzeń pojawi się w nowych lokalizacjach, z czego 26 to będą fotoradary punktowe, 39 będzie służyło do odcinkowych pomiarów prędkości, 30 to będą kamery rejestrujące wjazd pojazdu na czerwonym świetle na skrzyżowanie, a 5 kamer będzie rejestrowało wjazd pojazdu na czerwonym świetle na przejazd kolejowy. Zostanie kupionych również 11 nowych urządzeń mobilnych wraz z samochodami. Projekt ten jest realizowany w trybie kilkuletnim. Będzie on prowadzony do końca 2023 r. Wiem też, że część z tych lokalizacji to są drogi samorządowe. Miejsca były wybierane na podstawie specjalnej analizy, którą prowadził Instytut Transportu Samochodowego, tak że w pełni obiektywna i niezależna instytucja wskazywała miejsca, które są najniebezpieczniejsze i w których fotoradary powinny zostać usadowione. To ich wskazanie jest takim rzetelnym wskazaniem, jeżeli chodzi o umiejscowienie nowych fotoradarów.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#RafałWeber">Fundusz Dróg Samorządowych. Pan senator temu tematowi też poświęcił część swojej wypowiedzi. Potwierdzam, że w roku 2019 na Fundusz Dróg Samorządowych przeznaczono 6 miliardów zł, w roku 2020 – nowe 3 miliardy 200 milionów zł. Bardzo zbliżona kwota, też nowa, przewidziana jest na rok 2021. Część zadań realizowanych przez samorządy została już zakończona i rozliczona. Pamiętam materiał, którym dysponowałem miesiąc temu. Wynikało z niego, że już 1 tysiąc 700 zadań przez jednostki gminne i powiatowe zostało, tak jak powiedziałem, zakończonych i rozliczonych. Kolejne są w trakcie realizacji. Nowością Funduszu Dróg Samorządowych jest to, że można skorzystać z trybu wieloletniego prowadzenia inwestycji. Tak że to, że dana umowa została podpisana w roku 2019, nie oznacza, że jej realizacja musi zostać zakończona w roku 2020. Wiele samorządów korzysta z możliwości prowadzenia zadań inwestycyjnych przez wiele lat. Dzięki temu mogą być realizowane zadania o dosyć dużej wartości kosztorysowej i nie obciążają one jednorocznego budżetu samorządowego, tylko koszt inwestycji rozbijany jest na 2, 3, a nawet 4 lata. Taki mechanizm został przyjęty przez samorządowców i jest on bardzo często wykorzystywany. Niektóre województwa już w tej chwili wyczerpały limit zadań wieloletnich i wojewodowie mieli ograniczone możliwości, jeżeli chodzi o tego typu zadania, które mogłyby wejść do realizacji w roku 2021. Ale zapewne jedne z nich będą się kończyły, a kolejne będą się pojawiały. Tak że ten tryb wieloletni jest bardzo często stosowany przez jednostki samorządu terytorialnego. Jest to też jeden z tych elementów, o które samorządowcy prosili od wielu, wielu lat. Tak że te kwoty, które przytoczyłem, są kwotami realnymi, powtarzam: rok 2019 – 6 miliardów zł, rok 2020 – 3,2 miliarda zł, rok 2021 – 3,2 miliarda zł. Jesteśmy w trakcie przygotowywania zmian do Funduszu Dróg Samorządowych. Wejdzie tutaj dodatkowa pula środków finansowych, która zasili fundusz. Na przestrzeni 10 lat miał on wynosić 36 miliardów zł, tymczasem będzie wynosił co najmniej 39 miliardów zł. W ramach tej zmiany dojdą dodatkowi beneficjenci, czyli dodatkowe jednostki samorządu terytorialnego, które będą mogły korzystać z Funduszu Dróg Samorządowych.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#RafałWeber">Kryteria są określane przez wojewodów w corocznych naborach. Sądzę, że kwestie związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym, z tworzeniem przy realizacji inwestycji nie tylko asfaltu, ale także chodnika, ciągu pieszo-rowerowego, bezpiecznego, czyli doświetlonego, przejścia dla pieszych, zatoczki autobusowej, również wpływają na punktację. Myślę, że takie elementy infrastruktury drogowej dają bardzo dużą szansę na uzyskanie dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#RafałWeber">Przechodzę do odpowiedzi na trzecie zagadnienie poruszone przez pana senatora. Jeżeli chodzi o prędkość, to z raportu wynika, że ona jest głównym czynnikiem powodującym największą ciężkość wypadków samochodowych. My będziemy w najbliższym czasie starali się wprowadzić takie przepisy prawne, które ograniczą prędkość nie tylko na drogach szybkiego ruchu, ale na drogach wszystkich kategorii poza obszarem zabudowanym. A tak już historycznie wspominając, dodam, że w roku 2010 prędkość maksymalna na drogach autostradowych została zwiększona ze 130 do 140 km/h, zaś na drogach ekspresowych – ze 110 do 120 km/h. Tak że to tak gwoli przypomnienia.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#RafałWeber">Pan senator wspomniał w swojej wypowiedzi o hulajnogach. Dobra informacja jest taka, że na ostatnim posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego ta komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy, który reguluje kwestie wykorzystywania hulajnóg, ale też innych urządzeń napędzanych i elektrycznie, i siłą mięśni. Projekt ten został przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. On w ciągu ostatnich kilku miesięcy ewoluował, zmieniał się i to w dosyć znaczny sposób w porównaniu do tego pierwszego materiału, ale jest to wynik konsultacji, wynik wsłuchania się w głosy przedstawicieli samorządów i tych, którzy później egzekwują prawo. Tak że mam nadzieję, że ten projekt też w okresie zimowym przejdzie ścieżkę i rządową, i sejmową, tak aby te nowe przepisy z początkiem wiosny przyszłego roku, czyli z takim ponownym pojawieniem się hulajnóg na ulicach dużych miast, mogły zacząć funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#RafałWeber">Nic mi nie wiadomo na temat planowania zmiany, jak rozumiem, organu nadzorującego Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanHamerski">Pan przewodniczący ma pytanie. Następnie zgłosiła się pani senator Zając.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanHamerski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ja będę kontynuował pytanie pana senatora Tyszkiewicza dotyczące Funduszu Dróg Samorządowych, bo pan senator Tyszkiewicz…</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Myślę, że następuje sprzężenie z którymś z mikrofonów zdalnie pracujących senatorów. Tak że jeżeli można, to prosiłbym panów senatorów pracujących zdalnie o wyłączenie mikrofonów.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#Gloszsali">Kilku w domach…</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy znana jest kwota zakontraktowanych pieniędzy z tych, które były przeznaczone do wydania w roku 2019? Czy zakontraktowano całe 6 miliardów zł, czy mniej? Rozumiem, że te pieniądze mogą już i powinny być wydatkowane w dłuższym czasie. Taka możliwość jest oczywiście bardzo korzystna dla beneficjentów. Samorządy od dawna o to zabiegały, to potwierdzam. Jeżeli pan minister nie dysponuje w tej chwili taką informacją, to bardzo proszę o przekazanie jej po zakończeniu tego spotkania, najlepiej na piśmie.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeszcze jedną kwestię poruszę. Mianowicie bardzo zastanawiający jest taki wskaźnik demograficzny, tak to państwo nazwali, mianowicie obrazujący liczbę wypadków i liczbę ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, tu jest to 100 tysięcy. Te różnice, szczególnie w przypadku wypadków śmiertelnych, są dramatycznie duże, wyrażane są w krotnościach. Czy analizujecie państwo, co jest powodem tak dużej różnorodności tej wypadkowości i liczby ofiar śmiertelnych? Pytam, bo chyba trudno sobie wyobrazić, że to jest wyłącznie stan dróg. Taka teza w zestawieniu z mapą chyba by się do końca nie zgadzała.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">I jeszcze taka konstatacja użytkownika dróg: dochodzi do postępującej demoralizacji czy lekceważenia niektórych przepisów ruchu drogowego, np. coraz rzadziej używane są kierunkowskazy, a znaki poziome też często stanowią w świadomości kierowców tyle, co grubość tej farby na asfalcie. Czy państwo obserwujecie takie zjawiska i czy one są przedmiotem jakiegoś zainteresowania bądź działań? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanHamerski">Pani senator Zając.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AlicjaZając">Panowie Przewodniczący, najpierw chcę pozdrowić uczestników dzisiejszego spotkania i jako senator, a wcześniej samorządowiec, ale równocześnie uczestnik ruchu drogowego, chcę powiedzieć, że te wszystkie projekty, które są realizowane przez Ministerstwo Infrastruktury, to są projekty, nad którymi się z przyjemnością pracuje i które się z przyjemnością podsumowuje. Bo dzisiaj mówimy o roku 2019, ale mamy już październik roku 2020 i wszyscy wiemy doskonale, zwłaszcza my, którzy mamy bliski kontakt z samorządami, jak wiele inwestycji już zostało oddanych, zakończonych w roku 2020. Ja z własnego doświadczenia, z własnej obserwacji bieżącej wiem, jak bardzo pozytywnie te wszystkie projekty wpłynęły na samorządy, czy gminne, czy powiatowe, jaka aktywność jest w tych samorządach i jak dobrze nauczyły się sprawiedliwie dzielić te wszystkie inwestycje w czasie z uwagi na ich ważność, składając projekty dotyczące danego regionu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AlicjaZając">Chcę również wspomnieć krótko o programie 100 obwodnic. Jest to niezwykle ważne, zwłaszcza w tej części, gdzie ja na co dzień mieszkam i pracuję, w południowej części województwa podkarpackiego. U nas dopiero niedawno powstała obwodnica Czudca, Strzyżowa czy Sanoka, a w moim rejonie, rejonie powiatów jasielskiego czy dębickiego, gdyby nie autostrada, która przebiega w okolicy Dębicy i bardzo ułatwia komunikację z Rzeszowem, Przemyślem i z Ukrainą, to właściwie mało byłoby takich nowoczesnych rozwiązań ułatwiających ruch drogowy. Ja chcę na ręce pana ministra Rafała Webera złożyć bardzo serdeczne podziękowania i panu, i ministrowi Adamczykowi, i całemu zespołowi, który pracuje nad tymi nowymi projektami.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#AlicjaZając">Ale chcę jeszcze prosić o zainteresowanie sprawą dróg krajowych. Jest wiele odcinków dróg krajowych na południowym terenie województwa podkarpackiego, gdzie nie ma chodników. Zbliża się teraz okres jesieni, wcześnie będzie zapadał zmrok i wielu uczniów będzie chodziło do szkół w ciemnościach. Kiedyś, wiele lat temu, był taki pomysł, żeby rozdawać odblaski. Na początku rozdawały to wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Było wiele osób sceptycznych wobec tego pomysłu, niektórzy się z tego śmiali, ale to było niezwykle cenne. I to były takie pierwsze edukacyjne projekty.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#AlicjaZając">Bardzo się cieszę z tych dużych środków, które będą skierowane na edukację w zakresie bezpieczeństwa, i życzę dalszych dobrych pomysłów, a na pewno wszyscy uczestnicy ruchu drogowego na tym skorzystają. Bardzo serdecznie dziękuję w imieniu własnym i w imieniu samorządowców, z którymi mam przyjemność otwierać, kończyć nowe inwestycje na wielu drogach w województwie podkarpackim. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JanHamerski">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów zechce zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JanHamerski">Przewodniczący Lamczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#StanisławLamczyk">Ja mam pytanie do panów z Policji odnośnie do prędkości. Czy będzie ujednolicenie prędkości na terenach zabudowanych w dzień i w nocy? Bo mówi się o tym, że to powinno być zmienione.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#StanisławLamczyk">Co z agresją kierowców na drogach? Bo zagraniczni kierowcy przyjeżdżający do Polski bardzo się boją tej naszej agresji, mówią, że jesteśmy bardzo agresywni jako Polacy.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#StanisławLamczyk">I czy będzie jakieś spektakularne działanie, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanHamerski">Panie Ministrze, proszę uprzejmie, 3 pytania były.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#RafałWeber">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#RafałWeber">Kontynuuję jeszcze wątek Funduszu Dróg Samorządowych. Oczywiście na to pytanie udzielę panu senatorowi odpowiedzi na piśmie. Jednak żebyśmy mieli tego świadomość: 6 miliardów zł w 2019 r. to lwia część środków, które zostały przeznaczone na drogi gminne i powiatowe w ramach naborów prowadzonych przez wojewodów. Ale też, zgodnie z ustawą, 500 milionów zł to są środki pozyskiwane z funduszu z Ministerstwa Obrony Narodowej i później desygnowane na poprawę dróg, które mają charakter obronny, oczywiście dróg samorządowych, tych gminnych, powiatowych i wojewódzkich. I taki trzeci komponent realizowany z Funduszu Dróg Samorządowych to jest komponent polegający na budowie mostów, umownie nazwany „Mosty dla regionów”. I wiem też, że w ramach tego komponentu zostało podpisanych już kilkanaście umów na realizację przepraw mostowych przez duże rzeki naszego kraju, ale też przez mniejsze rzeczki, tam, gdzie jest uzasadniona taka inwestycja.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o odpowiedź na pytanie związane z tą krotnością dotyczącą wypadków śmiertelnych, to pozwolę sobie oddać głos panu dyrektorowi Romikowi, a panom oficerom – w kwestii związanej z przestrzeganiem przepisów prawa na drodze, jazdą z sygnalizowaniem skrętu w odpowiedni sposób. To może teraz panowie, a na pytania drugie i trzecie później, po kolei… Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KonradRomik">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowny Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KonradRomik">Pytanie pana senatora dotyczyło kwestii tego, dlaczego są takie różnice międzywojewódzkie w poszczególnych obszarach. My właśnie chcieliśmy w tym raporcie i co roku staramy się wskazać… Przede wszystkim trzymamy się twardych danych GUS-owskich. To są takie dane bezwzględne dla każdego województwa w skali roku. I na stronie 49 wskazujemy te główne, podstawowe parametry wskaźników demograficznych, bo później łatwiej jest nam wykazać informację o stanie bezpieczeństwa poprzez te wskaźniki i porównanie stanu bezpieczeństwa wobec wszystkich obszarów kraju i na tle kraju. Mówię o kartach wojewódzkich, które mamy załączone do tego raportu. I te wskaźniki zagrożenia są rozwinięte na poziomie odpowiednich suwaków, tzn. nie tylko pokazujemy pozycję na tle kraju, ale również pokazujemy, jakie wnioski płyną z tego typu wskaźników demograficznych i jakie są największe zagrożenia z uwagi na to, że te wskaźniki takie są. I te karty wojewódzkie pokazują 4 najważniejsze czynniki czy obrazują województwo w zakresie 4 podstawowych, głównych parametrów. Czasami jest też tak, że udziały wypadków drogowych pod względem koncentracji na 100 km drogi czy na 100 tysięcy mieszkańców są różne, ale to pokazuje obiektywność w porównywaniu danych wojewódzkich. Do tego w kartach wojewódzkich przedstawiamy państwu wnioski co do tego, dlaczego w danym województwie jest akurat tak i jakie są najcięższe czynniki zagrożenia w danym województwie. Bo rzeczywiście nie jest tak, że każde województwo ma jedną przyczynę ogólnopolską. Nie, jest różnie. Po prostu czasami w większości przypadków jest zagrożenie niechronionych uczestników ruchu albo jest kwestia nadmiernej prędkości czy chociażby wypadków z udziałem nietrzeźwych. I tutaj mamy te wskaźniki, które nam gwarantują, że to porównanie danych wojewódzkich będzie obiektywne, zgodnie z danymi GUS-owskimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanHamerski">Czy panowie oficerowie byliby uprzejmi uzupełnić wypowiedź pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RobertKoźlak">Młodszy inspektor Robert Koźlak, zastępca dyrektora Biura Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#RobertKoźlak">Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#RobertKoźlak">Może teraz lepiej będzie słychać.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#RobertKoźlak">Tak.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#RobertKoźlak">Odniosę się w pierwszej kolejności do pytania o lekceważenie przepisów dotyczących stosowania kierunkowskazów. Powiem tak: nie prowadzimy takich danych co do samego niestosowania, nieużywania kierunkowskazów. Z tego, co obserwujemy ostatnimi czasy, wynika jednak niestety, że w czasie, kiedy ruch na drogach był ograniczony, kierowcy zaczęli znacznie przekraczać prędkość. Do kwestii tej prędkości odniosę się też później, bo pan wiceprzewodniczący zadał również pytanie o jakieś spektakularne przedsięwzięcia. Rok temu zostały powołane w każdym województwie tzw. grupy Speed. To są najlepsi policjanci ruchu drogowego w danym województwie, dysponujący najlepszym sprzętem. Także dzięki ich pracy obserwujemy, że jest dużo więcej wykroczeń popełnianych przez kierujących, którzy przekraczają prędkość, również w obszarach zabudowanych i szczególnie powyżej 50 km/h, kiedy to uprawnienia są zatrzymywane na okres 3 miesięcy. No i tych przypadków – nie posiadam w tej chwili dokładnych danych – naprawdę będzie dużo, dużo więcej niż w roku poprzednim, niż w poprzednich latach. I myślę, że tutaj to powinno wybrzmieć podwójnie. Bo, tak jak mówiliśmy wcześniej, i pan minister to mówił, i pan przewodniczący, to jest główna przyczyna wypadków drogowych. Główna przyczyna. A my ze swojej strony obserwujemy właśnie tendencję odwrotną w przypadku kierowców, obserwujemy, że niestety ograniczenia prędkości nie przestrzegają.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#RobertKoźlak">Ale też odpowiem, że głównym zadaniem policji ruchu drogowego jest walka z prędkością. To jest praktycznie główna przyczyna… Może występuje jako druga, po nieustąpieniu pierwszeństwa, ale to też ma związek z nieprawidłowym wyprzedzaniem czy właśnie z nieustąpieniem… Czyli skutki przy dużej prędkości w postaci ofiarochłonności niestety są dużo, dużo większe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanHamerski">Dziękuję panu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#RafałWeber">I kontynuuję udzielanie kolejnych odpowiedzi, na pytania, które zadała pani senator Alicja Zając. Dziękuję też za ciepłe słowa i za dostrzeżenie inwestycji, które są prowadzone od wielu lat na sieci dróg krajowych. Mamy zdiagnozowane potrzeby. One faktycznie są bardzo duże. I wychodząc naprzeciw tym potrzebom przygotowaliśmy 2 programy wieloletnie. Jeden, którego realizacja rozpocznie się, mam nadzieję, z początkiem przyszłego roku, to program „Bezpieczna infrastruktura”. Będzie polegał na takim punktowym niwelowaniu miejsc niebezpiecznych, na doświetleniu przejść dla pieszych, na budowie zatoczek, chodników, szczególnie w obszarach zabudowanych, tam, gdzie piesi poruszają się częściej niż w innych miejscach. Będzie polegał na budowie zatoczek autobusowych. Oczywiście te programy w przeszłości były i w takich miejscach były uzupełnienia, ale sieć dróg krajowych w Polsce jest bardzo duża, to ok. 18 tysięcy dróg zarządzanych przez generalną dyrekcję dróg krajowych, tak że jest co robić. Mamy na najbliższe 4 lata, od 2021 r. do 2024 r., program. Mamy też przeznaczone na ten cel konkretne środki finansowe i punktowo będziemy chcieli takie inwestycje, o których wspomniała pani senator, prowadzić.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#RafałWeber">Mamy też przygotowany szerszy program, program dostosowania dróg krajowych do przenoszenia ciężaru 11,5 t na oś. Jesteśmy zobowiązani – niedługo taka ustawa trafi do Sejmu, później do Senatu – do tego, by polskie prawo dostosować do prawa unijnego i otworzyć wszystkie drogi krajowe, ale też drogi samorządowe na pojazdy ciężkie. Ale jak już otworzymy nasze polskie drogi na pojazdy ciężkie, to będziemy musieli zadbać o odpowiednią jakość tych dróg, o odpowiedni stan tych dróg. I taki program, który nazwaliśmy umownie programem utrzymaniowym, mamy przygotowany. Oczywiście też będzie on realizowany w trybie wieloletnim, bo w ciągu 2, 3 czy nawet 5 lat nie da się wykonać tak dużych zadań o takiej skali na całej sieci dróg krajowych już istniejących. Ale te potrzeby są zdiagnozowane i jestem przekonany, że w ciągu najbliższych lat te problemy będą niwelowane.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#RafałWeber">Uzupełnię jeszcze odpowiedź. Pan senator pytał o to, czy mamy zamiar zrównać maksymalną prędkość jazdy w nocy z tą, która jest za dnia. Tak, planujemy takie zmiany prawne. Taki element został zawarty w ustawie, która została przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury. Ustawa ta była poddawana bardzo szerokim konsultacjom. Do jednego z elementów zmian prawnych bardzo dużo uwag miała komisja wspólna rządu i samorządu. My bierzemy je pod uwagę i chcemy tę ustawę w tym miejscu tak zmienić, aby z jednej strony wypełniała swój cel, czyli obniżała prędkość poza obszarem zabudowanym, ale z drugiej strony nie nakładała nowych zadań, nowych obowiązków na jednostki samorządu terytorialnego, głównie na wydziały komunikacji w starostwach powiatowych. Tak że tak, planujemy takie zmiany przepisów prawa. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku one już wejdą w życie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanHamerski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JanHamerski">Pan senator Gromek.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#Gloszsali">Zdalnie.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#JanHamerski">Zdalnie, zdalnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanuszGromek">Halo?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JanHamerski">Tak, słyszymy.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JanuszGromek">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JanuszGromek">Ja wracam jeszcze do Funduszu Dróg Samorządowych. Cieszy mnie to, co pan powiedział, że w 2019 r. prawie wszystkie pieniądze zostały wykorzystane, tzn. 6 miliardów, ale ja wiem, że były jakieś komplikacje. Cieszy mnie, że przeznaczacie następne miliardy w 2020 r., w 2021 r. na poprawę stanu dróg, bo każdy metr, każdy kilometr to jest życie, a wiadomo, że to jest najważniejsze. Oczywiście statystyka pokazuje, że wypadków śmiertelnych w Polsce jest bardzo wiele i niestety ten procent się powiększył. To jest najgorsze, co może być. Bardzo dużo wypadków powodują młodzi ludzie, którzy dopiero co zrobili prawo jazdy, kupują stare samochody, a najczęściej beemki, i rozbijają się w taki sposób, że ginie nie 1 osoba, ale 2, 3, 4 osoby idą od razu w tych okolicznościach, no, do nieba czy do… No, nie wiem gdzie… Ale absolutnie stan dróg to jest pierwszorzędna sprawa, która powinna zafunkcjonować.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#JanuszGromek">Ale ja mam jeszcze, Panowie Policjanci, taką uwagę: konsekwencja i egzekucja. Ilu ja widzę ludzi jeżdżących z telefonem przy uchu… I jedzie policjant, nie wiem, czy on to widzi, czy nie widzi, ale nie zatrzymuje takiej osoby. To jest pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#JanuszGromek">Druga sprawa. Zbliża się okres jesienno-zimowy, chodzenie przez pasy w kurtkach, kapturach przy bardzo brzydkiej pogodzie – i rozmowa telefoniczna.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#JanuszGromek">Następna sprawa. To też jest zauważalne, że chociaż poprawia to bezpieczeństwo, to nie jest stosowane przez wielu ludzi. Ludzie, którzy chodzą poza granicami miasta szosami, drogami, nie noszą kamizelek i niestety nie są dobrze oznakowani. Poza tym bardzo wielu tzw. rekreacyjnych sportowców, jeżdżących rowerami sportowymi, nie stosuje niestety żadnego oświetlenia. Ja natychmiast bym za to karał. I bardzo proszę wziąć to pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#JanuszGromek">Tak jak mówię, zwiększa nam się bezpieczeństwo, zwiększa nam się dobrobyt, jeśli chodzi o drogi krajowe, czy autostrady, czy eski, ale każdy pieniądz przeznaczony na jakikolwiek metr czy kilometr drogi zwiększa bezpieczeństwo. I chciałbym za to podziękować.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JanHamerski">Kto z państwa senatorów chce zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanuszPęcherz">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JanuszPęcherz">Jeszcze na jedną sprawę chcę zwrócić uwagę. Nie wiem, jak jest w innych miejscowościach, ja będę mówił o swojej. Policja w tej chwili bardzo szybko reaguje na to, co się pojawia w internecie, i na uwagi mieszkańców. I to jest to, o co kiedyś, jak pamiętam jeszcze ze swojego doświadczenia samorządowego, było zdecydowanie trudniej. Musiał się zebrać zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, nim się zebrał, to tym nie pasowało, tamtym nie pasowało i czekaliśmy na to długi czas. Dzisiaj jest interwencja ludzi, że na ulicy X, w centrum miasta, motocykliści czy ci w beemkach, o których przed chwilą była mowa, uprawiają sobie wyścigi. Policja natychmiast się ustawia i… To przykład z ostatniego tygodnia. Kierowca, powiedzmy, w beemce, który niestety pewnie był niedouczony, nie wiedział, że mamy możliwości zarejestrowania go radarem także z tyłu, zatrzymał się przy policji, następnie ruszył swoją beemką z dużą prędkością, no i został zatrzymany i od razu zabrano mu na 3 miesiące prawo jazdy. I tego typu informacja idzie natychmiast w eter, że nie warto, bo po prostu masz z głowy prawo jazdy na dłuższą chwilę.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JanuszPęcherz">Stąd też ja mogę podziękować, ale także prosić o te szybkie interwencje, bo ludzie, mieszkańcy często zgłaszają te problemy, które mogą na ten stan bezpieczeństwa jednak bardzo mocno rzutować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JanHamerski">Czy do tych wypowiedzi zechcą się panowie oficerowie odnieść?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#komentarz">Głos z sali</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RobertKoźlak">Bardzo dziękujemy za takie zauważenie naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#RobertKoźlak">To jest też to, o czym wspomniałem, m.in. powołane grupy Speed, dysponujące najlepszym sprzętem, ale także krajowa mapa zagrożeń, gdzie bez wychodzenia z domu każdy z mieszkańców może sobie nawet sprawdzić prędkości rozwijane przy jego domu. I mamy obowiązek jak najszybciej tam być, potwierdzić lub zaprzeczyć temu. Najczęściej, jeżeli chodzi o prędkość, są to potwierdzone informacje. No i oczywiście w naszej dyspozycji jest też takie narzędzie jak skrzynka „Stop agresji drogowej”. Muszę powiedzieć, że od społeczeństwa wpływa bardzo dużo filmów, zdjęć kierujących niestosujących się niestety do przepisów ruchu drogowego. Są tam zdjęcia bardzo drastyczne, są też takie pokazujące drobne wykroczenia, ale to też daje nam obraz… To nam pokazuje, że nie wszystko widzimy, ale też dzięki temu możemy szybko zareagować.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#RobertKoźlak">Tak że jeszcze raz, Panie Senatorze, bardzo dziękuję za to dobre słowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JanHamerski">Czy ktoś z państwa senatorów chce jeszcze zadać pytanie? Nie.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JanHamerski">Szanowni Państwo, chciałbym – myślę, że w imieniu pana przewodniczącego i członków połączonych komisji – złożyć na ręce pana ministra i naszych gości serdeczne podziękowania za udział w tym posiedzeniu komisji. Z wypowiedzi, które usłyszeliśmy, wynika, jak sądzę, że praca nad bezpieczeństwem ruchu drogowego w naszym kraju została pozytywnie oceniona. Pozytywnie oceniona została – i myślę, że to też jest ważne – przede wszystkim działalność ministerstwa w dziedzinie inwestycji drogowych, co podkreślali tutaj moi przedmówcy, uczestnicy tej debaty. Dlatego myślę, Panie Ministrze, że to, co zostało wprowadzone… Wszyscy chwalili ten korytarz życia, wszyscy chwalili de facto jazdę na suwak, jeśli chodzi o takie organizacyjne sprawy… No, ale to oczywiście jest związane z tym, że ta jazda na suwak najczęściej jest w sytuacjach, jeżeli się realizuje na drogach różnego rodzaju inwestycje, a to świadczy o tym, że ministerstwo jednak te inwestycje w dużym stopniu w całym kraju, w różnych jego regionach realizuje. Myślę, że za to również chcieliśmy wszyscy tutaj podziękować. Z tym że, jak to mówią, lepsze drogi powodują w człowieku syndrom ciężkiej nogi, więc jest to związane z tym, że kierowcy często przekraczają szybkość… Ale myślę, że proponowane tutaj czy przywołane przez pana ministra zadania, które będą realizowane w tym zakresie, troszeczkę poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego w kraju.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JanHamerski">Myślę, że również w imieniu członków komisji mogę przekazać na ręce pana dyrektora podziękowania za pracę w Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#JanHamerski">No i na tym zakończymy chyba dzisiejsze posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#JanHamerski">Dziękuję również obsłudze. Dziękuję paniom za połączenie z naszymi kolegami senatorami. Wszystkiego dobrego, do widzenia.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#RafałWeber">Dziękujemy bardzo. Do widzenia.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 26</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>