text_structure.xml 71.3 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 03</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Witam bardzo serdecznie wszystkich gości – panią minister, osoby pani towarzyszące oraz inne osoby, które zaszczyciły nas swoją obecnością.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Nasze posiedzenie ma charakter hybrydowy. Obradują senatorowie obecni na sali oraz senatorowie pracujący zdalnie. Senatorowie pracujący zdalnie uczestniczą w naszym posiedzeniu na takich samych zasadach jak senatorowie obecni tutaj, na sali – mogą zadawać pytania, zgłaszać poprawki i oczywiście głosować nad poprawkami i nad całością ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKleina">Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">Informuję państwa senatorów, także naszych gości, że posiedzenie jest transmitowane przez internet.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">Powiedziałem już, co jest przedmiotem naszego posiedzenia – rozpatrzenie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwienia niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzKleina">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzKleina">Rząd w sprawie wspomnianej ustawy reprezentuje pani Anna Chałupa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Pani jest zastępcą szefa Krajowej Administracji Skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzKleina">Można prosić o prezentację i omówienie tej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#KazimierzKleina">Chyba że ewentualnie wyznaczy pani inną osobę, aby mówiła o tej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#AnnaChałupa">Ja poproszę pana mecenasa Taborskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzTaborski">Dzień dobry, Grzegorz Taborski, Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#GrzegorzTaborski">Ustawa przewiduje w swojej zasadniczej części wdrożenie rozwiązania, które tak naprawdę doskonale państwo znają, czyli e-Urzędu Skarbowego. Istota zmian polega na tym, że tak naprawdę rozszerzamy czy planujemy rozszerzyć w istotny sposób zakres usług, które będą świadczone za pomocą e-Urzędu Skarbowego. Chodzi tutaj głównie o doręczenia, które będą mogły być dokonywane przy pomocy konta w e-Urzędzie Skarbowym przez właściwie każdą osobę fizyczną, która posiada PESEL, która będzie mogła zostać zweryfikowana przy pomocy węzła krajowego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#GrzegorzTaborski">Kolejna funkcjonalność, którą planujemy uruchomić, to jest wykorzystanie e-Urzędu Skarbowego w celu komunikacji z komornikami. W tym zakresie w ramach postępowania egzekucyjnego e-urząd będzie wykorzystywany do przekazywania informacji czy komunikacji pomiędzy naczelnikiem Urzędu Skarbowego i komornikiem skarbowym. Znacząco ułatwi to proces dokonywania zajęć, jak również rozstrzygania różnego rodzaju wątpliwości czy sporów, które powstają w ramach prowadzonej egzekucji administracyjnej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#GrzegorzTaborski">Przy tej okazji również w kodeksie postępowania cywilnego wprowadzono szereg zmian, które mają na celu ułatwienie realizacji zajęć przez naczelników urzędów skarbowych. Chodzi tutaj m.in. o to, że komornik nie będzie musiał, przekazując informację o zajęciu… To zajęcie będzie miało szerszą niż obecnie skuteczność. Będzie dotyczyło wszystkich podatków i nadpłat, które pozostają w dyspozycji naczelników urzędów skarbowych. Jedno zajęcie wykonane przez komornika będzie skuteczne wobec wszystkich naczelników. Czyli komornik nie będzie musiał indywidualnie zwracać się… tak naprawdę poszukiwać, w którym urzędzie skarbowym czy u którego naczelnika istnieje ewentualnie jakaś wierzytelność, z której mogłoby dojść do zaspokojenia długu.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#GrzegorzTaborski">Kolejna funkcjonalność, którą planujemy uruchomić w ramach e-urzędu, to konto organizacji. Jest to dosyć duża nowość w stosunku do usług, które obecnie są oferowane w ramach różnych systemów teleinformatycznych. Generalnie konta, czy to w PUESC, czy w innych systemach, które obecnie funkcjonują, są tak naprawdę dostępne dla konkretnych osób fizycznych. W ramach e-Urzędu Skarbowego planujemy uruchomić usługę polegającą na udostępnieniu konta organizacji. Konkretna organizacja, czy to spółka, czy jakaś osoba prawna, będzie wskazywała osoby, które w jej imieniu będą mogły działać w ramach konta organizacji i kontaktować się przy pomocy tego konta z organami KAS.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#GrzegorzTaborski">W ramach samego projektu… Projekt przewiduje uruchomienie systemu e-koncesji, który będzie stosowany w ramach składania wniosków i ofert w zakresie udzielania koncesji i zezwoleń na prowadzenie gier hazardowych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#GrzegorzTaborski">Wszystkie propozycje, które są zawarte w projekcie – tak naprawdę o zasadniczej części tutaj powiedziałem – będą uruchamiane zgodnie z kolejnymi etapami wdrożenia. Jeżeli minister finansów… O tym, kiedy poszczególne usługi będą uruchomione, będzie informował minister finansów w ramach obwieszczenia, które będzie publikowane w „Monitorze Polskim”. Z dniem wejścia w życie ustawy uruchomione zostaną doręczenia w ramach e-Urzędu Skarbowego. O uruchomieniu kolejnych usług podatnicy czy użytkownicy kont w e-Urzędzie Skarbowym będą informowani na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#GrzegorzTaborski">To takie zasadnicze, najważniejsze zmiany, które przewiduje projekt, a właściwie już ustawa uchwalona przez Sejm, która będzie przedmiotem dzisiejszych obrad. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzKleina">Pana mecenas Magda. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrMagda">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PiotrMagda">Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PiotrMagda">Do omawianej ustawy Biuro Legislacyjne zgłosiło uwagi o charakterze konstytucyjnym, systemowym i legislacyjnym. Uwagi konstytucyjne wiążą się z faktem, że projekt omawianej ustawy na etapie sejmowego postępowania legislacyjnego został uzupełniony o przepisy, których przedmiot w sposób istotny wykracza poza materię projektu wniesionego do Sejmu przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PiotrMagda">Przepisy wprowadzone do projektu ustawy, których dotyczy zarzut, przewidują unormowania dotyczące obowiązków agentów rozliczeniowych w zakresie przekazywania szefowi KAS informacji o transakcjach płatniczych akceptanta wykonywanych przy użyciu terminala płatniczego, a także przewidują odpowiedzialność administracyjną w postaci kar pieniężnych. Przewidują też kolejną nowelizację ustawy realizującej podatkowy program Polski Ład, tym razem w zakresie odnoszącym się do problematyki grupy VAT. Dodatkowo przewidują też nowelizację ustawy – uwaga – o ochotniczych strażach pożarnych w zakresie dotyczącym otrzymywania przez gminy dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej gminy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PiotrMagda">Mając na uwadze, że w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego poprawki do projektu ustawy zgłaszane do projektu ustawy na etapie sejmowego postępowania ustawodawczego muszą pozostawać we właściwej relacji z materią tego projektu, należy uznać, że powołane unormowania są niezgodne z art. 118 ust. 1 i art. 119 ust. 1 i 2 konstytucji przez to, że zostały uchwalone przez Sejm z naruszeniem konstytucyjnego trybu ustawodawczego. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PiotrMagda">Po drugie, zarzuty natury systemowej dotyczą dodawanych przez ustawę przepisów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, które stanowią odpowiednio, że jeżeli organ KAS udzieli upoważnienia do wykonywania zadań w jego imieniu pracownikom lub funkcjonariuszom, udzielone upoważnienie –cytuję – obejmuje uprawnienie do udzielania dalszych upoważnień, jeżeli uprawnienie to zostanie wyraźnie zastrzeżone w upoważnieniu. Koniec cytatu. Ponadto jeżeli minister finansów upoważni w drodze rozporządzenia inny organ KAS do wykonywania zadań szefa KAS udzielone upoważnienie – cytuję –pozostaje bez wpływu na określoną na podstawie odrębnych przepisów właściwość szefa Krajowej Administracji Skarbowej do załatwienia spraw.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PiotrMagda">Powołane unormowania budzą dwa zastrzeżenia natury systemowej. Po pierwsze, wejście w życie regulacji przewidującej, że upoważnienia udzielone pracownikowi bądź funkcjonariuszowi KAS uprawniają do udzielania dalszych upoważnień, jeżeli takie uprawnienia zostaną wyraźnie zastrzeżone, będzie stanowić odstępstwo od systemowych unormowań w zakresie udzielania upoważnień pracownikom czy funkcjonariuszom, w szczególności odstępstwo od art. 268a kodeksu postępowania administracyjnego w odniesieniu do postępowań administracyjnych prowadzonych na podstawie tego kodeksu oraz w stosunku do art. 143 ordynacji podatkowej w odniesieniu do postępowań podatkowych. Przepisy odrębnych ustaw przewidują oczywiście możliwość udzielania takich upoważnień i nie to jest przedmiotem uwagi, jednakże bez możliwości udzielania dalszych upoważnień w tym zakresie. Ewentualna zmiana w tym zakresie powinna mieć zatem charakter systemowy, a nie wycinkowy.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PiotrMagda">I wreszcie, po drugie, skorzystanie przez ministra finansów z przyznanej mu kompetencji do upoważnienia w drodze rozporządzenia danego organu KAS do wykonywania zadań szefa KAS nie ma żadnego wpływu na ustawowo określony zakres właściwości szefa KAS i nie trzeba tego przypominać w drodze unormowania ustawowego.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PiotrMagda">Pozostałe uwagi mają charakter legislacyjny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzKleina">Pani Minister, czy można prosić o ustosunkowanie się do tych uwag?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AnnaChałupa">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AnnaChałupa">Jeśli chodzi o stanowisko Ministerstwa Finansów w aspekcie pierwszych zarzutów, to powiem, że dodanie na etapie prac Sejmu poprawek dotyczących grup VAT-owskich oraz terminali płatniczych było związane z koniecznością zapewniania adresatom przepisów dodatkowego czasu na dostosowanie się do nowych regulacji. W przypadku niewprowadzenia tych zmian w drodze poprawek przepisy dotyczące grup VAT i terminali płatniczych wejdą w życie z dniem 1 lipca 2022 r. Przyjęcie tych poprawek jest konieczne z uwagi na to, że adresaci zmian, w tym właśnie przedsiębiorcy, sami wnioskowali o przesunięcie, zgłaszając ryzyko braku możliwości technicznych, aby w pierwotnie przewidzianym terminie dokonać integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Tak więc uwzględniając charakter poprawek, które modyfikują przepisy oczekujące na wejście w życie w okresie ich vacatio legis, nie sposób uznać, że naruszenie wskazanych warunków formalnych mogłoby przesądzić o niekonstytucyjności.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AnnaChałupa">W kontekście dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie zadań ochotniczej straży pożarnej… Tak jak tłumaczyliśmy, jest to związane z pomocą polskiego rządu dla Ukrainy i sytuacji wojennej na granicy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AnnaChałupa">Jeśli chodzi o…</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#KazimierzKleina">Jeszcze raz. Ta pomoc dla Ukrainy…</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AnnaChałupa">Z dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań ochotniczej straży pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#KazimierzKleina">To jest związane z pomocą dla Ukrainy?</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#AnnaChałupa">Tak.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#KazimierzKleina">A w jaki sposób? W jaki sposób?</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#AnnaChałupa">Przekazywanie sprzętu dla żołnierzy i dla instytucji Ukrainy, także dla Straży Pożarnej, będzie możliwe, jeżeli wprowadzimy te zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKleina">Co to oznacza w praktyce? Że ochotnicze straże pożarne będą mogły przekazywać dary dla Ukrainy. Tak?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AnnaChałupa">Tak. Nasze ochotnicze straże…</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzKleina">A do tej pory nie miały prawa takiego? Przecież ciągle były organizowane różnego rodzaju akcje przez straż pożarną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AnnaChałupa">Tak, ale ochotnicze straże pożarne robiły to same, ze swojej własnej inicjatywy, a teraz budżet państwa będzie mógł przekazywać ochotniczym strażom pożarnym dotacje celowane za pośrednictwem gminy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KazimierzKleina">Ale na co?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AnnaChałupa">Nasza ochotnicza straż pożarna przekazała swój sprzęt, wyzbyła się go…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">Nie no, to jest po prostu jakiś dramat.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzKleina">Dobra, niech pani mówi dalej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AnnaChałupa">Dobrze. W temacie…</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KazimierzKleina">To jest po prostu śmieszne. No jak to państwo ma funkcjonować?</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AnnaChałupa">Ja bym podsumowała to w ten sposób, że naród polski pomagał, jak mógł, a teraz nasze państwo…</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KazimierzKleina">Cały czas pomaga.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AnnaChałupa">Oczywiście. A teraz nasze państwo próbuje w sposób już zgodny z prawem wesprzeć wszystkie instytucje, które pomagały, łącznie z ochotniczymi strażami pożarnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">A dlaczego to jest w tej ustawie o kasach?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzKleina">To jest ustawa o strażach pożarnych?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#Gloszsali">O ochotniczych straży pożarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AnnaChałupa">Myślę, że sprawa jest po prostu pilna. Stąd też taka propozycja, żeby w ramach tej ustawy to procedować.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo. Proszę mówić dalej.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AnnaChałupa">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#AnnaChałupa">W związku z brakiem merytorycznych zastrzeżeń co do istoty regulacji proponujemy pozostawić przepisy w brzmieniu uchwalonym przez Sejm. Sygnalizowana niespójność systemowa pozostaje bez wpływu – mówię teraz o kwestii upoważnień – pozostaje bez wpływu na dodawane w ustawie o KAS przepisy dotyczące upoważnień. Należy mieć na uwadze, że dodawane w art. 11a i art. 11b przepisy ustawy o KAS stanowić będą samodzielną podstawę do udzielania upoważnień przez organy Krajowej Administracji Skarbowej. Przepis ten nie wpływa na zakres upoważnień udzielanych na podstawie przepisów ordynacji podatkowej ani k.p.a. Nie istnieją żadne przeszkody, żeby w ramach innych projektów analogiczne rozwiązania zostały wprowadzone do przepisów dotyczących postępowań administracyjnych i podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#AnnaChałupa">Odniosę się do zarzutu wskazującego na niezasadność doprecyzowania, na to, że upoważnienie przez ministra finansów w drodze rozporządzenia do wykonywania zadań szefa KAS pozostaje bez wpływu na określoną w przepisach odrębną właściwość szefa KAS. Analogiczne przepisy funkcjonują obecnie na gruncie wielu ustaw i takie wątpliwości są zgłaszane przez organy je stosujące.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#AnnaChałupa">Jeżeli chodzi o przepisy, które wymagają wprowadzenia poprawek o charakterze legislacyjnym, to poprosiłabym o zabranie głosu pana mecenasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GrzegorzTaborski">Grzegorz Taborski.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#GrzegorzTaborski">Gdy chodzi o propozycje zmian legislacyjnych, to je akceptujemy. Jedynie przy zmianie dotyczącej kodeksu karnego skarbowego proponujemy ujednolicić w odwrotną stronę niż ta, która jest sugerowana w opinii pana mecenasa, czyli słowo „wnoszenie” zastąpić słowem „składanie”. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzKleina">Która to jest poprawka, uwaga? Która to uwaga?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#GrzegorzTaborski">To są uwagi legislacyjne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzKleina">Pan mecenas wie, która to jest uwaga?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrMagda">Tak. To jest ósma uwaga legislacyjna.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#GrzegorzTaborski">Ósma, tak.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PiotrMagda">Biuro Legislacyjne w pełni akceptuje tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzKleina">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KazimierzKleina">Czyli poprawki legislacyjne wynikające z uwag, które pan mecenas tutaj przedstawił, są akceptowane.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzKleina">Wracamy do tych pierwszych trzech spraw, o których mówiła pani minister i na które zwrócił uwagę pan mecenas.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#KazimierzKleina">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo. Czy są pytania lub uwagi?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#KazimierzKleina">Pan senator Leszek Czarnobaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Przewodniczący! Pani Minister!</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#LeszekCzarnobaj">Nie kwestionując potrzeby nowych zadań, które zostały dodane w trakcie prac legislacyjnych, niezgodnie, tak jak mówił pan mecenas, z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego dotyczącym tego, jak ma przebiegać proces legislacyjny… Proszę mi powiedzieć, gdybyście państwo poszli szybką ścieżką z osobnym projektem ustawy, to co stałoby na przeszkodzie, żeby prace nad nim szły tak samo szybko jak prace nad projektem tej ustawy? Znamy historię, pani minister chyba też zna. W historii Rzeczypospolitej, szczególnie w ostatnich latach, uchwalaliśmy ustawy w ciągu 48 godzin. Co stoi na przeszkodzie, żeby w tak ważnej sprawie dokonać normalnej inicjatywy poselskiej, dokonać jej szybko, sprawnie, bez dyskusji zamiast dołączać to do ustawy…</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KazimierzKleina">Mówisz o strażach pożarnych. Tak?</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#LeszekCzarnobaj">Mówię o strażach pożarnych i tych trzech rzeczach, które pan legislator wymienia jako dołączone. Oprócz tego jest jeszcze sprawa VAT-owska, też niebudząca wątpliwości z punktu widzenia potrzeb. Ale my mówimy o prawidłowym procesie legislacyjnym. Czy państwo bierzecie to w ogóle pod uwagę? Pytam o prawidłowy, przeprowadzony zgodnie z prawem proces legislacyjny w Rzeczypospolitej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KazimierzKleina">To jest po prostu… No, nikt z nas nie jest przeciwnikiem tego, żeby pomagać Ukrainie, strażom pożarnym czy komukolwiek. Każdemu możemy pomagać. Tylko dlaczego kwestie związane z pomocą są w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej? Gdyby pani potrafiła nam wytłumaczyć… Jaka logika tu obowiązuje?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KazimierzKleina">I druga sprawa, dotycząca VAT. Dzisiaj, za godzinkę mamy posiedzenie w sprawie ustawy o podatku VAT. Dlaczego nie wpisaliście kwestii VAT-owskiej do tamtej ustawy, tylko wpisujecie do tej ustawy? Czy ktoś w ogóle nad tym panuje?</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#KazimierzKleina">Pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AnnaChałupa">Ja rozumiem, że potrzebny jest proces legislacyjny, który jest czysty. Uznaliśmy, że te poprawki nie mają charakteru systemowego. One mają tak naprawdę charakter tylko porządkowy, stąd pewnie taka decyzja. Jeżeli pan mecenas mógłby się jeszcze tutaj…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzKleina">Pani Minister, a jak strażacy mają trafić na poprawkę dotyczącą straży pożarnej w ustawie o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową? W jaki sposób oni mają trafić do tego zapisu? Niech pani mi powie, krok po kroku. Teraz uchwalimy tę ustawę, prezydent ją podpisze. Jak strażak z Ochotniczej Straży Pożarnej w Łebie dowie się, że ten przepis go obowiązuje? Jak to pani widzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#GrzegorzTaborski">Grzegorz Taborski.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#GrzegorzTaborski">Proszę państwa, rzeczywiście mamy tutaj różne propozycje zmian dodawane do różnych ustaw. Tak naprawdę dodanie każdej propozycji do dowolnej ustawy może być krytykowane. Państwo teraz mówią, że to jest niezwiązane z VAT albo jest związane…</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzKleina">No, Panie…</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#GrzegorzTaborski">Ale sekundkę, dopowiem tylko jedną rzecz. Tutaj tak naprawdę najistotniejsze jest chyba nie to, w której to jest ustawie, tylko to, czego ta zmiana dotyczy. I wydaje mi się, że właśnie na tym powinniśmy się skupić. Te zmiany nie mają charakteru systemowego, to nie są, proszę państwa, zmiany jakiegoś kompleksowego uregulowania określonego zagadnienia. Jesteśmy w okresie vacatio legis pewnego rodzaju zmian, które wejdą w życie 1 lipca. I jeżeli pytają państwo o logikę dodawania zmian do poszczególnych ustaw… Logika jest taka, żeby zrobić to jak najszybciej, żeby adresaci tych przepisów dowiedzieli się o nich jak najwcześniej, stąd też prosimy o to, żeby ewentualnie uwzględnić to w toku dalszego procedowania. To nie są zmiany, na które wpadliśmy my sami w ostatnim momencie. Po prostu na różnych etapach pojawiają się pewne problemy, są zgłaszane, są nam sygnalizowane, a my reagujemy, jak szybko możemy. Stąd te zmiany w poszczególnych ustawach. W ustawie VAT-owskiej też są dodane zmiany, które są niezwykle pilne i istotne. Logika jest taka, że zależy nam na tym, żeby zmiany były jak najszybciej procedowane. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Przewodniczący, jedno pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo. Senator Leszek Czarnobaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Mecenasie, pan jest wybitnym fachowcem w zakresie prawa. I rozumiem, że w związku z koniecznością wdrożenia pan mówi: nie ma co patrzeć na przepisy prawa, bo jest potrzeba i trzeba to zrobić. Tak? Czy tak należy rozumieć pana tok myślenia?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#GrzegorzTaborski">To też jest pewna specyfika podatków. Ja powiem, że pracuję…</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#LeszekCzarnobaj">Ale nie. Niech pan odpowie na pytanie, Panie Mecenasie. Niech pan odpowie: tak czy nie? Dla świętej sprawy wolno łamać prawo. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#GrzegorzTaborski">To nie jest do końca złamanie prawa. Tu nie o to chodzi, proszę państwa. Zmiany, o których rozmawiamy, rzeczywiście są wprowadzane w innej ustawie. Mówię np. o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. To jest zmiana, która z dniem wejścia w życie ustawy pojawi się w ustawie o ochotniczych strażach pożarnych. Żadna gmina nie będzie musiała szukać tych zmian po całym systemie prawa. To nie jest ujęte w ramach jakichś przepisów przejściowych do tej ustawy, tylko jest to zmiana do tamtej ustawy. W związku z tym odnalezienie tego przy pomocy instrumentów, które są dostępne dla każdego Polaka… Sejm na stronie ISAP przedstawia teksty ujednolicone. Właściwie każdy w momencie, w którym te przepisy zostaną uchwalone, będzie mógł je tam odnaleźć i się z nimi zapoznać. Te przepisy nie były dodawane bezpośrednio przez… Nie jesteśmy autorami tej poprawki. Na posiedzeniu komisji sejmowej byli przedstawiciele ochotniczych straży pożarnych, którzy zdecydowanie popierali tę poprawkę, argumentując to dokładnie tak jak pani minister. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KazimierzKleina">Czyli można by cały czas uchwalać jedną ustawę – ona miałaby tytuł: ustawa o ustawach – wpisywać w nią wszystko, co się chce, i w ten sposób budować system prawny w Polsce. W ostatnich latach mamy taki system. Niedawno został uchwalony Polski Ład prawda, a w najbliższych dniach mamy przyjmować jego kolejną nowelizację. Tam był po prostu kompletny bałagan. I państwo w dalszym ciągu brniecie w tej sprawie. Kompletnie lekceważycie jakiekolwiek zasady i procedury w stanowieniu prawa. Po co to jest robione? Pani minister mówi, że to jest związane z pomocą dla Ukrainy. Proszę pokazać, w którym miejscu jest to napisane.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PawełArndt">Ja mam pytanie.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo. Senator Paweł Arndt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PawełArndt">Mam jeszcze pytanie. Czy przepis o ochotniczych strażach pożarnych należy rozumieć w ten sposób, że ochotnicze straże pożarne wydały swój sprzęt Ukraińcom i teraz istnieje możliwość rekompensaty tych wydatków w taki sposób, jak państwo tutaj piszecie? Tu rzeczywiście o Ukrainie nie ma ani słowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzKleina">Przy okazji zapytam, czy jakieś inne grupy zawodowe, organizacje, przedsiębiorcy, obywatele, którzy też dawali, PCK, Caritas, ktokolwiek inny… A może wpiszemy tu „wszyscy, którzy powinni dostać dotacje”? I oni je dostaną.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#LeszekCzarnobaj">O, będzie prościej.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#KazimierzKleina">Jak pani myśli, Pani Minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AnnaChałupa">Myślę, że reagujemy na bieżąco. Jeżeli ochotnicze straże pożarne były zaangażowane w pomoc dla Ukrainy, to chcemy tym ochotniczym strażom pożarnym to zrekompensować poprzez dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie w gminach zadań ochotniczej straży pożarnej. Taki jest cel tych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzKleina">Do tej pory straże otrzymywały dotacje. Prawda?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AnnaChałupa">Źródła finansowania…</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#KazimierzKleina">Otrzymywały je z budżetu państwa. Była nawet odpowiednia pula środków w budżecie państwa na dotacje dla ochotniczych straży pożarnych.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#LeszekCzarnobaj">Co roku.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#KazimierzKleina">Co roku, tak jest od zawsze. Czy zmieniły się przepisy w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AnnaChałupa">To jest odrębne źródło finansowania. Mówię o tej dotacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzKleina">Ale gdzie widać tę odrębność w tym zapisie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#GrzegorzTaborski">Proszę państwa, to jest dotacja celowa. Jest tu dodawany kolejny przepis. Wcześniejszy przepis, bodajże art. 32 – niech państwo sobie do niego zajrzą – rozstrzyga o tym, jakie są źródła finansowania wydatków realizowanych przez ochotnicze straże pożarne. Przepraszam, nie jestem ekspertem od tej ustawy, dlatego trudno jest mi się wypowiadać. Niemniej jednak powiem, że od strony prawnej jest to odrębne źródło finansowania, które obecnie nie widnieje w art. 32. Dlatego nie powinno być tu raczej wątpliwości co do tego, że obecnie przekazanie dotacji celowej na tego rodzaju wydatki nie jest możliwe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#KazimierzKleina">Pan senator Mróz, zdalnie. Proszę bardzo, Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofMróz">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#KrzysztofMróz">Mówiąc szczerze, dziwię się troszeczkę, że przy tej ustawie taką wielką dyskusję wzbudził zapis o ochotniczych strażach pożarnych. Akurat tak się składa, że ja jestem po, nie wiem, 20, 30 spotkaniach. Był czas podsumowań w OSP, a więc byłem zapraszany, jeździłem na spotkania sprawozdawcze ochotniczych straży pożarnych. Teraz jesteśmy w ciągu obchodów dnia strażaka, które często są robione wspólnie, i przez ochotników, i przez strażaków zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#KrzysztofMróz">No, ja się troszeczkę dziwię, bo to wszystko wygląda tak, jakby senatorowie Platformy Obywatelskiej nie wiedzieli, jak są finansowane OSP. Ochotnicze straże pożarne są finansowane przez gminy. Jest to zadanie własne gmin. Myśmy, Szanowni Państwo, uchwalili w zeszłym roku nowe przepisy, nową ustawę o ochotniczych strażach pożarnych. Na mocy tych przepisów gminy muszą podpisywać umowy z ochotniczymi strażami pożarnymi, które działają w formie stowarzyszeń…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzKleina">Senatorze, ale nie jest…</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#KrzysztofMróz">Ale chwileczkę…</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#KazimierzKleina">Ja tylko króciutko. To nie jest dyskusja o tym, czy ochotnicza straż pożarna nie powinna otrzymywać dotacji. Ja uważam tak samo jak pan. Tak samo jak ja… Wszyscy senatorowie mi tu mówią, że uczestniczyli w tych spotkaniach. Ja także uczestniczyłem. Może nie w 100 czy w kilkudziesięciu, ale pewnie każdy z nas w jakimś uczestniczył. I my w ogóle nie negujemy tych zapisów. Ale dzisiaj mówimy, Panie Senatorze, o ustawie, która nazywa się…</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#KrzysztofMróz">Ale ja wiem, o jakiej ustawie mówimy, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#KazimierzKleina">Mówimy o ustawie o automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową. I tutaj pojawiły się przepisy, które nie mają żadnego związku z kwestią administracji skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#KazimierzKleina">Drugie pytanie dotyczyło podatku VAT. Za godzinę będziemy debatowali nad ustawą o VAT, nad nowelizacją ustawy. Prawda? I my pytamy, dlaczego ten zapis jest w tej ustawie, a nie w tamtej drugiej ustawie. To są nasze pytania, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#KrzysztofMróz">Ale, Panie…</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#KazimierzKleina">Nie negujemy w żaden sposób potrzeby pomocy strażom pożarnym. Wręcz odwrotnie. Jak pan wie, na posiedzeniach dotyczących budżetu mówiliśmy, że to wsparcie powinno być większe, i od wielu lat było wsparcie dla ochotniczych straży pożarnych. Kiedyś ono się odbywało poprzez Komendę Główną OSP, teraz to finansowanie zostało przekazane wojewodom czy nawet jednostkom Państwowej Straży Pożarnej. Chyba państwowym strażom pożarnym. Zrobiono to w ramach ostatniej nowelizacji, czyli odebrano te kompetencje ochotniczym strażom. A dzisiaj tutaj próbujecie to państwo jeszcze jakoś poprzekręcać. I o to nam chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofMróz">Ale, Panie Przewodniczący, pytania, które pan powtarza, to są pana pytania, a nie pytania, które… Każdy zadaje pytanie, jakie chce. Ja pozwoliłem sobie zrobić ten wywód z tego względu, że pan przewodniczący jakby nie do końca w tej dyskusji uświadomił sobie, jak są finansowane OSP. OSP są finansowane przez gminy. My dzisiaj tym przepisem dodajemy drugie źródło finansowania. Bezpośrednio z budżetu państwa będą mogły iść dotacje dla OSP. Tak jak tutaj powiedziała pani minister, będą dotacje dla tych OSP, które przekazały część swojego sprzętu na pomoc dla Ukrainy. Nie rozumiem, dlaczego kilkanaście czy kilkadziesiąt minut temu pan sobie robił jakieś uśmiechy. Chcemy zrekompensować… Mówię „chcemy”, a myślę o państwie, rządzie, ale także o nas wszystkich, bo jeżeli OSP dawało sprzęt na Ukrainę, to robiło to też w naszym imieniu jako Polski. Teraz państwo – i to bardzo dobrze – chce oddać pieniądze na ten sprzęt w formie dotacji. Jak daliście pompy, jak daliście mundury, jak daliście różnego rodzaju inne potrzebne rzeczy, to państwo da wam dzisiaj pieniądze, abyście mogli sobie kupić to, co przekazaliście. W tym sensie jest to nowe źródło finansowania.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#KrzysztofMróz">Czy powinno to być w tej ustawie? Pewnie nie, pewnie nie. Ale jesteśmy dzisiaj w takiej sytuacji, że chcemy szybko dać pieniądze dla OSP, bo oni po prostu tego sprzętu nie mają. Są różnego rodzaju inne programy. Na Dolnym Śląsku bardzo fajny program robi wojewódzki fundusz ochrony środowiska, jest program „Mały Strażak”, gdzie OSP jest dofinansowywane. Nie miejmy nic przeciwko sytuacji, w której jest jakieś dodatkowe źródło budżetowe dla OSP.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#KrzysztofMróz">A jeżeli chodzi o tę generalną zasadę, to ja się z panem przewodniczącym zgadzam. Faktycznie w różnych ustawach tego typu nie powinny być umieszczane zapisy OSP, ale stety czy niestety nie jest to pierwsza taka sytuacja. Były już takie ustawy, nawet kilka takich ustaw. W ustawie o zmianie… w jakimś tam kodeksie były zmiany podatkowe lub odwrotnie, do zmian podatkowych dopisywano coś z zupełnie innego obszaru. Zdaję sobie sprawę, że tak pewnie być nie powinno, ale mamy sytuację ekstraordynaryjną, robimy gigantyczną zmianę podatkową od 1 lipca. Potrzeby są… Ja się cieszę, że w ogóle mamy pieniądze i że możemy tym strażakom je dodać. Myślę, że jeżeli te pieniądze pójdą przez gminy… Gminy będą wiedziały, strażacy będą wiedzieli i nie będzie żadnego problemu, żeby te środki przekazać w sposób skuteczny. To chyba się liczy, żeby na koniec te pieniądze znalazły się na kontach OSP, żeby był zakupiony sprzęt, który dzisiaj, ze względu na to, że część oddano na Ukrainę… Dzisiaj OSP mają określone braki. Tak? Im szybciej to zrobimy, tym lepiej. Ja mam świadomość, że zaraz będziemy… Nie wiem, czy na tym posiedzeniu Senatu będziemy… Nie wiem, jaka była dzisiaj decyzja konwentu, nie wiem, czy pan marszałek zgodzi się rozszerzyć porządek obrad o zmiany w podatku PIT, zmiany obniżające podatki z 17% do 12%. Jeżeli to się nie znajdzie w dzisiejszym porządku, to będziemy to robili na posiedzeniu 8, 9 lub 10 czerwca. Wtedy znów będzie taka opinia Biura Legislacyjnego, że robimy to za późno, bo pan prezydent będzie miał mniej czasu. No ale jeżeli chcemy obniżyć podatki ludziom, to musimy to zrobić. Nieraz trzeba takie wytrychy stosować. Ale robimy to dla ludzi, to jest korzystne dla ludzi. Tak? Ta zmiana jest korzystna dla OSP, a obniżenie podatków jest korzystne dla podatników. Trzeba być elastycznym, jeżeli coś jest korzystne. Nawet przepisy prawa mówią, że w trakcie roku podatkowego można robić rzeczy korzystne dla podatników, a to są niewątpliwie rzeczy korzystne dla podatników czy, w tym momencie, dla OSP. Dajemy pieniądze dla danego podmiotu…</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#KazimierzKleina">Dajemy pieniądze…</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#KrzysztofMróz">No i tyle. Pan przewodniczący ma rację. Nie powinniśmy tego robić w ramach tej ustawy, ale mamy taką, a nie inną sytuację. Na Wchodzie jest wojna, trzeba przyspieszyć i trzeba te środki jak najszybciej przekazać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzKleina">Panie Senatorze, za chwilę, także na tym posiedzeniu, będziemy pracować nad ustawą o pomocy Ukrainie. Tam jest uwzględnionych wiele elementów związanych z pomocą dla Ukrainy. Czy nie uważa pan, że te przepisy powinny się znaleźć raczej w tamtej ustawie, a nie w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofMróz">Być może powinny się znaleźć w tamtej ustawie, ale jest ważne…</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#KazimierzKleina">Chociaż dla pana to nie ma znaczenia. Chaos nie jest…</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#KrzysztofMróz">Jest ważne, że jest taka inicjatywa rządu, że mamy środki i że chcemy je przeznaczać.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#KazimierzKleina">Dobrze. Ja myślę, że…</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#KrzysztofMróz">A w jakiej to będzie ustawie, to akurat… Przecież te zapisy nie dotyczą bezpośrednio Ukrainy. One dotyczą naszych, polskich OSP, ochotniczych straży pożarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KazimierzKleina">Ale pani minister tłumaczyła, że to jest związane z pomocą dla Ukrainy. Nie wiem, z czego to wynika, bo tego rzeczywiście w zapisie nie ma. Pani minister próbuje nam wytłumaczyć, że to jest związane z pomocą dla Ukrainy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#KrzysztofMróz">Do tej pory, Panie Przewodniczący, z budżetu państwa tak bezpośrednio nie szły pieniądze na OSP. To się odbywało przez różnego rodzaju instytucje. Częściowo przez Komendę Główną…</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#KazimierzKleina">Ostatnio szły przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej, a wcześniej szły przez Komendę Główną OSP.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#KrzysztofMróz">Pamiętajmy, że uchwaliliśmy ustawę, która mówi bardzo jasno… Panie Przewodniczący, jeszcze jedno zdanie. Finansowanie ochotniczych straży pożarnych jest zadaniem własnym gminy. Koniec kropka.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#KazimierzKleina">No tak. Nikt tego nie neguje.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#KrzysztofMróz">Jeżeli dzisiaj OSP samo z siebie na prośbę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej…</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#KazimierzKleina">Senatorze, ale my w ogóle o tym nie mówimy. Senatorze…</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#KrzysztofMróz">…aby pomóc Ukraińcom…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KazimierzKleina">Panie Senatorze, jeszcze raz. Chcę, żeby pan usłyszał.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#KrzysztofMróz">…Państwo czuje się w obowiązku pomóc dzisiaj OSP.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#KazimierzKleina">Panie Senatorze, chwilę, jest wręcz odwrotnie. Senatorowie Platformy Obywatelskiej konsekwentnie od kilku lat, przynajmniej od kilku lat, od dłuższego czasu uważają, że ochotnicze straże pożarne powinny otrzymywać więcej pieniędzy z budżetu państwa, bo realizują różnego rodzaju zadania związane z bezpieczeństwem nas wszystkich, a teraz także z zaistniałą sytuacją.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#KrzysztofMróz">Panie Przewodniczący, proszę nie przeprowadzać takiej krytyki. Ja mógłbym powiedzieć, że senatorowie Platformy Obywatelskiej uważają, że OSP powinny więcej dostawać, jak są w opozycji. Takiego wsparcia, jakie dzisiaj…</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#KazimierzKleina">Nie, Senatorze. Chcę, Senatorze, jeszcze raz to powiedzieć…</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#KrzysztofMróz">…Łącznie z przyznaniem dodatków emerytalnych. A gdzie pan był? Dodatki emerytalne…</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#KazimierzKleina">Senatorze, ochotnicze straże pożarne otrzymywały od bardzo wielu lat, nie potrafię powiedzieć od kiedy dokładnie, dotacje z budżetu państwa. Co roku w budżecie państwa znajdował się odpowiedni zapis. To jest, że tak powiem, niebudzące wątpliwości. Teraz z jakiegoś powodu, co nie jest do końca zrozumiałe… Chciałbym jeszcze raz zapytać. Czy dotychczasowe przepisy uniemożliwiają finansowanie ochotniczych straży pożarnych z budżetu państwa? Państwo to tutaj wprowadziliście. Czy pani minister mogłaby wytłumaczyć, jakie jest uzasadnienie prawne tego zapisu? Czy mogę o to prosić panią minister? Prosiłbym panią minister, żeby pani powiedziała, dlaczego ten zapis ma właśnie taki charakter. Czy do tej pory nie było możliwości takiego finansowania?</u>
          <u xml:id="u-42.7" who="#GrzegorzTaborski">Wydaje mi się, że już po prostu…</u>
          <u xml:id="u-42.8" who="#KazimierzKleina">Czy pani minister nie będzie… My byśmy jednak prosili panią minister, bo nie może być też tak, że za każdym razem – przepraszam pana mecenasa – coraz niższej rangi osoby tłumaczą się z różnych rzeczy. Tak? Szanuję pana kompetencje, absolutnie, ale jednak za propozycję zapisu odpowiedzialny jest minister i dlatego prosimy o odpowiedź ministra.</u>
          <u xml:id="u-42.9" who="#KazimierzKleina">Pani Minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AnnaChałupa">W art. 32, według mnie, nie ma takiego źródła, które my teraz dodajemy. Zgodnie z tym artykułem możemy przekazywać środki do j.s.t., do komendantów głównych Państwowej Straży Pożarnej, ale nie ma możliwości, żeby była dotacja celowa. I my tutaj wnioskujemy, żeby to dodać w przepisach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzKleina">Dobrze. To ja będę miał prośbę do pani minister, żeby jutro na posiedzeniu plenarnym, gdy będzie pani sprawozdawała w sprawie tej ustawy jako minister… Mam prośbę o informację, czy dotychczasowe przepisy uniemożliwiały finansowanie różnych zadań ochotniczych straży pożarnych z budżetu państwa, różnymi, że tak powiem, kanałami, czy to przez Komendę Główną Ochotniczej Straży Pożarnej, która otrzymywała na ten cel środki z budżetu państwa, czy bezpośrednio od wojewodów lub Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Według mnie taki mechanizm został parę lat temu wprowadzony. Już za czasów rządu PiS zostało to tak przerobione. Żeby bardziej podporządkować ochotnicze straże pożarne administracji państwowej, ukrócono to finansowanie, które szło za pośrednictwem tej komendy głównej, chyba tak się to nazywa, ochotniczych straży pożarnych. Czy dotychczasowe przepisy to uniemożliwiały? To takie pytanie. Jeszcze pani senator…</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#LeszekCzarnobaj">I czy uniemożliwiają?</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#KazimierzKleina">I czy uniemożliwiają? Czy dlatego trzeba ten przepis wprowadzić?</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#KazimierzKleina">Jeszcze senator…</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Przewodniczący, Pani Minister…</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#KazimierzKleina">I jeszcze jedno… Zaraz, jeszcze tylko jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#KazimierzKleina">Dlaczego w związku z tym… Ten przepis dotyczy pomocy Ukrainie w związku z wojną. Tak? Tak to pani na początku tłumaczyła. Dlaczego nie proponowaliście państwo, aby ten zapis znalazł się w ustawie o pomocy Ukrainie, która też będzie procedowana na tym posiedzeniu? Przy okazji zapytam także, dlaczego część dotycząca VAT nie znalazła się w ustawie, nad którą będziemy debatowali za godzinę w tej czy w drugiej sali. Proszę nam jutro na te pytania odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LeszekCzarnobaj">Pan przewodniczący powiedział już wszystko. Najważniejsza rzecz jest taka, Pani Minister: czy dzisiejsze przepisy prawa uniemożliwiają wsparcie ochotniczych straży pożarnych? Jeśli uniemożliwiają, to będziemy się zastanawiali. Czy dzisiejsza wykładnia… To jest jedno.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#LeszekCzarnobaj">I drugie. Jeśli można, Pani Minister, to prosiłbym, by na jutrzejsze spotkanie, na debatę planarną… Czy mogłaby nam pani minister jutro albo może dzisiaj powiedzieć, jak będzie przebiegał ten proces? Rozumiem, że ochotnicze straże pożarne osobiście składają wniosek do rządu, do ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#KazimierzKleina">Gmina ma dostać dotację, którą później będzie musiała czy mogła przekazać samorządom.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#LeszekCzarnobaj">Jak pani minister mogłaby powiedzieć, jaka będzie droga…</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#KazimierzKleina">No tak. Jak w praktyce będzie się to odbywało?</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#LeszekCzarnobaj">Jak w praktyce będzie wyglądała droga dotycząca wsparcia ochotniczych straży pożarnych?</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#KazimierzKleina">Minister odpowiedzialny za administrację skarbową ma odpowiadać na takie pytania. No ale trudno. Najęła się pani, to tak pani ma.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AnnaChałupa">Pieniądze będą przekazane do wojewody, wojewoda przekaże je do gminy, a gmina – do ochotniczej straży pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#Gloszsali">Na wniosek ochotniczej straży pożarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#KazimierzKleina">I na wniosek ochotniczej straży pożarnej? Czyli ochotnicza straż pożarna w Łebie albo w Kwidzyniu… Macie ochotniczą straż pożarną?</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#LeszekCzarnobaj">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#KazimierzKleina">Państwową też.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#LeszekCzarnobaj">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#KazimierzKleina">I ona będzie mogła wnioskować do gminy, do wójta, do burmistrza, do prezydenta miasta. Tak? I burmistrz będzie wnioskował do wojewody, a wojewoda przekaże te pieniądze. Taki będzie mechanizm?</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#LeszekCzarnobaj">Wojewoda będzie wnioskował do budżetu państwa…</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#KazimierzKleina">Nie. Ja myślę, że to będzie wojna. To pójdzie… Pieniądze już czekają w wagonach na stacji kolejowej Gdańsk Główny i będą rozdzielane.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-48.8" who="#AnnaChałupa">Przygotuję się na jutro, jeśli można.</u>
          <u xml:id="u-48.9" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-48.10" who="#KazimierzKleina">Proszę państwa, w takim razie…</u>
          <u xml:id="u-48.11" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo. Senator Leszek Czarnobaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#LeszekCzarnobaj">Pani Minister, czytając dyskusję, która była prowadzona w Sejmie… Tam była kwestia, żebym tu nie przekręcił, chyba art. 297e, dotyczącego upoważnienia KNF do spraw związanych z danymi podatkowymi. Czy w państwa ocenie… Tam było dużo dyskusji, przede wszystkim politycznej. Powinniście nam państwo powiedzieć, dlaczego KNF dostaje taki szeroki dostęp. Dlaczego tak jest, według państwa oceny? Ja tego nie neguję, nie mówię, że to jest złe, ja tylko chciałbym…</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#Gloszsali">Nie tylko KNF.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#LeszekCzarnobaj">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#Gloszsali">Nie tylko KNF.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#LeszekCzarnobaj">Ale KNF szczególnie. KNF w sprawach podatkowych… Tak Bogiem a prawdą ja chciałbym się dowiedzieć, dlaczego KNF w sprawach podatkowych ma taki szeroki dostęp. Jeżeli to jest potrzebne, to okej, ja nie mam nic przeciwko temu, żeby to robić, ale mam wątpliwości po przeczytaniu tej dyskusji. Jeżeli moglibyście państwo powiedzieć nam, dlaczego KNF ma mieć tak szeroki dostęp do danych podatkowych podatników…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#GrzegorzTaborski">Jeszcze raz Grzegorz Taborski.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#GrzegorzTaborski">Gdy chodzi o te uprawnienia, one rzeczywiście… Odesłanie jest tu ogólne, do zadań realizowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, niemniej jednak proszę pamiętać o tym, że to nie jest dostęp do informacji w sposób nieograniczony. To nie jest, nie wiem, jakiś szeroki dostęp, nieweryfikowany przez organy KAS. Każdy wniosek jest zweryfikowany przez organy KAS pod względem tego, czy rzeczywiście określone dane są niezbędne w celu realizacji zadania. I jeżeli nawet poprzez szerokie odesłanie, na które państwo zwracają uwagę… Teoretycznie komisja czy przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego mógłby mieć dostęp do takich informacji, ale jednak on taki wniosek musi motywować. I jeżeli nawet w tym katalogu znajduje się jakieś zadanie, które nie wymaga dostępu do takich danych, to te dane nigdy nie zostaną przekazane ze względu na to, że wniosek nie będzie uzasadniony. W związku z tym to nie jest dostęp automatyczny. To nie jest tak, że ktoś dostaje hasło do jakiejś domeny i może sobie weryfikować te informacje. Po stronie organów KAS jest to weryfikowane pod kątem konkretnego postępowania. Tak naprawdę z informacji, które uzyskałem, wynika, że dostęp do takich informacji może być uzasadniony tylko wtedy, kiedy toczy się jakieś konkretne postępowanie i organ, w tym przypadku akurat przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, wykaże, że dostęp do tych informacji jest niezbędny do tego, żeby takie postępowanie mogło być zakończone, do zgromadzenia prawidłowej dokumentacji czy dowodów.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#GrzegorzTaborski">Przyznajemy, że to odesłanie jest szerokie w odniesieniu do przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Na pewno będziemy to weryfikować w toku dalszych prac nad tymi przepisami, bo do tej pory rzeczywiście zgłaszano dosyć dużo zastrzeżeń do przepisów o tajemnicy, o sposobie dostępu do tajemnicy skarbowej. Niewątpliwie nie jest tak, że my tych głosów nie słuchamy. Tak jak słuchamy głosów przedsiębiorców, jak wcześniej mówiła pani minister, tak słuchamy też tych, które państwo tutaj przekazują. Na pewno będziemy się tym przepisom przyglądać pod kątem tego, jak one są wykorzystywane. Przed posiedzeniem Sejmu uzyskałem informację, że to absolutnie nie oznacza szerokiego dostępu KNF do tych spraw w ramach wszystkich zadań, które wykonuje. Za każdym razem w jakiś konkretny sposób trzeba będzie uzasadnić wniosek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Przewodniczący! Pani Minister! Panie Mecenasie!</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#LeszekCzarnobaj">Ja jeszcze raz chciałbym powiedzieć, że ja nie neguję konieczności czy potrzeby tego, aby KNF miała taki dostęp, jeżeli to jest uzasadnione w postępowaniu. Operatywność, szybkość podejmowania decyzji jest ważnym elementem skuteczności, szczególnie w przypadku podatków. Rozumiem, że to był wniosek KNF, żeby znalazł się tutaj zapis dający takie uprawnienia. Czy państwo macie wyobrażenie… Czy możecie podać jakiś przykład, w jakiej sprawie ten wniosek będzie zasadny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#GrzegorzTaborski">Takie odesłanie… To się odbywa na wniosek, żeby była jasność. My rzeczywiście reagujemy na zapotrzebowania kierowane do Ministerstwa Finansów przez różne instytucje. Tak właśnie było w przypadku KNF. Analogiczny przepis – nie wiem, czy państwo analizowali ten projekt – znajduje się bodaj w ustawie o NIP. Tam również zakres został w ten sposób określony, skorzystaliśmy z tej samej metodyki, z tego samego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#GrzegorzTaborski">KNF prowadzi konkretne postępowania wobec konkretnych osób, które dokonują naruszeń, wobec instytucji finansowych, które nadzoruje, kontroluje. W związku z tym w ramach konkretnych postępowań KNF może wnioskować o udostępnienie tego rodzaju informacji. Tutaj chodzi głównie o informacje z JPK. Jest to szczególne źródło informacji, ale proszę zwrócić uwagę na fakt, że tak naprawdę KNF w ogóle ma szeroki dostęp do danych podatkowych. W przypadku art. 297e chodzi bardziej o to, że te informacje udostępnia szef KAS w oparciu o dane, które są dostępne w sposób cyfrowy, czyli są zgromadzane w repozytorium danych podatkowych. Ale to wcale nie oznacza, że to są jakieś szczególne dane podatkowe, wymagające większej ochrony niż inne, które są udostępniane KNF na podstawie innych przepisów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#KazimierzKleina">Jeszcze chciałbym wrócić do kwestii zastrzeżeń natury systemowej…</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#GrzegorzBierecki">Panie Przewodniczący, jeśli można…</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#KazimierzKleina">Za chwileczkę, Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#GrzegorzBierecki">Panie Przewodniczący, jeśli można…</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#KazimierzKleina">Senatorze Bierecki, za chwileczkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#GrzegorzBierecki">Panie Przewodniczący, jeśli można, chciałbym złożyć wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KazimierzKleina">Dziękujemy bardzo za ten wniosek. Przyjmujemy go oczywiście do rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#KazimierzKleina">Zastrzeżenia natury systemowej, szczególnie dotyczące kwestii przekazywania coraz niżej upoważnień, które ktoś otrzymał… One, że tak powiem, idą dalej, te upoważnienia są przekazywane innym. Ten zarzut wydaje się dość istotny. Prawda? Wydaje się, że nie powinno być takiej zasady, że ja kogoś upoważniam, a on później może przekazywać to moje upoważnienie niżej, dawać komuś innemu itd. Wtedy mogłoby dojść do jakiejś absurdalnej sytuacji, że w końcu nie wiedziałbym, kto faktycznie może występować w moim imieniu. Ja rozumiem, że jeżeli kogoś upoważniam, to ten ktoś dostaje to upoważnienie. Nie wiem, czy dobrze tutaj myślę, Panie Mecenasie. Czy to jest problem, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PiotrMagda">Podstawowy problem polega na tym, że w systemie prawa administracyjnego takie rozwiązanie co do zasady obecnie nie funkcjonuje. Gdyby miała nastąpić rewizja obecnego stanu prawnego, to ona powinna mieć charakter systemowy, a więc dotyczyć i kodeksu postępowania administracyjnego w ogólności, i ordynacji podatkowej w ogólności. Wejście w życie jednego przepisu o możliwości upoważniania na zasadzie delegowania będzie powodowała wyłom od regulacji obowiązujących już od dziesięcioleci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KazimierzKleina">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#AnnaChałupa">Ja chciałabym zaznaczyć, że szef Krajowej Administracji Skarbowej, który wydaje takie upoważnienia, ma ponad 60 tysięcy pracowników, którzy w jego imieniu realizują różne zadania. Posiadanie takiego rejestru i możliwość delegowania tych upoważnień jest zawsze kontrolowana przez szefa KAS. Szef KAS doskonale wie, komu jakie upoważnienie przekazuje.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#AnnaChałupa">Jeżeli można, to poproszę jeszcze pana…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#GrzegorzTaborski">Proszę państwa, to chyba tutaj nie wybrzmiało w czasie naszej dyskusji. Przepisy o upoważnieniach rzeczywiście stanowią istotny postęp w stosunku do tego, z czym mamy dzisiaj do czynienia. Organy KAS i szef KAS będą mogli upoważniać swoich pracowników do tego, żeby oni upoważniali innych pracowników do wykonywania jego zadań. Ale proszę pamiętać, że są tam przepisy, które gwarantują, że szef KAS i inne organy KAS nie stracą kontroli nad tym, komu są udzielane upoważnienia. My po prostu zmieniamy formułę. Jest obowiązek prowadzania rejestru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KazimierzKleina">Jak było to do tej pory, Mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#GrzegorzTaborski">Chodzi o to, że dzisiaj brakuje takich upoważnień. One są stosowane, ale np. w odniesieniu do przepisów RODO, czyli w zakresie ochrony danych osobowych. Tam wymagania wynikające z przepisów Unii Europejskiej… Tam właściwie nie ma żadnych wymagań. Z przepisów wynika jedynie tyle, że pracownik, który wykonuje zadania, powinien mieć od kogoś jakieś upoważnienie, a więc generalnie można robić wszystko. My wprowadziliśmy do przepisów mechanizmy, które powodują, że szef KAS nie straci kontroli. Każdy organ, który wykorzysta to dalsze upoważnienie, będzie musiał przekazać taką informację do szefa KAS, a szef KAS czy odpowiedni pracownik wpisze kolejną osobę, która będzie upoważniona. Nie zmienia się filozofia, zmienia się tylko sposób realizacji upoważnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KazimierzKleina">Ale jak było do tej pory? Proszę powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#GrzegorzTaborski">Do tej pory nie było…</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#KazimierzKleina">Czyli nie było upoważnień. Tak?</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#GrzegorzTaborski">Nie. Są upoważnienia. Upoważnienia dzisiaj… Organy KAS czy szef KAS nie mogą sami wykonywać swoich zadań.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#KazimierzKleina">No właśnie.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#GrzegorzTaborski">W związku z tym korzystamy z naprawdę tysięcy upoważnień, które są udzielane na terenie całej Polski. Dzisiaj chcemy te zasady troszkę uprościć, uporządkować. Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której szef KAS nie będzie musiał podpisać upoważnień dla 2 tysięcy pracowników, którzy wykonują jego zadania. Wystarczy, że wskaże osoby, które w jego imieniu będą mogły upoważniać. Osoby, które będą upoważnione, będą wpisywane do rejestru. I szef KAS czy właściwe komórki w Ministerstwie Finansów wciąż będą to wszystko kontrolować.</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#GrzegorzTaborski">Chciałbym się jeszcze odnieść do uwagi pana mecenasa związanej z tym, że my wprowadzamy jakąś odrębność systemową. Proszę pamiętać – pani minister już o tym powiedziała – że organy KAS są tak naprawdę największą strukturą w ramach tych wszystkich organów. My wprowadzamy do ustawy o KAS odrębną podstawę do wydawania upoważnień. Ona w żaden sposób nie koliduje z tym, co jest w ordynacji podatkowej, gdzie upoważnienie jest podstawą do wydawania decyzji, ani w k.p.a. Te podstawy zostają, ale one będą realizowane… z tych przepisów będą korzystały inne organy, które nie mają tak rozbudowanych struktur. Jeżeli w przyszłości okaże się, że organy zgłoszą takie zapotrzebowanie, czy to w odniesieniu do ordynacji, czy do k.p.a., to nie sądzę, żeby były jakiekolwiek problemy z uzupełnieniem tego czy z wprowadzeniem analogicznych regulacji. To, co robimy teraz, dotyczy wyłącznie organu KAS i jest robione w ustawie o KAS. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#KazimierzKleina">Proszę państwa, proszę panów senatorów, został złożony wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Równocześnie poprawki legislacyjne, które zostały przygotowane przez pana mecenasa, zostały wstępnie zaakceptowane przez panią minister. Jest też autopoprawka, która przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#KazimierzKleina">Ja bym zgłosił na tym etapie poprawki, które zostały przygotowane przez Biuro Legislacyjne, razem z tą autopoprawką.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#KazimierzKleina">Są jeszcze wątpliwości związane z kwestią systemową, dotyczącą przekazywania upoważnień. Tu na razie nie będę składał poprawek. Jeżelibyśmy uznali to za koniecznie, zrobimy to ewentualnie na posiedzeniu plenarnym. No chyba że teraz ktoś zgłosiłby poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-66.4" who="#KazimierzKleina">Sprawy dotyczące straży pożarnej i VAT, tego, dlaczego te kwestie znalazły w tej ustawie. Pani minister wyjaśni to jutro na posiedzeniu plenarnym. Wówczas ewentualnie przygotowalibyśmy poprawki, jeżeli byłoby tak…</u>
          <u xml:id="u-66.5" who="#Gloszsali">Jeżeli pani minister nas przekona…</u>
          <u xml:id="u-66.6" who="#KazimierzKleina">Jeżeli pani minister nas przekona, że w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej powinna się znaleźć kwestia związana ze strażami ogniowymi i z VAT, to wtedy nie będziemy tego ruszali. Ja tu nie mówię… Wrażenie jest po prostu straszne i to wszystko się pogłębia. Pogłębia się jakby taki sposób stanowienia prawa. Muszą to… Pani minister musi, chyba chce…</u>
          <u xml:id="u-66.7" who="#GrzegorzBierecki">Panie Przewodniczący, czy możemy przystąpić do głosowania?</u>
          <u xml:id="u-66.8" who="#KazimierzKleina">Możemy przystąpić, jeżeli nie będzie innych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-66.9" who="#KazimierzKleina">Teraz pytam, czy ktoś jeszcze zgłasza poprawki. Czy senator Bierecki chce jeszcze zgłosić jakieś poprawki?</u>
          <u xml:id="u-66.10" who="#GrzegorzBierecki">Nie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-66.11" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-66.12" who="#KazimierzKleina">Czy pan senator podtrzymuje wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-66.13" who="#GrzegorzBierecki">Tak, podtrzymuję.</u>
          <u xml:id="u-66.14" who="#KazimierzKleina">Pytam w związku z tym, że poprawki zostały…</u>
          <u xml:id="u-66.15" who="#GrzegorzBierecki">Podtrzymuję, podtrzymuję.</u>
          <u xml:id="u-66.16" who="#KazimierzKleina">Jeszcze raz.</u>
          <u xml:id="u-66.17" who="#LeszekCzarnobaj">Podtrzymuje.</u>
          <u xml:id="u-66.18" who="#KazimierzKleina">(Senator Grzegorz Bierecki: Podtrzymuję.)</u>
          <u xml:id="u-66.19" who="#KazimierzKleina">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-66.20" who="#KazimierzKleina">Czy są inne poprawki? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-66.21" who="#KazimierzKleina">W pierwszej kolejności musimy głosować nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. Jeżeli ten wniosek przejdzie, to oczywiście nie będzie potrzeby głosowania nad poprawkami, które zostały zgłoszone przeze mnie. A jeżeli ten wniosek nie zostałby przyjęty przez senatorów, to wówczas będziemy głosowali nad zgłoszonymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-66.22" who="#KazimierzKleina">Czy wszyscy senatorowie są obecni i gotowi do głosowania?</u>
          <u xml:id="u-66.23" who="#KazimierzKleina">Mamy kworum? Ilu senatorów pracuje zdalnie?</u>
          <u xml:id="u-66.24" who="#Gloszsali">Wszyscy…</u>
          <u xml:id="u-66.25" who="#KazimierzKleina">Są wszyscy. Tak? Jest komplet senatorów.</u>
          <u xml:id="u-66.26" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-66.27" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-66.28" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-66.29" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-66.30" who="#KazimierzKleina">Proszę o podanie łącznych wyników.</u>
          <u xml:id="u-66.31" who="#Gloszsali">4 głosy za, 5 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-66.32" who="#KazimierzKleina">Wniosek nie otrzymał poparcia większości.</u>
          <u xml:id="u-66.33" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania nad poprawkami legislacyjnymi i redakcyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-66.34" who="#KazimierzKleina">Jeżeli…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PiotrMagda">Panie Przewodniczący, czy mogę coś zaproponować?</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PiotrMagda">Jeżeli nikt z członków komisji nie wyrazi sprzeciwu, to z uwagi na poparcie przez rząd można przegłosować te wszystkie poprawki łącznie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KazimierzKleina">Właśnie o to chciałem zapytać. Dobrze, że pan mecenas mnie uprzedził.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#KazimierzKleina">Czy jest sprzeciw ze strony senatorów członków komisji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#KazimierzKleina">Czy ze strony pani minister jest zgoda na głosowanie łączne? Czy uważa pani, że któraś z poprawek powinna być przegłosowana oddzielnie? Czy w stosunku do którejś poprawki są jakieś wątpliwości?</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#Gloszsali">Nie.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#KazimierzKleina">Nie widać, nie słychać zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do łącznego głosowania nad poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-68.6" who="#KazimierzKleina">Mamy 8 poprawek. Głosujemy nad pierwszą, drugą, trzecią, czwartą, piątą, szóstą, siódmą i ósmą, z autopoprawką.</u>
          <u xml:id="u-68.7" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-68.8" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-68.9" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-68.10" who="#KazimierzKleina">Proszę o podanie łącznych wyników.</u>
          <u xml:id="u-68.11" who="#KazimierzKleina">7 głosów za, nikt się nie wstrzymał i nikt nie był przeciw.</u>
          <u xml:id="u-68.12" who="#KazimierzKleina">Zmniejszyła się liczba głosujących senatorów.</u>
          <u xml:id="u-68.13" who="#KazimierzKleina">Teraz głosujemy nad całością ustawy wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-68.14" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem ustawy wraz z poprawkami?</u>
          <u xml:id="u-68.15" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-68.16" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-68.17" who="#KazimierzKleina">Proszę o podanie łącznych wyników.</u>
          <u xml:id="u-68.18" who="#KazimierzKleina">8 głosów za, wszyscy głosowali za ustawą.</u>
          <u xml:id="u-68.19" who="#KazimierzKleina">Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Leszka Czarnobaja.</u>
          <u xml:id="u-68.20" who="#KazimierzKleina">Czy senator wyraża zgodę?</u>
          <u xml:id="u-68.21" who="#KazimierzKleina">Czy nie ma sprzeciwu ze strony senatorów w sprawie wyboru sprawozdawcy? Nie ma. W takim razie i tę sprawę mamy załatwioną.</u>
          <u xml:id="u-68.22" who="#KazimierzKleina">W ten sposób dobrnęliśmy do końca posiedzenia komisji.</u>
          <u xml:id="u-68.23" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo. Przypominam, dziękując bardzo pani minister i wszystkim gościom, którzy dotarli na nasze posiedzenie, że o godzinie 18.30 w sali plenarnej mamy kolejne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, wspólnie z komisją gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-68.24" who="#KazimierzKleina">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-68.25" who="#KazimierzKleina">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-68.26" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 02</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>