text_structure.xml
56.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 01</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącej Wojciech Piecha</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechPiecha">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WojciechPiecha">W porządku obrad mamy 2 punkty: punkt pierwszy to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, zawartej w druku senackim nr 640 oraz w drukach sejmowych nr 2000 i 2025, a punkt drugi to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WojciechPiecha">Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodowo działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Nie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WojciechPiecha">I formułki, które stosujemy, bo obradujemy także zdalnie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WojciechPiecha">Czyli senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WojciechPiecha">Czy wszyscy senatorowie, którzy biorą udział w posiedzeniu w sposób zdalny, zostali już włączeni do posiedzenia? Tak.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WojciechPiecha">Poproszę o listę gości. Kto się tam wpisał?</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WojciechPiecha">Witam na naszym posiedzeniu pełnomocnika rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej, ministra Piotra Naimskiego. Witam starszego specjalistę, panią Paulinę Mielcarek z Biura Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej. Witam…</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WojciechPiecha">Czy ktoś jeszcze, oprócz pana ministra i pani Mielcarek, jest obecny na sali w związku z tym punktem?</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Gloszsali">Panie Senatorze, jeszcze będzie jeden kolega, dyrektor…</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WojciechPiecha">Dobrze. To dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WojciechPiecha">Przechodzimy do procedowania ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WojciechPiecha">Proszę pana ministra o zabranie głosu i przedstawienie założeń ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PiotrNaimski">Czy ja muszę do pana iść?</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WojciechPiecha">Nie, nie, nie, z miejsca. Można z miejsca.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrNaimski">Ustawa, którą…</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrNaimski">…To jest ustawa, która pozwoli…</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PiotrNaimski">Okej. Już. Teraz jest lepiej.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WojciechPiecha">Tak, teraz jest lepiej. Słyszymy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PiotrNaimski">Tak.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PiotrNaimski">Ustawa, którą procedujemy – druk nr 640 w Senacie, druk nr 2000 w Sejmie – to jest ustawa, która ma na celu umożliwienie operatorowi gazowego systemu przesyłowego w Polsce przejęcia pełnej operacyjnej kontroli i obowiązków na polskim odcinku gazociągu jamalskiego.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PiotrNaimski">Sytuacja wymaga korekty ustawowej, ponieważ do tej pory Gaz-System, który jest operatorem na odcinku gazociągu jamalskiego w Polsce jest tym operatorem niecałkowicie, można by powiedzieć, gdyż jest swojego rodzaju okres przejściowy. Ten okres przejściowy kończy się z końcem tego roku, 2022. W tym czasie kończy się umowa powierzeniowa, na mocy której Gaz-System jest operatorem na tym odcinku infrastruktury. I wymagana będzie kolejna umowa powierzeniowa. Umowa powierzeniowa to jest umowa między właścicielem gazociągu i operatorem, określająca warunki konieczne związane z pełnieniem tego operatorstwa. W przypadku, gdy strony nie mogą dojść do porozumienia, umowa powierzeniowa jest narzucana przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PiotrNaimski">Celem dzisiejszej ustawy jest to, by w rezultacie Gaz-System mógł pełnić wszystkie obowiązki związane z operatorstwem – a w szczególności dysponować w pełni infrastrukturą, móc ją modernizować, móc ją rozwijać – i był zobowiązany do przedstawiania planów związanych z jej funkcjonowaniem w perspektywie 10 lat, co jest zresztą europejskim wymogiem.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PiotrNaimski">Samo rozdzielenie właścicielskie i obowiązków przesyłowych to jest wymóg prawa europejskiego – rozdział pomiędzy własnością a przesyłem. Według europejskiego prawa to nie może być łączone. Ta ustawa w żadnym wypadku nie ogranicza praw właścicielskich, że tak powiem, własnościowych. W dalszym ciągu EuRoPol GAZ, który jest własnością PGNiG i własnością Gazpromu – odpowiednio 51,18% po stronie PGNiG i 48,82% po stronie Gazpromu – będzie właścicielem tego gazociągu, jednakże gazociąg stanie się w praktyce elementem systemu przesyłowego gazowego w Polsce. I taką funkcję ma przewidzianą niezależnie od tego, czy Gazprom lub producenci rosyjscy gazu będą przesyłali przez Jamał gaz na zachód, do Niemiec i dalej, czy go nie będą przesyłali.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PiotrNaimski">Aktualna sytuacja w tej kwestii jest skądinąd ciekawa. Od jesieni zeszłego roku Gazprom w dłuższych okresach nie przesyła gazu do Niemiec gazociągiem jamalskim. Są takie dłuższe okresy w tej chwili, kiedy ten gazociąg jest zasilany gazem ze wschodu w niewielkiej ilości i z zachodu równocześnie. A krajowa dyspozycja gazu z tym sobie umie poradzić i umie rozprowadzić ten gaz w Polsce.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PiotrNaimski">Ta ustawa w żadnym wypadku nie dotyka również kwestii kontraktowych. Mówię to, żeby rozwiać pewne wątpliwości, które mogą się nasuwać. PGNiG ma długoterminowy kontrakt na dostawy gazu z Rosji, z Gazpromu. Ten kontrakt wygasa z końcem tego roku. I on jest w tej chwili – można powiedzieć, że niezależnie od wojny na Ukrainie i ogólnej sytuacji politycznej, tak jak inne kontrakty z zachodnimi firmami – przez Rosjan wykonywany. W związku z tym PGNiG odbiera gaz, który na podstawie kontraktu długoterminowego jest przewidziany, także i w ostatnich dniach.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PiotrNaimski">Cała ta legislacja, cała ta ustawa po prostu służy uporządkowaniu sytuacji w relacjach polsko-rosyjskich dotyczących sektora gazowego.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PiotrNaimski">Wnoszę do Senatu prośbę, by tę uchwaloną w Sejmie ustawę – notabene olbrzymią większością głosów, dlatego że w zasadzie jednogłośnie – Wysoki Senat poparł. Komisję proszę o wyrażenie opinii pozytywnej w tej kwestii. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechPiecha">Poproszę teraz Biuro Legislacyjne o opinię w sprawie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SławomirSzczepański">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SławomirSzczepański">Biuro Legislacyjne zgłosiło 4 uwagi do procedowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SławomirSzczepański">Pierwsza uwaga dotyczy proponowanego w art. 1 w pkcie 2 przepisu art. 9c ust. 6b ustawy – Prawo energetyczne. Przepis ten w zdaniu drugim określa obowiązek operatora systemu przesyłowego gazowego oraz operatora systemu połączonego gazowego, po pierwsze, co do sporządzenia planu rozwoju, a po drugie, co do ustalenia taryfy dla paliw gazowych i przekazania jej prezesowi URE. Analogiczne obowiązki, ale doprecyzowane w sposób szczegółowy, są też określone w innych proponowanych w procedowanej ustawie przepisach. Pierwszym z nich jest art. 16 ust. 3, który w sposób bardziej szczegółowy określa obowiązek tych operatorów w zakresie opracowania, sporządzenia planu rozwoju, a ponadto jeszcze coroczny obowiązek aktualizacji tego planu. Zaś proponowany art. 47 ust. 1aa ustawy – Prawo energetyczne nakłada obowiązek na tych operatorów co do ustalenia taryfy dla paliw gazowych oraz przekazania jej oczywiście do zatwierdzenia prezesowi URE. No i w takiej sytuacji należałoby przyjąć, że przepis zdania drugiego w art. 9c ust. 6b jest bezprzedmiotowy. To wynika też z zasad techniki prawodawczej, które w szczególności w §24 wymagają, aby tematycznie zamieszczać te przepisy w poszczególnych jednostkach systematyzacyjnych ustaw, a więc w tym przypadku w rozdziałach. Tylko zaznaczę, że zarówno art. 16 ust. 3, jak i art. 47 ust. 1aa są tematycznie w zupełnie innych rozdziałach niż omawiany art. 9c ust. 6b. A ponadto taka redakcja, poza jej bezprzedmiotowością, budzi też wątpliwości w kontekście spójności relacji do pozostałych przepisów prawa energetycznego, które wiążą regulowane w nich sprawy z obowiązkami odpowiednio określanymi w art. 9c albo też w art. 16 ust. 3 i art. 47 ust. 1aa. Najlepszym przykładem jest przepis karny. Ewentualne propozycje poprawek będą oczywiście możliwe po przedstawieniu wyjaśnień przez pana ministra.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SławomirSzczepański">Jeżeli chodzi o uwagę drugą, to ona dotyczy z kolei art. 9h ust. 3 pktu 2, ust. 3b oraz artykułu, który nie jest objęty zmianą procedowanej ustawy, art. 9h¹ ust. 7 prawa energetycznego, jeżeli chodzi o wskazane w tych przepisach umowy. W pierwszym z wymienionych przepisów, czyli w art. 9h ust. 3 pkcie 2, jest odniesienie do umowy powierzającej przedsiębiorstwu energetycznemu pełnienie obowiązków operatora z wykorzystaniem sieci przesyłowej albo sieci dystrybucyjnej. W następnym przepisie, czyli w ust. 3b, mamy odniesienie do umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego z wykorzystaniem sieci przesyłowej gazowej wchodzącej w skład systemu przesyłowego, który w dniu 3 września 2009 r. należał do przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo. I tutaj jest przyjęty po raz pierwszy w tym przepisie skrót tej umowy, na potrzeby dalszych przepisów prawa energetycznego, zwanej dalej umową powierzającą pełnienie obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego. Dalsze przepisy, które występują w przywołanym art. 9h ust. 3 konsekwentnie odnoszą się do umowy objętej tym skrótem. Wyjątkiem jest właśnie art. 9h¹ ust. 7, który, jak się wydaje, dotyczy tej samej umowy, ale nazwa własna tej umowy odbiega od nazw umów wskazanych wcześniej, w szczególności jeżeli chodzi o umowę objętą skrótem w ust. 3b. Tutaj akurat przepis posługuje się nazwą: umowa o powierzenie wykorzystania obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego albo operatora systemu połączonego gazowego. W związku z powyższym, w szczególności mając na uwadze wprowadzony w ust. 3b skrót na potrzeby dalszych przepisów… Jeżeli w art. 9h¹ ust. 7 mamy do czynienia z którąś z wcześniej wyszczególnionych umów, a w szczególności objętą tym skrótem, to wymagane byłoby tutaj dokonanie odpowiedniej zmiany, czyli rozszerzenie regulacji o zmianę art. 9h¹ ust. 7 polegającą na wskazaniu właściwej nazwy własnej tej umowy.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#SławomirSzczepański">Uwaga trzecia również dotyczy proponowanego art. 47 ust. 1aa prawa energetycznego, który był już wcześniej przywołany. Ta uwaga dotyczy stricte kwestii redakcyjnej, stylistycznej w tym przepisie i polega na zastąpieniu odpowiednio wyrazów „dokonuje ustalenia taryf” i „zaproponowania okresu”. Propozycja jest taka, aby wprowadzić rozwiązanie redakcyjne analogiczne jak w art. 47, czyli tym samym, ale w ustępie wcześniejszym, podstawowym. Ja sobie pozwolę przytoczyć brzmienie tego przepisu: „Przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesje ustalają taryfy dla paliw gazowych i energii, które podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa URE, oraz proponują okres ich obowiązywania”. To jest zdanie pierwsze. I analogiczne rozwiązanie należałoby wprowadzić tutaj. W szczególności niefortunnie będzie to stylistycznie wyglądało w przypadku zaproponowania okresu obowiązywania tych taryf.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#SławomirSzczepański">I uwaga już ostatnia, czwarta, dotyczy proponowanych przepisów przejściowych procedowanej ustawy. Kolejno chodzi o art. 3 ust. 3, art. 4 i art. 5 w zakresie przyjętego w tych przepisach nazewnictwa decyzji. Tu są 3 sposoby nazywania tej samej decyzji – po pierwsze, „decyzja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, o której mowa w art. 9h ust. 3e ustawy zmienianej w art. 1”; po drugie, „decyzja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki”, tak ogólnie, i po trzecie, „decyzja, o której mowa w art. 9h ust. 3e ustawy zmienianej w art. 1”. Mając na uwadze wytyczne zasad techniki prawodawczej, przedstawiliśmy ewentualne propozycje poprawek. Najbardziej zasadna jest propozycja trzecia, czyli „decyzja, o której mowa w art. 9h ust. 3e ustawy zmienianej w art. 1”, ponieważ przywołany art. 9h ust. 3e w sposób jednoznaczny określa, że decyzję dotyczącą ewentualnego ustalenia przez prezesa URE treści umowy powierzającej pełnienie obowiązków operatorom wydaje prezes URE. Szczególnie jest to rażące, jeżeli chodzi o art. 4, ponieważ w ust. 1 mamy inną nazwę tej samej decyzji niż w następnym ustępie tego artykułu, w ust. 2.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#SławomirSzczepański">To wszystkie uwagi i propozycje poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję bardzo panu legislatorowi.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WojciechPiecha">Teraz otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WojciechPiecha">Proszę państwa senatorów o zadawanie pytań.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WojciechPiecha">Do zadawania pytań zgłosiła się pani Danuta Jazłowiecka – zdalnie.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WojciechPiecha">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DanutaJazłowiecka">Dzień dobry. Dziękuję, Panie Przewodniczący. Już mi pan legislator wyjaśnił, tak że dziękuję. Rezygnuję z pytania.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#WojciechPiecha">Głos chciał też zabrać pan wiceprzewodniczący Szejnfeld.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#WojciechPiecha">Proszę bardzo, Panie Adamie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamSzejnfeld">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamSzejnfeld">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WojciechPiecha">Nie słychać pana. Proszę poprawić głos…</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AdamSzejnfeld">Chciałbym…</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#AdamSzejnfeld">Czy teraz dobrze się słyszymy?</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#WojciechPiecha">Teraz jest lepiej. Tak.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#AdamSzejnfeld">Panie Przewodniczący, czy się słyszymy?</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#WojciechPiecha">Słyszymy się. Słyszymy.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#AdamSzejnfeld">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#AdamSzejnfeld">Chciałbym przy tej okazji zapytać pana ministra, jak aktualnie wygląda sytuacja dotycząca przyłączy gazowych. Bo, jak wiemy, na początku roku była tragedia, był dramat, dlatego że odmawiano przyłączy gazowych, które były zaplanowane, i inwestycje stanęły. Potem…</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#AdamSzejnfeld">…Potem była informacja o poprawie. I chciałbym się dowiedzieć, jak wygląda ta kwestia dzisiaj. Bo to jest rzecz ewidentnie…</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#AdamSzejnfeld">…Nie tylko w rozwój w zakresie indywidualnego budownictwa mieszkaniowego, ale także w rozwój gospodarczy oraz…</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#AdamSzejnfeld">…Międzynarodowym, mówiąc w skrócie…</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#AdamSzejnfeld">To jest jedna rzecz. A przy okazji…</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#komentarz">Zakłócenia w trakcie wypowiedzi</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#WojciechPiecha">Panie Senatorze, niech pan wyłączy kamerę, bo…</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#AdamSzejnfeld">Zaś jeżeli…</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#WojciechPiecha">Niech pan wyłączy kamerę, bo bardzo słabo pana słychać. Głos się rwie. O!</u>
<u xml:id="u-7.23" who="#AdamSzejnfeld">Wyłączyłem.</u>
<u xml:id="u-7.24" who="#WojciechPiecha">Proszę kontynuować.</u>
<u xml:id="u-7.25" who="#AdamSzejnfeld">A druga sprawa dotyczy tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.26" who="#AdamSzejnfeld">Czy się słyszymy, Panie Przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-7.27" who="#WojciechPiecha">Tak, teraz już lepiej.</u>
<u xml:id="u-7.28" who="#AdamSzejnfeld">Okej.</u>
<u xml:id="u-7.29" who="#AdamSzejnfeld">A więc chciałbym zapytać. W uzasadnieniu do ustawy projektodawca powołał się na politykę energetyczną do 2040 r., czyli tę, która, jak widzimy, się nie sprawdza, chociażby jeżeli chodzi o kwestie przyłączy, nowych instalacji fotowoltaicznych, energii z wiatru itd. Wiemy, że radykalne ograniczenia w tym zakresie, a przynajmniej zmiany, były uzasadnione właśnie tym, iż moce przesyłowe polskiej elektroenergetyki nie są w stanie zaspokoić potrzeb związanych z szeroko zakrojonym procesem inwestycyjnym w OZE. Czy przypadkiem nie powinno być tak, że najpierw należy poddać rewizji, że tak to określę, właśnie tę politykę do 2040 r., opracować, opisać, napisać, uchwalić i przyjąć nową politykę, a dopiero na tej podstawie dokonywać koniecznych zmian? Jeśli państwo przyjęliście inną technologię, to proszę bardzo, ale chciałbym się dowiedzieć, czy ta ustawa – a jeżeli tak, to w jakim zakresie i w jakim czasie – zwiększy w Polsce możliwości wykorzystywania energii z wiatru, energii ze słońca, energii rozproszonej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję za głos.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WojciechPiecha">Do głosu zapisał się także Stanisław Lamczyk.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WojciechPiecha">Proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławLamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławLamczyk">Ja mam pytanie do państwa, do pana ministra i do pana prezesa, odnośnie do podłączeń gazowych.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#StanisławLamczyk">Firmy, które korzystają z gazu do produkcji, m.in. chleba, dostały pisma o ograniczeniu… o pewnym stopniu zasilania, o dwunastym stopniu zasilania. Załóżmy, są jakieś grupy zaszeregowania poszczególnych firm. I dlatego różne firmy otrzymują te pisma. Ja tutaj mówię konkretnie o pismach do piekarni i firm na Pomorzu, które korzystają z gazu. One mają dużo obaw, że tego gazu będzie za mało. To jest jeden problem.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#StanisławLamczyk">A drugi problem jest taki… Pan senator Szejnfeld właśnie powiedział o tej strategii do 2040 r. Czy rzeczywiście nie należy tego zmienić w natychmiastowym trybie? I od tego rozpocząć wszelkich rozmów i wszelkich ustaleń? Ponieważ, jak wiemy, ta strategia się nie sprawdza. Tym bardziej że teraz gaz stał się właśnie paliwem, można powiedzieć, politycznym, wojennym i wiemy, że strategia oparta na gazie i na elektrowni jądrowej się nie sprawdzi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję panu senatorowi za głos.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechPiecha">Poproszę pana ministra o odpowiedź na te pytania czy wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrNaimski">Może, Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, zacznę od uwag panów mecenasów z Biura Legislacyjnego. Dziękujemy bardzo za wnikliwą analizę. Powiem może po kolei.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PiotrNaimski">Jeżeli chodzi o pierwszą uwagę, to te przepisy, które panowie wskazują, mają charakter komplementarny. Jesteśmy za tym, żeby je zachować. Pierwszy zapis, w art. 9, ma charakter kompetencyjny, a późniejsze mają charakter szczegółowy. A najważniejsze jest to, że w zakresie możliwej interpretacji nie ma wątpliwości, to znaczy w praktyce te bardzo podobne przepisy czy zapisy są stosowane. Ja na końcu wyrażę moją ogólną opinię na ten temat. Ale dziękujemy za tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PiotrNaimski">Jeżeli chodzi o drugą uwagę, to rzeczywiście jest tak, że ta siatka pojęciowa nie jest do końca spójna. To jest zauważalne. A art. 9h¹ ust. 7 nie jest objęty zmianami w tej ustawie. Myśmy po prostu nie wprowadzali zmian wychodzących poza meritum dzisiaj procedowanej ustawy. I też nie wpływa to na sposób stosowania czy interpretacji ustawy, dlatego że, pomimo rozbieżności terminologicznych w ustawie, wiadomo, o którą umowę chodzi. Bo tu chodzi o nazwę umowy. Za każdym razem chodzi o tę samą.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PiotrNaimski">Jeżeli chodzi o 2 następne uwagi, trzecią i czwartą, to mają one charakter porządkujący i są oczywiste. Ale ja mam prośbę do Wysokiej Komisji, żeby nie wprowadzała poprawek w tej ustawie dzisiaj, w tym przedłożeniu.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PiotrNaimski">I tutaj moja uwaga ogólna: równolegle przygotowywana jest duża nowelizacja prawa energetycznego. Prawo energetyczne jest bardzo skomplikowaną ustawą, z którą mamy do czynienia od wielu lat. Ona była wielokrotnie nowelizowana ze względu na kolejne potrzeby, które się pojawiały. I głównie z tego powodu pojawiły się tam właśnie takie terminologiczne nieścisłości. Ale w tej dużej nowelizacji, która jest prawie gotowa w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, uwagi skierowane dzisiaj do nas przez panów mecenasów, znajdą swoje miejsce. Tak że proszę…</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PiotrNaimski">A równocześnie zależy nam na czasie. Zależy nam tym, by ta ustawa, jeżeli Wysoki Senat tak zdecyduje, mogła od razu wyjść do podpisu pana prezydenta, dlatego że zmiany legislacyjne dotyczące charakteru operatorstwa muszą znaleźć odzwierciedlenie w umowie powierzeniowej, która z kolei musi wejść w życie w tym roku – i to szybko.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PiotrNaimski">W związku z tym moja prośba jest taka, abyśmy – przyjmując te uwagi jako uwagi do zastosowania w najbliższym terminie, ale w innym miejscu – mogli dzisiaj przyjąć w komisji i w Senacie tę ustawę bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PiotrNaimski">Jeżeli chodzi o pytanie pana senatora Szejnfelda i pana senatora Lamczyka co do przyłączy… Z przyłączami było tak, że rzeczywiście był problem finansowy. Polska Spółka Gazownictwa miała problem z płynnością finansową na początku roku. To zostało rozwiązane w grupie kapitałowej PGNiG. W tej chwili ten problem jest rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PiotrNaimski">Jeżeli chodzi o to, czy polityka energetyczna do 2040 r. jest zasadna, czy nie jest zasadna… Otóż odnosząc się do uwag panów, mogę tylko powiedzieć, że przewidziane w strategii energetycznej ilości megawatów, które są w odnawialnych źródłach energii zainstalowane, po prostu przekraczają to, co zostało w polityce zapisane. W związku z tym oczywiście w tym sensie ona wymaga korekty. I to jest przewidziane. To znaczy, w Ministerstwie Klimatu i Środowiska zgodnie z normalną procedurą rozpoczynane są prace nad nowelizacją strategii. To powinno następować mniej więcej co 2 czy 3 lata, bo zmienia się sytuacja. W szczególności zmienia się sytuacja dzisiaj, począwszy od kryzysu gazowego, który zaczął się jesienią zeszłego roku, poprzez to, co jest wynikiem wojny na Ukrainie. I to oczywiście też będzie brane pod uwagę. W Unii Europejskiej już w tej chwili rozpoczęły się dyskusje nad korektą strategii energetycznych, a w szczególności unijnej strategii energetycznej, bo także ona będzie wymagała zmiany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WojciechPiecha">Ja mam do pana ministra jeszcze takie pytania szczegółowe: ile gazu sprowadzimy w 2022 r. z kierunku wschodniego, a konkretnie z Rosji, jakie ceny w tej chwili obowiązują w Europie i jaka jest tendencja? Czy jest tendencja spadkowa, czy jest tendencja zwyżkowa?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PiotrNaimski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WojciechPiecha">I to na razie tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrNaimski">Jeżeli chodzi o ilość gazu sprowadzaną ze Wschodu, czyli na podstawie kontraktu długoterminowego, który obowiązuje do końca roku, to przewidziane jest ok. 9 miliardów m³ gazu. Ten kontrakt, jak już powiedziałem, zabierając głos, jest realizowany bez przeszkód przez Gazprom. Od 1 stycznia przyszłego roku, 2023 r. PGNiG będzie zastępował te ilości gazu, konieczne dla polskiej gospodarki, gazem z innych źródeł, z innych kontraktów, innymi drogami. Baltic Pipe będzie już jesienią tego roku uruchomiony, gazoport – w pierwszej fazie rozbudowany, a interkonektory ze Słowacją i Litwą także będą oddane do użytku. W związku z tym ta infrastruktura przesyłowa jest przygotowana do tego, żeby z pominięciem kierunku wschodniego zapewnić wszystkie potrzeby.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PiotrNaimski">A jeżeli chodzi o ceny gazu, to one się wahają, to znaczy, osiągnęły parę tygodni temu maksimum, prawie 180 euro za 1 MWh, później spadły i teraz znowu rosną. To jest wynik…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WojciechPiecha">Wojny.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PiotrNaimski">…wojennych perturbacji. Tak że tak naprawdę trudno jest to przewidzieć, ale w dłuższej perspektywie analitycy rynkowi przewidują, że ceny się ustabilizują, dlatego że Europa będzie się przygotowywała praktycznie do przyjęcia takich ilości gazu z zewnątrz, przede wszystkim gazu skroplonego, LNG, który będzie kompensował brak dostaw z Rosji czy częściowy brak dostaw z Rosji. Jednym słowem ta cena będzie się stabilizowała na niższym poziomie, ale prawdopodobnie nie zejdzie do poziomu z połowy zeszłego roku. Tak się najprawdopodobniej nie stanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję za odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WojciechPiecha">Pan senator Stanisław Lamczyk jeszcze chce zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławLamczyk">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławLamczyk">Ja mam pytanie do pana ministra Naimskiego, który jest odpowiedzialny właśnie za…</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WojciechPiecha">Mikrofon! Mikrofon!</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#StanisławLamczyk">…rurociąg norweski. Czy prawdą jest, że ta nitka, która idzie do Polski, nie jest podłączona bezpośrednio do złoża – nie wiem, jak to technicznie określić – ale jest podłączona do rurociągu Europipe II? Do tej dwójki europejskiej. Chciałbym, żeby pan minister to wyjaśnił.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechPiecha">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrNaimski">To jest oczywiste, Panie Senatorze, że tak jest. To znaczy, jest na Morzu Północnym sieć gazociągów przesyłowych, która jest zbudowana i zarządzana centralnie przez norweską firmę Gassled. To jest operator systemu przesyłowego na Morzu Północnym. I nasz Baltic Pipe jest wpięty – bo to już się stało w tej chwili – do tego systemu poprzez gazociąg Europipe II. I to jest jasne. Wszystkie złoża, które są eksploatowane na Morzu Północnym, są gazociągami złożowymi krótszymi czy dłuższymi podłączone do tego centralnego systemu przesyłowego. To oczywiście wymaga konkretnych umów. I taką umowę ze stroną norweską w projekcie Baltic Pipe posiadamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WojciechPiecha">Ja zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WojciechPiecha">Zamknę dyskusję, bo nikt z senatorów już nie zabiera głosu… Czy może zdalnie ktoś z gości będzie jeszcze chciał zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WojciechPiecha">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#WojciechPiecha">Jeżeli nie ma chętnych, to zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#WojciechPiecha">I przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#WojciechPiecha">Głosujemy nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#WojciechPiecha">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#WojciechPiecha">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#WojciechPiecha">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#Gloszsali">9 głosów za, 0 przeciw, 1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#WojciechPiecha">Podaję wyniki: 9 głosów za, nikt się nie wstrzymał od głosu, nikt nie był przeciw…</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#Gloszsali">1 senator…</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#WojciechPiecha">A, 1 senator był przeciw, tak?</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#Gloszsali">1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#WojciechPiecha">Się wstrzymał, tak? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#WojciechPiecha">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#WojciechPiecha">No i przechodzimy do głosowania nad całością…</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#Gloszsali">…Całość.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#Gloszsali">To już było.</u>
<u xml:id="u-18.21" who="#WojciechPiecha">To już było. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-18.22" who="#WojciechPiecha">To dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.23" who="#Glosyzsali">Sprawozdawca.</u>
<u xml:id="u-18.24" who="#WojciechPiecha">Kto będzie sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-18.25" who="#WojciechPiecha">To ja podejmę się tego zadania. Będę sprawozdawcą tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.26" who="#WojciechPiecha">Dziękuję panu ministrowi, dziękuję osobom, które towarzyszą panu ministrowi…</u>
<u xml:id="u-18.27" who="#PiotrNaimski">Dziękuję, Panie…</u>
<u xml:id="u-18.28" who="#WojciechPiecha">Przechodzimy do…</u>
<u xml:id="u-18.29" who="#PiotrNaimski">Dziękuję Wysokiej Komisji, dziękuję panu przewodniczącemu i wszystkim państwu senatorom. To jest ważna ustawa, choć krótka. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.30" who="#WojciechPiecha">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.31" who="#WojciechPiecha">Przechodzimy do punktu drugiego, czyli do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-18.32" who="#WojciechPiecha">To jest ustawa… Ja przedstawię listę gości, którzy zapisali się na posiedzenie naszej komisji: Filip Ostrowski z Ministerstwa Aktywów Państwowych z Biura do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego, dyrektor; Jarosław Szatański z Ministerstwa Finansów z Departamentu Podatków Dochodowych, dyrektor w tymże ministerstwie; Ryszard Michalski z Ministerstwa Finansów z Departamentu Podatków Dochodowych, główny specjalista. Zdalnie jest z nami także Aleksandra Żukowska z Ministerstwa Zdrowia z Departamentu Lecznictwa, starszy specjalista. I Biuro Legislacyjne Senatu reprezentuje Jakub Zabielski.</u>
<u xml:id="u-18.33" who="#WojciechPiecha">Przechodzimy do procedowania… Aha, i jeszcze pan… Właśnie, właśnie, mamy gościa na sali…</u>
<u xml:id="u-18.34" who="#Gloszsali">Pan Moskała.</u>
<u xml:id="u-18.35" who="#WojciechPiecha">Witam pana Piotra Moskałę z Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych. Witam pana.</u>
<u xml:id="u-18.36" who="#WojciechPiecha">Przechodzimy do omawiania ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 634, druki sejmowe nr 1515 i 1845.</u>
<u xml:id="u-18.37" who="#WojciechPiecha">Kto z państwa z rządu będzie referował tę ustawę?</u>
<u xml:id="u-18.38" who="#WojciechPiecha">Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#FilipOstrowski">Panie Przewodniczący, Filip Ostrowski, Ministerstwo Aktywów Państwowych.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#FilipOstrowski">Ja na wstępie chciałbym zasygnalizować, że pan minister Kanthak dołączy do nas, jak tylko skończą się głosowania sejmowe, za co bardzo przepraszamy.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WojciechPiecha">A te głosowania kiedy się skończą?</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#WojciechPiecha">Nie wiemy, tak?</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#FilipOstrowski">Nie jestem w stanie się co do tego…</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#WojciechPiecha">No to niech pan przedstawi ten projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#FilipOstrowski">Z miejsca, jak rozumiem?</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#WojciechPiecha">Tak. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#FilipOstrowski">Prezentowany komisji projekt jest efektem prac Komisji do spraw Reformy Nadzoru Właścicielskiego powołanej przy Ministerstwie Aktywów Państwowych, a jego podstawowym celem jest przeprowadzenie dogłębnej reformy prawa handlowego – największej od 20 lat reformy prawa handlowego. Projekt obejmuje 3 zasadnicze elementy.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#FilipOstrowski">Pierwszym z nich jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego regulacji prawa grup spółek, czyli takich rozwiązań, które pozwoliłyby na uregulowanie relacji pomiędzy podmiotami dominującymi i spółkami zależnymi.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#FilipOstrowski">Drugim – wprowadzenie zmian w zakresie funkcjonowania rad nadzorczych w taki sposób, aby poprawić efektywność funkcjonowania tego organu. Tutaj podstawowe zmiany obejmują wyposażenie rady nadzorczej w możliwość korzystania z zewnętrznych usług doradczych, które to usługi mogłyby być zlecane przez radę nadzorczą bezpośrednio, a więc bez korzystania z umocowania zarządu do reprezentowania spółki, a także zmianę sposobu przepływu informacji pomiędzy spółką i radą nadzorczą w taki sposób, żeby część tej wymiany odbywała się w sposób zautomatyzowany. Czyli żeby zarząd bez inicjatywy ze strony rady nadzorczej musiał takie informacje przekazywać.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#FilipOstrowski">Trzecim obszarem jest wprowadzenie zmian w zakresie funkcjonowania piastunów spółek kapitałowych, członków zarządów i rad nadzorczych. I tutaj najbardziej istotne zmiany sprowadzają się do wyrażenia w sposób normatywny obowiązków tychże piastunów – podkreślenia ich obowiązku lojalności oraz obowiązku zachowania w tajemnicy informacji, które powzięli w związku z pełnioną funkcją – jak też doprecyzowania regulacji dotyczących funkcjonowania tychże osób, czyli dotyczących ich kadencji czy mandatu.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#FilipOstrowski">Ponadto w projekcie znalazły się przepisy dotyczące innych ustaw związanych z kwestiami gospodarczymi. To są te obszary, w zakresie których stronę rządową będą, jak rozumiem, przede wszystkim reprezentowali koledzy z Ministerstwa Finansów i z Ministerstwa Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechPiecha">Tak. Dziękuję bardzo za przedstawienie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WojciechPiecha">Proszę pana legislatora o odniesienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JakubZabielski">Jakub Zabielski, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JakubZabielski">Proszę państwa, ja przedstawiłem swoją opinię. Jest ona dość obszerna. W opinii sformułowałem uwagę ogólną odnoszącą się do ustawy jako takiej i 31 uwag, w których zaproponowałem poprawki do ustawy – co do zasady poprawki o charakterze technicznolegislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JakubZabielski">Zacznę od uwagi ogólnej. Proszę państwa, projekt, który trafił do laski marszałkowskiej w Sejmie, nie budził zastrzeżeń konstytucyjnoprawnych. Można było mieć odmienne od projektodawców zdanie odnośnie do sposobu uregulowania merytorycznie określonych kwestii, ale z punktu widzenia samej konstytucji projekt nie był niezgodny z konstytucją. Niestety, w następstwie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania w Sejmie ta sytuacja się zmieniła. Proszę zwrócić uwagę, że do ustawy zostały dodane w poprawkach zgłoszonych w drugim czytaniu nowele kilku ustaw wraz z konsekwencjami, a te zmiany nie mają żadnego związku merytorycznego z nowelizacją kodeksu…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechPiecha">Przepraszam, Panie Legislatorze.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WojciechPiecha">Witam pana ministra Jana Kanthaka z Ministerstwa Aktywów Państwowych.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WojciechPiecha">Proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JakubZabielski">Te zmiany nie mają żadnego związku, nie są następstwem zmian dokonywanych w kodeksie spółek handlowych. A oczywista jest kwestia, że Sejm nie może swoimi poprawkami wykraczać poza zakres dopuszczalnej poprawki, która może być zgłoszona do projektu. Podobnie jak Senat ma ograniczone możliwości poprawiania ustaw, które do niego trafią. Wykroczenie poza zakres dopuszczalnej poprawki Sejmu narusza przepisy konstytucji w zakresie: przepisów o inicjatywie, przepisów o poprawce, zasady trzech czytań, zasady legalizmu i w pewnym zakresie również zasady demokratycznego państwa prawnego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JakubZabielski">Chciałbym zwrócić uwagę, że zmiany, które zostały dokonane w Sejmie w tych innych ustawach, które nie są konsekwencją zmian w k.s.h., są dwojakiego rodzaju.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JakubZabielski">Z jednej strony mamy zmiany, których celem jest dokonanie pewnej korekty zasad rozliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne, związanej z tzw. rozliczeniem remanentowym. I te zmiany odnoszą się do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zmiany te mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. To jest jedna grupa zmian.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JakubZabielski">Druga grupa zmian to są zmiany, które dokonują korekty właściwości organów władzy publicznej w zakresie nadzoru nad określonymi podmiotami. Co do zasady sprowadza się to do przeniesienia pewnych kompetencji ministra budownictwa, ministra gospodarki, ministra szkolnictwa wyższego i nauki na rzecz ministra rozwoju regionalnego. Dla tej drugiej grupy zmian charakterystyczne jest to, że ustawodawca dokonuje ich mimo tego, że w ustawie w odniesieniu do tych zmian przewidział 6-miesięczne vacatio legis. A więc zmiany, które dokonywane są dziś opiniowaną ustawą, w odniesieniu do tych korekt kompetencyjnych mają wejść w życie za pół roku. I tak naprawdę widać również, że ustawodawcy nie zależało aż tak bardzo na tym, żeby te zmiany wchodziły w życie natychmiast. Stąd też również od strony funkcjonalnej można mieć wątpliwości, czy rzeczywiście powinny te zmiany być dokonywane opiniowaną ustawą.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JakubZabielski">Chciałbym zwrócić uwagę, że naruszenie zakresu poprawki sejmowej będzie przekładało się również na zgodność ustawy z zasadami techniki prawodawczej. Zasady techniki prawodawczej mówią nam wyraźnie, jaką normatywnie treść możemy zamieścić w ustawie zmieniającej. W szczególności w ustawie zmieniającej możemy zamieścić zmiany, które są następstwem zmian dokonywanych ustawą podstawową. Innych nie powinno w tej ustawie być. To, co zostało uchwalone, sugeruje np.: że zmiana ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jest następstwem zmiany w k.s.h., co oczywiście prawdą nie jest; że zmiana zasad ustalania składki na ubezpieczenie zdrowotne jest konsekwencją zmiany w k.s.h – a tak oczywiście nie jest. Trzeba, Drodzy Państwo, pamiętać, że naruszenie zasad techniki prawodawczej może być również uznane za naruszenie konstytucji w aspekcie przyzwoitej legislacji. Mówiłem o tym – art. 2, dotyczący demokratycznego państwa prawnego.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JakubZabielski">Niezależnie od tego, Wysoka Komisjo, ustawa wymaga korekty w odniesieniu do kilkunastu przepisów w niej zawartych, tak żeby tę ustawę dało się należycie zastosować, żeby dało się tę ustawę należycie zrozumieć i zbudować w oparciu o zdania w niej zawarte takie normy postępowania, jakie życzy sobie czy jakie przewidział ustawodawca.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#JakubZabielski">Niemniej jednak jeżeli pan przewodniczący pozwoli, ja bym chciał te uwagi stricte technicznolegislacyjne pozostawić na koniec. To znaczy po tym, jak już zostanie przeprowadzona debata odnośnie do najważniejszych kwestii: prawa holdingowego, zmian w odniesieniu do nadzoru w spółkach, artykułów wykraczających poza zakres dopuszczalnej poprawki. Jeżeli Wysoka Komisja uzna, że tego rodzaju korekty w kodeksie spółek handlowych czy w pozostałych ustawach są zasadne, to ja poproszę jeszcze raz o głos i zgłoszę w odniesieniu do nich konkretne poprawki techniczno-legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#JakubZabielski">Czy może tak być, Panie Przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#WojciechPiecha">To pan sugeruje, żeby potem, po dyskusji, tak?</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#JakubZabielski">Tak, dlatego że tak naprawdę moje poprawki…</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#WojciechPiecha">Nie przed dyskusją?</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#JakubZabielski">…są wtórne względem decyzji merytorycznej. Jeżeli decyzja merytoryczna będzie taka, że poprawiamy merytorycznie coś, to ja wtedy będę musiał swoje poprawki dostosowywać. Przedstawianie ich teraz wydaje mi się niepotrzebnym zabieraniem czasu.</u>
<u xml:id="u-23.12" who="#JakubZabielski">Zacznijmy może od strony merytorycznej, a potem skupimy się na legislacji. Czy może tak być, Panie Przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WojciechPiecha">Dobrze. Niech tak będzie, jeżeli…</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JakubZabielski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WojciechPiecha">…pan tak sugeruje.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WojciechPiecha">Ja chciałbym zauważyć, że ustawę o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw my już procedowaliśmy na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#WojciechPiecha">Powielamy to samo.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#WojciechPiecha">No, miejmy nadzieję, że dojdziemy do jakiegoś konsensusu i te poprawki, które pan tu zgłosił, będziemy mogli procedować i ewentualnie się nad nimi zastanowić.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#WojciechPiecha">To otwieram w tej chwili dyskusję.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#WojciechPiecha">I poproszę państwa senatorów o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#WojciechPiecha">Kto się zgłasza?</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#WojciechPiecha">Senator Adam Szejnfeld. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AdamSzejnfeld">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AdamSzejnfeld">Myślę, że zgodnie z pana wcześniejszą sugestią, żebym wyłączył kamerkę, ja ją teraz wyłączę. Wtedy dźwięk nie będzie uciekał.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#AdamSzejnfeld">Drodzy Państwo!</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#AdamSzejnfeld">Tak jak pan przewodniczący powiedział, ta ustawa była już w ubiegłym tygodniu, w minionym tygodniu przedmiotem prac Komisji Ustawodawczej. Do tej ustawy nie tylko zgłoszono tę ogromną opinię Biura Legislacyjnego, która, bardzo delikatnie mówiąc, jest dla tej ustawy nieprzychylna, ale też zgłoszono mnóstwo opinii ze środowisk gospodarczych – i, co najważniejsze, opinii i ekspertyz prawniczych. Powiem szczerze, że przejrzałem je wszystkie i nie ma ani jednej pozytywnej. To znaczy, ja nie znam, nie przeczytałem, nie widziałem takiej ani jednej. Wszystkie są negatywne. Ja w swojej historii pracy parlamentarnej widziałem różne opinie negatywne, ale tak radykalnych, tak jednoznacznych, tak karygodnie określających ten projekt, to naprawdę już wiele lat nie widziałem. Można przytoczyć chociażby opinię pana prof. dra habilitowanego Michała Romanowskiego, która na 32 stronach właściwie miażdży ten projekt.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#AdamSzejnfeld">Dlatego też na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej rozstrzygnięto, iż ten projekt jest tak fatalnie napisany, tak nieprofesjonalnie napisany, że nie da się go w jakikolwiek sposób w racjonalnym czasie poprawić, żadnymi poprawkami. Jak do tego dołożyć właśnie uwagi Biura Legislacyjnego – zresztą nie tylko naszego, bo podobne były w Sejmie – że wprowadzono do tego projektu również zagadnienia, które kompletnie, w żadnym zakresie się z nim nie wiążą, co jest oczywiście złamaniem zasad techniki prawodawczej… I jak do tego jeszcze dołożyć, że zostały te poprawki, czyli tzw. wrzutki, jeśli chodzi o żargon parlamentarny, wprowadzone nie w trakcie pierwszego czytania, tylko już w trakcie prac, a więc złamano zasady konstytucji, o czym jest jasno powiedziane w opinii Biura Legislacyjnego naszej Izby… W efekcie na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej nikt nie miał wątpliwości, że trzeba odrzucić tę ustawę. Jeżeli intencje są słuszne i dobre, to w konsensusie i po konsultacjach społecznych – bo tu się również zarzuca to, że nie było konsultacji społecznych, przynajmniej uczciwych, wiarygodnych, a nie fasadowych – to należy napisać to prawo od nowa.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#AdamSzejnfeld">I dlatego moim zdaniem także my w komisji gospodarki nie mamy innego wyjścia, jak powielić wniosek, który na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej został zgłoszony przez przewodniczącego tej komisji i przyjęty zdecydowaną większością głosów członków komisji. A więc ja też zgłaszam wniosek o odrzucenie tego projektu ustawy… tej ustawy. Bo to jest uchwalona przez Sejm ustawa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję za głos.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WojciechPiecha">Kto jeszcze z państwa senatorów chce zabrać głos? Nikt.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WojciechPiecha">Ja poproszę pana ministra o odniesienie się do uwag pana senatora Szejnfelda.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanKanthak">Panie Przewodniczący! Wysoka Izbo!</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JanKanthak">Rzeczywiście pan senator Szejnfeld przywołał opinie, m.in. pana prof. Romanowskiego, który uczestniczył w pracach zespołu i miał możliwość wpływania na kształt tego projektu. Pan prof. Romanowski zrezygnował z tego z przyczyn osobistych, nie wskazując, że kierunek, w którym zmierzają prace legislacyjne nad tym olbrzymim projektem – bo jest to największy projekt od 20 lat – reformy kodeksu spółek handlowych, nie odpowiada panu profesorowi. Zresztą pan prof. Romanowski wielokrotnie w swoich publikacjach wskazywał na potrzebę stworzenia regulacji dotyczących grup spółek. I to jest propozycja Ministerstwa Aktywów Państwowych, którą przygotowali wybitni eksperci tacy jak pan prof. Szumański, jak pan dr Radosław Kwaśnicki, jak pan dr dyrektor Filip Ostrowski, który siedzi po mojej prawej stronie. I też bardzo serdecznie dziękuję za ten ogrom pracy włożony w projekt ustawy, która jest teraz przez państwa rozpatrywana. Oczywiście do Wysokiej Izby należy to, co z tą ustawą się stanie, ale namawiam wszystkich senatorów do poparcia tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechPiecha">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#WojciechPiecha">Poprosiłbym pana legislatora, żeby może przedstawił te poprawki, które pan…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JakubZabielski">Dobrze. Panie Przewodniczący, oczywiście mogę przedstawić te poprawki.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JakubZabielski">Wcześniej zacząłem oczywiście od przedstawienia uwagi ogólnej. Ta uwaga ogólna w swojej konkluzji ma sugestię poprawki polegającej na wykreśleniu zmian wykraczających poza zakres dopuszczalnej poprawki sejmowej wraz z konsekwencjami w przepisach przejściowych i dostosowujących oraz w przepisie o wejściu w życie. To jest uwaga ogólna.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JakubZabielski">Uwaga szczegółowa nr 1. Biuro Legislacyjne zwraca uwagę, że skoro ustawodawca skreśla art. 7 ustawy – Kodeks spółek handlowych, to należałoby konsekwentnie dokonać korekty w innych aktach normatywnych, które do art. 7 odsyłają wprost. Nie może pozostać w systemie żaden przepis, który będzie odsyłał do nieistniejącego przepisu. Niezależnie bowiem od tego, że to jest niezgodne ze sztuką, mamy kłopot interpretacyjny i nie jesteśmy w stanie w oparciu o przepisy zawierające odesłanie zbudować norm postępowania.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#JakubZabielski">Uwaga nr 2 odnosi się do dodawanego artykułu…</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#WojciechPiecha">Przepraszam, Panie Legislatorze, czy jest tu jakaś poprawka zgłoszona przez pana?</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#JakubZabielski">Panie Senatorze, tak, ja…</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#WojciechPiecha">Dobrze, to po kolei. Poprawka nr 1 jest do art. 7, tak?</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#JakubZabielski">Panie Przewodniczący, czy życzy pan sobie, żebym odczytywał treść poprawki?</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#WojciechPiecha">No tak, jeżeli chcemy to poprawiać, to ministerstwo się…</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#JakubZabielski">Ja od razu założę, że pan dyrektor Ostrowski zna wszystkie poprawki, ponieważ…</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#WojciechPiecha">Tak.</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#JakubZabielski">…zostały one, że tak powiem, na spotkaniu roboczym przeze mnie przedstawione. I pan dyrektor Ostrowski spędził ze mną cały dzień na analizie tego dokumentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WojciechPiecha">Dobrze. I jaka była decyzja?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AdamSzejnfeld">Panie Przewodniczący, Panie Przewodniczący, może taki głos racjonalizatorski?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#WojciechPiecha">No dobrze, dobrze. Racjonalizatorski… No, ja chcę się dowiedzieć, które poprawki były przyjęte…</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#AdamSzejnfeld">W kwestii formalnej.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#WojciechPiecha">…przez rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JakubZabielski">Nie mieliśmy jeszcze okazji, że tak powiem, na posiedzeniu komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechPiecha">No dobrze. To teraz jest ta okazja.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WojciechPiecha">Proszę…</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#AdamSzejnfeld">Panie Przewodniczący, można w kwestii formalnej?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#WojciechPiecha">Tak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AdamSzejnfeld">Myślę, że tak… Bo faktycznie to teraz będzie trwało godzinę. Ja pamiętam, jak były prezentowane te poprawki na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej. Tak więc może zróbmy inaczej – przegłosujmy wniosek o odrzucenie, bo on jest najdalej idący. Jeżeli on przejdzie, to nie ma co dywagować i odczytywać 30 poprawek. A jeżeli nie przejdzie, to trzeba będzie się poprawkami zająć. Taka jest moja propozycja.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WojciechPiecha">Proponuję 2 minuty przerwy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#komentarz">Przerwa w obradach</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechPiecha">Wznawiam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#WojciechPiecha">Po konsultacjach uzgodniliśmy, że przegłosujemy wniosek senatora Szejnfelda o odrzucenie ustawy.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#WojciechPiecha">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#WojciechPiecha">Kto jest za wnioskiem senatora Szejnfelda? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#WojciechPiecha">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#WojciechPiecha">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#WojciechPiecha">Poprosimy o podliczenie głosów zdalnych.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#WojciechPiecha">5 senatorów było za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#WojciechPiecha">Czyli wniosek pana senatora Szejnfelda przeszedł.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#WojciechPiecha">Zamykam posiedzenie komisji…</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#JakubZabielski">Jeszcze sprawozdawca.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#WojciechPiecha">A, sprawozdawca.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#WojciechPiecha">Czy pan senator?</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#WojciechPiecha">No dobrze, to ja podejmę się też sprawozdawania tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#WojciechPiecha">Dziękuję bardzo. Dziękuję gościom, dziękuję panu ministrowi za przybycie.</u>
<u xml:id="u-35.16" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 00</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>