text_structure.xml
14 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 06</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Paweł Arndt</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełArndt">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PawełArndt">Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie. Witam pana ministra Artura Sobonia wraz ze współpracownicami. Witam przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PawełArndt">Na początek kilka formułek. Jak zwykle, posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PawełArndt">Chciałbym spytać: czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa? Z pewnością takich osób nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PawełArndt">Proszę państwa, chciałbym jeszcze sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy w sposób zdalny chcieli wziąć udział w posiedzeniu, zostali już włączeni do posiedzenia. Tak. Czyli tutaj nie mamy problemu. Okej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PawełArndt">Proszę państwa, mam nadzieję, że nasi goście, którzy w sposób zdalny pracują czy chcą pracować, również zostali włączeni do posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PawełArndt">Jedynym punktem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PawełArndt">Zanim oddam głos panu ministrowi, stwierdzę jeszcze, że mamy kworum i możemy obradować.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PawełArndt">Tak, łącznie z osobami zdalnymi.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PawełArndt">Bardzo proszę o wprowadzenie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PawełArndt">Pan minister Artur Soboń.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArturSoboń">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ArturSoboń">Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ArturSoboń">Chciałbym przedstawić państwu umowę między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania wraz z protokołem, podpisaną 7 lipca 2021 r. w Tbilisi.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ArturSoboń">W relacjach między Polską a Gruzją dzisiaj obowiązuje umowa między rządem Rzeczypospolitej a rządem Gruzji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Warszawie w dniu 5 listopada 1999, która w obecnym brzmieniu nie spełnia już aktualnych standardów w zakresie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także nie odpowiada w pełni obecnym priorytetom polskiej polityki podatkowej, której głównym celem jest uszczelnienie systemu podatkowego, także w zakresie uszczelnienia zawieranych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ArturSoboń">Z uwagi na fakt, że przepisy konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, czyli konwencja, którą zwiemy MLI, nie wprowadziły zmian dotychczasowych zapisów umowy, niezbędne stało się zawarcie nowej umowy, która uwzględnia kilka elementów. Przede wszystkim dotychczasową politykę podatkową Polski, czyli to, o czym powiedziałem wcześniej, dorobek BEPS, jak i propozycje zawarte właśnie w konwencji MLI w zakresie uszczelnienia systemu podatkowego i zwalczania oszustw podatkowych.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ArturSoboń">Mając te elementy na względzie, czyli uszczelnienie systemu, dorobek BEPS i MLI, 7 lipca 2021 r. w Tbilisi została podpisana umowa pomiędzy Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodów oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, która wprowadza następujące rozwiązania. Przedstawię kilka głównych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#ArturSoboń">Po pierwsze, jest to wprowadzenie klauzuli ogólnej, czyli tzw. klauzuli testu głównego celu, w wyniku czego zostanie ograniczona możliwość wykorzystywania przepisów umowy w agresywnym planowaniu podatkowym.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#ArturSoboń">Po drugie, chodzi o wprowadzenie klauzuli nieruchomościowej w brzmieniu aktualnie obowiązującej konwencji modelowej OECD, która pozwala na opodatkowanie w danym państwie zysków pochodzących ze zbycia udziałów akcji lub porównywalnych praw, których wartość w jakimkolwiek momencie w okresie 365 dni poprzedzających ich zbycie pochodzi z więcej niż 50% bezpośrednio czy pośrednio z majątku nieruchomego położonego w danym państwie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#ArturSoboń">I wreszcie, po trzecie, wprowadzenie klauzuli wymiany informacji zgodnie z aktualnym standardem informacji przewidzianym właśnie w konwencji modelowej OECD.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#ArturSoboń">Ponadto umowa zmienia zasady opodatkowania transportu międzynarodowego, dostosowując ich brzmienie do aktualnie obowiązującej konwencji modelowej OECD, i wprowadza zasadę opodatkowania zysków przedsiębiorstw osiąganych z eksploatacji statków morskich, statków powietrznych, pojazdów drogowych lub kolejowych w transporcie międzynarodowym wyłącznie w państwie jego rezydencji.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#ArturSoboń">Jednocześnie warto podkreślić, że dzięki bardzo liberalnemu prawu pracy i niskim obciążeniom fiskalnym Gruzja jest wśród tych państw, które znajdują się w czołówce państw przyjaznych dla inwestorów. W raporcie „Doing Business” są na siódmej pozycji na świecie. W związku z tym, ale także ze względu na swoje położenie i przeprowadzane reformy, Gruzja stale umacnia swoją pozycję jako ważnego partnera dla Unii Europejskiej w rejonie Kaukazu Południowego.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#ArturSoboń">Oczywiście gdybyśmy spojrzeli na dotychczasową współpracę pomiędzy Polską a Gruzją, to zobaczylibyśmy, że, jeśli chodzi o inwestycję i wymianę handlową, jest oczywiście na stosunkowo niskim poziomie, ale liczymy na to, iż ta współpraca będzie się rozwijała.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#ArturSoboń">Krótko mówiąc, podpisanie tejże umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją jest efektem realizacji przez Polskę spójnej polityki podatkowej. Analogiczne umowy Polska podpisuje z innymi państwami, w celu unikania podwójnego opodatkowania i zwalczania negatywnych zjawisk w postaci uchylania się od opodatkowania oraz ograniczania wykorzystywania umów podatkowych w agresywnym planowaniu podatkowym. To jest wyraz dobrej współpracy, także gospodarczej, pomiędzy Polską a Gruzją, ale też wyraz woli politycznej w zakresie zwalczania oszustw podatkowych i przestępstw związanych z unikaniem opodatkowania.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#ArturSoboń">Ważnym elementem tej umowy jest także pogłębienie współpracy inwestycyjnej pomiędzy Polską a Gruzją. Liczymy, że wejście w życie nowych przepisów przełoży się także na wzrost dochodów budżetowych ze względu na, przede wszystkim, uszczelnienie systemu podatkowego związanego z wejściem w życie tej umowy, ale także na wzmocnienie relacji pomiędzy Polską a Gruzją, relacji gospodarczych, co przełoży się na większą wymianę handlową i wzajemne inwestycje. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PawełArndt">Czy pan dyrektor, Juliusz Juchniewicz, reprezentujący Ministerstwo Spraw Zagranicznych chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JuliuszJuchniewicz">Panie Przewodniczący, nie, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JuliuszJuchniewicz">Pan minister bardzo dokładnie przedstawił umowę podlegającą ratyfikacji. Dlatego dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełArndt">W tej chwili oddam głos przedstawicielowi Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PawełArndt">Pan mecenas Piotr Magda. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrMagda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrMagda">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PiotrMagda">Do rozpatrywanej ustawy Biuro Legislacyjne uwag nie zgłasza. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PawełArndt">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PawełArndt">Kto z państwa chciałby zabrać głos? Czy zdalni może?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PawełArndt">Panie Ministrze, jakie są w tej chwili obroty handlowe z Gruzją? Potrafiłby pan odpowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ArturSoboń">Tak, to…</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArturSoboń">Przepraszam, mamy takie dane, dotyczące inwestycji, pod ręką… Zaraz to sprawdzimy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">Brak nagrania</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JoannaWęgrzyn">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JoannaWęgrzyn">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JoannaWęgrzyn">Jeżeli chodzi o dane z GUS na 2020 r. – takie dane mamy – to obroty towarowe między Polską a Gruzją wyniosły 158,5 miliona dolarów amerykańskich, w tym polski eksport wyniósł 123 miliony dolarów, a import osiągnął wartość 31 milionów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PawełArndt">Czy są inne głosy w dyskusji, jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PawełArndt">Jeśli nie, to… Ustawa raczej nie budzi wątpliwości i zastrzeżeń, więc chciałbym…</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#ArturSoboń">Panie Przewodniczący, jedno zdanie, jeśli można.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PawełArndt">Tak, bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ArturSoboń">No, jest jak gdyby seria umów, które zawieramy z państwami według tego wzoru, które przygotowało OECD. Ta koncepcja OECD ma oczywiście swoje wady i zalety – rozmawialiśmy o tym także na posiedzeniu komisji sejmowej – a jednak ona ujednolica te umowy. Tak że to jest wyraz tego, że ujednolicamy te umowy obustronne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PawełArndt">Skoro nie ma żadnych pytań, głosów w dyskusji, to chciałbym poddać ustawę pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PawełArndt">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r.?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PawełArndt">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PawełArndt">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PawełArndt">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PawełArndt">Proszę o podanie łącznych wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PawełArndt">Ustawa została zaopiniowana przez komisję pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PawełArndt">Pozostaje nam wybór senatora sprawozdawcy. Proponuję, aby senatorem sprawozdawcą był pan senator Leszek Czarnobaj. Nie ma innych kandydatów. Stwierdzam, że pan senator Leszek Czarnobaj będzie reprezentował komisję podczas debaty na temat ustawy o ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#ArturSoboń">Jeśli pan senator będzie potrzebował jakichś informacji, to oczywiście służę.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#PawełArndt">Proszę państwa, kończymy pracę.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#PawełArndt">Kolejne posiedzenie jest o 17.00.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#PawełArndt">Zamykam posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#PawełArndt">Dziękuję wszystkim za obecność, za pracę.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 18</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>